سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، 185)
چند نکته درباره روزه مریض:
1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728) خداوند متعال به همه ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّو اعَلَى فَقْرِ الْآخِرَة.
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند (وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701)
چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر این دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد نباید روزه بگیرد.
2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و روزه اش باطل می شود ولی باید در بقیه روز به نظر اکثر مراجع از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کنند ( مشهور فتوی یا احتیاط واجب مخالف رهبری: امساک در بقیه روز واجب نیست ) و بعدا هم قضای روزه را بگیرد.(مشهور مخالف:خویی تبریزی مکارم اگر تا ماه رمضان اینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است.(رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند بلکه همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تامغرب از کارهاییکه روزه را باطل میکند خودداری کند ،کافی است. مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود. هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
3. انسان میتواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید (مراجع م 1551)
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَ لَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
خداوند نمیخواهد مشکلی برای شما ایجاد کند بلکه میخواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید شاید شکر او را بجا آورید. (مائده 6)
نکاتی درباره کفاره و فدیه:
1. برخی از افراد مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد یا خانم باردار و شیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته یا به نظر عده ای مراجع برای مادر ضرر داشته، فدیه واجب شده و بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان میتوانند پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند و فدیه آن است که برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج یا غذای دیگری به فقیر پرداخت کند. (مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده وباردار در صورت ضرر برخودش فدیه دارد)
2. برخی از افراد مانند مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته و روزه نگرفته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را نگیرند باید کفاره بدهند و اگر روزه قضا را تا قبل از رسیدن ماه رمضان جدید بگیرند کفاره ای ندارد.
3. پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند کافی نیست.
خداوند متعال توفیق انجام واجبات به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که آن حضرت فرموده اند: طُوبَى لِمَنْ ظَمَأ أوْ جَاعَ لِلّهِ ، أولَئِکَ ٱلَّذِینَ یَشْبَعُونَ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.
خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنگی و تشنگی را تحمل کردهاند اینان در روز قیامت سیر مىشوند.(وسائلالشیعه،ج7ص 299)
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب از کارهاییکه روزه را باطل می کند خودداری کند ،کافی است.مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود.هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. اگر انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 )
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد .
2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156)
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ
بگو بروید در روى زمین گردش کنید سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گناهکاران چگونه بوده است (نمل: 71).
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شکسته بخواند.
3. کسی که در ماه رمضان، قبل از ظهر، به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد. (رساله مراجع 1722)
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضاعلیهالسلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرموند: اِنَّ لِلْجَنَّةِ بَابًا یُدْعَى الرَّیَّانُ لا یَدْخُلُ مِنْهُ إِلا الصَّائِمُونَ
برای بهشت دری است بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد می شوند. (وسائل الشیعه، ج 10ص 404 )
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد . 2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156).
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. ( وسائل الشیعه، ج5 ، ص200.)
چند نکته درباره احکام مسجد:
1. ساختن مسجد و تعمیر مسجدى که نزدیک به خرابى مىباشد مستحب است.
2. اگر مسجد طورى خراب شود که تعمیر آن ممکن نباشد، مىتوانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند بلکه مىتوانند مسجدى را که خراب نشده، براى احتیاج مردم خراب کنند و بزرگتر بسازند.(مراجع م 911)
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ،فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2. برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود؛ اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد .
انشا الله خداوند متعال به همه ما توفیق احترام به مقدسات را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). (جامع الأخبار، ص و محدث نورى ،مستدرک الوسائل ،ج 9 ،ص 121، ح 10418)
چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام:غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) می فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.( استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53؛ مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام کهمی فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آنرا به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.( فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام قرض گرفتن مکروه شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار وقت طلبش رسیده و طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3. کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیداکندبه نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧؛ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ
روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى هاى جان را از بین مى برد. (تحف العقول ص 102 ؛ خصال ص 612؛ خصال ج2 ص 612)
چند نکته درباره روزه قضا:
1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر مسافرت روزه نگرفته است چنانچه تا ماه رمضان جدید روزه های قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد باید کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازا ء هر روز 750 گرم نان یا گندم یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد .
2. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد.
3. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد.
خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیر المومنین علیه السلام برای زمان گرفتاری و سختی که نبایدذلت را پذیرفت بلکه باید با صبر و تدبیر این مرحله را پشت سر گذاشت می فرمایند: اَلْمَنیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ، التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوسُّلُ....
مرگ آرى، زبونى هرگز، فقر آرى، وابستگى هرگز! ( نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص546)
چند نکته در مورد اقتصاد مقاومتی:
یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است.و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی خرید کالای داخلی و نقش و وظیفه تولید کننده نیز، تولید کالای مرغوب و باکیفیت است ( بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تاریخ 20/12/92) اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی راههای مختلفی دارد:
1. خودداری از هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به کشور اسلامی گردد مثل قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق.
2. خرید کالاهای مرغوب ایرانی علاوه بر اینکه باعث تقویت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان میشود، موجب جلوگیری از بیکاری کارگران و مفاسد ناشی از بیکاری و ساخته شدن آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد و مهمتر از همه یک امر خدا پسندانه است و در صورت قصد قربت، بر آن ثواب زیادی مترتب می شود لذا همت کنیم و کالاهایی که مشابه داخلی دارد را متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، خارجیِ آن را مصرف نکنیم. و بدانیم که خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام میباشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد .اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج3، ص: 620 سوال 1779.
انشاءالله با همت مردم این سرزمین و یاری پروردگار متعال، تمام مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیها السلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ
تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط- الاسلامیه) ج 3، ص 343)
نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام:
1. مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2. یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3. اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنا را بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند متعال توفیق بندگی وعبادت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، آتاهُ اللهُ فَوْقَ أمانیهِ وَ کِفایَتِهِ
هر کسخداوند متعال را با صداقت و خلوص، عبادت و پرستش نماید; خداى متعال او را به بهترین آرزوهایش مىرساند و امور زندگیش را تأمین مىنماید.( تنبیه الخواطر: ص 427س 14 بحارالأنوار: ج 68ص183ح44)
چند نکته در مورد شکستن نماز:
شکستن نماز واجب از روى اختیار حرام است ( فتوا یا احتیاط )، اما شکستن نماز در برخی موارد جایز یا واجب است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برای پیشگیری از ضرر مالی یا بدنی ؛ بنابر این در حال نماز چنانچه بچه ای در معرض خطر باشد و جهت نجات او لازم به شکستن نماز باشد باید برای حفظ جان او نماز را بشکند.
2. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار ،طلب سر رسیده خود را از او مطالبه کند چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد باید درهمان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز دادن طلب او ممکن نیست و طلبکار، حاضر نیست صبر کند باید نماز را بشکند و طلب او را بدهد، بعد نماز را بخواند. ( مخالف: آیه الله مکارم: اینمقدار تأخیر منافات با فوریت اداى دین ندارد مگر ضرورت خاصى داشته باشد،مثل اینکه همراهان و همسفران طلبکار مىروند و او به زحمت مىافتد.)
3. اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند. رساله مراجع مساله1134- ١١٥٩- ١١٦٠- ١١٦١- ١١٦٤؛ عروة الوثقی مبطلات نماز مساله 12 رساله مراجع نهم از مبطلات عروة الوثقی مبطلات نماز مساله 16، عروة الوثقی مبطلات نمازمساله 15،عروةالوثقی مبطلات نمازمساله 13و15)
خداوند متعال توفیق حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اباصلت مىگوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم که مىفرمود: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ
خدا رحمت آورد بر بندهاى که امر ما را احیاء کند. گفتم: چگونه امر شما احیاء مىشود؟ فرمود: علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. (وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ ص141)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست. (رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل، عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده یا ارکان نماز را کم یا زیاد کرده باشد،نمازی که با چنین وضو یا غسلی بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چندبه کمک تکیه بر دیوار یا صندلی،ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است. ( رساله مراجع 1264)
3. در معاملات و قراردادها، چه قرار داد با اشخاص و چه با بانک مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید.(رساله مراجع م 2052)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که میفرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه.
خداوند تبارک و تعالی می فرماید روزه براى من است و من پاداش آن را مى دهم. (من لا یحضره الفقیه ج 2، ص 75 ، ح 1773)
چند نکته کوتاه درباره روزه قضا:
1. به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل کند مرتکب نشده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.( آیه الله شبیری زنجانی : بعد از ظهر هم میشه نیت روزه قضاکرد)
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضا خودش را بگیرد و چنانچه کسی روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضا همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. ( امام رهبری گلپایگانی وحید :احتیاطواجب. فاضل مکارم: فتوی .مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب) (جزوه روزه ص158 و رساله اموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6)
3. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر در روزی که روزه مستحبی سفارش شده ، انسان نیت روزه قضا کند انشا الله از ثواب روزه مستحبی هم بهره مند می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِم
از گناه در خـلوتها بپرهیزید؛ زیرا حکم کننده در قیامت ( که خداوند است ) در هر حال شاهد و ناظر ماست. ( نهج البلاغه، حکمت324 وسائل الشیعة، ج15، ص: 239)
چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از کارهای مستحب برای زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن و شوهر نباید در گناه از یکدیگر اطاعت کنند،که به یک مورد اشاره می شود:
یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم داشته باشد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که میفرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ.
هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیمگیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند میتواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست.
2. استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست:
1. برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر بر می گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
2. برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
3. برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین
4. پیدا کردن گم شده. ( العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر، مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند : لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَ حُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَ الصَّبرُ عَلَى الرَّزایا
هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت ها و بلاها. تحف العقول ص324
دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1. یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان است و دوری کردن از کارهایی که باعث تضعیف ایمان است ، بنابراین کارهایی مثل مطالعه کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود حرام است همچنین سی دی ها و سایتهای منحرف کننده و استفاده از تصاویر مبتذل و فساد انگیز به هر نحو که باشد و ماهواره که بىشکّ وجود آن در خانوادهها سبب در دسترس قرار گرفتن صحنههاى فساد است، و اثر منفى غیر قابل انکارى مخصوصاً بر جوانان خانواده دارد؛ بنابراین کسانى که براى تسهیل در امر آن مىکوشند مرتکب گناه بزرگى مىشوند. (مکارم استفتاءات جدید ؛ ج3، ص: 600).
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .