بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(من لا‌یحضره الفقیه،‌ج‌2‌ص‌585)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه ‏و آله و سلم روایت شده که می فرمایند: ستدُفَنُ بضعةٌ منّی بأرضِ خراسان لا یزورُها مؤمنُ الا أوجبَ اللهُ له الجنةَ

به زودی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد.‌ هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن‌که خداوند، بهشت را بر‌ای او واجب می‏کند. (من‌لا‌یحضره الفقیه،‌ج‌2‌ص‌585)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از ‌مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین ‌علیهم السلام است، زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4. بانوان با‌ حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر ‌زمان ‌و‌ مکان ‌دیگر باشند،چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگربه قصد تبرک باشد.
خداوند متعال همه ما را از زیارت و شفاعت اهل بیت علیهم السلام بهره مند فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول : ۲۸۳) الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص: 20‌)

سلام‌ علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام سجاد علیه السلام روایت شده که می فرمایند: کَفُّ الْأَذَى مِنْ کَمَالِ الْعَقْلِ وَ فِیهِ رَاحَةُ الْبَدَنِ عَاجِلًا وَ آجِلًا.

پرهیز از مردم آزاری، نشانه کامل بودن عقل و مایه آسایش در دنیا و آخرت است. (تحف العقول : ۲۸۳) الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص: 20‌)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد حقوق مومنین:
1. آزار و اذیت دیگران حرام است و در استفاده از اماکن عمومی رعایت حق دیگران و قانون لازم است مثلا روشن کردن آتش و‌استفاده از مواد منفجره اگر خلاف قانون است باید اجتناب شود و در صورتی که خلاف قانون نباشد ولی استفاده از ترقه و مانند آن باعث ایجاد مزاحمت و اذیت دیگران بشود باید اجتناب شود .‌
2. خسارت زدن به اموال عمومی و شخصی حرام است لذا افراد نباید به اموال مردم مانند وسایل نقلیه خسارتی وارد کنند.
3. چنانچه خسارتی وارد کرد‌، فرد ضامن و مدیون است و باید جبران نماید ‌و دادن صدقه یا رد مظالم کافی نیست (امام خمینی ره استفتائات ج3ص518 س99؛ منهاج‌م936و978؛ مکارم ج 3س 1520؛‌فاضل‌ج1س922 ؛‌بهجت5762).‌
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 154

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: و لا تقولوا لِمَن یُقتلُ فی سبیلِ اللهِ أمواتٌ بل أحیاءٌ و لکنْ لا تَشعرون

به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مرده نگویید بلکه ایشان زنده اند و جاوید، ولی شما درک نمی کنید. (بقره، 154)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند متعال برای شهید جایگاه خاصی قرار داده؛ لذا احکام شهید با دیگر اموات تفاوتهای زیادی دارد از جمله اینکه :
1. واجب است که میت را سه بار غسل دهند یکبار با آب سدر سپس با آب کافور و بعد از آن با آب خالص ؛ اما شهیدی که در میدان جهاد جان داده غسل ندارد. (رساله مراجع مساله 550 و 558 )
2. بعد از غسل دادن میت می بایست با کافور 7 موضع از بدن وی را که در سجده بر زمین می گذاشته حنوط نمایند اما شهید در میدان جنگ از این حکم استثنا بوده و حنوط دادن وی ساقط است.‌(رساله مراجع مساله 585)
3. کفن کردن میت با حداقل 3 پارچه با اندازه و شرایط خاص واجب است اما شهید با لباس تنش به خاک سپرده می شود و کفن ندارد.( رساله مراجع مساله 570؛ عروه، موارد سقوط غسل میت)
خداوند متعال همه شهدا بویژه شهدای انقلاب اسلامی وشهدای مدافع حرم را با شهدای کربلا محشور گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بزرگداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید 1358
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه‏.

شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی ( در بعضی ازتعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان راچندین برابر کنند؛ با فوت،دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی از این فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم‌السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و‌مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام است (تحریر الوسیله‌امام‌،‌ج‌،2 م3 و4 ،ص‌60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بزرگداشت شهدا وسالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی 1358
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى، ج2، ص233).

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یدِهِ.

مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از زبان و دست او در آسایش باشند.(مردم آزار نباشد) (کافى، ج2، ص233).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره چهارشنبه اخر سال:
1. مراسم چهارشنبه سوری بلکه هر مراسم دیگر مانند مراسم جشن عروسی چنانچه سبب اذیت و آزار دیگران بخصوص همسایگان شود حرام و باید پرهیز شود و در صورتی که خسارت مالی یا جانی وارد شود ضامن و مدیون است. لذا نمی‌توان به بهانه چهار شنبه سوری دیگران را ترساند یا خسارت وارد کرد و چنین کارهای گناه و معصیت است.
2. کارهایی که در چهارشنبه آخر سال انجام می شود، هیچ پایه و اساس شرعى و عقلایی ندارد و تشویق کردن افراد بر این امور تشویق کردن به دنیا و غافل کردن از اخرت است و مراسم چهارشنبه سوری سنتی از آتش پرستان است.
3. بر اولیاء اطفال واجب است که آنان را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان و یا دیگران باشد جلوگیری کنند و چنانچه کودک خسارتی وارد کند در صورتی که سرپرست کودک خسارت را جبران نکرد خود آن شخص پس از بلوغ ضامن است که خسارت مالی را اداء نماید به این صورت که اگر صاحبان‌آن را می‌شناسد از آن‌ها حلالیت طلبیده یا جبران خسارت نماید و الا به همان مقدار رد مظالم (با اجازه دفتر مرجعش) به فقیر بدهد .(م 1389،عروه صلاه استیجاری م36) (مسائل جدید ج1ص156).جوبه الاستفتاآت س1106بهجت س 5686، فاضل جامع 1973 ج1- نوری ج2 س 707 ، تبریزی س 1284 ج1،مجمع المسائل آقای گلپایگانی ج2 ص112 س 281 سایت مقام معظم رهبری )
خداوند متعال توفیق حرکت در صراط مستقیم دین را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عوالی اللئالی، ج‌3،127).

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام رضا علیه ‏السلام‏ در ‏فوائد پرداخت خمس اینطور می‌فرمایند: ..فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم‌ وَ‌مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم

پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (عوالی اللئالی، ج‌3،127).

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس:
1. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند دلیلی برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این‌بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و 1790و 1791و 1792، اجوبه س924- تبریزی س882، جامع المسائل فاضل ج1 س902؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620؛ مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة ؛ ص556)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی میفرمایند : الْإِیمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَیْثُ‏ یَضُرُّکَ‏ عَلَى‏ الْکَذِبِ حَیْثُ یَنْفَعُک‏

(نشانه) ایمان، این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى. (نهج البلاغة ؛ ص556)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دروغ از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. دروغ انسان را از رحمت الهی محروم می کند و اعتبار و شخصیت انسان را از بین می برد و باعث سلب اعتماد مردم می شود و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد.
علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین علیهم السلام به آن اشاره شده است.
اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1. دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید. و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا به اشاره بفهماند و همچنین تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3. در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد. ( امام خمینی استفتاآت ج1ص485س11وج2 ص612 س1 و 2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3م35و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2س 1026و 1028و1035،مکارم استفتاآت ج3س490و1661،اجوبه الاستفتاآت س1976 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌کافی ج5 ص 55)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند‌: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْ‌عُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ‌ لَهُمْ.‌

( بایستی که امر به معروف و نهی از منکر کنید اگر اینکار نکردید) ‌افراد بد‌کردار‌ بر‌ شما‌‌ مسلط خواهند‌ شد، بگونه‌ای که دیگر ‌خوب‌‌هایتان دعا می‌کنند اما مستجاب نمی‌‏شود. (‌کافی‌ج5‌ص 55)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با ‏توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر خدمتتان عرض می شود:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2. هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3.فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی و رشوه گرفتن (رساله جامع ص 617‌و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا‌یحضره الفقیه،‌ج‌1،‌ص:‌253)

سلام ‌علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده‌،که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَایَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‌.

‌(به مؤمنان بگو) لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لا‌یحضره الفقیه،‌ج‌1،‌ص:‌253)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد خرید و فروش و اقتصاد مقاومتی:
عزیزان یکی از اموری که بسیار مهم اقتصاد میباشد که وابسته به اهمیت دادن به اموری از جمله کار و تولید داخلی است به همین جهت به نکاتی در این زمینه اشاره می شود:
1. هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به کشور اسلامی گردد دارای اشکال است و حتی در بعضی از موارد حرام میباشد.
2. قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق اگر خلاف قانون دولت اسلامی باشد به نظر مراجع عظام (فتوی یا احتیاط) جایز نمی باشد.
3. ساخت و خرید کالاهای مرغوب ایرانی باعث تقویت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان میشود و این یک امری خدا پسندانه می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهای که دشمن اسلام میباشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا‌بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد.
4. یکی از راههای دیگر احترام بکار و کارگر که مورد تایید اسلام است و همچنین یکی از راههای تقویت اقتصاد کشورمان و جلوگیری از بیکاری کارگران و مفاسد ناشی از بیکاری، خرید کالای ایرانیست که هم کمک به سر بلندی کشور وهم آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد. ( اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج‌3، ص: 620 سوال 1779)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی مردم را با رحمت خودش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز راهیان نور
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ

هیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست ، البته بهتر است انسان برای خودش استخاره بگیرد.
2. استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست:
1. برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه
2. برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین
3. برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین
4. پیدا کردن گم شده. (العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر، مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز راهیان نور
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند:مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ‏ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه.

‏هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏گرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

خوردن و آشامیدن در برخی موارد حرام است:
‌1. خوردن و خوراندن غذا و آشامیدنی نجس حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد‌(رساله مراجع م145).
2. خوردن گوشت بعضی از حیوانات حرام است مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است.[مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 ]
3. خوردن شراب و هر مایعی که مست کننده است، که از گناهان بسیار بزرگ است و در آیات و روایات مذمت شده است و در حرام بودن آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ حتی خوردن یک قطره از مسکرات هم حرام است حتی نشستن بر سر سفره و میزی که شراب باشد حرام است و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است.(بهجت ج4 س 5936 و عروه احکام النجاسه م 32)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند ان بدست آمده است.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( مستدرک‌الوسائل:‌ج‌3،‌ص‌25، ح4. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏80، ص: 21)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ الصَّلاهُ، فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.

اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرارمی گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول می گردد و گرنه باقی اعمال نیز مردود خواهد شد(.‌مستدرک‌الوسائل:‌ج‌3،‌ص‌25، ح4. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏80، ص: 21)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام واجبات نماز:
1. واجبات نماز بر دو قسم است ؛ واجبات رکنی و واجبات غیر رکنی و معنای واجب رکنی این است که اگر عمدا یا سهوا کم یا زیاد شود نماز باطل است. اما واجب غیر رکنی در صورتی که عمدا ترک یا زیاد شود نماز باطل است مثلا یک سجده را عمدا کم یا زیاد کند.
2. یکی از واجبات رکنی ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و ایستادن قبل از رکوع است که اصطلاحا قیام متصل به رکوع گفته می شود.
3. انسان تا وقتی که بتواند ایستاده نماز بخواند هر چند با تکیه بر دیوار یا به کمک عصا، باید نماز را ایستاده بخواند و نباید نشسته نماز بخواند.حتی اگر بتواند حداقل تکبیره الاحرام را ایستاده بگوید باید تکبیر را ایستاده بگوید.
4. اگر نمازگزار چنانچه بایستد مریض می شود یا ضرر قابل توجهی به او می رسد باید نشسته بخواند و در صورتی که نمازگزاری توانایی ایستادن داشته باشد ولی نمازش را نشسته می خواند به خاطر ترک قیامهای رکنی نمازش باطل است و قضا دارد ،به عنوان مثال کسانی که تمام نماز را روی صندلی می‌خوانند در حالی که توانایی ایستادن را دارند و با این حال روی صندلی نماز می خوانند نمازشان باطل است و قضا دارد. (مراجع م 958 و 975 عروه الوثقی فصل فی القیام م 17 )
خداوند متعال همه ما را از نماز‌گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول‌ص‌455)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند‌: أَفْضَلُ‏ مَا یَتَقَرَّبُ‏ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة.

‌بهترین چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است‌.(تحف‌العقول‌ص‌455)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اهمیت نماز:
1. نماز از مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند .
روزی حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خداوند متعال بوده و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن می‌گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.
2- نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می‌کند بجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.(رساله مراجع مقدمه احکام نماز)
3. یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (مراجع م 11)
4. اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید.(رساله مراجع مساله747)
خداوند متعال به همه ما توفیق عبادت خالصانه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَة.

کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏کند. (وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ازدواج و صفات همسر شایسته:
1- ازدواج نمودن و واسطه شدن برای ازدواج دو نفر مستحب است و مجرد ماندن کراهت دارد و کسی که به سبب نداشتن همسر به حرام می افتد، مثلا به نامحرم نگاه حرام می کند، واجب است ازدواج کند. سزاوار است انسان به صفات کسی که می خواهد با او ازدواج کند توجه داشته و فقط به زیبایی و مال او اکتفا نکند که این مکروه است.
2- برخی از صفات همسر شایسته:با محبت باشد، عفیف و پاکدامن و صالحه باشد که شوهر را در امور دنیوی و اخروی کمک نماید، در میان خانواده خود عزیز باشد، نسبت به شوهرش متواضع باشد،فقط برای شوهر خود زینت و آرایش کند، از شوهر خود اطاعت نماید. برخی از صفاتی که اگر در کسی باشد ازدواج با او مکروه است: حسود و کینه توز باشد، بی تقوا باشد، برای دیگران آرایش کند، از شوهر اطاعت نکند،همچنین ازدواج با مرد بد اخلاق یا فاسق یا شربخوار مکروه است. (عروه الوثقی، کتاب النکاح و آدابه-آموزش فقه)
خدواند متعال موانع اشتغال و ازدواج جوانان عزیز را با عافیت برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها روز زن میلاد امام خمینی رحمه الله علیه 1320 قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى (ط-الاسلامیه) ج5‌، ص144‌،‌ح‌14 من‌لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

