سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین(ع) می فرمایند:
حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ;
حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».(نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)
در اسلام ؛کودکان و فرزندان حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود:
1-انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه (س)پیروى نماید
2-ادب نیکو: ادب به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و بچّه ها را سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى نخواهد داشت. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است.البته نصیحت و تذکر زبانی هم لازم و واجب است.
3- تعلیم قرآن وتحصیل علم:والدین فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت
4- حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند. پیامبر(ص) مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464)
خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضاعلیه السلام روایت شده فرمودند:
إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. الکافی، ج 1، 548.
خمس و زکات هردو از واجبات مالی میباشند ولی بین خمس و زکات فرقهایی وجود دارد
1.زکات به نه مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقرهای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق میگیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق-نمیگیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد،تعلق می گیرد.
2- مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد ومدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساندیا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
« فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ » ؛
آن مقدار که برای شما میسر است، قرآن بخوانید(آیه 20 مزمل)
تلاوت قرآن اثرات فراوانی در زندگی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-زدودن زنگار از قلب :پیامبر (ص) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن (کنز العمال، ج 2، ص 241). قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم هلاکت حتی به سراغ مان می آید که یکی از بهترین این راه ها برای پاک کردن زنگارها قرائت قرآن است.
2-برکت در زندگی: پیامبر (ص) فرمود: هر خانهای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می گردد و اهل آن در وسعت قرار می گیرند ( کافى، ج۲، ص۶۱۰)
3-افزایش ایمان: خداوند در سوره انفال می فرماید: مؤمنان ، تنها کسانی هستند که ...هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود ، ایمانشان افزونتر می گردد(آیه 2 انفال)
قرآن، قانون اساسى اسلام است با خواندن و توجه به معانى قرآن مىتوان به اعتقادات و رفتار و چگونه زیستن خود شکل داد. و تلاوت قرآن ، مسیر هدایت و تکامل معنوی را هموار میسازد.
خداوند توفیق عمل به دستورات قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ازامامصادق علیهالسلام روایتشدهکه حضرتش فرمودند:
مَن أکَلَ مِن مالِ أخیهِ ظُلما ولَمیَرُدَّهُ علَیهِ ،أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ.
هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند، در روز قیامت از آتش خواهد خورد.(ثواب الأعمال : 322 / 8 )
چند نکته درباره غصب:
1-یکی از محرمات و گناهان الهی غصب کردن مال و حق دیگراناست،مانند برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند یا برداشتن اموال پدر یا فرزند بدون اجازه و رضایت و یا نشستن در جایی از مسجدکهدیگری گرفته است.
2-اگر انسان چیزی را غصب کند باید فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدارکه تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود.(رساله مراجع م 2548)
3-خرید وفروش مال غصبی حرام و باطل است و صاحب مال به هرکسی که مالش در دست او باشد می تواند مراجعه کند و مالش را بگیرد اما اگر شک داشته باشد که غصبی است یانه؛ خریدو فروش اشکال ندارد.(رساله مراجع م 2561)
خداوند متعال ما را از گناه دور بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
و أَقِمِ الصَّلَوَةَ لِذِکْرِیَّ ;
نماز را برای یاد من به پا دار. ( آیه 14 سورة طه)
نماز در زندگی اثرات فراوانی دارد که به برخی اشاره میکنیم:
1-یادخدا:در آیه ذکر شده(و أَقِمِ الصَّلَوَةَ لِذِکْرِیَّ) فلسفه نماز را یاد خدا دانسته است؛ چون انسان در زندگی این جهان با توجه به عوامل غافل کننده نیاز به تذکر و یادآوری دارد و نماز در فاصلههای مختلف زمانی، ما را به یاد خدا انداخته و از غفلت بیرون میآورد.
2- آرامش قلبی:أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُّ الْقُلُوب; آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مییابد!»( آیه 28 سورة رعد)
یکی از بزرگترین بلاهای زندگی انسان، نگرانی و اضطراب است. عوامل این نگرانیها، آینده تاریک و مبهم، گذشته تاریک، دنیاپرستی و ترس از مرگ میتواند باشد.
