سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام از آنحضرت روایت شده که میفرمایند: مَن کانَت لَهُ اِلَی اللهِ حاجَةٌ فَلیَزُر قَبرَ جَدِّیَ الرِّضا علیه السلام بِطوُسٍ
کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا علیهالسلام را در طوس زیارت کند. (وسائلالشیعه،ج14،ص56)
چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از مستحباتی که سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهم السلام است، زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هرچند زیارت نامهای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت؛ زیارت نامههای معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتار کنیم که دیگران از ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
4. بانوان با حجاب کامل تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران خود در این مکانهای مقدس و بلکه در هر زمان و مکان دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگربه قصد تبرک باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق زیارت و بهره مندی از شفاعت اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام از حضرتش روایت شده که می فرمایند: الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ .
دنیا بازاری است که جمعی درآن سود برند و گروهی زیان بینند.(تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، ص1064)
حضور مومنین در ابتدای سال نو در کنار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کار بسیار پسندیده ای است اما آنچه مهمتر و سبب عاقبت بخیری برای انسان است؛ علاوه بر توسل و تبرک جستن ، عمل به وظایف دینی است، وظایفی همچون:
1. اهتمام به نماز اول وقت و به جماعت.
2. پرهیز از اسراف.
3. رعایت حق الناس و پرهیز از تضییع حقوق دیگران چه در امور غیر مالی مثل غیبت و تهمت و.... چه در حقوق مالی مردم مثل کم کاری ؛ استفاده بدون مجوز از بیت المال و اموال دیگران مانند استفاده این ایام از باغات و....بدون رضایت آنها و چنانچه اگر حق مالی، شخصی به عهده انسان باشد مثلا به شخصی بدهکاری دارد که زمانش رسیده است و توان پرداخت دارد یا مالی که از قمار بدست امده است یا به نظر اکثر مراجع از طریق ربا بدست امده است یا بابت برگزاری مجلس گناه از کسی اجرتی گرفته است، چنانچه به طبکار دسترسی دارد باید بدهی مالی خودش را به او برساند یا از او رضایت کامل را بگیردو اگر طلبکار از دنیا رفته است باید به ورثه او برساند و صدقه دادن و کارهای خیر از جانب طلبکار کافی نیست.
4. رعایت ضوابط شرعی در هنگام گفتگو با نامحرم و رعایت حجاب و پوشش شرعی و در صورت ارتکاب معصیت گنهکار باید فورا توبه واقعی کند یعنی از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد.
خداوند متعال به حق امام هادی علیه السلام سال جدید را سال فرج امام زمان علیه السلام و سال باخیر و برکت برای همه قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که آنحضرت در مورد فلسفه بجا آوردن نذر میفرمایند: الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ
خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرار داد. (علل الشرائع، ج 1، ص 289 خطبه فدکیه)
چند نکته در مورد احکام نذر:
1. نذر شرعی آن است که برای خدای متعال کاری را که انجامش شرعا و یا عرفا بهتر است با خواندن صیغه نذر شرعی بر خود لازم نماید، مثلا به این صورت بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم، فلان مبلغ را به حرم امام رضا علیه السلام پرداخت نمایم، البته برای گرفتن حاجت نیازی به خواندن صیغه نذر نیست.
2. کسی که نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان نگفته یا (به نظر مشهور مراجع ) صیغه نذر شرعی را نخوانده چیزی بر وی واجب نیست.(مخالف ایت الله مکارم:اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند(پیک احکام 16)).
3. اگر زمان عمل به نذر معین و مشخص باشد و در همان زمان توانایی عمل به نذر را نداشته باشد دیگر وظیفه ای ندارد، ولی اگر با داشتن توانایی، عمدا به نذرش عمل نکند کفاره دارد. (صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی، فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست 3روز، روزه است؛ خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3 م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3 م1564)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشتهاید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مىبخشد، که او آمرزگار مهربان است (سوره زمر آیه 53)
از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است و اینکه با تمام وجود به خدا توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
چند نکته درباره احکام توبه:
1. توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا نا امید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند. (عروه اول احکام اموات مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین میفرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرض می شود:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف)شناخت صحیح معروف و منکر ب)احتمال تاثیر درمخاطب ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د)نداشتن مفسده وضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه .
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت حضرت امام باقر علیه السلام از فرزند بزرگوارش امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:ضَرْبُ الْعیدانِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِی الْقَلْبِ کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْخُضْرَةَ
نواختن موسیقی (مثل تار و …) نفاق را در دل میرویاند همان طوری که آب سبزه را میرویاند.(کافی:ج6،ص 434.)
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا، لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد، حرام است. هر چند برای خود شنونده رقص اور یا محرک شهوت نباشد (صرفا جهت اطلاع بیان کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است= خوئی،وحید ،سیستانی،مکارم ، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا وسیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع اجوبه س1128-1129-1141)
3 .حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن میشود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن ازمجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719، اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیزادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت رابه همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد امام باقر علیه السلام و حلول ماه رجب از آنحضرت روایت شده کهمیفرمایند: الصَّلاهُ عَمُودُ الدّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمُودِ الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الاَّْوْتادُ وَ الاَْطْناب، وَ إذا مالَ الْعَمُودُ وَانْکَسَرَ لَمْ یَثْبُتْ وَ تَدٌ وَ لا طَنَبٌ.
نماز ستون دین است و مثالش همانند تیرک و ستون خیمه می باشد که چنانچه محکم و استوار باشد میخ ها و طناب های اطراف آن پا بر جا خواهد بود ولی اگر ستون سُست یا کج باشد میخ ها و طنابهای اطراف آن نمی تواند پا برجا باشد. « وسائل الشیعه، ج 4، ص 27، ح 4424»
چند نکته درباره نماز های مستحبی:
اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگر صحیح انجام شود پذیرفته مىشود. با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه هست که فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» این دل، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد و گاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاقها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسانگیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم مىتوان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
3. در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمىکند و نمازگزار مىتواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود.
دوم: نمازهای مستحبی زیاد است و انها را نافله گویند و بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و انها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند .(ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مىشود.)
سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذانصبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مىتواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
چهارم: نافله ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که نماز شکسته است، نباید بخواند.ولى نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مىتواند بجا آورد. (اکثر مراجع رساله مراجع ازم 764تا774)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام باقر علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند:مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ یَوْماً وَاحِداً مِنْ أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِهِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّهَ وَ جَعَلَهُ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ
هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، از اوّل یا وسط یا آخر ماه باشد، خداوند متعال بهشت را بر او واجب کند روز و قیامت با ما هم درجه اشسازد. (وسائل الشیعة، ج10، ص: 473 چاپ قم)
چند نکته درباره اعمال ماه رجب:
1. روزه گرفتن در اول ماه رجب بلکه در تمامی ایام ماه مستحب است اما توجه شود کسیکه دارای روزه قضا هست نمیتواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر و نمازش شکسته است نمیتواند روزه بگیرد و به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است که تا رمضان سالجدید قضای روزه خود را بگیرد ( امام گلپایگانی رهبر معظم انقلاب، وحید: احتیاط واجب فاضل مکارم: فتوی. مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب عروه، روزه، فصل فی احکام القضاء، م18؛ منهاج، م1047؛ رهبری، سایت، روزه، س273؛)
2. غسل کردن در اول ماه رجب سفارش شده ،که روش انجام غسلهای مستحبی با غسلهای واجب تفاوتی ندارد.
3. استغفار کردن در این ماه سفارش شده است.
4. دعا و نماز های مختلفی در این ماه وارد شده است که برای اطلاع از جزئیات آنها به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که میفرمایند: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ أَوْ لَیَعُـمَّنـَّـکُمْ عـَذابُ اللّه.
امر به معروف کنید و از کارهای زشـت نهى کنید و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت. (وسائل الشیعة ؛ ج16 ؛ ص135)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و رباخواری، بدحجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر مثل استفاده از موسیقی حرام در عزاداری را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، درجواب خطابمیشود:ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ.
