بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
. من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 211.

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام زین العابدین علیه السلام متوجه کسی شدند که در روز عرفه از مردم تقاضای کمک می کرد پس به او فرمودند: وای بر تو! آیا در این روز از غیر خداوند چیزی درخواست می کنی! إِنَّهُ لَیُرْجَى لِمَا فِی بُطُونِ اَلْحبَالى فِی هَذَا اَلْیَوْمِ أَنْ یَکُونَ سَعِیداً

. در این روز امید آن می رود که جنین های در رحم مادران نیز با درخواست از خداوند سعادت مند شوند. من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 211.

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره اعمال شب و روز عرفه:
1. طبق نقل برخی روایات دعا در شب عرفه مستجاب و شب توبه و مناجات است و کسی که این شب را به عبادت مشغول شود ثواب سالها عبادت را دارد و در شب عرفه و روز عرفه زیارت امام حسین علیه السلام سفارش شده است و حضرتش را می توان از راه دور نیز زیارت کرد و طبق نقل برخی از روایات کیفیتش به این صورت است که انسان زیر آسمان قرار بگیرد و به سمت قبر سید الشهدا علیه السلام توجه کند و بگوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. (1)
2. برای روز عرفه روزه گرفتن سفارش شده است؛ البته کسی‌که روزه قضا دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و باید به نیت قضا روزه بگیرد و انشاء الله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار می شود و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه قضا و مستحبی بگیرد.
3. فقهاء فرموده اند اگر کسی که بواسطه روزه حال دعا و عبادت را از دست می دهد ترک روزه بهتر است چرا که دعا و استغفار و مناجات با رب متعال از بهترین اعمال فردا می باشد که انشالله خداوند به همه ما در این زمینه توفیق عنایت کند. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مفاتیح نوین آقای مکارم، زیارت امام حسین علیه السلام و ایام مخصوص دیگر)
(2) (رساله مراجع م1563 و م1747 ؛ عروه، فصل فی اقسام الصوم، م2)

شب عرفه
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل‌الشیعه ج‌16‌،‌ص 119‌،‌ح‌21132

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام محمد باقر علیه السلام‏ در روایتی می‌فرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى باشند که سایر واجبات با آنها بر پا مى مانند. (وسایل‌الشیعه ج‌16‌،‌ص 119‌،‌ح‌21132)‌

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر به تناسب مخاطب و مقتضای زمان، مکان و حالات؛ مراحل و روشهای گوناگونی دارد مثلا یکی از روشها این است که خود آمر و ناهی عدم ارتکاب خودش را علنی کند مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. (1)
2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار و عمل بد شخص انتقاد شود، نه اینکه خود شخص زیر سوال و اشکال گردد (و این سیره ائمه بوده است که وقتی کسی خطایی می کرده می فرمودند ما از این خطای تو بیزاریم) بنابر این اگر مثلا کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده است از بدحجابی او بیزاری بجوییم نه از خودش.
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه اگر هر کس خانواده اش را اصلاح کند جامعه اصلاح می شود. همین خانمهایی که حجاب مناسب شأن مسلمان و محب امام رضا ندارند و در کوچه و خیابان هستند بعضا آشنایان ما هستند و اگر مثلا شخصی از نهی افراد بیگانه ناتوان است به خانواده خود که می تواند تذکر دهد. مثلا مرد نباید نسبت به بدحجابی ناموسش بی تفاوت باشد و لازم است غیرت ورزی کند؛ بنابراین یکی از عوامل مهم رواج بدحجابی بی غیرتی مردان است. (2)
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان عفت فاطمی مرحمت کند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331.
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)

شام شهادت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(اعلام الوری ج۱ ص۵۰۵)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جابر بن عبد اللّه انصاری در مسجد النبی حضرت را به لقب شکافنده علم می خواندند، مردم میگفتند: او هذیان میگوید، جابر جواب می داد نه به خدا! از رسول خدا پیوسته می شنیدم که می فرمود: إِنَّکَ سَتُدْرِکُ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِیَ اِسْمُهُ اِسْمِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی یَبْقُرُ اَلْعِلْمَ بَقْراً

بزودى یکى از فرزندان مرا خواهى دید که نامش هم نام من است و رخسارش رخسار من، که ابواب علم را از هم خواهد شکافت. (اعلام الوری ج۱ ص۵۰۵)

توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئله شرعی:
در توضیح المسائل آمده است هر کسی باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاجش است یاد بگیرد؛ و احکام شرعی منحصر در مسائل عبادی مثل نماز یا روزه و ... نیست و شوون مختلف زندگی ما را در برمی گیرد مانند: معاملات، ازدواج، طلاق، وصیت و ارث و ... . (1)
سوال این است که مسیر صحیح تشخیص وظیفه شرعی کجاست؟ آیا از هر کسی که حکم شرعی شنیدیم یا اینترنت حکمی را مشاهده کردیم شرعا می توانیم به آن عمل کنیم یا ضابطه خاصی دارد؟
پاسخ این است که مسئله شرعی را فقط باید از محل معتبر و مورد اطمینان بدست آورد؛ مثلا:
1. پاسخ را از خود مرجع تقلید و یا شخص یا مرکزی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. یا اینکه پاسخ را از دو نفر عادل مسئله دان بشنود. (2)
2. پاسخ مساله را در رساله (مورد تایید) مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و یا از سایت به روز شده خود مرجع تقلید مسئله را ببیند.
بنابر این چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر موارد گفته شده، بدست آورد مثلا از افراد غیر متخصص، سایتهای غیر موثق یا وبلاگهای متفرقه در اینترنت جستجو کند شرعا اعتباری ندارد. (3)
خداوند متعال به آبروی امام باقر علیه السلام با نابودی آل سعود تذکره زیارتشان را نصیبمان گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد. (رساله مراجع م11)
(2) معنای عادل اختلافی است اکثر فقها می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.
(3) (رساله مراجع تقلید م 5)

سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار ج۴۶ ص۲۸۹

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب شهادت حضرت باقرالعلوم علیه السلام
نقل است شخصی مسیحی با حضرت باقرالعلوم علیه السلام روبرو شد و شروع به توهین کرد و در آن بین جسارتی نیز به مادر بزرگوارشان داشت، حضرت با آرامش فرمودند: إِنْ کُنْتَ صَدَقْتَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهَا وَ إِنْ کُنْتَ کَذَبْتَ غَفَرَ اَللَّهُ لَکَ

اگر راست می گویی خدا او را مورد مغفرتش قرار دهد و اگر دروغ میگوئى خدا از تو بگذرد. که در نتیجه آن شخص مسلمان شد. (بحار الأنوار ج۴۶ ص۲۸۹)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته شرعی راجع به گناه توهین:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین به مومنین است و مصادیق مختلفی دارد؛ از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که گاهی اوقات به دیگران نسبت داده می شود و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود. (1)
2. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر امکان طلب حلالیت بدون مفسده باشد باید حلالیت بطلبد و در غیر این صورت برای آن شخص استغفار کند. (2)
3. یکی از صفات مومن عفو و بخشش نسبت به کسی است که به او بدی کرده است بنابر این اگر در جایی مورد اهانت قرار گرفتیم مقابله به مثل نکنیم و با تمسک به رفتار ائمه علیهم السلام با کرامت با ایشان رفتار کنیم.
خداوند متعال به همه ما توفیق رهروی مکتب نورانی معصومین علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع گناهان سوال شماره 260458
(2) منهاج الصالحین ج1 ص17 م29 ؛ سایت ادمین امام خامنه ای، استفتاء خصوصی شماره 657284.

شب شهادت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مائده آیه2

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در سوره مبارکه مائده آیه2 می فرماید: تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

به یکدیگر در کارهای نیک و تقوا یاری رسانید و در گناه و عبور از حدود الهی با معصیتکار همکاری نکنید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

گاهی اوقات انسان در معرض انجام کار خیری قرار می گیرد که به تنهایی توان انجام آن را ندارد؛ در این موارد می تواند با افراد دیگری در آن عمل خیر مشارکت کند که به مواردی از آن اشاره می کنیم:
1- مورد اول سنت حسنه وقف است که در احکام اینگونه آمده است کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند مثلا مشارکت چند نفر در وقف زمینی برای مسجد. (1)
2- مورد دوم در باب قربانی عید قربان است که حتی برای کسانی که به حج مشرف نشده اند نیز مستحب موکد است؛ البته اگر کسی توانایی تهیه قربانی به تنهایی را ندارد می تواند با دیگران در این عمل پر ثواب شراکت کند. (2)
3- مورد دیگر از این موارد؛ رسیدگی به نیازمندان در نیازهای قابل توجه ایشان است مانند مسکن، جهیزیه، ازدواج، هزینه های سنگین درمان، تحصیل و ... به این صورت که گروهی از خیرین با کمک یکدیگر گره از کار ایشان باز کنند.
4- مثال دیگر از این مشارکتهای خیر و پرثواب کمک در برگزاری مجالس اهل البیت علیهم السلام و احیای امر ایشان می باشد مانند شرکت و کمک مالی در هر چه باشکوهتر برگزار نمودن عید الله الاکبر عید غدیر، و یا برگزاری مجالس روضه و عزای معصومین علیهم السلام.
خداوند به همه ما توفیق در تعاون بر امور خیر را عنایت فرماید؛ در آستانه شب شهادت حضرت باقر العلوم علیه السلام به روح بلند ایشان هدیه کنیم صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای لیدر احکام وقف س67و69)
(2) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 578352؛ https://www.sistani.org/persian/qa/02823/مناسک حج (سیستانی)، مبحث قربانی، احکام قربانی مستحبی؛ استفتاء خصوصی (صافی)

شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، 438 /10)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
دعبل خزاعی از امام رضا علیه ‏السلام نقل می‏کند: لاَ تَنْقَضِی اَلْأَیَّامُ وَ اَللَّیَالِی حَتَّى تَصِیرَ طُوسُ مُخْتَلَفَ شِیعَتِی وَ زُوَّارِی أَلاَ فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی بِطُوسَ، کَانَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ مَغْفُوراً لَهُ.

. روزها و شبها نمی‏گذرد تا این که طوس جایگاه رفت و آمد شیعیان و زائرانم می‏شود؛ بدانید کسی که مرا در غربتم در طوس زیارت کند، روز قیامت با گناهان آمرزیده هم درجه‏ی من خواهد بود. (وسائل الشیعة، 438 /10)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته شرعی در باب زیارت:
1. آداب زیارت متعدد است، مثل وضو، پوشیدن لباس تمیز و مرتب با پوشش کامل شرعی، مشغول ذکر بودن، خواندن زیارتنامه های مستند (مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره) و نماز زیارت.
2. یکی از آداب زیارت، غسل زیارت است (1) که به فتوای بسیاری از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای این غسل مستحب است ولی کفایت از وضو نمی کند. (2)
3. تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شوند و تفاوت غسل ها فقط در نیت آنها است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام داد. (3)
4. اگر کسی غسل زیارت کند و بعد از آن از اموری که وضو را باطل می کند از او سر بزند غسل زیارتش باطل است چنانچه بخواهد زیارتش با غسل محسوب شود باید مجددا غسل کند. (4)
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را قبول کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: اما غسل برای ورود به حرم امامان معصوم علیهم السلام به فتوای اکثر مراجع تقلید مستحب نیست. آیات عظام صافی، بهجت، فاضل: غسل ورود به حرم مستحب است. (رساله مراجع م 645)
(2) سیستانی، زنجانی: غسل زیارت باید رجاءً انجام شود. (رساله مراجع م 646 ؛ تحریر الوسیله، غسل های مستحبی، غسل های فعلیه ؛ رهبری، سایت ادمین، شماره استفتاء 750647 ، تاریخ 2/1/1396 ؛ رساله جامع مساله 464 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
(3) سیستانی: در غسل هایی که به سبب کاری که مکلف انجام داده بر او مستحب شده، مثل غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده شده رسانده باشد که در این گونه غسل ها احتیاط واجب آن است که برای چند سبب مختلف به یک غسل اکتفا نکند. (رساله مراجع م 389 و م 360 ؛ توضیح المسائل جامع م 466)
(4) عروه الوثقی، فصل فی اغسال المندوبه، فصل فی اغسال الفعلیه، م 3)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(شیخ مفید، الاختصاص، ص 241)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
دین مقدس اسلام تاکید زیادی نسبت به امانتداری کرده است، از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ... ألا فَمَن کان مِنّا فَلیَقتَدِ بنا و إنَّ مِن شَأنِنا أداءَ الأمانة ...

آگاه باشید که هر کس می خواهد از ما اهل بیت باشد باید در رفتار و کردار به ما اقتدا کند و یکی از خصلتهای ما أمانتداری است. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 241)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امانتداری:
1. اگر مالی برای حفظ و نگهداری به کسی سپرده شود شرعا امانت محسوب شده و امانتدار نمی تواند از آن استفاده کند؛ مثلا اگر پولی به شخصی داده شده تا آن را برای صاحبش نگهداری کند حق خرج کردن آن را ندارد یا نمی تواند از آن قرضی بردارد مگر آنکه از مالکش اجازه بگیرد یا بداند مالک راضی است.
2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و که از بین برود یا خسارت ببیند مدیون است. (1)
3. اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را فورا به وراث او برساند، یا به ایشان خبر دهد و چنانچه کوتاهى کند و آن مال از بین رود علاوه بر اینکه گنهکار است، ضامن نیز می باشد. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 2334)
(2) (رساله مراجع م 2339)

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج ٨، ص ٣١٥

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت به مسافر فضیلت بسیار زیادی دارد تا آنجا که نقل شده است:
امام سجاد علیه السلام برای اینکه راحتتر بتوانند به همسفران خدمت کنند (و کسی معذّب نباشد) با گروهی سفر می کردند که ایشان را نمی شناختند و یَشتَرِطُ عَلَیهم أَن یَکونَ مِن خُداّمِ الرِّفقَةِ فیما یحتاجونَ اِلیه

و با ایشان شرط می کردند که در نیازمندی های افراد خدمتگزار کاروان باشند. (وسائل، ج ٨، ص ٣١٥)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد یا اینکه بداند حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستایی می ماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش نیز در آنجا صحیح است؛ البته اگر اقامتش قطعی نیست و در تردید است که ده روز کامل بماند یا نه نمازش شکسته بوده و روزه صحیح نیست. (1)
2. اما کیفیت محاسبه ده روز: اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند نمازش تمام است مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد می ماند نمازش کامل است. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود و حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز او صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم را داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از 240 ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1335)
(2) (رساله مراجع م 1336 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج 1 ص 357)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء

. فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و نورانی اند. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج 1 ص 357)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

وضو و غسل در پاره ای از احکام با یکدیگر مشترکند مثلا در هر دو مورد نبودن مانع در اعضاء شرط است؛ در عین حال این دو طهارت تفاوتهایی نیز با هم دارند که به برخی موارد اشاره می کنیم:
1. در وضو صورت و دستها را باید از بالا به پایین شست ولی در غسل لازم نیست اعضای غسل را از بالا به پایین بشوییم بلکه می توان مثلا سمت راست بدن را از پایین به بالا شست. (1)
2. در وضو محل مسح سر و پا باید خشک باشد البته اگر محل مسح مانند سر به حد کمی مرطوب باشد که رطوبت دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکالی ندارد اما در غسل خشک بودن هیچ یک از اعضاء قبل از غسل لازم نیست. (2)
3. در وضو واجب است که کارهای وضو را با رعایت موالات (یعنی پی در پی) انجام دهد اما رعایت موالات در غسل شرط نیست. این تفاوت دو ثمره دارد:
الف) اگر بعد از شستن سر و گردن را به نیت غسل آب قطع شود و به همین دلیل یک ساعت بعد سمت راست بدن را بشوید مانعی ندارد ولی اگر در بین وضو آب قطع شود به نحوی که موالات به هم بخورد باید وضو را از سر گیرد.
ب) اگر مکلف بعد از وضو مثلا مانعی در دست چپش ببیند وضویش باطل بوده و لازم است دو مرتبه وضو بگیرد ولی در غسل اینگونه نیست و در فرض مذکور که مانع در سمت چپ بدن است به نظر همه مراجع با برطرف کردن مانع و شستن همان قسمت به نیت غسل به تکلیفش عمل کرده است؛ البته اگر با این حالت نمازی خوانده است باید اعاده یا قضا کند.(3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) بهجت: در غسل ترتیبی بنابر احتیاط بدن را از بالا به پایین بشوید. (مشهور م380)
(2) (رساله مراجع ج1 م 256)
(3) سیستانی: اگر از غسل ترتیبی به غسل ارتماسی یا از غسل ارتماسی به ترتیبی عدول کند لازم نیست وضو بگیرد. خوئی: غسل باطل است و باید غسل دیگری انجام دهد. بهجت: بنابر احتیاط واجب به قصد وظیفه واقعیه غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد وضو بگیرد. وحید: بنابر احتیاط واجب غسل را تمام کند و اعاده نماید و وضو هم ضمیمه نماید مگر اینکه از غسل ترتیبی به غسل ارتماسی عدول کند.) (توضیح المسائل مراجع، م 283 و م 380 و م 386)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مسائل مهم در روابط اجتماعی رعایت احکام محرم و نامحرم است که رعایت آن موجب امنیت اخلاقی در جامعه و همچنین تحکیم نظام خانواده است و از آثار بی اهمیتی به آن سستی بنیان خانواده و انحطاط اخلاقی در جامعه اسلامی خواهد بود.
اما مسأله شرعی:
یک مسلمان در ارتباط گیری با نامحرم به صورت حضوری و همچنین غیرحضوری از قبیل گفتگوی تلفنی و پیامکی و یا چت صوتی یا تصویری اینترنتی باید حدود شرعی را رعایت کند که به مواردی از آن اشاره می شود:
الف) ارتباط نباید همراه با عمل حرامی باشد (مانند نگاه و لمس حرام) بنابراین دست دادن به نامحرم شرعا حرام است هر چند در برخی شهرها حین احوال پرسی مرسوم باشد و ترک آن موجب ناراحتی طرف مقابل شود. چراکه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حراماً جَاءَ یَوْمَ الْقیَامَة مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ... . هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت در حالی که در غل و زنجیر است محشور می شود. (1)
ب) نباید با قصد لذت باشد (مثلا به بهانه خریدکردن یا پرسیدن سوال از نامحرم صرفا قصدش ارتباط گیری است)
ج) ترس افتادن در گناه در بین نباشد (مثلا شروع ارتباط و گفتگو در مغازه، اداره و ... عادی بوده است ولی در ادامه احتمال گناه می دهد).
د) در صحبت و همچنین چت باید در استخدام کلمات دقت شود و از به کاربردن اصطلاحات و کلمات نامناسب بین دو نامحرم جدا پرهیز شود (مثل اینکه به نامحرم ابراز علاقه کند و یا از کلمات تحریک آمیز استفاده کند)، و در همین زمینه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که: ... کسی که با زن نامحرمی شوخی و مزاح کند، خداوند به ازای هر کلمه ای که در دنیا با او تکلم نموده است، هزار سال او را حبس می کند. (2)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) العروه الوثقی، ج2، کتاب نکاح، م40. (وسائل الشیعه، ج 20، ص 198)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092) (وسائل الشیعه، ج 20، ص 198)

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص433

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات نسبت به صدقه دادن بسیار سفارش شده؛ از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ

صدقه بلای قطعی را دفع می‏کند، پس بیمارانتان را با صدقه درمان کنید. (وسائل الشیعة ؛ ج‏2 ؛ ص433)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی سوال می کنند آیا می توان به جای پرداخت خمس به فقرا کمک کنیم؟ و به صورت دقیق محاسبه خمس نداشته باشیم؟
در پاسخ به دو نکته اشاره می کنیم:
1. درست است که صدقه و انفاق مستحبی ثواب زیادی دارد لکن هیچ گاه این کمکهای مالی مستحبی جای واجبات مالی را نمی گیرند بنابراین اگر بر عهده کسی خمس واجب باشد هر مقدار که اطعام و رسیدگی به فقرا داشته باشد کفایت از خمس نمی کند. (1)
2. نکته دوم مربوط به محل مصرف هر کدام از دستورات مالی است که در شریعت اسلام برای مصرف هر کدام از آنها (خمس، زکات، کفاره، و ...) شرایط و جزئیات دقیقی مطرح است که لازم است در پرداخت و هزینه کردن آن مورد توجه باشد و الا کفایت نمی کند. به عنوان نمونه نسبت به مصرف خمس که موضوع سوال است مراجع تقلید فتوا داده اند: خمس دو قسم می شود: یک قسمت آن سهم سادات فقیر است و نصف دیگر، سهم امام زمان علیه السلام؛ که در دوران غیبت حضرتش باید آن را به دفتر مرجع تقلید تحویل داد یا به مصرفی رساند که او اجازه می‌دهد. (2)
بنابراین در جواب سوال باید گفت صدقات مستحبی جای خمس را نمی گیرد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید
(2) توضیح المسائل مراجع، م۱۸۳۴؛ امام خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س۱۰۰۵؛ سیدعلی سیستانی، منهاج الصالحین، م۱۲۵۹ و ۱۲۶۴ و ۱۲۶۵.


برخی سوال می کنند آیا می توان به جای پرداخت خمس به فقرا کمک کنیم؟ و به صورت دقیق محاسبه خمس نداشته باشیم؟
در پاسخ به دو نکته اشاره می کنیم:
1. درست است که صدقه و انفاق مستحبی ثواب زیادی دارد لکن هیچ گاه این کمکهای مالی مستحبی جای واجبات مالی را نمی گیرند بنابراین اگر بر عهده کسی خمس واجب باشد هر مقدار که اطعام و رسیدگی به فقرا داشته باشد کفایت از خمس نمی کند. (1)
2. نکته دوم مربوط به محل مصرف هر کدام از دستورات مالی است که در شریعت اسلام برای مصرف هر کدام از آنها (خمس، زکات، کفاره، و ...) شرایط و جزئیات دقیقی مطرح است که لازم است در پرداخت و هزینه کردن آن مورد توجه باشد و الا کفایت نمی کند. به عنوان نمونه نسبت به مصرف خمس که موضوع سوال است مراجع تقلید فتوا داده اند: خمس دو قسم می شود: یک قسمت آن سهم سادات فقیر است و نصف دیگر، سهم امام زمان علیه السلام؛ که در دوران غیبت حضرتش باید آن را به دفتر مرجع تقلید تحویل داد یا به مصرفی رساند که او اجازه می‌دهد. (2)
بنابراین در جواب سوال باید گفت صدقات مستحبی جای خمس را نمی گیرد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید
(2) توضیح المسائل مراجع، م۱۸۳۴؛ امام خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س۱۰۰۵؛ سیدعلی سیستانی، منهاج الصالحین، م۱۲۵۹ و ۱۲۶۴ و ۱۲۶۵.

حمله دمنشانه ناوگان آمریکی جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران
جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ص 177

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام حسین علیه السلام نقل شده است: مَنْ حَاوَلَ أمْرَاً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه می ترسد زودتر به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئل امروز: پرسیده می شود که آیا خرید و فروش چک از لحاظ شرع اسلام جایز است یا حرام؟
مسئله دو صورت دارد:
1. اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چکی شش ماهه دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سررسید چک، آن را به شخص دیگری غیر از صاحب چک بفروشد، به نظر بیشتر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است مثلا ماشینی را چکی به 100 میلیون تومان می فروشد و تاریخ چک 6 ماه دیگر است او می تواند آن دین را به مبلغ کمتر به شخص دیگری بفروشد؛ و مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود از لحاظ شرعی محدودیت نداشته و به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد. (1)
2. اما حالت دوم مسأله آن است که اگر چک واقعی نباشد یعنی در قبال معامله و یا بدهی نوشته نشده است بلکه مثلا کسی دسته چک خودش را برداشته و مبلغی را در آن مشخص کرده است در این صورت حکم آن است که فروش آن به کمتر از مبلغ چک ربا و حرام است. (2)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست. (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869)
(2) صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی. (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: الصَّلَاةُ مِیزَانٌ، مَنْ وَفَّى اسْتَوْفَى‏.

نماز میزان و وسیله سنجش است، هر کس آن را کامل انجام دهد پاداش کامل دریافت می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص267)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سوره در نماز:
1. مطابق نظر اکثر مراجع تقلید در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره کامل بخواند و نمی تواند (به فتوی یا احتیاط) فقط قسمتی از یک سوره مثل آیة الکرسی را بخواند. لکن در نماز مستحبی خواندن خواندن سوره واجب نیست؛ البته در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز لیلةالدفن که سوره مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره خاص را بخواند. (1)
2. انتخاب هر سوره ای (غیر از سوره های سجده دار) در نماز مانعی ندارد لکن مستحب است در تمام نمازها در رکعت اول بعد از حمد سوره قدر و رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید بخواند؛ و مکروه است نمازگزار در تمام نمازهای شبانه روز اصلا سوره توحید نخواند. (2)
3. سوال این است که آیا بر نمازگزار لازم است قبل از شروع به بسم الله الرحمن الرحیم سوره ای را که می خواهد بخواند معین کند یا اینکه می تواند بسم الله را بگوید و بعد سوره اش را انتخاب کند؟ مطابق نظر برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای لازم نیست و می تواند بعد از اتمام بسم الله تازه تصمیم بگیرد کدام سوره را بخواند. (3)
انشالله خداوند توفیق به جا اوردن نماز کامل به همه ما مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) توضیح المسائل مراجع م986 و 978. شبیری زنجانی: خواندن سوره در نمازهای واجب مستحب موکد است.
(2) توضیح المسائل مراجع م 1019 و 1018.
(3) العروة الوثقی القول فی القرآئة م11، تحریرالوسیله، القول فی القرائه، م7 ، سایت ادمین امام خامنه ای، شماره استفتاء: 812678؛ تاریخ استفتاء: 1396/07/27 آیت الله سیستانی، منهاچ الصالحین، م603. باید قبل از شروع بسم الله الرحمن الرحیم ، سوره معین شود، و در صورتی که نمازگزار بعد از گفتن بسم الله فراموش کرد که قصد کدام سوره داشته است واجب است بسم الله را با سوره معینی تکرار کند. (حضرت امام، آیت الله خویی)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

. کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها چند نکته شرعی در رابطه با ازدواج بیان می کنم:
1. امر ازدواج به خودی خود مستحب است و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؛ اما اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند. و بر اساس آموزه های دین، انسان نباید به خاطر مشکل مالی و اقتصادی از ازدواج منصرف شود زیرا در روایات متعددی که وجود دارد و نیز حتی قرآن کریم، امر ازدواج، باعث وسعت رزق و روزی انسان می شود. البته چنانچه شرایط ازدواج برای شخصی مهیا نباشد باید در مقابل گناه صبر کرد و هیچ عذری برای انجام نافرمانی پروردگار پذیرفته نیست. (1)
2. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. (2)
3. خانمی که دوشیزه است چنانچه بخواهد ازدواج کند برای صحیح بودن عقدش به نظر اکثر فقهای شیعه نیاز به اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری دارد و اجازه برادر یا مادر کافی نیست. (3)
4. جوانان عزیز باید دقت کنند که تا قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند و اینکه در برخی از مناطق کشور زمانی را قبل از عقد محرمیت به عنوان نامزد با هم ارتباط صمیمی و عاطفی دارند عمل صحیحی نبوده و منجر به امور حرام می شود و قصد ازدواج نمی تواند حکم این ارتباط نامشروع را تغییر دهد.
خداوند متعال شرایط ازدواج آسان همه جوانان را مهیا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب نکاح و م 4 ؛ رساله مراجع م 2443) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِییَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ یَتَزَوَّجُوا حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح ؛ سوره مبارکه نور، آیه 33 ؛ وسائل الشیعه، ج20 ص: 43 )
(2) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح م17)
(3) (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2376)

سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها ؛ روز ازدواج
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج14، ص: 273)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی نورانی می فرمایند: مَا مِنْ أَیَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ یَعْنِی عَشْرَ ذِی الْحِجَّةِ...

. انجام عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد خداوند متعال محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست. (وسائل الشیعة، ج14، ص: 273)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از با برکت ترین ماههای سال ماه ذی الحجه می باشد خصوصا دهه اول آن؛ برای دهه اول ذی الحجه اعمالی سفارش شده است:
1. روزه گرفتن نُه روز اول این ماه خصوصا روزه روز اول این دهه و کسی که این دهه را روزه بگیرد ثوابش طبق نقل برخی روایات ثواب تمام عمر را دارد. البته کسانی که روزه قضا دارند نمی توانند روزه مستحبی نیت کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته هست نمی توانند در سفر روزه بگیرند. (روزه روز دهم (عید قربان) حرام است) (1)
2. در تمام ده شب اول دهه ذی الحجه دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا وارد شده است و کسی که این دو رکعت را بخواند بر اساس برخی از روایات با ثواب حاجیان شریک خواهد شد و کیفیت این دو رکعت این گونه است که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، یک مرتبه سوره توحید را بخواند و سپس آیه 142 سوره اعراف (و واعدنا) را تلاوت کند. (2)
نکته: با توجه به اینکه این نماز برنامه مذهبی کشور است و در حرم مطهر و مساجد نیز اقامه می شود باید توجه داشت که این نماز، نماز مستحبی است و نماز مستحبی را نمی شود به جماعت خواند و فقط به صورت جمعی خوانده می شود؛ لذا باید خود افراد حمد را قرائت کنند و به جهت اینکه ممکن است بعضی از مؤمنین آیه و واعدنا را حفظ نباشند مکبر محترم این آیه را قرائت می کند که مؤمنین نیز باید تکرار کنند.
تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1563 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الخامس)
(2) (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی الحجه)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، جلد 5، صفحه 289)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
نقل شده حضرت جواد الائمه علیه السلام در پاسخ به سؤالی درباره حقیقت مرگ فرمودند: هُو النَّومُ الّذی یأتیکُم کُلَّ لیلَةٍ إلاّ أنّهُ طویلٌ مُدَّتُهُ لا یُنتَبَهُ مِنهُ إلاّ یَومَ القیامَةِ ... فاستَعِدُّوا لَهُ.

همان خوابی است که هر شب به سراغ شما می آید، الا اینکه مدتش طولانی است و از این خواب بیدار نمی شود مگر در روز قیامت ... پس خود را برای آن آماده سازید. (معانی الاخبار، جلد 5، صفحه 289)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته شرعی در باب وصیت:
1. در وصیت انسان سفارش می کند بعد از فوتش برای او کارهایی انجام دهند یا برای بخشی از اموالش تعیین تکلیف می کند که این وصیت می تواند به صورت شفاهی باشد یا مکتوب. (1)
2. انسان فقط می تواند تا یک سوم مال خود را برای بعد مرگش وصیت کند و بیشتر از آن در صورتی که با اجازه همه ورثه باشد اشکالی ندارد. (2)
3. اگر وصیتی شرعا صحیح و ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری حضرت جوادالائمه علیه السلام و یا سایر معصومین وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. (3)
خداوند متعال عاقبت همه مؤمنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2694 و 2695 و 2696)
(2) (رساله مراجع م2721 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1843)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1834 ؛ استفتاء شخصی، شماره استفتاء 813062 تاریخ 28/7/1396 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، وصیت س9 ؛ سایت مکارم، استفتائات، وصیت، تغییر وصیت)

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه، ج16، ص124)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
عن الامام الجواد علیه‌السلام: الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ

امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق الهى است، هر که آن‌ها را یارى و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى‌گیرد و هر که آن‌ها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار مى‌گیرد. (وسائل‌الشیعه، ج16، ص124)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات می باشد و هدف انجام آن ترک گناه می باشد و تا هدف محقق نشود با بودن شرایط بر همگان واجب می باشد.
2. ترک امر به معروف به بهانه جرات نداشتن یا معلوم نیست اثر داشته باشد یا با یک گل بهار نمی شود و مانند اینها جایز نمی باشد.
3. اگر مومنین همه با هم با رعایت شرائط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر نمایند ریشه گناه در جامعه خشک می شود و مثلا دیگر کسی جرات بر بد حجابی یا رشوه خواری یا احتکار یا فساد سیستمی نخواهد داشت همان طور که همه مردم نسبت به تضییع بیت المال در مقابل بعضی شرکتها موضع گیری کردند و آن را از دست مفسدان خارج نمودند. (1)
خداوند متعال توفیق زنده کردن و احیای امر به معروف و نهی از منکر این دو واجب الهی را نصیب همه ما گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع:
(1) (رساله مراجع ج2 ملحقات ص: 956 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)

شب شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه

هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است. دو نکته در این رابطه عرض کنیم:
1. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشته‌اش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند. (1)
2. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809)
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب آیه 59

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در سوره احزاب آیه 59 آمده است: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللّهُ غَفُورا رَحِیما

ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مومنین بگو: خود را با چادر بپوشانند؛ این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. کنترل نگاه و رعایت پوشش مناسب در برابر نامحرم واجب است و این حکم صرفا از احکام فردی مانند نماز نیست بلکه چشم چرانی و بدحجابی امنیت فرهنگی و اخلاقی خانواده و جامعه اسلامی را را نیز تحت تاثیر قرار داده و بعضا از بین می برد در نتیجه کسی نمی تواند بگوید پوشش من به دیگران ارتباط ندارد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، و آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم به نظر بسیاری از مراجع تقلید استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است آن هم به شرطی که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد. (و زینتها باید از نامحرم پوشانده شود)؛ (1)
3. مومنین لازم است در نوع پوشش نیز مسائل شرعی را رعایت کنند؛ متاسفانه برخی از پوششهای بانوان برای بیننده مفسده ایجاد کرده و حرام است مثل لباسهایی که با رنگ و یا مدلی که دارد جلب توجه نامحرم می کند و یا به بدن چسبیده است و برجستگی های بدن پیداست که این موارد نیز حرام است بنابر این حاضر شدن در معرض نامحرم با بلوز و شلوار، مانتوهای جلو باز، یا لباسی که آستینش کوتاه است برای زنان حرام است . (2)
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مساله 2433 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1221 ؛ برداشت از عروه الوثقی، النکاح م 31 ؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 ؛ رساله جامع ج 2 م 1455 و 1446) آیات عظام خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنابر احتیاط.
(2) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: ...أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِه ‏...

عادل‏ ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مى‏ پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى‏ پسندد. (من لایحضره الفقیه، ج4 ص: 395)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی رعایت قوانین عرض کنم:
‌1. قوانینی که تخلف از آن، سبب اختلال در نظم جامعه می‌شود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان می‌کند، رعایت چنین قوانینی شرعا (بنابر فتوا یا احتیاط واجب) واجب است. (1)
2. تخلف از قوانینی که توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته به تصریح بیشتر مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، براى هیچ‌کس به خصوص مسئولین جایز نیست. مانند قوانین رعایت حجاب در کشور، قوانین استخدام و رعایت حق کارگر. (2)
3. کسی در جمهوری اسلامی حق ندارد قانونی وضع کند و یا دستوری دهد که مخالف با احکام اسلامی باشد و به بهانه اطاعت از دستور رئیس اداره، مخالفت با احکام مسلّم الهی جایز نیست و اگر کسی از قانونی که مغایر با نظام اسلامی است اطلاع پیدا کند، واجب است برای حل این مشکل و حذف قوانین مخالف با احکام اسلام، آن را به مقامات مسئول بالاتر اطلاع دهد. (3)
خدای رحمان، توفیق عمل به وظایف شرعی را به ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمدو آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س1249 و س1983و س1987 و س1989 ؛ آیه الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان س235 ، برگرفته از قوانین دولتی ؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63 تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست. استفتائات ج2 ص499وس1039 ؛ مکارم، استفتائات ج3 س1797و 1798 و 1801و1161و1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1س917)
(3) سایت ادمین امام خامنه ایف أجوبةالاستفتائات، س 1984.

شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران، روز قوه قضائیه
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code