همه این عوامل در برابر ایمان به خدا ذوب و بی رنگ شده و انسان با ایمان به خدا و یاد او آرامش خاصی پیدا میکند
3-دوری از کبر: حضرت فاطمه (علیها السلام) فرمودند: خداوند نماز را برای دوری شما از تکبر و خودخواهی قرار داد.(احتجاج طبرسی، ج 1، ص 258) چون در نماز آدمی در برابر عظمت بی انتهای خداوند با حالتی مملو از ضعف و ناتوانی می ایستد و سپس سر به خاک می ساید و خود را ذره ای ناچیز در برابر عظمت بی انتهای خداوند می شمارد
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ازپیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله روایت شده که فرمودند:
مَن کسَبَ مالاً مِن غیرِ حِلّهِ أفقرَهُ اللهُ.
هرکس مالی را از غیر راه حلال کسب کند، خداوند او را به فقر مبتلا خوهد نمود. (مستدرک،ج13،ص639)
دو نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
۱.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل موبایل و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است.
۲.اگر کسی وسیله را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام وگناه از این وسیله استفاده نمایند نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند قرار دادن اینترنت در اختیار اهل خانه با وجود ترس از اینکه در مسیر حرام از آن استفاده کنند.
خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»
«بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)
در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-مقام شب زنده دار: پیامبر(ص) فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند.
(عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2- نزدیک ترین فرد به پیامبر که حضرت می فرماید: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من خوش اخلاق ترین شماست
(صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3-حساب رسی آسان در قیامت: امام علی علیه السّلام – فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تاخداوند حسابت را آسان گیرد. (امالی صدوق، ص 174).
4-از بین بردن گناهان؛ رسول خدا(ص) فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب میکند [و آثار بد آنرا میشوید]( کنز الفوائد،ج 1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ازامامصادقعلیهالسلام روایت است که می فرمایند:
خَیْرُ لِبَاسِکَ مَالَایَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ یُقَرِّبُکَ مِنْ ذِکْرِهِ وَ شُکْرِهِ وَ طَاعَتِهِ....
بهترین لباس لباسی است که انسان را از خداوند غافل نسازد (بلکه طوری باشد که بنده به شکرگزاری و اطاعت او نزدیک کند) و شخص را به اطاعت و شک و یاد خداوند نزدیک نماید. مصباح الشریعة؛ ص30.
چند مورد است که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد:
1.بواسطه زخم ،جراحت یا دملی که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شود به شرطی که آبکشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد.(یا برای خصوص او سختباشد:امام، سیستانی، فاضل، مکارم، بهجت، نوری)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت اشاره به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون گانه زنان نباشد-مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.تذکر:مقدار بند انگشت اختلافی است)
3- هنگامی که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4- اینکه لباسهای کوچک او(که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) مانند جوراب ، عرق چین یا انگشتر نجس باشد. (مساله 848-849-855-861)
خداوند متعال همه ما را جزء نماز گزاران واقعی نماز قرار دهد بهبرکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛
و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم:
1-کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر(ص) مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید(کافی، ج 2، ص 103)
2- ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است.
امیرالمؤمنین (ع)مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3-افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4-افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(ع) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت استکه میفرمایند:
مَنْ أَحَبَّ اَلْمَکَارِمَ اِجْتَنَبَ اَلْمَحَارِمَ.
هرکه بزرگواریها را دوست دارد(و میخواهد بدانها رسد) ازمحرمات اجتناب ورزد.. (الإرشاد فی معرفة حجج الله علىالعباد؛ ج 1؛ ص 299)
چندنکته کوتاه درباره محرمیت :
1-یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره گان و هر چند سلسله ادامه پیدا کندمحرم است هرچنداین خانم ازاین مردبچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها،محرمیت ابدی است لذااگرزن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2-اگراقایی باخانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری ومادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3-با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: «فلله العزة جمیعا:
«پس همه عزتها از آن خداوند است . (آیه 10 فاطر)
«عزت» در مفهوم واصطلاح یعنی اینکه انسان مغلوب نشود و در برابر مستکبران ظلم پذیر نباشد.
در روایات عواملی ذکر شده است که موجب عزت میشود که به برخی اشاره می کنیم:
1-بندگی خدا: امام علی(ع) فرمود: هرگاه جویای عزت شدی،آن را با اطاعت[و پیروی از خدا]بجوی ( غررالحکم، شماره 4056) وفرمود: هر کس می خواهدعزیزترین مردم باشد،بایدتقوای الهی داشته باشد(بحار، ج 70، ص 285)
2-ولایتمداری: امام سجاد علیه السلام فرمود: پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است(میزان الحکمه؛ج3، ص1958)
3- جهاد: امام علی(ع) فرمود: خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است(نهج البلاغه دشتی، ص 682)
4- قناعت: امام علی(ع) فرمود: قانع باش تا عزیزشوی . (بحار، ج 78، ص 53)
5-چشم پوشی از دنیا : امام علی(ع) فرمود:هر کس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می شود(غررالحکم، 9148)
-خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت شهادتامام سجاد علیه السلام از امام رضاعلیه السلام به « ریان بن شبیب » فرمود:
إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا.
اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل الشیعة ج : 13 ص: 503)
دو نکته درباره عزاداری:
1- یکی از سفارشات دین تعظیم شعائر و بزرگ شمردن نمادهای دینی است و از مصادیق تعظیم شعائر، شرکت در عزاداری معصومین علیهم السلام میباشد و شایسته است مومنین در ایام سوگواری معصومین علیهم السلام آداب عزاداری را رعایت نمایند.
2-در ایام عزاداری رعایت برخی از امور مانند پوشیدن لباس مشکی یا حالت حزنداشتنمستحب و پسندیده است و برخی از مسائل مانند شرکتنکردندر مجالسگناه، آرایش نکردن درمقابل نامحرم، استفاده نکردن از سی دی های مبتذل و موسیقی های لهو ولعب؛و دیگر محرمات الهی که مومنیندراینایام ترک می کنند اختصاص به ایام عزا ندارد بلکه باید درتمامی ایام رعایت شود و احترام گذاشتن به دستورات الهی اختصاص به ایام عزاداری ندارد.البته بدیهی است که انجام گناه در ایام عزاداری به جهت بی احترامی به ایام عزدارای گناهش شدیدتر و زشت تر خواهد بود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت شهادت امام سجاد (ع)
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گستردهای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
1- خطبههای آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پردهبرداری از چهرة منفور بنیامیه خطبههایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنیامیه آگاه کردند و این زمینهای شد که بسیاری از قیامها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان میفرمود که مهمترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی فرمودند:
أصـْلِـحِ الْمُسى ءَ بِحُسْنِ فِعـالِکَ وَ دُلَّ عَلَى الْخَیْرِ بِجَمیل مَقالِکَ.
آدم بدکار را به وسیله کارِنیک خود اصـلاح کن، وباسخن زیبایت دیگران را به کارخیر رهنمون باش. [غررالحکم موضوعى، ج 1، ص 99]
دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر یادآوری می شود:
1- یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که امر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد.
2- در امر به معروف زبانی و عملی و رفتاری باید بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمود: اَلمُؤمِنُ مِرءاةُ المُومِنِ همچون آئینه عمل کرد که اولاً خوبی و بدی را با هم نشان می دهد ثانیاً روبرو و از روی صفا و نه انتقام جویی عیب را بی صدا و جنجال نشان می دهد ثالثاً در نشان دادن واقعیت ها فرقی بین افراد صاحب مقام و موقعیت و غیر آنها نمی گذارد و رابعاً در مخاطب انگیزه اصلاح ایجاد می کند نه عکس العمل و شکستن آینه .
خداوند توفیق عمل صحیح به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»
«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که می فرمایند :
اِنَّما مَثَلُ اَهْلِ بَیْتى فیکُمْ کَمَثَل سَفینَةِ نوحٍ علیه السلام مَنْ (رَکِبَهَا) دَخَلَها نَجا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرِقَ؛
مَثَلِ اهل بیت من، همانند کشتى نوح است که هر کس سوار آن شد، نجات یافت و هرکس رهایش کرد، غرق گردید.(امالی ( طوسی ) ص 349)
چند نکته کوتاه در مورد احکام حرم:
1- بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد.و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
2.خانم که عذر شرعی دارد یا فردی که حالت جنابت دارد می توانندبه صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حراماست) اما حرم امام زاده ها اگرمسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
تعجیل در فرجامام زمان علیه السلام سلامتیمراجععظامخاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِق : ْ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان؛
نشان منافق سه چیزاست:1-سخن به دروغ بگوید 2-از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید( تحف العقول، ص316)
نفاق، ادعای خوب بودن و درستکاری از طرف انسانهای نادرست و نابکار است. در قرآن و روایات نشانه هایی برای منافق شمرده شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-دروغ گفتن: خداوند درسوره منافقون می فرماید:«خداوند گواهی می دهد که منافقان در گفتار خود دروغگو هستند».(آیه 1 منافقون) یعنی در صحبت کردن چیزهایی را به زبان می آورند که خودشان اعتقادی به آن سخنان ندارند و در دل خود میدانند که در حال دروغ و فریبکاری هستند. منافق اگر پیمانی با کسی ببندد یا قولی بدهد، در قول و پیمانِ خود دروغگو بوده و پیمان خود را خواهد شکست. او همچنین در قول خود نیرنگ باز نیز می باشد.
2-فراموش کردن خدا و امید به غیر خدا: خداوند درسوره توبه درباره منافقین می فرماید:« خدا را فراموش کرده اند و خدا هم ایشان را فراموش کرده است(آیه 67 توبه) یعنی در زندگی بجای دنبال خدا رفتن، دنبال حل مشکلات از جانب غیر خدا و کدخدایان است و نتیجه اش این است که خدا نیز او را رها می کند و مشکلاتش چندبرابر میشود.
3-فسادطلبی بنام اصلاح طلبی: خداوند در قرآن می فرماید: “وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ؛ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ”(آیه 11و12 بقره): هنگامی که به آنها گفته شود: در زمین فساد و تباهی نکنید. گویند: همانا ما اصلاحگر هستیم. هان! ایشان بدون شک فسادکنندگان و تباهی پیشگانند و لیکن (به سبب غرور و فریب خوردگی خود به فسادشان) پی نمی برند».
خداوند ما را ازشر نفاقهای درونی حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که:
مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه.
و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1- اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند درقرآن نتیجه صبر را نترسیدن و رسیدن به بهشت معرفی میکند و می فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ:
به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده(آیه 30 فصلت)
در روایتی از پیامبر(ص) صبر بر سه گونه تقسیم شده است:1- صبر بر مصیبت ؛2- صبر بر طاعت؛ 3-صبر بر معصیت.( کافی، ج 2، ص 91)
منظور از«صبر بر اطاعت»،ایستادگى در برابر مشکلات اطاعت فرمان خداست: اطاعت فرمان الهى در نماز و روزه و حج و جهاد و اداى واجبات مالى،همانند خمس وزکات و هم چنین صبر و شکیبایى در برابر مشکلات اطاعت اوامر استحبابى که دامنهگستردهاى دارد.
منظور از«صبر بر معصیت»،ایستادگى در برابر شعلههاى سرکش شهوات وهیجانهاى برخاسته از هوا و هوس است که اگر چنین نباشد،طوفان شهوات و هوسها تمام ایمان و تقوا و پاکى و صدق و صفا و...را از بین مىبرد.
و منظور از«صبر بر مصیبت»،آن است که انسان در طول زندگى،در برابر حوادثدردناکى، مانند از دست دادن عزیزان، خسارتهاى عظیم مالى،به خطر افتادن آبرو وحیثیت اجتماعى، گرفتارى در چنگال بیمارىهاى صعب العلاج و مسولین ظالم و گاه همسران فاسد و...صبر و شکیبایى را ازدست ندهد.
خداوند صبر در برابر مشکلات و گناهان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق در روایتی می فرمایند:
أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ.
نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است.الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص: 264
چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1-اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و قضا نماید و انجام نماز قضا گرچه فوری نیست اما نباید در انجام آن سهل انگاری شود.رساله مراجع مساله 1370و1372،
2-نماز قضا را در هر ساعتی از شبانه روز می توان خواند و همچنین می توان نماز قضایی را که در وطن قضا شده، در مسافرت به طور کامل قضا کند..عروة الوثقی صلاة القضاء مساله10،
3.رعایت ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست مگر ظهر و عصر یا مغرب و عشاییکه از یک روز قضا شده است (فاضل، بهجت:اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است). (رساله مراجع مساله1375)
خداوند متعال توفیق خواندن نماز اول وقت و به جماعت را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد