بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص: 219)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ

هر که به خانواده ‏اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. (الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص: 219)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

ما نسبت به اطرافیانمان وظایفی داریم و انجام برخی رفتارها حتی نسبت به نزدیکترین اشخاص به ما (مثل همسر و فرزندان) می تواند موجب حق الناس شود؛ امشب قصد داریم چند نکته کوتاه در این زمینه بیان می کنم:
1. در خانواده فرزندان نباید کاری یا رفتاری کنند که سبب اذیت و آزار والدین شود بلکه در خانواده واجب است فرزندان با والدین رفتار و برخورد نیکو داشته باشند. البته اگر انجام واجبات و ترک محرمات الهی سبب اذیت والدین شود، در این مورد استثناءً عمل به دستور پروردگار مقدم است اما اگر ترک مکروهی یا عمل مستحبی یا عمل حلالی از جانب فرزندان سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، باید ترک شود. (1)
2. تجسس نسبت به حریم خصوصی اعضای خانواده، توسط هیچ یک از اعضای خانواده جایز نیست مگر اینکه ضرورتی مهم در میان باشد مثل اینکه تجسس کردن لازمۀ جلوگیری از ارتکاب گناه فرزند و دفع فساد است، که در این صورت از باب نهی از منکر و در حد ضرورت لازم است. (2)
3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را از سامانه تلفنی 05132020 به صورت شبانه روزی سوال کنند.
خداوند الفت و صمیمیت در میان خانواده ها قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. (رهبری، سایت ادمین ؛ توضیح المسائل جامع م 2290 و 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
(2) امام خامنه ای شماره استفتاء: 828501 تاریخ استفتاء: 1396/09/29
(3) (استفتائات حضرت امام ج2 ص: 619 س13 ؛ رساله آموزشی ج2 ص: 65 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و س 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص: 467)

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 254

سلام علیکم. بسم‌الله الرحمن الرحیم‌
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ

. اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از آنچه به شما روزى داده‌ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزی (قیامت) فرا رسد، که نه در آن خرید و فروشى است و نه دوستى و شفاعتى،. (سوره بقره؛ آیه 254)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وقف خدمت شما خوبان تقدیم می کنم:
1. انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است. (1)
2. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
3. به تصریح تعدادی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (2)
4. کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند به طور مثال چند نفر با کمک هم فرشی را بخرند و آن را وقف مسجد نمایند. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب وقف، قبل از مساله1)
(2) (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)
(3) (امام خامنه ای، سایت لیدر، احکام وقف س67 و 69)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی: ص:167)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً.

کسی‏که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص:167)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اهمیت یادگیری احکام دین خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2)
3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (3)
خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11)
(2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265)
(3) (رساله مراجع م 2052)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده است‌که می فرمایند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. در قراردادهای کاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابر این اگر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است. و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. (1)
2. از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است زمان خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، در صورتی که انجام کارهای شخصی بر خلاف قرارداد باشد یا باعث کوتاهی در انجام وظیفه شود، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد‌، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند. (2)
3. اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، ادارۀی دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (3)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 15 و م 16 ؛ رساله آموزشی، ج2 ، درس 48 ص: 196 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 399 و م 400)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 27 و م 28 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 456)
(3) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1955)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه.

هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و خداوند متعال را برای این نعمت بزرگ شکر گذاریم؛ زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم.
از بهترین اعمال در ضمن زیارت، می توان به نماز اشاره کرد؛ چرا که یکی از آداب مورد تاکید در زیارت ائمه اطهار علیهم السلام خواندن نماز زیارت است؛ لذا دو نکته کوتاه درباره نماز زیارت عرض می شود:
1. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، در شرایط انجام با نماز واجب تفاوتهایی دارد: الف: اذان و اقامه ندارد. ب: می توان آن را نشسته خواند ولی ایستاده خواندن (برای غیر معذور) بهتر است. ج: می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست. د: نمی توان آن را به جماعت اقامه کرد. (1)
2. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات نیز بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند بنابر این کسانی که قصد انجام زیارت نیابتی دارند می توانند نماز زیارت نیابتی نیز بخوانند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (2)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه،م1و2و3و7 و کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ و فصل فی الجماعه، م2؛
(2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 482)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت صادق علیه السّلام در روایتی می فرمایند: کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَةً؛ عَیْنٌ‏ غُضَّتْ‏ عَنْ‏ مَحَارِمِ‏ اللَّه‏... .

هر چشمی روز قیامت گریان است مگر سه چشم: یکی از آنها چشمی است که از (دیدن) آنچه خدا حرام کرده است بر هم نهاده شده. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 482)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با امکاناتی که در اختیار داریم نگاه به فیلم و عکس بسیار اتفاق می افتد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حکم نگاه به فیلم و عکس نامحرم خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. نگاه به فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.
2. نگاه به فیلم و عکس نامحرم که حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد، اگر به قصد لذت جنسی باشد یا با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد، ولو که صاحب عکس و فیلم آشنا نباشد، شرعا حرام است. (1)
3. نگاه به فیلم و عکس نامحرمی که پوشش شرعی را رعایت نکرده و صاحب عکس آشنا باشد، مثل دختر عمو یا خواهر خانم یا همسر برادر و دیگر کسانی که آشنای انسان هستند، نگاه به فیلم و عکس این افراد هر چند بدون قصد لذت باشد، شرعا حرام است. (2)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) صرفا جهت اطلاع: اما چنانچه صاحب عکس آشنا نباشد در صورتی که عکس و فیلم مبتذل نباشد، نگاه کردن مانعی ندارد بشرط اینکه نگاه کردن به قصد لذت نباشد و با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود نداشته باشد.
صرفا جهت اطلاع: مقصود از آشنا بودن آن است که اگر او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان-مثلا- بشناسد، کافی است. (رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 745606، تاریخ استفتاء: 1395/12/12 ؛ استفتائات مکارم، ج3 س 679)
(2) (سیستانی، مکارم، وحید: اگر از خانم های بد حجاب یا بی حجابی باشد که وقتی آنان را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کنند، باشد؛ در صورتی که بدون قصد لذت جنسی و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.) (استفتائات حضرت امام، ج2 س 43 و ج3 ص: 261 س: 14 ؛ رساله آموزشی، ج2، درس 76 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1183 ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 223، حکم نگاه به عکس و فیلم ؛ توضیح المسائل مراجع، ج2 ذیل مساله 2434 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام نگاه کردن ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 س 1717 و 1719 ؛ جامع المسائل(فاضل) ج1 س1728 و س 1729 و س 998 ؛ بهجت استفتائات ج4 س5366 و س 5378)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی: ص 529)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ما دُمتَ فی الصَّلاةِ فَإِنَّکَ‏ تَقرَعُ‏ بابَ‏ المَلِکِ الجَبّار، وَ مَن یُکثِر قَرعَ بابِ المَلِکِ یُفتَح لَهُ.

تا زمانى که تو در حال نمازى، درِ خانه فرمان رواى جبّار را مى‌کوبى، و هر کس درِ خانه فرمان روا را بکوبد، برایش باز مى شود. (امالی طوسی: ص 529)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مبتلا به احکام نماز است؛ که لازم است برای اینکه دچار اشتباه نشویم دقیق بیاموزیم.
مسئله ای که امروز بیان می شود این است که در چند مورد باید نماز را کامل بخوانیم و نماز شکسته نمی شود و روزه هم صحیح است:
1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتی اعراض نکرده باشد؛ اما اگر اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خروج تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا بر نگردد (یا به نظر تعدادی از مراجع بداند که دیگر نمی تواند به آنجا برگردد) در این صورت نماز و روزه در آنجا کامل نیست. (1)
2. کسی که می داند یا تصمیم جدی دارد حداقل ده روز یا بیشتر در یک مکان بماند. محاسبه ده روز به این صورت است که اگر کسی شب و قبل از اذان صبح (2) برسد، 10 روز او غروب آفتاب روز دهم (به پایان می‌رسد، ولی اگر بین روز برسد باید 240 ساعت در مقصد بماند یعنی اتمام ده روز اقامت او روز یازدهم و همان ساعتِ ورودش است. مثلا: بنده ساعت 12 شب وارد مشهد شده ام، 10 روز من، غروب آفتاب روز دهم تمام می شود ولی اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشم برای کامل خواندن نماز، باید قصد ماندن تا ساعت 9 روز یازدهم را داشته باشم. (3)
3. اگر بعد از یک نماز چهار رکعتی ادائی، از قصد خودش برگردد نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی هم که در این مکان قرار دارد نمازش کامل است. (4)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری، صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص: 76، س: 210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397)
(2) امام خامنه‌ای، خوئی، تبریزی: قبل از طلوع آفتاب)
(3) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743)
(4) صرفا جهت اطلاع: اگر چهار رکعت نماز قضا خوانده باشد و از قصد دهه منصرف شود، تفاوت فتوا وجود دارد. (توضیح المسائل مراجع، م 1342)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج‏9، ص 538)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند: ... فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم ...

پرداخت خمس کلید رزق شماست. (وسائل الشیعه، ج‏9، ص 538)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مقدس اسلام عبادات به دو قسم مالی و غیر مالی تقسیم می شود که یکی از عبادات مالی خمس می باشد که با شرایطی به عهده انسان واجب می شود؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام خمس بیان می شود:
1. کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق با شأن مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود. (1)
2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود، سر سال به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. (2)
3. کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درآمدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شأن باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود، به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند توفیق اداء وظیفه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1775)
(2) (توضیح المسائل مراجع م 1780)
(3) (زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد.) (توضیح المسائل مراجع م 1781)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ص125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهُ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌

یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. (خصال صدوق ص125)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

می خواهیم چند نکته کوتاه درباره فردی که غسل واجب دارد و یا بانوانی که عذر شرعی دارند خدمتتان بیان کنم:
1. برخی از اعمال برای شخصی که غسل جنابت بر عهده اوست و انجام نداده و یا خانمی که در عذر شرعی است حرام است مانند:
الف: رساندن جایی از بدنش به خط قرآن و به نظر اکثر مراجع نام خداوند متعال یا برخی از اسماء متبرکه دیگر.
ب: توقف در مساجد مانند مسجد گوهرشاد (حتی حیاط آن). این افراد هر چند برای تعزیه یا مجلس عزاداری، حرام است که در مسجد توقف داشته باشد ولو برای دقایقی کوتاه باشد.
ج: گذاشتن چیزی در مسجد (به فتوا یا احتیاط واجب)، مثل اینکه مهر مسجد را بخواهد در مسجد بگذارد. (1)
د: به فتوای بیشتر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر ‏‌گنبد و اطراف ضریح مطهر اهل بیت علیهم السلام نیز، حرام است. (2)
2. خواندن قرآن و دعا و گفتن ذکر و صلوات برای جنب و خانمی که عذر شرعی دارد اشکالی ندارد البته به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای خواندن آیاتی که سجده واجب دارد، حرام است، اما گوش کردن آن اشکال ندارد. (3)
خداوند متعال توفیق یادگیری احکام و عمل به آنها را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: داخل شدن در مسجد براى گذاشتن چیزى در آن. سیستانی، گلپایگانی، صافی: بنابر احتیاط واجب چیزی را از بیرون در مسجد نگذارد.(حضرت امام: فتوی) نکته: نسبت به اینکه چیزی از مسجد بردارد، تفاوت فتوا وجود دارد.
(2) مشهور: توقف در زیر گنبد حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است.
(3) حضرت امام، بهجت، نوری: خواندن کل سوره حرام است. وحید و سبحانی: احتیاط واجب خواندن کل سوره حرام است. (رساله مراجع م 355 و م 1093 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
فردی به امام کاظم علیه السلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت رضا علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ.

بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از نعمت هایی که خداوند متعال تقریبا به همه ما ارزانی داشته است، نعمت فرزند است که باید شکر آن را بجا آورد و خانواده هایی که از این نعمت محروم هستند، قدر آن را می دانند که در همین جا برای همه خانواده هایی که از این نعمت الهی محروم هستند دعا می کنیم که خداوند متعال به همه آنها این نعمت را با خیر و برکت به همه آنها عنایت فرماید.
اما اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند وظایفی وجود دارد:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با آب فرات و تربت سید الشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن ‏نام نیک توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خداوند را داشته باشد مثل عبدالله و عبد الرحمن و امثال آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (1)
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند نباید از دزدان عقاید و اخلاق فرزندانمان غافل باشیم و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال : 156/196)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است. و همچنین حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّهَ.

هر کس که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند، از خداوند هم سپاسگزارى نکرده است. (الخصال : 156/196)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در ایام ولادت مادر سادات علیها سلام اینطور مرسوم شده است که از زنان و خاصه مادران تقدیر می شود و این بسیار سنت پسندیده ای است.
نکته ای که امروز اشاره می شود راجع به تقدیر از مادران آسمانی است. کسانی که مادر را به ظاهر از دست داده اند تصور نکنند که نمی توانند از مادر خویش تقدیر کنند و وی را خوشحال سازند؛ چرا که می توانیم با دادن صدقه و انجام واجبات و اعمال خیر نیابتی مانند زیارت حضرت رضا علیه السلام ایشان را خوشحال و از خود راضی کنیم. بنابراین کسانی که والدین خویش را از دست داده اند با انجام واجبات و مستحبات به نیابت ایشان و یا هدیه دادن، ایشان را در این روز عید از خود خشنود کنند.
جالب است که بدانیم در دین مقدس اسلام یکی از جاهایی که توصیه به دعا و حاجت خواستن شده، نزد قبر پدر و مادر است؛ لذا افرادی که مادرشان آسمانی شده اگر امکانش وجود دارد بر سر مزار پدر و مادر حاضر شوند و کنار قبر آنها دعا کنند و حاجت خود را بخواهند. (1)
اما نکته ای که مهم است این است که بهترین خدمت و تقدیر از مادران و پدران آسمانی و همه اموات این است که اگر عمل واجبی مثل نماز و روزه از آنها قضا شده، انسان انجام دهد یا به کسی پول بدهند تا برای آنها انجام بدهند؛ یا مثلا اگر آنها به کسی بدهکار بوده اند یا به اموال کسی خسارت زده اند و انسان از آن خبر دارد از صاحب مال حلالیت بطلبد یا اینکه بدهکاری و خسارت را پرداخت کند و اگر هم صاحب مال را انسان نمی شناسد یا به او دسترسی ندارد با اجازه از حاکم شرع همان مبلغ را به عنوان رد مظالم به فقیر صدقه بدهد. (2)
انشاء الله عیدی ما رحمت و غفران پروردگار بر والدین مان باشد به دعای حضرت رضا علیه السلام و به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروه الوثقی، فصل فی مستحبات الدفن، مورد 36)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الاموات، اقتباس از م 1 و م 2 ؛ رساله مراجع تقلید، اقتباس از م 2719)

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها ؛ روز زن ؛ تولد حضرت امام خمینی رحمه الله علیها رهبر کبیر انقلاب اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت مادر سادات حضرت زهرا سلام الله علیها
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ

به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سنت های پسندیده در شب و روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها که بین مردم مرسوم است این است که ولو با شاخه ای گل از مقام مادر و زن در جامعه تجلیل می شود؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه خدمت شما محبین و دوستداران اهل بیت علیهم السلام تقدیم می شود:
1. هدیه دادن به ارحام و خویشاوندان خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به مادر یا فرزند یا همسر یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست.
اما این مساله نسبت به فرزند نابالغ تفاوت دارد و توضیح مساله به این صورت است:
اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد، آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
در این شب نور و برکت برای همه مادران آسمانی دعا کنیم و به ایشان هدیه کنیم صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)

شب ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

پیشاپیش تبریک عرض می کنم ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها را ؛ لذا به مناسبت ایام شادی چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی خدمت شما خوبان بیان می شود:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 347)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إذَا جَائَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلْقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ

وقتی کسی به خواستگاری دخترتان آمد که دین و اخلاق او مورد پسند شما بود، دخترتان را به ازدواج او در بیاورید. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 347)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج خدمت شما خوبان بیان می کنیم:
1. امر ازدواج به خودی خود مستحب است؛ اما اگر کسی به واسطه نداشتن همسر به گناه می افتد واجب است ازدواج نماید. و در هر صورت چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد باید صبر کرد و هیچ عذری برای انجام نافرمانی و گناه پذیرفته نیست و باید از زمینه های گناه مانند نگاه به تصاویر و فیلمهایی که تحریک شهوت می کند، پرهیز کرد یا اگر شغلی دارد که با زنان ارتباط دارد مثلا فروشنده لباس زنانه است و شغلش سبب افتادن در گناه می شود باید شغلش را تغییر دهد. (1)
2. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تأکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. (2)
3. شایسته است مؤمنین نسبت به امر ازدواج آسان بگیرند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند.
4. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و به تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند و در برخی موارد علاوه بر پرداخت دیه، کفاره قتل هم واجب است. (3)
خداوند متعال مشکلات ازدواج جوانان را برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب نکاح و م 4 ؛ رساله مراجع م 2443)
(2) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13)
(3) (اجوبه الاستفتائات، س 1264 و س 1267 ؛ تحریر الوسله، کتاب دیات، القول فی اللواحق، الاول فی الجنین ؛ سیستانی، استفتائات، دیات، مساله 1 و مساله 2 ؛ مکارم، استفتائات سایت، سقط جنین ؛ بهجت، استفتائات، ج 4 ص: 504 س 6277)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج‏3 ، ص: 568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی می فرمایند: فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین...

خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه، ج‏3 ، ص: 568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1)
در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2)
یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست می‌آورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام می‌باشد یعنی انسان مالک آن نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3)
د: اگر انسان در کاری که به او واگذار شده کوتاهی کند، به مقداری که کوتاهی کرده نمی تواند اجرت دریافت کند و اگر اجرت را به صورت کامل دریافت کرده نسبت به مقداری که کوتاهی کرده، مدیون است.
خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204)
(3) (تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69)

از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند‌: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ.

خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود، حرام کرده است. (تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

بنا داریم چند نکته ای درباره خوردنی ها و آشامیدنی ها خدمت شما بیان کنیم که در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود:
1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1)
2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2)
3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (3)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند.
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 145)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882)
(3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون الاخبار ، ج2، ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر.

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است و تفاوتی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند که به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه با قصد لذت شهوانی یا ترس افتادن در گناه باشد، یا کلمات نامناسب میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است مثلا اگر خانمی یا آقایی ترس این را داشته باشد که با چت کردن با نامحرم به گناه آلوده می شود یا از همان چت کردن لذت شهوانی برده شود، در این مورد چت با نامحرم گناه و معصیت است. (1)
2. لمس مستقیم بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم در غیر ضرورت و اضطرار حرام است هر چند نامزد انسان باشد که هنوز بین دو نفر عقد شرعی خوانده نشده باشد.
3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است حتی به نظر تعدادی از مراجع تقلید (2) صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است. (3)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
(2) حضرت امام، گلپایگانی، صافی، مکارم، زنجانی: فتوی یا احتیاط واجب.
(3) (رساله مراجع تقلید م 889)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امروز قصد داریم راجع به زینت و کاشت مژه و ناخن مصنوعی که متاسفانه اخیرا بین بانوان مسلمان در حال گسترش است نکاتی شرعی بیان کنیم؛ اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و حتی اصل کاشت ناخن آیا برای یک بانوی مسلمان متدین جایز است یا خیر؟
در پاسخ لازم است خدمتتان عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله حرام است؛ که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)
3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است،
اما در صورتی که (مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جدا کردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2)
خداوند متعال توفیق یادگیری مسائل دین و عمل به آنها را به همه ما مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، م1 و 5 ؛ آیت الله مکارم: پوشاندن زیورآلاتی که معمولا در معرض دید نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده ای نداشته باشد واجب نیست ولی غیر اینها را باید از دید نامحرم پوشاند. رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید. (امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18 ؛ رساله مراجع مساله 338)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین می‌فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة

هر کس با رغبت و علاقه، ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم:
زیارت حضور زائر عند المزور است؛ یعنی حاضر شدن زائر در نزد امام معصوم علیه السلام؛ خوشا بحال افرادی که هم جسمشان و هم دلشان اینجا حاضر است. اما هستند افرادی که بخاطر این بیماری توفیق تشرف را نداشتند ولی دلشان همراه شماست آیا این زیارت هم وارد شده و استحباب دارد؟ یعنی آیا زیارت از راه دور نیز صحیح است؟
عرض می کنیم این چنین زیارتی خصوصا زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام به فتوای بعضی از مراجع از جمله امام خامنه ای استحبابش ثابت شده است. و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (1)
البته زیارت نیابتی نیز جزو مستحبات است؛ لذا می توانیم به نیابت از اموات و یا حتی افراد زنده زیارت انجام دهیم.
نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی‌رسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العملها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العملها عمل نماییم. (2)
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
(2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب آیه 32

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.

. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار و یا مجالس و میهمانی ها، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد؛ لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام ارتباط با نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2. صحبت چه رو در رو و چه مجازی نباید به قصد لذت و گناه باشد؛ بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد، نباید با او صحبت ‏کند و ارتباط برقرار کند و دلیل و جهت ارتباط هم هرچه باشد حکم را تغییر نمی دهد. (1)
در پایان عرض می شود یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی وجود دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در صحن های حرم مطهر است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code