إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است ازحضرت امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند: امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مىباشند که سایر واجبات با آنها برپا مىمانند .(وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین و به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرض میکنم:
1.یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند مفسده نداشته باشد یعنی درصورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیستاما اگرضرر مختصرو غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2. اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواریها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند: بایستی که به معروف امر و از منکر نهی کنید (اگر اینکار نکردید ) افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. (کافی ج5ص 55)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم:
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دوقسم واجب ومستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب وانجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3.فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی و رشوه گرفتن (رساله جامع ص617 و تحریر مساله امر به معروف )
خداوند متعال توفیق عمل به وظائفشرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
لاینالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادقعلیه السلام که فرمودند: شفاعت ما اهل البیت (علیهم السلام) شامل کسیکه نماز را سبک بشمارد نمیشود.(فروع کافی، ج3، ص270)
در قرائت نماز که یکی از واجبات است باید نکاتی رعایت شود:
1.سوره ای که در نمازهای واجب بعد از حمد می خواند باید یک سوره کامل و غیر از سوره حمد باشد.
2.بر انسان واجب است که کلمات حمد و سوره و ذکرهای نماز را به صورت صحیح بخواند و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد تا غلط نخواند و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است و اگر انسان بخواهد سوره ای را در نماز بخواند که حفظ نیستمی تواند از روی قرآن سوره را بخواند. (عروه مساله القرائه33)
3.مردان باید در نماز صبح و مغرب و عشاء ، یا قضای نماز صبح و مغرب و عشاء،حمد و سوره را حتی حرف آخر آنهارا بلند بخوانند ولی در نمازهای ظهر و عصر باید آهسته بخوانند البته کسی که نماز جماعت می خواند در رکعتهایی که وظیفه اش خواندن حمد وسوره میباشد واجب است حمد وسوره را آهسته بخواند و در این مساله فرقی بین نمازها وجود ندارد مثلا کسی که در رکعت سوم امام جماعت به نیت قضای نماز صبح اقتدا کند باید حمد وسوره را آهسته بخواند. (رساله مراجع مساله 993)
4. زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند ولی اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابر احتیاط واجب آهسته بخواند (مشهور: احتیاط واجب؛ فتوی: سیستانی، بهجت (مفسده)؛احتیاطمستحب: زنجانی، رهبری(بهتر).
خداوند متعال همه مارا از نماز گزاران واقعی قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد
لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ أَوْ لَیَعُـمَّنـَّـکُمْ عـَذابُ اللّه.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که میفرمایند: امر به معروف کنید و از کارهاى زشـت نهى کنید و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت. (وسائل الشیعة ؛ ج16 ؛ ص135)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2.اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر مثل استفاده از موسیقی حرام در عزاداری را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3-امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم وعمل قرار دهد به برکت به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطرهای در برابر دریای پهناور است. (وسائل الشیعة، ج16، ص: 134حدیث21170)
یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سیدالشهداءع لیه السلام و یاران با وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشد، که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض می شود:
1.یکی از بزرگترین و مهمترین واجبات دینی ما امربه معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است، امر به معروف یا نهی از منکر درخواست عمومی جامعه را میطلبد و افراد نمیتوانند دربرابر این فریضه الهی ساکت بنشینند. فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یابه طریق غیر مستقیم مانند اینکه پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
2.در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است:
یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که احتمال تاثیر امر و نهی در شخص وجود داشته باشد پس اگر بداند اثر نمیکند واجب نیست؛ اما نباید به بهانه تاثیر نداشتن این واجب را ترک کند زیرا درصورتی که اگر امر یا نهی را تکرار کند یا افراد متعدد امر و نهی کنند احتمال تاثیر باشد در اینصورت امر یا نهی بر تمامی افراد واجب است تا اینکار تاثیر گروهی خود را بگذارد. دیگر این که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد پس اگر بداند یاخوف این باشد که امریا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یامالی قابل توجه نسبت به او داشته باشد واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
مَنْ أَتَمَ رُکُوعَهُ لَمْ تَدْخُلْهُ وَحْشَةٌ فِی الْقَبْر
سلام علیکم.بسماللهالرحمنالرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که می فرمایند: هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید.(کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7)
یکی از واجبات نماز رکوع است که رکوع علاوه بر وجوب از ارکان نماز است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن ، حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مىشود ، اما چند نکته درباره واجبات رکوع:
1.انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد (امام خامنه ای وآیت الله مکارم:بنابراحتیاط واجب کف دست را بگذارد؛).
2. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند.
3. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
4. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود.
نکته اخر اینکه هر یک از این واجبات رکوع چنانچه عمدا ترک شود نمازش باطل است و نسبت به قیام متصل به رکوع و همچنین خم شدن به اندازه رکوع ، حتی اگر سهوا هم ترک شود نماز باطل است .(عروه الوثقی،فصل فی الرکوع؛رساله مراجع،مسأله 1022؛1040 ؛1030)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظمرهبری ،صلوات برمحمد وآل محمد.
مَنْ أَمَرَبِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک.
بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمودند: هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى بازدارد یا اینکه اورا به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)
دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر:
اول:یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1.اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است
2. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق وکلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
3اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (باکمی اختلاف تعابیر ونظرات مراجع) بنابراین باتوجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف ونهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم الرحیم امام حسین علیه السلام ،در وصیت به برادرش (محمد بن حنفیه ) چنین مرقوم داشتند: همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و میخواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم. (مقتل الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص156، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج44، ص: 329)
چند نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1.در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر میداند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه رامیطلبد .
2.در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهدیابه طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3-اگر انسان گناهی رامشاهده کند هر چند این گناه در مجالس عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام ویا کارهایی که در دین بدعت محسوب میشود و یا باعث اذیت دیگران میشود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. اگرچه با تکرار تذکر یاتذکر گروهی باشد .
خداوند متعال همه مارا ازعاملینامر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زَادَ اللَّهُ تَعَالَىفِیرِزْقِه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: کسی که درکارهای خود حُسن نیّت داشته باشد، خداوند روزی او را زیاد می کند.(وسائل الشیعه؛ ج1 ؛ ص52)
یکی از ارکان نماز نیت است که اگر انسان عمدا یا سهوا نیت نماز را به هم بزند نماز باطل است و برای نیت در عبادات احکام فراوانی ذکر شده که به چند نکته از آنها اشاره می شود:
1.ثواب داشتن اعمال وصحیح بودن عبادات مشروط به نیت و قصد قربت است و نیت وقصدقربت یعنی اینکه تمام عمل را فقط برای خداوند انجام دهد، لذا اگر کسی ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند،نمازشباطل است خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد.
2.لازم نیست انسان نیت را بر زبان بیاورد، یا از قلب خودبگذراند وهمین قدر که بداند چه کاری انجام میدهد کافی است ، البته باید در انجام عبادت متوجه باشدکه مثلا دو رکعت نماز صبح می خواند به طوری که اگر از او بپرسند چه کاری انجام می دهی بداند که دو رکعت نماز صبح می خواند یامثلا کسی که غسل انجام می دهد و همین که توجه دارد که غسل جنابت یا زیارت را، برای خدا انجام میدهد کافی است وبه زبان گفتن نیت لازم نیست .(توضیح المسائل مراجع م282)
3.اگر در هنگام به زبان آوردن نیت، در تلفظ اشتباه کند ولی بداند چه کاری انجام میدهد اشکالی ندارد و نمازش صحیح است.مثلاً میداند که میخواهد نماز عشاء بخواند اما اشتباهاٌ بجای نماز عشاء، کلمه عصر بر زبانش جاری می شود در این فرض نماز ش صحیح است و لازم به اعاده یا قضا نیست.
4.اگراز روی فراموشی نیت نماز عصر کند و بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نمازش صحیح است.(عروة الوثقی النیه مساله 6و 2، رساله مراجع م 943 )
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.