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته است.(و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). (جامع الأخبار ،ص و محدثنورى، مستدرک الوسائل، ج9،ص121،ح10418. )
چند نکته در مورد احکام غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( اکثر مراجع مخالف رهبری حضرتامام:غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده،بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند (مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است،چنانچه انسان غیبت را شنیددر صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او ازخدا طلبآمرزشکند کافیاست. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58، حضرات امام، استفتائاتس9و 16و 53- مکارم، استفتائاتج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1 س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِالمُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)
چند نکته در مورد لباس و پوشش اسلامی:
1. اسلام سفارش به منظم و پاکیزه بودن لباس کرده است و از صفات مومنین می باشد و با لباس نو و زیبا مخالف نمی باشد.
2. کمک کردن به افرادی که توانائی تهیه لباس برای خود یا فرزندان در ایام عید را ندارند یک نوع کار خیر و صدقه برای انسان محسوب می شود که مستحب میباشد.
3. اما خرید و فروش و استفاده از بعضی از لباسها جایز نمی باشد که به برخی از موارد آن اشاره می شود:
الف: لباسهائی که با عفّت و پوشش اسلامى منافات داشته باشد.
ب: لباسهائی که باعث ترویج فرهنگ غربىکه دشمن فرهنگ اسلامى است باشد.
ج: خرید لباسهائی که باعث وارد شدن ضرر به اقتصاد کشور اسلامی گردد.
د: خرید کالاهائی که باعث تقویت اقتصاد دشمنان اسلامی برای استعمار و استثمار سرزمینهای اسلامی شود.اجوبه الاستفتائات مساله 1373 و 1376.
خداوند متعال به همه ماتوفیق عمل به وظایفمان راعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که می فرمایند: أَقْرَبُ مَایَکُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَهُوَ سَاجِدٌ.
نزدیک ترین حالت بنده نسبت به خدا زمانی است که در سجده خدا را می خواند. الکافی / ج3 / ص : 321.
چند نکته درباره احکام سجده :
1. سجده باید بر زمین و چیزهاى غیر خوراکى که از زمین مىروید باشد مانند خاک و سنگ و چوب و برگ درخت و... . البته برای سجده بهتر از هر چیز تربت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام می باشد.
2. سجده بر کاغذ در صورتی صحیح است که از چوب یا چیزی که سجده بر آن صحیح است ساخته شده باشد. (صافی،گلپایگانی، بهجت،: احتیاط واجب بر کاغذی که از پنبه ساخته شده سجده ننماید.)(م 1083و 1076و1082،)
3. باید بین پیشانى و آنچه بر آن سجده مىکند چیزى نباشد، پس اگر مهر بهقدرى چرک باشد که پیشانى به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولى اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد.(م ١٠٦٠)
4. به نظر اکثر مراجع عظام: اگر انسان بعد از سجده بفهمد پیشانى را روى چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است اشکال ندارد و نمازش صحیح است ( مخالف خوئی و زنجانی و وحید).م ١٠٨٩
خداوند متعال عبادات ما را مورد قبول درگاهش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیهالسلام که می فرمایند:اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً
نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص ،توحید و یگانگی ، اسلام و عبادت براى خداوند آشکار، و همگانیگردد.(وسائل الشیعه، ج5، ص372)
در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است ؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
اما دو نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه درحالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر میداند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد ( بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر درحال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.(مشهور رساله مراجع مسأله 1442؛ غیرمشهور: خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند ، م 1441)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که میفرمایند: بَرُّوا آبائَکُمْ یَبُرَّکُمْ أبْناوُکُمْ
به والدینتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند.(وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۷۹)
چند نکته کوتاه درباره وظایف والدین و فرزندان:
1. واجب است فرزندان در برابر والدین ادب در گفتار و رفتار را رعایت کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر و مادر در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2. اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.( از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانیعمل کردن به گفته ایشان واجب است)
3. بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا چنانچه پدر و مادر نسبت به دوری از نامحرم و حجاب دخترشان یا احترام به حقوق واجب دیگران از کودکی کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند شرعا مسئول خواهند بود. لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندانشان باشند. ( استفتاءات(بهجت)،ج4،س5041,ص:131؛استفتاءات (امامخمینى)، ج3، حقوق والیدین, س78و 85و 82,ص:596؛ رساله مراجعم 1295) .
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم، در روایتی از أمیر المومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و در رالکلم ج4،ص204، ح5836)
امام صادق علیه السلام فرمود: « ما چیزی را جز صلهی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صله ی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی،خداوند سی سال از عمرش کم میکند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم فرمود:« صلهی رحم، به عمر اضافه میکند، و فقر را از بین میبرد»
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم فرمود: « کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند. امام باقر علیه السلام فرمود: « صلهی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علیعلیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند و گاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1. قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه کرده باشد و یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام حدیث زیبایى را از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل مىکنند که آن حضرت فرمودند: ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّةٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ
هیچ چیزى به شخص میت هدیه نمى گردد و هیچ سوغاتى براى او برده نمى شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد. (الجعفریات: 228; مستدرک الوسائل 2: 112 ح1570)
چند نکته کوتاه درباره زیارت قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس ، حمد ، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است .
3.همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه، دادن بدهکاریهای میت و پرداخت رد مظالم؛ که رد مظالم در جایی است که میدانیم به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد، مدرسه علمیه، بیمارستان و وقفیات... که باقی می ماند و از کارهای بسیار خوب برای میت است. ( العروه الوثقی، مستحبات الدفن 35و احکام الاموات مساله2؛ رساله مراجع م 2719 و 272- 2722)
خداوند متعال همه اموات را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که میفرمایند: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ أَوْ لَیَعُـمَّنـَّـکُمْ عـَذابُ اللّه.
امر به معروف کنید و از کارهاى زشـت نهى کنید و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت. (وسائل الشیعة ؛ ج16 ؛ ص135)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگرکسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بدحجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر مثل استفاده از موسیقی حرام را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیهالسلام که میفرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّهحَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتىکه تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را بهصاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.(فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام قرض گرفتن مکروه شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار وقت طلبش رسیده و طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد،حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود درصورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3.کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید(فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد، و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. ( فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧)رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً فرَّجَ اللهُ عَنهُ ثَلاثاً و سَبعینَ کُربَةَ.
کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند متعال هفتاد و سه گرفتاری او را رفع میکند(.وسائل الشیعة، ج11، ص: 429)
چند نکته درباره آداب و احکام سفر:
1. برخی از آداب سفر: صدقه دادن مستحب است خواندن آیه الکرسی، سوره حمد، سوره قدر، سوره توحید و معوذتین (سوره ناس و فلق) هنگام سفر انتخاب همسفران هم شان و نیکو و کمک به دوستان و همراهان در سفر، خوش اخلاق بودن در سفر، اهمیت دادن به نماز در سفر
2. در سفر معصیت نماز کامل است مثل سفر زن بدون اجازه شوهر حتی در سفر زیارتی مگر اینکه سفر واجب مثل حج واجب باشد؛و مثل سفر فرزند با نهی پدر یا مادر که موجب اذیت ایشان شود، مگر در سفر واجب (نهی به تنهائی: بهجت، نوری؛ اذیت به تنهائی: امام، سیستانی).
3. مستحب است کسی که نمازش شکسته است بعد از نمازهایی که در اصل چهار رکعتی بوده و شکسته می خواند اگر وقت دارد 30 مرتبه تسبیحات اربعه بگوید. (عروه الوثقی، آداب السفر .رساله مراجع، احکام سفر شرط پنجم، قبل ازمساله 1297)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی علیه السلام در روایتی میفرمایند: تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَاتِ فَإِنَ لَکُمْ فِیهَا غِنًى عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاس .
دسـت به انـواع بـازرگانى (و تجارتها) بزنیــد که تجارتها عامل بى نیازى شما از اموال مردم است.(وسائل الشیعة، ج17، ص: 11)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خریدنقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالاییکه قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا درمورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلااین کالا را به مبلغ 600 تومان میفروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام است.[مراجع مسأله 2105 و 2108؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛صافی جامع الاحکام ج2 س 1995؛ جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد