سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: إِنَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ
جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب میکند. ( الکافی(ط- الإسلامیة)/ ج3/414/ ص 413.)
یکی از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت آن میفرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگترین و برترینکارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1.زمان غسل جمعه از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
2.غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. در غسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سر و گردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی،سیستانی،زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)( رساله مراجع م362)
4. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمىشود ولی برای نماز باید وضو بگیرد.( اکثر مراجع :آیات عظام خوئی، بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب، غسل باطل می شود)
5. در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزءبدن حساب مىشود مانند موهای دست را، بشوید و به نظر برخی از مراجع مراجع شستن موهاى بلند لازم نمىباشد بلکه اگر آب را طوری به پوست بدن برساند که موهای بلند تر نشود، غسل صحیح است. (آیات عظام :امام خمینی، نوری،فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم: احتیاط واجب شستن موهای بلند لازم است)(رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می فرمایند: اِذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ جِلدَک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند (یعنى از گناهان پرهیز کند.)(کافی (ط- الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 )
چند نکته درباره احکام روزه:
1. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد مگر در مورد نذر که با رعایت شرایط خاصی استثناء شده است.
2. وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است و در روزه مستحبی تا قبل از اذان مغرب، بشرط اینکه تا آن موقع مبطلات روزه را انجام نداده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.
3. اگر انسان عمدا و از روی اختیار کاری که روزه را باطل میکند مثل خوردن و آشامیدن، انجام دهد روزه را باطل میکند و اگر بسبب فراموشی و غفلت باشد روزه باطل نمیشود و از این جهت فرقی بین روزه اداء ،قضا ، واجب و مستحب نیست . (رساله مراجع مساله1575,1553و1565 عروه الوثقی کتاب الصوم فصل فی النیه م 11)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که اجر و مزد هیچ عملى پس از مرگ به انسان نمیرسد مگر سه کار از جمله فرمودند: صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ صَدَقَةٌ مَوْقُوفَةٌ لَاتُورَثُ
یکی از آنها صدقهاى است که در حال حیات جارى ساخته و آن پس از مرگ نیز تا روز قیامت جریان خواهد داشت (دوم: رفتار هدایت بخشى که از خود بیادگار گذاشته هم خود به آن عمل میکرده و هم دیگرى پس از وى، سوم: فرزند شایسته اى که برایش طلب مغفرت و آمرزش کند). (الخصال جلد 1صفحه 151)
چند نکته درباره احکام وقف:
1. خداوند متعال به انسانها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما میتواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است،که صدق جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. در وقف کردن مالی، نیت تنها کفایت نمی کند، بلکه باید صیغه خوانده شود مثلا بگوید خانه ام را وقف نمودم و به نظر مشهور مراجع وقف به عمل هم محقق میشود مثلًا چنانچه فرشی را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد و یا ساختمانى را بطورى که مساجد را به آن طور مىسازند به قصد مسجد بودن بسازد، وقف محسوب می شود.
3. اگر کسى چیزى را وقف کند، دیگر مالک ان نمی باشد و از ملک او خارج مىشود بنابر این خود او و دیگران حقّ هیچ نوع تصرّفى در آن را ندارد و نمىتواند آن را به کسى ببخشد یا بفروشد یا دوباره آن را وقف کند یا جهت وقف را عوض کند؛ مثلًا نمىتواند حسینیه را مسجد قرار دهد ؛حتّى اگر در حین وقف براى آن متولى تعیین نکرده باشد،بعداً حقّ تعیین متولّى یا دخل و تصرّف در امور وقف را ندارد و اگر واقف فوت کند، ورثۀ او از چیزى که وقف کرده ارث نمىبرند همانطور که وصیّت در مورد آن صحیح نیست و در برخى از موارد و با شرایط خاصی،متولى وقف مىتواند آن را بفروشد. ( تحریر الوسیله امام،ج،2 م3و 4،ص 60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 مساله2676 و2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ.
از نعمتهاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.(اعراف 31)
اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت مناسب است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید.اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر مینامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود واسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3. اسراف کردن در آب وضو و غسل نیز جایز نیست و مستحب است با 750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.(صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736؛ مکارماستفتائاتج1/101س316؛ بهجت سوال3810؛ استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج2،ص:607. (آیت الله سیستانی، مسائل منتخبهص16ش(30(رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند : إِذَا لَمْ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.
هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود . الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص374
دو نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشدکه نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بیتوجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و... بیمبالات و بیباک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری با مراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید.
2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام، خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.
مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است. (سوره نور،32 )
چند نکته درباره اهداف و احکام ازدواج:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه انسان بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و تربیت فرزند صالح است و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است.(عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کندو به تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند و در برخی موارد علاوه بر پرداخت دیه، کفاره قتل هم واجب است. ( اجوبه الاستفتاآت، سوال1266؛ مسائل جدید ج1ص193و194و195 ج4ص237 و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752و 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائلجدیدج1.ص193و 194و 195، ج4 ص237 و138، بهجت س 6284 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد امام جواد علیه السلام از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ مَوْتِهِ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه
شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی (در بعضی از تعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ درختی که کاشته باشد؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج19، ص: 173)
اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی از این فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیزادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثلمسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقفرا تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حراماست (تحریر الوسیلهامام،ج،2 م3و4،ص60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد حضرت جواد الائمه علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند: ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض ، وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین
سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی؛ مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378؛ تنبیه الخواطر ج 1 ص 41)
چند نکته درباره شرکت در مجالس:
مجالسی که در سطح جامعه تشکیل میشود بر دو گونه اند: برخی مجالس حلالند همچون مجالس علم و دانش و مجالس اهل بیت علیهم السلام و ذکر مواعظ و مناقب و مصائب آنها و.. که دارای اجر و ثواب است و برخی از مجالس گناه محسوبمیشود. مثل:1. عروسی های آلوده به گناه 2. مجلس قمار 3. مجلس شراب 4. مجلس غیبت و تهمت 5. مجلس استعمال مواد مخدر، که حضور در چنین مجالسی که مستلزم حرام یا تایید حرام می باشد گناه است چنانچه انسان در مجلس گناهی قرار گرفت، نهی از منکر با وجود شرایط واجب است، اگر چه با خروج از مجلس گناه باشد، و در موقعی که گناه انجام نمی شود و حضور انسان تأیید گناه نیست مثلا زمان شام خوردن مجلس عروسی اشکال ندارد. (اجوبه الاسفتائات س1427؛ تبریزی استفتائات ج1س1054؛ مکارم استفتائات 2س719)
خداوند متعال به همه ما توفیق رعایت وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند: لَتَأْمُرُنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ أَوْ لَیُسْتَعْمَلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُو خِیَارُکُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستی که امر به معروف و نهی از منکر کنید. [ اگر اینکار نکردید ] افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج5 ؛ ص56
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرض میشود:
1. یکیاز مهمترین واجبات امر به معروف و نهیازمنکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امربه معروف و نهیازمنکر، برای کسی که امربه معروف و نهی از منکر میکند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امربهمعروف و نهی از منکر دارای ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امربه معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2. اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواریها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا...فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548)
چند نکته درباره خمس:
1. در اعتقاد شخص مسلمان رازق و روزی دهنده خدای متعال است و روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر فرد نقش خدا را پررنگتر ببیند و اینکه بدون خواست و اراده الهی انسان به هیچ چیز نمی رسد در این حالت دادن مال خدا در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام دادن خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
2. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
3. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب میشود لذا اینکه میگوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمیباشد در بعضی از موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی، بدهکار باشد این بدهی سبب نمیشود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.
4. کنار گذاشتن پول خمس در گوشه منزل یا جای دیگر کافی نیست و باید آن را به دفتر مرجع تقلیدش تحویل دهد ،البته خمس احکام دقیقی دارد که بهترین راه برای بررسی و پرداخت آن دفتر مرجع تقلید است. (رساله مراجع مساله 1765و 1790و 1791و 1792،( اجوبه س924؛ تبریزی س882؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902؛ جامع الاحکام صافیج1 س773، 774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس، نوری م1748، احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620؛ مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال دلبستگی به دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم میفرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً
با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مومنه) سخن بگویید.( احزاب، آیه 32.)
یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله گفتگو با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مومنی در هنگام گفتگو با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست.
2. به قصد لذت شهوانی نباشد بنابراین چنانچه هنگام گفتگو با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند.( سیستانی رساله جامع مساله1476و 1477 و1478)
خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که می فرمایند: فَلایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه.
براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّفکند. ( وسائل الشیعة، ج9، :ص540 ح12670 چاپ قم)
دو نکته در مورد اموال کودک نابالغ:
1. اختیار اموال کودک نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است چنانچه پدر یا پدر بزرگ بخواهند نسبت به اموال کودک نابالغ، دخل و تصرفی انجام دهند باید این تصرف به مصلحت بچه باشد مثلا اموالش را در محلی مطمئن سرمایهگذاری کنند یا نیازهای بچه را با آن تامین کنند هر چند به نظر اکثر مراجع، چنانچه دخل و تصرف به ضرر بچه نبوده و مفسده ای نداشته باشد، کافی است ( مشهور عدم المفسده را کافی میدانند ولی،"آیه الله وحید آیت الله مکارم بنا بر احتیاط": لازم است مصلحت و نفع طفل رعایت شود؛ رساله مراجع مساله 2087؛ رساله آیه الله وحید 2115؛ رهبر معظم انقلاب: باید مصلحت رعایت شود. اجوبه الاستفتاآت سوال1502)
2. قیم و وصی فقط در صورتی میتوانند درمال طفل تصرف کنند که مصلحت و نفع طفل رعایت شود.مانند اینکه پدر و جد پدری کودکی فوت کرده و کودک اموالی از طریق ارث یا غیر ارث دارد و مثلا مادر با اجازه حاکم شرع قیم کودک شده او در مواردی میتواند اموال کودک را مصرف کند که به مصلحت کودک باشد. (رساله مراجع مساله 2087)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبرخدا صلی الله علیه و آله به او فرمود:طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ
لقمهات را پاککن [ تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. ( خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور ) (وسائل الشیعة ؛ ج7 ؛ ص145)
چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
اول: خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست میآید را نیز شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.طبق معارف دین انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
دوم: برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، معامله باطل و درامدش نیز حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال مییابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره میشود:
1. درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2. درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3. پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم. از أمیر المومنین علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند: الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی
نشستن در مسجد،نزد من دوست داشتنى تر از نشستن در بهشت است، زیرا نشستن در بهشت برای رضای من است اما نشستن در مسجد برای رضایت خداست. ( إرشاد القلوب إلى الصواب جلد2 صفحه 218)
دو نکته در مورد احکام اعتکاف:
1. یکی از فرصت هایی که در برخی از آیات قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام برای خلوت با خداوند متعال و عبادت و خود سازی به آن توجه شده، اعتکاف است.
2. در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و در این سه روز فقط برای ضرورت می تواند از مسجد خارج شود لذا خروج از مسجد بدون ضرورت اعتکاف را بر هم می زند، البته جایز است از اول شرع اعتکاف هنگام نیت اعتکاف شرط کند چنانچه عذری برایش پیش آمد بتواند اعتکاف را بهم بزند.
3. برخی امور بر فرد معتکف حرام است:
1. بوییدن شیء خوشبو که بعضی مراجع می فرمایند اگر با لذت باشد.
2. خرید و فروش چه حضوری و یا غیر حضوری مثل خرید شارژ موبایل
3. در امور دنیوی به قصد غلبه و اظهار فضل با دیگران مجادله و بحث و جدل کردن ،اما بحث کردن اگر به قصد اظهار حق باشد اشکال ندارد.
خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند ( تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که ( به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.(سوره احزاب آیه 59)
چند نکته درباره حجاب و پوشش:
1. یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا دید و بازدید ایام سال نو یا عزاداری نمی باشد. (مشهور مراجع مساله2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی،تبریزی، گلپایگانی،صافی:حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم میدانند به فتوی یا بنابراحتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله،النکاح182سیستانی،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از أمیر المومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4،ص204، ح5836)
امام صادق علیه السلام فرمود: « ما چیزی را جز صلهی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صله ی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم میکند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: «صلهی رحم، به عمر اضافه میکند، و فقر را از بین میبرد»
پیامبر اکرم صل اللهعلیه و آله فرمود:« کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند » امام باقر علیه السلام فرمود: « صلهی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علی علیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند و گاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1. قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه کرده باشد و یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن درمنزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه میشود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت وصمیمت را در میان دوستان امیر المومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیر المومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.
شما را (ای حسن و حسین ) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارشمیکنم.(نهجالبلاغه، فیض، نامه 47، ص 977.)
دو نکته کوتاه درباره قوانین:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظام جامعه شود مانند قاچاق کالا یا قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر و یا اگر موجب ضرر به بیت المال و اموال عمومی یا اشخاص شود شرعا واجب است که رعایت شود. (بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛.بر گرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت،س1983وس1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3ص63. تبریزی:مخالفت بامقررات که مخل به نظام باشدجایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2.به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته اند،براى هیچکس جایز نیست که در این زمینه حضرت امام ره میفرمایند مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت ، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. (صحیفه امام ج14ص370)
3. در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است، فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987 ،1989؛ مسائل جدید جلد3،ص63؛تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س 1039) (اجوبه الاستفتائات س1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتاآت ج4 س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ.
کسی که یک مسافر مؤمنی را کمک کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع میکند و در دنیا و آخرت وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. (وسائل، ج ۸، ص ۳۱۴)
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای نماز خواندن در وطن وجود داشته باشد.
2. اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده مثلا هنگام اذان در سفری بوده که نماز شکسته بوده است و نمازش را نخواند اما تا قبل از تمام شدن وقت نماز،در وطنش باشد و هنگامی که به وطن رسید باز هم نماز را با اینکه وقت بوده به صورت کامل نخواند و نمازش قضا شود، چنین فردی بعدا نمازش را باید به صورت کامل قضا کند.هر چند اول وقت در مسافرت بوده است. (توضیح المسائل مراجع با استفاده از م 1367)
3. کسیکه میداند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دومرتبه بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به نظر برخی از مراجع عظام تقلید باید نماز را دو مرتبه به صورت شکسته بخواند. (مخالف: وحید اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد، گلپایگانی و صافی اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد، )(توضیح المسائل مراجع م 1358)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند : الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ.
تمام کمالات معنوی و مادّی انسان در فهم و شناخت دقیق و صحیح مسائل دین ومعارف الهی است و صبر و شکیبائی در مقابل ناملایمات، و نیز زندگی را با تدبّر و مدیریّت برنامه ریزی کردن میباشد. ( کافی (ط- الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص32)
چند نکته در مورد تقلید:
1. عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد و احتیاط نکند باید به گفته مجتهد اعلم عمل کند. (رساله مراجع ج1 م1)
2. رجوع به متخصص دین یک امر عقلائی است و همچون دیگر امور زندگی اگر فرد تخصص ندارد در آن امر به مختصص مراجعه می نماید؛ گاهی فرد می گوید من متخصص و مجتهد نیستم، احتیاط هم نمی کنم و تقلید نمی کنم! در پاسخ عرض می شود فرد مسلمانی که وظایف شرعی اش را انجام می دهد خواسته با ناخواسته اگر مجتهد و محتاط نباشد،از دیگر ان تقلید نموده، مثلا نمازش را مانند پدر یا معلم خود می خواند، که در عمل تقلید کرده اما این تقلید او نادرست است چون از کسی تقلید کرده که متخصص نیست و ممکن است بعدا بفهمد که اشتباه کرده است.
3. یکی از شرایط مرجع تقلید این است که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17)
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و در مسئله ی بقای بر تقلید از میت، طبق نظر مرجع زندهی اعلم عمل نمایند. (رساله مراجع ج1 م9؛ عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4. کسانی که به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی ماندهاند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص2268 وتحریر کتاب الوکاله م23)
تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِم.
از گناه در خـلوتها بپرهیزید؛ زیرا حکم کننده در قیامت (که خداوند است) در هر حال شاهد و ناظر ماست. (نهجالبلاغه،حکمت324 وسائل الشیعة، ج15، ص: 239)
چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از کارهای مستحب برای زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن و شوهر نباید در گناه از یکدیگر اطاعت کنند، که به یک مورد اشاره می شود:
یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم داشته باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد