بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 409)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام از آنحضرت روایت شده که می‌فرمایند: لَیْسَ حُسْنُ الْجِوَارِ کَفَّ الْأَذَى وَ لَکِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ الصَّبْرُ عَلَى الْأَذَى‏.

‌خوش همسایگى تنها این نیست که آزار نرسانى، بلکه خوش همسایگى این است که در برابر آزار و اذیت همسایه صبر داشته باشى.(تحف العقول ص 409)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
یکی از مسائل مهم اجتماعی، کیفیت معاشرت با همسایگان هست و در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، که ‏به برخی از حقوق واجب اشاره می شود:
1.دوری از آزار و اذیت همسایگان، که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می‌رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منزل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور آنان شود حرام‌است. ( استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان، سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2. احترام به مالکیت یکدیگر، که باز هم به دو نمونه اشاره می شود:
مورداول: استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
مورد دوم: در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است،استفاده و هر گونه دخل وتصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص‌455)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام‌ از آنحضرت روایت شده است که می‌فرمایند‌: اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به الصَلوةُ

بهترین چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است‌.(تحف‌العقول‌ص‌455)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود ( ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند به خدا توجه کند و تقرب بجوید نماز است؛‌اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنها عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
اما چند نکته درباره احکام تکبیره الاحرام:
1. یکی از ارکان نماز تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل می‌کند ( اکثر مراجع؛ آیت الله زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است ( رساله مراجع مساله948)
2. شکستن نماز از روی اختیار و بدون مجوز شرعی، بعد از گفتن تکبیره الاحرام جائز نیست. رساله مراجع مساله 1159،(خویی، سیستانی، مکارم: شکستن نماز از روی اختیار بنا بر احتیاط واجب جایز نیست)
3. هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها رابالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951)
4. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام،‌مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام ( فتوی: گلپایگانی، صافی بنا بر احتیاط واجب:امام خمینی، زنجانی،سیستانی، نوری، فاضل، وحید، ، احتیاط مستحب:خوئی،تبریزی،) باید در حال آرامش بدن گفته شود. اجوبه س434، رساله مراجع مساله965، عروة الوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول / النص / 396 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم‌ با عرض تسلیت شهادت امام کاظم علیه‌السلام‌، آنحضرت در یکی از وصیت ها و سفارش هایشان خطاب به هشام می فرمایند: لَیْسَ‏ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحَاسِبْ‏ نَفْسَهُ‏ فِی‏ کُلِ‏ یَوْمٍ؛‏ فَإِنْ‏ عَمِلَ‏ حَسَناً اسْتَزَادَ مِنْهُ‏ وَ إِنْ‏ عَمِلَ‏ سَیِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ‏ مِنْهُ‏ وَ تَابَ‏ إِلَیْهِ‏

هر کسی که هر روز به حساب خود نرسد، از ما نیست؛ تا اگر نیکى کرده بر آن بیفزاید و اگر بدی کرده از خدا وند متعال آمرزش خواهد و به سوی او توبه کند. (تحف العقول / النص / 396 )

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام وصیت:
1. وصیت کردن به خودی خود مستحب است اما اگر نشانه های مرگ ظاهر شود و فرد تکالیف واجبی بر عهده داشته باشد مثل خمس، زکات، پرداخت رد مظالم، بدهکاری، امانت، نماز قضا، روزه قضا یا حج باید خودش فورا آنها را به مقدار توان ادا کند ولی اگر نمی تواند عمل نماید باید نسبت به آنها وصیت کند. و در صحیح بودن وصیت بین وصیت کتبی و شفاهی تفاوتی وجود ندارد.البته در جایی عمل به وصیت لازم است که وصیت شرعا از جهت شرعی اثبات شده باشد.(توضیح المسائل مراجع مسأله 867،و 2695 و 2696)
2‌. اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند.
خداوند متعال بحق موسی بن جعفر علیهما السلام عاقبت همه مومنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1. اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است.
2. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (باکمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع ) بنابراین باتوجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب ، آیه 59

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است. (سوره احزاب آیه 59)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد؛ که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و‌گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند ‌و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به ‌نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش و لباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا نباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی‏ واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد وهمچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و‌مجالس عروسی یا عزاداری نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون‌الاخبار ، ج2،‌ص180؛ بحارالانوار، ج68، ص174)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ‌‌یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر

‌گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند.‌‌کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد،‌در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد.‌(عیون‌الاخبار ، ج2،‌ص180؛ بحارالانوار، ج68، ص174)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درمورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1. رعایت نگاه ‏و ‏پوشش ‏در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند‌مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن‌ یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، ‌مراجعه‌کردن‌ حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد ‌بنابر‌این بیمار نمی‌تواند‌ برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه ‌همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت ‌به مقدار ضرورت ‌جایز است. ( مخالف: ایت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد منهاج ج2 کتاب نکاح م 21)
‏3.‍ پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند. ( اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م‌14‌- 15‌م20- 21- 22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441).
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع‌ عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص546)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امیر المومنین علیه السلام که برای عدم پذیرش ذلت در زمان گرفتاری و سختی بلکه پشت سر گذاشتن این مرحله با صبر و تدبیر می فرمایند: اَلْمَنیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، التَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوسُّلُ....

مرگ آرى، زبونى هرگز، فقر آرى، وابستگى هرگز! (‌نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص546)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی :
یکی از امور بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی اهمیت دادن به کار و تولید داخلی است و اهمیت دادن به آن راههای مختلفی دارد از جمله:
1. هرکاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد دارای اشکال است و حتی در بعضی از موارد حرام میباشد و همچنین قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق اگر خلاف قانون دولت اسلامی باشد به نظر مراجع عظام (فتوی یا احتیاط) جایز نمی باشد.
2. خرید کالاهای مرغوب ایرانی باعث تقویت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان میشود ،که هم این یک امری خدا پسندانه بوده و سبب جلوگیری از بیکاری کارگران و مفاسد ناشی از بیکاری می شود و هم کمک به سر بلندی کشور و آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهای که دشمن اسلام میباشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمیباشد.
3. یکی دیگر از راههای آن که مورد تایید اسلام است احترام به کار و کارگر و رعایت حقوق آنان می باشد.( اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج‌3، ص: 620 سوال 1779)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی مردم ما را با رحمت خاصه اش بر طرف فرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الإختصاص ؛ ص247)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام به وسیله حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام پیامی را به شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام فرستاده اند، از جمله مطالب آن پیام این است که می فرمایند: یَا عَبْدَ الْعَظِیمِ أَبْلِغْ‏ عَنِّی‏ أَوْلِیَائِیَ‏ السَّلَامَ‏ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا یَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوت وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَا یَعْنِیهِمْ

ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان.(الإختصاص ؛ ص247)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سفارشات حضرت رضا علیه السلام در این روایت به راستگویی در گفتار است ، زیرا دروغ از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. دروغ انسان را از رحمت الهی محروم می کند و اعتبار و شخصیت انسان را از بین می برد و باعث سلب اعتماد مردم می شود و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد.
علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین علیهم السلام به آن اشاره شده است.
اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1. دروغ (بنظر اکثر مراجع عظام) یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند چگونه دروغ بگوید مثلا به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا(بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین در حرام بودن دروغ؛ تفاوتی ندارد به چه کسی بگوید مثلا به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3.در برخی موارد نادر دروغ جایز است از جمله : مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.‌(امام خمینی استفتاآت ج1ص485 س11وج2 ص612 س1 و 2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2س 1026و 1028 و1035، مکارم استفتاآت ج3س490و1661،اجوبه الاستفتاآت س1976)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه‌ج‌4‌،‌ص‌8 ،‌ح‌4968‌)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که می‌فرمایند :‌إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ‌جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ

خداى عز‌و‌جل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است. (من لا یحضره الفقیه‌ج‌4‌،‌ص‌8 ،‌ح‌4968‌)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهانی که در قرآن به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا است و از گناهان بزرگ به شمار می رود.
2. یکی از قراردادهایی که در آن ربا وجود دارد این است که انسان به کسی قرض بدهد و شرط سود کند حتی اگر مقدار سود را معین نکند و بگوید هر چه دوست داری پرداخت کن، باز هم ربا محسوب می شود؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مانند تعمیر وسایل نقلیه و... ( استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3. اگر در قرض حتی به صورت ضمنی شرط سود نشود ولی قرض گیرنده بعدا با رضایت خودش مبلغ بیشتری بدهد اشکالی ندارد.
4. به نظر اکثر مراجع عظام تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، از جمله یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر .(زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی(: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ص 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:‌یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌

‌یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید.(خصال صدوق ص 125)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)
2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. هر چند طبق نظر برخی مراجع عظام مانند امام خامنه ای احتیاط این است که دو مرتبه دست را به زمین زده و به پشت دستها کشیده شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست ... مقام معظم رهبری: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)
خداوند متعال همه ما را آشنا به دستورات دین فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه

‏شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی(دربعضی ازتعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی ازاین فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل‌مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و‌مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام‌است (تحریر الوسیله امام‌،‌ج‌،2 م3 و 4‌،ص‌60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏16، ص: 134حدیث21170

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی‏

تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است. (وسائل الشیعة، ج‏16، ص: 134حدیث21170)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مهمترین وظایف دینی فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشد، که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض می شود:
1. یکی از بزرگترین و مهمترین ‌واجبات دینی ما امر‌به معروف و نهی از منکر با وجود شرایط است و ترک آن معصیت است امر به معروف یا نهی از منکر در خواست عمومی جامعه را می‌طلبد و افراد نمی‌توانند ‌در برابر‌ این ‌فریضه الهی ساکت بنشینند. فرقی نمی‌کند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند اینکه پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
2. در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است، از جمله این که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد ‌پس‌ اگر بداند یا خوف این باشد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او داشته باشد واجب نیست، اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود،البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ؛ ج‏2 ؛ ص616)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام در روایتی میفرمایند: لَا تَسْتَصْغِرُوا قَلِیلَ‏ الْآثَامِ فَإِنَّ الصَّغِیرَ یُحْصَى وَ یَرْجِعُ إِلَى الْکَبِیر.

گناهان اندک را خُرد مشمارید؛ زیرا گناه کوچک [ انباشته و] شماره مى‏شود و به گناه بزرگ تبدیل مى‏گردد.(خصال ؛ ج‏2 ؛ ص616)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره انگشتر و حلقه ازدواج:
1. یکی از مستحبات استفاده از انگشتر عقیق است ولی پوشیدن طلا و زیورآلات آن مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا به دست کردن حتی حلقه ازدواج برای مردان، چه در حال نماز و چه غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است و بین طلای سفید و زرد و بین مدت کوتاه و طولانی و روی لباس یا زیر لباس فرقی نیست ولی طلا برای زنان در نماز و غیر نماز، اشکال ندارد.
2. اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلا است یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.
3. فلزات دیگر مثل پلاتین یا اینکه اگر طلا در جیب باشد؛ اشکالی ندارد.
4. ساخت و خرید و فروش طلای مخصوص مردان حرام است.(بهجت: اگر بشرط استفاده در حرام بفروشد حرام است.بابقاء هیئت: فاضل، تبریزی، برای استفاده حرام: صافی) عروه الوثقی شرائط لباس نماز گزار الخامس مساله21 و 24، و مستحبات لباس نماز گزار، و احکام الاوانی،رساله مراجع مساله831 و 832،تبریزی استفتائات ج1س2192 و 2210،مکارم مسائل جدید ج1 ص81و82،
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع معظم خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص12)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم روایت شده از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که آنحضرت از یاران خود سوال فرمودند: لَوْ کَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِکُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَ کَانَ یَبْقَى‏ فِی‏ جَسَدِهِ‏ مِنَ‏ الدَّرَنِ‏ شَیْ‏ءٌ قُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ کَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِی کُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً کَفَّرَتْ مَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.

اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد، و در هر روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟در پاسخ عرض کردند: خیر، سپس حضرتش فرمودند: نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى خواند، گناهانى که در میان دو نمازانجام شده است از میان مى رود.(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص12)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم در بحث نماز ،مکان و جایی است که انسان در آن جا نماز می خواند،لذا یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت نیز همین مکان و زمین است و در حدیثی می‌خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در هر منطقه‌ای دو رکعت نماز به جا می‌آورد و می‌فرمود این مکان بر نماز ما شهادت می‌دهد:مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ یَجْعَلُ‏ جَبْهَتَهُ‏ فِی‏ بُقْعَةٍ مِنْ‏ بِقَاعِ‏ الْأَرْضِ‏ إِلَّا شَهِدَتْ‏ لَهُ‏ بِهَا یَوْمَ‏ الْقِیَامَة. هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.( وسائل الشیعه، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)
اما از نظر شرع مقدس اسلام به نظر اکثر مراجع عظام تقلید یکی از شرائط مکان نماز گزار این است که غصبی نباشد (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی) (رساله مراجع مساله 886)
به همین مناسبت دو نکته را خدمتتان عرض می کنیم:
1. اگر در ملکی یا روی فرشی که ‏غصبی است، نماز خوانده شود، نماز باطل است، پس بنابراین اگر دو یا چند نفر که در ملکى ‏با یکدیگر شریک هستند مثلا خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم او جدا ‏نباشد، بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمى‏تواند در آن ملک تصرف کند و نماز خواندن نیز باطل است. (رساله مراجع مساله ٨٧٢)
2. اگر در جایى که نمى‏داند غصبى است، نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آن را فراموش کرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است (جهت اطلاع: مگر آنکه خودش غصب کرده باشد، که در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است. رساله مراجع مساله 869)
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است‌که می فرمایند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند.(امالی شیخ طوسی ص 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق چنانچه توان کوتاهی کند ظالم و معصیت کار است.
2.کارگر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد‌ازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد ،‌نباید در آن زمان،کارهای شخصی‌، کم‌کاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و گرنه نمیتواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید .
3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدائی نکرده عمدا کم کاری یاکوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (استفتائات‌مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏4، ص: 741)

سلام علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَکْثَرَ مَا یَجْلِسُ تُجَاهَ‏ الْقِبْلَة.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. (کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏4، ص: 741)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام قبله:
1.کسى که مى‌خواهد نماز بخواند ، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید ، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید.(رساله مراجع مساله782و783)
2. اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده ، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند.
3.کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده ، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر مشهور فقها قضا ندارد. (مشهور تحریر م4،‌احکام قبله،خوئی، منهاج‌م‌516 سیستانی منهاج‌516.عروة الوثقی فی احکام الخلل فی القبله مکارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نیست)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که‌می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ

هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. ( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و‌مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل‌ کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست ، البته بهتراست انسان برای خودش استخاره بگیرد.
2. استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست: 1. برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه 2. برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین 3. برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین 4. استخاره برای پیدا کردن گم شده.(العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر،مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدیدج4ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(التوحید، ص ۱۲۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: حَسِّنوا أَخلاقَکُم وَ الطُفوا بِجیرانِکُم وَ أکرِموا نِساءَکُم تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ .

اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامى بدارید تا بى حساب وارد بهشت شوید.‌(التوحید، ص ۱۲۷)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حقوق زن و شوهر:
1. حرام است که خانم بدون اجازه شوهر از منزل‌خارج شود لذا چنانچه میان و زن شوهر ناراحتی وجود داشته باشد زن شرعا مجاز نیست که بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود، مگر اینکه ضرورتى مانند سفر حج واجب یا خطر جانی ایجاب کند یا در ضمن عقد ازدواج خانم شرط کرده باشد که در مواردی مثل کار و تحصیل بدون اجازه از منزل خارج شود، ولی در هر صورت شایسته است شوهر به همسرش برای ملاقات خویشان خصوصا پدر و مادر همسرش اجازه بدهد.
2. زن نسبت به همسرش در مسائل خصوصی تمکین داشته باشد و بدون عذر شرعى جلوگیرى نکند و مستحب است که زن امور منزل را به عهده بگیرد که دارای اجر و ثواب فراوانی است؛ در مقابل بر مرد واجب است نفقه خانم را که شامل تهیه غذا و لباس و مسکن و سایر احتیاجات را در حد متعارف و شان زن تامین کند و گرنه مدیون زن است.
3.یکی از حقوق مشترک زن و شوهر این است که زن وشوهر چه با گفتار و چه رفتار یکدیگر را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ

براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع عظام تقلید در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:آیات عظام صافی،گلپایگانی،)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنا بر‌احتیاط:آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) واجب است ‌به ‌خطبه‌ها ‌گوش‌‌کند و
‌همچنین باید از هر کاری که باعث‌ از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و‌صفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل در فرج امام زمان‌علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حدید آیه 25

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم ، و با آنها کتاب ( آسمانی ) و میزان ( شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه ) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. (سوره حدید، آیه 25)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در‌باره احکام حق الناس :
1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2. برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد.
‌3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد‌(بنابر فتوا یا احتیاط) باید با اجازه مرجع تقلید مقدار ‌بدهی را به فقیر بدهد.
4. در پرداخت دین گفتن جزئیات لازم نیست همین که بدهی را به عنوان ادای دین پرداخت نماید کافی است بنابر این اگر ذکر علت بدهی باعث آبرو ریزی ‌شود یا مانع شرعی ‌دیگری باشد لازم نیست آن علت را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر چند با واسطه ان را به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند. چند مثال: پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می شود،‌ضرر مالی یا بدنی که موجب دیه شده و جبران نکرده، صحنه ‌سازی و استفاده دروغین از انواع بیمه، کم فروشی (جامع المسائل ج2 س1075 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code