بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اسراء آیه 31

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند : وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیرا

و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى مى‏بخشیم. آرى، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.(الإسراء31)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین:
1- سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد(‌بسته) شده باشد حرام است؛ و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد ،‌زیاد بودن فـرزندان‌، مهم تر بودن تربیت‌،‌مشکلات مالی ، پشت سر هم بودن 2 بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود‌، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد؛ ‏آنهم ‏قبل ‏از‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است؛ اشکالی ندارد.
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20 مثقال شرعی طلاست که معادل ‌تقریبا 72‌گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید؛ سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد . (مشهور- سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی:سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن)( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752-1754؛‌تحریر‌الوسیله‌، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379-مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193-194-195-‌ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوندمتعال به همه ما توفیق تربیت فرزندانی صالح را عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص12

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام على علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند‌: تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَ‏ فِیهَا غِنًى‏ لَکُمْ‏ عَمَّا فِی‏ أَیْدِی‏ النَّاسِ وَ‌إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُحْتَرِفَ الْأَمِینَ

به تجارت بپردازید، که آن شما را از آنچه در دست مردم است بى نیاز مى گرداند و خداوند عزّ‍و‍جلّ بنده پیشه ور درستکار را دوست دارد‌.(وسائل الشیعة ؛ ج‏17 ؛ ص12)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در خرید و فروش اموری مستحب است از جمله :
1- فروشنده در قیمت جنس بین مشتری ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دینداری و تقوا و مانند آن ، مثلا اگر فقیر است به او ارزانتر بفروشد.
2- فرد در ابتدای نشستن برای کسب و کار، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله ، تکبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.
3- شیئی را که می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را که می‏خرد کمتر بگیرد ،مثلا هنگام فروش ده کیلو برنج مقداری بیشتر به مشتری تحویل دهد.
4- کسی که با او معامله کرده ، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را داشته باشد ، بپذیرد.
5- فروشنده و مشتری درقیمت جنس سخت گیری نکنند مگر برای اجتناب از زیان دیدن .(رساله مراجع ،اقسام معاملات، مستحبات خرید وفروش)
خداوند متعال در مال و عمر همه محبین اهل بیت علیهم السلام برکت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که‌فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه‏

شش چیز است که شخص مؤمن - بعد از مرگ خود- از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی ( در بعضی از تعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود؛ اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی ازاین فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود، یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل‌مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم‌السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت
و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد؛ تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام است (تحریر الوسیله امام‌،‌ج‌،2 م 3 و 4 ،ص‌60- استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص522

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در مورد نماز سوال شد ،آن حضرت در ضمن حدیثی فرمودند: اّلصَّلَاة َ أُنْسٌ‏ فِی‏ قَبْرِه‏ وَ فِرَاشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ وَ جَوَابٌ‏ لِمُنْکَرٍ وَ نَکِیر.

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.(الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص522)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره شکیات نماز:
1. احکامی که غالبا در نماز مورد ابتلا و احتیاج است، مانند شکیات نماز فراگیری آن احکام واجب می باشد.
2. در نماز به بعضی از شکها نباید اعتنا کرد که به دو مورد از آنها اشاره می شود:
مورد اول: شک بعد از محل است: مانند اینکه فردی در حال خواندن تسبیحات اربعه یا بعد از آن شک کند، تشهد را خوانده یا خیر؟ در این صورت نباید به شک خود اعتنا کند و نماز صحیح است.
مورد دوم: شک در صحیح بودن عمل است یعنی اینکه انسان بعد از بجا آوردن فعلی یا جزئی از اجزاء نماز شک کند که آن را صحیح انجام داده یا خیر؟ مانند اینکه قسمتی از قرائت نماز را می خواند سپس شک می کند درست خوانده یا نه (طبق نظر اکثر فقهاء: مخالف: مکارم احتیاط دومرتبه بخواند) در این صورت به شکش اعتنا نکند؛ هر چند وارد جزء بعدی نشده باشد. رساله مراجع مساله 1168 و 1172) عروه، صلواه، شک، م12
ان شاء الله نمازهایمان مورد قبول حضرت حق واقع شود به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها (و روز پرستار) از حضرت امیر المومنین علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ مَلَأَ عَیْنَهُ‏ مِنْ‏ حَرَامٍ‏ مَلَأَ اللَّهُ عَیْنَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِع.

هر کس چشم خود را از (نگاه های) حرام پر کند، خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر گرداند، مگر این که توبه کند و برگردد .(امالی صدوق ؛ النص ؛ ص429)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1.رعایت نگاه‏ و‏ پوشش‏ در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2.اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن‌ یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن‌ حرام است؛ هر چندپزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد. ‌بنابر‌این بیمار نمی‌تواند ‌برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت‌ به مقدار ضرورت‌ جایز است. ( مخالف: آیت الله سیستانی و تبریزی در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد‌و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد؛ اشکالی ندارد. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21)
3.‍‌پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر‌مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند.(اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و 6،امام ج 3 س48و49 و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م 14 –‌15 م20-21-22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م 22 رساله مراجع مساله 2441).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت زینب سلام الله علیه روز پرستار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: تَصَدَّقْ بِالشَّیْ‏ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ یُرَادُبِهِ‏ اللَّهُ‏ وَإِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیم .

صدقه بده هر چند کم باشد، زیرا هر کارکوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود؛ بزرگ است.(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نذر:
1-نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی درخواست از خداوند متعال و می‌تواند باعث تغییر قضای الهی شود مثل صدقه و صله رحم که در دفع و رفع بلا موثرند،در نذر ،انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد.
2-نذر زمانی بر انسان واجب میباشد؛ که شرائطش را داشته باشد .
3-یکی از شرائط وجوب نذر، خواندن صیغه نذر است. لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به آن نذر برای انسان واجب نمی باشد.
4- یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به آن را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز میلاد حضرت زینب علیها السلام مجلس جشنی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس جشن را اقامه کند برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذر هم بر او واجب نمی باشد.اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع مساله 2647و2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت زینب سلام الله علیه روز پرستار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(احتجاج طبرسیج ‏2 ؛ ص305)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها از امام سجاد علیه السلام روایت است که خطاب به ایشان می‌فرمایند: ‌‌أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة‌

.‌[اى زینب!] تو، بحمد اللّه‏، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى. (احتجاج طبرسیج ‏2 ؛ ص305)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شرکت در‍ مجالس:
مجالسی که در سطح جامعه تشکیل می‌شود بر دو گونه اند: برخی حلالند همچون مجالس علم و دانش و مجالس اهل بیت علیهم السلام و ذکر مواعظ و مناقب و مصائب آنها و..که دارای اجر و ثواب است و برخی از مجالس گناه محسوب می‌شود. مثل‌:‌
1- عروسی های آلوده به گناه 2- مجلس قمار 3- مجلس شراب 4- مجلس غیبت وتهمت. 5‌-‍مجلس استعمال مواد‌مخدر،‌که حضور در چنین‌مجالسی که مستلزم حرام یا تایید حرام می باشد،‌گناه است .‌چنانچه انسان در مجلس گناهی قرار گرفت، نهی از منکر با وجود شرایط واجب است، اگر چه با خروج از مجلس گناه باشد‌، البته در موقعی که گناه انجام نمی شود و حضور انسان تأیید‌گناه نیست مثلا در زمان شام خوردن مجلس عروسی ،که بساط گناه جمع شده است؛ اشکال‌ندارد.‌(اجوبه الاسفتائات س1427؛ تبریزی استفتائات ج1س1054؛ مکارم استفتائات 2س719)
خداوند متعال توفیق برگزاری و حضور در مجالس بدون گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص375

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند :‌إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی‏ حَاجَةٍ وَ هُوَ عَلَى‏ وُضُوءٍکَیْفَ لَا تُقْضَى حَاجَتُهُ.

‌من ‏تعجب می کنم از کسی که دنبال حاجت و کاری است در حالی که با وضو است، حاجتش برآورده نشود. ( وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص375)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا‌چند نکته باید رعایت شود :
1-بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هرجاى این قسمت‏ را به هر اندازه مسح کند کافى است.)
2- محل مسح باید خشک باشد.
3- به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته واز جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.
4- مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنهاصحیح نیست.
5-(به نظر اکثر مراجع عظام ) در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد.
خداوندمتعال توفیق بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل ‏الشیعه، ج5 ، ص200 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ‌.

کسى‌که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى ‏گذارد، مگر این‏ که آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى‏ کنند. ( وسائل ‏الشیعه، ج5 ، ص200 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام مسجد:
1.خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش، ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2.برگزاری مراسماتی مثل عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در‌مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود؛ اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3.نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده ( باید خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد (مشهور؛ رساله مراجع مساله 900‌و‌901‌؛ امام، سیستانی: اگر نتواند و بی‌احترامی باشد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.
5- فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن‌مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند. (مشهور؛ رساله مراجع مساله 909‌و‌910)
خداوندمتعال توفیق حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏1 ؛ ص337 .

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌ امام رضا علیه السلام در روایتی میفرمایند: مَنِ‏ اتَّقَى‏ اللَّهَ‏ یُتَّقى‏؛ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ، یُطَاع

هر کس حریم خدا را حفظ کند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر کس خدا را اطاعت کند، اطاعت مى‏شود). الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏1 ؛ ص337)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام انگشتر و حلقه ازدواج:
1-یکی ازمستحبات استفاده از انگشتر عقیق یا فیروزه است ولی پوشیدن طلا و زیورآلات آن مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و انگشتر طلا به دست کردن حتی حلقه ازدواج و بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان، چه درحال نماز و چه غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است وبین طلای سفید وزرد و بین مدت کوتاه و طولانی و روی لباس یا زیر لباس فرقی نیست ولی طلا برای زنان در نماز و غیر نماز، اشکال ندارد.
2-اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلا است یا شک داشته باشد و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.
3-فلزات دیگر مثل پلاتین یا اینکه اگر طلا در جیب باشد؛ اشکالی ندارد.
4-ساخت و خرید و فروش طلای مخصوص مردان حرام است. (بهجت: اگر بشرط استفاده در حرام بفروشد حرام است. با بقاء هیئت: فاضل، تبریزی، برای استفاده حرام: صافی)عروه الوثقی شرائط لباس نماز گزار الخامس مساله 21و24، و مستحبات لباس نماز گزار و احکام الاوانی، رساله مراجع مساله 831 و 832، تبریزی استفتائات ج1 س2192و2210، مکارم مسائل جدید ج1 ص81و82)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏16،ص124

سلام علیکم .‌بسم الله الرحمن الرحیم . در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: مَنْ‏ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ‏ أَوْ نَهَى‏ عَنْ‏ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَ‏ عَلَى‏ خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک .

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى بازدارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کارنیک شریک خواهد بود. وسائل الشیعة ؛ ج‏16،ص124

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1.در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس‌که حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه الهی ‌ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را‌می‌طلبد .
2.در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمی‌کند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد ‌یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3.اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس شادی یا عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب میشود و یا باعث اذیت دیگران میشود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. اگرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد .
خداوند متعال همه ما را از‌عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ج‌4‌،‌ص‌8 ، ح‌4968‌- امالى(صدوق)‌ص‌425‌،‌ح‌1 .

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که می‌فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ‌جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ

خداى عز‌و‌جل ربا خوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است .( من لا یحضره الفقیه ج‌4‌،‌ص‌8 ، ح‌4968‌- امالى(صدوق) ص‌425‌،‌ح‌1)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

ربا یکی از گناهان کبیره است. ربا و درآمد حرام در زندگی و فرزندان انسان اثر می گذارد و انسان را از راه حق دور میکند. ربا شرایطی دارد و اینگونه نیست که هر سودی ربا باشد بلکه در دین مبین اسلام راه ها و قرار داده های متعددی برای کسب درآمد وسود حلال وجود دارد. یک نکته مهم این است که انسان در کارهای خودش باید دقت کامل داشته باشد و بعد از شناخت حکم خدا اقدام به کارهای مالی و قرار داد نماید. اما نسبت به کارهای دیگران تا وقتی از جزئیات کارهایشان خبر ندارد باید حمل بر صحت و درستی و حلال بودن مالشان داشته باشد .
چند نکته درباره احکام ربا:
1. ربا انواع و اقسامی دارد و همه آن اقسام حرام و گناه است.
2 . ربای قرضی یعنی قرض دادن مشروط به سود، حرام و گناه کبیره است حتی اگر معین نکند چه ‌مقدار سود بدهد و بگوید هرچه دوست داری بده باز هم رباست؛ و فرق ندارد سود، پول باشد یا انجام کاری مثل اینکه به خیاط بگوید قرض می‌دهم به شرط اینکه پیراهن من را رایگان بدوزی ) استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630)
3 . در چند مورد ربا گرفتن‌حرام نیست: ازجمله یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . ( مخالفین: زنجانی ( ربا گرفتن پدر ازپسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا براحتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد)؛ خوئی و تبریزی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب درموارد فوق جایزنیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و درموقت نیز بنا بر مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متعال محبت دنیا را از دل همه مومنین ‌بیرون فرماید به برکت صلوات بر‌محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول ص 177)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که می‌فرمایند : مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ.

