سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده آن حضرت در حالى که خانه پر از جمعیت بود فرمودند:
اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحْسِنْ مُجَاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَهُ.
بدانید از ما نیست کسى که با همسایه اش خوشرفتارى نکند. (وسائل الشیعة؛ ج 12؛ ص 129 )
چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1. یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب میگردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس، اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2. استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :
اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده(تشخیصدهنده حق از باطل) قرار مىدهد (انفال، آیه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد. در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد
2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین میآموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
بنابراین،همانگونه که با کمک نور در تاریکیها راه میپیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت میرساند
3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4- عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:
اَحَبَّ اِخوانی اِلَیَّ مَن اَهدَی الیّ عُیوبی.
در میان برادران دینى آن کس را بیشتر دوست دارم که عیبهایم را به من بنمایاند. (کافی ج2 ص 639)
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف:
1- یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام وشرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود.
2- کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون:
1- از برکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. (تحف الحقول ص51)
2-انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند.
3-دعا در چنین فضایی وشرایطی مستجاب نمی شود.
4-فساد و فحشاء در جامعه گشترش پیدا می کند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
«اِنَّ اللهَ اصطَفیهُ عَلیکُم وَ زادَهُ بَسطَةً فِی العِلمِ وَ الجِسمِ:
خداوند طالوت را بر شما بر گزیده و علم و [قدرت] جسم او را وسعت بخشیده است.(آیه 247 بقره)
اسلام به تندرستی جسم اهمیت زیادی قائل شده است و یکی از مهمترین عوامل تندرستی ورزش کردن است.
برخی از فواید ورزش را خدمت شما عرض می کنیم:
1-خدمت بیشتر:در دعای کمیل، از خداوند برای خدمت بهتر، جسمی قوی طلب میکنیم و میخوانیم: «قَوِّ عَلیٰ خِدْمَتِکَ جَوارِحی»
2- بهترین سرگرمی : از نگاه اسلام، ورزش یکی از مفیدترین و سالمترین سرگرمیهایی است که میتواند یاریدهنده انسان در زندگی باشد. پیامبر(ص) مى فرماید: به سرگرمى و بازى بپردازید، زیرا دوست ندارم که در دین شما خشکى و خشونت دیده شود(میزان الحکمه، ح18371)
3- برطرف کردن کسالت و تنبلی: ورزش، کسالت و تنبلی را از انسان زدوده و به وی نشاط و شادابی بخشیده، او را برای انجام کارهای و وظایف فردی و اجتماعی آماده نموده و اخلاقش را بهبود می بخشد. امام سجاد علیه السلام در دعا از خداوند چنین طلب مى کند: «وَامْنُنْ عَلَینَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَالْکَسَلِ » (بحار، ج 91، ص 125)؛ خداوندا! نعمت سرزندگى و کوشایى را به ما ارزانى دار و از سستى و تنبلى و ناتوانى و کسالت ، محفوظمان دار.
4- تقویت اراده و شجاعت : ورزش، روحیه شجاعت، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی می سازد. از این جهت معصومین(ع)به ورزشهایی مثل تیراندازی و شنا و کشتی و اسب سواری توصیه کرده اند.
خداوند جسم و روح سالم به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که -میفرمایند
: بَرُّوا آبائَکُمْ یَبُرَّکُمْ أبْناوُکُمْ.
به والدینتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند.وسایل الشیعه، ج۱۴ ، ص
چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. نمازهای قضای پدر با شرایطی بر عهده پسر بزرگتر است وبه نظر تعدادی ازمراجع نماز قضای مادر نیز با شرایطی بر پسر بزرگتر واجب است.البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و میت بری الذمه می شود. (پدر اتفاقی است ولی مادر: ،گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، نوری (: فتوی)، مقام معظم رهبری فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2- اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3.اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلندبخواند . (رسالهمراجعمساله1395)
خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات آثار اخروی فراوانی برای احترام به والدین ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-کفاره گناهان : شخصی نزد حضرت رسول (ص) آمد عرض کرد: کار زشتی نبوده مگر اینکه من انجام دادهام آیا برای من توبهای هست؟ حضرت فرمود: برو به پدر و مادرت نیکی کن تا کفاره گناهانت گردد.
2-آسان شدن مرگ :امام صادق علیه السلام می فرماید: کسی که دوست دارد موقع قبض روح جان او راحت گرفته شود، پس به پدر و مادر خود، نیکی کند(بحار،ج71،ص81)
3-دو درب به سوی بهشت: کسی که پدر و مادرش از دستش خوشحال باشند خدا دو در از بهشت برای او باز می کند(جامع السعادات، ج 2، ص 203)
4-بهترین افراد قیامت و همنشین شدن با نیکان: پیامبر(ص)می فرماید: برترین انسان های نیک (سیدالابرار) در قیامت کسانی خواهند بود که به والدین خویش، پس از مرگ آنها نیکی کرده باشند(بحار، ج 71، 86)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم روایت شده از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که فرمودند:
مَن وَاسَى الفَقِیرَ وَ أنصَفَ النَّاسَ مِن نَفْسِهِ فَذَلِکَ المُؤمِنُ حَقّاً.
کسى که با مال خود به تهیدست کمک کند و از سوى خود به همهى مردم انصاف دهد مؤمن حقیقى است. کافى: 2/ 147،
چند نکته درباره رهن:
1- رهن شرعی یا گرو گذاشتن آن است که بدهکار مقداری از مال خود را نزد طلبکار بگذارد که اگر بدهی را نداد، طلبکار با فروش آن مال، طلب خود را به دست آورد. م2300
مثل اینکه در عصر حاضر افرادی که وام می گیرند، بابت ضمانت وام منزل یا مکان دیگری را در رهن بانک قرار می دهند.
2- اگر انسان منزل یا مالی را گروه گذاشته می تواند از آن استفاده کند ولی گرو گیرنده بدون اجازه صاحب مال نمی تواند از آن استفاده کند. (2305).
3-طلبکار (گرو گیرنده) و بدهکار (گرو دهنده) نمی توانند مالی را که در رهن است بدون اجازه یکدیگر به کسی بفروشند یا ببخشند. م2306 .
خداوندا توفیق علم و عمل به دستورات شرعی را به ما عنایت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
در مورد اینکه چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(ع) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2- حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(ع) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه اسلام طبق روایتی، از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.
هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست.(وسائل، ج 14،ص502)
چند نکته درباره احکام عزاداری:
1- عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیت مناسب شان آن حضرت برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شان عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن مذهب شیعه میشود باید پرهیز شود.
2- اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود.
3- خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست البتهدربرگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست.
4. اگر فردی با رعایت شرایط نذر، نذر کرده که در تاریخ مشخصی مجلس عزاداری برگزار کند ولی در همان تاریخ مشخص توان جسمی یا مالی برای انجام چنین نذری را ندارد، انجام نذر بر این فرد واجب نیست.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السّلام که فرمودند:
اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَة؛
نگاهِ بعد از نگاه (به نامحرم ) ، بذر شهوت را در دل می کارد و همین برای به فتنه کشاندن صاحب آن نگاه کافی است.(وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۹)
چند نکته درباره احکام نگاه:
1. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز ، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. البته به نظر برخی مراجع (مثل ایت الله سیستانی - بهجت - ایت الله مکارم - نوری ) حکم زنان بدحجاب یا بی حجاب بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند با شرایطی متفاوت است.(استفتائات سیستانی س22)
2.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاًمردها نمیپوشانند مثل سر ودستها و قدم پاها که نگاهکردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و بدون ترس افتادن در گناه باشد ، اشکال ندارد.
3. نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هرچند به قصد لذت نباشد.(امام ،تبریزی، فاضل، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است) ( مکارم استفتائات ج 2 م 1048، رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
« فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ »:
پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد(آیه 24 عبس)
وجود حدود250 آیه قرآنی و دهها روایت از معصومین بـر اهـمـیـت غـذا و تـغـذیـه دلالت مـی کـنـنـد.
از نظر اسلام دنیا و آخرت و ماده و روح پیوند ناگسستنی دارند. روح سالم در بدن سالم است؛ و سلامتی بدن تابع غذا و تغذیه سالم است؛ پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می باشد؛از این جهت امام رضا علیه السلام فرمود: «بدان که نیرو و توان و روح و روان، تابع مزاج بدنها می باشد».
یکی از مهمترین آثار غذا این است که در استجابت دعا اثر دارد: مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: «غذای خود را پاکیزه کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز(وسایل الشیعه، ج14، باب 467)
در اهمیت تغذیه همین بس که امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا علت قبول نکردن حرف حق و دنبال کشتن امام بودن را لقمه های حرام میداند و می فرماید: «قد مُلئت بطونکم من الحرام»؛ شکمهای شما از حرام پر شده است»( بحار، ج45، ص1)
امروزه طبق تحقیقات دانشمندان ، سرچشمه بسیاری از بیماریها، غذاهای اضافی (داخل معده) است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند؛از این جهت است که امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردم در خوردن غذا میانه رو باشند، بدنهای آنان اعتدال پیدا می کند»( وسائل الشیعه، ج16، ص406)
خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ.
همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)
چند نکته درباره اسراف و تبذیر:
1- اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، زیاده روی در مصرف بیش از مقدار نیاز را اسراف میگویند و مال را بیهوده مصرف کردن تبذیر گفته می شود.لذا باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن یا کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، از مصادیق اسراف وتبذیر است. ( اجوبه س 1469 )
2- اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است باید خمس آن مقداری که در راه حرام مصرف شده یا اسراف یا تبذیر شده است، باید پرداخت کند و نسبت به مقدار خمسش مدیون است.(توضیح المسائل مراجع م 1775، توضیح المسائل جامع ایت الله سیستانی،2317،عروه مایجب فیه الخمس م 61)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
«لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»:
جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید (آیه 83 بقره)
در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و روایات سفارش زیادی شده است که به چند نکته که نشان دهنده اهمیت احسان به پدر و مادر است، اشاره میکنیم:
1- نیکی به پدر و مادر در کنار توحید: از آیه خوانده شده مشخص میشود که اهمیت احترام به والدین به قدری زیاد است که در کنار توحید ذکر شده است
2- سفارش به همه مردم نسبت به تمام پدران و مادران: در آیات به انسانها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان کنند و نگفته است که ای مسلمانها به پدر و مادر خود احترام کنید «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً».[(آیه 8 عنکبوت) هر کس که پدر و مادر است باید مورد احترام فرزندان قرار گیرد چون در آیات سخن از «والدین» است بدون هیچ قیدی به ایمان و اسلام.
3- شکر والدین هم ردیف شکر خدا: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ»(آیه 14 لقمان) (به او توصیه کردم) که برای من و پدر و مادرش شکر به جا آور» همان طور که ملاحظه میشود در این آیه خداوند و شکر والدین در یک ردیف قرار گرفتهاند، لذا امام رضا علیه السلام میفرماید: خدا امر فرموده به شکرگذاری از خودش و برای والدین، پس اگر کسی والدین را شکر نکند خدا را هم نمیکند(میزان الحکمه،ج 10، 709)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند:
مَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَ أحَبَّنَا فَقَدْ أحَبَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.
هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد در حقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است.(کافی، ج8،ص 129)
دو نکته درباره اسماء متبرکه:
1. اسم خدای متعال به هر زبانی که باشد و صفات خاص او و خطوط قرآن نباید بدون وضو لمس شود و نیز بنابر احتیاط ( واجب یا مستحب ) اسامی اهل بیت و انبیاء علیهمالسلام نباید بدون وضو لمس شود، لذا لباسی که روی آن اسم ائمه علیهم السلام نوشته شده، به نظر اکثر فقها بنابر احتیاط واجب نباید بدون طهارت و وضو لمس شود.
2. برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک وتعالی و آیاتی که در کتابها و مجلات چاپ شده میتوان به یکی از روشهای زیر عمل نمود:
الف: دفن کردن درجایی که بی احترامی نشود.
ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود.
ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت شهادت حضرت رقیه(س)
دلایلی که باعث شده برخی در وجود حضرت تشکیک کنند این امور است:
1- اندک بودن امکان نگارش از یک سو،
2- سانسور و اختناق حکومت بنی امیه که سیره نویسان را در کنترل خود داشته اند
3-عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه ی جزئیات تاریخ زندگانی امامان موجب شده که بسیاری از ماجراهای زندگی آنان در پشت پرده ی خفا باقی بماند بنا بر این ذکر نکردن آنها دلیل بر نبود آنها نخواهد شد.
4- همنام بودن چند شخص در یک خاندان،موجبات اشتباه در تاریخ فراهم شده و همین مطلب امر را بر تاریخ نویسان اندک آن عصر، با امکانات محدودی که داشتند مشکل کرده است.
گاهی بعضی دختران دونام داشته اندوبه همین احتمال حضرت رقیه سلام الله علیها را فاطمه صغری می خواندند و شاید همین موضوع باعث غفلت از نام رقیه شده باشد و ممکن است فاطمه اسم اصلی و رقیه لقبش باشد.
البته نام حضرت رقیه چند بار درکلام امام حسین(ع) آمده است:مثلا شب عاشورا فرمود:یا زنیب یا ام کلثوم یا فاطمه .یا رقیه، بعد از شهادت من گریبان چاک نزنید.(ترجمه لهوف ، ص 117) درموقع وداع نیز امام همین اسامی را نام برد و با آنها وداع کرد(فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع)، ص 548)
درشعری که سیف بن عمیره درحضور امام صادق(ع) خوانده است نیز اسم رقیه را برده است(المنتخب الطریحی،ص۴۴۴)
از طرفی وجود کرامات فراوان از قبر ایشان؛ بهترین دلیل است. حداکثر اینکه نامش رقیه نبوده و فاطمه صغیره بوده است.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی معصومین(ع) قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید:
وَالباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً وخَیرٌ أمَلاً؛
نیکیهاى ماندگار و پایدار، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.کهف ، آیه 46 .
یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیرشده است یعنی ثواب آن بعداز فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد. سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آیا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع:ایات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند) (امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات،وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن درباره شفایافتن چشم حضرت یعقوب(ع) بوسیله پیراهن یوسف(ع) می فرماید: «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً:
پس چون مژده رسان آمد، آن پیراهن را بر چهره او انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف)
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مىکند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعهاى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(ع) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (ع) مىفرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عج) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مىشود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق(ع) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق(ع) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(ع) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.
نماز رابر پا دارید و زکات را بدهید و پیامبر را اطاعت کنید تا مشمول رحمت الهی شوید. (سوره مبارک نور آیه 56)
چند نکته درباره احکام زکات:
1- زکات بر نه چیز با شرایطی واجب میشود که عبارتند از: گندم، جو، خرما، انگور و کشمش، گاو، شتر و گوسفند، سکه طلا و نقره.
2- طلا و نقره های کنونی و سکه های بهار آزادی و امثال آن زکات ندارد اما با وجود شرایطی، خمس تعلق می گیرد.
3- انسان میتواند زکات را در هشت موردمصرف کند از جمله:
1. فقیر یعنی کسی که مخارج سال خود و عیالش را مطابق با شانش ندارد و کار یا سرمایهای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند .
یا بدهکاری که نمیتواند قرض خود را بدهد یا در اموری که منفعت عمومی دارد مثل مسجد هزینه کند.رساله مراجع1946و1947مساله1925)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
« صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ»:
( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل)
از بررسی آیات و روایات به دست میآید، که اکثر قوانین اسلام بر اساس محکمکاری و استاندارد، پایهریزی شدهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2-مسائل علمی:پیامبر(ص)میفرماید:«قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه؛دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلامالدین، ص82)
بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشتههای او جمع است؛ وگرنه هیچگاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود.
3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگترین آیه قرآن میفرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّتداری به یکدیگرپیداکنید، آن را بنویسید و بایدنویسندهای ازروی عدالت،(سندرا)در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)
4- ساختمان سازی: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج2، ص608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزانسازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده که میفرمایند:
اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ.
عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است .«الکافی، ج 5، ص 78»
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1.یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، بدست آوردن سود قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست.بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خریدنقدی جنس و فروش نسیه یاقسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به سی ملیون خریداری کند و سپس یکساله به سی سه ملیون بفروشد که سه ملیون سود قطعی و حلال است.
2.در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنندکه به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما قرارداد باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. .[ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ ؛ صافی جامع الاحکام ج 2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد