متن سوالات آزمون برو به برنامه

1. خانمی در شرف سقط جنین است و دو روز است که خون می بیند، و در باطن خون مستمر است ولی صفت حیض را ندارد، وظیفه اش نسبت به خون فعلی چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: خونریزی قبل از سقط جنین استحاضه است، و با عمل به استحاضه عبادت را انجام دهد.

ب: اگر خونی که می بیند در وقت عادت اوست و استمرار هم دارد، و نمی داند تا قبل از سه روز متوالی سقط می شود یا خیر، حیض قرار دهد؛ حال اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض او محقق شده است و اگر در کمتر از سه روز جنین سقط شد و یا خون استمرار نداشت، استحاضه بوده و باید نمازها را قضا کند.

ج: اگر خانم وقت معینی در حیض ندارد یا خون در خارج از وقت اوست، استحاضه است مگر اینکه تا سه روز متوالی استمرار یابد.

د: بنابراحتیاط واجب در فرض مذکور باید محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادت را انجام دهد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت و جنین تا قبل از سه روز سقط نشد، حیض بوده است.

2. کدام گزینه در رابطه با ذکر محرمات حائض صحیح است؟

الف: نزدیکی از جلو، توقف در حرم امامان معصوم علیهم السلام، عبور از مسجد، گذاشتن چیزی در مسجد بنابر احتیاط واجب. (امام خامنه ای)

ب: نزدیکی از پشت بنابر احتیاط واجب، توقف در حرم امامان معصوم علیهم السلام، گذاشتن چیزی در مسجد بنابر احتیاط واجب. (آیت الله مکارم)

ج: نزدیکی از پشت بنابر احتیاط واجب، توقف در حرم امامان معصوم علیهم السلام بنابر احتیاط واجب، برداشتن چیزی از مسجد. (آیت الله سیستانی)

د: توقف در حرم امامان معصوم علیهم السلام بنابر احتیاط واجب، ورود به مسجد برای برداشتن چیزی از مسجد، گذاشتن چیزی در مسجد بنابر احتیاط واجب. (آیت الله سیستانی)

3.

خانمی در وقت خودش ده روز خون دیده است و دوباره بعد از 9 روز پاکی مجددا خون مشاهده کرده، و خون همچنان ادامه دارد حکم خون مشاهده شده چیست؟ آیا اگر خونی که روز دهم دیده با صفت استحاضه بوده و بعد از آن به صفت حیض خون ببیند می تواند خونی که صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد؟ (آیت الله سیستانی)

الف: خونی که می بیند، استحاضه است تا زمانیکه به وقت عادت بعدی خود برسد.

ب: خونی که می بیند استحاضه است اما اگر بعد از تکمیل ده روز صفت حیض داشته باشد، حیض قرار دهد.

ج: خون فعلی استحاضه است اما اگر خون فعلی با صفت استحاضه است و بعد از تکمیل ده روز با صفات حیض خون ببیند، بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه خون شرایط را (از جمله استمرار تا سه روز متوالی) داشت حیض است مشروط بر اینکه در فاصله کمتر از ده روز مجدد در وقت خود، خون با شرایط حیض نبیند.

د: هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

4.

خانمی 45 ساله حیض منظمی ندارد، ( نه عدد و نه وقت) 10 روز خون به صفت حیض دیده است و 3 روز خونها کم رنگ شده، 2 روز لکه بینی و مجددا 10 روز خون به صفت حیض داشته است، بلافاصله بعد از 10 روز کورتاژ تشخیصی انجام داده و امروز روز پنجم از زمان کورتاژ است حکم خونهایی را که خانم دیده است چیست؟ (آیت الله مکارم)

الف: 10 روز خون ابتدایی حیض است، بعد از آن به مدت 10 روز خونهایی که دیده است، استحاضه بوده، 5 روز قبل از کورتاژ و خونهای فعلی حیض است، و اگر خون فعلی مستمرا از ده روز گذشت، به عدد خویشان رجوع کند به شرط آنکه عدد یکسان داشته باشند و الا به عدد روایت (بنابر احتیاط واجب 7 روز) حیض و مابقی استحاضه است.

ب:خونهای ابتدایی که از ده روز گذشته است باید به عدد اقارب حیض قرار دهد و اگر ممکن نبود به عدد روایت قرار دهد، سپس ده روز استحاضه و بعد از ده روز اگر خون صفات حیض را دارد، حیض مجدد قرار دهد و اگر خون از ده روز تجاوز کرد، مجددا عدد را با رجوع به اقارب و یا روایات تکمیل نماید.

ج: به جهت استمرار خونی که دارد، در هر ماه یک مرتبه را حیض قرار دهد.

د: 10 روز ابتدایی حیض، و بعد از آن استحاضه است و خون بعد از کورتاژ اگر شک در خون زخم و یا غیر آن دارد، حکم خون زخم را دارد.

5.

خانمی که وقت مشخصی در حیض ندارد، 8 روز خون با تمام شرایط و صفت حیض دیده است و بعد از گذشت 6 روز مجددا خونریزی او شروع شده است و تمام شرایط و صفات حیض را دارد، آیا زن می تواند خون دوم را حیض قرار دهد؟ (همسر او با حیض قرار دادن خون دوم، به جهت حرمت نزدیکی، مخالف است)

الف: در صورت مخالفت و منافات با حق همسر داشتن، باید خون اول را حیض قرار دهد. (حضرت امام ره)

ب: می تواند خون دوم را حیض قرار دهد گرچه منافات با حق استمتاع همسر داشته باشد. (آیت الله مکارم)

ج: اگر منافات با حق همسر ندارد می تواند خون دوم را حیض قرار دهد در غیر این صورت باید خون اول را حیض قرار دهد. (امام خامنه ای)

د: می تواند خون دوم را حیض قرار دهد (آیت الله سیستانی)

6.

خانمی بعد از 7 روز خون دیدن و با اطمینان به پاکی با همسر خود نزدیکی داشته است و بعد از آن غسل جنابت را نیز انجام داده است و مجددا روز نهم ترشحات زرد رنگ می بیند، اولا حکم ترشحاتی که دیده است، چیست و ثانیا غسل جنابتی که انجام داده چگونه است؟

الف: ترشح زرد رنگ در مورد سوال ادامه حیض است و غسل جنابتی که انجام داده است، صحیح است. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ب: اگر شک در خون بودن آن داشته باشد، حکم ادامه حیض را دارد و غسل جنابتی که انجام داده است، صحیح نیست و بعد از پاکی از خون حیض هر دو را نیت کرده و یک غسل کند. (امام خامنه ای)

ج: نزدیکی در مورد سوال جایز نبوده و غسلی هم که انجام داده است باطل است. (حضرت امام ره)

د: اگر شک در خون بودن ترشحی که دیده دارد، ادامه حیض است و غسلل جنابتی که انجام داده صحیح است. (آیت الله مکارم)

7. اگر شروع خون دیدن خانم به صورت ترشحات قهوه ای تیره باشد و در حیض، وقت معین ندارد می تواند با شروع خون بنا را بر حیض بگذارد و یا اینکه وظیفه دیگری دارد؟

الف: در صورتیکه یقین به استمرار تا سه روز متوالی داشته باشد، حیض قرار دهد.

ب: با شروع خون در مورد سوال حیض قرار دهد و عبادات را ترک کند؛ اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت حیض است و الا استحاضه بوده و باید نمازها را قضا کند.

ج: اگر یقین به استمرار خون تا سه روز متوالی ندارد، بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض قرار دهد و عباداتی که انجام داده باطل است.

د: گزینه الف و ج صحیح است.

8. خانمی که در حیض عدد معینی ندارد به صورت یکسان خون او از ده روز تجاوز کرده است، تا چه مدت را می تواند حیض قرار دهد.

الف: از همان ابتدا به عدد اقارب خود و اگر عدد یکسانی ندارند، بنابر احتیاط واجب تا 7 روز را حیض قرار دهد. (امام خامنه ای)

ب: اگر خون صفت حیض را داشته است، از همان ابتدای خونریزی تا (بنابر احتیاط واجب) 7 روز را حیض قرار دهد. (آیت الله مکارم)

ج: اگر وقت معینی هم در حیض ندارد، از همان ابتدا به عدد اقارب اگر ممکن نبود مخیر است بین سه تا ده روز را مناسب با حال خود حیض قرار دهد البته اگر حیض قرار دادن بیشتر از سه روز منافات با حق استمتاع همسر دارد بنابر احتیاط مستحب رعایت حال همسر را بکند. (آیت الله سیستانی)

د: اگر خون صفت حیض داشته از همان ابتدا به عدد اقارب و اگر ممکن نبوده بنابر احتیاط واجب تا 7 روز را حیض قرار دهد. (حضرت امام ره)

9. وظیفه خانم در صورتیکه بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود نسبت به نماز چیست؟

الف: نماز بر او واجب نیست. (امام خامنه ای)

ب: باید غسل کرده و نمازش را بخواند (حضرت امام ره)

ج: بنابر احتیاط واجب باید نمازش را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد. (امام خامنه ای و آیت الله مکارم)

د: تا قبل از اذان صبح به نیت ادا نمازش را بخواند (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

10.

خانمی بر اثر سقط، بیست روز خونریزی داشته و سپس تا ده روز بعد لکه بینی داشته ولی داخل آلوده بوده است و روز سی ام غسل کرده و عبادات را به جا می آورده است و همچنان دچار لکه بینی بوده، ولی از روز سی و هشتم دوباره خون ریزی شروع شده، وظیفه چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر جنین بوده و سقط شده باشد، و خون دهه سوم مصادف با ایام عادت او بوده و شرایط حیض، از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشته، خون دهه سوم حیض بوده است. و خونریزی فعلی استحاضه است.

ب: خونی که فعلا می بیند اگر صفت حیض را دارد بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه شرایط حیض، از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشت، حیض است.

ج: خونی فعلی استحاضه است.

د: اگر در حیض عدد معینی داشته، و خون دهه سوم مصادف با ایام حیض او بوده و شرایط حیض (استمرار تا سه روز متوالی ولو از باطن را داشته و از ده روز گذشته باشد) خون در وقت و به عدد همیشگی حیض است. و اگر در فاصله بین پایان حیض سابق تا خونریزی جدید فقط به صورت لک (خون منقطع) بوده و ده روز گذشته باشد و خون فعلی به صورت مستمر است و صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد.

11. حکم جماع با همسر بعد از پاکی و قبل از غسل کردن چیست؟

الف: تا قبل از غسل کردن، جایز نیست. (حضرت امام ره و امام خامنه ای)

ب: جماع با همسر کراهت دارد و احتیاط مستحب است ظاهر فرج را قبل از نزدیکی تطهیر کند. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ج: جماع با همسر کراهت دارد اما احتیاط واجب است ظاهر فرج را قبل از نزدیکی تطهیر کند. (آیت الله سیستانی)

د: جماع با همسر مطلقا جایز است.

12.

خون دیدن خانمی که وقت معینی در حیض دارد به این صورت بوده است که: دو روز قبل از ایام عادتش خون قهوه ای روشن و مستمر دیده سپس خون به صورت خون سرخ و تازه و غلیظ در آمده و از روز چهارم به صورت خونابه، خون دیده است و روز ششم خون غلیظ شده و از ده روز تجاوز کرده است، چه مقدار از خونهایی که دیده است حیض است؟ (در ضمن به مدت سه ماه است عدد او به هم خورده است)

الف: از همان ابتدا به تعداد روزهای عادت سابقش حیض و مابقی استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

ب: از زمانیکه خون صفت حیض را پیدا کرده است، (خون سرخ و تازه) حیض قرار دهد و در عدد به خویشان خود رجوع نماید. (امام خامنه ای)

ج: دو روز ابتدایی استحاضه است و شروع عادت را همان وقت عادت خود قرار دهد و در عدد به جهت اینکه خون فاقد تمییز است، به عدد خویشان خود در صورتیکه عدد یکسانی داشته باشند رجوع کند و الا بنابر احتیاط واجب تا 7 روز حیض و مابقی استحاضه است. (حضرت امام ره و آیت الله مکارم)

د: دو روز ابتدایی استحاضه است و به جهت اینکه خون دارای تمییز است از روز سوم تا ششم حیض و مابقی استحاضه است. (حضرت امام ره)

13. خانمی سه روز متوالی و مستمر خون داشته است و بعد از سه روز خون دیدن با عمل جراحی رحم برداشته شده است، حکم خونهایی که می بیند چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: خونهایی که می بیند اگر نشانه های حیض را داشته باشد، حیض است.

ب: خونهایی که می بیند اگر ناشی از زخم و جراحت باشد، حکم خون زخم را دارد.

ج: خونهای ابتدایی حیض و خون بعد از برداشتن رحم اگر شک بین خون زخم و حیض دارد، به جهت اینکه حالت سابقه او حیض بوده، حیض است.

د: اگر خونی که به مدت سه روز متوالی دیده است، در وقت عادت او بوده و یا نبوده اما شرایط خون حیض را داشته است از جمله اینکه از حیض سابق، ده روز کامل فاصله شده باشد، و ناشی از زخم و جراحت نبوده است، حیض است و خونی که بعد از برداشتن رحم می بیند حکم حیض را ندارد.

14. حکم جماع از قُبُل در حال حیض کدام است.

الف: جماع حرام است و بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد گرچه نداند که با نزدیکی کفاره واجب می شود. (امام خامنه ای)

ب: جماع حرام است و بنابر احتیاط واجب کفاره واجب می شود. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ج: جماع حرام است و بنا بر احتیاط واجب کفاره واجب می شود گرچه فراموش کرده خانم حائض است و نزدیکی صورت گرفته باشد. (حضرت امام ره)

د: جماع حرام است و بنابر احتیاط واجب کفاره واجب است مگر اینکه جهل به حکم داشته باشد. (امام خامنه ای)

15. خانمی در ادامه عادت ماهیانه ترشحات رنگی می بیند که با ترشحات ایام پاکی متفاوت است و برخی اوقات این ترشحات از ده روز نیز می گذرد، وظیفه چیست؟ ضمن اینکه خانم وقت و عدد معینی هم در حیض ندارد. (امام خامنه ای)

الف: در صورتیکه شک در خون بودن آن دارد و با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است و اگر همان ترشحات از ده روز بگذرد حکم تجاوز خون از عشره را دارد.

ب: اگر شک در خون بودن آن دارد و با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر شود حکم تجاوز خون از ده روز را دارد در این خصوص برای تعیین عدد باید به اقارب خود رجوع کند اگر عدد یکسانی نداشت، عدد روایات (بنابر احتیاط واجب تا 7 روز) حیض و مابقی استحاضه است.

ج: اگر ترشحاتی که می بیند شبیه به ایام عادت او نیست، و در خون بودن آن شک دارد، بنا را بر پاکی بگذارد.

د: گرینه الف و ب صحیح است.

16. اگر خانم قبل از نیمه شب شرعی از خون پاک شود اما به مقدار غسل و مقدمات نماز فرصت ندارد وظیفه او نسبت به نماز مغرب و عشا چیست؟

الف: اگر در آخر وقت پاک شده و به مقدار غسل و وضو و مقدمات فرصت ندارد، نماز بر او واجب نیست.

ب: اگر در آخر وقت نماز پاک شده باشد، بنابر احتیاط واجب باید غسل کرده و بدون نیت ادا و قضا نمازش را تا قبل از اذان صبح بخواند. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ج: باید غسل کرده و نمازش را تا قبل از اذان صبح به نیت ادا بخواند. (آیت الله مکارم)

د: اگر به مقدار تیمم هم وقت نداشته است نماز او قضا ندارد. (آیت الله سیستانی)

17.حکم تلاوت آیاتی که سجده واجب ندارند توسط حائض چیست؟

الف: تلاوت قران در وقت نماز مستحب است و کراهتی برای آن نیست و خارج از وقت نماز مکروه است. (حضرت امام ره)

ب: در وقت نماز خواندن آیاتی که سجده واجب ندارد، مستحب است و در خارج از وقت نماز بیشتر از 7 آیه کراهت دارد. (امام خامنه ای)

ج: در وقت نماز به مقدار نماز، مستحب است و خارج از وقت نماز به گفته جمعی از فقها کراهت دارد. (آیت الله سیستانی)

د: گزینه الف و ج صحیح است.

18. شروع خون دیدن خانم نیم ساعت بعد از اذان صبح بوده است محاسبه روزهای حیض برای خانم به چه نحو است؟

الف: روز بعد همان ساعت یک روز او کامل است. (حضرت امام و امام خامنه ای)

ب: غروب همان روز یک روز او کامل است. (آیت الله مکارم و امام خامنه ای)

ج: غروب همان روز یک روز او کامل است. (امام خامنه ای)

د: غروب همان روز یک روز کامل است. (آیت الله سیستانی)

19. خانمی بعد از 11 روز خون دیدن (به این صورت که سه روز ابتدایی فقط خون در باطن بوده و بعد از آن به صورت مستمر خون دیده) خونش قطع شده است، حال سوالش این است، که بعد از 7 روز که عدد همیشگی او بوده، استحاضه محسوب می شود؟

الف: اگر سه روز ابتدایی فقط از باطن آلوده بوده و خون خارج نشده باشد ولو با پنبه و مانند آن، حیض او 8 روز بوده و در حال حاضر غسل حیض کند و اگر نمازها را در سه روز ابتدایی ترک کرده است، قضا کند. (آیت الله مکارم)

ب: اگر در سه روز ابتدایی فقط از باطن خون مستمر داشته است اما برای اطمینان به آلوده بودن، خود را معاینه کرده و با گذاشتن پنبه خون خارج شده باشد، و در حیض وقت معینی نداشته و تمام خونهایی که دیده است به صورت یکسان بوده است، 7 روز ابتدایی حیض و خونهای بعد از آن استحاضه بوده است و غسل حیض در حال حاضر کفایت می کند و باید نمازهای بعد از 7 روز را قضا کند. (آیت الله سیستانی)

ج: فرض سوال حکم تجاوز خون از عشره را دارد و برای پاسخ به این سوال لازم است، صفات خون مورد بررسی قرار گیرد و اگر عدد با تمییز قابل تشخیص نبود رجوع به خویشان عمل نماید. (امام خامنه ای)

د: اگر خون فقط در باطن بوده، عادت او همان 8 روز است. (حضرت امام ره)

20. حکم خانمی که در سن 61 سالگی با شرایط حیض خون می بیند چیست؟

الف: حکم استحاضه را دارد. (حضرت امام ره و آیت الله مکارم)

ب: استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

ج: بنابر احتیاط واجب استحاضه است (آیت الله سیستانی)

د: حیض است. (آیت الله مکارم)

21. خانمی 45 ساله که دو سال است عادت نمی شده اکنون دچار خون ریزی شده است؛ وظیفه او به محض رویت خون چیست؟

الف: خانم در مورد سوال مضطربه محسوب شده و برای تشخیص وظیفه باید به صفت حیض رجوع شود.

ب: اگر خونی که می بیند مستمر است، بنا را بر حیض بگذارد، اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و الا استحاضه بوده و باید نمازها را قضا کند. (حضرت امام ره)

ج: اگر در حیض وقت مشخصی داشته و خون در وقت عادت او و یا دو سه روز قبل و یا بعد از وقت اوست خون مذکور را حیض قرار دهد، و در صورتی که وقت معینی ندارد و یا خون خارج از وقت است، اگر خون صفت حیض را دارد و یا یقین دارد خون تا سه روز متوالی استمرار پیدا می کند، حیض قرار دهد. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

د: اگر یقین به استمرار ندارد باید احتیاط کند. (آیت الله مکارم)

22. خانمی غروب آفتاب از خون حیض پاک شده است؛ وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟

الف: باید غسل کرده و نماز ظهر و عصر را بخواند. (حضرت امام ره)

ب: بنابر احتیاط واجب باید نماز ظهر و عصر را بخواند. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: اگر به مقدار غسل و خواندن نماز فرصت دارد (گرچه بنابر احتیاط واجب به مقدار تهیه مقدمات نماز مثل تهیه لباس و ... فرصت نداشته باشد) باید غسل کرده و بنابر احتیاط واجب بدون نیت ادا و قضا نمازش را بخواند (آیت الله سیستانی)

د: اگر به مقدار مقدمات نماز و غسل فرصت ندارد نماز بر او واجب نیست. (آیت الله مکارم)

23. اگر خانم در شروع استحاضه با پنبه آزمایش کرده و لکه صورتی رنگی را در پنبه دیده است و باقی مواقع خون فقط از باطن ادامه دارد آیا لازم است به احکام استحاضه عمل کند؟

الف: اگر خون خارج نشده باشد، احکام استحاضه را ندارد. (آیت الله سیستانی)

ب: بله؛ باید طبق اعمال استحاضه عبادات را انجام دهد.

ج: بنابر احتیاط واجب با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد. (حضرت امام ره)

د: بنابر احتیاط واجب با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد (آیت الله سیستانی)

24. خانمی بعد از 8 روز خون دیدن و قطع شدن خون شک در استمرار خون در سه روز ابتدایی آلودگی را دارد، تکلیف او نسبت به غسل و نماز چیست؟

الف: در صورت شک در استمرار خون در سه روز ابتدایی، باید یک غسل به نیت مافی الذمه انجام دهد و احتیاطا نمازهای سه روز ابتدایی را قضا کند.

ب: اگر خونی که دیده است در وقت عادت او بوده، بنا را بر استمرار خون در سه روز ابتدایی بگذارد و غسل حیض کند.

ج: اگر یقین به استمرار در سه روز متوالی ندارد، استحاضه است اگر خون در حد متوسطه و کثیره دیده غسل استحاضه کند و اگر نمازها را ترک کرده است قضا کند.

د: به نیت مافی الذمه غسل کرده و نمازهای تمام 8 روز را احتیاطا قضا کند.

25. حکم ترشحات زرد رنگ بعد از عادت ماهانه خانم چیست؟ در صورتیکه این ترشحات بعد از ده روز ادامه یابد چه حکمی دارد؟ (آیت الله سیستانی)

الف: ترشحات زرد رنگ در ادامه حیض اگر با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز تجاوز نکند، تماما حیض است و اگر همان ترشحات از مستمرا از ده روز بگذرد حکم تجاوز خون از ده روز را دارد و برای تشخیص مدت حیض باید وقت و عدد خانم مورد بررسی قرار گیرد.

ب: ترشحات زرد رنگ اگر خون به همراه ندارد پاک است.

ج: ترشحات زرد رنگ قبل از تکمیل ده روز حیض است و بعد از آن اگر خون به همراه ندارد، پاک است و حکم استحاضه را نیز ندارد.

د: هیچ کدام صحیح نیست.

26.

خانمی 55 ساله بعد از 8 ماه پاکی، 14 روز است مستمرا خون می بیند و وقت معینی در عادت نداشته اما قبلا هر زمانی خون می دیده معمولا بین 7 یا 8 روزه پاک می شده است و در حال حاضر به خاطر ندارد دو ماه آخری که حیض بوده چند روزه پاک شده است برای تعیین عدد وظیفه او چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: اگر خونهایی که می بیند یکسان است از همان ابتدا به مدت عدد خویشان خود و اگر ممکن نبوده بین سه تا ده روز را مناسب با حال خود حیض قرار دهد.

ب: اگر خونهای که دیده است یکسان است با رجوع به یکی از خویشانی که در سن و سال هم مزاج با اوست و می داند عدد او با سایر هم سن و سالان از خویشان تفاوت ندارد، عدد خود را معین کند البته اگر عدد آنان کمتر از 7 روز بود باید عدد یقینی (یعنی 7 روز) را حیض قرار دهد.

ج: برای تعیین عدد وظیفه رجوع به تمییز است اگر خونها یکسان نباشد و خونهایی که صفت حیض دارد از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد همان را حیض و مابقی استحاضه است.

د: در مورد سوال حکم مبتدئه را دارد و برای تعیین وقت و عدد باید مطابق با احکام مبتدئه عمل کند.

27. خانمی به جهت فیبروم رحمی که دارد دچار لکه بینی شده، ولی نمی داند خونی که می بیند ناشی از فیبروم است یا خیر، وظیفه او نسبت به خونی که می بیند چیست؟

الف: در صورت شک باید با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد (حضرت امام ره و امام خامنه ای)

ب: بنابر احتیاط واجب با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد. (آیت الله سیستانی)

ج: خون مذکور حکم خون استحاضه را ندارد و در حکم زخم است. (آیت الله مکارم)

د: گزینه ب و ج صحیح است.

28. خانمی سه روز خون می بیند و چند روز پاک می شود و دوباره قبل از ده روز به صورت لکه بینی خون می بیند و برخی اوقات این خون از ده روز هم می گذرد وظیفه اش چیست ؟(آیت الله سیستانی)

الف: اگر در حیض عدد مشخصی دارد به عدد همیشگی حیض قرار داده و مابقی استحاضه است.

ب: اگر خون از ده روز تجاوز کند، سه روز ابتدایی حیض و مابقی استحاضه است.

ج: اگر یقین دارد بعد از پاکی مجدد خون می بیند و به صورت لکه بینی از ده روز می گذرد، در پاکی حاصل شده، باید بین اعمال طاهر و تروک حائض جمع کند.

د: اگر در حیض وقت معینی دارد و خون در وقت عادت او شروع شده و تا سه روز متوالی هم استمرار داشته است، و به صورت لکه بینی از ده روز تجاوز کند، تا ده روز حیض و مابقی استحاضه است و در پاکی موقت بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام بدهد.

29. خانمی که در ایام استحاضه به صورت لخته خون می بیند، نوع استحاضه او چگونه است؟

الف: لازم است خون را به صورت باز شده آن در نظر بگیرد و اگر خون در این فرض از طرف دیگر پنبه ظاهر نشد، استحاضه قلیله است، و اگر از طرف دیگر جاری شد، استحاضه او کثیره است. (آیت الله مکارم)

ب: استحاضه قلیله است. (آیت الله سیستانی)

ج: لازم است در خصوص خونی که به صورت لخته می بیند مطابق با احتیاط عمل نماید و یا در حکم به جامع الشرایط دیگر رجوع کند. (امام خامنه ای)

د: لازم است خون را به صورت باز شده در نظر بگیرد و مطابق با مقدار نفوذ در پنبه عمل نماید. (امام خامنه ای)

30. خانمی در پایان وقت نماز از خون پاک شده است اما به مقدار غسل کردن فرصت ندارد ولی اگر تیمم کند می تواند نمازش را در وقت بخواند، وظیفه او نسبت به نماز چیست؟

الف: بنا بر احتیاط واجب باید نماز را با تیمم بخواند (آیت الله سیستانی)

ب: نماز واجب نیست. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ج: بنابر احتیاط واجب باید نمازش را با تیمم بخواند و اگر نخواند قضای آن واجب است (آیت الله سیستانی)

د: باید تیمم کرده و نمازش را بخواند. (حضرت امام ره)

31.

خانم در ماه مبارک رمضان در وقت عادت خود و نزدیک به غروب آفتاب یک لک خون دیده است اما نمی داند خونش تا سه روز متوالی استمرار خواهد داشت یا خیر، آیا می تواند به جهت رعایت احتیاط روزه را نگهدارد که اگر خون در کمتر از سه روز قطع شد، روزه او صحیح باشد و نیاز به قضای آن نباشد؟

الف: اگر نیت روزه را به هم نزند و خون در کمتر از سه روز قطع شود، روزه اش صحیح است.

ب: اگر در وقت عادت خود خون دیده است و استمرار دارد باید بنا را بر حیض بگذارد و روزه او نیز باطل است. (حضرت امام ره)

ج: اگر به قصد امر جزمی نباشد و خون هم تا قبل از سه روز قطع شده و یا استمرار نداشته باشد، روزه اش صحیح است. (آیت الله سیستانی)

د: گزینه ب و ج صحیح است.

32. خانمی جهت تشرف به مشهد و زیارت امام علیه السلام، قرص ضد بارداری مصرف کرده است و با این حال در زمان عادتش خون به صورت لکه بینی دارد، وظیفه اش چیست؟

الف: اگر لکی که می بیند مستمر است ولو از باطن و یقین به قطع خون تا قبل از سه روز ندارد، حیض قرار دهد و نمازها را ترک کند و بنابر احتیاط واجب اطراف ضریح مطهر هم توقف نکند

ب: اگر لکی که می بیند در ظاهر قطع شده باشد ، استحاضه است و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند و توقف و زیارت در تمام قسمتهای حرم مطهر اشکال ندارد.

ج: اگر خونی که می بیند مستمر است اما نمی داند با مصرف دارو خون تا قبل از سه روز متوالی قطع می شود، احتیاط کرده و با عمل به استحاضه عبادت را انجام دهد و اطراف ضریح مطهر هم بنابر احتیاط واجب توقف نکند.

د: لکی را خانم با مصرف دارو می بیند حکم استحاضه را دارد و در حال استحاضه توقف در حرم امام معصوم علیه السلام اشکال ندارد.

33. آیا نماز آیاتی که در زمان حیض بر زن واجب شده است قضا دارد؟

الف: در کسوف و خسوف قضای نماز آیات واجب است اما در وقوع زلزله واجب نیست.

ب: نماز آیات مطلقا بر حائض واجب نیست

ج: اگر تمام وقت خسوف و کسوف معذور باشد نماز آیات واجب نیست اما نماز آیات به جهت وقوع زلزله واجب است.

د: اگر در تمام وقت خسوف و کسوف معذور بوده نماز آیات واجب نیست و نماز آیات زلزله در فرض مذکور مطلقا بر حائض واجب نیست.

34. خانم با عمل به وظیفه قلیله صبح نمازش را خوانده است، آیا لازم است قبل از خواندن نماز ظهر خود را وارسی کند تا بفهمد استحاضه او از چه قسم است؟

الف: اگر یقین دارد استحاضه او تغییری نکرده است، وارسی لازم ندارد.

ب: بنابر احتیاط واجب باید اختبار و وارسی کند (حضرت امام ره و آیت الله مکارم)

ج: باید اختبار و وارسی برای نماز ظهر و عصر داشته باشد (آیت الله سیستانی)

د: در صورتیکه شک در تغییر نوع استحاضه دارد، بنا را بر همان حال سابق بگذارد و وارسی لازم نیست. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

35. خانمی با مصرف دارو یقین دارد خون او قبل از سه روز متوالی قطع می شود لذا با شروع خون در وقت عادتش قرص را مصرف می کند وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟

الف: اگر خون در وقت عادت اوست باید بنا را بر حیض بگذارد و محرمات حائض را ترک کند.

ب: باید با عمل به استحاضه عبادات خود را انجام دهد.

ج: باید در سه روز ابتدایی احتیاط کند و با عمل به استحاضه عبادات خود را انجام داده و محرمات حائض را نیز ترک نماید.

د: هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

36.

خانمی 3 هفته پیش سقط جنین داشته است و مقداری از جنین همچنان باقی مانده است، و با مصرف دارویی که پزشک تجویز کرده است، همچنان خونریزی دارد، حکم خونهایی که می بیند چیست؟ ضمن آنکه عادت خانم گاهی 7 و گاهی 8 و گاهی 10 روز بوده است.

الف: اگر جنین به صورت پاره گوشتی بوده و سقط شده باشد، خونهایی که دیده است حکم نفاس را ندارد اگر خونی که فعلا می بیند، در وقت عادت اوست بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است. (آیت الله مکارم)

ب: اگر جنین از مرحله مضغه گذشته و سقط شده باشد، خون بعد از آن نفاس بوده و اگر بعد از ده روز هم همچنان خون داشته است، ده روز ابتدایی نفاس و تا ده روز بعد از آن خونی که دیده، استحاضه است و اگر وقت معینی در حیض ندارد و خونهایی که می بیند با خون ایام استحاضه یکسان است، و خون هم استمرار دارد، حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی استمرار پبدا کرده و تا یکماه و بیشتر خون واجد تمییز نشود.(آیت الله سیستانی)

ج: اگر خلقت تمام بوده و سقط شده باشد، خون بعد از آن نفاس است و در صورت تجاوز از خون بعد از زایمان از ده روز تا ده روز نفاس و تا ده روز بعد از نفاس استحاضه و خون دهه سوم در صورتیکه در حیض وقت معین داشته و مصادف با وقت او نشده باشد، استحاضه است گرچه صفت حیض را هم داشته باشد. (آیت الله مکارم)

د: خون بعد از سقط خون نفاس است. و اگر خون دهه سوم صفت حیض ندارد، استحاضه قرار دهد. (امام خامنه ای)

37.

خانمی کیست رحمی دارد و 25 روز است که خون ریزی دارد، قبلا عادتش 7 روز بوده اما چند ماه است به علت کیستی که دارد، عادتش تا ده روز ادامه داشته و بعد از ده روز هم دچار لکه بینی می شده، اولا عادت عددیه او به هم خورده است یا خیر؟ در ثانی حکم خونی که از ده روز بیشتر شده است، چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: عادت خانم در خصوص سوال به هم نخورده است و اگر خونهایی که دیده است ناشی از زخم و جراحت نباشد، از همان ابتدا به مدت هفت روز حیض و مابقی استحاضه است.

ب: عادت خانم در خصوص سوال به هم نخورده است، و اگر وقت معینی ندارد و خون ناشی از زخم نیست و خونهایی که دیده است یکسان است، و از همان ابتدا شرایط حیض از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشته به مدت 7 روز حیض و مابقی استحاضه است.

ج: عادت خانم در مورد سوال بهم خورده است و اگر خون یکسانی می بیند برای تعیین مدت حیض باید به اقارب اگر عدد یکسانی دارند و الا به عدد روایت (بنابر احتیاط واجب 7 روز) حیض قرار داده و مابقی استحاضه است.

د: عادت خانم به هم نخورده و بنا بر احتیاط واجب از همان ابتدا به مدت 7 روز حیض است و مابقی استحاضه است.(حضرت امام ره)

38. خانمی صبح استحاضه متوسطه بوده و در بین روز خون زیادی از او خارج می شود و نمی داند خون خارج شده به مقدار متوسطه بوده و یا کثیره، وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟

الف: بنا را بر همان حال سابق بگذارد. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ب: در مورد سوال واجب است خود را وارسی کند و اگر بدون وارسی نمازش را بخواند نماز خوانده شده باطل است مگر اینکه از عملش قصد قربت حاصل شود. (حضرت امام ره)

ج: خود را وارسی کند (امام خامنه ای)

د: اگر زن بتواند مطابق با احتیاط عمل کند وارسی لازم نیست والا بنابر احتیاط واجب باید خود را وارسی کند. (آیت الله سیستانی)

39. حکم انجام غسلهای مستحبی در حال حیض چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: انجام تمام غسلهای مستحبی در حال حیض صحیح است.

ب: فقط انجام غسلهایی که استحباب آن در رساله آمده است در حال حیض صحیح است.

ج: انجام تمام غسلهای مستحبی در حال حیض صحیح است غیر از غسل جمعه.

د: انجام تمام غسلهای مستحبی در حال حیض صحیح است غیر از غسل جمعه که بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.

40.

خانمی در حیض وقت معینی ندارد خون دیدن او به این صورت بوده است، 6 روز خون سرخ و تازه دیده سپس 10 روز خونهایی به صورت خون قهوه ای روشن دیده است و بعد از آن 3 روز متوالی است خون سرخ و غلیظ دارد، حکم دو خونی که دیده است، چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: هر دو خون حیض است.

ب: در صورتیکه در حیض عدد معینی نداشته باشد، هر دو خون حیض است.

ج: اگر عدد حیض او 7 روز بوده باشد، خون دوم استحاضه است.

د: گزینه ب و ج صحیح است.

41

خانمی سوال کرده که استحاضه است و در زمان اجابت مزاج خون زیادی از او خارج شده و نمی داند مقدار خونی که خارج شده در چه حد بوده و در حال حاضر خونش در حد قلیله است، وظیفه او نسبت به خونی که از او خارج شده چیست؟

الف: اگر حال سابق ندارد بنا را بر همان قلیله بگذارد. (حضرت امام ره)

ب: اگر حالت سابق نداشته و شک او بین اقل و اکثر است مثل اینکه نمی داند خون در حد کثیره بوده و یا متوسطه، بنا را بر اقل بگذارد و برای نماز ظهر بنابر احتیاط واجب غسل کند. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر حالت سابق ندارد و شک در اقل و اکثر دارد برای نماز ظهر و عصر غسل کند. (آیت الله مکارم)

د: حال فعلی خانم ملاک است و با عمل به وظیفه قلیله نمازش را بخواند

42. اگر خانم قبل از اذان صبح از حیض پاک شده و غسل حیض را انجام نداده می تواند نیت روزه قضا کند؟

الف: اگر مبطلی انجام نداده باشد، روزه اش صحیح است. (آیت الله مکارم)

ب: بنا بر احتیاط واجب نیت روزه صحیح نیست. (حضرت امام ره و آیت الله مکارم)

ج: نیت روزه صحیح نیست. (آیت الله سیستانی)

ج: روزه صحیح است. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

43.

خانمی با عادت 10روزه، شنبه، دوم ماه بین روز، عادت ماهانه می شود و روز گذشته، دوشنبه، که روز10 او بوده، غسل کرده است و امروز، سه شنبه، دوباره خونریزی او شروع شده است. تکلیف چیست؟ (زمان حیض همیشگی ایشان 25 ماه است). (آیت الله مکارم)

الف: در خصوص سوال خونی که در حال حاضر می بیند استحاضه است.

ب: اگر خونی که ابتدا دیده است در وقت عادت او بوده، خون دوم استحاضه است.

ج: اگر عادت او در بین روز شروع شده باشد، و خونی که دیده است شرایط حیض را داشته است، ده روز او روز یازدهم همان ساعت تکمیل است لذا در مورد سوال اگر قبل از تکمیل شدن ده روز، خون دیده و نمی داند تا سر ده، خون قطع می شود و یا خیر بنابر احتیاط واجب باید صبر کند.

د: اگر خونی که ابتدا دیده است، سه روز متوالی با صفت حیض استمرار داشته و خون او هم بین روز شروع شده باشد، سه شنبه همان ساعت، ده روز او تکمیل است، و بعد از تکمیل ده روز، استحاضه است و پاکی بین حکم پاکی را دارد.

44. خانمی 31 روز است زایمان کرده و خون ریزی او همچنان ادامه دارد، و عدد او در حیض 7 روز، بوده است حکم خون فعلی و خونهایی که قبل از این مدت دیده است چیست؟

الف: اگر در حیض وقت معینی دارد و خونی که می بیند در وقت عادت اوست بنا را بر حیض بگذارد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و الا استحاضه بوده و باید نمازها را قضا کند. خونهایی که قبل از این مدت دیده است، مطلقا استحاضه است و خون بعد از زایمان اگر به صورت خون واحدی از ده روز گذشته باشد، 7 روز ابتدایی نفاس بوده است. (آیت الله سیستانی)

ب: در خصوص سوال 7 روز ابتدایی نفاس و حداقل تا ده روز بعد از آن استحاضه است و خونی که فعلا می بیند اگر صفت حیض دارد، حیض است. (امام خامنه ای)

ج: خونهای فعلی اگر صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد. و خونهای قبل تا 7 روز نفاس و تا ده روز بعد از نفاس استحاضه بوده و خون دهه سوم در صورتیکه صفت حیض را نداشته همچنان استحاضه بوده است. (آیت الله سیستانی)

د: خون فعلی اگر صفت حیض دارد حیض است و 7 روز ابتدایی بعد از زایمان نفاس و مابقی خونهایی که بعد از نفاس دیده است استحاضه است. (آیت الله مکارم)

45.

اگر استحاضه زن در وقت ظهر و عصر متوسطه بوده و با عمل به وظیفه و بعد از خواندن نماز ظهر و عصر، در بین روز خونی می بیند و نمی داند میزان خونی که دیده است در چه حد است و در حال حاضر استحاضه او قلیله است، وظیفه او نسبت به نماز مغرب و عشا چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: بنا را بر حال سابق بگذارد و برای نماز مغرب و عشا باید غسل استحاضه متوسطه را انجام بدهد.

ب: در صورت شک در میزان خونی که دیده است بنا را بر کمتر بگذارد در نتیجه برای نماز مغرب و عشا عمل به وظیفه قلیله کافی است.

ج: در صورت شک در میزان خون یا باید با عمل به احتیاط نماز بخواند یا خود را وارسی کند اگر وارسی ممکن نیست بنا را بر حال فعلی بگذارد.

د: اگر خود را وارسی نکرده و در حال حاضر هم وارسی برای تشخیص میزان استحاضه ممکن نیست، و شک او بین استحاضه متوسطه و کثیره است بنا را بر استحاضه متوسطه بگذارد، و با عمل به وظیفه متوسطه نمازش را بخواند.

46.

خانمی بعد از 7 روز خون دیدن خونش به صورت لکه بینی از ده روز گذشته است و از روز چهاردهم خون مستمر پیدا کرده است، چه مقدار از خون اول حیض است و آیا بعد از تکمیل شدن اقل طهر می تواند مجدد خون های بعدی را حیض قرار دهد.

الف: اگر وقت معینی در حیض نداشته و خونهایی که ابتدائا دیده است صفت حیض را داشته است، تا ده روز حیض است و تا ده روز بعد از آن خونهایی که می بیند استحاضه است و اگر بعد از گذراندن اقل طهر خون صفت حیض را داشت، مجدد حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی خون با صفت حیض ادامه یابد (آیت الله مکارم)

ب: اگر وقت معینی در حیض داشته و خونهایی که ابتدا دیده است در وقت عادت او بوده، همان 7 روز ابتدایی حیض است و خونهایی که بعد از آن می بیند استحاضه است تا زمانیکه مجدد به وقت عادت خود برسد (آیت الله سیستانی)

ج: خون دوم استحاضه است و تلفیق صحیح نیست. (امام خامنه ای)

د: گزینه الف و ب صحیح است.

47.

خانمی 6، 7روز آلودگی مستمر داشته و سپس سقط می کند – به صورت یک تکه گوشت – و تا 7 روز بعد به طور مستمر خون می بیند. و دو روز لکه بینی دارد و خون قطع می شود. روز یازدهم ماه مجدد خون‌ریزی دارد. تکلیف چیست؟ زمان حیضش شانزدهم ماه می باشد.

الف: خون قبل از سقط جنین اگر در وقت عادت او بوده و یا خون خارج از وقت بوده و یا مضطربه باشد، اما صفت حیض را داشته، حیض است و اگر روز دهم کاملا از خون پاک شده و از روز یازدهم مجددا خونریزی شروع شده باشد، 9 روز نفاس است و حداقل تا ده روز بعد از نفاس هر خونی ببیند استحاضه است. (امام خامنه ای)

ب: خون قبل از سقط جنین استحاضه است و خونی که بعد از سقط دیده اگر شرایط حیض را داشته حیض و خون روز یازدهم استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

ج: خون قبل از سقط استحاضه و خون بعد از سقطی که بنابر احتیاط واجب احتیاط واجب نفاس نیست و خون روز یازدهم حیض است. (آیت الله مکارم)

د:اگر خونی که قبل از سقط دیده صفت داشته، خون قبل از سقط حیض و خون بعد از سقط استحاضه است و خونی که بعد از روز یازدهم دیده استحاضه است مشروط بر اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود خون نبیند. (آیت الله سیستانی)

48. خانم نذر کرده است روز 5 شنبه اول ماه را روزه بگیرد قبل از اذان صبح از خون حیض پاک شده با این حال غسل نکرده است، وظیفه او نسبت به روزه چیست؟

الف: اگر تا قبل از اذان ظهر کاری که مبطل روزه است انجام نداده باشد، نیت روزه کند و صحیح است. (حضرت امام و آیت الله مکارم)

ب: نیت روزه صحیح نیست و کفاره حنث نذر هم بر او واجب است (حضرت امام ره)

ج: بنابر احتیاط واجب نیت روزه صحیح نیست. (آیت الله سیستانی)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

49.

خانم قبل از خواندن نماز مغرب و عشا به حد متوسطه خون دیده و با عمل به وظیفه نمازش را خوانده است؛ در طول شب خون زیادی از او خارج شده و نمی داند در کمی صبر کردن آیا خون در پنبه فرو می رفته یا فقط سطح پنبه را آلوده می کرده است، وظیفه او نسبت به نماز صبح چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: اگر امکان وارسی برای تشخیص نوع استحاضه ندارد بنا را بر اقل بگذارد و برای نماز صبح عمل به وظیفه قلیله کافی است.

ب: برای نماز صبح عمل به وظیفه قلیله کافی است.

ج: در زمان شک اگر مستحاضه حال سابق دارد باید بنا را بر همان حال سابق بگذارد، لذا برای نماز صبح بنابر احتیاط واجب باید غسل کند.

د: باید برای نماز صبح غسل کند.

50. خانم حامله‌ای دچار خونریزی شده حکم خونهایی که می بیند چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر خونی که می بیند خارج از وقت عادت اوست، استحاضه است مطلقا.

ب: اگر خونی که می بیند، صفت حیض ندارد، استحاضه است.

ج: اگر در حیض وقت معین ندارد، و خونهایی که می بیند به صفت حیض است، حیض قرار دهد اگر خون تا سه روز مستمر ادامه داشت حیض است و اگر خون صفت ندارد، استحاضه است گرچه تا سه روز متوالی استمرار پیدا کند.

د: اگر خونی که می بیند 20 روز بعد از گذشت اول عادت اوست بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

51.

خانمی بعد از ایام عادت ماهانه که این ماه 8 روز طول کشیده است (ماه‌های قبل به مدت 7 روز خون می دیده است) به مدت 4 روز پاک شده و بعد از آن به مدت 2 روز است خونریزی دارد، حکم هر کدام از دو خون چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر در حیض وقت معینی ندارد، و خون که ابتدایی دیده است، صفت حیض را داشته، خون فعلی استحاضه است، اما اگر خونی که بعد از 4 روز پاکی دیده است تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد و سر 7 روز قطع شد، خون اول استحاضه بوده و خون دوم حیض است و باید نمازها را قضا کند.

ب: خونی که خانم در فاصله کمتر از ده روز از حیض سابق می بیند حیض نیست. در فرض مطرح شده در سوال در صورتیکه در حیض وقت معین داشته و خون اول در وقت عادت او بوده است، خون دوم استحاضه است.

ج: فرض سوال مصداق تجاوز خون از عشره است، بنابر این به مدت 7 روز از ابتدا حیض و خونهای فعلی استحاضه است و در روز پاکی حکم بانوان پاک را داشته است.

د: در هر حال خون اول اگر صفت حیض را داشته است، حیض و خون دوم استحاضه است.

52.خانمی که عادت او از بین رفته است، با شروع خون ریزی، وظیفه اش چیست؟

الف: اگر یقین دارد خون تا سه روز متوالی استمرار دارد، حیض قرار دهد در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند.

ب: اگر خون صفت حیض را دارد بنا را بر حیض بگذارد در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است.

ج: باید احتیاط کرده و محرمات حائض را ترک کند و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و احتیاط را ترک نماید.

د: برای پاسخ به سوال ذکر شده باید نام مرجع تقلید سوال شود و با توجه به نام مرجع پاسخ ارائه شود.

53. خانم دو روز است به صورت استحاضه کثیره خون می بیند، امروز صبح خون او کاملا قطع شده و سپس قبل از خواندن نماز ظهر و عصر در لباس خود خونی دیده است که در میزان آن شک دارد؛ وظیفه او نسبت به نماز چیست؟

الف: اگر بعد از انجام غسل برای نماز صبح هم به حد کثیره خون دیده باشد، در هر حال لازم است برای نماز ظهر و عصر غسل کند.

ب: اگر امکان وارسی ندارد و حالت سابق او هم پاکی بوده بنا را بر اقل بگذارد، و به وظیفه اقل عمل کند، کافی است. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ج: بنابر احتیاط واجب به وظیفه بالاتر عمل نماید (آیت الله مکارم)

د: بنا را بر حال سابق بگذارد. (حضرت امام ره)

54.

خانمی سوال می کند " در ماه مبارک رمضان فرزندش بیمارستان بستری بوده و در همان ایام هم از حیض پاک شده است و بعد از ترخیص فرزند از بیمارستان دو روز هم روزه گرفته و بعد از دو روز فهمیده غسل حیض را انجام نداده است" حکم روزه هایی که گرفته است چیست؟

الف: روزه هایی که گرفته است صحیح است. (حضرت امام ره و آیت الله مکارم)

ب: روزهایی که گرفته است بنابر احتیاط واجب باطل است. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ج: روزه هایی که گرفته است صحیح است (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

د:روزهایی که گرفته است به احتیاط واجب به نیت قربت مطلقه مجددا بجا آورد (آیت الله سیستانی)

55. خونی از زن خارج شده و لباس او را آلوده کرده است برای تعیین استحاضه او کدام عبارت صحیح نیست؟

الف: اگر امکان وارسی ندارد و حالت سابقه ای هم ندارد بنا را بر اقل بگذارد. بنابر این اگر خونی که دیده است در یک مرتبه ریزش مشکوک بین به این است که فقط سطح پنبه را آلوده می کرده یا در پنبه نفوذ می کرده است، استحاضه قلیله است. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر امکام وارسی نیست و حالت سابق دارد بنا را بر همان حال سابق بگذارد. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ج: اگر امکان وارسی نیست و حالت سابقه هم ندارد بنابر احتیاط واجب به وظیفه کثیره عمل نماید (آیت الله مکارم)

د: اگر امکان وارسی نیست، و حالت سابقه ندارد بنا را بر اقل بگذارد. (حضرت امام ره)

56. خانمی روز سوم اعتکاف (مستحبی) عادتش شروع شده است وظیفه او نسبت به روزه آن روز چیست؟

الف: اعتکاف باطل شده و قضای آن واجب نیست. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ب: اعتکاف باطل شده و بنابر احتیاط واجب باید روزه را قضا کند مگر اینکه در ابتدا قصد رجوع کرده باشد (آیت الله مکارم)

ج: اعتکاف باطل می شود و قضای روزه واجب است، مگر اینکه در ابتدا قصد رجوع کرده باشد. (امام خامنه ای و آیت الله مکارم)

د: اعتکاف باطل شده و بنابر احتیاط واجب باید روزه را قضا کند مگر اینکه در ابتدا قصد رجوع کرده باشد. (آیت الله سیستانی)

57. اگر خانم بعد از 9 روز پاکی مجددا خون با صفت حیض ببیند وظیفه اش چیست؟ ضمن آنکه خونی که قبل از 9 روز پاکی دیده است، در وقت عادت او بوده و 8 روز هم ادامه داشته است.

الف: خون دوم مطلقا استحاضه است. (آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی)

ب: اگر در حیض عدد معینی ندارد، خون دوم استحاضه است. (حضرت امام ره)

ج: اگر خون فعلی صفت حیض دارد و خونی که ابتدا دیده است با صفت حیض نبوده، بنا را بر حیض بگذارد در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار داشت، خون دوم حیض و خون اول استحاضه بوده و نمازها را قضا کند. (آیت الله مکارم)

د: خون دوم استحاضه است. (امام خامنه ای)

58.

خانمی 40 ساله، تقریبا 4 ماه است به خاطر کیستی که در رحم دارد، کل ماه را لکه بینی داشته است، ماه قبل 10 روز را حیض قرار داده است، حال سوال می کند در این ماه هم باید به مدت 10 روز را حیض قرار دهد یا وظیفه دیگری دارد. (امام خامنه ای)

الف: اگر درحیض وقت معینی دارد و خونهایی که دیده است در وقت عادت او بوده و تا سه روز متوالی هم استمرار داشته است، و قبل از 4 ماه اخیر که خونش از ده روز تجاوز کرده است، عدد معینی در حیض نداشته، به عدد خویشان خود در صورتیکه عدد یکسانی داشته باشند و الا به عدد روایت حیض و مابقی استحاضه است ماه قبل را هم اگر ده روز قرار داده به همین کیفیت عدد حیض را معین نموده و عباداتی که انجام نداده قضا کند.

ب: اگر خونهایی که دیده است به صورت یکسان بوده، حکم مستمره الدم را دارد بنابر این باید در هر ماه یک مرتبه به عدد خود و اگر عدد ندارد به عدد خویشان و یا روایت حیض قرار دهد.

ج: اگر در حیض وقت معینی دارد، خونهای در وقت عادتش اگر تا سه روز متوالی استمرار داشته، حیض است و برای تعیین عدد اگر قبل از 4 ماه اخیر که خون از ده روز تجاوز کرده، عدد معینی در حیض نداشته است، و خونهایی که می بیند به صورت یکسان است، به عدد خویشان اگر عدد یکسانی دارند و الا به عدد روایت (بنابر احتیاط واجب تا 7 روز) حیض و مابقی استحاضه است.خون ماه قبل او هم به همین کیفیت محاسبه می شود.

د: هیچکدام صحیح نیست.

59.

خانمی که در حیض وقت معینی نداشته است با شروع خون به صورت قهوه‌ای روشن و شک در استمرار تا دو روز متوالی احتیاط کرده و با عمل به استحاضه نمازها را خوانده و محرمات را نیز ترک کرده است و بعد از اینکه یقین کرده خونش تا سه روز متوالی استمرار دارد، بنا را بر حیض گذاشته است؛ خون بعد از 6 روز قطع می شود سپس بعد از 11 روز پاکی مجدد خونِ به رنگ سرخ و تازه می بیند ، وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟ آیا خون قبل او هم حیض بوده است؟

الف: خون اول استحاضه است باید نمازها را قضا کند. و خون دوم حیض است مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی با صفت حیض ادامه یابد. (آیت الله مکارم)

ب: خون اول حیض بوده و خون دوم را نیز حیض قرار دهد اگر خون در کمتر از سه روز قطع شد یا استمرار نداشت، استحاضه بوده و نمازها را قضا کند. (امام خامنه ای)

ج: خون اول حیض است و خون دوم را نیز حیض قرار دهد مگر اینکه خون در کمتر از سه روز قطع شود و یا استمرار تا سه روز متوالی نداشته باشد. (آیت الله سیستانی)

د: خونی که صفت دارد حیض است. (حضرت امام ره)

60. حکم لمس اسماء متبرکه در حال حیض کدام است؟

الف: بنابر احتیاط واجب نباید لمس شود. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ب: لمس اسم جلاله الله و صفات باری تعالی بنابر احتیاط واجب حرام است و اسم ائمه معصومین علیهم السلام بنابر احتیاط مستحب نباید لمس شود. (آیت الله سیستانی)

ج: لمس نام جلاله الله و اسماء و صفات باری تعالی و اسم ائمه معصومین علیهم السلام بدون طهارت حرام است. (آیت الله مکارم)

د: لمس اسماء و صفات باری تعالی بدون طهارت حرام است و همچنین لمس اسم ائمه معصومین علیهم السلام اگر موجب هتک و بی حرمتی باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (امام خامنه ای)

61. طریقه صحیح در اختبار و تشخیص نوع استحاضه کدام است.

الف: مقداری پنبه قرار دهد و در یک مرتبه ریزش خون ملاحظه کند خون به چه میزان از او خارج می شود.

ب: مقداری پنبه یا چیزی که در جذب مانند پنبه است، در ابتدای واژن قرار دهد و کمی صبر کند و در کمی صبر کردن وضعیت خون را مشخص کند اگر در کمی صبر کردن، خونی خارج نشد، حال فعلی او پاکی است و ملاک برای عمل به استحاضه خونی است که قبل از پاک شدن دیده است. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ج: برای تشخیص استحاضه فقط باید از پنبه استفاده کند. (آیت الله مکارم)

د: پنبه را فشرده کرده و در ابتدای واژن قرار دهد و کمی صبر کند و به میزان خونی که خارج شده نوع استحاضه را معین نماید. (آیت الله سیستانی)

62. وقت خانم دهم هر ماه بوده است این ماه از روز هشتم به مدت 5 روز متوالی خون دیده است و 3 روز پاک شده و مجددا خونریزی دارد، وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟

الف: اگر یقین دارد خون فعلی از ده روز تجاوز می کند، استحاضه است. ( امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ب: تا روز دهم حیض است. (آیت الله مکارم)

ج: اگر خون دوم با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است و پاکی بین نقاء متخلل محسوب می شود و اگر عدد ندارد، تا ده روز صبر کند در صورتیکه خون دوم صفت حیض دارد، با لحاظ خون اول و پاکی بین تا ده روز را حیض قرار دهد و بعد از آن استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

د: گزینه الف و ج صحیح است.

63. کدام یک از موارد ذکر شده جزء محرمات حائض محسوب نمی شود.

الف: برداشتن چیزی و گذاشتن چیزی در مسجد. (امام خامنه ای)

ب: برداشتن چیزی از مسجد بدون توقف در آن. (آیت الله مکارم)

ج: عبور از مسجد و برداشتن چیزی از مسجد. (حضرت امام ره)

د: عبور از مسجد و توقف در حرم امامزادگان. (آیت الله سیستانی)

64.

خانم برای نماز صبح با عمل به وظیفه استحاضه متوسطه نمازش را خوانده است و قبل از آنکه نماز ظهرش را بخواند خون قطع شده و مجددا در حد متوسطه خون دیده است وظیفه او نسبت به نماز ظهر چیست؟(آیت الله سیستانی)

الف: باید برای نماز ظهر غسل کند.

ب: بنابر احتیاط واجب باید برای نماز ظهر و عصر غسل کند.

ج: اگر مستحاضه متوسطه به وظیفه خود عمل کرده باشد و خون او تبدیل شود نیازی به غسل مجدد ندارد.

د: اگر خون او با تاخیر از پنبه به دستمال می رسد به نحوی که بتواند در این بین یک نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب باید غسل کند.

65.

عادت ده روزه مخاطب هنگام اذان شب تمام می شود. آیا می تواند قبل از اذان مغرب غسل خود را انجام دهد؟ مخاطب هنوز پاک نشده است و مانند استحاضه قلیله خون می بیند. همچنین دو سال است به خاطر بیماری، گاهی عادت او از ده می گذرد و گاهی وقت ها سر ده روز پاک می شود. (امام خامنه ای)

الف: اگر در حیض وقت معینی ندارد، غروب روز دهم غسل کند و نمازها را شروع کند، در خصوص سوال که خانم قلیله است غسل قبل از مغرب صحیح است.

ب: در صورتیکه خون در فاصله بین غروب تا طلوع آفتاب شروع شده باشد، غروب روز دهم ده روز تکمیل شده است اگر در حیض وقت معین دارد و خونی که دیده است در وقت عادتش بوده، و دو ماه اخر عدد او ده روز بوده است، باید غروب روز دهم غسل کند، و بعد از آن خونی که می بیند استحاضه است.

ج: اگر شروع خون در فاصله بین اذان صبح تا غروب بوده روز یازدهم همان ساعت ده روز تکمیل است، بنابر این باید روز یازدهم، غسل کند و عبادات را انجام دهد.

د: اگر خونهایی که می بیند یکسان است تا ده روز حیض است، و بعد از اتمام ده روز باید غسل کند.

66.

خانمی در اول وقت نماز در حالیکه امید داشته در بین وقت نماز کاملا از خون پاک خواهد شد، با عمل به وظیفه نمازش را خوانده است و البته در وقت نماز به مقدار خواندن نماز پاک شده است، نماز خوانده شده او چه حکمی دارد؟

الف: نمازی که با عمل به وظیفه خوانده است صحیح است.

ب: اگر یقین به پاک شدن نداشته، نماز خوانده شده صحیح است.

ج: باید نمازی که خوانده است را دوباره بخواند.

د: نمازی که خوانده به احتیاط واجب باطل است.

67. خانمی که از حیض پاک شده اما هنوز غسل نکرده است آیا می تواند آیاتی که سجده واجب دارد را تلاوت کرده و یا در مسجد توقف کند.

الف: تا زماینکه غسل نکرده باشد آنچه در ایام عادت بر او حرام بوده، همچنان حرام است.

ب: توقف در مسجد جایز نیست، اما تلاوت آیاتی که سجده واجب دارد جایز است. (آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی)

ج: توقف در مسجد و تلاوت آیاتی که سجده واجب دارد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (آیت الله سیستانی)

د: توقف در مسجد جایز نیست و تلاوت آیانی که سجده واجب دارد بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. (امام خامنه ای)

68.

از آخرین روز عادت ماهانه 9 روز می‌گذرد که دوباره لکه بینی دارم چه حکمی دارد؟ اگر استحاضه است تا کی استحاضه است و از کی به بعد حیض قرار داده می‌شود؟ (خون ریزی که قبل از این 9 روز داشته، در تاریخ حیض و وقت عادت او بوده است). (آیت الله سیستانی)

الف: خون فعلی استحاضه است و بعد از ده روز اگر خون صفت حیض را داشته باشد، حیض قرار دهد مشروط بر اینکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد

ب: خون فعلی استحاضه است، و اگر خون ادامه پیدا کند تا رسیدن وقت عادت بعدی هم همچنان استحاضه است.

ج: خون فعلی استحاضه است و اگر خون فعلی به صفت استحاضه است و بعد از ده روز به صفت حیض خون ببیند حیض قرار دهد مشروط بر اینکه در فاصله کمتر از ده روز در وقت خود با شرایط حیض خون نبیند.

د: گزینه الف و ج صحیح است.

69. خانم استحاضه قلیله است برای نماز وضو گرفته و نماز اول را خوانده است اما برای نماز دوم که خود را وارسی کرده کاملا از باطن هم پاک است، وظیفه او نسبت به وضو چست؟

الف: مستحاضه باید برای هر نماز یک وضو را بگیرد.

ب: اگر نمازها را پشت سر هم می خواند یک وضو کافی است.

ج: همان وضوی اول کافی است و نیازی به تجدید وضو ندارد.

د: در پاسخ به سوال لازم است نام مرجع تقلید مشخص شود و بر مبنای مرجع پاسخ داده شود.

70.

خانمی که استحاضه قلیله است، آیا می تواند قبل از وقت نماز مثلا یک ساعت قبل از خواندن نماز پنبه را در داخل بدن قرار دهد و زمانی که می خواهد نماز بخواند، فقط وضو بگیرد و پنبه را عوض نکند (در فرضی که یقین دارد باطن و پنبه آلوده است) (آیت الله مکارم)

الف: اگر استحاضه او تا آخر وقت نماز باقی است، باید پنیه را در وقت نماز تعویض و یا تطهیر نماید.

ب: اگر استحاضه او در تمام وقت نماز نیست و یقین دارد در وقت نماز به مقدار خواندن نماز از خون پاک می شود، باید در وقت پاکی نماز را بخواند و در این صورت تعویض و تطهیر پنبه واجب است.

ج: اگر استحاضه او در تمام وقت نماز باقی است، خواندن نماز در اول وقت نماز صحیح است و احتیاط مستحب است پنبه را تعویض و یا تطهیر نماید.

د: گزینه ب و ج صحیح است.

71. خانمی که رحم خود را برداشته است، بعد از عمل به مدت 4 روز است خونریزی دارد؛ برای نماز وظیفه‌اش چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر خونی که می بیند ناشی از جراحت وارد شده به جهت عمل جراحی است، حکم خون زخم را دارد، و برای نماز باید به وظیفه کسی که بدن او زخم و جراحت دارد، عمل نماید.

ب: اگر شک بین خون زخم و حیض دارد، باید محرمات حائض را ترک کرده و مانند بانوان پاک نمازش را بخواند.

ج: اگر خونی که می بیند مستمر است حیض قرار دهد.

د: خانمی که رحم خود را برداشته حیض نمی بیند، لذا قطعا خون فعلی ناشی از زخم است.

72. خانمی استحاضه متوسطه بوده و برای نماز صبح خواب مانده است و در حال حاضر کاملا از خون پاک است وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟

الف: اگر کاملا از خون پاک است، مانند بانوان پاک نمازش را بخواند.

ب: باید غسل استحاضه را برای نماز ظهر و عصر انجام بدهد.

ج: بنابر احتیاط واجب باید غسل کند و همان غسل کفایت از وضو هم می کند و احتیاط مستحب است برای نماز ظهر وضو بگیرد. (آیت الله سیستانی)

د: به فتوا و یا به احتیاط واجب باید برای ظهر غسل کند. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

73.

فرزندم 5شنبه هفته پیش ساعت 11 صبح به دنیا آمده و امروز یکشنبه روز یازدهم است، عددم در حیض هفت است، الان خونی که می بینم در حد کثیره است وظیفه چیست؟ ضمن آنکه غسل نفاس را روز دهم انجام داده ام. (آیت الله سیستانی)

الف: محاسبه در مورد سوال صحیح نیست و روز یکشنبه ساعت 11 صبح ده روز تکمیل است لذا اگر خون بعد از زایمان از ده روز گذشته باشد تا 7 روز نفاس و حداقل تا ده روز بعد از نفاس استحاضه است. و با عمل به وظیفه استحاضه باید نمازها را بخواند و خون دهه سوم با شرایطی ممکن است حیض باشد.

ب: اگر خون به صورت لکه بینی از ده روز گذشته باشد، تا 7 روز نفاس و حداقل تا ده روز بعد زایمان استحاضه است و خون دهه سوم با شرایطی ممکن است حیض باشد.

ج: اگر خون واحدی دیده و از ده روز گذشته باشد، تا 7 روز نفاس و تا ده روز بعد از نفاس هر خونی ببیند استحاضه است. در حال حاضر برای هر وعده نماز، یک غسل کند و نمازش را بخواند.

د: اگر خون واحدی ندیده است، و خون آخر از ده روز گذشته باشد و نمازها را تا ده روز ترک کرده است، بنابر احتیاط واجب بعد از 7 روز نمازها را قضا کند، و خونهایی که بعد از ده روز دیده است، استحاضه است. اگر خون فعلی او پی در پی از پنبه به دستمال می رسد یک غسل برای دو نمازش کافی است.

74. خانم قبل از خواندن نماز ظهر و عصر خون در حد متوسطه دیده است و در وقت نماز کاملا از خون پاک بوده است و نمازش را بدون انجام غسل خوانده است، حکم نماز خوانده شده چیست؟

الف: اگر حکم را نمی دانسته نماز خوانده شده صحیح است. (آیت الله مکارم)

ب: بنابر احتیاط واجب نمازی که خوانده است باطل است. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر حکم را نمی دانسته نمازی که خوانده است، صحیح است. (حضرت امام ره)

د: اگر برای استحاضه متوسطه‌اش در آن روز غسل نکرده باشد، بنابر احتیاط واجب نماز خوانده شده باطل است. (آیت الله سیستانی)

75. خانم پنجم آبان جنین یک ماه و نیمه را با کورتاژ سقط کرده است و درضمن عدد مشخصی در حیض ندارد و قبل از کورتاژ هم لک بینی داشته، وظیفه خانم نسبت به لکه بینی های قبل از کورتاژ و خون بعد از آن چیست؟

الف: اگر قبل از کورتاژ صرف لکه بینی بوده و خون مدام و مستمر حتی از باطن هم نداشته است، خونهای قبل از کورتاژ، استحاضه است. و خون بعد از کورتاژ در صورتیکه جنین از مرحله مضغه (پاره گوشت) نگذشته باشد، در صورتیکه در حیض وقت معینی دارد و خون در وقت عادت اوست و یا یقین دارد تا سه روز متوالی استمرار پیدا می کند، حیض قرار دهد، در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد، حیض است و اگر به صورت خون مستمر از ده روز بگذرد حکم تجاوز خون از ده روز در مورد او جاری می شود. (آیت الله سیستانی)

ب: حیض قبل از نفاس بنابر احتیاط واجب محقق نمی شود و خونی که دیده است بنابر احتیاط واجب باید بین تروک حائض و اعمال استحاضه جمع کند و خون بعد از سقط در صورتیکه خلقت جنین تمام نبوده است، بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد (آیت الله مکارم)

ج: خون قبل از سقط اگر در وقت عادت بوده حیض است، و خون بعد از سقط جنین حکم خون نفاس را دارد اگر خون از ده روز بیشتر شود و در حیض عدد معینی ندارد، تا ده روز نفاس و حداقل تا ده روز بعد از نفاس استحاضه است. (امام خامنه ای) این گزینه صحیح نیست چون در سوال خون به صورت لکه بینی دیده شده اگر خون منقطع باشد، حکم حیض را ندارد.

د: گزینه الف و ج صحیح است.

76. خانمی که استحاضه قلیله است بعد از خواندن نماز واجب روزانه قصد خواندن نماز قضا را دارد، وظیفه او نسبت به نماز قضا چیست؟ (آیت الله مکارم)

الف: برای نماز قضا بنابر احتیاط واجب باید وضو بگیرد، و تعویض و تطهیر پنبه احتیاط مستحب است.

ب: تعویض و یا تطهیر پنبه واجب نیست، و اگر نمازهای قضا را پشت سر هم می خواند، همان یک وضوی نماز ادای او کافی است.

ج: خواندن نماز قضا در حال استحاضه صحیح نیست

د: تعویض پنبه واجب نیست اما باید برای هر نماز یک وضو بگیرد.

77.

خانمی بر اساس شنیده های قبلی برای اینکه نیاز به غسل کردن مکرر نباشد، نزدیک به غروب آفتاب غسل استحاضه کثیره را انجام می داده و علاوه بر نماز ظهر و عصر، نماز مغرب و عشا را نیز با همان غسل می خوانده است، حکم نمازهایی که خوانده شده چیست؟

الف: نماز مغرب و عشا باطل است. (حضرت امام و آیت الله مکارم)

ب: اگر از زماینکه غسل کرده تا وقتی که بخواهد نماز مغرب و عشا را بخواند به اندازه کثیره خون ندیده باشد، نمازی که خوانده است صحیح است. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر رسیدن خون از پنبه با دستمال با تاخیر بوده به نحویکه می توانسته در این بین یک یا چند نماز بخواند، و قبل از رسیدن خون به دستمال نماز مغرب و عشا را خوانده باشد، صحیح است. (آیت الله سیستانی)

د: فرض سوال نیاز به تبیین و بررسی دارد و نمی توان به طور صریح حکم به صحت و یا بطلان نماز داد.

78. خانمی بعد از معاینه داخلی دچار خونریزی شده است حکم خونی که می بیند چیست؟

الف: خونی که می بیند اگر صفت حیض را دارد، حیض است.

ب: اگر شک کند خون ناشی از زخم و جراحت است و یا حیض، چنانچه هر دو احتمال معقول باشد، و قبل از خروج خون حال او حیض بوده است به میزانی که خون قبلی و خون مشکوک ممکن است حیض باشد، حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر حالت سابق او پاکی بوده است خونی که می بیند حکم حیض را ندارد (آیت الله مکارم)

د: بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک و مانند بانوان پاک عبادات را انجام بدهد. (حضرت امام ره)

79. خانمی بعد از 7 روز پاکی دچار لکه بینی شده است، حکم لکه هایی که می بیند چیست؟ ضمن آنکه بعد از خواندن نماز ظهر متوجه لکه بینی شده حکم نماز خوانده شده چگونه است؟

الف: اگر خونهایی که فعلا می بیند خون منقطع است و استمرار ولو از باطن هم ندارد، و ناشی از زخم و مانند آن نباشد، در حال حاضر استحاضه است. و اگر نمی داند زمان شروع خون قبل از نماز بوده و یا حین نماز و یا بعد از نماز، نماز خوانده شده، صحیح است.

ب: اگر خونهایی که فعلا می بیند، مستمر است ولو از باطن، و صفت حیض دارد، بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، خون اول استحاضه بوده و خون فعلی حیض است، و نماز خوانده شده در حال حیض باطل است. (امام خامنه ای)

ج: اگر خونی که ابتدا دیده است، صفت حیض را داشته، خون دوم در هر حال استحاضه است و نماز خوانده شده صحیح است. (آیت الله سیستانی)

د: اگر خونی که ابتدا دیده در وقت عادت او بوده خون دوم تا هر زمان ادامه یابد، استحاضه است. و نماز خوانده شده اگر شک در شروع خون دارد، بنابر احتیاط واجب باطل است. (آیت الله مکارم)

80. کدام عبارت صحیح نیست؟

الف: در استحاضه کثیره باید غسل را بعد از داخل شدن وقت انجام دهد و بین غسل و وضو و نمازش فاصله نیندازد و اگر بین دو نماز مثل ظهرین و یا عشائین فاصله شود و بعد از غسل در حد کثیره و یا متوسطه خون دیده باشد، باید برای نماز دوم غسل کند. (حضرت امام و امام خامنه ای)

ب: در استحاضه کثیره باید بین غسل و نماز فاصله نیندازد و اگر نماز ظهرین و عشائین را پشت سر هم نخواند باید برای نماز دوم مجدد غسل کند مگر اینکه از زمانیکه غسل کرده و نماز اول را خوانده تا خواندن نماز دوم به اندازه کثیره خون ندیده باشد. (آیت الله مکارم)

ج: اگر خون پی در پی از پنبه به دستمال می رسد، یک غسل برای دو نمازی که پشت سر هم خوانده می شود، کافی است، اما اگر رسیدن خون از پنبه به دستمال با تاخیر باشد به نحویکه بتواند در این بین یک یا چند نماز بخواند و خون از پنبه به دستمال رسیده باشد، بنابر احتیاط واجب باید برای نماز دوم غسل کند. (آیت الله سیستانی)

د: استحاضه کثیره اگر از زمانیکه غسل کرده و نماز وعده اول را خوانده است، تا خواندن وعده بعدی نماز به حد متوسطه و کثیره خون نبیند، برای خواندن نماز وعده دوم نیازی به غسل ندارد. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

81. خانمی در هفته نهم بارداری است و به صورت قطره قطره ولی ادامه دار خون می بیند، تکلیف چیست؟ به گفته پزشک، مویرگ پاره شده است. (آیت الله سیستانی)

الف: اگر یقین دارد خون از زخم نیست، و در حیض وقت معین دارد و خونی که می بیند بعد از 20 روز از گذشت اول عادت اوست، و خون صفت حیض را دارد بنابر احتیاط واجب کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کرده و کارهایی که بر مستحاضه واجب است را هم انجام دهد.

ب: اگر خون در وقت عادت اوست بنا را بر حیض بگذارد در صورتیکه تا سه روز متوالی و مستمر خون دید حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند.

ج: اگر شک کند خونی که می بیند ناشی از پارگی مویرگ است و یا حیض، و هر دو احتمال هم معقول باشد، حکم حائض را ندارد مگر اینکه خون تا سه روز متوالی استمرار پیدا کند.

د: اگر در حیض وقت مشخصی ندارد و یقین دارد خون گرچه صفت حیض ندارد تا سه روز متوالی استمرا خواهد داشت حیض قرار دهد.

82. تحفظ از خروج خون در استحاضه کثیره از چه زمان واجب است؟

الف: باید قبل از غسل از خروج خون جلوگیری کند. (حضرت امام ره)

ب: باید قبل از غسل کردن از خروج خون جلوگیری نماید. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ج: اگر خون جریان دارد باید پیش از غسل از خروج خون جلوگیری کند، و اگر اینکار برای او مشقت زیادی دارد تحفظ واجب نیست. (آیت الله مکارم)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

83. خانمی سوال می کند گه عادتم 8 روزه است، و جنینی که هشت هفته‌اش بوده سقط شده است و الآن که روز هشتم است خونریزی دارم تکلیف چیست؟( آیت الله سیستانی)

الف: اگر یقین دارد خون از ده روز بیشتر می شود، غسل نفاس را انجام داده و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

ب: اگر نمی داند خون از ده روز بیشتر می شود می تواند تا ده روز صبر کند در صورتیکه خون به صورت واحد از ده روز تجاوز کرد، تا 8 روز نفاس و حداقل تا ده روز بعد از نفاس استحاضه است.

ج: اگر خون متعددی می بیند و یقین دارد خون از ده روز تجاوز می کند بنابر احتیاط واجب روز 8 غسل نفاس را انجام دهد و تا ده روز در روزهایی که خون دارد محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند و در روزهایی که پاک است محرمات حائض را ترک کرده و نمازها را مثل زنان پاک انجام دهد. و بعد از ده روز استحاضه است.

د: اگر آنچه سقط شده به مرحله عظام نرسیده باشد، خونی که می بیند نفاس نیست، در صورتیکه خون شرایط حیض را داشته حیض است و اگر خون بعد از عدد هم همچنان مستمرا ادامه دارد، یک روز دیگر بنابر احتیاط مستحب ترک عبادت کند، سپس غسل حیض کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

84.

اگر خانمی تحفظ از خروج خون نکرده و یا به نحویکه که باید جلوگیری از خروج خون کند، تحفظ نداشته است در حالیکه جلوگیری از خروج خون برای او مضر نبوده است، و نمازش را خوانده است، حکم نمازی که خوانده شده چیست؟ اگر استحاضه او کثیره باشد آیا نیاز به تکرار غسل دارد؟

الف: نماز خوانده شده باطل است و باید مجددا با عمل به وظیفه کثیره و تکرار غسل نمازش را بخواند. (امام خامنه ای)

ب: اگر در بین نماز خون خارج شده باشد نماز خوانده شده باطل است و باید فورا دوباره نماز خود را بخواند اما تکرار غسل در این صورت لازم نیست. (آیت الله سیستانی)

ج: نمازی که خوانده باطل است، و اگر کوتاهی در تحفظ داشته باید غسل را نیز تکرار کند. (آیت الله سیستانی)

د: نماز خوانده شده باطل است و باید دوباره وضو بگیرد و نمازش را بخواند اما لازم نیست غسل را تکرار کند. (آیت الله مکارم)

85. خانمی که عادت او مشخص نبوده، بعد از زایمان 7روز خون دیده و 5روز کاملا پاک شده است و سپس حدود 4روز است که لکه بینی زیادی دارد تکلیفش چیست؟( آیت الله سیستانی)

الف: نفاس خانم در مورد سوال با توجه به اینکه عدد معینی ندارد ده روز است و خونهای فعلی استحاضه است.

ب: نفاس خانم 7 روز است و خونهایی که فعلا می بیند استحاضه است.

ج: نفاس خانم 7 روز است و خونهایی که فعلا می بیند استحاضه است و اگر بعد از دهه استحاضه خون صفت حیض را داشته باشد، حیض است.

د: نفاس خانم 7 روز است و خونهای فعلی استحاضه است و اگر در حیض وقت معینی ندارد و خونهایی که می بیند یکسان است بعد از دهه استحاضه حیض قرار دهد مشروط به اینکه تا یکماه و بیشتر تمییزی در خون ایجاد نشود.

86. حکم مس کتابت قران توسط مستحاضه چیست؟

الف: در استحاضه قلیله اگر مس بین نماز است همان وضوی صلاتی کافی است و الا باید برای هر مرتبه مس کردن وضوی جداگانه بگیرد. (حضرت امام ره و آیت الله سیستانی)

ب: استحاضه متوسطه و کثیره باید برای هر مرتبه مس کردن بنابر احتیاط واجب غسل کند. (آیت الله سیستانی)

ج: غسل صلاتی کافی نیست. (آیت الله مکارم)

د: باید برای هر مرتبه مس کردن وضوی جداگانه بگیرد. (حضرت امام ره)

87. خانمی دستگاه گذاشته و خونریزی دارد و خونی که می بیند نشانه های حیض را هم دارد، ولی نمی داند خونی که می بیند ناشی از زخم و جراحت است یا حیض اوست، حکم خون فعلی چیست؟

الف: حکم زن غیر حائض را دارد و باید عبادت‌های خود را انجام دهد. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر احتمال قوي باشد که مربوط به زخم ناشی از گذاشتن دستگاه است بايد محل را تطهير کند و نمازها را بخواند و وضو نیز باطل نمی شود، ولي اگر با ايام عادت مصادف شد خوني که احتمال مي دهد مربوط به عادت باشد و جريان داشته باشد حکم حيض را دارد. (آیت الله مکارم)

ج: اگر حالت سابقه ندارد، (یعنی قبل از دیدن خون فعلی حیض نبوده و یا جراحتی نداشته است) محرمات حائض را ترک کرده و مانند بانوان پاک نمازش را بخواند. (حضرت امام ره)

د: اگر امکان وارسی ندارد، باید احتیاط کند. (امام خامنه ای)

88. خانمی بعد از معاینه داخلی به جهت بیماری ای که دارد دچار لکه بینی شده است، حکم خونی که می بیند چیست؟ (آیت الله مکارم)

الف: خونی که می بیند اگر مدام و مستمر نیست، استحاضه است.

ب: اگر خون ناشی از زخم نباشد، استحاضه است.

ج: اگر شک بین خون استحاضه و زخم دارد، و ظاهر حال او سلامت نباشد، حکم استحاضه را ندارد.

د: در صوت شک بین خون زخم و استحاضه بنابر احتیاط واجب عمل به استحاضه کند.

89. خانمی 5 روز عادت ماهانه بوده و بعد از 3 روز پاکی دو مرتبه به مدت 8 روز است لکه بینی مستمر دارد، حکم لکه های فعلی چیست؟

الف: اگر خونی که ابتدا دیده صفت حیض را داشته، خون دوم استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر در حیض وقت معینی دارد و عدد مشخصی در حیض ندارد، خونی که در وقت دیده است، حیض است و دیگری استحاضه است. (امام خامنه ای)

ج: اگر هر دو خون در صفت یکسان هستند خون اول حیض و خون دوم استحاضه است. (آیت الله مکارم)

د: هیچکدام صحیح نیست.

90.

خانم سوال می کند نهم ماه، حیض او تمام شده است و دو مرتبه امروز نوزدهم ماه خون دیده است وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست، ضمن آنکه خانم وقت معینی در حیض ندارد و شک دارد خون او روز نهم کاملا قطع شده و یا تا روز بعد ادامه داشته است؟ (آیت الله سیستانی)

الف: اگر خونی که فعلا می بیند، صفت حیض دارد حیض قرار دهد.

ب: اگر شک در قطع شدن خون در روز نهم دارد، و با روزهایی ابتدای و روز مشکوک در قطع شدن خون، از ده روز روز تجاوز نمی کند، و خونی که ابتدا دیده است، صفت و شرایط حیض را داشته است، خون فعلی استحاضه است.

ج: در صورت شک در گذراندن اقل طهر، اصل بر این است که خانم اقل طهر را گذرانده و خون فعلی اگر صفت حیض را دارد و یا یقین به استمرار آن تا سه روز متوالی دارد، حیض قرار دهد.

د: اگر هر دو خون در صفت یکسان هستند خون اول حیض و خون دوم استحاضه است.

<![if !supportLists]>91. <![endif]>جنین دو ماه و یک هفته ای خانم سقط شده است، و اکنون به مدت 23 روز است خونریزی دارد، حکم خونهایی او در این مدت چه بوده است. (آیت الله مکارم)

الف: خونی که بعد از سقط جنین دیده است، بنابر احتیاط واجب نفاس نبوده است، و بنابر احتیاط واجب با عمل به استحاضه عبادات را انجام می داده و محرمات حائض را نیز ترک می کرد، و اگر خون از ده روز تجاوز کرده و در حیض عدد معین ندارد، تا ده روز احتیاط را ادامه می داد و سر ده روز احتیاطا غسل حیض می کرد و بعد از آن اگر وقت معینی در حیض نداشته دهه دوم استحاضه بوده است و خونهایی که فعلا می بیند اگر صفت حیض دارد، حیض قرار دهد.

ب: خونهای بعد از سقط در مورد سوال بنا بر احتیاط واجب نفاس نبوده است و تا ده روز باید جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه می کرده و بعد از ده روز استحاضه است و خونهای فعلی اگر صفت ندارد همچنان استحاضه است.

ج: خونی که دیده است نفاس است اگر عدد در حیض نداشته تا ده روز نفاس و تا ده روز بعد از آن استحاضه و خونهای فعلی اگر صفت دارد، حیض قرار دهد.

د: تشخیص اینکه خلقت جنین تمام بوده و یا خیر بر عهده مکلف است اگر یقین دارد خلقت تمام نبوده، در دهه ابتدایی بعد از سقط جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه کند و بعد از آن اگر خون در وقت عادت اوست حیض قرار دهد و خونهای فعلی در هر حال استحاضه است.

<![if !supportLists]>92. <![endif]>نظر آیت الله مکارم در خصوص استحاضه کدام گزینه است.

الف: در استحاضه قلیله باید برای هر نماز یک وضو بگیرد اما اگر نمازها را پشت سر هم می خواند یک وضو کافی است، اگر استحاضه خانم کثیره است توقف در مسجد برای او زمانی جایز است که غسل صلاتی را انجام داده باشد.

ب: اگر مستحاضه کثیره غسل صلاتی را انجام داده باشد، تلاوت آیاتی که سجده واجب دارد برای او جایز است. و در استحاضه قلیله اگر نمازها را پشت سر هم می خواند بنابر احتیاط واجب باید برای هر نماز یک وضو بگیرد، اما اگر نمازها را پشت سر هم می خواند، یک وضو هم کافی است.

ج: در استحاضه کثیره برای صحت روزه باید غسلهای روزانه را انجام دهد و توقف در مسجد برای او در هر حال جایز است.

د: کسی که استحاضه او قلیله است برای مس کتابت قران اگر وضو بگیرد، لمس آیات قران برای او جایز است. و همچنین اگر بلافاصله بعد از نماز بخواهد قران را لمس کند، همان وضوی صلاتی برای او کافی است.

<![if !supportLists]>93. <![endif]>سوال 93:

خانمی اول ماه تا دهم ماه خون دیده بعد از 7روز پاکی، مجددا 12 روز خونریزی دارد و بعد 3روز پاک می شود و سپس 8روز است که خونریزی دارد (البته 5روز آن شدید بود و بعد کم می شود و غسل می کند و الآن لخته خون می بیند.) تکلیف ایشان چیست؟

الف: اگر خانم وقت معینی در حیض داشته است و خونی که ابتدا دیده است در وقت عادت او بوده، خون اول حیض و 12 روز خونریزی بعد از 7 روز پاکی، استحاضه است و خون فعلی اگر شرایط حیض را داشته است، حیض قرار دهد. و لخته خونی که دیده است اگر با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است.(آیت الله سیستانی)

ب: اگر خانم وقت و عدد معینی در حیض ندارد و خونی را که ابتدا دیده شرایط حیض را داشته حیض بوده و خونهایی که به مدت 12 روز دیده است، استحاضه است و خون دوم هم اگر سه روز متوالی و مستمر در ابتدا استمرار داشته است، حیض است و لخته خونی که دیده اگر با روزهایی که خون داشته از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است. (امام خامنه ای)

ج: خون اول حیض، و خونی که به مدت 12 روز دیده است، اگر صفت حیض را نداشته است، تماما استحاضه بوده و خون بعد از 3 روز پاکی اگر صفت دارد حیض است. (آیت الله مکارم)

د: خون اول حیض، خونی که بعد از 7 روز دیده استحاضه و خون فعلی، حیض است. (حضرت امام ره)

<![if !supportLists]>94. <![endif]>اکنون یکماه است خونریزی دارم و امروز دو مرتبه خون با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است، آیا می توانم خون فعلی را حیض قرار دهم. (حضرت امام ره)

الف: اگر مستمر خون می بیند و تمام خونهایی که در این مدت دیده است، یکسان است، خون فعلی را حیض قرار دهد، اگر خون شرایط از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشت حیض است. و در صورتیکه از ده روز بیشتر شد و عدد معینی هم ندارد عدد را با رجوع به اقارب و یا روایت معین کند.

ب: اگر خون تا قبل از اینکه شدت بیشتری پیدا کند، کم بوده، و در حال حاضر خون شدیدتر شده باشد، تمییز در خون حاصل شده است و اگر وقت ندارد، خون فعلی را حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد و در صورت تجاوز از ده روز عدد را با رجوع به اقارب و یا روایت تعیین نماید.

ج: اگر خونهایی که در این مدت دیده است مستمر و یکسان بوده و در حیض وقت معینی دارد، خونهایی که در وقت عادت دیده حیض است و تا زمانیکه به وقت عادت بعدی خود نرسیده است، استحاضه است. و در عدد اگر خود خانم عدد معین ندارد با رجوع به اقارب و اگر ممکن نبود با رجوع به روایت عدد را تعیین کند.

د: اگر خونهایی که می بیند یکسان نیست، از زمانیکه خون واجد تمییز شد، حیض قرار دهد.

<![if !supportLists]>95. <![endif]>خانم بعد از انجام غسل لک می بیند آیا لازم است غسل را تکرار کند؟ در صورتیکه لک دیدن او ادامه داشته باشد، وظیفه اش چیست؟

الف: اگر لکی که دیده است خون است ادامه حیض است و تا قطع شدن کامل خون باید صبر کند و پاکی بین حکم نقاء متخلل را دارد. (آیت الله مکارم)

ب: اگر خونی که از ابتدا دیده شرایط حیض را داشته و مجموع خونهایی که دیده و پاکی بین و لک بعد از آن از ده روز تجاوز نکند ادامه حیض است و هر زمان قبل از ده روز خون قطع شد غسل کند.و اگر لکه بینی ادامه دارد و در حیض عدد معینی ندارد، تا ده روز صبر کند. (حضرت امام و امام خامنه ای)

ج: اگر در حیض عدد معینی دارد و از ابتدا خونی که دیده است، شرایط حیض را داشته و لکه بینی از عدد او تجاوز کرده است و شک دارد از ده روز هم تجاوز می کند و یا خیر، باید استظهار کند. (آیت الله سیستانی)

د: اگر یقین به گذشت خون از ده روز دارد، وظیفه او استظهار است. (امام خامنه ای)

<![if !supportLists]>96. <![endif]>خانمی که استحاضه او کثیره است امروز را روزه گرفته است در حالیکه فراموش کرده است برای نماز صبح غسل خود را انجام دهد، حکم روزه او چیست؟

الف: روزه بنابر احتیاط واجب باطل است. (آیت الله مکارم)

ب: روزه او صحیح است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: روزه او باطل است. (امام خامنه ای)

د: گزینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>97. <![endif]>خانمی در وقت خود خون ندیده است و بعد از گذشت 8 روز به صورت لکه بینی خون دارد وظیفه او نسبت به نماز چیست؟

الف: اگر خونی که می بیند استمرار ندارد، و ناشی از زخم و مانند آن نیست، استحاضه است و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

ب: اگر خونی که می بیند مستمر است و لو از باطن و یقین دارد تا سه روز متوالی استمرار خواهد داشت حیض قرار دهد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: اگر یقین دارد خونی که می بیند تا سه روز متوالی استمرار دارد ولو از باطن حیض قرار دهد (آیت الله مکارم)

د: در صورتیکه خون صفت حیض را دارد و یقین دارد تا سه روز متوالی استمرار خواهد داشت حیض قرار دهد. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

<![if !supportLists]>98. <![endif]>اگر خانمی که استحاضه کثیره است به خاطر جهل به وظیفه غسلهای روزانه خود را انجام نداده باشد، حکم روزه او چیست؟

الف: روزه صحیح است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ب: روزه باطل است اما کفاره ندارد. (آیت الله مکارم)

ج: روزه باطل است اما کفاره ندارد. (امام خامنه ای)

د: اگر در یادگیری حکم کوتاهی کرده باشد، روزه او باطل است و بنابر احتیاط واجب کفاره نیز دارد. (امام خامنه ای)

<![if !supportLists]>99. <![endif]>خانم بعد از غسل یک لک دیده است آیا باید غسل را تکرار کند، یا خیر، بعد از لکی که دیده است تاچه زمانی باید صبر کند و بعد غسل نماید؟

الف: اگر خونی که ابتدا دیده است شرایط حیض از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشته است و لکی که دیده با روزهایی که خون داشته و پاک بوده، مجموعا از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است و باید غسل حیض کند. اگر یقین ندارد دوباره لک می بیند و فعلا از باطن هم آلودگی قطع شده، باید غسل کرده و عبادات را انجام بدهد.

ب: اگر خونی که ابتدا دیده است شرایط حیض را داشته است، و با مجموع پاکی و لک خون بعد از آن از ده روز نمی گذرد ادامه حیض است و اگر همچنان آلوده است و در حیض عدد معینی دارد، استظهار کند.

ج: در هر حال لکی که قبل از ده روز دیده است ادامه حیض است و پاکی بین در حکم نقاء می باشد

د: گزینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>100. <![endif]>حکمی خونی که خانم بعد از سقط جنین می بیند، چیست؟

الف: اگر خلقت جنین تمام بوده باشد، خونی که می بیند نفاس است و اگر خلقت جنین تمام نشده است، خونی که می بیند حکم نفاس را ندارد و لازم است محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به وظیفه استحاضه نمازها را بخواند. (آیت الله مکارم)

ب: اگر جنین بوده ولو به صورت علقه، خون بعد از سقط آن حکم خون نفاس را دارد. (امام خامنه ای)

ج: خون بعد از سقط جنین حکم نفاس را ندارد. (آیت الله سیستانی)

د: گرینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>101. <![endif]>سوال 101:

خانمی 6، 7روز آلودگی مستمر داشته و سپس سقط می کند – به صورت یک تکه گوشت – و تا 7 روز بعد به طور مستمر خون می بیند. و دو روز لکه بینی دارد و خون قطع می شود. روز یازدهم ماه مجدد خون‌ریزی دارد. تکلیف چیست؟ زمان حیض شانزدهم ماه می باشد.

الف: خون قبل از سقط استحاضه است، خون بعد از سقط تا روز نهم نفاس و خون روز یازدهم استحاضه است. (حضرت امام ره)

ب: خون قبل از سقط جنین اگر استمرار تا سه روز متوالی را داشته است، حیض است و خون بعد از سقط بنابر احتیاط واجب نفاس نبوده است و تا روز نهم بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه نماید و اگر در وقت خود (شانزدهم) خون با شرایط حیض ببیند حیض است. (آیت الله مکارم)

ج: خون قبل از سقط جنین و خونهایی که بعد از آن دیده است اگر به صورت یکسان و مستمر بوده و اگر وقت معین در حیض دارد 20 روز بعد از گذشت از اول عادت او نبوده باشد، حکم خون متجاوز از ده روز را دارد، و در تعیین وقت و عدد باید طبق قاعده تجاوز خون از ده روز پاسخ داده شود. و خون روز یازدهم اگر شرایط حیض قرار گرفتن را دارد، حیض است مشروط بر اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود خون نبیند. (آیت الله سیستانی)

د: به جهت اینکه خلقت جنین کامل نبوده، خونی که بعد از سقط دیده است، نفاس نیست و مجموع خونهایی که قبل از سقط دیده و بعد از آن حکم مستمره الدم را دارد. (آیت الله مکارم)

<![if !supportLists]>102. <![endif]>سوال 102:

خانمی 53 ساله مقلد امام خامنه ای بعد از 5 روز مستمر و متوالی خون دیدن از خون پاک شده غسل حیض را انجام داده است و دو روز را نیز روزه گرفته است، و روز هشتم یک لکه خون دیده است، حکم روزه و عبادت خانم چیست؟ ضمن آنکه ایشان در احتیاط واجب رجوع به آیت الله مکارم داشته اند.

الف: در روزهایی که خون داشته حیض و در روزهای پاکی حکم بانوان پاک را دارد و روزه ای که گرفته است، صحیح است.

ب: روزهایی که خون داشته حیض و روزه ای که گرفته است بنابر احتیاط واجب باطل است.

ج: در روزهایی که خون داشته حیض و روزه ای که گرفته است باطل است.

د: اگر خانم در حیض وقت معینی نداشته و خونهایی که دیده است تا سه روز متوالی در ابتدا صفت حیض را داشته است حیض است و روزه ای که گرفته نیز صحیح است و خونی که بعد از پاکی دیده است، و با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است.

<![if !supportLists]>103. <![endif]>خانمی سوال می کند حیض او همیشه سر 7 روز قطع می شده است اما امروز روز هشتم است و همچنان خون می بیند وظیفه او را طبق نظر آیت الله سیستانی مشخص نمایید.

الف: اگر یقین دارد خون از ده روز تجاوز می کند غسل حیض کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد و اگر بعد از 7 روز نمازها را ترک کرده است قضا کند.

ب: اگر یقین دارد خون به صورت لکه بینی از ده روز می گذرد تا ده روز حیض است و در پاکی بین بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

ج: اگر یقین دارد خون به صورت مستمر از ده روز می گذرد، 7 روز حیض بوده و غسل حیض را انجام دهد و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند. و اگر از روز هفتم به بعد نمازش را ترک کرده قضا کند.

د: اگر در حیض وقت معینی ندارد و خونهایی که از ابتدا دیده است تا کنون یکسان است و احتمال گذشت خون از ده روز را می دهد، احتیاط مستحب است یک روز عبادت را ترک کند و اگر حال او مشخص نشد غسل کرده و با عمل به استحاضه عبادات خود را انجام دهد.

<![if !supportLists]>104. <![endif]>خانمی می گفت با مراجعه به سونوگرافی فهمیده حامله است و از روز گذشت به خونریزی افتاده حکم خونی که می بیند چیست؟

الف: اگر نمی داند جنین سقط شده و یا خیر خونی که می بیند حکم نفاس را ندارد، در صورتیکه در حیض وقت معینی دارد و خون در وقت عادت اوست و اگر وقت ندارد و یا خون خارج از وقت عادت اوست، اما خونی که می بیند با صفت حیض است، حیض قرار دهد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است. (امام خامنه ای)

ب: اگر جنین از حالت مضغه نگذشته باشد، خونی که می بیند حکم نفاس را ندارد. (آیت الله سیستانی)

ج: خونی که می بیند حیض است مگر اینکه در خارج از وقت عادتش باشد. (آیت الله مکارم)

د: گزینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>105. <![endif]>اگر خانم در شروع آلودگی، خون به صورت قهوه ای روشن ببیند، آیا به محض رویت خون مجوّز ترک عبادت را دارد؟ (آیت الله مکارم)

الف: در صورتیکه خون در وقت عادت او یا دو سه روز قبل یا بعد از عادت او باشد، و خون مستمر است و یقین به قطع خون قبل از سه روز ندارد، حیض قرار دهد در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشت حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند.

ب: در صورتیکه خون خارج از وقت عادت اوست اما یقین به استمرار تا سه روز متوالی دارد، حیض قرار دهد.

ج: خونی که می بیند استحاضه است. (آیت الله مکارم)

د: قهوه ای اگر خون است صفت حیض را دارد، و با شروع آن مجوز ترک عبادت را دارد.

<![if !supportLists]>106. <![endif]>خانمی بعد از 6 روز خون دیدن و قطع شدن سوال می کند آیا در حال حاضر که از خون پاک شده است، نزدیکی با همسر جایز است؟

الف: اگر یقین دارد دوباره قبل از تکمیل شده ده روز از شروع خون دیدن، خون می بیند، حکم حیض را دارد و نزدیکی با همسر هم جایز نیست. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ب: اگر یقین دارد از خون پاک شده و شک دارد قبل از ده روز مجددا خون می بیند و یا خیر، غسل کرده و نمازها را بخواند و نزدیکی با همسر هم اشکال ندارد و اگر اتفاقا قبل از ده روز خون دید که با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز بیشتر نشود، ادامه حیض است و بنابر احتیاط واجب باید غسل جنابت را نیز دوباره انجام دهد.(امام خامنه ای)

ج: اگر در حال حاضر کاملا از خون پاک شده و یقین دارد مجددا قبل از ده روز خون می بیند، حکم نقاء متخلل را دارد و نزدیکی از جلو با همسر جایز نیست. (آیت الله سیستانی)

د: اگر اطمینان دارد دوباره خون می بیند نزدیکی با همسر جایز نیست. (آیت الله مکارم)

<![if !supportLists]>107. <![endif]>خانمی سوال می کند وقت عادت اوست اما ترشحاتی که دارد فقط به صورت زرد رنگ است آیا حکم حیض را دارد؟

الف: اگر صرف ترشح زرد رنگ است و خون به همراه ندارد، حکم حیض را ندارد و ترشحات پاک است. همچنین است اگر شک در خون بودن آن داشته باشد. (آیت الله سیستانی)

ب: در صورتي که اين ترشحات، در وقت عادت او باشد، حیض است. مشروط بر اینکه با روزهایی که خون داشته از ده روز تجاوز نکند. (آیت الله مکارم)

ج: اگر شک در خون بودن آن دارد، حکم حیض را داشته و لازم است آن را حیض قرار دهد در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار پیدا کند، حیض او محقق شده است. (امام خامنه ای)

د: ترشحات زرد رنگ حکم خون را ندارد، و پاک است. (حضرت امام ره)

<![if !supportLists]>108. <![endif]>سوال 108:

خانمی مقلد آیت لله سیستانی است عادت او در ماههای قبل به این صورت بوده که بعد از 28 روز به مدت 7 روز خون می دیده است در این ماه هم در وقت عادتش به مدت 7 روز خون دیده و خون او همچنان استمرار داشته سوال او این است که آیا می تواند با گذران اقل طهر مجددا خون بعدی را حیض قرار دهد با توجه به اینکه به مدت 13 روز است خونهای او کم رنگ بوده و از امروز خونش به صورت خون غلیظ و تازه در آمده است؟

الف: خون فعلی که را حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی استمرار داشته و در کمتر از ده روز مجددا در وقت عادتش با شرایط حیض خون نبیند.

ب: خون فعلی استحاضه است تا زمانیکه به وقت عادت بعدی خود برسد.

ج: اگر یقین دارد خون فعلی با صفت حیض تا سه روز متوالی استمرار دارد، حیض قرار دهد.

د: هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

<![if !supportLists]>109. <![endif]>خانمی باردار بوده و دو روز است به خونریزی افتاده است، حکم خونریزی او چیست؟ در صورتی که شک کند جنین او سقط شده یا نه وظیفه اش چیست؟

الف: در صورت شک در سقط جنین بنا را بر عدم سقط جنین بگذارد و خونریزی اگر در وقت عادت اوست، حیض قرار دهد. (امام خامنه ای)

ب: در صورت شک در سقط جنین، حکم خون نفاس را ندارد اگر در حیض وقت معینی ندارد و خونی که می بیند صفت حیض را دارد و یا یقین دارد تا سه روز متوالی استمرار خواهد داشت، حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی)

ج: در صورت شک حکم خون نفاس را ندارد، اگر خونی که می بیند در با صفات حیض است، حیض قرار دهد. (آیت الله مکارم)

د: هر سه گزینه صحیح است.

<![if !supportLists]>110. <![endif]>سوال 110:

خانمی بعد از 6 روز خون سرخ دیدن ترشحاتی به صورت زرد رنگ می بیند و شک در خون بودن آن دارد، وظیفه او نسبت به این ترشحات چیست؟ در صورتیکه ترشحات بعد از ده روز هم ادامه داشته باشد، وظیفه چیست؟ (ضمن آنکه خانم در حیض عدد معینی هم ندارد)

الف: اگر شک در خون بودن آن دارد، حکم حیض را ندارد و پاک محسوب می شود.

ب: اگر همچنان ترشحاتی که می بیند ادامه دارد، باید تا ده روز صبر کند، در صورتیکه ترشحات زرد رنگ از ده روز بیشتر شد و در حیض وقت معینی هم ندارد، 6 روز را حیض قرار داده و مابقی استحاضه است و نمازهایی را که ترک کرده باید قضا کند و بعد از ده روز همچنان به وظیفه استحاضه عمل نماید. (امام خامنه ای)

ج: اگر یقین دارد خون به صورت ترشحات زرد رنگ مستمرا از ده روز تجاوز می کند، غسل کرده و عبادات را با عمل به استحاضه انجام بدهد و فقط 6 روز ابتدایی حیض است.

د: فقط ترشحات زرد رنگ در دهه حیض حکم خون حیض را دارد و بعد از ده روز ترشحات پاک است. بنا بر این حیض او ده روز است و بعد از ده روز ترشحاتی که می بیند و شک در خون بودن آن دارد، پاک است.

<![if !supportLists]>111. <![endif]>سوال 112:

قسمتی از سر جنین در یک زایمان طبیعی 15 دقیقه قبل از اذان صبح ظاهر شده است و 5 دقیقه بعد از اذان صبح تمام جنین خارج شده است، و خونریزی خانم از یک ساعت قبل از شروع زایمان شروع شده است، حداکثر نفاس خانم چه زمانی است.

الف: غروب روز دهم، حداکثر نفاس اوست. (امام خامنه ای)

ب: روز یازدهم، همان ساعت ده روز خانم تمام است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: غروب روز دهم حداکثر نفاس اوست. (حضرت امام ره)

د: غروب روز دهم ده روز تکمیل است. (آیت الله سیستانی)

<![if !supportLists]>112. <![endif]>خانمی بعد از 5 روز خون دیدن و یقین به پاکی غسل حیض را انجام داده است و روز بعد را نیز روزه گرفته است، و بعد از غروب یک لک خون به صورت قهوه ای دیده است حکم روزه او چیست؟

الف: روزه صحیح است. (آیت الله مکارم)

ب: روزه باطل است (آیت الله سیستانی)

ج: روزه باطل است (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

د: بنابر احتیاط واجب روزه باطل است. (آیت الله مکارم)

<![if !supportLists]>113. <![endif]>خانمی سوال می کند امروز روز هفتم زایمان است، و همیشه روز هفتم از عادت پاک می شده است آیا لازم است امروز غسل نفاس را انجام دهد؟

الف: اگر یقین دارد خون او از ده روز تجاوز می کند، باید غسل کرده و با عمل به استحاضه عبادات خود را انجام بدهد. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر نمی داند خون او از ده روز تجاوز می کند و یا خیر، احتیاط واجب است یک روز دیگر صبر کند اگر حال او مشخص نشد بنابر احتیاط واجب تا روز دهم صبر کند، اگر خون از ده روز بیتشر شد، 7 روز نفاس اوست و مابقی استحاضه است.

ج: اگر یقین دارد خون به صورت مستمر از ده روز می گذرد باید غسل کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام بدهد. (حضرت امام ره)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

<![if !supportLists]>114. <![endif]>سوال 114:

خانمی هر 27 روز یکبار خون می بیند این ماه بعد از گذشت 25 روز خونریزی او در تاریخ پنجم ماه شروع شده است و امروز پانزدهم ماه است و هنوز خونریزی او ادامه دارد، وظیفه اش چیست؟ ضمن آنکه مدتی است عدد مشخصی هم در حیض ندارد.

الف: اگر عدد معینی در حیض ندارد باید دو روز دیگر صبر کند، در صورتیکه خون تا دو روز دیگر کاملا قطع شود، خونهایی که از هفتم ماه تا هفدم دیده است حیض و خونهای دو روز ابتدایی استحاضه است.

ب: اگر خون او ادامه دارد، سر ده روز غسل کند و برای تعیین عدد در صورتیکه خونهایی که دیده است یکسان است با رجوع به خویشان و یا روایت عدد خود را معین کند.

ج: اگر خونریزی ادامه دارد، باید سر ده روز غسل کند، و در صورتیکه خونهایی که دیده است، یکسان نبوده مثل اینکه بخشی از خونها به صفت حیض و بخشی به صفت استحاضه بوده و خونهایی که به صفت حیض بوده از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نبوده باشد، همان مقدار از خونها را حیض قرار دهد و مابقی استحاضه است.

د: برای پاسخ به این سوال اطلاع از نام مرجع تقلید فرد ضروری است و نظر مراجع در این مورد متفاوت است.

<![if !supportLists]>115. <![endif]>خانمی در یک تماس چنین می گوید: " دخترم امروز روز هفتم زایمانش هست چه غسلی باید انجام بدهد؟"

الف: اگر هنوز خونریزی او ادامه دارد، باید تا ده روز صبر کند و امروز غسل واجبی برای او نیست. (حضرت امام ره)

ب: اگر یقین دارد خون او به صورت خون واحدی نخواهد بود و خون آخر از ده روز بیشتر می شود، و در حیض هم عدد معینی دارد بعد از عدد غسل نفاس انجام بدهد و در باقی روزها تا فاصله ده روز در روزهایی که خون دارد و پاک است بنابر احتیاط واجب جمع بین دو ظیفه نماید و خون بعد از ده روز استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر یقین دارد خون به صورت مستمر از ده روز می گذرد، و در حیض عدد معینی دارد سر عدد خود غسل نفاس را انجام داده و بعد از ان با عمل به استحاضه نمازها را بخواند. آیت الله سیستانی)

د: گزینه ب و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>116. <![endif]>سوال 116:

بعد از 4 روز پاکی، مجدد خون ریزی خانم شروع شده است وظیفه او نسبت به خونی که می بیند چیست؟ ضمن آنکه وقت عادت خانم دوازدهم هر ماه بوده و این بار هم از روز دوازدهم تا شانزدهم خون دیده و سپس 4 روز پاک بوده و مجدد خون ریزی او شروع شده است و در حیض عدد مشخصی ندارد.

الف: اگر خونی را که فعلا می بیند صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد و پاکی بین در حکم نقاء متخلل بوده و بعد از ده روز خونهای او حکم استحاضه را خواهد داشت. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر نمی داند خونی که فعلا می بیند از ده روز تجاوز می کند و یا خیر، حیض قرار دهد در صورتیکه خون به صورت لکه بینی از ده روز تجاوز کرد، خونی که ابتدا دیده است، حیض و خون دوم استحاضه بوده و نمازهایی را که ترک کرده است باید قضا کند. (امام خامنه ای و آیت الله مکارم)

ج: اگر یقین دارد خونی که فعلا می بیند با روزهایی که خون داشته و پاکی بین از ده روز تجاوز می کند، خون فعلی استحاضه است. (آیت الله سیستانی)

د: در هر حال خون در وقت حیض و خون دوم استحاضه است. (امام خامنه ای)

<![if !supportLists]>117. <![endif]>خانمی که در حیض عدد معین ندارد بعد از زایمان وظیفه او چیست؟

الف: اگر خونی که می بیند مستمرا از ده روز بگذرد، و در حیض هم وقت معینی نداشته، تماما نفاس است. (حضرت امام ره)

ب: اگر خون او به صورت منقطع از ده روز بگذرد، تا ده روز نفاس است و در پاکی بین بنابر احتیاط واجب باید محرمات نفساء را نرک کرده و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند. (آیت الله سیستانی)

ج: در تعیین مقدار نفاس باید به عدد اقارب و اگر ممکن نبوده بنابر احتیاط واجب تا 7 روز نفاس است. (امام خامنه ای)

د: هیچکدام صحیح نیست.

<![if !supportLists]>118. <![endif]>سوال 118:

خانمی با 51 سال سن، در وقت عادت خود، خون دیده و بعد از پاک شدن از عادت ماهانه، و دو هفته پاکی، روز گذشته یک لک دیده و از امروز خون زیادی می بیند تکلیف او چیست ضمن آنکه خانم در این حکم، احتیاط واجب امام خامنه ای را به آیت الله سیستانی رجوع کرده است

الف: فقط در صورتیکه خون فعلی صفت حیض دارد باید بنا را بر حیض بگذارد.

ب: اگر خون فعلی صفت حیض را ندارد، و یقین دارد خون تا سه روز متوالی استمرار دارد، باید احتیاط کند یعنی محرمات حائض را ترک و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

ج: اگر خون فعلی صفت حیض را ندارد اما خانم یقین به استمرار خون تا سه روز متوالی را دارد، بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است مشروط بر اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود مجدد خون با شرایط حیض نبیند.

د: گزینه ب و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>119. <![endif]>خانمی که در حیض وقت معینی ندارد اگر خونش از ده روز تجاوز کند برای تعیین وقت عادت وظیفه اش چیست؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر خونهایی که دیده است شرایط حیض از جمله استمرار تا سه روز متوالی را داشته و تمام خونها یکسان بوده است از همان ابتدا به عدد خویش و اگر عدد معینی هم ندارد به عدد خویشان در صورتیکه عدد یکسانی داشته باشند و الا به عدد روایت حیض قرار داده و مابقی استحاضه است.

ب: اگر خونهایی که دیده است یکسان نبوده باشد مثل اینکه برخی از روزها با صفت حیض و برخی با صفت استحاضه بوده از ابتدای خونی که دارای صفت حیض است، حیض قرار دهد و برای تعیین عدد، عدد خود را تکمیل نماید و اگر عدد ندارد و خونهایی که صفت حیض دارد از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، همان خونهایی که صفت دارد را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد.

ج: اگر خونهایی که دیده است یکسان نبوده و صفت حیض در بین ده روز متفرق بوده است مثل اینکه یک روز به صفت حیض و چند روز به صفت استحاضه و مجدد به صفت حیض دیده باشد، از همان ابتدا به عدد خویش و اگر عدد معین ندارد به خویشان و الا به عدد روایت حیض قرار دهد و مابقی استحاضه است.

د: از همان ابتدا به عدد خودش و اگر عدد ندارد بنابر احتیاط واجب تا 7 روز را حیض قرار داده و مابقی استحاضه است.

<![if !supportLists]>120. <![endif]>سوال 120:

خانمی که در حیض عدد معین داشته است اما بعد از زایمان به جهت اینکه نمی دانسته خون او از ده روز می گذرد، تا ده روز صبر کرده و سر ده روز فقط غسل نفاس را انجام داده و در مابقی ایام به جهت اینکه خون مستمری نداشته است و در حد قلیله خون دیده است، با عمل به استحاضه عبادات را انجام داده است. ایا در این مورد خانم به وظیفه خود عمل کرده است؟

الف: اگر عدد معینی داشته و عدد از ده روز کمتر بوده نمازهایی که در فاصله بین عدد تا ده روز را ترک کرده باید قضا کند و بقیه اعمال او طبق استحاضه صحیح است. (آیت الله سیستانی)

ب: اگر خانم عدد معینی در عادت داشته به عدد همیشگی حیض، نفاس و مابقی استحاضه است و لازم است نمازهای بعد از عدد را نیز قضا کند. و اگر بعد از عدد خود تا فاصله ده روز خون به حد کثیره و یا متوسطه انجام داده، و فقط به نیت نفاس غسل کرده باشد، بنابر احتیاط واجب نمازهایی که خوانده است باطل است. (امام خامنه ای)

ج: غسل نفاس صحیح بوده و نمازهایی که در فاصله بین عدد تا ده روز را ترک کرده بنا بر احتیاط واجب باید قضا کند. (آیت الله مکارم)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

<![if !supportLists]>121. <![endif]>سوال 121:

خانم در روز ششم عادت با یقین به پاکی غسل کرده و عبادات را انجام می داده است و دو روز هم روزه گرفته، روز نهم ترشحی زرد رنگ دیده و شک دارد آنچه دیده خون به همراه داشته و یا خیر، حکم ترشحی که دیده است و عباداتی را که انجام داده است، چیست؟

الف: اگر شک در خون بودن ترشحی که دیده است دارد، پاک است و عباداتی را که انجام داده است، صحیح است.

ب: اگر شک در خون بودن آن دارد ادامه عادت او محسوب شده و نمازهایی که خوانده است بنابر احتیاط واجب بر عهده او بوده و اگر از اذان صبح تا غروب پاک بوده روزه نیز صحیح است. (آیت الله سیستانی)

ج: ترشحی که دیده است ادامه حیض است و باید مجدد غسل حیض کند و نمازهایی که در حال پاکی خوانده است صحیح است و اگر از اذان تا غروب آفتاب پاک بوده و ترشح را بعد از غروب دیده باشد، روزه نیز صحیح است. (آیت الله مکارم)

د: هیچکدام از گزینه ها صحیح نیست.

<![if !supportLists]>122. <![endif]>عادت خانمی همیشه 7 روز است؛ امروز روز هفتم است و هنوز آلودگی او ادامه دارد، وظیفه‌اش چیست؟ آیا نزدیکی جایز است؟

الف: اگر یقین دارد خون به صورت مستمر از ده روز می گذرد غسل حیض را انجام دهد و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند و نزدیکی با همسر در حال استحاضه اشکال ندارد (آیت الله سیستانی)

ب: اگر احتمال می دهد خون از ده روز تجاوز می کند، یک روز دیگر هم بنابر احتیاط واجب صبر کند اگر حال او مشخص نشد، تا ده روز هم می تواند صبر کند و اگر حال خود را حیض قرار داده باشد، نزدیکی بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(حضرت امام ره)

ج: اگر احتمال گذشت خون از ده روز را می دهد بنابر احتیاط واجب تا ده روز صبر کند و نزدیکی بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (آیت الله مکارم)

د: اگر خونهایی که می بیند یکسان است و احتمال گذشت خون از ده روز را به صورت مستمر می دهد، احتیاط مستحب است یک روز عبادت را ترک کند و سپس غسل حیض کرده و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند و اگر عمل به استحاضه کند، نزدیکی با او جایز است. (آیت الله سیستانی)

<![if !supportLists]>123. <![endif]>حکم جنینی که به صورت قطعه قطعه دفع شده است چیست؟

الف: با هر قطعه خارج شده یک نفاس مجزا برای خانم است. (آیت الله سیستانی)

ب: با خروج هر قطعه نفاس مستقلی محسوب می شود و در فاصله بین خروج دو قطعه لازم است احتیاط کند. (امام خامنه ای)

ج: اگر خلقت جنین تمام بوده و سقط شده باشد، با خروج هر قطعه یک نفاس مستقل است. (آیت الله مکارم)

د: اگر قطعه ای که خارج شده قابل توجه بوده باشد و جنین هم از حالت مضغه گذشته باشد، با خروج هر قطعه نفاس مستقلی است. (آیت الله سیستانی)

<![if !supportLists]>124. <![endif]>خانمی عادت ماهانه اش 7 روز طول کشیده و از خون کاملا پاک شده و بعد از 4 روز لخته خون بزرگ از ایشان خارج شده و در حال حاضر همچنان از باطن آلوده است چه وظیفه ای دارد؟ (امام خامنه ای)

الف: اگر خانم عادت وقتیه دارد و عدد مشخصی در حیض ندارد، و خونی که ابتدا دیده است در وقت عادت او بوده، خون فعلی استحاضه است.

ب: اگر خانم وقت معین ندارد اما عدد معینی دارد و خونی که ابتدا دیده است مطابق با عدد او بوده، خون فعلی استحاضه است.

ج: خون دوم استحاضه است.

د: گزینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>125. <![endif]>بعد از یک هفته پاکی مجددا خانم خون دیده است، وظیفه او با شروع خون جدید چیست؟

الف: خونی که در فاصله کمتر از ده روز از خون سابق شروع شده است، حکم حیض را ندارد، اگر ناشی از زخم نیست، استحاضه است.

ب: اگر خونی که فعلا می بییند به صورت لکه بینی است و از باطن هم مدام و مستمر آلودگی ندارد، و ناشی از زخم و مانند آن نیست، استحاضه است مطلقا.

ج: خون فعلی در فاصله کمتر از اقل طهر حاصل شده و در هر حال یکی از دو خون حیض است. و دیگری تماما استحاضه است.

د: اگر خونی که فعلا می بیند صفت حیض ندارد، استحاضه است.

<![if !supportLists]>126. <![endif]>خانمی بعد از گذشت 17 روز از زایمان همچنان خونریزی دارد، حکم خون فعلی او چیست؟

الف: خون فعلی استحاضه است. (آیت الله مکارم)

ب: اگر عدد او در حیض 7 روز بوده است، و خون هم به صورت مستمر از ده روز گذشته باشد، و خون فعلی در ایام عادت او باشد، حیض است. (امام خامنه ای)

ج: اگر عدد معینی در حیض نداشته، خون فعلی استحاضه است.

د: گزینه ب و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>127. <![endif]>سوال 127:

عادت خانم پنجم هر ماه است این ماه از روز ششم خونهایی به صورت قهوه ای روشن دیده است و از روز دهم خونهای او به صورت سرخ و غلیظ بوده و امروز که روز دهم از شروع عادت اوست هنوز خونریزی مستمر دارد، وظیفه اش چیست؟

الف: خونهایی که از روز دهم به صفت حیض دیده است را ابتدای حیض خود قرار دهد و برای عدد به خویشان خود رجوع کند اگر خویشان عدد یکسانی ندارند، بنابر احتیاط واجب به مدت 7 روز حیض و خونهای قبل و بعد از آن استحاضه است. (حضرت امام ره)

ب: خونهایی که از روز ششم ماه دیده است شروع عادت اوست و برای تعیین عدد اگر خود او عدد مشخصی ندارد، و خویشان عدد یکسانی ندارند، بنابر احتیاط واجب به مدت 7 روز را حیض قرار داده و مابقی استحاضه است. (حضرت امام ره)

ج: خونهایی که از ابتدا دیده است تا 7 روز حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای)

د: خونهایی که از روز دهم دیده است به عدد خویشان اگر عدد یکسانی دارند و الا بنابر احتیاط واجب تا 7 روز حیض و مابقی استحاضه است. (آیت الله مکارم)

<![if !supportLists]>128. <![endif]>خانمی بعد از 20 روز از زایمان همچنان خونریزی دارد وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟

الف:اگر در حیض وقت معینی داشته و خونی که می بیند در وقت عادت اوست، حیض قرار دهد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند.

ب: اگر در حیض عدد معینی نداشته و خونهای بعد از زایمان از ده روز گذشته و وقت معینی در حیض هم ندارد، و خون دهه استحاضه با خونی که فعلا می بیند یکسان است، و تا یکماه و بیشتر خون به صورت یکسان ادامه داشته باشد، از روز بیستم، حیض قرار دهد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار پیدا کرد، حیض او محقق می شود و اگر در کمتر از سه روز قطع شد یا استمرار نداشت، استحاضه بوده و نمازها را قضا کند. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر خونی که می بیند صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد. (آیت الله مکارم)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

<![if !supportLists]>129. <![endif]>در صورتیکه خانم در استمرار خونش در سه روز ابتدایی شک کند، و امروز با احتساب روزهایی که مشکوک است، روز نهم خون دیدن اوست، وظیفه اش چیست؟ (آیت الله مکارم)

الف: اگر وقت عادت معینی دارد و شروع خون دیدن او در وقت عادت بوده است، بنا را بر استمرار بگذارد، و اگر عدد معینی هم دارد و فعلا هم خون دیدن ادامه دارد و خون از عدد او تجاوز کرده است، باید غسل کرده و عبادات را انجام دهد.

ب: اگر در حیض وقت معینی ندارد اما شروع خون دیدن با صفت حیض بوده و در هر مرتبه خون دیدن در سه روز ابتدایی خون با صفت حیض بوده است، بنا را بر استمرار خون در سه روز متوالی بگذارد، و اگر در حیض عدد معینی دارد و خون از عدد او تجاوز کرده است و احتمال گذشت خون به صورت مستمر از ده روز را نیز می دهد، بنابر احتیاط واجب، تا روز دهم عبادات را ترک کند.

ج: در صورت شک در استمرار وظیفه او احتیاط است و اگر در این مدت نمازها را ترک کرده احتیاطا نمازها را قضا کند و در ادامه خون هم محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

د: اگر خونی که شک در استمرار آن دارد در وقت عادت او بوده و صفت حیض را نیز داشته است بنا را بر استمرار بگذارد و اگر یقین دارد خون فعلی به صورت لکه بینی منقطع از ده روز می گذرد، تا ده روز حیض قرار داده و بعد از ده روز استحاضه است و در پاکی بین حکم بانوان پاک را دارد.

<![if !supportLists]>130. <![endif]>وقت عادت خانم 28 روز بوده است، و در دهه سوم همچنان خونریزی دارد، حکم خون فعلی او چیست؟

الف: اگر خونی که در دهه سوم زایمان می بیند، صفات حیض را دارد، حیض است. (آیت الله مکارم)

ب: اگر خون دهه سوم مصادف با عادت اوست حیض است و الا استحاضه قرار دهد (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: اگر خون فعلی صفت حیض را دارد، حیض قرار دهد مشروط بر اینکه در فاصله کمتر از ده روز در وقت خود خون نبیند. (حضرت امام ره)

د: گزینه ب و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>131. <![endif]>سوال 131:

عادت خانم بیستم هر ماه است این ماه هم از روز نوزدهم خون دیدن او شروع شده و به مدت 5 روز خونِ به رنگ قهوه ای روشن دیده است و هفت روز مستمر است و خونهایی که در این 7 روز می بیند سرخ و غلیظ و تازه است، وظیفه او چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: خونهایی که از روز نوزدهم تا ده روز بعد دیده است، حیض و مابقی استحاضه است.

ب: خونهایی که صفت حیض را پیدا کرده است حیض است و خونهایی ابتدایی که صفت حیض را ندارد، استحاضه است.

ج: خونی که از ابتدا دیده، حیض است و در عدد به بعض اقارب خود رجوع کند و اگر رجوع به اقارب با شرایط آن ممکن نیست بین سه تا ده روز را مناسب با حال خود حیض قرار دهد.

د: خونی که در وقت عادت دیده است، حیض است و اگر عدد معینی ندارد، از روز بیستم، حیض قرار داده و در عدد به بعض اقارب خود رجوع کند و اگر رجوع با شرایط آن ممکن نیست بین سه تا ده روز را مناسب با حال خود حیض قرار دهد.

<![if !supportLists]>132. <![endif]>استظهار در نفاس وظیفه کدام یک از بانوان است؟

الف: خانمی که در حیض عدد مشخصی نداشته است.

ب: خانمی که در حیض عدد معینی داشته است و یقین دارد خون او از ده روز بیشتر می شود.

ج: خانمی که در حیض عدد معینی داشته و خون بعد از زایمان از عدد گذشته و نمی داند خونش از ده روز می گذرد و یا خیر.

د: استظهار اختصاص به حیض دارد و در نفاس حکم استظهار جاری نیست.

<![if !supportLists]>133. <![endif]>سوال 133 طولانی:

خانمی می گفت 6 روز است، خون می بیند منتها در سه روز ابتدایی به صورت خونآبه بوده و یقین به استمرار آن سه روز هم ندارد، اما بعد از سه روز ابتدایی خونها به صورت خون کم رنگ مستمر بوده است، وظیفه او نسبت به سه روز ابتدایی و خونهای فعلی چیست؟ (آیت الله سیستانی)

الف: خون فعلی حیض است و در سه روز ابتدایی بنابر احتیاط واجب باید نمازها را قضا کند.

ب: اگر خونی که دیده است در وقت عادت او نبوده، و یا عادت معینی در حیض ندارد، بنابر احتیاط واجب نمازها را قضا کند و خون فعلی اگر با روزهایی که مشکوک بوده از ده روز بیشتر نشود، حیض است. مشروط بر اینکه اگر وقت عادت دارد در کمتر از ده روز در وقت خود با شرایط حیض خون نبیند.

ج: خونی که دیده است صفت حیض را دارد لذا باید بنا را بر استمرار خون تا سه روز متوالی بگذارد و خون فعلی هم حیض است.

د: نمازها را قضا کرده و نسبت به خونهای فعلی محرمات حائض را ترک و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

<![if !supportLists]>134. <![endif]>کدام یک از موارد ذکر شده حکم استظهار طبق مبنای آیت الله سیستانی است؟

الف: بنابر احتیاط واجب باید تا ده روز صبر کردن و در پاکی موقت بین بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

ب: بنابر احتیاط واجب یک روز عبادت را ترک کند، اگر حال او مشخص نشد تا ده روز صبر کند.

ج: بنا بر احتیاط مستحب یک روز عبادت را ترک کند، سپس غسل کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

د: هیچکدام از موارد ذکر شده طبق نظر ایشان صحیح نیست.

<![if !supportLists]>135. <![endif]>خانمی در حیض وقت و عدد معینی ندارد و بعد از 12 روز پاکی از خون سابق مجددا به مدت 11 روز است که خون ریزی مستمر دارد چه مقدار از خون فعلی او حیض است؟

الف: اگر خونهایی که دیده است به صورت یکسان است، از همان ابتدا به عدد خویشان در صورتیکه در حیض عدد یکسانی داشته باشند و الا بنابر احتیاط واجب، 7 روز ابتدایی حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)

ب: از همان ابتدا به عدد خویشان اگر عدد یکسانی دارند و الا به عدد روایت بنابر احتیاط واجب 7 روز را حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای)

ج: اگر بخشی از خونها دارای صفت حیض است و بخشی صفت حیض را ندارد و روزهایی که صفت حیض دارد از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نیست، همان مقدار از خون را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد. (آیت الله مکارم)

د: اگر عدد خویشانی که در سن و سال و مزاج با او یکسان هستند، یکی است، همان را حیض قرار دهد و الا بین سه تا ده روز را مناسب با حال خود حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی)

<![if !supportLists]>136. <![endif]>خونی که خانم قبل از زایمان می بیند چه حکمی دارد؟

الف: خون قبل از زایمان حکم خون زخم را دارد.

ب: استحاضه است.

ج: اگر یقین دارد در کمتر از سه روز زایمان می کند، خونی که می بیند اگر ناشی از زخم نباشد، استحاضه است.

د: اگر صفت حیض را دارد و در کمتر از سه روز زایمان نکند، خون حیض است.

<![if !supportLists]>137. <![endif]>خانمی که به جهت جلوگیری از حیض، قرص مصرف کرده است و در حال حاضر خون سرخ و تازه می بیند و نمی داند تا سه روز هم ادامه خواهد داشت و یا خیر، وظیفه فعلی او چیست؟ (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

الف: باید بنا را بر حیض گذاشته و محرمات حائض را ترک کند اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند.

ب: اگر وقت معینی ندارد، و یقین به استمرار خون تا سه روز متوالی هم ندارد، تا سه روز احتیاط کند یعنی محرمات حائض را ترک و با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

ج: استحاضه است و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

د: اگر خونی که دیده است صفت حیض دارد، حیض قرار دهد.

<![if !supportLists]>138. <![endif]>اگر خونریزی بعد از زایمان طولانی شود وظیفه زن نسبت به خون دهه سوم کدام است؟

الف: خون دهه سوم اگر صفت حیض دارد بنا را بر حیض بگذارد. (امام خامنه ای و آیت الله مکارم)

ب: اگر وقت معینی ندارد و بعد از دهه استحاضه تمییز برای او حاصل شود، مثل اینکه در دهه استحاضه خون صورتی و کم رنگ می دیده اما بعد از دهه استحاضه خون او با صفت حیض ادامه یابد باید بنا را بر حیض بگذارد اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ج: اگر در حیض وقت معینی دارد و خون دهه سوم مصادف با وقت او نشده باشد، استحاضه است گرچه تمام صفات حیض را داشته باشد. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

د: تمام گزینه ها صحیح است.

<![if !supportLists]>139. <![endif]>سوال 139:

خون دیدن خانمی که وقت معینی در حیض ندارد به این صورت بوده است سه روز ابتدایی فقط خون صورتی دیده است و از روز سوم به مدت 4 روز خونهای قهوه ای تیره بوده و بعد از آن به صورت لکه های زرد رنگ از ده روز گذشته است، چه مقدار از خون خانم حیض است؟

الف: فقط 4 روزی که خون به صورت قهوه ای تیره بوده حیض و مابقی استحاضه است. (آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم)

ب: خون فاقد تمییز است لذا از همان ابتدا به عدد بعضی از اقارب خود حیض قرار دهد و اگر رجوع به بعض اقارب ممکن نبوده بین سه تا 10 روز مناسب با حال خود عدد حیض را مشخص کند (آیت الله سیستانی)

ج: اگر در حیض عدد معینی ندارد فقط 4 روزی که خون به صورت قهوه ای تیره است، حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای)

د: گزینه الف و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>140. <![endif]>خانمی که مقلد آیت الله مکارم است در دهه سوم همچنان با صفات حیض خون می بیند در حالیکه در حیض وقت معینی دارد وظیفه او نسبت به خون فعلی کدام است؟

الف: حیض است مشروط بر اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود با شرایط حیض خون نبیند.

ب: استحاضه است.

ج: اگر یقین به استمرا تا سه روز متوالی دارد، حیض است.

د: حیض است.

<![if !supportLists]>141. <![endif]>سوال 141:

شروع خون دیدن خانم با خون سرخ و تازه بوده و بعد از گذشت دو روز خون غلظت هم پیدا کرده است سپس به صورت قهوه ای تیره تا ده روز ادامه داشته و بعد از آن خون به صورت خونآبه‌ای زرد رنگ تا 2 روز بعد ادامه داشته است؛ چه مقدار از خون حیض است؟

الف: اگر وقت و عدد معینی ندارد تا ده روز حیض و دو روز آخر استحاضه بوده است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

ب: خون در مورد سوال فاقد تمییز است و اگر عدد و وقت معینی در حیض ندارد از ابتدا به عدد خویشان خود و اگر خویشان عدد یکسانی ندارد بنابر احتیاط واجب تا 7 روز حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای)

ج: اگر در حیض وقت معینی دارد و شروع خون دیدن در وقت عادت او بوده، و عدد مشخصی در حیض ندارد تا ده روز حیض و مابقی استحاضه است. (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی)

د: گزینه الف و ج صحیح است.

<![if !supportLists]>142. <![endif]>نحوه محاسبه وقت عادت برای خانمی که عادت او خون دیدن در هر 29 روز بوده، چگونه است؟

الف: اگر در ایام بارداری خون حیض ندیده است از آخرین عادت خود به مدت حملش 29 روز 29 روز محاسبه کند تا به دهه سوم برسد. اگر خون دهه سوم مصادف با وقت او بود، و خون ادامه دارد، بنا را بر حیض بگذارد. (آیت الله سیستانی)

ب: 29 روز بعد از زایمانش وقت عادت اوست. (امام خامنه ای)

ج: اگر در ایام بارداری خون ندیده باشد، عادت او به هم خورده است. (حضرت امام ره)

د: گزینه الف و ب صحیح است.

<![if !supportLists]>143. <![endif]>سوال 143:

زمان عادت خانم 18 هر ماه بوده است، از روز 20 ماه جاری خونریزی او شروع شده است، بعد از 6 روز خون قطع شده و مجددا از روز 28 ماه خونریزی او شروع شده است، وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟ ضمن آنکه این خانم در حیض عدد مشخصی ندارد. (آیت الله سیستانی)

الف: اگر یقین دارد خون فعلی او با روزهایی ابتدایی خون دیدن و پاکی بین از ده روز بیشتر خواهد شد، با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد.

ب: اگر خون فعلی صفت حیض دارد، حیض قرار دهد در صورتیکه از ده روز تجاوز کرد خونهایی که بعد از ده روز می بیند، استحاضه است و پاکی بین حکم نقاء متخلل را داشته است.

ج: اگر خونی که می بیند صفت حیض ندارد با عمل به استحاضه نمازها را بخواند.

د: خون فعلی را حیض قرار دهد اگر خون از ده روز بیشتر شد، خون اول او حیض بوده و خون دوم او استحاضه بوده و نمازها را باید قضا کند.

<![if !supportLists]>144. <![endif]>خانمی عدد او هر 28 روز یکبار بوده، آخرین حیض او 16 ماه بوده است، وقت خانم بعد از زایمان چه زمانی است؟( آیت الله مکارم)

الف: 28 روز بعد از زایمان.

ب: در تمام مدت حمل به مدت 28 روز 28 روز محاسبه کند تا به وقت عادت خود برسد.

ج: شانزدهم ماهی که زایمان کرده است، وقت عادت اوست.

د: بعد از دهه دو زایمان خونی که می بیند اگر صفت دارد وقت عادت اوست.

<![if !supportLists]>145. <![endif]>سوال 145 طولانی:

دختر خانمی با 13 سال سن، بار اولی است که خون می بیند، در روزهای اول، خون به صورت لکه بینی های قهوه ای روشن بوده و بعد از 4 روز خونهای او به صورت خونآبه شده و امروز روز یازدهم از شروع خون دیدن اوست؛ چه مقدار از خون او حیض است؟ در ضمن او نمی داند خون در 4 روز ابتدایی مدام و مستمر بوده و یا خیر. (آیت الله سیستانی)

الف: از همان ابتدا به عدد خویشان خود در صورتیکه عدد یکسانی داشته باشند و الا به عدد روایت، 7 روز را حیض و مابقی استحاضه است.

ب: از همان ابتدا به عدد یکی از خویشان خود حیض قرار دهد به شرط اینکه در قوت و ضعف مزاج با خود فرد یکی باشد و مخالف با عادت سایر خویشان هم نباشد و الا بین 3 تا ده مخیر است.

ج: در 4 روز ابتدایی اگر شك در قطع شدن خون در باطن داشته و نماز نخوانده بنابر احتياط واجب آنها را قضا كند و نسبت به خونهای بعد از آن اگر یقین به استمرار آن تا سه روز متوالی ندارد، استحاضه است و اگر ترک عبادت کرده است، نمازها را قضا کند. و در حال حاضر هم اگر خون استمرار ندارد و لو از باطن استحاضه است.

د: اگر یقین به قطع خون در روزهای ابتدایی ندارد، بنا را بر استمرار خون بگذارد، و به جهت اینکه خونهایی که می بیند، یکسان است، برای تعیین عدد به یکی از خویشان خود رجوع کند و اگر ممکن نبود مخیر بین سه تا ده روز عددی مناسب با حال خود را حیض قرار دهد.

<![if !supportLists]>146. <![endif]>خانمی که در حیض عدد معینی دارد اگر خون بعد از زایمان او از ده روز بگذرد چه مدت از خون او حیض است؟

الف: اگر خون واحدی دیده و از ده روز گذشته باشد، به عدد همیشگی حیض و مابقی حداقل تا ده روز استحاضه است و اگر خون واحدی ندیده است بلکه چند خون دیده و خون آخر از ده روز گذشته باشد، خونی که به تعداد روزهای عادتش دیده است نفاس و در فاصله بین عدد تا ده روز در روزهایی که خون دارد بنابر احتیاط واجب محرمات نفساء را ترک کرده و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند و در روزهایی که خون ندارد محرمات نفساء را ترک و نمازها را بخواند بنابر احتیاط واجب. (آیت الله سیستانی)

ب: تمام ده روز نفاس است.

ج: اگر خون به صورت لکه بینی از ده روز گذشته باشد تا ده روز نفاس است. (آیت الله مکارم)

د: اگر خونهایی که دیده است مستمرا از ده روز گذشته باشد، به عدد همیشگی حیض و مابقی حداقل تا ده روز استحاضه است. (حضرت امام ره)

<![if !supportLists]>147. <![endif]>عدد خانم 8 روز است امروز که روز ششم از شروع عادت اوست کاملا از خون پاک شده است، وظیفه اش نسبت به غسل چیست، آیا نزدیکی او با همسر جایز است؟

الف: اگر پاک است، باید غسل کرده و عبادات را انجام دهد و نزدیکی با همسر هم جایز است.

ب: اگر اطمینان دارد مجددا قبل از ده روز خون می بیند، بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و نمازها را بخواند و بنابر احتیاط واجب نزدیکی با همسر جایز نیست. (آیت الله سیستانی)

ج: اگر عادت او این است که بعد از پاکی مجدد خون می بیند، بنابر احتیاط واجب محرمات را ترک کرده و نمازها را بخواند و نزدیکی با همسر بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (آیت الله سیستانی)

د: اگر شک دارد مجددا قبل از ده روز خون می بیند بنا بر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد و نزدیکی در این حال بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (امام خامنه ای)

<![if !supportLists]>148. <![endif]>خونی که خانم بعد از کورتاژ می بیند، چه حکمی دارد؟

الف: اگر کورتاژ تشخیصی است و به واسطه آن جراحتی به بدن وارد شده، حکم خون زخم را دارد.

ب: اگر کورتاژ به جهت سقط جنین باشد، نفاس است.

ج: اگر نمی داند خونی که می بیند ناشی از زخم است یا خیر، حکم خون زخم را دارد.

د: تمام گزینه ها صحیح است.

<![if !supportLists]>149. <![endif]>سوال 149 طولانی:

خانمی بعد از 7 روز پاکی، مجددا خونریزی به صورت قهوه‌ای تیره و مستمر می بیند (البته خانم دارای وقت بوده و خونی که ابتدا دیده است در وقت عادت او بوده است) 1ـ حکم خون قهوه‌ای فعلی چیست؟ 2ـ اگر خون فعلی تا سه روزِ مستمر ادامه یابد به نحویکه با 7 روز پاکی اقل طهر او تکمیل شود، می تواند خونهای بعدی را حیض قرار دهد؟

الف: خون قهوه ای استحاضه است.

در صورتیکه بعد از تکمیل اقل طهر خون مستمر باشد، می تواند حیض قرار دهد. (امام خامنه ای)

ب: خون فعلی استحاضه است.

تلفیق در خصوص سوال صحیح نیست و اگر اقل طهر هم حاصل شود، همچنان استحاضه است تا به وقت عادت خود برسد. (آیت مکارم)

ج: خون فعلی استحاضه است.

بعد از تکمیل ده روز اگر خون صفت حیض را دارد حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی)

د: خون فعلی استحاضه است.

اگر بعد از تکمیل ده روز همچنان خون تیره می بیند بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه خون با صفت حیض تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض جدید اوست و اگر خون قبل از سه روز قطع شد یا استمرار نداشت و یا تا سه روز متوالی صفت حیض را نداشت، مثل اینکه خون تبدیل به قهوه ای روشن شد، استحاضه است و نمازهایی را که ترک کرده باید قضا کند. (آیت الله مکارم)

<![if !supportLists]>150. <![endif]>خانمی بعد از 6 روز از حیض کاملا پاک شده است و گمان دارد مجددا قبل از ده روز خون می بیند، وظیفه او نسبت به توقف در اطراف ضریح مطهر حضرت رضا علیه السلام چیست؟

الف: مانند بانوان پاک است و توقف در اطراف ضریح مطهر هم اشکال ندارد.

ب: بنابر احتیاط واجب توقف در اطراف ضریح مطهر جایز نیست.

ج: توقف در اطراف ضریح مطهر جایز نیست.

د: در پاسخ به سوال نظر مراجع عظام متفاوت است.

<![if !supportLists]>151. <![endif]>سوال 151:

خانم هفته پیش وقت عادت او بوده و خون او هم تا 8 روز ادامه داشته و مجددا امروز که 7 روز از پاکی او می گذرد، دوباره ترشحاتی به رنگ صورتی می بیند، وظیفه اش نسبت به خون فعلی چیست؟ آیا می تواند بعد از تکمیل اقل طهر مجددا خون بعدی را حیض قرار دهد؟

الف: خون فعلی استحاضه است اگر بعد از تکمیل ده روز خون صفت حیض را پیدا کرد، بنا را بر حیض بگذارد در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشت حیض است به شرط اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود مجدد خون با شرایط حیض نبیند. (آیت الله سیستانی)

ب: خون فعلی استحاضه است اگر بعد از تکمیل ده روز خون با صفت حیض بود بنا را بر حیض بگذارد، اگر خون تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است و الا استحاضه بوده و نمازها را قضا کند. (حضرت امام ره و امام خامنه ای)

ج: خون فعلی استحاضه است و بعد از تکمیل ده اگر همچنان آلودگی او ادامه دارد، حیض قرار دهد (آیت الله مکارم)

د: در هر صورت خون دوم استحاضه است.

<![if !supportLists]>152. <![endif]>خانمی سوال می کرد: روزهای پایانی عادت او بوده و در زمان استحمام غسل حیض را نیز انجام داده است، و در وقت نماز ظهر که خود را وارسی مجدد می کند، پاک است، آیا غسلی که انجام داده است کفایت می کند؟

الف: غسلی که انجام داده، صحیح است.

ب: اگر در زمان غسل احتمال آلودگی را می داده و عمدا خود را وارسی نکرده باشد، غسل او مطلقا صحیح نیست.

ج: اگر احتمال آلودگی را می داده اما نمی دانسته باید خود را وارسی کند، و بعد از غسل بفهمد در زمان غسل پاک بوده است، غسل او صحیح است.

د: باید دوباره غسل کند.

موفق باشید

1. خانمی در شرف سقط جنین است و دو روز است که خون می بیند، و در باطن خون مستمر است ولی صفت حیض را ندارد، وظیفه اش نسبت به خون فعلی چیست؟ (امام خامنه ای) 2. کدام گزینه در رابطه با ذکر محرمات حائض صحیح است؟ 3. 4. 5. 6. 7. اگر شروع خون دیدن خانم به صورت ترشحات قهوه ای تیره باشد و در حیض، وقت معین ندارد می تواند با شروع خون بنا را بر حیض بگذارد و یا اینکه وظیفه دیگری دارد؟ 8. خانمی که در حیض عدد معینی ندارد به صورت یکسان خون او از ده روز تجاوز کرده است، تا چه مدت را می تواند حیض قرار دهد. 9. وظیفه خانم در صورتیکه بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود نسبت به نماز چیست؟ 10. 11. حکم جماع با همسر بعد از پاکی و قبل از غسل کردن چیست؟ 12. 13. خانمی سه روز متوالی و مستمر خون داشته است و بعد از سه روز خون دیدن با عمل جراحی رحم برداشته شده است، حکم خونهایی که می بیند چیست؟ (آیت الله سیستانی) 14. حکم جماع از قُبُل در حال حیض کدام است. 15. خانمی در ادامه عادت ماهیانه ترشحات رنگی می بیند که با ترشحات ایام پاکی متفاوت است و برخی اوقات این ترشحات از ده روز نیز می گذرد، وظیفه چیست؟ ضمن اینکه خانم وقت و عدد معینی هم در حیض ندارد. (امام خامنه ای) 16. اگر خانم قبل از نیمه شب شرعی از خون پاک شود اما به مقدار غسل و مقدمات نماز فرصت ندارد وظیفه او نسبت به نماز مغرب و عشا چیست؟ 17.حکم تلاوت آیاتی که سجده واجب ندارند توسط حائض چیست؟ 18. شروع خون دیدن خانم نیم ساعت بعد از اذان صبح بوده است محاسبه روزهای حیض برای خانم به چه نحو است؟ 19. خانمی بعد از 11 روز خون دیدن (به این صورت که سه روز ابتدایی فقط خون در باطن بوده و بعد از آن به صورت مستمر خون دیده) خونش قطع شده است، حال سوالش این است، که بعد از 7 روز که عدد همیشگی او بوده، استحاضه محسوب می شود؟ 20. حکم خانمی که در سن 61 سالگی با شرایط حیض خون می بیند چیست؟ 21. خانمی 45 ساله که دو سال است عادت نمی شده اکنون دچار خون ریزی شده است؛ وظیفه او به محض رویت خون چیست؟ 22. خانمی غروب آفتاب از خون حیض پاک شده است؛ وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟ 23. اگر خانم در شروع استحاضه با پنبه آزمایش کرده و لکه صورتی رنگی را در پنبه دیده است و باقی مواقع خون فقط از باطن ادامه دارد آیا لازم است به احکام استحاضه عمل کند؟ 24. خانمی بعد از 8 روز خون دیدن و قطع شدن خون شک در استمرار خون در سه روز ابتدایی آلودگی را دارد، تکلیف او نسبت به غسل و نماز چیست؟ 25. حکم ترشحات زرد رنگ بعد از عادت ماهانه خانم چیست؟ در صورتیکه این ترشحات بعد از ده روز ادامه یابد چه حکمی دارد؟ (آیت الله سیستانی) 26. 27. خانمی به جهت فیبروم رحمی که دارد دچار لکه بینی شده، ولی نمی داند خونی که می بیند ناشی از فیبروم است یا خیر، وظیفه او نسبت به خونی که می بیند چیست؟ 28. خانمی سه روز خون می بیند و چند روز پاک می شود و دوباره قبل از ده روز به صورت لکه بینی خون می بیند و برخی اوقات این خون از ده روز هم می گذرد وظیفه اش چیست ؟(آیت الله سیستانی) 29. خانمی که در ایام استحاضه به صورت لخته خون می بیند، نوع استحاضه او چگونه است؟ 30. خانمی در پایان وقت نماز از خون پاک شده است اما به مقدار غسل کردن فرصت ندارد ولی اگر تیمم کند می تواند نمازش را در وقت بخواند، وظیفه او نسبت به نماز چیست؟ 31. 32. خانمی جهت تشرف به مشهد و زیارت امام علیه السلام، قرص ضد بارداری مصرف کرده است و با این حال در زمان عادتش خون به صورت لکه بینی دارد، وظیفه اش چیست؟ 33. آیا نماز آیاتی که در زمان حیض بر زن واجب شده است قضا دارد؟ 34. خانم با عمل به وظیفه قلیله صبح نمازش را خوانده است، آیا لازم است قبل از خواندن نماز ظهر خود را وارسی کند تا بفهمد استحاضه او از چه قسم است؟ 35. خانمی با مصرف دارو یقین دارد خون او قبل از سه روز متوالی قطع می شود لذا با شروع خون در وقت عادتش قرص را مصرف می کند وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟ 36. 37. 38. خانمی صبح استحاضه متوسطه بوده و در بین روز خون زیادی از او خارج می شود و نمی داند خون خارج شده به مقدار متوسطه بوده و یا کثیره، وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟ 39. حکم انجام غسلهای مستحبی در حال حیض چیست؟ (آیت الله سیستانی) 40. 41 42. اگر خانم قبل از اذان صبح از حیض پاک شده و غسل حیض را انجام نداده می تواند نیت روزه قضا کند؟ 43. 44. خانمی 31 روز است زایمان کرده و خون ریزی او همچنان ادامه دارد، و عدد او در حیض 7 روز، بوده است حکم خون فعلی و خونهایی که قبل از این مدت دیده است چیست؟ 45. 46. 47. 48. خانم نذر کرده است روز 5 شنبه اول ماه را روزه بگیرد قبل از اذان صبح از خون حیض پاک شده با این حال غسل نکرده است، وظیفه او نسبت به روزه چیست؟ 49. 50. خانم حامله‌ای دچار خونریزی شده حکم خونهایی که می بیند چیست؟ (امام خامنه ای) 51. 52.خانمی که عادت او از بین رفته است، با شروع خون ریزی، وظیفه اش چیست؟ 53. خانم دو روز است به صورت استحاضه کثیره خون می بیند، امروز صبح خون او کاملا قطع شده و سپس قبل از خواندن نماز ظهر و عصر در لباس خود خونی دیده است که در میزان آن شک دارد؛ وظیفه او نسبت به نماز چیست؟ 54. 55. خونی از زن خارج شده و لباس او را آلوده کرده است برای تعیین استحاضه او کدام عبارت صحیح نیست؟ 56. خانمی روز سوم اعتکاف (مستحبی) عادتش شروع شده است وظیفه او نسبت به روزه آن روز چیست؟ 57. اگر خانم بعد از 9 روز پاکی مجددا خون با صفت حیض ببیند وظیفه اش چیست؟ ضمن آنکه خونی که قبل از 9 روز پاکی دیده است، در وقت عادت او بوده و 8 روز هم ادامه داشته است. 58. 59. 60. حکم لمس اسماء متبرکه در حال حیض کدام است؟ 61. طریقه صحیح در اختبار و تشخیص نوع استحاضه کدام است. 62. وقت خانم دهم هر ماه بوده است این ماه از روز هشتم به مدت 5 روز متوالی خون دیده است و 3 روز پاک شده و مجددا خونریزی دارد، وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟ 63. کدام یک از موارد ذکر شده جزء محرمات حائض محسوب نمی شود. 64. 65. 66. 67. خانمی که از حیض پاک شده اما هنوز غسل نکرده است آیا می تواند آیاتی که سجده واجب دارد را تلاوت کرده و یا در مسجد توقف کند. 68. 69. خانم استحاضه قلیله است برای نماز وضو گرفته و نماز اول را خوانده است اما برای نماز دوم که خود را وارسی کرده کاملا از باطن هم پاک است، وظیفه او نسبت به وضو چست؟ 70. 71. خانمی که رحم خود را برداشته است، بعد از عمل به مدت 4 روز است خونریزی دارد؛ برای نماز وظیفه‌اش چیست؟ (امام خامنه ای) 72. خانمی استحاضه متوسطه بوده و برای نماز صبح خواب مانده است و در حال حاضر کاملا از خون پاک است وظیفه او نسبت به نماز ظهر و عصر چیست؟ 73. 74. خانم قبل از خواندن نماز ظهر و عصر خون در حد متوسطه دیده است و در وقت نماز کاملا از خون پاک بوده است و نمازش را بدون انجام غسل خوانده است، حکم نماز خوانده شده چیست؟ 75. خانم پنجم آبان جنین یک ماه و نیمه را با کورتاژ سقط کرده است و درضمن عدد مشخصی در حیض ندارد و قبل از کورتاژ هم لک بینی داشته، وظیفه خانم نسبت به لکه بینی های قبل از کورتاژ و خون بعد از آن چیست؟ 76. خانمی که استحاضه قلیله است بعد از خواندن نماز واجب روزانه قصد خواندن نماز قضا را دارد، وظیفه او نسبت به نماز قضا چیست؟ (آیت الله مکارم) 77. 78. خانمی بعد از معاینه داخلی دچار خونریزی شده است حکم خونی که می بیند چیست؟ 79. خانمی بعد از 7 روز پاکی دچار لکه بینی شده است، حکم لکه هایی که می بیند چیست؟ ضمن آنکه بعد از خواندن نماز ظهر متوجه لکه بینی شده حکم نماز خوانده شده چگونه است؟ 80. کدام عبارت صحیح نیست؟ 81. خانمی در هفته نهم بارداری است و به صورت قطره قطره ولی ادامه دار خون می بیند، تکلیف چیست؟ به گفته پزشک، مویرگ پاره شده است. (آیت الله سیستانی) 82. تحفظ از خروج خون در استحاضه کثیره از چه زمان واجب است؟ 83. خانمی سوال می کند گه عادتم 8 روزه است، و جنینی که هشت هفته‌اش بوده سقط شده است و الآن که روز هشتم است خونریزی دارم تکلیف چیست؟( آیت الله سیستانی) 84. 85. خانمی که عادت او مشخص نبوده، بعد از زایمان 7روز خون دیده و 5روز کاملا پاک شده است و سپس حدود 4روز است که لکه بینی زیادی دارد تکلیفش چیست؟( آیت الله سیستانی) 86. حکم مس کتابت قران توسط مستحاضه چیست؟ 87. خانمی دستگاه گذاشته و خونریزی دارد و خونی که می بیند نشانه های حیض را هم دارد، ولی نمی داند خونی که می بیند ناشی از زخم و جراحت است یا حیض اوست، حکم خون فعلی چیست؟ 88. خانمی بعد از معاینه داخلی به جهت بیماری ای که دارد دچار لکه بینی شده است، حکم خونی که می بیند چیست؟ (آیت الله مکارم) 89. خانمی 5 روز عادت ماهانه بوده و بعد از 3 روز پاکی دو مرتبه به مدت 8 روز است لکه بینی مستمر دارد، حکم لکه های فعلی چیست؟ 90. <![if !supportLists]>91. <![endif]>جنین دو ماه و یک هفته ای خانم سقط شده است، و اکنون به مدت 23 روز است خونریزی دارد، حکم خونهایی او در این مدت چه بوده است. (آیت الله مکارم) <![if !supportLists]>92. <![endif]>نظر آیت الله مکارم در خصوص استحاضه کدام گزینه است. <![if !supportLists]>93. <![endif]>سوال 93: <![if !supportLists]>94. <![endif]>اکنون یکماه است خونریزی دارم و امروز دو مرتبه خون با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است، آیا می توانم خون فعلی را حیض قرار دهم. (حضرت امام ره) <![if !supportLists]>95. <![endif]>خانم بعد از انجام غسل لک می بیند آیا لازم است غسل را تکرار کند؟ در صورتیکه لک دیدن او ادامه داشته باشد، وظیفه اش چیست؟ <![if !supportLists]>96. <![endif]>خانمی که استحاضه او کثیره است امروز را روزه گرفته است در حالیکه فراموش کرده است برای نماز صبح غسل خود را انجام دهد، حکم روزه او چیست؟ <![if !supportLists]>97. <![endif]>خانمی در وقت خود خون ندیده است و بعد از گذشت 8 روز به صورت لکه بینی خون دارد وظیفه او نسبت به نماز چیست؟ <![if !supportLists]>98. <![endif]>اگر خانمی که استحاضه کثیره است به خاطر جهل به وظیفه غسلهای روزانه خود را انجام نداده باشد، حکم روزه او چیست؟ <![if !supportLists]>99. <![endif]>خانم بعد از غسل یک لک دیده است آیا باید غسل را تکرار کند، یا خیر، بعد از لکی که دیده است تاچه زمانی باید صبر کند و بعد غسل نماید؟ <![if !supportLists]>100. <![endif]>حکمی خونی که خانم بعد از سقط جنین می بیند، چیست؟ <![if !supportLists]>101. <![endif]>سوال 101: <![if !supportLists]>102. <![endif]>سوال 102: <![if !supportLists]>103. <![endif]>خانمی سوال می کند حیض او همیشه سر 7 روز قطع می شده است اما امروز روز هشتم است و همچنان خون می بیند وظیفه او را طبق نظر آیت الله سیستانی مشخص نمایید. <![if !supportLists]>104. <![endif]>خانمی می گفت با مراجعه به سونوگرافی فهمیده حامله است و از روز گذشت به خونریزی افتاده حکم خونی که می بیند چیست؟ <![if !supportLists]>105. <![endif]>اگر خانم در شروع آلودگی، خون به صورت قهوه ای روشن ببیند، آیا به محض رویت خون مجوّز ترک عبادت را دارد؟ (آیت الله مکارم) <![if !supportLists]>106. <![endif]>خانمی بعد از 6 روز خون دیدن و قطع شدن سوال می کند آیا در حال حاضر که از خون پاک شده است، نزدیکی با همسر جایز است؟ <![if !supportLists]>107. <![endif]>خانمی سوال می کند وقت عادت اوست اما ترشحاتی که دارد فقط به صورت زرد رنگ است آیا حکم حیض را دارد؟ <![if !supportLists]>108. <![endif]>سوال 108: <![if !supportLists]>109. <![endif]>خانمی باردار بوده و دو روز است به خونریزی افتاده است، حکم خونریزی او چیست؟ در صورتی که شک کند جنین او سقط شده یا نه وظیفه اش چیست؟ <![if !supportLists]>110. <![endif]>سوال 110: <![if !supportLists]>111. <![endif]>سوال 112: <![if !supportLists]>112. <![endif]>خانمی بعد از 5 روز خون دیدن و یقین به پاکی غسل حیض را انجام داده است و روز بعد را نیز روزه گرفته است، و بعد از غروب یک لک خون به صورت قهوه ای دیده است حکم روزه او چیست؟ <![if !supportLists]>113. <![endif]>خانمی سوال می کند امروز روز هفتم زایمان است، و همیشه روز هفتم از عادت پاک می شده است آیا لازم است امروز غسل نفاس را انجام دهد؟ <![if !supportLists]>114. <![endif]>سوال 114: <![if !supportLists]>115. <![endif]>خانمی در یک تماس چنین می گوید: " دخترم امروز روز هفتم زایمانش هست چه غسلی باید انجام بدهد؟" <![if !supportLists]>116. <![endif]>سوال 116: <![if !supportLists]>117. <![endif]>خانمی که در حیض عدد معین ندارد بعد از زایمان وظیفه او چیست؟ <![if !supportLists]>118. <![endif]>سوال 118: <![if !supportLists]>119. <![endif]>خانمی که در حیض وقت معینی ندارد اگر خونش از ده روز تجاوز کند برای تعیین وقت عادت وظیفه اش چیست؟ (امام خامنه ای) <![if !supportLists]>120. <![endif]>سوال 120: <![if !supportLists]>121. <![endif]>سوال 121: <![if !supportLists]>122. <![endif]>عادت خانمی همیشه 7 روز است؛ امروز روز هفتم است و هنوز آلودگی او ادامه دارد، وظیفه‌اش چیست؟ آیا نزدیکی جایز است؟ <![if !supportLists]>123. <![endif]>حکم جنینی که به صورت قطعه قطعه دفع شده است چیست؟ <![if !supportLists]>124. <![endif]>خانمی عادت ماهانه اش 7 روز طول کشیده و از خون کاملا پاک شده و بعد از 4 روز لخته خون بزرگ از ایشان خارج شده و در حال حاضر همچنان از باطن آلوده است چه وظیفه ای دارد؟ (امام خامنه ای) <![if !supportLists]>125. <![endif]>بعد از یک هفته پاکی مجددا خانم خون دیده است، وظیفه او با شروع خون جدید چیست؟ <![if !supportLists]>126. <![endif]>خانمی بعد از گذشت 17 روز از زایمان همچنان خونریزی دارد، حکم خون فعلی او چیست؟ <![if !supportLists]>127. <![endif]>سوال 127: <![if !supportLists]>128. <![endif]>خانمی بعد از 20 روز از زایمان همچنان خونریزی دارد وظیفه او نسبت به خون فعلی چیست؟ <![if !supportLists]>129. <![endif]>در صورتیکه خانم در استمرار خونش در سه روز ابتدایی شک کند، و امروز با احتساب روزهایی که مشکوک است، روز نهم خون دیدن اوست، وظیفه اش چیست؟ (آیت الله مکارم) <![if !supportLists]>130. <![endif]>وقت عادت خانم 28 روز بوده است، و در دهه سوم همچنان خونریزی دارد، حکم خون فعلی او چیست؟ <![if !supportLists]>131. <![endif]>سوال 131: <![if !supportLists]>132. <![endif]>استظهار در نفاس وظیفه کدام یک از بانوان است؟ <![if !supportLists]>133. <![endif]>سوال 133 طولانی: <![if !supportLists]>134. <![endif]>کدام یک از موارد ذکر شده حکم استظهار طبق مبنای آیت الله سیستانی است؟ <![if !supportLists]>135. <![endif]>خانمی در حیض وقت و عدد معینی ندارد و بعد از 12 روز پاکی از خون سابق مجددا به مدت 11 روز است که خون ریزی مستمر دارد چه مقدار از خون فعلی او حیض است؟ <![if !supportLists]>136. <![endif]>خونی که خانم قبل از زایمان می بیند چه حکمی دارد؟ <![if !supportLists]>137. <![endif]>خانمی که به جهت جلوگیری از حیض، قرص مصرف کرده است و در حال حاضر خون سرخ و تازه می بیند و نمی داند تا سه روز هم ادامه خواهد داشت و یا خیر، وظیفه فعلی او چیست؟ (امام خامنه ای و آیت الله سیستانی) <![if !supportLists]>138. <![endif]>اگر خونریزی بعد از زایمان طولانی شود وظیفه زن نسبت به خون دهه سوم کدام است؟ <![if !supportLists]>139. <![endif]>سوال 139: <![if !supportLists]>140. <![endif]>خانمی که مقلد آیت الله مکارم است در دهه سوم همچنان با صفات حیض خون می بیند در حالیکه در حیض وقت معینی دارد وظیفه او نسبت به خون فعلی کدام است؟ <![if !supportLists]>141. <![endif]>سوال 141: <![if !supportLists]>142. <![endif]>نحوه محاسبه وقت عادت برای خانمی که عادت او خون دیدن در هر 29 روز بوده، چگونه است؟ <![if !supportLists]>143. <![endif]>سوال 143: <![if !supportLists]>144. <![endif]>خانمی عدد او هر 28 روز یکبار بوده، آخرین حیض او 16 ماه بوده است، وقت خانم بعد از زایمان چه زمانی است؟( آیت الله مکارم) <![if !supportLists]>145. <![endif]>سوال 145 طولانی: <![if !supportLists]>146. <![endif]>خانمی که در حیض عدد معینی دارد اگر خون بعد از زایمان او از ده روز بگذرد چه مدت از خون او حیض است؟ <![if !supportLists]>147. <![endif]>عدد خانم 8 روز است امروز که روز ششم از شروع عادت اوست کاملا از خون پاک شده است، وظیفه اش نسبت به غسل چیست، آیا نزدیکی او با همسر جایز است؟ <![if !supportLists]>148. <![endif]>خونی که خانم بعد از کورتاژ می بیند، چه حکمی دارد؟ <![if !supportLists]>149. <![endif]>سوال 149 طولانی: <![if !supportLists]>150. <![endif]>خانمی بعد از 6 روز از حیض کاملا پاک شده است و گمان دارد مجددا قبل از ده روز خون می بیند، وظیفه او نسبت به توقف در اطراف ضریح مطهر حضرت رضا علیه السلام چیست؟ <![if !supportLists]>151. <![endif]>سوال 151: <![if !supportLists]>152. <![endif]>خانمی سوال می کرد: روزهای پایانی عادت او بوده و در زمان استحمام غسل حیض را نیز انجام داده است، و در وقت نماز ظهر که خود را وارسی مجدد می کند، پاک است، آیا غسلی که انجام داده است کفایت می کند؟
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code