گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. . در این لحظات نورانی، کلامی کوتاه و نوارنی از حضرت امام صادق (علیهالسلام) را مرور میکنیم. امام صادق در روایتی کوتاه می فرمایند:*لاتَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّه. فإنّه أعوَنُ لک علی دینِک.* طلب روزی از راه حلال را رها مکن، زیرا این کار برای حفظ دینت بهترین یاور توست.
*دو نکتۀ مهم، کاربردی و جذاب از این حدیث شریف:*
*۱. کار حلال، عین دینداری است (ردّ رهبانیت)
*
این تفکر که عبادت فقط در گوشۀ مسجد نشستن و دست کشیدن از کار و زندگی است، از نظر ائمه اطهار بهشدت نفی شده است. امام صادق علیهالسلام فرمودند: تلاش برای به دست آوردن روزی حلال را رها نکنید. چرا؟ چون این تلاش، به شما کمک میکند دینتان را بهتر حفظ کنید؛ این کار برای نگهداری و حفظ دینتان بیشترین کمک را به شما میکند. پس کار حلال نه تنها با دینداری منافاتی ندارد، بلکه ابزار حفظ دین و دوری از وابستگی به دیگران است.
*۲. هدف زندگی مالی: «کفاف» نه «حرص»
*
در این حدیث به ما آموخته میشود که هدف از تلاش مالی، حرص ورزیدن بر مال دنیا و جمع کردن ثروت زیاد نیست. بلکه بزرگان ما فرمودهاند هدف باید رسیدن به «الکفاف و العفاف» باشد. کفاف یعنی رسیدن به یک زندگی معمولی و متعارف که در آن، راحت بتوانید گذران عمر کنید و نیازهایتان برآورده شود. و عفاف یعنی خویشتنداری و عفت ورزیدن نسبت به هرآنچه فراتر از این زندگی معمولی است.
و فرزندان میشود. محیط خانواده باید محیط سکینه و آرامش باشد.
از خدای متعال میخواهیم به برکت کلام اهل بیت علیهم السلام و در سایۀ حضرت رضا علیهالسلام، رزق حلال را نصیب همۀ ما بگرداند.
متن اصلی:
الفصل الثانی: فی قواطع السفر
جلسه 300، 1397/2/4
حدیث:
عن عَمرو بن سیف الازدی قال: قال لی ابوعبدالله جعفرُ بنُ محمدٍ«علیهماالسلام»: لاتَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّه. بعضی خیال میکنند عبادت و بندگی خدا در این است که از همۀ کارهای دنیا دست بشویند، یک گوشهای بنشینند عبادت کنند؛ این تفکر، امروز هست! در گذشته هم بوده است بطور ویژه. حضرت میخواهند این را نفی کنند، میفرمایند: طلب رزق از راه حلال را رها نکن! خیال نکنید که این، دنیاپرستیِ مذموم است. انسان برای رزقْ از راه حلال باید تلاش کنند، کسی تصور نکند که این با دینداری و آخرتطلبی منافات دارد؛ فإنّه أعوَنُ لک علی دینِک، این بیشتر کمک میکند برای نگهداری و حفظ دینت. بله، برای دنیا، حرص نباید زد. آنچه نقل شده است از بزرگان، از ائمه«علیهمالسلام» ، الکِفاف و العفاف است. در باب رزق، دنبال زیاده نباید بود، دنبال کفاف باید بود، آنقدری که کفایت کند. کفایت هم فقط نان خالی و نان پنیر نیست، کفاف یعنی: زندگیِ معمولیِ متعارف مردم. این، کفاف است. زندگیای که انسان بتواند در آن، راحت، گذران بکند. و العفاف، یعنی نسبت به ماعدای این، انسان عفت بورزد. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند: من مایلم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه باشم؛ آنروزی که سیرم، خدا را شکر کنم، آنروزی که گرسنهام، از خدا طلب کنم، یعنی همهاش با خدا سر و کار داشته باشم. وقتی انسان، خدا را وارد زندگی میکند در همۀ ابعاد، اینطوری است. طلب رزق هم میتواند برای خدا باشد، بعد فرمود: إعقِل راحِلَتَک و توکَّل! همین با توکل زانوی اُشتر ببند که مولوی گفته است، این، مضمون این حدیث است. یعنی: اتومبیلت را در آنجایی که پارک میکنی، قفل و زنجیر بکن که آنرا دزد نبرد، اما توکل کن به خدا! نمیخواهد تا صبح بالای سرش بایستی. یعنی کارِ عقلائی را انجام بده، مابقی را به خدای متعال واگذار کن! این است. راحله را عقال بکن! رهایش نکن! رهایش کنی، میرود یا میبرندش؛ عِقالش کن! پایش را ببند، بعد توکل کن بر خدا! یعنی انسان هم توکل به خدای متعال بکند، به قدرت غیبی الهی متّکی باشد، هم آن کاری را که بایستی انجام بدهد، به حسب عادی، به حسب طبیعت، قوانین طبیعی که آن را هم خدای متعال قرار داده است، کار را انجام بدهد.
گفتار روز
توضیحات
بسم الله الرحمن الرحیم. در این لحظات نورانی، کلامی کوتاه و نوارنی از حضرت امام صادق (علیهالسلام) را مرور میکنیم. حضرت سه توصیه مهم برای سعادت ما فرمودهاند:
توصیه اول: مَن صدَقَ لسانُهُ زَکَی عَمَلُهُ. کسی که زبانش صادق باشد، عملش پاکیزه میشود.صدق به این معناست که انسان به حقیقت و واقعیت اهمیت میدهد. وقتی زبان انسان راستگو باشد، عمل او نیز پاکیزه میشود. در واقع صدق در زبان، نشانهی یک خصلت درونی است که در تمام اعمال ما خود را نشان میدهد.
توصیه دوم: وَ مَن حَسُنَت نِیَّتُهُ زِیدَ فی رِزقِهِ. و کسی که نیتش نیکو باشد، روزیاش زیاد میشود. خاصیت نیت خوب این است که روزی و رزق انسان نیکو میشود. نیکو شدن رزق لزوماً به معنای ثروتمند شدن نیست، بلکه به معنای روزی حلال، پاکیزه، گوارا، بیمنت و بدون دغدغه و نگرانی است. اگر ما نسبت به کسانی که در جامعه با آنها در ارتباطیم، بدخواهی نداشته باشیم و نیتمان خوب باشد، رزق ما نیز پاکیزه و نیکو خواهد شد.
توصیه سوم:وَ مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فی عُمرِهِ. و کسی که با خانوادهاش خوشرفتار باشد، عمرش طولانی میشود. این خوشرفتاری شامل حسن اخلاق، وفاداری و رعایت کامل حقوق همسر و فرزندان میشود. محیط خانواده باید محیط سکینه و آرامش باشد.
در این آستان قدسی از خدا میخواهیم که زبان ما را صادق، نیت ما را نیکو و رفتار ما با خانواده را نیکو گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
المسالة الثالثة العشرة: الغناء
جلسه 262، 1387/11/20
حدیث:
فی الکافی، عن الصادق(علیهالسلام): من صدَق لسانه زکی عمله. و مَن حسُنت نیّتُه زید فی رزقه. و مَن حسن برّه بأهل بیته مدّ له فی عمره.
صدق: خاصیّت صدق این است که عمل انسان پاکیزه میشود، پاکیزگی عمل یعنی: دوری آن از ریا و از نیتهای نادرست، قرارگرفتن عمل برای خدا، چون صدق در لسان حاکی از یک سجیّهای در انسان است، که به واقع امر، به حقیقت، اهمیّت میدهد و آن را بزرگ میشمارد. این سجیّه فقط در لسان ظاهر نمیشود، بلکه در عمل هم قهراً خودش را نشان میدهد: «من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهد الله علیه». صدقِ عملی یعنی عمل یا عبادتی که انجام میدهد، آن عبادت مخلوط به ریا و انگیزههای غیرخدایی نیست.
حُسن نیّت: خاصیت حسن نیّت این است که کسانی که نیت خوبی دارند، رزق آنها نیکو میشود. نیکو شدن رزق به معنای این نیست که حتماً انسان ثروتمند شود، بلکه بمعنای رزق حلال، رزق طیّب و طاهر، رزق گوارا، رزق بیمنت، رزق بدون دغدغه، و از این قبیل است. اگر انسان نسبت به افرادی که در جامعه با آنها معاشر است، نیّت خوب داشته باشد، بدخواهی نداشته باشد، این، موجب میشود که رزق او نیکو و پاکیزه بشود.
خوش رفتاری با خانواده: حضرت در ادامه میفرمایند: کسی که با خانوادۀ خود، همسر و فرزندان خود نیکویی کند، عمرش طولانی میشود. محیط خانواده، محیط امن و آرامش و سکینه برای انسان است. برّ به اهل بیت یعنی با آنها رفتار خوش و حسن اخلاق داشته باشد، وفا داشته باشد، و حقوق همسر و فرزندان را رعایت بکند. الشافی، صفحه 551.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «النّاس معادن کمَعادنِ الذهبِ و الفضّة» (مردم مانند معادن طلا و نقره هستند).
این حدیث کوتاه، سه پیام بسیار مهم درباره شخصیت و وجود ما دارد:
۱. درون هر فرد، یک گنج پنهان است (ارزش پنهان):
باطن و درون ما بسیار باارزشتر از ظاهر ماست . درست مثل معدن که ظاهرش سنگ و خاک معمولی است، اما زیر همان خاک، یک عنصر گرانبها مثل طلا و نقره پنهان شده است . خداوند در وجود هر یک از ما استعدادهای پنهان و متراکمی قرار داده که قابل مقایسه با چیزهای ظاهری نیست .
۲. این گنج را بشناسید و قدرش را بدانید (خودشناسی):
اگر کسی نداند طلا چیست و چه ارزشی دارد، ممکن است وقتی به آن برخورد کند، آن را رها کند. ما باید قدر این استعدادهای خدادادی را بدانیم. اولین قدم برای رشد، این است که ارزش آن چیزی را که خدا در ما گذاشته است، بشناسیم.
۳. گنجها با کار و تلاش به دست میآیند (شکوفایی):
برای استخراج طلای پنهان در معدن، باید تلاش و زحمت کشید و روی آن کار کرد. استعدادهای ما هم همینطور هستند؛ برای اینکه شکوفا شوند و به نتیجه برسند، به همّت و تلاش مستمر نیاز دارند. اگر تلاش نکنیم، ممکن است استعداد ما کشف نشود و مظلوم واقع شویم .
متن اصلی:
المسالة السادسة و العشرون: التکسب بالواجب
جلسه 532، 1391/11/23حدیث:
و من کلام له(صلیاللهعلیهوآله): النّاس معادن کمَعادنِ الذهبِ و الفضّة.(1)
آنچه در این جملۀ شریف کوتاه و پرمغز مورد نظر است، وجود استعدادهای پنهان در هر فردی از افراد انسان است. در این حدیث میخواهد بفرماید: همچنان که معادنی وجود دارد که در اینها طلا و نقره هست، این دو را به عنوان مثال ذکر کردند. ظاهر معدن، سنگ و خاک است، چیزی محسوس نیست، امّا اگر بکاوید، اگر بشناسید، اگر قدر بدانید، در زیر همین سنگ و خاک معمولی، یک عنصر گرانبها پیدا خواهید کرد که ارزش آن با ارزش آنچه در ظاهر دیده میشود، قابل مقایسه نیست. مثل طلا، نقره و سایر معادن. وجه شباهت انسانها با معادن:
1- در انسانها یک ظاهری وجود دارد که انسان در حرکات و سکَنات و گفتار و رفتار انسانها، اینها را میبیند، امّا یک باطنی هم وجود دارد که آن عبارت است از استعدادهای متراکمی که در وجود انسان خدای متعال گذاشته است. البته این استعدادها یکسان نیستند، چنانچه معادن یکسان نیستند، امّا همه در این جهت شبیه هماند که آنچه در کُمون و باطن وجود انسان است، بسی ارزشمندتر است از آنچه در ظاهر مشاهده میکنید.2- همچنان که اگر روی معدن کار کردید، تلاش کردید، زحمت کشیدید، میتوانید به آن مادۀ ذیقیمتی که در آن هست، برسید. در انسان هم همینطور است، احتیاج به تلاش دارد، باید کسانی سعی کنند این استعدادها را به فعلیت برسانند.3- شرط لازم استکشاف این است که آن مادۀ قیمتی را بشناسید. کسی که نداند طلا چیست، نقره چیست، اگر در این معدن به طلا هم برخورد بکند، چون نمیشناسد، از آن صرفنظر خواهد کرد! باید بدانید طلا یعنی چه و چه ارزشی دارد، بعد زحمت بکشید، طلا را استحصال کنید. در انسان هم همینطور است، مربّیان، خصوصاً مربّیان کودکان و جوانان که میخواهند از این استعدادهای خدادادی که در انسانهاست استفاده کنند، باید این استعدادها را بشناسند، قدر این استعدادها را بدانند، بعد دنبالش بروند.4- همچنان که در زمینشناسی، تحقیق میکنیم ببینیم آیا این زمین دارای معدن هست یا نیست؟ معدن آن چیست؟ اندازه و حجم آن چقدر است؟ راه استخراج آن چیست؟ در مورد انسانها هم همینطور است. بعضی استعدادهای برجسته و فراوانی دارند، بعضی استعدادهای کمتری دارند.5- نوع معادن متفاوت است ولی همه در زندگی لازماند، یک جا طلا لازم است، یک جای دیگری نقره لازم است. آنجایی که از نقره باید استفاده کنید، اگر از طلا استفاده کردید، به نتیجه نمیرسید. آنجایی که از آهن باید استفاده کنید، اگر از طلا استفاده کردید، به نتیجه نمیرسید. هر کدام برای یک کاری لازم است. انسانها نیز با استعدادهای گوناگونشان تأمینکنندۀ نیاز جوامع بشری برای سیر الی الله و سیر الی الکمالاند، همۀ این استعدادها باید استخراج بشود. این، وظیفۀ مربّیان جوامع را و وظیفۀ حکومتها را سنگین میکند. استعدادیابی، استعدادشناسی، قدر استعداد را دانستن، راه و روش استخراج این استعدادها و به فعلیت رساندنِ آنها را دانستن، بعد با ظرافتِ تمام و همّت و تلاش مستمر این را دنبال کردن، این آن چیزی است که بروزِ استعدادها را نتیجه خواهد بخشید. پیغمبران این کار را میکردند؛ و واتَر إلیهم أنبیائَه لِیَستأدوهم میثاقَ فِطرَتِه و یُذَکِّروهم مَنسیَّ نِعمَتِه و یحتجّوا علیهم بالتبلیغ و یُثیروا لهم دفائن العُقول(2)، پیغمبران خرد انسانها را برمیآشفتند، آنها را به کار وامیداشتند.
این، همان پرورش استعدادها است، به هیچ انسانی نبایستی با نگاه تحقیر نگاه کرد، چه بسا در او یک استعدادی هست که جامعه به آن استعداد، نهایت نیاز را دارد. بله، بعضیها هفتاد، هشتاد سال هم عمر میکنند، از دنیا میروند، استعدادشان کشف نمیشود، اینها مظلوم واقع میشوند. اگر استعدادِ او کشف میشد، ممکن بود یک نابغهای بشود، یک شخصیت برجستهای بشود. این وظیفۀ مربّیان جامعه از جمله روحانیون، معلّمان، دستگاههای مختلف تربیتی را زیاد میکند. مبادا به این استعدادها بیاعتنایی بشود. [1]. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 136 .
گفتار روز
توضیحات
در این لحظات معنوی، کلامی از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) را یادآوری میکنیم که زنگ خطر را برای همه ما به صدا در میآورد. حضرت فرمودند:
« : ثَلاثٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمَّتی مِن بَعدی : الضَّلالَةُ بَعدَ المَعرِفَةِ ، و مُضِلاّتُ الفِتَنِ ، و شَهوَةُ البَطنِ و الفَرجِ ».
پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بر امت خود از سه خطر بزرگ بیمناک بودند:
1. گمراهی پس از شناخت: اینکه بعد از جای گرفتن معارف نورانی در دل، انسان آن را بر اثر جهالت یا شبهه از دست بدهد و مسیرش را برگرداند.
2. فتنههای گمراهکننده: فتنهها حوادثی هستند که در زندگی انسان پیش میآیند و فضا را غبارآلود میکنند. در این فضای غبارآلود، صفوف حق و باطل مشخص نیستند و همین باعث گمراهی بعضیها میشود. گاهی اوقات این فتنه، فقر است، گاهی اوقات ثروت و غنا است و گاهی اوقات رسیدن به قدرت. باید همواره مواظب باشیم که این فتنهها باعث گمراهی ما نشوند.
3. شهوت شکم و فرج: گرایشهای افراطی جنسی و شکمچرانی. این خطر به اندازهای جدی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را همردیف «گمراهی بعد از معرفت» قرار دادهاند و گرفتاریهای شهوانی گاهی میتواند انسان را از جاده حقیقت و حتی از دین خارج کند.
