بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسائل، ج 14،ص502)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تسلیت اربعین حسینی، از امام رضا علیه السلام روایت شده است:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَینُهُ یوْمَ تَبْکِی الْعُیونُ.

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، (وسائل، ج 14،ص502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چندنکته درباره عزاداری:
1.یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است.
2.از بارزترین تعظیم شعائر حسینی ،عزاداری است.
3.در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل اهل بیت علیهم السلام و مناقب ایشان بیان شود.
4.عزاداری باید به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
5.مستحب است افرادی در مجالس عزاداری شرکت کرده و مجالس باشکوه با ذکر اهداف اهل بیت علیهم السلام تشکیل شود.
6.مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
7.در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
8.در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود. (نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار، ج ۵۳، ص ۱۷۶)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام زمان ارواحنا فداه در توقیع خود به شیخ مفید، فرمودند:

اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خویش موفقشان بدارد، در وفا به عهدی که با ما دارند یکپارچه می شدند (اجتماع قلوب میکردند)، هرگز توفیق ملاقات آنها با ما به تأخیر نمی افتاد و البته سعادت دیدار ما با معرفتی حقیقی به سرعت نصیبشان می شد.( بحار، ج ۵۳، ص ۱۷۶)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

بین زیارت اربعین وظهورازجهاتی رابطه عمیقی وجود دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
1-وحدت و همدلی: طبق فرمایش امام زمان علیه السلام، ، آنچه باعث سرعت در ظهور میشود، عاملی که اگر انجام شود، بی وقفه ظهور اتفاق می افتد، اجتماع و همدلی شیعیان در وفای به عهد آن حضرت است؛و یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد با امام زمان ، مراسم اربعین است. شرط کمک خدا این است اجتماع قلوب برای وفای به عهد صورت گیرد و ما این امر را در اربعین می‌بینیم که همه یک دل‌اند و یک چیز می خواهند. از آنجا که سپاه حضرت حجت (عج) فراملیتی خواهد بود، باید افراد سپاه بطور طبیعی یکدیگر را درک کنند و با هم احساس غریبی نکنند و با هم همدل و یکرنگ باشند و با نقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی هم کنار بیایند و آنها را پوشش دهند.
2-جهانی سازی و معرفی به عالم:طبق برخی روایات امان زمان(عج) موقع ظهور خودش را با امام حسین(ع) معرفی می کند ومی فرماید: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ ...ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا (إلزام الناصب ،ج ‏2، ص 233)
باید ابتدا همه امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (ع)معنا پیدا کند. آیت الله العظمی بهجت ، پیاده روی اربعین را بهترین فرصت برای معرفی امام حسین(ع) به جهانیان دانسته، بر این نکته تأکید می کردند که:الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی شناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود.
3-یارسازی و لشکرسازی: یکی از شرایط اصلی ظهور یارسازی است و امام عصر،امام همه جهان است و قرار است برهمه دنیا حکومت کند.همان پدیده ای که قرار است در ظهور شکل بگیرد و وحدت ادیان را ایجاد کند «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا-آیه 3نصر» و از همه اکناف و اختار جهان به سمت امام(عج) حرکت صورت بگیرد، این رویداد در عاشورا شکل گرفته است و امروز نیز در اربعین تکرار می شود. پس این الگو به همان شکل در حال عملی شدن است.
خداوند توفیق زیارت با معرفت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 379)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده ‌که می‌فرمایند‌:
مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ.

کسی که شب را با وضو بخوابد، گویی که تمام شب را به احیاء و‌عبادت گذرانده است. (وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 379)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

‌یکی از واجبات وضو مسح سر می باشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود :
1.یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2- محل مسح باید خشک باشد.
3- به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر‌است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته واز جهت طولی به اندازه‌یک‌انگشت مسح کند.
4- مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگرموهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو‌سرجمع شود مسح برآنهاصحیح نیست.
5- (به نظر اکثر مراجع عظام) در مسح سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد.
خداوند توفیق بندگی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، ص 391)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام کاظم (ع)فرمود:
«من کف غضبه عن الناس کف الله عنه غضبه یوم القیامة؛

هر که خشمش را از مردم بازدارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز خواهد داشت». (تحف العقول، ص 391)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از روشهای غلبه بر خشم را خدمت شما عرض می کنیم:
1-یاد خدا : «ِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد!.(رعد ۲۸)
2-تغییر وضعیت دادن: پیامبر:زمانی‌که یکی از شما عصبانی شد، باید بنشیند(نزهة الناظر، ص 33)
3-وضو با آب سرد:پیامبر فرمود: خشم از شیطان است و شیطان از آتش پدید آمده و آتش را به آب می توان خاموش کرد؛ وقتی یکی از شما خشمگین شود، وضو گیرد.(نهج الفصاحة، ص: ۵۸۶)
4- دوری کردن از افراد بداخلاق: چون انسان تحت تاثیر خلقیات اطرافیان واقع میشود
5- سکوت کردن: پیامبر:هرگاه یکی از شما عصبانی شد باید سکوت کند (بحار،ج68،ص404)
5-گفتن برخی اذکار مثل:«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم »و (لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) و صلوات فرستادن
خداوند اخلاق خوش را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص 283 ، ح 646)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از‏ پیامبر‏ اکرم صلی‏ الله‌علیه و آله روایت‏ است که می‌فرمایند‌:
إنَّ الصَّدقَةَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ ،

صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌نشاند. (نهج الفصاحه ص 283 ، ح 646)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌‌مورد‌صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه‌مستحبی و کمک مالی به دیگران است واز آداب مهم سفر این است‌که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2.درمصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات‌با‌حفظ احترام پرداخت‌کرد.اما سعی شود صدقات را به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3. صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته ‌یا‌در قلک یا‌صندوق شخصی جمع‌ آوری‌‌نموده ‌‌تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام‌خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل‌‌دهد ‌( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید ) ( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م 1و 2- منهاج سیستانی ج 2 م1605 ؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری:اگر صندوق در اختیارشما باشد‌مانع ندارد.مکارم:اشکال ندارد.جزوه کاوشی در احکام ص94).
خداوند توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیات 40-43 مدثر)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
«...... یتَسَاءَلُونَ• عَنِ الْمُجْرِمِینَ• مَا سَلَککمُ‌ْ فیِ سَقَرَ• قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ»

«از مجرمان سؤال می‌کنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».(آیات 40-43 مدثر)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

عواملی در ترک نماز وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1-گناهان: .در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد(ع) به بررسی عوامل بی رغبتی نسبت به نماز و مناجات پرداخته و به خداوند عرض می کند:»خدایا چه شده است که هرگاه با خود می گویم که آماده نماز شوم و مناجاتی با تو داشته باشم،کسالت را در هنگام نماز بر من مسلط می نمایی؟و لذت مناجات را از من سلب می کنی... شاید به جرم و گناهم مرا مجازات نموده ای؟( بحار، ج 14، ص 310)
2-عدم شناخت و بی مهری به خداوند:خدا به حضرت موسی(ع) فرمود: اگر ببینی آنان را که درون شب برای من نماز می خوانند گویا من درپیش چشمان آنانم و با من به گفتگو نشسته اند... ای فرزند عمران،خطا می کند و دروغ می گوید آن کس که می پندارد مرا دوست دارد اما همینکه شب فرا می رسد می خوابد.آیا هر محبی سخن گفتن در خلوت با محبوب خود را دوست نمی دارد(بحار،ج87.،ص139)
3-دوستان بد:یکی از عوامل اصلی در ترک نماز دوستان بد هستند،چون دوست بر عقادی دوست اثر فراوانی دارد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: افراد تابع عقیده دوست خود هستند، پس مواظب باشید که با چه کسی دوست می شوید».( مستدرک؛ ج 2،ص 63)
4-عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن یا ترک نماز: اگر انسانها به اهمیت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دین و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستی در انجام نماز چه پیامدهایی دارد، قطعاً سستی نخواهند کرد.
خداوند ما را جزء نماز گزارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تهذیب الأحکام ج‏6، ص 193 ، ح418 )

سلام علیکم‌بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله ‌روایت است که فرمودند:
کَمَا لَا یَحِلُّ لِغَرِیمِکَ أَنْ یَمْطُلَکَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَکَذَلِکَ لَا یَحِلُّ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ.؛

همانطور که براى آن کسى که از تو قرض گرفته جایز نیست در صورتی‌که‌توانائی اداء آن را دارد به تأخیر بیندازد، پس براى تو هم جایز نخواهد بود با این که مى دانى او تنگدست است از او مطالبه کنى (تهذیب الأحکام ج‏6، ص 193 ، ح418 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

‌دو نکته کوتاه درباره اداء دین و بدهی:
1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایجتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر (ص) فرمودند:
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»

«برای شهادت امام حسین (ع) در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

قیام امام حسین (ع) از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1-اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین (ع) در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2- نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه (ع) در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین (ع) می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین (ع) ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت (ع) در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3-تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی‌امیه تا بنی‌العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه - جلد 3 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السّلام که فرمودند:
اَلتِّجَارَةُ تَزِیدُ فِی اَلْعَقْلِ‏.

تجارت (داد و ستد ) عقل را مى‏ افزاید. (من لا یحضره الفقیه - جلد 3 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با سرقفلی
1.سرقفلی عبارت است از حق اولویتی که مستاجر بر ملک پیدا می‌کند، در مقابل پولی که به مالک در اول قرارداد می پردازد، سرقفلی صورت های مختلفی دارد از‌جمله اینکه مالک ملک خودش را به دیگری به مبلغی مثلا ده هزار تومان یک ساله اجاره بدهد و مالک شرط کند علاوه بر مبلغ اجاره، مبلغی نقدی پرداخت شود، که این به شیوه قرارداد اجاره، سرقفلی گفته می شود. و مالک هم نمی تواند بدون رضایت مستاجر ملک را به شخص دیگری واگذار کند یا اجاره را بدون توافق از مبلغ ذکر شده در قرارداد بالاتر ببرد.
2. به نظر اکثر فقها نقل و انتقال سرقفلی به صورت خرید و فروش صحیح نیست و برای اینکه نقل و انتقال سرقفلی شرعا صحیح باشد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد. ( مشهور مخالف:حضرت امام،مقام معظم رهبری در احکام اقتصادی آقای قاضی ایت الله مکارم و فاضل هم صحیح می دانند) (منهاج الصالحین، شروط عوضین،مساله اول آن، فروش حق، تحریر، شروط عوضین، م اول؛ هدایه العباد، شروط عوضین، م اول؛ اجوبه، م2053)
3- اگر کسی سرقفلی ملکی را مالک هست و می‌خواهد به دیگری واگذار کند می تواند به مشتری بگوید سرقفلی ملک را به صد میلیون مثلا مصالحه می‌کنم و چنانچه طرف مقابل قبول کند سرقفلی مورد نظر نقل و انتقال، پیدا می کند. (رساله مراجع م 2846، ملحقات رساله های مراجع، سرقفلی )
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره ذاریات، ایه 55)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
وذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛

و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛ (سوره ذاریات، ایه 55)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1-قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2-رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3-نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4-یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: مثل نماز
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول‌ص‌455)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند‌:‌
اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به،‌الصَلوةُ‌.‌

بهترین ‌چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به در گاه الهى تقرب پیدا مى‌کند، نماز‌است‌. (تحف‌العقول‌ص‌455)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط:
1- برخی از شکیات نماز سبب واجب شدن نماز احتیاط می شود مثلا نمازگزاری که در هر حالتی از نماز شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت باید بنا را بر‌چهار بگذارد یعنی آن را رکعت چهارم خودش‌حساب‌کند. و بعد‌از اتمام نماز بلافاصله بدون اینکه حالت نماز‌بهم بخورد‌یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا بیاورد. (مشهور، مخالف‌: شبیری بنابر احتیاط واجب دو رکعت نشسته بجا بیاورد) (رساله مراجع م 1199)
2- اما کیفیت نماز احتیاط: اگرنماز گزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید وحمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند.(رساله مراجع 1215)
3-نماز احتیاط،سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آنرا آهسته بخواند.(مشهور(بنابر فتوا یا احتیاط) آهسته خواندن حمد و بسم الله مخالف:سیستانی بنابر احتیاط حمد اهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب اهسته خوانده شود )رساله مراجع م 1216
خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول، ص316)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگاری سید الشهدا
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ کانَ مُنافِقا و إن صامَ و صلّى و زَعَمَ أنّهُ مُسلِمٌ : مَن إذا ائتُمِنَ خانَ ، و إذا حَدَّثَ کَذَبَ ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ ،

نشان منافق سه چیزاست: 1- در امانت خیانت نماید 2- سخن به دروغ بگوید. 3 - از وعده تخلف کند ( تحف العقول، ص316)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نفاق، ادعای خوب بودن و درستکاری از طرف انسانهای نادرست و نابکار است. در قرآن و روایات نشانه هایی برای منافق شمرده شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-دروغ گفتن: خداوند درسوره منافقون می فرماید:«خداوند گواهی می دهد که منافقان در گفتار خود دروغگو هستند».(آیه 1 منافقون) یعنی در صحبت کردن چیزهایی را به زبان می آورند که خودشان اعتقادی به آن سخنان ندارند و در دل خود میدانند که در حال دروغ و فریبکاری هستند. منافق اگر پیمانی با کسی ببندد یا قولی بدهد، در قول و پیمانِ خود دروغگو بوده و پیمان خود را خواهد شکست. او همچنین در قول خود نیرنگ باز است.
2- فراموش کردن خدا و امید به غیر خدا: خداوند درسوره توبه درباره منافقین می فرماید:« خدا را فراموش کرده اند و خدا هم ایشان را فراموش کرده است(آیه 67 توبه) یعنی در زندگی بجای دنبال خدا رفتن، دنبال حل مشکلات از جانب غیر خدا و کدخدایان است و نتیجه اش این است که خدا نیز او را رها می کند و مشکلاتش چندبرابر میشود.
3- فسادطلبی بنام اصلاح طلبی: خداوند در قرآن می فرماید: “وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ؛ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ”(آیه 11و12 بقره): هنگامی که به آنها گفته شود: در زمین فساد و تباهی نکنید. گویند: همانا ما اصلاحگر هستیم. هان! ایشان بدون شک فسادکنندگان و تباهی پیشگانند و لیکن (به سبب غرور و فریب خوردگی خود به فسادشان) پی نمی برند».
خداوند ما را ازشر نفاقهای درونی حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی ج5 ص 56 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:
خداوند متعال به حضرت شعیب وحی کرد که من 100 هزار نفر از امت تو را عذاب می کنم 60 هزار نفر از خوبان و 40 هزار نفر از اشرار. حضرت شعیب سوال کرد: اخیار و نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود:
دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی..

چرا که ایشان با اهل معصیت و گنهکاران مسامحه می کردند و به خاطر من غضب نمی کردند ( کافی ج5 ص 56 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی کوتاه در باره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1- یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام وشرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود.
2-کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون:
1-ازبرکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. ( تحف الحقول ص51)
2- انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند.
3-دعا در چنین فضایی وشرایطی مستجاب نمی شود.
4- فساد و فحشاء در جامعه گشترش پیدا می کند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 20 توبه)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
«الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ;

«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .»(آیه 20 توبه)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

قرآن در بیش از 14 آیه به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)
در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 )
2- هجرت برای حفظ دین: پیامبر فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31)
3- هجرت از دست ظلم ظالمان: قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)
4 . هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)
هجرت تاریخی امام خمینی(ره) نیز نوعی هجرت از دست ظالمین و برای حفظ دین بود.
خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج3 ص 414)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است‌که می فرمایند:‌
اِنَّ لِلجُمُعَةِ حَقّاً وَحُرمَةً فَایّاکَ اَنْ تُضیعَ اَوْ تُقَصِّرَ فى شی‌ء مِنْ عِبادَةِ الله.

‌براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامى است ( که باید مراعات شود) پس بپرهیز و بر‌حذر باش از اینکه حق جمعه را ضایع نموده و در عبادت خدا در این روز کوتاهی‌کنى! (کافی ج3 ص 414)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1- در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن ‌نماز ظهر یا خواندن‌نماز جمعه مخیر است ، هر‌چند که ‌شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند.رساله مراجع ص842مساله1،(نماز ظهرنیز بنابراحتیاط خوانده شود: صافی، گلپایگانی ،)
2- کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنابر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی، رساله مراجع ص 862،) واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری که‌باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.‌رساله مراجع ص 852 مساله 38 ( رساله مراجع صفحه 858 )
3- کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیزکافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. رساله مراجع ص 847
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد وآل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام سوگواری
پیامبر(ص) فرمودند :افضل اعمال امتی انتظار فرج ؛

بهترین اعمال امت من انتظار فرج الهی است»( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

معنای انتظار این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و در آن‌چه بر آن‌ها واجب است، مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورهای دینی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آل محمد عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف بیاید و کارها را درست کند، از آن‌ها دست بردارند.
هر مسلمانی، موظف است خود را به انجام دستورهای اسلام مکلف بداند؛ برای شناسایی دین از راه صحیح، از هیچ کوششی فروگذار نکند و به توانایی خود از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد؛
وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می‌کند، وسایل پذیرایی را آماده می‌کند و با لباس مرتب و چهره‌ای شاداب در انتظار می‌ماند. چنین کسی می‌تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظار میهمان بوده همه او را مسخره خواهند کرد. انتظار باید قبل از آن‌که از ادعای انسان فهمیده شود، از رفتار و کردار او فهمیده شود. با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی اهل گناه و دل‌بستگی به دنیا نیست؛ چرا که چنین کسی نمی‌تواند از وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها و آلودگی‌ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.
امام رضا (علیه السلام) در حدیثی تحقق انتظار فرج را این طور تبیین می کند: انتظار فرج نزد ما پایداری و مقاومت در برابر دشمنی ها و ستم ها و مصاحبت زیبا با همسایگان، اعطای خوبی ها به همگان، پند دادن به دیگران و نصیحت و مهربانی نسبت به انسان های مومن است. چنین انتظاری افضل اعمال است.
-خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ( ط- دارالحدیث ) ، ج‏ 4، ص: 30)

بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ‏ أَکَلَ‏ مَالَ‏ أَخِیهِ‏ ظُلْماً وَ لَمْ‏ یَرُدَّهُ‏ إِلَیْهِ‏ أَکَلَ جَذْوَةً مِنَ النَّارِیَوْمَ الْقِیَامَة »

هر که مال برادر (دینى) خود را بخورد، و ( خودش یا عوضش را ) باو برنگرداند، در روز قیامت پاره ای از آتش خورد. (الکافی ( ط- دارالحدیث ) ، ج‏ 4، ص: 30)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1.یکی از صدقات واجب که‌بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2-رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3.رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576)
4.اگرکسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 96 آل عمران)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
« إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا :

نخستین خانه‌ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت است(آیه 96 آل عمران)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در اصطلاح دینی، تبرک عبارت است از طلب برکت و خیر از خدا یا انسان و شیئی که خدا امتیاز ویژه‌ای به او بخشیده است؛ خواه برکت دنیوی باشد، مانند افزایش روزی، خواه اخروی، مانند علوّ درجات در آن دنیا؛ همچنین برکت می‌تواند مادی باشد یا معنوی. مؤمن در عملِ برکت سعی دارد به واسطه آثار برکت بخش، از فیض و قدرت الاهی بهره‌مند شود.
در قرآن 4 نوع تبرک آمده است:
1-تبرک مکان: مثل مکه و مثل مسجد الاقصی: (.الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکنا حَوْلَهُ: (آیه 1 اسراء)
2- تبرک زمان: خدا شب قدر را مبارک میداند( لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ)(:آیه 3 دخان)
3- تبرک به شخص: حضرت عیسی خودش را متبرک میداند: (و جَعَلَنی مُبارکا:آیه 31 مریم) ویا خاندان حضرت ابراهیم را با برکت میداند: (بَرَکاتُهُ عَلَیکمْ أَهْلَ الْبَیت:آیه 73 هود)
4-تبرک وسیله:مثل تبرک حضرت یعقوب به پیراهن فرزندش یوسف: که پیراهنش را بر چشمان حضرت یعقوب انداختند ورحمت خدا توسط پیراهن حضرت یوسف جاری شد و حضرت یعقوب بینا شد(أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً « آن پیراهن را بر چهره احضزت یعقوب انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف)
تبرک به حرم و ضریح امام رضا(ع) نیز از این بابت است.
خداوند برکت به زندگی ما عطا بفرماید به ببرکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133

بسم الله الرحمن الرحیم .امام صادق در روایتی نورانی در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهدا می فرمایند:
مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة

کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏برد. کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1-یکی از مستحباتی که سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم السلام خصوصا قبر سالار شهیدان سید الشهدا علیه السلام است.
2- یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
3-نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3-نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند.البته توجه شود که برای امام زادگان می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند توفیق زیارت اربعین سید الشهدا نصیت همه دوستداران حضرتش بفرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 16 فصلت)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند درباره نحوست برخی ایام در قرآن می فرماید:
«فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ

بادی سخت و سرد در روزهایی شوم ونحس بر آنها فرستادیم»(آیه 16 فصلت)

توضیح حدیثتوضیحات

نحس بودن روز ؛ یعنی این‌که در آن زمان تنها شرّ و بدى رخ می‌دهد، و اعمال انسان براى او، برکت و نتیجه خوبى نداشته باشد(المیزان، ج 19، ص 71)
معروف بودن سعد و نحس ایام در میان مردم در ارتباط با حوادثی است که در آن واقع شده است. از امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده است: در روز چهارشنبه قتل هابیل به دست قابیل واقع شد، یا گفته شده روز سوم ماه نحس است، چون آدم و حواء از بهشت بیرون رانده شدند.( تفسیر نمونه، ج 23، ص 41) بنا بر این نحس بودن در این موارد مربوط به وقایع می شود
بنابراین طبق این روایات وآیات، روزها نحس نیستند؛ بلکه نتایج اعمال ما آن روز یا شب را به خوب یا بد بودن متصّف می کند.
نحس بودن ماه صفر نیز روایت معتبری ندارد و برفرض نحوست،منظور اتفاقات بدی که در آن افتاده میباشد،مثل شهادت پیامبر(ص) و امام حسن (ع) و امام رضا(ع) و اسارت خاندان اهل بیت(ع).
در هرصورت برای رفع نحوست، بادادن صدقه و خواندن آیه الکرسی طبق روایات میتوان حل مشکل کرد.( مستدرک الوسائل ، ج 56، ص28 و 31)
خداوند ما را از شر نحوست گناهانمان برطرف فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code