سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند : لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُ کُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستی که امر به معروف و نهی ازمنکر کنید ( اگر اینکار نکردید ) افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. (کافی ج5 ص 55)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یاکاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز، عدالت، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است.مثل ظلم وبد حجابی و رشوه گرفتن
2. هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف،مستحب و انجام منکر،مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است و بسیج عمومی و همگانی است برای ریشه کن کردن فساد و تامین سلامت و امنیت جامعه.( رساله جامع ص 617و تحریر مساله امر به معروف)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبریصلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ
تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343)
نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام:
1.مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2. یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3. اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنابر بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی و سی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند متعال توفیق بندگی وعبادت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ابا صلت مىگوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم که مىفرمود: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ
خدا رحمت آورد بر بندهاى که امر ما را احیاء کند.گفتم: چگونه امر شما احیاء مىشود؟ فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد. (وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ ص141)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل، عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده یا ارکان نماز را کم یا زیادکرده باشد،نمازی که باچنین وضو یا غسلی بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3. در معاملات و قراردادها، چه قرار داد با اشخاص و چه با بانک مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (رساله مراجع م 2052)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ.
هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است،زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان است. (وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .)
چند نکته درباره احکام زیارت:
1. از مستحباتی که سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهم السلام است وحاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هر چند زیارت نامهای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت؛ زیارتنامههای معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
2. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتار کنیم که دیگران از ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
3. بانوان با حجاب کامل تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران خود در این مکانهای مقدس و بلکه در هر زمان و مکان دیگر باشند.چرا که رعایت نکردن دستورات دین، محروم شدن از برکات و الطاف خداوند متعال و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. ( وسائل الشیعه، ج5 ، ص200)
چند نکته درباره احکام مسجد:
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2. برگزاری مراسماتی مثل عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود، اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3. نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد (مشهور؛ رساله مراجع مساله 900و901؛ آیات عظام امام، سیستانی: اگر نتواند و بی احترامی باشد)
4. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پایچپ را بگذارد.
5. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد،مىتوانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.(مشهور؛ رساله مراجع مساله909و910) خداوندمتعال توفیق حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند: الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار
از گناهانی که سبب پرده دری (و بیحیایی) میشود، شرابخواری و قمار بازی است. ( الوسائل ج11:ص520)
چند نکته کوتاه درباره احکام شرط بندی:
1. هر گونه بازی با وسایل قمار مانند پاسور حتی بدون شرطبندی اگر چه برای تفریح یا سرگرمی باشد، حرام است.
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که بازی همراه بر دو باخت و شرط بندی باشد، شرط بندی و درآمد حاصل از آن حرام است. مثلاً چند نفر در خوردن یا انجامدادن کاری یا در فوتبال با هم مسابقه میدهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا بازنده کاری را انجام بدهد،مثل اینکه شرط کند که بازنده، برنده را رایگان به سفر ببرد و یا امثال اینها صحیح نیست.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد مثل 1. مسابقه سوارکاری.2. مسابقه تیراندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچیها،،درآمد حاصل از شرطبندی تماشاچیها حرام است. ( اجوبه س1117،1122و 1123،منهاج سیستانی ج2؛ مکاسب محرمه مسأله 22، امام ج2 س 15-17-18-فاضل ج1س953، بهجت ج4س6436 بهجت ج4س645؛ مکارم ج2س727،735ج3س471 جامع المسائل فاضل ج1 س 1564؛ رساله جامع سیستانی ص 635 م 2259)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روایت شده که فرمودند:أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. ( تحف العقول،ص۵۱۹ )
چند نکته دربارهی مال حرام:
1. مصرف مال در راه حرام گناه و خودش نوعی کفران نعمت الهی است و در برخی موارد،مصرف مال در راه حرام ،خود نوعی تشویق و ترویج گناه بوده و حرام است.
2. خرید و فروش هر چیزی که از راه حرام مثل قمار، ربا، دزدی، یا سیدیهای مبتذل به دست آمده ، حرام می باشد و اگر موقع خرید نمی دانسته مال دزدی و غصبی بوده باید پس از اطلاع آنرا به صاحب اصلی برگرداند.
3.استفاده و خرید و فروش مواد مخدر جایز نیست و همچنین خرید و فروش هر چیزی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره حرام است. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. ( فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام بدهکار بودن و قرض گرفتن ناپسند شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار؛ حتی در برخی روایات آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر جنازه فردی که بدهکار بود نماز نمی خوانند و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:
إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
اما چند نکته در مورد احکام اداء دین و بدهی:
1. اگرطلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد،حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاىکه از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار نیز نباید کوتاهی کند و باید براى پرداخت بدهى خود درصورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید( فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.( فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلی علیه و آله و سلم روایت است که میفرمایند: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم لَایَستَحوِذ عَلَیکُمُ الشَّیطَانُ
صفهای نماز جماعت را منظم کنید، شانههایتان را برابر شانههای همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود.(وسائل،ج8،423)
نکاتی درباره احکام نماز جماعت:
1. افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کنند یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورند لذا باید نمازگزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.(رساله مراجع مساله 1470)
2. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را میتوان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسریهای بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است. (سوره احزاب آیه 59)
از نظر شرع مقدس اسلام ،پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می باشد. (مانند جوراب نازک، آستین کوتاه، پیدا بودن زیر گلو در برخی پوشش ها)
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها از مادر بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که میفرمایند : َازهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام.
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. ( امالی ( صدوق ) ص 21 - تحف العقول ص 489)
دو نکته کوتاه درباره احکام غصب:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ این است که مال و حقی دیگری را انسان غصب کند و به ظلم و ستم بگیرد و بدون رضایت صاحب مال تصرف و استفاده کند . در این حکم فرقی بین پدر و فرزند و زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد. لذا پدر و فرزند یا زن و شوهر از مال یکدیگر بدون اجازه و رضایت یکدیگر نمی توانند،بردارند.
2. اگر انسان مالی یا حقی راغصبکند اگر مال غصب شده موجود است باید علاوه بر توبه از گناه مال و حق دیگری را فورا به صاحبش برگرداند مثلا اگر انسان انگشتر کسی را بدون رضایت برداشته و هنوز در دستش موجود است باید انگشتر را به صاحبش برگرداند و هر مقدار که تاخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته میشود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثلا کسی میوه درخت دیگران را بدون رضایت استفاده کرده یا شاخه درختی را از دیگران از بین برده قیمتش را به صاحبش برگرداند. ( رساله مراجع م 2548) ( رساله مراجع 2549 )
خداوند متعال بحق حضرت زینب سلام الله علیها ما را مدیون احدی از خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: وَ مَن ْیُعَظِّمْ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب.
هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، اینکار نشانهی تقوای دلها (یآنها) است. (سوره حج آیه32)
چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1.تعظیم شعائر اهمیت زیادی دارد و در دین سفارش زیادی شده، و بزرگداشت آنها نشان تقوا و بی احترامی نسبت به آنها گناه است؛ و از مصادیق بارز آن نماز جماعت،حج، حجاب،زیارت اهل البیت علیهم السلام و برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خوانی ائمه اطهار علیهم السلام است و پوشیدن لباس سیاه در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام از موارد تعظیم شعائر است و رحجان دارد.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود،همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که اینها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4.مومنین باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران میشود پرهیز نمایند مانند بلند کردن صدای بلندگوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : اِتَّقُوا اللَّهَ فى عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُمْ مَسْؤولونَ حَتّى عَن البِقاعِ وَ الْبَهائِمِ
تقواى الهى را درباره بندگان خدا و شهرهاى او رعایت کنید؛ زیرا حتى از اماکن و حیوانات از شما سؤال خواهد شد.( نهج البلاغه، از خطبه ۱۶۶)
نکاتی در ارتباط با سیزده فروردین:
1. قبل از اسلام سنتهای وجود داشته که برخی از آن پسندیده می باشد مانند صله رحم در ایام نوروز و برخی از آنها ناپسند می باشد و سیزده بدر سنّتى بوده که از بت پرستان قبل از اسلام باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مىشوند، سنّتى از آتشپرستان قبل از اسلام است و نحوست این روزها جزء خرافات است، و هیچ اعتبارى ندارد.
2. تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد اما اگر تفریح آلوده به کارهای حرامی شود مانند موسیقی حرام یا اختلاط محرم و نامحرم جایز نمی باشد.
3. در تفریح باید این نکته رعایت شود که افراد، بدون اجازه صاحبش وارد ملک دیگران نشوند و به اموال خصوصی یا عمومی خسارتی وارد نشود و اگر خسارتی به صورت عمدی یا غیر عمدی وارد شود مانند شکستن شاخ و برگ درختان یا سوزاندن انها یا اگر باعث اتش سوزی در طبیعت شود باید جبران شود. (مسائل جدید ج 1 ص 155، 156، 157)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع معظم خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها از امام سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند:
أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة
.[اى زینب!] تو ، بحمد اللّه ، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى. (الإحتجاج (للطبرسی) ؛ ج2 ؛ ص305)
به مناسبت شب وفات حضرت زینب سلام الله علیها اشاره به دو خصوصیت از سیره دختر امیر المؤمنین علیه السلام داریم که برای همگان خصوصا بانوان گرامی، به عنوان الگو می توان مورد توجه قرار داد:
1_ رعایت حجاب وپوشش در برابر نامحرم ؛ حضرت زینب سلام الله علیها حتی در سخت ترین شرایط (در نقل است که امام سجاد ع فرمودند عمه ما در بعضی مواقع در اسارت با دستشان حتی صورت از نامحرم می پوشاند) ، لذا خدمت بانوان گرامی عرض می شود پوششی که بر بانوان واجب است این است که اولا لباس مقدار لازم بدن را بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دستها تا مچ و نپوشاندن بشرط این است که دستها وصورت زینت و آرایشی نداشته باشد دوما لباس زینتی و بدن نما نباشد و سبب جلب توجه نامحرم نشود و برجستگی های بدن را نشان ندهد
2-عمل به دستورات الهی هم در شادی ها و هم سختی ها (عقیله بنی هاشم در شبهای مصیبت حتی نافله هایش ترک نشد. ) لذا شادی یا غم و اندوه فراوان مجوز بر انجام گناهانی همچون گوش گردن به اهنگ لهوی یا استهزا دیگران یا تصرف در مال دیگری بدون اجازه و رضایت، یا ترک نماز نمی باشد .
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک روز جمهوری اسلامی و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند: و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم
در حوادثی که پیش میآید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل میکنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. وسائل الشیعه ج18 ص101
چند نکته در مورد ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد دارای ولایت و صاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از منابع فقهی مثل: آیات و احادیث 3 . اجرا دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید.( اجوبه الاستفتائات س56و 62و 63و 65و 59، فاضل ج1 ص225 س913و 910 و 911 و912؛ مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج10ص58؛ بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52،عروة الوثقی الاجتهاد و التقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2 س48؛ منهاج مساله 26تقلید)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک سالروز جمهوری اسلامی از أمیر المومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند :
أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم
شما را ( ای حسن و حسین ) و همه خانواده و فرزندانم و هرکس را که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش میکنم.( نهجالبلاغه،فیض،نامه 47، ص 977 ).
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظام جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر و یا اگر موجب ضرر به بیت المال و اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود.( بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛.بر گرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت،س1983وس1987،1989؛مسائل جدید جلد 3ص63. تبریزی:مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشدجایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته اند، براى هیچکس جایز نیست.
که در این زمینه حضرت امام ره میفرمایند مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت ، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. (صحیفه امام ج14ص370)
3. در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است و جایز نیست ، بلکه فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و همچنین استفاده غیر قانونی از اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987 ،1989؛ مسائل جدیدجلد3 ص63؛ تبریزی:مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س 1039) (اجوبه الاستفتائاتس1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و1798و1801و1161و1583 بهجت استفتاآت ج4س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ،فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ
بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است.( امالى مفید:ج1،ص14)
چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام میباشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. (استفتاآتمکارمج3س1581)
2. تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه برحق الناس بودن و گناه بودن ،باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2. اخلال درامور اقتصادی باکارهایی همچون اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم
3. مکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده .
4. ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات از طریق سخنرانی، مجلات، روزنامهها و فضای مجازی فرقی نمیکند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادیشان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمانعلیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت امیر المومنین علی علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ
به یکدیگر هدیه بدهید،که همانا هدیه کینهها را از بین مىبرد. (کافی ج5،ص144،ح14 منلایحضره الفقیه ج3 ، ص299)
چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه :
1. یکی از مستحبات هدیه دادن ،بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیهای با ارزشتری داده شود یا بین دختر و پسر در هدیه دادن فرق گذاشته شود کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالیکه هدیه داده میشود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد.
4. در برخی موارد چیزی را که انسان بخشیده و تحویل داده است نمیتواند پس بگیرد مثلا مالی را به اقوام نسبی هدیه داده.( منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2کتاب الهبه مساله136؛تحریرالوسیلهکتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمانعلیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد امام علی علیه السلام، آن حضرت در یکی از وصیتهایشان خطاب به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام می فرمایند: اللّه َ اللّه َ فی الصَّلاةِ؛ فإنّها عَمودُ دِینِکُم .
خدا را ، خدا را ، در مورد نماز در نظر بگیرید و به نماز اهمیت دهید ؛ زیرا نماز ستون دین شماست . (نهج البلاغه نامه 47 )
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1. نماز از مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند .
روزی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خداوند متعال بوده و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار حقیر و ناچیز ببیند.
2. نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.(رساله مراجع مقدمه احکام نماز)
3. یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (مراجع م 11)
4. اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. (رساله مراجع مساله747)
خداوند متعال به همه ما توفیق عبادت خالصانه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد امیر المومنین علی علیه السلام، از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: إِنَّ أَحَبَ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.
محبوب ترین و دوست داشتن ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى خوشحال کردن مؤمن است. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص189
چند نکته در باب شادی و شاد بودن:
1. اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که،شاد بودن در شادی اهل بیت از صفات شیعیان است ( یفرحونلفرحنا)، اما انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچبهانهای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده بهگناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2. موسیقی و آواز در صورتی که لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایزنیست و در این حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد.
3.شرکت کردن در مجالس گناه در صورتی که حضور فرد سبب تایید گناه یا باعث ارتکاب گناه میشود جایز نیست هر چند مجلس فامیل نزدیک انسان باشد اما حضور در زمانی که سبب تایید گناه یا ارتکاب گناه نمیشود مثلا زمان غذا خوردن اشکالی ندارد.
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.