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعتر از دست میدهد و از آنچه میترسد زودتر به سراغش می‌آید. (تحف‌العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک:
1-انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چک شش ماهه ای دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید چک، چک را بفروشد، به نظر اکثر مراجع جایز است البته قابل به ذکر است آنچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود.
2-مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3-اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است فرقی نمی‌کند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه ا‌ز کسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (صرفا جهت اطلاع. فاضل، سیستانی، مکارم، صافی). مسائل جدید ج1 ص 99‌. مکارم رساله م2429، رساله مراجع ذیل مساله 2288، اجوبة الاستفتاآت س‌1950،
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏8 ؛ ص307.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام کاظم علیه السلام که میفرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . وسائل الشیعة ؛ ج‏8 ؛ ص307

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت:
1.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیرگفتن آنان نزدیک باشد کسانى که درصف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند.‌(ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع )یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد )بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله مراجع مسأله 1442- غیر مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی صدوق، ص212)

سلام علیکم بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند‌: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.

وقتی‌نماز واجب می‌خوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود (ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید حال نماز است؛‌اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
چند نکته درباره نماز قضا:
1-اگر‌کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا نمازش قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست؛ فورا آن را بجا بیاورد .
2-کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواندو و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3-کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است،چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4-خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
5- نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در‌حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص556)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امیر المومنین علیه السلام که می فرمایند: أَحْسِنِ‏ الصُّحْبَةَ لَهَا لِیَصْفُوَ عَیْشُک‏.

با همسرت خوش رفتار باش تا زندگی‌ات با صفا گردد. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص556)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حقوق زن و شوهر:
1. حرام است که خانم بدون اجازه شوهر از منزل‌خارج شود لذا چنانچه میان زن و شوهر ناراحتی وجود داشته باشد زن شرعا مجاز نیست که بدون اجازه شوهراز منزل خارج شود، مگراینکه ضرورتى مانند سفر حج واجب یا خطر جانی ایجاب کند یا در ضمن عقد ازدواج خانم شرط کرده باشد که در موارد خاصی مثل تحصیل و یا شغل بدون اجازه از منزل‌خارج شود ،ولی در هر صورت شایسته است شوهر به همسرش برای ملاقات خویشان خصوصا پدر و مادر همسرش اجازه بدهد.
2.زن نسبت به همسرش درمسائل خصوصی تمکین داشته باشد و بدون عذر شرعى جلوگیرى نکند و مستحب است که زن امور منزل را به عهده بگیرد که دارای اجر و ثواب فراوانی است.در مقابل بر مرد واجب است نفقه خانم را که شامل تهیه غذا و لباس و مسکن و سایراحتیاجات است را درحد متعارف و شان زن تامین کند وگرنه مدیون زن است و همچنین مستحب است مرد در زندگی توسعه دهد.
3.یکی از حقوق مشترک زن و شوهر این است که زن و شوهر چه با گفتار وچه رفتار یکدیگر را مورد اذیت وآزار قرا رندهند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز غزه
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی‌(ط‌- الإسلامیة)‌/ ج‏3‌/‌414‌/‌ص‌( 413

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبر‌اکرم صلی الله علیه و آله ‏فرمودند: إِنَ‏‌یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ‏ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ‏ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ‌.

جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می‌کند . (الکافی‌(ط‌- الإسلامیة)‌/ ج‏3‌/‌414‌/‌ص‌: 413)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمال مستحب و سفارش شده در روز‌جمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌در اهمیت آن می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین‌کارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1.زمان غسل جمعه ‌از اذان ‌صبح ‌تا ‌اذان ‌ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر‏است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی‌‌که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644 و 647)
2.غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. درغسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)( رساله مراجع م362)
4. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمى‏شود ولی برای نماز باید وضو بگیرد( بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی، بهجت: فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
5. در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى‏شود مانند موهای دست را، بشوید و به نظر بعضی از مراجع شستن موهاى بلند لازم نمى‏باشد بلکه اگر آب را طوری به پوست بدن برساند که موهای بلند‌تر نشود غسل‌صحیح است.‌(امام ره ، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم: احتیاط واجب لازم است موهای بلند هم شسته شود) (رساله مراجع مساله 379و 385و 386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری ‌صلوات بر محمد و آل محمد.

روز غزه
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره نساء آیه 141

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال از هر آنچه که موجب استیلاى بیگانگان بر مسلمانان است و موجودیّت اسلام و مسلمانان را متزلزل میسازد؛ در قرآن مجید نهی فرموده، آنجایی که میفرماید: وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا .

خداوند هرگز براى چیرگی کافران بر مؤمنان راهى قرار نداده (و آن را نپذیرفته) است. (سوره نساء آیه 141)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره روابط تجاری و اقتصادی:
1-اگر در روابط تجاری با بیگانگان ترس این باشد که به بازار مسلمین ضرر اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود واجب است این گونه روابط تجاری قطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است مثل قاچاق کالا یا وارادات بی رویه که باعث تعطیلی کارخانه جات و کارگاههای تولیدی و در نتیجه بیکاری جوانان را درپی دارد .(رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد دوم بخش دفاع م 2831ص 997)
2.یکی از مصادیق بارز ضرر به اقتصاد کشور اسلامی‌، وارد کردن کالاهایی که در داخل کشور، تولید مشابه دارد و نیازی به وارد کردن آنها نیست،‌که در این‌صورت چنانچه وارد کردن چنین کالایی سبب ضرر به اقتصاد کشور شود و باعث اسارت تجاری و اقتصادی شود گناه و معصیت است و واجب است که این گونه روابط تجاری‌قطع شود و ادامه دادن اینگونه تجارتها حرام است.(رساله مراجع (شانزده مرجع) جلد 2 بخش دفاع م‌2831 ص 997)
3-وظیفه مردم در برابر اجناسی که مشابه داخلی دارد برای جلو گیری از ضرر اقتصادی به‌کشور و اسارت تجاری لازم است اجناس تولید داخل خریداری شود و وظیفه تولیدکننده گان نیز این است که در بهبود و ارتقاء کیفیت کالا بکوشندو کم کاری نکنند.
خداوندمتعال به مسلمین عالم عزت و سربلندی را بیش از پیش عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج8،ص 112)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: مَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَ‌أحَبَّنَا فَقَدْ أحَبَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‌.

هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد ‌در‌حقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است. (کافی، ج8،ص 112)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اسماء متبرکه:‌
‌1. اسم خدای متعال به هر زبانی که باشد و صفات خاص او و خطوط قرآن نباید بدون و‌ضو لمس شود و نیز بنا بر احتیاط (واجب یا مستحب) اسامی اهل بیت و انبیاء علیهم السلام نباید بدون وضو لمس شود، لذا لباسی که‏ روی آن اسم ائمه علیهم السلام نوشته شده، به نظر اکثر فقها بنا بر احتیاط واجب نباید بدون طهارت و وضو لمس شود.
2.برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک و تعالی و ایاتی که ‏در کتابها و مجلات چاپ شده میتوان به یکی از روشهای زیر عمل نمود:
الف: دفن کردن در جایی که بی احترامی نشود.
ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود.
ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف‌شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مجموعه ورام، ج2، ص225)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در حال عبور رسیدند به کنار قبری که روز گذشته شخصی را در آن دفن کرده بودند، بستگان و فامیل سر قبر جمع شده بودند برای تعزیت و فاتحه خوانی ، حضرت وقتی چشمشان افتاد این جمله را فرمودند: لَرَکْعَتَانِ خَفِیفَتَانِ مِمَّا تَحْتَقِرُونَ أَحَبُّ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْقَبْرِ مِنْ دُنْیَاکُمْ کُلِّهَا.

دو رکعت نماز مختصر که شما اقامه میکنید و آن را کوچک وحقیر می شمرید در نزد این میت از همه دنیا ی شما بهتر است . (مجموعه ورام، ج2، ص225)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت اهل قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است انسان دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3.‌همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل‌نماز و روزه‌، دادن بدهکاریهای میت و پرداخت رد مظالم که رد‌مظالم در جایی است که می دانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از ‏انجام واجبات ‏میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علمیه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
خداوند متعال همه اموات را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code