در جوار امام رئوف (علیهالسلام)، خداوند ما را از این خطرات بزرگ حفظ فرماید.به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
المسألة الثامنة: الرشوة
جلسه 203، 1386/10/3
حدیث اخلاقی
فی الکافی عن النبی(صلیاللهعلیهوآله): ثلاثةٌ اخافهنّ علی امّتی من بعدی ، الضلالة بعد المعرفة ، و مضلاّت الفتن ، و شهوة البطن و الفرج .
سه چیز است که بر حسب طبیعت متعارف جوامع بشری برای مجموعههای انسانی پیش میآید، امّا از خطرات آن بایستی مراقبت کرد . لذا حضرت میفرمایند: بر امت خودم از این سه چیز بیمناکم .
1- بعد از آنکه معارف الهی در دل و ذهن مردم جای گرفت ، دچار گمراهی بشوند ، بر اثر جهالتها ، بر اثر وسوسه و شبهات آن معارف والا و نورانی را از دست بدهند . و از راهی که میروند مسیر را بر گردانند .
2- فتنههای گمراه کننده : فتنه های گمراه کننده یا ضلالتهایی که از فتنه ها ناشی میشوند ، گاهی این فتنه ، فقر است ، گاهی اوقات غنی است و گاهی اوقات رسیدن به قدرت است و گاهی زیر فشار قدرتها قرار گرفتن است . حوادث و فتنه هایی که در زندگی پیش میآید و فضا را غبار آلود میکند ، موجب گمراهی بعضیها میشود . فرض کنید در زمان امیر المؤمنین)علیه السلام( از آن طرف افراد موجّهی در مقابل امیر المؤمنین)علیه السلام( میایستند ، علی الظاهر به خدا دین و معنویت هم دعوت میکنند امّا فتنه است ! به این معنا که فضا غبار آلود است ، صفوف مشخص از یکدیگر نیست ، این هم مایة گمراهی بعضیها میشود . لذا باید مواظب بودکه این فتنه ها پیش نیاید ، یا اگر چنانچه پیش آمد مایة گمراهی نشود .
3- شهوت بطن و شهوت فرج : یعنی آن گرایشهای افراطی که انسان به خورد و خوراک و شهوترانیهای جنسی دارد ، این هم مایة بیم است، پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) شکم چرانی و شهوت را در ردیف الضلالة بعد المعرفة قرار میدهد ، اینقدر اینها خطرناکاند ، بعضی خیال میکنند که این چیزها درجة دو است ، مردم دینشان ، ایمانشان محفوظ است ، فسقی میکنند ، نه ، اینطور نیست ، این گرفتاریهای شهوانی گاهی انسان را از دین هم خارج میکند ! گرفتاری شکم و گرفتاری شهوت جنسی ، اوّل به صورت یک عارضه است ، به تدریج انسان را از جادة حقّ و حقیقت خارج میکند . «ثمّ کان عاقبة الذین اساؤ السوأ أن کذّبوا بایات الله» عمل گناه آلود ، گاهی انسان را از مسیر معرفت و حقیقت و اعتقاد صحیح هم منحرف میکند . «الشافی : صفحة 507»
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از رموز عزت و سربلندی برای یک ملت مقاومت در برابر دشمن است و توجه به خداست و«بدانید، هر ملتی که در مقابل زورگو و متجاوز و قدرتمند سینه سپر نکند و مقاومت نکند، ذلیل خواهد شد.»
(بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان، ۱۳۸۶/۰۸/۱۳)؛ لذا قرآن می فرماید: الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ ۚ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا.
همان کسانی که کافران را به جای مؤمنانْ سرپرست و دوست خود می گیرند؛ آیا عزت و قدرت را نزد آنان می طلبند؟ یقیناً همه عزت و قدرت فقط برای خداست.
مقاومت در برابر دشمن چنانچه با شرایطش باشد حتما اثربخش و خدا یاری می کند،
اما در این فرصت به برخی از شرایط مقاومت اشاره می کنم:
1. عدم سستی و ترس در راه خدا و مقاومت: لذا خدا در مذمت برخی از اهل ایمان می فرماید مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ای اهل ایمان! شما را چه عذر و بهانه ای است هنگامی که به شما گویند: برای نبرد در راه خدا باشتاب [از شهر و دیارتان] بیرون روید؛ به سستی و کاهلی سوق پیدا می کنید.
2. حفظ وحدت. لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ. با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می رود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم.
امام باقر علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:
إنَّ للّه ِ عُقوباتٍ فی القُلوبِ والأبدانِ : خداوند متعال گاهی بندگان خطا کارش را در همین دنیا به شکلهایی مختلف عذاب میکند.
برخی اوقات به : ضَنْکٌ فی المَعیشَةِ.یعنی بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت البته همین جا عرض کنم که همیشه سختی معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، همچنان که گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است.
برخی اوقات به: وَهنٌ فی العِبادَةِ. یعنی بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت. یا انسان گاهی رغبتی به دعا ندارد یا در نماز حضور قلب برایش پیدا نمیشود یا موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد.علت این سستی یک جهتش قساوت قلب است. در حالی که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند. و حضرت می فرمایند: "وما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقوبَهٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ". به هیچ بنده اى کیفرى بزرگتر از سختدلى چشانده نشده است.
خداوند لطف و محبتش را شامل حال بگرداند و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برساند به برکت صلوات
متن اصلی جهت مطالعه بیان کنندگان محترم:
مراتب تسبیب
مرتبۀ ثانیه
صورت اولیٰ
جلسه 51، 1378/12/10
من مواعظ ابی جعفر(علیهالسلام):
انّ لله عقوبات فی القلوب و الأبدان، ضَنکٌ فی المعیشة و وَهنٌ فی العبادة و ما ضُرِب عبدٌ بعقوبة أعظمَ مِن قسوة القلب.
(تحف العقول، صفحۀ 296)
خداوند متعال گاهی بندگانش را در دنیا عذاب میکند. بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت (البته باید دانست که همیشه هم تنگیِ معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، لکن گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است)، و بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت (که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند). گاهی انسان رغبتی در دعا ندارد یا در نماز اقبال و حضور قلب برایش پیدا نمیشود، موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد. همۀ اینها کیفر گناهان آدمی است، چنانچه در دعا وارد شده است: «اللهم اغفر لی الذنوبَ التی تَحبس الدّعاء».
یک احتمال در معنای حبس دعا این است که انسان در اثر قساوت قلب، میل به دعا پیدا نمیکند و این بزرگترین عقوبت الهی است.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً. آن که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰ .
برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است.
2. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2)
3. واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3)
تعجیلدرفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجععظامخاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام درباره بندگان شایسته پروردگار سوال شد حضرت رضا علیه السلام برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند:
خصوصیت اول : اَلَّذِینَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی میشوند مسرور و خوشحال میگردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.
خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمیزند، استغفار میکنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد میشود، با آب توبه میشویند و نمیگذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود
خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری مینمایند.
خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمیشوند و صبور هستند.
خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده و خطاکار را میبخشند.
خداوند باران رحمتش بر همه ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد و آل محمد
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خدای متعال در قرآن مکرر به موضوع فتح و پیروزی در مقابل دشمنان اشاره کرده است یکی از از آیات کلیدی این آیه شریفه قرآن هست که می فرماید:
بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ.
آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما تهاجم کنند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد. (آل عمران آیه 125)
در آیات شریفه قرآن سه عامل مهم برای پیروزی بیان می کند:
اول: صبر کردن. یعنی در مسیر حرکت به هدف انسان استقامت داشته باشد و توقف نکند.. امیرالمومنین در اهمیت صبر می فرماید: الصبر من الایمان بمنزله الراس من الجسد.
دوم: تقوا. تقوا این است که انسان رفتار و گفتارش حتی پندارش از طریق حق و صراط مستقیم خارج نشود و از آن مراقبت کند. مثل فردی که در جاده باریکی حرکت می کند و مراقب است که از جاده هیچ انحرافی نداشته
سوم: توکل بر خدا. توکّل یعنی اعتماد کردن به خدا، به وعدۀ الهی اعتماد کنیم، به حکم و تکلیف الهی اعتماد کنیم، به قدرت الهی اعتماد کنیم . لذا خدا می فرماید: إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ. اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی میفرمایند: "عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار!" تعجب است از کسی که به خاطر ترس از بیماری، از خوردن غذا پرهیز میکند، چگونه از گناهان پرهیز نمیکند از ترس عذاب الهی؟! فردی که به جسمش اینقدر مراقب و مواظب است، چطور نسبت به آینده دشوار و سخت، مانند عذاب الهی مراقبت نمیکند؟
نکته مهم: این غفلت و بیمبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است. همگی ما به خدا و قیامت معتقد هستیم، اما باید ایمانمان چنان باشد که ما را به عمل وادار کند. آن ایمانی اثرگذار است که در اعماق دل انسان ریشه دوانده باشد و به معنای حقیقی کلمه آن را از بن دندان قبول کرده باشد.
حال سؤال این است که با چه راهکاری میتوان ایمان را تقویت کرد؟ در جواب عرض میشود: این با توسل و توجه به خدا و تدبر در آیات خداشناسی و قیامتشناسی در قرآن حاصل میشود. قرآن آیات زیادی در باب خداشناسی و قیامت دارد و اگر این آیات را با تدبر بخوانیم، انشاءالله اثر خواهد کرد.
تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی علمای اسلام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند: "اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ" یعنی، روزی را با صدقهدادن فرود آورید.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. درباره صدقه، آنچه مردم بهطور معمول میدانند دفع بلاست که همینطور هم است، ولی در این روایت اثر دیگری برای صدقه بیان میشود که صدقه رزق انسان را زیاد میکند.
2. مقصود از رزق فقط مال و ثروت نیست؛ زیرا گاهی ممکن است شخصی مال و ثروت داشتهباشد اما بهجهت بیماری نتواند از اموالش استفاده کند. مثلاً برنج دارد ولی بهعلت بیماری نمیتواند از آن استفاده کند یا نان دارد ولی باید نان سوخته بخورد. بنابراین ممکن است کسی مال و ثروت داشته باشد ولی رزق و روزی چنین فردی بهدلیل ناتوانی در بهرهبرداری، بسته است. پس سلامتی و عافیت، از رزقهای مهم بهشمار میآید.
3. رزق اختصاص به امور مادی ندارد بلکه شامل امور معنوی نیز میشود. لذا گفته میشود: "اللهم ارزقنی توفیق الطاعه". بنابراین جلب رحمت و تفضلات الهی از مصادیق رزق معنوی بهشمار میرود که حوزه وسیعی دارد.
خداوند برف و باران رحمتش را بر همه نازل فرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام درباره تشویق افراد بر دعا در درگاه خداوند متعال پیوسته می فرموند: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. از این حدیث فهمیده مى شود که هر فردى به دعا نیاز دارد، چه آن کسى که درعافیت است وچه آن کس که به بلایی گرفتاراست. و انسان باید برنامه دعا و توسل و ارتباطش را با خدا بطور دائم در زندگی حفظ کند.
2. در کلمات ائمّه(علیهمالسلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان میکردند. این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیقترین، دقیقترین، عمیقترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهمالسلام) این معارف را پیدا میکند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا توجه دادن به دعا بخاطر ارتباط با خداست و کسب معارفی است در دعاها وجود دارد و همچنین دعا دفع بلا می کند.
و یکی از مصادیق دعا و تضرع به درگاه خدای منان همین نماز باران است که طلب باران و آب از خدای متعال است که همگان باید به این نماز اهتمام داشته باشند که به صورت فردا و جماعت خوانده می شود وانشاالله فردا بعد از نماز ظهر و عصر به صورت جماعت در صحن پیامبر برگزار می شود.
خداوند باران رحمتش را بر همه ما نازل بفرماید به برکت صلوات
متن اصلی:
المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 76 جلسه 76، دوشنبه 1394/2/21 حدیث:
عن الصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهمالسلام» أنَّ علیاً«علیهالسلام» کان یقول: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. گاهی ما دچار گرفتاری میشویم، دچار بلا میشویم، دعا میکنیم. فرض بفرمایید بیماریِ سختی، بیمارداریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعیای، مشکل آبروئیای، مشکل جانیای برایمان پیش میآید، که دچار یک بلیّهای میشویم. این، موجب میشود که با تضرّع دعا کنیم، التماس کنیم، از خدای متعال بخواهیم. گاهی هست که هیچ گرفتاریای هم علی الظاهر نداریم؛ نه یک ناخوشیای داریم، نه یک ناخوشداریای داریم، هیچ مشکلی نداریم، در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟ حضرت میفرمایند: آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. آن آدمِ مشکلدار احقّ به دعا نیست از این آدمِ بیمشکل، از این آدمِ دارای عافیت. چرا؟ برای اینکه این کسی هم که در حال عافیت است، لایَأمَن البلاء، ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود. امروز سالمیم، این ساعت سالمیم، یک ساعت دیگر ممکن است یک عارضهای پیش بیاید؛ قلبِ انسان، ریۀ انسان، بدن انسان، مغز انسان دچار یک بلایی بشود. کسی از عزیزانِ انسان دچار یک مشکلی بشود، یک حادثهای برایمان پیش بیاید که مشکل درست کند، لایَأمَن البلاء. دعا را در همه حال بایستی داشت. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه؛ تا آنروزی که سیرم، دعا کنم و شکر کنم. آن روزی که گرسنه هستم، دعا کنم و درخواست کنم. در همهحال، دعا؛ در حال سیری هم دعا، در حال گرسنگی هم دعا، در حال عافیت هم دعا، در حال بلاء هم دعا، در حال صحّت هم دعا، در حال بیماری هم دعا. دعا و توسل و ارتباط را بطور دائم بایستی حفظ کرد. این جملۀ امیرالمؤمنین علیه السلام جملۀ زیبا و بسیار پرمغزی است.[ امالی، صفحۀ 337.]
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تسلیت ایام عزاداری. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ما ضَعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِیَت علَیهِ النِّیَّةُ. هیچ بدنى در انجام آنچه نیّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نیست.
چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف:
1. امام صادق علیه السلام در این حدیث شریف به یک نکته روانشناسی اشاره می کنند و آن هم این است که اگر انسان بر یک هدف ممکنی تصمیم راسخ و قوی و استوار بگیرد، بدن و جسم او نسبت به آن توانمند می شود و طاقت می آورد. مثلا در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد.
2. خاصیت عزم راسخ و تصمیم قوی این است که بدن را به کار میگیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار میکند، به او نیرو میبخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، میبینید مثل جوانها میدوند! بدن همراهی میکند چون این عزم، راسخ و قوی است.
3. در موارد فراوانی که جسم ما توانایی و کارایی لازم را ندارد باید علتش را در نیت و اراده و تصمیم خودمان جستجو کنیم و طبیعتا برای رسیدن هدف باید تصمیم و اراده قوی داشته باشیم.مثلا اگر کسی نسبت به نماز یا هر کار خیر دیگری سستی و تنبلی را در خودش مشاهده می کند نتیجه نداشتن یک تصمیم قوی و اراده قوی هست.
خداوند توفیق اراده قوی و تصمیم راسخ را در کارها به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 109
جلسه 109، یک شنبه 1394/10/13
حدیث:
عن فضیل بن یسار قال: قال الصادقُ جعفر بن محمد«علیهماالسلام»: ما ضَعُفَ بدنٌ عَمّا قَوِیَت علیه النِیَّة. میفرماید: هر آن هدفی و هر آن کاری که نیّت شما، عزم شما بر آن، راسخ و قوی باشد، بدن شما نسبت به آن ضعیف نخواهد بود. انسان نسبت به بعضی از امور، عزم راسخ پیدا نمیکند. مثلاً انسانِ عاقل تصمیم بر پرواز نمیگیرد؛ چون امرِ محالی است. لکن نسبت به امور ممکنۀ عالم اگرچه دشوار است، نیّتِ شما متمرکز میشود. میفرماید: در این موارد، اگر نیّتِ شما قوی بود یعنی عزمِ راسخ داشتید، بدن شما در راه نخواهد ماند، طاقت خواهد آورد. فرض کنید در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد. تأثیر نیّت، تأثیر عزم در جوارح و اعضای انسان، این را شاید روانشناسها و کسانی که در مسائل مربوط به روان و اعصاب انسان کار میکنند، امروز شاید تصدیق کنند، شاید با مقدمات علمی این را ثابت کنند. عزم راسخ انسان، بدن را به کار میگیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار میکند، به او نیرو میبخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، میبینید مثل جوانها میدوند! بدن همراهی میکند چون این عزم، راسخ و قوی است. این، درس است. در موارد فراوانی که ما میبینیم نمیتوانیم، جسمِ ما کارائیِ لازم را ندارد، بگردیم منشأش را در نیت خودمان، در عزم خودمان پیدا کنیم، عزم و ارادهمان را قوی کنیم. امالی، صفحۀ 408.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسمالله الرحمن الرحیم.وقتی نام حضرت زهرا سلاماللهعلیها را میبریم، باید بدانیم ایشان فقط یک الگو برای عبادت و حجاب و اخلاق نیستند. یک ویژگی مهم و برجسته در زندگی این بانوی بزرگ، «ولایتپذیری» است. ولایت پذیری یعنی محکم ایستادن کنار امام، همراه و همدل و یاور و وفادار بودن است؛ تنها گفتن اینکه ما شیعه و ولایتپذیر هستیم کافی نیست، باید عمل کرد.یعنی خدا و اهل بیت علیهم السلام و ولایت خط قرمز ما باشد حتی بر مال و ثروت و خانواده و پدر و مادر ترجیح بدهیم.
به برخی از وِیژگیهای ولایت پذیری حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره می کنم، که برای ما درس می باشد:
1. ولایتپذیری حضرت زهرا سلام الله علیها فقط یک شعار نبود؛ سرتاسر رفتار و انتخابهای ایشان در مهمترین لحظات تاریخ اسلام، نشانی روشن از این حقیقت بود که باید در کنار امام حق ایستاد.
2. در روش زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها میبینیم که گاهی، ولایتپذیری به معنای حضور در صحنه است؛ گاهی با سخن مثل ارائه خطبه فدکیه ، گاهی با سکوت، گاهی هم با صبر و استقامت و گاهی با فداکاری و جانبازی. حضرت زهرا سلام الله علیها به ما یاد داد که گره خوردن با ولایت، فقط وابسته به شرایط آسان و خوش نیست؛ آنجا که پای حق در میان است، باید محکم ماند و حامی امام بود هر چند اگر بهای آن، مصیبت و غربت و سختی باشد.
نتیجه:ولایتپذیری حضرت زهرا سلام الله علیها، امروز هم راهگشاست. اگر میخواهیم جامعهمان ایمن و خانوادههایمان سعادتمند باشد، باید همین روحیه را سرلوحه قرار دهیم: تشخیص حق، ایستادگی کنار حق، و عمل به وظیفه هر چند اگر زمانه، وفاداری به حق را سخت کرده باشد.
خداوند ما را قدر دان نعمت اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها قرار بدهد به برکت صلوات
مستند به بیانات حضرت آقا:
«ولایتپذیری، محکم ایستادن کنار امام، همراه و همدل و یاور و وفادار بودن، محور حرکت فاطمه زهراست.» (۱۳۹۳/۱۲/۱۴
«ولایتپذیری یعنی اینکه پای ولی خدا بایستد؛ با جان، با زبان، با حرکت خود... مظاهر ولایتپذیری آن بزرگوار، اینهاست: حضور در صحنههای دشوار، تحمل مصیبت، سکوت معنادار، زبان به دفاع گشودن، فداکاری و گذشتن از عزیزترین ها.»منبع:بیانات رهبر انقلاب در دیدار جامعهمداحان (۱۳ اسفند ۱۳۹۳)
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در این فرصتکوتاه به دو کوتاه درباره عظمت شان و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره میکنم که هر چه بیشتر از فاطمه الزهرا (علیها السلام) تجلیل و تکریم شود همواره کم هست:
1. خداوند در قرآن سوره تحریم آیه 11 و 12 دو زن را الگو برای تمامی زنان و مردان معرفی می کند، یعنی آسیه همسر فرعون و مریم مادر حضرت عیسی است که جایگاه والا و بالای این دو خانم را ثابت می کند در حالی که به تصریح پیامبر خدا فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین است و سرور همه زنان عالم است پس قطعا حضرت زهرا الگوی عالمیان است و نقش هدایت گری و رهبری دارد اما بدانید همین فاطمه خانه داری وهمسرداری و بچه داری می کند و می رساند که این عمل از برترین کارها برای زن مسلمان است یعنی تربیت انسان از والاترین امور شمرده می شود.
2. هنگامی که زهرای اطهر سلام الله علیها برای پدرشان گریه می کردند، همسایه های ایشان اعتراض کردند اما همین فاطمه هنگامی که دعا می کند، برای همین همسایگان بی وفا دعا می کند، و لحظه ای که فرزند نازنیش سوال می کند چرا برای خودت دعا نمی کنید می فرماید: الجار ثم الدار. یعنی باز هم به ما می فهماند اگر از شخصی یا اجتماعی ناراحت هستی، باز هم اولویت توجه به دیگران است.حال که ما زیر بیرق و پرچم زهرا جمع شده ایم بسیار پسندیده است که از یکدیگر گره گشایی کنیم و بی تفاوت به مشکلات دیگران نباشیم و از محبین حضرت زهرا سلام الله علیها غافل نباشیم.
خداوند ما را قدر دان نعمت اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
توضیحات
خداوند در قرآن کریم از قول حضرت نوح (علیه السلام) خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا. از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی در پی بر شما فرو فرستد. (نوح 10-11)
چند نکته درباره نماز طلب باران:
1. یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. طبق برخی روایات شیوع گناهان و کفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز هایی است که موجب خشم خداوند رحمان می شود و باعث نیامدن باران می شوند
3. کیفیت این نماز مانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادا خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4. در هر رکعت حمد و سوره را میخواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر قنوت دارد و هر دعایی در قنوت کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد
5. برخی از مستحبات نماز باران:1 - مستحب است که نماز باران، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد.2- اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا ان شاء لله به آنها برسد و اگر اجابت نفرماید حتما برای مصالحی هست که خداوند به آنها عالم است و نباید از رحمت خداوند مایوس شد.
ضمنا انشاالله امروز بعد از نماز ظهر وعصر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد نماز باران اقامه می شود.
خداوندا برکات آسمانی را بر ما نازل بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: آفة الدین: الحسد و العجب و الفخر.
اگر فرد یا جامعه ای دچار یکی از سه چیز شود دینداری فرد یا جامعه کم رنگ و آفت زده می شود.
مورد اول: الحسد: یعنی انسان بر نعمتی که دیگری از آن برخوردار است حسد بورزد و از خدا بخواهد که آن نعمت را آن فرد از دست بدهد. این یک آفت بسیار بزرگ است. اما اگر انسان نعمتی را که به دیگری داده، آرزوی آن را داشته باشد حسد محسوب نمی شود و اشکالی ندارد.
مورد دوم: العجب: یعنی خود شیفته. اینکه به سبب کمال ظاهری یا مادی یا معنوی که در خودش می بیند، خودش را بزرگ بشمارد. مثلا به جهت زیبایی افتخار کند و خودش را بزرگ بشمارد.
مورد سوم: الفخر: فخر این است که به دیگران فخرفروشی میکند و چیزهایی که در خودش هست - گاهی هم نیست - آنها را به چشم دیگران میکشد.
اما درباره مورد اول حسد چکار کنم حسادتم درمان شود؟
اولا: حسود باید با تقویت اعتقاد و ایمان به عدل خداوند و حکمتش، حسادت خود را درمان کند. زیرا حسادت، ناشی از ضعف شخصیت و خواری نفس اوست.
دوما: در مرحله عمل هم ولو با زحمت و تکلف با محبت کردن به شخص مورد حسادت، و خوش رویی و تجلیل از او و ذکر نکات مثبتش، به نفس خودش بفهماند، نعمتی که نصیب فرد شده از ناحیه خداوند است و شاید بخاطر لطف و توفیقی بوده.
خداوند به ما توفیق دوری از رذائل اخلاقی را عنایت فرماید به برکت صلوات
گفتار روز
توضیحات
یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:
مورد اول: در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم: شخصی که می خواهد آمر به معروف و ناهی از منکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم: یکی از وظایفی که برای همسر بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم: اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379
گفتار روز
توضیحات
امام باقر علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:
إنَّ للّه ِ عُقوباتٍ فی القُلوبِ والأبدانِ : خداوند متعال گاهی بندگان خطا کارش را در همین دنیا به شکلهایی مختلف عذاب میکند.
برخی اوقات به : ضَنْکٌ فی المَعیشَةِ.یعنی بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت البته همین جا عرض کنم که همیشه سختی معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، همچنان که گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است.
برخی اوقات به: وَهنٌ فی العِبادَةِ. یعنی بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت. یا انسان گاهی رغبتی به دعا ندارد یا در نماز حضور قلب برایش پیدا نمیشود یا موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد.علت این سستی یک جهتش قساوت قلب است. در حالی که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند. و حضرت می فرمایند: "وما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقوبَهٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ". به هیچ بنده اى کیفرى بزرگتر از سختدلى چشانده نشده است.
خداوند لطف و محبتش را شامل حال بگرداند و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برساند به برکت صلوات
متن اصلی جهت مطالعه بیان کنندگان محترم:
مراتب تسبیب
مرتبۀ ثانیه
صورت اولیٰ
جلسه 51، 1378/12/10
من مواعظ ابی جعفر(علیهالسلام):
انّ لله عقوبات فی القلوب و الأبدان، ضَنکٌ فی المعیشة و وَهنٌ فی العبادة و ما ضُرِب عبدٌ بعقوبة أعظمَ مِن قسوة القلب.
(تحف العقول، صفحۀ 296)
خداوند متعال گاهی بندگانش را در دنیا عذاب میکند. بعضی از این عذابها مربوط به زندگی مادّیِ انسان است مثل تنگی معیشت (البته باید دانست که همیشه هم تنگیِ معیشت عذاب نیست، گاهی ابتلاء و امتحان الهی است، لکن گاهی هم در اثر ناسپاسیها و کردار زشت انسان است)، و بعضی از عذابها مربوط به جنبههای روحی است مثل سستی و بیحوصلگی در عبادت (که اکثر مردم به این نوع عقوبت اصلاً توجّهی ندارند). گاهی انسان رغبتی در دعا ندارد یا در نماز اقبال و حضور قلب برایش پیدا نمیشود، موفّق به نافله و تهجّد و مناجات با خدا نمیگردد. همۀ اینها کیفر گناهان آدمی است، چنانچه در دعا وارد شده است: «اللهم اغفر لی الذنوبَ التی تَحبس الدّعاء».
یک احتمال در معنای حبس دعا این است که انسان در اثر قساوت قلب، میل به دعا پیدا نمیکند و این بزرگترین عقوبت الهی است.
گفتار روز
توضیحات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال تبادل است، اهمیت انتخاب منابع صحیح و گوش فرا دادن به سخنان درست بیش از پیش احساس میشود.حضرت جواد الائمه علیه السلام در یک روایت نورانی با تببین مسیر صحیح، می فرمایند: مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ. هرکس به گویندهای گوش دهد، او را پرستیده است. اگر گوینده سخنش از خدا باشد، او نیز خدا را عبادت کرده است و اگر از شیطان بگوید، او هم بنده شیطان شده است." تحف العقول، ص 726
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. هر کلامی که میشنویم، میتواند مسیر زندگی، باورها و حتی ارتباط ما با خداوند را تحت تأثیر قرار دهد و بذر نیکی یا بدی را در دل میکارد.
2. زندگی روزمره ما مملو از انتخابهاست؛ انتخابهایی که گاه به ظاهر کوچکاند اما تأثیرات بزرگی بر مسیر زندگی ما دارند. در مواجهه با رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی، ضرورت دارد که محتواهای مثبت و الهامبخش را انتخاب کنیم، چرا که این انتخابها میتواند به رشد و تعالی شخصیتی ما کمک کند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد