<![if !supportLists]>91. <![endif]>جنین دو ماه و یک هفته ای خانم سقط شده است، و اکنون به مدت 23 روز است خونریزی دارد، حکم خونهایی او در این مدت چه بوده است. (آیت الله مکارم) برو به برنامه

الف: خونی که بعد از سقط جنین دیده است، بنابر احتیاط واجب نفاس نبوده است، و بنابر احتیاط واجب با عمل به استحاضه عبادات را انجام می داده و محرمات حائض را نیز ترک می کرد، و اگر خون از ده روز تجاوز کرده و در حیض عدد معین ندارد، تا ده روز احتیاط را ادامه می داد و سر ده روز احتیاطا غسل حیض می کرد و بعد از آن اگر وقت معینی در حیض نداشته دهه دوم استحاضه بوده است و خونهایی که فعلا می بیند اگر صفت حیض دارد، حیض قرار دهد.

ب: خونهای بعد از سقط در مورد سوال بنا بر احتیاط واجب نفاس نبوده است و تا ده روز باید جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه می کرده و بعد از ده روز استحاضه است و خونهای فعلی اگر صفت ندارد همچنان استحاضه است.

ج: خونی که دیده است نفاس است اگر عدد در حیض نداشته تا ده روز نفاس و تا ده روز بعد از آن استحاضه و خونهای فعلی اگر صفت دارد، حیض قرار دهد.

د: تشخیص اینکه خلقت جنین تمام بوده و یا خیر بر عهده مکلف است اگر یقین دارد خلقت تمام نبوده، در دهه ابتدایی بعد از سقط جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه کند و بعد از آن اگر خون در وقت عادت اوست حیض قرار دهد و خونهای فعلی در هر حال استحاضه است.

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code