<![if !supportLists]>145. <![endif]>سوال 145 طولانی: برو به برنامه

دختر خانمی با 13 سال سن، بار اولی است که خون می بیند، در روزهای اول، خون به صورت لکه بینی های قهوه ای روشن بوده و بعد از 4 روز خونهای او به صورت خونآبه شده و امروز روز یازدهم از شروع خون دیدن اوست؛ چه مقدار از خون او حیض است؟ در ضمن او نمی داند خون در 4 روز ابتدایی مدام و مستمر بوده و یا خیر. (آیت الله سیستانی)

الف: از همان ابتدا به عدد خویشان خود در صورتیکه عدد یکسانی داشته باشند و الا به عدد روایت، 7 روز را حیض و مابقی استحاضه است.

ب: از همان ابتدا به عدد یکی از خویشان خود حیض قرار دهد به شرط اینکه در قوت و ضعف مزاج با خود فرد یکی باشد و مخالف با عادت سایر خویشان هم نباشد و الا بین 3 تا ده مخیر است.

ج: در 4 روز ابتدایی اگر شك در قطع شدن خون در باطن داشته و نماز نخوانده بنابر احتياط واجب آنها را قضا كند و نسبت به خونهای بعد از آن اگر یقین به استمرار آن تا سه روز متوالی ندارد، استحاضه است و اگر ترک عبادت کرده است، نمازها را قضا کند. و در حال حاضر هم اگر خون استمرار ندارد و لو از باطن استحاضه است.

د: اگر یقین به قطع خون در روزهای ابتدایی ندارد، بنا را بر استمرار خون بگذارد، و به جهت اینکه خونهایی که می بیند، یکسان است، برای تعیین عدد به یکی از خویشان خود رجوع کند و اگر ممکن نبود مخیر بین سه تا ده روز عددی مناسب با حال خود را حیض قرار دهد.

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code