بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
کافی (ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم روایت است از امام باقر علیه السلام‌که می فرمایند:
و َاللّه‏ِ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ؛

به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ کند براى تو بهتر است.کافی (ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1- قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید درموقع قراداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره داده شده باید با اجازه مالک خانه باشد.
2-قرارداد اجاره یک طرفه قابل فسخ نیست بنابراین چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه‌قرار‌داد‌را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3-بعد از تمام شدن مدت اجاره مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش‌در‌آن مکان باطل و ضامن اجرت مدت سکونت می باشد.
خداوند مشکل همه مستاجرین را بر طرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه‌35‌ق)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت‌ایام‌سوگواری«خداوند‌در قرآن‌ می‌فرماید:
لَهُمْ فِیها ما‌یَشاؤُنَ...

«آنچه آنان بخواهنددرآنجابرایشان‌آماده است».(آیه‌35‌ق)،

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون:
‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندک، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌کننده می‌‌شود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، کسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است که به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد که هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر کنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعانی ،ج27،ص96)
و نکته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( نهج البلاغه ،خطبه ی ۱۹۴ )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می فرمایند:
اءَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّما الدُّنْیا دارُ مَجازٍ، وَالْآخِرَةُ دارُ قَرارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ.

اى مردم ، این دنیا سرایى است که گذرگاه شماست و آخرت ، سرایى است پایدار.پس از این سراى که گذرگاه شماست براى آن سراى که قرارگاه شماست ، توشه برگیرید.( نهج البلاغه ،خطبه ی ۱۹۴ )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه در باره اعراض از وطن:
اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر‌را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای‌زندگی‌و سکونت انتخاب نموده است و مطمئن است‏که‌دیگر‏برای‌سکونت‌و‌زندگی به تهران برنمی گردد، حال چنانچه اگربرای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد (مشهور؛ مخالف: آیه الله خوئی ره که می فرمایند جایی که وطن باشد ، منهاج الصالحین مساله926
خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را‌بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد‌و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باتسلیت ایام سوگواری

رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد». کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین در نهج البلاغه در روایتی می فرمایند:
الْغِیبَةُ جُهْدُ الْعَاجِز.

غیبت کردن کارِ شخص ناتوان و عاجز است

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌مورد‌غیبت:
1.یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان‌عیب‌به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد.(اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام‌: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده،بشنود ناراحت می شود)
2.در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد‌یا آنکه در رفتار یااخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3-.همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت‌را‌شنید‌در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا‌صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4.‌هرکسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند.برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت ومقام معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد‌بشرطی‌که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن‌مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است. (استفتائات بهجت ج 4ص 562س 6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص 833م 31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س 59-58 حضرات امام، استفتائات س 9و 16و53-مکارم، استفتائات ج 1س 552- فاضل‌ جامع الاحکام ج 1‌س 982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 44 انعام)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
(فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):

پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(ص) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره النساء آیه10

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا‌.

همانا کسانى که اموال یتیمان را به ظلم مى‏خورند جز‌این نیست که‌آتش‌در‌شکم‌خود‌فرو‌مى‏برند (تجسم‌ هر تصرف در مال یتیم خوردن آتش است) و به زودى (به فاصله‏اى اندک میان خوردن و مرگ) در آتش فروزان درآیند و حرارت آن را بچشند.‌سوره النساء آیه10

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند مطلب در مورد اموال بچه نابالغ:
1.وظیفه نگهداری و اختیار اموال کودک باولیّ وقیم کودک است وکودک نابالغ نمی تواند در مال خود تصرف کند ولی خرید و فروش چیزهای کم قیمت اشکال ندارد. رساله‌مراجع‌مساله 2082‌
2. به نظر اکثر مراجع پدر طفل در صورتی می تواند در مال طفل‌تصرف‌مثل خرید‌و فروش کند که برای طفل مفسده و ضرر نداشته باشد و بهتر است مصلحت و نفع طفل رعایت شود. (مشهور مخالف ایت الله مکارم:پدر وجد پدری (بنابر احتیاط واجب) در صورت مصلحت تصرف کنند.سایت معظم له)
3.قیم و وصی در صورتی می توانند در مال طفل تصرف کنند که مصلحت و نفع طفل رعایت شود. (رساله مراجع مساله 2078)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیات6-8 سوره زلزله)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
« یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».:

در آن روز مردم بصورت گروه های پراکنده ( از قبرها ) خارج می شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود، پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن(تجسم خارجی آن را) را می بیند! (آیات6-8 سوره زلزله)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

سه گونه مجازات وجود دارد:
1-اعتباری و قراردادی:مثلا وقتی کسی از چراغ قرمز عبور کرد،جریمه میشود که این گونه قانون در خارج واقعیتی جز اعتبار قانونگذار ندارد،یعنی میتواند کم و زیاد شود یا نباشد؛مثلا پلیس جریمه نکند یا متوجه نشود یا جریمه را کم و زیاد کند.
2-مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد (مکافات دنیوی): کیفرهایی است که رابطه علی و معلولی با جرم دارند، یعنی کیفر معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است.مثلا اگر کسی سم بخورد مسموم میشودیا اگر یک چاقو به شکمش بزند زخمی میشود واین نتیجه عمل است و جزء عمل است و به آن وابسته است
3-رابطه عینیت واتحاد عمل و واقعیت خود عمل: مثلا اگر کسی برای خودش در سفر،از یک شهر وسیله ای بخرد و به شهر خودش پست کند، وبعد از مدتی به شهر خودش برود،می بیند اداره پست وسیله را به منزلش فرستاده است و خود وسیله را می بیند.
آن چه در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می شود تجسم عمل خود آنها است. یعنی ان چه به آدمی در آن جهان می رسد، چه نعمت های بهشتی و چه عذاب دوزخی، همان چیزهایی است که آدمی خودش آماده و مهیا ساخته است. مجازات آخرت، تجسم یافتن عمل است. نعمت و عذاب آن جا همین اعمال نیک و بد است که وقتی پرده کنار رود تجسم و مثل پیدا می کند. تلاوت قرآن صورتی زیبا می شود و در کنار انسان قرار می گیرد. غیبت و رنجاندن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید.
خداوند ما را از شر گناهانمان حفظ بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة آل البیت‌ج1‌ص‌378)

سلام علیکم بسم الله ‏الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است‌که حضرت فرمودند:
مَن تَطَهَّرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ‌وَ‌فِراشُهُ‌کَمَسجدِهِ.

هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل ‌نمازش ( عبادتگاهش ) خواهد بود. ( وسائل الشیعة آل البیت‌ج1‌ص‌378)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در باره با وضو و غسل:
1.در اعضاء وضو و‌غسل‌مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر‌چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
2. اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ و ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌های بعدی را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
نکته پایانی اینکه: طبق نظر اکثر فقها کاشت ناخن و م‍‍‍ژه مصنوعی در صورتی که در وقت نماز امکان برداشتن آن نباشد، جایز نیست. (جهت اطلاع: رهبری فقط در غیر از وقت نماز اشکال نمی دانند. استفتائات جامعه الزهراء وضو ناخن مصنوعی) (جهت اطلاع سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است، (تبریزى:‌مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
[تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51.]

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند:
«علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین و زیارة الأربعین و التختّم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرّحمن الرّحیم» [تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51.]؛

«نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

علت اهمیت زیارت اربعین:
1-جاودانه کردن پیام نهضت عاشورا: اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (ص)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایه‌گذاری شد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون ـ از قبیل شهادت حسین بن علی (ع) در عاشورا ـ به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.
2-رهایی از جهالت: ریشه همه گناهان و همچنین عامل دشمنی دشمنان دین، حب دنیا و دلبستگی به آن است و هدف همه انبیا،تعلیم و تزکیه است. در زیارت اربعین؛ عامل قیام امام حسین (ع)را رهایی مردم از جهالت علمی و عملی دانسته است که زیارت اربعین نشان عملی دل نبستن به دنیا و تبلیغ عملی و علمی پیام عاشوراست.( بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة)( مصباح المتهجد،ص 788)
3-عملیاتی شدن محبت اهل بیت:اربعین نماد محبت به اهل بیت و تعظیم شعائر است و محبت قلبی، فرد رابه سمت عمل و پیروی از اهل بیت(ع) سوق میدهد
خداوند توفیق زیارت اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج‏9، ص 538 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند:
فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،

پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج‏9، ص 538 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام خمس:
1- یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است
2-کسی که دارای درامدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درامدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند.فرقی نمی کند آنچه از درامد باقی ماند، پول نقد باشد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد.(توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
3.انسان مخیر است سال خمسی را به سال قمری یا شمسی تعیین کند. (توضیح المسائل مراجع م 1766)
4-کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(توبه/ 103)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
«خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103)

«از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

از آیات قرآن استفاده می‌شود صدقه دارای شرایطی می‌باشد که خدمت شما عرض میکنیم:
1- صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ: از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره)
2- بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.» (آیه271 بقره)
3- صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ :بخشش‌های خود را با منّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره)
4- انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند» (آیه265 بقره)
5- انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه کلمه قصار 396

سلام‌علی سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
الْمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن و به اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوى مردم داشتن است و حضرت ادامه می فرماید روزگار دو روز است، روزى به سود تو، و روزى به زیان تو است، پس آنگاه که به سود تو است به خوشگذرانى و سرکشى روى نیاور، و آنگاه که به زیان تو است شکیبا باش.نهج البلاغه کلمه قصار 396

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام اقتصادی:
1. هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به نظام اسلامی گردد جایز نیست لذا اگر خرید کالایی که سبب ضرر به اقتصاد دولت اسلامی بشود، خرید چنین کالایی جایز نیست.
2. قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق اگر خلاف قانون باشد به نظر فقها (فتوی یا احتیاط) جایز نمی باشد.
3. یکی ازکارهای خدا پسندانه،انجام هر کاری است که سبب تقویت اقتصادی کشور شود. بنابر این خرید کالای تولید داخل و بهبود کیفیت تولیدات داخلی به قصد تقویت اقتصاد کشور دارای اجر و ثواب است که کمک به سر بلندی کشور وهم آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد. اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج‌3، ص: 620 سوال 1779،
خداوند‌مشکلات اقتصادی مردم را با رحمت خودش بر طرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(توبه/ 103)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
«خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103)

«از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج 17، ص : 34)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند:
لَا تَدَعْ‏ طَلَبَ‏ الرِّزْقِ‏ مِنْ‏ حِلِّهِ‏ فَإِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَى دِینِک‏.

طلب روزی حلال راترک نکن چرا که روزی حلال کمکی برای دینداری توست.(وسائل الشیعة؛ ج 17، ص : 34)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش دارای اقسامی است:
قسم اول: خرید و فروش نقدی است
قسم دوم: خرید وفروش نسیه است یعنی فروشنده کالایش را بفروشد و بخواهد بعد از مدتی مشخصی، پولش را تحویل بگیرد.
قسم سوم: پیش خرید یا پیش فروش است یعنی اینکه مشتری تمام پول کالا را بدهد که بعد از مدت مشخصی کالا را تحویل بگیرد.که این سه قسم با رعایت شرایطش اشکالی ندارد.
قسم چهارم :اگر کسی کالایی را بفروشد و قرار بگذارد که بعد از مدتی آنرا تحویل بدهد و پول آنرا هم بعد مدتی تحویل بگیرد، این قسم از خرید وفروش باطل است.مثل اینکه کسی بگوید ده سکه فروختم برای یک هفته دیگر، و قرار بگذارد که همان یک هفته دیگر وجهش را دریافت کند، باطل و ناصحیح است.
توضیح المسائل مراجع م 2110و2104و2118
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
أَنَّ اللَّهَ بَری‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ وَ رَسُولُهُ:

( این آیات ) اعلام بیزاری ( و نسخ پیمان و رفع امان ) است از جانب خداوند و فرستاده او ، به سوی کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بسته اید.

توضیح حدیثتوضیحات

برای مبارزه با استکبار شیوه هایی دراسلام نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-اعلان برائت از دشمنان و جداکردن خطوط:خداوند می فرماید: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. اعلام برائت از ستم و ستمگران از سوی دین به منظور بارورساختن رشد سیاسی امت و در راستای تحرک‌آفرینی و مبارزه در برابر ستم بوده است.
2- خود باوری و اعتماد به نفس (ما می‌توانیم): یکی از روش‌های مستکبران در غلبه بر مردم، به استضعاف کشیدن آنان و تلقین این مطلب است که بدون تکیه و کمک ما قادر به ادامه حیات نیستید، تا آن‌جا که فراعنه خود را خدا و رب مردم می‌نامیدند و هم‌اکنون نیز مستکبران جهان در صدد القای همین مطلب به ملت‌ها هستند که اگر می‌خواهید به توسعه اقتصادی و فن‌آوری دست یابید، باید در مقابل ما زانو زده و قدرت و ولایت ما را بپذیرید.
این‌که ما می‌توانیم و به خود و توانایی‌ها و قدرت خود اعتماد داشته باشیم، مهم‌ترین اصل در مبارزه با استکبار و زورمداران است؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید:«وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِین [آل عمران/139] و اگر مؤمنید سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید»
3.برخوردتهاجمی بدون عقب‌گرد:مستکبران همانند حیواناتی هستند که اگر بدان حمله کنی عقب می‌نشینند و هر گاه پا به فرار بگذاری به دنبالت می‌دوند. خداوند در قرآن کریم بعد از توصیه به حالت تهاجمی در مقابل یاران شیطان می‌فرماید مکر و کید شیطان ضعیف است: «فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا [نساء/76] با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است».بنابراین کوتاه آمدن در برابر دشمن به این دلیل که جلوی بهانه های آنها را بگیرد،درست نیست.تاریخ انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که هر گاه ملت و دولت ایران، عقب کشیده و کوتاه آمده، استکبار گستاخ‌تر و جریح‌تر شده و هر گاه مقاومت و ایستادگی نموده و حالت تهاجمی به خود گرفته است، آن‌ها عقب کشیده و از مواضع خود کوتاه آمده‌اند.
4-تحقیر دشمن و بر ملا کردن قدرت پوشالی مستکبران:حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد فرمود:کد کیدک و امام به تبعیت از ایشان فرمود: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
5-صبر . صبرو مقاومت در جهاد علیه مستکبران عالم یکی از عوامل پیروزی است. «وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا». انعام /34
خداوند توفیق مبارزه با مستکبرین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 455 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام کاظم علیه السلام روایت شده‌که فرمودند:
اَفضَلُ‌ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدَ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ.

بهترین چیزى‌که ‌بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است.(تحف العقول ص 455 )

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره شکیات نماز:
1-در نماز شکهایی برای نماز گزار پیش می آید:
برخی از شکها، شکهایی است که نباید اعتنا شود، مانند شکی که از محلش گذشته باشد مثل اینکه فرد در حالی که ایستاده شک می کند تشهد را خوانده است یا نه، در این صورت به شکش اعتنا نمی کند و برخی از شکها، شکهای صحیح است که باید طبق احکام شک عمل کند و نماز را ادامه بدهد. ، برخی از شکها، شکهای باطل کننده نماز است یعنی بعد از شک باید مقداری فکر کند و اگر به یک طرف احتمال بیشتر ندهد باید نماز را رها کند.
2- شک در رکعات نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی با طل کننده است و همچنین اگر کسی در نماز چهار رکعتی قبل از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت یا چهار رکعت، باطل کننده نماز است مثلا اگر در حال ایستاده یا در رکوع یا در سجده اول شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باطل کننده نماز است.
خداوند توفیق عمل به دستورات الهی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 20 توبه)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
«الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ;

«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .»(آیه 20 توبه)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

قرآن در بیش از 14 آیه به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)
در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 )
2- هجرت برای حفظ دین: پیامبر فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31)
3- هجرت از دست ظلم ظالمان: قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)
4 . هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)
هجرت تاریخی امام خمینی(ره) نیز نوعی هجرت از دست ظالمین و برای حفظ دین بود.
خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی ( صدوق ) ص 21 - تحف العقول ص 489

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می‌فرمایند:
اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب؛‌

کوشا ترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. امالی ( صدوق ) ص 21 - تحف العقول ص 489

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام عده:
1- خانمی که همسرش فوت می کند، چنانچه بخواهد ازدواج مجدد انجام دهد، باید عده نگه دارد یعنی مدت مشخصی را صبر کند وسپس ازدواج کند. و همچنین اگر از همسرش طلاق بگیرد با شرایطی باید عده نگه دارد و ازدواج کردن در زمان عده برای خانم حرام است.توضیح المسائل مراجع م 2511
2- هر خانمی که شوهرش فوت کند، چه ازدواج دائم کرده باشد و چه ازدواج موقت،درصورتی که باردار نباشد، باید بعد از فوت شوهرش، چهار ماه و ده روز عده وفات نگه داردودر مدت عده وفات برای خانم پوشیدن لباسهای زینتی یا کاری که درنزدمردم زینت محسوب شود،حرام است.توضیح المسائل مراجع م 2517و2518
خداوند صفا و صمیمیت را در میان خانوداه ها قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد وال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 22 سوره ق)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ:

تو (ای آدمی) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید(آیه 22 سوره ق)

توضیح حدیثتوضیحات

در روایات عواملی به عنوان موانع بصیرت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-دلبستگی به دنیا: اصولاً دلبستگی و دوستى به یک چیز مانع درک حقیقت است؛ زیرا همان علاقه و محبت، انسان رابه سمت خود مى کشاند وازدرک چیزهاى دیگرمحروم مى کند. امام علی(ع) می فرماید: بدرستى که دنیا جایگاه فتنه‏هاست، کسى که آن را طلب کند او را هلاک کند؛ و هر که به سوی او نظر کند، چشم بصیرت را از او می گیرد (شرح غرر الحکم، ج۲، ص۶۳۷) مثل «عمر سعد» ها که به خاطر دلبستگی دنیا ، چشم بصیرت خود را کور کردند.
۲-هواپرستی وگرفتار شدن به شهوات ولذت ها:امیرالمومنین علیه السلاممی فرماید : هرگاه چشم ظاهری ، شهوت را ببیند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور گردد .» (تصنیف غرر الحکم ، ص 305)
مقام معظم رهبری فرموده اند : سیاست امروز سیاست اندلسی کردن ایران است (۶ /۱/ ۱۳۸۱) چراکه وقتی جامعه ای مشغول و گرفتار شهوات شد دیگر بصیرت خور را نسبت به مسائل پیرامونی از دست می دهد و همچون اندلس ممکن است کشور را تقدیم کفار نماید .
3-غفلت و لجاجت : امام علی(ع) می فرمایند: ادامه یافتن غفلت، دیده بصیرت را کور می سازد( غرر الحکم، ح۵۱۴۶)
مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «بعضى اشخاص، لجبازند و هر چه انسان حقیقت را در مقابل‌شان قرار مى‏دهد، روى موضع لجوجانه ی خود اصرار مى‏کنند. چنین رویّه‏اى، انسان را از حقیقت دور مى‏کند.( ۱۲/ ۸/ ۱۳۷۷)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code