<![if !supportLists]>101. <![endif]>سوال 101: برو به برنامه

خانمی 6، 7روز آلودگی مستمر داشته و سپس سقط می کند – به صورت یک تکه گوشت – و تا 7 روز بعد به طور مستمر خون می بیند. و دو روز لکه بینی دارد و خون قطع می شود. روز یازدهم ماه مجدد خون‌ریزی دارد. تکلیف چیست؟ زمان حیض شانزدهم ماه می باشد.

الف: خون قبل از سقط استحاضه است، خون بعد از سقط تا روز نهم نفاس و خون روز یازدهم استحاضه است. (حضرت امام ره)

ب: خون قبل از سقط جنین اگر استمرار تا سه روز متوالی را داشته است، حیض است و خون بعد از سقط بنابر احتیاط واجب نفاس نبوده است و تا روز نهم بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه نماید و اگر در وقت خود (شانزدهم) خون با شرایط حیض ببیند حیض است. (آیت الله مکارم)

ج: خون قبل از سقط جنین و خونهایی که بعد از آن دیده است اگر به صورت یکسان و مستمر بوده و اگر وقت معین در حیض دارد 20 روز بعد از گذشت از اول عادت او نبوده باشد، حکم خون متجاوز از ده روز را دارد، و در تعیین وقت و عدد باید طبق قاعده تجاوز خون از ده روز پاسخ داده شود. و خون روز یازدهم اگر شرایط حیض قرار گرفتن را دارد، حیض است مشروط بر اینکه در کمتر از ده روز در وقت خود خون نبیند. (آیت الله سیستانی)

د: به جهت اینکه خلقت جنین کامل نبوده، خونی که بعد از سقط دیده است، نفاس نیست و مجموع خونهایی که قبل از سقط دیده و بعد از آن حکم مستمره الدم را دارد. (آیت الله مکارم)

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code