سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها از حضرتش روایت شدهکه فرمودند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. ( وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ ص166)
چند نکته کوتاه درباره احکام مال حرام:
1.مصرف مال در راه حرام، گناه و کفران نعمت الهی است و علاوه بر اسراف، در برخی موارد، تشویق و ترویج گناه نیز محسوب می شود.
2.خرید و فروش هر چیزی که از راه حرام مثل قمار، ربا، دزدی، یا فروش سی دی های مبتذل به دستآمده،حرام می باشد و اگر جنسی را خریداری کرده و پس از خرید، متوجه غصبی بودن آن شده است باید آن را به صاحب اصلی اش برگرداند.
3-استفاده و خرید و فروش مواد مخدر حرام است و خرید و فروش هر چیزی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره حرام است. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070) (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال بحق حضرت زهرا سلام الله علیها توفیق کسب روزی حلال و دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تسلیت شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها از آنحضرت روایت شده که می فرمایند: مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛
هر کس خداوند متعال را خالصانه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او مى کند. بحار الأنوار ج ۷۰ ، ص ۲۴۹ . تنبیه الخواطر : 2/108
چند نکته درباره نماز آیات:
1-نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب مىشود: اول: گرفتن خورشید. دوم: گرفتن ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود و کسى هم از آن نترسد. سوم: زلزله، اگر چه کسى هم نترسد. چهارم: رعد و برق و بادهاى سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتى که بیشتر مردم بترسند، که بنابر احتیاط واجب باید براى اینها هم نماز آیات بخوانند.(مشهور،فتوی : : :بهجت مخالف: سیستانی: بنابر احتیاط مستحب بخواند) رساله مراجع م١٤٩١
2- از وقتى که ماه شروع به گرفتن مىکند وقت نماز ایات شروع می شود وبنابر نظر اکثر مراجع عظام تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته است وقت نماز ادامه دارد.(مخالف : حضرت امام ، نوری بنابر احتیاط واجب وبهجت فتوی: به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. )
3- آسان ترین روش نماز ایات این است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد،آیه هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود (امام خامنه ای سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلاً در سوره فلق ، اول «بِسْمِ اللّهِ الرَّحَمنِ الرَّحِیمِ * قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود ، بعد بایستد و بگوید : «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود ، و بعد از رکوع بایستد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ غاسِقٍ اِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِى العُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید : «وَمِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن ، دو سجده کند ، و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد ، و بعد از سجده دوم تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد .(رساله مراجع م 1507 ،1508عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: وَ مَن ْیُعَظِّمْ شعائِر َاللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب.
هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، اینکار نشانهی تقوای دلها(یآنها) است. ( سوره حج آیه32)
چند نکته درباره احکام عزاداری:
1.تعظیم شعائراهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده، بزرگداشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارزآن نماز جماعت، حج، حجاب، زیارت اهل البیت علیهم السلام وبرگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی ائمه اطهار علیهم السلام است و پوشیدن لباس سیاه درایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3.در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط،که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4.عزاداران محترم باید از هر عملیکه باعث اذیت دیگران میشود پرهیزنمایند مانند بلند کردن صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عزاداری با معرفت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ازحضرتش روایت شده که فرمودند: خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَ الرِّجَال.
بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند.( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
از نظر شرع مقدس اسلام ،پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می باشد. (مانند جوراب نازک، آستین کوتاه، پیدا بودن زیر گلو در برخی پوشش ها)
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر.
خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.( من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1-یکی از ارکان نماز تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل میکند(همه بجز آیت الله زنجانی:گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است.رساله مراجع مساله948)
2-شکستن نماز از روی اختیاروبدون مجوز شرعی،بعد از گفتن تکبیره الاحرام جائز نیست. رساله مراجع مساله1159،(خویی،سیستانی،مکارم:شکستن نماز از روی اختیار بنابر احتیاط واجب جایز نیست)
3-هنگامگفتنتکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد اما حرکت دستها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها رابالا بیاورد. (رساله مراجع مساله951،(نکته جهت اطلاع:آنچه در تکبیر مستحب است رفع الیدین، حین التکبیر است نه وضع الیدین و کاری که معمولا انجام می دهند وضع الیدین است نه رفع الیدین.)
4-تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحباست و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی: گلپایگانی، صافی بنا بر احتیاط واجب: امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، وحید، ، احتیاط مستحب:خوئی، تبریزی،)باید درحال آرامش بدنگفته شود. (اجوبهس434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29،)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَاالنَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (آیه 59 سوره احزاب)
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان :
1.حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد ؛که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش ولباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا نباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که ایشان در مورد فلسفه بجا آوردن نذر می فرمایند: الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ
خداوند وفای به نذر را موجب آمرزش قرار داد. (علل الشرائع، ج 1، ص 289 خطبه فدکیه)
یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است که بعضی از عزیزان برای برخی مناسبتها مانند ایام فاطمیه نذرهایی داشته اند اما اکنون توانایی برای انجام نذر را ندارند، حال وظیفه آنها چیست؟
در پاسخ به چند نکته باید توجه شود:
1.اگر نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان جاری نکردهاند یا (به نظر مشهور مراجع) صیغه
مخصوص نذر شرعی را نخوانده اند چیزی بر آنها واجب نیست. (مخالف ایت الله مکارم: اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند(پیک احکام 16)).
2. اما اگر صیغه نذر را با رعایت سایر شرایط نذر بر زبان جاری نماید یعنی مثلا بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم در ایام فاطمیه مجلس عزاداری برگزار نمایم ولی در همان روزها توانایی(جسمی یا مالی) انجام آن را نداشته باشد انجام نذر بر او واجب نیست ، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا انسان به نذرش عمل نکند کفاره دارد. (صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست3روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زهرا سلام الله علیها ، روایت است که می فرمایند: إِنْکُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَتَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُفَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا.
اگر به آنچه ما امر کرده ایم عمل میکنی و از آنچه نهیکرده ایم اجتناب میکنی ، از شیعیان ما هستی . (تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص : 307 )
دو نکته در رابطه شبکه های مجازی:
اول.یکی از امکاناتی که امروزه در اختیار اکثر افراد جامعه قرار دارد امکان استفاده ی از نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی است. با وجود این امکانات، انسان های مؤمن و متدین می توانند، فرهنگ و معارف دینی را با کمترین هزینه، ترویج و تبلیغ نمایند اما با توجه به اینکه این امکانات قابلیت این را دارند که هم در مسیر حلال استفاده شوند و هم در مسیر حرام، مؤمنین عزیز باید دقت و توجه زیادی داشته باشند که مبتلای به استفاده های خلاف شرع آن نشوند.
دوم: لذا به جهت تذکر و توجه دادن مومنین به برخی استفاده های حرام این نرم افزارها و اجتناب از آن به برخی از مصادیق استفاده ی حرام از آنها اشاره می شود:
1.عضو شدن در کانال ها یا گروه هایی که حاوی مطالب ضد دینی و در نهایت باعث انحراف عقیده صحیح انسان می شود، زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2.غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای واقعی و بیرونی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکههای مجازی، نیز فراهم است مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کند و با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضایهای مجازی نشر دهد.
3. انتشار، نگهداری و تماشای فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خداوند متعال به همه ی ما توفیق شناخت محرمات و ترک آن را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برای هر کدام از نمازهای یومیه که به جماعت خوانده شود، ثواب و درجه خاصی شمرده شده است از جمله در مورد ثواب جماعت نماز صبح می فرمایند: مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ جَلَسَ یَذْکُرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ کَانَ لَهُ فِی الْفِرْدَوْسِ سَبْعُونَ دَرَجَةً بُعْدُ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَحُضْرِ الْفَرَسِ الْجَوَادِ الْمُضَمَّرِ سَبْعِینَ سَنَةً .
کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند و بعد از آن تا طلوع آفتاب بنشیند و مشغول ذکر باشد، برای او در فردوس هفتاد درجه داده میشود که میان هر دو درجه به اندازه هفتاد سال دویدن اسب تندرو و تمرین داده شده فاصله میباشد. ( وسائل الشیعة، ج8، ص: 288)
یکی از ابعاد زندگی بعد اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت برخوردار است؛ خداوند متعال و معصومین علیهم السلام با توجه به آثار و برکات وحدت و تجمع و یکپارچگی جامعه اسلامی، در بسیاری از برنامه هایش برگروهی و جمعی انجام دادن اعمال تکیه و تاکید کرده است مثل نماز جماعت که بسیاری بیشتر از نماز فرادا اجر و ثواب دارد.
از نظر شرع مقدس اسلام در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور- رساله مراجع م1432)
2.جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکالندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد (رساله مراجع م1415)
3. فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد یعنی از جای سجده ماموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مامومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد (مشهور و مطابق احتیاط، رساله مراجع م 1435).
4. بین امام و ماموم و همچنین بین صفها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ، أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ ... .
ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر) نفع میرساند، که آسانترین آن جایگاههای نفع رساندن، لحظه جان کندن است. ( إرشاد القلوب/ ج2 / 294)
چند نکته درباره ایام فاطمیه:
1.یکی از مسلمات و سفارشات دین بر اساس آیات و روایات تعظیم و بزرگ شمردن شعائر و نمادهای دین است.
2.از بارزترین مصادیق تعظیم شعائر برگزاری مجالس عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام پیامبرصلی الله علیه و آله و همچنین در این ایام عزاداری برای بانوی دوعالم حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است.
3.به طور کلی برگزاری عقد و عروسی در ایام سوگواری اهل بیت برکتی ندارد و هرکاری از قبیل گرفتن مجلس جشن تولد یا مجلس عروسی چنانچه در نزد مومنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها باشد حرام است هرچند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به ایام فاطمیه ندارد و در تمامی ایام حرام است. لکن زشتی و قبح چنین کارهایی دراین ایام بیشتراست. (تبریزی استفتائات ج 2 س 1918 مسائل جدید جلد2ص49و50)
خدواند متعال به حرمت بانوی دو عالم تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی،ج1،548)
دو نکته کوتاه درباره خمس:
1.در امدی که از مخارج سال خمسی اضافه بیایید خمس دارد یعنی یک پنجم آن با مراجعه به دفتر مرجع تقلید پرداخت شود و همچنین پولی که بابت خرید منزل، خودرو، جهیزیه، مسکن، یا سائر نیازهای زندگی پس انداز می شود به نظر اکثر فقها خمس دارد و اگر بر کسی خمس واجب شد و در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا راهکار مناسبی ( مثل مصالحه نمودن یا اجازه گرفتن) برای او ارائه دهند. ( صرفا جهت اطلاع: مخالف: بهجت، فاضل، صافی، زنجانی، اقای وحید خراسانی فقط بابت جهیزیه) گلپایگانی مجمع المسائل ج1ص337س173، فاضل لنکرانی جامع المسائل ج1ص188س745، بهجت استفتائات ج3س3499 رساله م1391، صافی جامع الاحکام ج1س750، وحید خراسانی استفتائات خمس سایت معظم له س467، وسیلة النجاة آیت الله بهجت م10)
2.اگر دوستان یا اطرافیانی که اهل خمس دادن نیستند انسان را به مهمانی دعوت کنند یا به انسان هدیه یا سوغاتی بدهند در صورتی که انسان شک دارد به این مال مشخص خمس تعلق گرفته یا نه مثلا احتمال میدهد که این مال سال خمسی بر آن نگذشته باشد یا از اموالی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمیگیرد مانند دیه، در این صورت استفاده کردن از این مال اشکالی ندارد و نیازی به فحص و جستجو نمیباشد.(رسالهمراجع 1795)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از وصایای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام این است که میفرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ
هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. ( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
چند نکته درباره استخاره:
الف.استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیمگیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند واگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند میتواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست ، البته بهتر است انسان برای خودش استخاره بگیرد.
ب.استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست:
1- برای پیش بینی آینده صحیح نیست مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
2- برای انجام کار حرام نیز استخاره صحیح نیست مثلا برای خودکشی یا سقط جنین کردن.
3 -برایترک واجب هم استخاره صحیح نیست مثلا قطع رحم ویا قهر کردن با والدین.
4- وهمچنین برای پیدا کردن گم شده استخاره صحیح نیست.(العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر، مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی میفرمایند: فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین
خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568 )
دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول: یکی ازواجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1. با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که بفهمد به خاطر گناهش با او چنین رفتاری شده است.
2. با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال دهد با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است به همین اندازه اکتفا کند.
3. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر توسل به زور یا اقدام عملی لازم بود کسی حق ندارد بدون اجازه حاکم شرع ومسولین ذی ربط، چنین برخوردی داشته باشد. ( با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین باتوجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: اَکثِر مِن الطَّهورِ یَزِدِ اللّه فى عُمُرِکَ
وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.(امالى مفید، ص 60، ح 5)
چند نکته درباره احکام وضو:
1.یکی از شرایط وضو این است که اعضاء وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد .لذا اگر عضوی از اعضاء وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آن را تطهیر کرده و بعد به نیت وضو شسته یا مسح شود.(آیت الله سیستانی و بهجت نظری دارند که در ذیل امده است)
2.اگر پیش از تمام شدن وضو، جایی را که شسته یا مسح کرده نجس شود وضو باطل نمی شود.
3.اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است هر چند برای نماز باید تطهیر شود.
4.اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا بینی فرد خونی بوده است و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست می شود چنانچه می داند که قبل از شروع وضو آنجا را تطهیر نکرده است وضویش باطل است. (سیستانی، بهجت: مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و شستنصورت و یا دستها اعضای وضو خود بخود پاک شود. و درصورتی که شک دارد که تطهیر کرده چنانچه شک دارد که هنگام وضو توجه به نجاست داشته یا نه وضو صحیح است). (رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277). خداوند متعال همه محبین اهل بیت علیهم السلام را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ.
از نعمتهاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.(اعراف 31)
اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید.اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهمالسلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1.اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر مینامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3.اسراف کردن درآب وضو و غسل نیزحرام است و مستحب است با750 گرم آب وضوگرفته و با3 کیلو آب غسل انجام شود و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود. (صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736- مکارم استفتائاتج1/101س316-بهجت سوال3810-استفتائات تبریزی ج2سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج2،ص:607. (آیت الله سیستانی، مسائل منتخبهص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَالْوَلَدَ الصَّالِحَ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.
فرزند شایسته و خوب گلى از گلهاى بهشت است.( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج6 ؛ ص6 )
چند نکته درباره وظائف والدین و فرزندان :
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را میفهمد بر نماز وسایر عبادات مستحب است .(عروه الوثقی شرائط صحت صوم مساله2)
2.بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود؛ حفظ نماید مانند دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا مدارسی که در آنها معلمان فاسدی میباشند که منحرف کننده، هستند و همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنندو دختر را نسبت به نامحرم بیتفاوت نمایند و این امرموجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.(سیستانی رساله جامع، م 1466. )
3. بر فرزندان واجب است که احترام پدر و مادر را رعایت کنند و با آنها در گفتار و رفتار کمال ادب را داشته باشند هر چند پدر و مادر نسبت به حقوق فرزندان کوتاهی کرده باشند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از جابر نقل شده که امیر المومنین علیه السلام همیشه میفرمود: أَکْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَالدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ
در روز جمعه زیاد دعا و درخواست داشته باشید؛ زیرا در آن، ساعاتی است که دعا و خواستن مستجاب میشود. ( وسائلالشیعه،ج۵،ص ۶۹)
دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا کردن پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و تضرع باشد و همچنین بعضی از کارها مانع استجابت دعاست مثل رعایت نکردن حق الناس بنابراین:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد. و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است، می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست، باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند: فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِین
کسى که امر به معروف کند،مسلمانان راتقویت و پشتیبانى کرده است .(نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص473 )
چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1-امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب سهگانه است یعنی اظهار انزجار درونی و تذکر زبانی و اقدام عملی.
2-آنچه عموم مردم می توانند بیشتر نسبت به آن مرتبه وظیفه خود را انجام دهند، تذکر زبانی است که تذکر زبانی و امر ونهی نسبت به این مرتبه را با شیوه های مختلف می توان انجام داد.
اول: در صورت احتمال اثر گذاری ابتدائا باید با اظهار محبت و استفاده از الفاظی لین و نرم و دلسوزانه او را مخاطب قرار دهد و جذب نماید قرآن حتی برای هدایت و دعوت ستمگری مثل فرعون طغیان گر به حضرت موسی علیه السلام و هارون می فرماید: شما به نزد او بروید و با او سخن لین و نرم بگویید شاید در او اثر کند و پند بپذیرد وقتی با فرعون که ادعای خدایی می کرد سفارش شده با نرمی و مهربانی سخن بگویید نسبت به دیگران قطعاً این شیوه و مدل کار برد بیشتری دارد.
دوم: یکی از اصول و شیوه های تربیتی اسلام که برای امر به معروف و نهی از منکر بسیار مفید و آموزنده است حرکت تدریجی و آرام
و آرام است نبایداز همان آغازمخاطب رامورد رگبار حملات قرار داد و خطاهایش را پشت سرهم بر شمرد چرا که اکثرا افراد تحمل آنرا نداشته و اگر همه عیوب آنها گفته شود؛ عکس العمل نشان می دهند بلکه باید ابتدا یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین معروف ها را از او مطالبه کرد یا او را تنها از یک منکر نهی نمود و بعد درگام های بعدی انجام معروف ها و ترک منکر های دیگر را به تدریج از او مطالبه نمود .
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمود: وَ إِیَّاکَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أُسْوَةٌ
بپرهیز از ویژه سازی (انحصار طلبی) در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند. ( نهج البلاغه، نامه ی 53)
چند نکته درباره احکام بیت المال:
1.استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است؛ که یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد یا اجازه بدهد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است؛ که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام است. هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. مسائل جدید، ج4، ص165 و 19 (تصرفات جزئی. استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2.کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را دراختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3.کسی که خواسته یا نا خواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده باید دینش را ادا کند و درصورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت واریز نماید. (توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 393 م 2279-جامع الاحکام صافی ج2 س1877 -1878- استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه رهبری س 1955 و س 1954- استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831-583)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را میبخشد،که او آمرزگار مهربان است (سوره زمر آیه 53)
از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خدا است و اینکه با تمام وجود به خدا توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
چند نکته درباره توبه:
1- توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2- حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3- نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ،.(عروه اول احکام اموات- مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .