خانمی 3 هفته پیش سقط جنین داشته است و مقداری از جنین همچنان باقی مانده است، و با مصرف دارویی که پزشک تجویز کرده است، همچنان خونریزی دارد، حکم خونهایی که می بیند چیست؟ ضمن آنکه عادت خانم گاهی 7 و گاهی 8 و گاهی 10 روز بوده است.

الف: اگر جنین به صورت پاره گوشتی بوده و سقط شده باشد، خونهایی که دیده است حکم نفاس را ندارد اگر خونی که فعلا می بیند، در وقت عادت اوست بنا را بر حیض بگذارد، در صورتیکه تا سه روز متوالی استمرار داشت، حیض است. (آیت الله مکارم)

ب: اگر جنین از مرحله مضغه گذشته و سقط شده باشد، خون بعد از آن نفاس بوده و اگر بعد از ده روز هم همچنان خون داشته است، ده روز ابتدایی نفاس و تا ده روز بعد از آن خونی که دیده، استحاضه است و اگر وقت معینی در حیض ندارد و خونهایی که می بیند با خون ایام استحاضه یکسان است، و خون هم استمرار دارد، حیض قرار دهد مشروط بر اینکه تا سه روز متوالی استمرار پبدا کرده و تا یکماه و بیشتر خون واجد تمییز نشود.(آیت الله سیستانی)

ج: اگر خلقت تمام بوده و سقط شده باشد، خون بعد از آن نفاس است و در صورت تجاوز از خون بعد از زایمان از ده روز تا ده روز نفاس و تا ده روز بعد از نفاس استحاضه و خون دهه سوم در صورتیکه در حیض وقت معین داشته و مصادف با وقت او نشده باشد، استحاضه است گرچه صفت حیض را هم داشته باشد. (آیت الله مکارم)

د: خون بعد از سقط خون نفاس است. و اگر خون دهه سوم صفت حیض ندارد، استحاضه قرار دهد. (امام خامنه ای)

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code