سلام ‌علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند‌: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ

به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. (کافى (ط-الاسلامیه) ج5‌، ص144‌،‌ح‌14 من‌لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره هدیه دادن:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتری داده شود کراهت‌ دارد. اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است‌ چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالی که هدیه داده می‌شود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. و اگر هدیه ای به فرزند نا بالغ داده شود پدر یا پدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد.(منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد2 کتاب الهبه مساله‌136؛‌تحریر الوسیله کتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن و تولد امام خمینی رحمه الله علیه 1320 قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
اصول کافى(ط-الاسلامیه)، ج 2، ص 200

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ،از حضرتش روایت شده که فرمودند :‌مَـن فـَرَّجَ عَن مُـومِـنٍ فَـرَّجَ الله عَن قَلبه یـَومَ القِیامَةِ

هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند متعال در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد. ( اصول کافى(ط-الاسلامیه)، ج 2، ص 200 .)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام شادی و شاد بودن:
1.اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که، شاد بودن در شادی اهل بیت از صفات شیعیان است ( یفرحون‏لفرحنا)، اما انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2-موسیقی و آواز در صورتی که لهوی و مناسب با مجالس‌گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور‏ باشد یا تحریک کننده شهوت باشد، حرام است و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایز نیست و در این حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد.
3.شرکت کردن در مجالس گناه در‌صورتی که حضور فرد سبب تایید گناه دیگران یا باعث ارتکاب گناه می‌شود جایز نیست هر چند مجلس فامیل نزدیک انسان باشد اما حضور در زمانی که سبب تایید گناه یا ارتکاب گناه نمی‌شود مثلا زمان غذا خوردن که بساط گناه جمع شده اشکالی ندارد.
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

‏شب میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص: 585 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ‏ فِی عَرْشِه

کسی که قبر فرزندم علی را زیارت کند و یک شب نزد او بماند مثل کسی میماند که خدا را در عرش زیارت کند. ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص: 585 )

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند.لذا اگر فردی که‌می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنا بر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود (به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت 10‌صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت 10 روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
3.‌کسی که قصد ده روز داشته‌، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‌، به هر جهتی از قصد ده روز منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی هم که در آن مکان قرار دارد نمازش ‌کامل ‌است (رساله‌مراجع‌1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت‌رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل‌محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ

تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام:
1.مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2.یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3.اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنا را بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسه مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند متعال توفیق بندگی و عبادت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده‌که فرمودند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏.

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود. ( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره امر به معروف ونهی از منکر:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در‌مخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده وضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه .
2. یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی,‌ج‌5,‌154

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. أمیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَا یَقعُدَنَّ فِی السُّوقِ إلَّا مَن یَعقِلُ الشّرَاءَ وَ البَیعَ

در بازار ننشیند (شروع به‌کسب نکند ) مگر کسی که قبلا آداب و احکام خرید و فروش را آموخته باشد. الکافی,‌ج‌5,‌154

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره وام و تسهیلات:
1-اگر به کسی پولی قرض داده شود و در مقابل شرط اضافی و سود کند ربا و حرام است‌و فرقی بین بانک و غیر بانک نمی کند و اگر گرفتن سود بر اساس یک معامله شرعی مثل خرید و فروش نسیه و یا شراکت صحیح و مانند این دو باشد، اشکال ندارد. مثلا فردی نیاز به ماشین دارد به نظر تعدادی زیادی از مراجع می تواند با مراجعه به بانک و با گرفتن تسهیلات خودرو هم صاحب ماشین شود و هم سود پرداختی صحیح است به این صورت که مشتری وجه وام را به وکالت از بانک، ماشینی را نقدا برای بانک خریداری کند و هنگامی که ماشین را خریداری کرد از طرف بانک همان ماشین را به صورت نسیه با سود و اقساط مشخص به خودش بفروشد. ( مخالف :ایت الله سیستانی بین بانک دولتی و مشترک و بین غیر دولتی فرق می گذارند و برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وام دریافتی را صحیح نمی دانند مگر اینکه در برابر سود معامله ای با بانک انجام گیرد.؛ سیستانی استفتائات س 357رساله دانشجویی ج16 ص360 )
2- اگر در قرارداد شرکت ، مضاربه و وکالت مصرف خاصی معین شده باشد مثل خریدخانه یا ماشین و... بایدپول در همان مورد معین شده‌، مصرف شود تا اینکه پرداخت سود مبتلا به مشکل شرعی نشود. (استفتائات بهجت بانکها و موسسات دولتی و اعتباری س3990 و3997 ؛ جامع المسائل فاضل ج2،س 1015؛ مقام معظم رهبری اجوبه س1924مسائل جدید ج4 ص1553 )
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code