بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .
یکی از مسائل پر سوال واگذاری امتیاز وام است، چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی واگذاری امتیاز وام:

1.واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات روش صحیح آن این است که صاحب امتیاز وام، با هماهنگی بانک امتیاز وام خودش را به متقاضی امتیاز انتقال دهد تا به بانک معرفی شود و در نتیجه بانک به خریدار امتیاز، وام را پرداخت کند.

2. واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات چنانچه خلاف مقررات بانک باشد، صحیح نیست. مثلا اگر وام ازدواج امتیازش مخصوص زوجین هست و از جهت مقررات بانکی قابل انتقال نیست، نمی توان آنرا به دیگری واگذار کرد.

3. اگر واگذاری از جهت مقررات بانکی مجاز باشد، و وام مشروعی باشد، انتقال دهنده می تواند مبلغی را جهت انتقال وام بر اساس توافق طرفین بگیرد.مثلا متقاضی بگوید اگر امتیاز را به من انتقال بدهی فلان مبلغ به تو می دهم.


خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

منابع:امام خامنه ای استفتائات،ایت الله مکام سایت معظم له، خرید و فروش امتیاز وام، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 4مساله 1489

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از چیزهایی که در توبه واقعی موثر است اداء حقوق مردم است و یکی از مصادیق حق الناس و حق مردم، حقوق غیر مالی است مثل اینکه انسان از یک مسلمانی پشت سرش بدگویی کند یا او را تحقیر و خوار کند یا اینکه او را با رفتار یا زبانش مورد اذیت و آزار قرار دهد یا اینکه او مورد تمسخر یا استهزا خودش قرار دهد یا اینکه به او تهمت و نسبت ناروا بدهد که نسبت به ادا این حقوق، یادآوری و توجه به چند نکته لازم است:

1. ابتدا بر شخصی که مرتکب این گناهان خانمان سوز و برهم زننده امنیت روانی افراد می شود، توبه واقعی از گناه می باشد یعنی از گذشته پشیمان و تصمیم واقعی بگیرد که این گناه را ترک کند.
2. به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای حلالیت طلبیدن از فردی است که این گناه را در حق او انجام داده ایم و نسبت جایی که فرد تهمتی زده علاوه بر حلالیت جبران اشتباه است یعنی به کسانی که اتهام را برای آنها نقل کرده ایم، واقعیت را بیان کنیم.
3. در جایی که حلالیت طلبیدن یا تصحیح اشتباه نسبت به تهمت امکان پذیر نیست یا با سختی بسیار زیاد غیر قابل تحمل همراه است یا حلالیت طلبیدن دچار زمینه ساز آسیبهای بدتر اجتماعی همراه است مثل اینکه ناراحتی و کدورتها میان دو طرف خیلی بیشتر می شود در این صورت گنهکار برای خودش و طرف مقابل طلب آمرزش کند و کارهای خیر انجام دهد.


خداوند توفیق ادا حقوق مردم را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز آشکار نکند، بنابر این خانمی که ناخن یامژه مصنوعی مصنوعی گذاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا گذاشتن ناخن یا مژه مصنوعی شرعا جایز است؟

در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن و مژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.

2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هر چند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.

3. کسی که ناخن و مژه مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود.


خداوند توفیق انجام دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مقدمات نماز که باید شرایطش بدرستی رعایت شود مکان نمازگزار می باشد که به برخی از آن شرایط اشاره می شود:

1. یکی از شرائط مکان نمازگزار این است که مباح باشد یعنی غصبی نباشد و کسی که در ملک غصبی یا روی فرش غصبی نماز بخواند نمازش باطل است و همچنین در زمینهای وقفی که عزیزان زندگی می کنند چنانچه طبق شرایط وقف عمل نکنند حکم زمین غصبی را خواهد داشت.(مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم،) (رساله مراجع مساله 886)

2. به نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر زن و مرد چه محرم و چه نامحرم بخواهند در یک مکان نماز بخواهند بنابر احتیاط واجب باید بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد. بنابراین اگر زن مساوی مرد نماز بخواند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند طبق نظر حضرت آقا یک وجب فاصله باشد، می توانند نماز بخوانند.


تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها

یکی از سفارشات دین بر هدیه دادن است که در این زمینه به چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه اشاره می کنم:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن ،‌بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است و نسبت به مادر تاکید بیشتری شده است.

2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.

3. مالی‌که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است.
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

منابع: ( تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2‌کتاب الهبه مساله‌136؛)

ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع می‌کند و در دنیا و آخرت وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت.

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
کسی‌که می‌داند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع باید نماز را دو مرتبه به صورت شکسته بخواند.(مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد) (توضیح المسائل مراجع م 1358)
اگر مسافری مطمئن است در محلی ده روز کامل می ماند، باید نمازش کامل بخواند.ده روز کامل یعنی اگر بین روز وارد محل می شود از لحظه ورود بخواهد 240 ساعت آنجا بماند و اگر شب وارد شود حداقل بتواند تا غروب روز دهم بماند.

خداوند برف و باران رحمتش را بر همه نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است زیارت قبور معصومین است لذا در روایتی ثواب زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام را معادل هفتاد حج معرفی می کند. و علت تشویق مردم به زیارت، بخاطر ایجاد شوق در مردم است تا ارتباط خود را با روح مطهر حضرت رضا علیه السلام حفظ کنند تا در نتیجه در صراط مستقیم باقی بمانند.

در این فرصت کوتاه چند توصیه خدمت عزیزان زائر عرض کنم:
1. یکی از اهداف زیارت همین معرفت افزایی و کسب معرفت و بینش دینی است و لذا عزیزان زائر در این فرصت می توانید نسبت به پرسیدن سوالات و چنانچه شبهه ای نسبت به مسائل دینی دارند در جهت برطرف کردن شبهات اقدام کنند و می توانند از مدرسه پریزاد مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در کنار رواق دارالسیاده استفاده شود.

2. یکی از نمازهای واجب نماز قضا است و زیارت یکی از بهترین فرصتهایی است که انسان می تواند نسبت به نمازهای قضا اقدام کند، ضمنا نمازهای قضایی که در وطن به صورت کامل فوت شده در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود. عزیزان می توانند برای بهره مندی از خواندن نماز قضا به جماعت بعد از نماز ظهر و عصر، در شبستان نهاوندی در مسجد گوهرشاد حضور پیدا کنند.

3. زائرینی که نماز آنها شکسته است و در رکعت دوم سلام می دهند جهت اینکه اتصال در صفوف نماز جماعت قطع نشود، همه مسافرین عزیز بلافاصله بعد از سلام دادن به نیت یک نماز واجب مثل نماز قضای خودتان یا یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای خواندن سوره نباشد حداقل حمد را بخوانند و خود را به رکوع برسانند. چنانچه مسافرین عزیز به این شکل عمل کنند، به نظر امام خامنه ای و تعداد زیادی از مراجع مشکلی در اتصال صفوف پیش نمی آید.
(جهت اطلاع بیان کننده: نظرات نسبت به اقتدای بدون فاصله به تفصیل: حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری: بنابر احتیاط واجب اتصال برقرار نمی شود. به نظر امام خامنه ای، آیات عظام خویی، تبریزی، مکارم، نوری، بهجت(وسیله النجاة): بدون فاصله اقتدا صورت گیرد، اتصال برقرار است. به نظر آیت الله صافی و آیت الله وحید: فرادا می شود.)

خداوند سفر همه مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: کسى که مجردى را همسر بدهد (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج:
1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
2. شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)

خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.به نقل از کتاب شریف عیون اخبار الرضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ‌. از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. (چشمه های حکمت رضوی حدیث 295)


چند نکته کوتاه شرعی درباره حقوق همسایگان:

1. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن و شواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد.



2. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، باید خودداری شود و اگر فرزندان خردسال باعث اذیت شوند شرعا وظیفه سرپرست شرعی است که از این کار جلوگیری کند.



3. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛ مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.

خداوند صفا و صمیمت را میان مسلمین قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است، اسراف کردن و تبذیر کردن با کلاسی محسوب نمی شود بلکه قرآن درباره تبذیرکنندگان می فرماید: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ، مسرفین و تبذیر کنندگان پیروان شیطان هستند. لذا همگان باید مراقبت کنیم که از این دو گناه کبیره دوری کنیم و رهبر انقلاب هم در سخنرانی اخیر نسبت به پرهیز از اسراف تاکید ویژه ای داشتند، به جهت اهمیت در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:

1. تعریف اسراف و تبذیر: اسراف یعنی زیاده‌روی و از حد معقول تجاوز کردن و تبذیر یعنی خرج کردن مال در اموری که به هیچ وجه عقلانی نیست.

2. برخی از مصادیق بارز اسراف:

1. دور ریختن باقی‌مانده غذا در مهمانی‌ها در حالی که برای انسان یا حیوانی قابل استفاده است.
2. پوشیدن لباس‌های نو (که مناسب مهمانی‌ها و اجتماعات است) در خانه برای استفاده‌های روزمره یا کار.
3. نبستن شیر آب هنگام وضو گرفتن.
4. قرض گرفتن و هزینه زیاد برای آماده کردن پذیرایی تشریفاتی در یک مجلس مهمانی یا عروسی برای نمایش و پز دادن.
5. تغییر مداوم لوازم منزل یا لباس‌های جدید به خاطر پیروی از مد روز یا به بهانه اینکه از آنها خسته شده‌ایم. آدرس: برگرفته از جلسات درس خارج معظم له


خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم ادامه دارد و به تعبیر روایات صدقه جاریه هست، وقف است، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. توجه شود یکی از زمینه های وقف کردن که افراد می توانند از ثواب وقف کردن بهرهمند بشوند وقف مشارکتی است که در همین حرم مطهر با حدود یک میلیون تومان افراد می توانند در وقف بناهای حرم شریک شوند و از ثواب وقف بهره مند شوند؛ که جهت راهنمایی بیشتر می توانید به دفاتر مشاوره وقف و نذر در صحن های حرم مطهر مراجعه فرمایید.

2. به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل همان جهت وقف بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)

3. اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، برای استفاده در مسجد یا حسینه یا مکان خاصی وقف شده است یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکانی که وقف شده، جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد وقف نکرده است بلکه وقف کرده برای مراسم عزاداری مثلا چه در مسجد و چه غیر مسجد در این صورت استفاده از این وسیله در هر جایی که مراسم عزاداری باشد مانعی ندارد.


خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. تعداد زیادی از قراردادهایی که بین مردم بسته می شود در ضمن آن شرطی بیان می کنند ازدواج باشد یا غیر ازدواج فرقی ندارد به صورت مکتوب یا شفاهی، وظیفه افراد در برابر این شرط چیست؟

از جهت شرعی رعایت شرطی که در ضمن معامله ذکر شده است واجب است و تخلف از آن جایزنیست اما شرطی که پایبندی به آن واجب است خصوصیاتی دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

۱. شرط نباید خلاف شرع اسلام باشد مثلا فردی از طرف مقابلش در ضمن یک قرارداد درخواست کار حرامی یا درخواست ترک واجبی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی در ضمن معامله ای یا در قرار داد استخدامی شرط کند که در گزارشات گزارش دروغ هم بنویسد یا فاکتور صوری هم درست کند و مانند این شرایط در این صورت نباید به این شرطها که خلاف شرع است عمل کرد.اما اگر در ضمن قرار شرط شود که کار مستحبی ترک شود یا کار مکروهی انجام گیرد باید طبق شرط عمل شود.

۲. اگر قرار داد به صورت کتبی نوشته شده است شرایط ضمن قرارداد به طرفین تفهیم شود و طرفین به شروط ضمن معامله توجه داشته باشند.

۳. شرط در ضمن معامله و قرارداد نامعلوم و مبهم نباشد. مثلا فروشنده در ضمن فروش منزلش با خریدار شرط کند، که تا مدت نامعلومی حق فسخ و بهم زدن معامله را داشته باشد، در این صورت چنین شرطی لازم الوفاء نمی باشد.


تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات
منابع:تحریر الوسیله، ج 3، کتاب النکاح، خاتمه فی الشروط، رساله جامع ج 3 م 29

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:
هر کس مومنی را به خاطر فقر و نیازمنداش حقیر شمارد خداوند در قیامت او را رسوا می کند.
چشمه های حکمت رضوی ح 301

یکی از گناهان بزرگ توهین و تحقیر و کوچک کردن دیگران است که در این زمینه نکاتی رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1- توهین یعنی انسان با گفتارش یا عملش یا اشاره اش دیگری را خفیف و کوچک نماید.
یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
2- نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد،حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)

3- انسان نباید خود را در برابر اشخاص دیگر خوار و ذلیل کند بنابراین اشتغال به اموری که موجب ذلت و خواری فرد می شود، جایز نیست.(رساله جامع ج 2 م483)

خداوند توفیق دوری از گناه به ما عنایت فرماید. صلوات
بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات و عبادات مالی که برکات مادی و معنوی فراوانی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:

1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . اما در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1)

2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2)

3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3)

4. هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4)


خداوند باران رحمتش را بر همه ما نازل فرماید به برکت صلوات

منابع:

(1) (رساله مراجع مساله1754) (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)

(4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند در قرآن کریم از قول حضرت نوح (علیه السلام) خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا. از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی در پی بر شما فرو فرستد. (نوح 10-11)
چند نکته درباره نماز طلب باران:
1. یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. طبق برخی روایات شیوع گناهان و کفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز هایی است که موجب خشم خداوند رحمان می شود و باعث نیامدن باران می شوند
3. کیفیت این نماز مانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادا خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4. در هر رکعت حمد و سوره را میخواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر قنوت دارد و هر دعایی در قنوت کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر و چهار قنوت دارد.
5. برخی از مستحبات نماز باران:1 - مستحب است که نماز باران، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد.2- اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا ان شاء لله به آنها برسد و اگر اجابت نفرماید حتما برای مصالحی هست که خداوند به آنها عالم است و نباید از رحمت خداوند مایوس شد.
ضمنا انشاالله امروز بعد از نماز ظهر وعصر در صحن پیامبر نماز باران اقامه می شود و در صورت امکان زائرین در این برنامه ارزشمند شرکت کنند.
خداوندا برکات آسمانی را بر ما نازل بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشته باشیم، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
۱. وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد.
۲.اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و تاخیر انداختن در عمل به وصیت حرام است و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجاهدان در راه خدا وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند.
۳.میت می تواند نسبت به یک سوم اموالش وصیت کند و چنانچه بیشتر یک سوم وصیت کند باید ورثه اجازه و رضایت بدهند و گرنه مقدار بیشتر از یک سوم صحیح نیست.
۴.اگر میت بدهکار باشد باید ورثه بدهی های او را بدهند هر چند وصیت نکرده باشد.
5.توصیه می شود فرد وصیت کننده برای خودش وصی و ناظر بر وصیت انتخاب کند و محتوای وصیت را برایشان قرائت کند و چنانچه ابهامی داشته باشد ابهام را برطرف کند.

جهت شادی روح شهدا و امام شهدا و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه درباره امر به معروف می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ... الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ. امر به معروف مصلحت برای عموم مردم است یعنی اگر در جامعه اسلامی معروف و خوبی‌ها به درستی ترویج و شناخته شود. منکر و زشتی نیز به درستی معرفی و به مردم شناسانده شود، مردم غالبا در فضای سالم معنوی و اخلاقی قرار می گیرند.
به جهت اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر نکته کوتاه در این زمینه اشاره کنم:

1. در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. و انسان نباید در برابر وظیفه واجب دینی خجالت بکشد. البته با توجه به حساسیت این فریضه دقیقا باید با رعایت شرایط و مراتب باشد.

2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک جمعی، شاهد تضعیف نظام اسلامی هستیم، چنانچه تذکر مستقیم امکان ندارد چرا از یک پیام مضایقه می شود، یا اگر در اداره ای شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه مضایقه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟

3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش. ودر غالب موارد بگوییم و رد شویم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، بگوییم.



جهت نزول رحمت آسمانی با عافیت صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ام السبطین حضرت زهرا سلام الله علیها. حضرتش در یک روایتی به اسماء بنت عمیس می فرماید: من شیوه تشییع جنازه زنان را بسیار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى کشند که برجستگیهاى بدن او را براى بینندگان به نمایش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشکار نگذار بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش بپوشاند.اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ یُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلینى عَلى سَریرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرینى سَتَرَکِ اللّه مِنَ النّارِ.
مردم عزیز، خواهران گرامی حضرت زهرا سلام الله علیها برای حجاب و پوشش بعد از فوتشان دغدغه دارند، لذا پیرو و دوستدار حضرت زهرا سلام الله علیها باید نسبت به پوشش خودش و پوشش دختر و همسرش دغدغه داشته باشد. لذا به جهت اهمیت پوشش بانوان چند نکته در این زمینه یادآوری می کنم:
1. خواهران بزرگوارم باید توجه دارند که خانم در برابر نامحرم باید تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. علاوه بر این لباس که خانم در برابر نامحرم استفاده می کند، زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود.
2. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
3. مردان در برابر حجاب همسران و دخترانشان مسئول هستند یعنی نسبت به دختران از همان کودکی باید آنها را با حجاب و دوری از نامحرم عادت بدهند و نسبت به همسران هم با شرایط امر به معروف کنند.


انشا الله به توفیق الهی عفت و حیاء در جامعه هر روز بیشتر از گذشته فراگیر گردد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت ۹۵ روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرتش در خطبه فدکیه درباره فلسفه نیکی به والدین می فرمایند: فَجَعَلَ اللهُ ... برَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السُّخْط.
احسان به والدین مانع از عذاب حضرت حق خواهد شد.

یکی از حقوقی که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:

1. یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین نسبت به فرزند بدی کرده باشند.

2. اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.

3. اگر پدر و مادر درباره امور مربوط به فرزند دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستور شان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است. بنابراین اگر فرزند با دوستانی معاشرت داشته باشد که والدین از این ارتباط فرزندشان با او رنج می برند و قلبا آزرده خاطر می شوند بر فرزند ترک این رفاقت واجب است. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی)

شادی روح همه گذشتگان مخصوصا پدر و مادرانی که از جمع ما به رحمت خدا رفته اند صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.یکی از اعضایی که ما را در عبادت خدا کمک می کند زبان است و همین زبان هم ممکن است عبادات انسان را بسوزاند.یکی از از گناهان زبان که قرآن هم در چندین آیه به آن اشاره می کند، گناه کبیره غیبت است، پیامبر خدا درباره اثر غیبت می فرماید :الْغِیبَةُ أَسْرَعُ فِی دِینِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْأَکِلَةِ فِی جَوْفِه‌.غیبت کردن در نابودی دین مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.کافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 357 ، ح 1

برادران و خواهران،گاهی اوقات به اشتباه تصور می‌کنیم اگر"واقعیت" را بگوییم، غیبت محسوب نمی‌شود، می‌گوییم: «غیبت نکردم، راست گفتم!»
اما در حقیقت:از جهت شرعی غیبت مطابق نظر مقام معظم رهبری این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی، عیب پنهانی را که واقعیت دارد از شخصی در غیابش نزد دیگری بیان کنیم.

اگر خدای ناکرده در گذشته غیبتی کرده ایم، تکلیف شرعی چیست؟

به نظر اکثر مراجع از جمله مقام معظم رهبری دو مرحله دارد:

1. توبه و استغفار از گناه غیبت.

2. رفع حق‌الناس:یعنی در صورت امکان از طرف مقابل حلالیت طلبیده شود و اگر امکان ندارد یا حلالیت طلبیدن مفسده دارد، برایش استغفار و طلب آمرزش کند.

حال بیایید از درِ این حرم، در کنار زائران اهل دل، تصمیم بگیریم:از حالا مراقب زبانمان باشیم.و با کنترل این عضو کوچک، دین و عبادات خود را از نابودی نجات دهیم.

خداوند متعال برکات آسمانی خودش را با خیر و عافیت بر ما نازل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code