75. خانم پنجم آبان جنین یک ماه و نیمه را با کورتاژ سقط کرده است و درضمن عدد مشخصی در حیض ندارد و قبل از کورتاژ هم لک بینی داشته، وظیفه خانم نسبت به لکه بینی های قبل از کورتاژ و خون بعد از آن چیست؟ برو به برنامه

الف: اگر قبل از کورتاژ صرف لکه بینی بوده و خون مدام و مستمر حتی از باطن هم نداشته است، خونهای قبل از کورتاژ، استحاضه است. و خون بعد از کورتاژ در صورتیکه جنین از مرحله مضغه (پاره گوشت) نگذشته باشد، در صورتیکه در حیض وقت معینی دارد و خون در وقت عادت اوست و یا یقین دارد تا سه روز متوالی استمرار پیدا می کند، حیض قرار دهد، در صورتیکه خون تا سه روز متوالی استمرار داشته باشد، حیض است و اگر به صورت خون مستمر از ده روز بگذرد حکم تجاوز خون از ده روز در مورد او جاری می شود. (آیت الله سیستانی)

ب: حیض قبل از نفاس بنابر احتیاط واجب محقق نمی شود و خونی که دیده است بنابر احتیاط واجب باید بین تروک حائض و اعمال استحاضه جمع کند و خون بعد از سقط در صورتیکه خلقت جنین تمام نبوده است، بنابر احتیاط واجب محرمات حائض را ترک کرده و با عمل به استحاضه عبادات را انجام دهد (آیت الله مکارم)

ج: خون قبل از سقط اگر در وقت عادت بوده حیض است، و خون بعد از سقط جنین حکم خون نفاس را دارد اگر خون از ده روز بیشتر شود و در حیض عدد معینی ندارد، تا ده روز نفاس و حداقل تا ده روز بعد از نفاس استحاضه است. (امام خامنه ای) این گزینه صحیح نیست چون در سوال خون به صورت لکه بینی دیده شده اگر خون منقطع باشد، حکم حیض را ندارد.

د: گزینه الف و ج صحیح است.

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code