سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . در روایت است که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در وصیت به حضرت علی علیه السلام فرمودند :
ثَلَاثٌ کَفَّارَاتٌ إِفْشَاءُ السَّلَامِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ الصَّلَاةُ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَام.
یا علی سه چیز کفاره گناهان است؛ آشکارا سلام کردن، طعام دادن و خواندن نماز شب. (وسائل الشیعة ، ج 12، ص : 59 )
سلام شعار اسلامی است ؛ سلام به معنای تحیت ، سلامت ، صلح و آشتی ، تعظیم و تکریم ، درود گفتن است . سلام ، اطمینان دادن به فرد مقابل است که : هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم ، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن ، که گزندی به تو نخواهد رسید . من خیر خواه تو هستم ، نه بد خواه و کینهورز و دشمن . سلام نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند . اما چند نکته درباره احکام سلامکردن:
1 . شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلا فاصله باید پاسخ داده شود تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد،یا مرد و یا بچه ممیز باشد و اگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست .
2 . سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حال اگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ، البته نمازگزار باید در پاسخ سلام ،کلمه سلام را بر علیکم مقدم کند.
3 . اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و نماز گذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد .
4 . سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد . مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد . ( رساله مراجع مساله 1146،1137 ،1138 و 1141 ) ( تبریزی استفتائات ج 2 س 1993؛ فاضل , احکام جوانان م 482 ؛ بهجت س5287 ؛ مکارم رساله جوانان م 465 ؛ صافی , احکام نوجوانان 463 - عروه النکاح و آدابه م 41 )
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زهراسلام الله علیها درروایتی در مورد فلسفه وجوب امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین:
خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568 )
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکتهدر این مورد عرض میشود:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطیدارد از جمله
الف ) شناخت صحیح معروف و منکر
ب ) احتمال تاثیر در مخاطب
ج) نداشتن مفسده وضرر جانی ،عرضی و مالی قابل توجه
د ) . تصمیم مخاطب بر تکرار عمل لذااگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد ، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخصی که مرتکب خلاف شده نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمیخواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف ونهی ازمنکر واجب نیست. پس اگر فردی در گذشته گناهی را مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصامقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قران مجید می فرماید:
وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا.
و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت .(مزمل آیه 20)
چند نکته کوتاه درباره وقف:
1 . وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و فرصت مناسبی است که مومنین می توانند برای ذخیره آخرتشان استفاده کنند.
2 . وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد ، مدرسه ،حرمهای معصومین علیهم السلام ، مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام یا فقرا....با رعایت شرایطی اختصاص دهند.
3 - وقف کردن به صورت شراکتی هم صحیح است یعنی چند نفر به صورت مشترک مثلا مکان یا وسیله ای ( مثل بخاری برای مسجد یا مدرسه ) را خریداری کنند و انرا در جهت خاصی وقف کنند.
3 . اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
( تحریر الوسیله امام ،ج ،2 م 3 و 4 ،ص60 – استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج 2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج 2 ص 140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج 2 ذیل مساله 2677 )
خداوندمتعالبه همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند :
فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی
فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است . ( امالی ( صدوق ) ص 104 )
چند نکته درباره اهمیت و آداب عزاداری:
1. عزاداری برای اهل بیتعلیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر الهی است که خداوند متعال آن را نشان تقوای دلها ذکر نموده
« وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب ( سوره حج آیه 32 ) » ؛ تعظیم به معنای تکریم، گرامی و بزرگداشتن و اهمیت دادن؛شعائر جمع شعیره است و به معنی علامت و نشانهها است. شعائر الهی یعنی علامتهایی که انسان از آنعلامتها بیاد خدا میافتد و یا موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود
2 . بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3 . در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط ، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4 . عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران میشود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَایُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند ( تا تمام بدنشان را بپوشاند ) . این برای آن است که ( به عفت ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1 . حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دین است که هدف از پوشش ، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد ، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم مردان و هم زنان واجب است ، پوشش شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشد و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2 . لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3 . رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است و فرقی بین فامیل و همکار و دکتر ( جز در موارد اضطرار ) و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ،از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
روایت شده که فرمودند: مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا؛
کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت می کنم و از سختیهای قیامت نجاتش می دهم . (وسائل الشیعه، حر عاملی ، ج 14، ص331 ، باب 2؛)
تعظیم شعائر الهی در دین مبین اسلام دارای اهمیت ویژه ای است و دارای مصادیق مختلفی است از جمله آنها حضور در مجالس عزای اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام و یا حضور در حرم ائمه معصومین علیهم السلام جهت زیارت است که البته زیارت ایشان مستحب بوده و فضیلت بسیاری دارد که چند نکته کوتاه در این زمینه عرض می شود؛
1 - حداقل زیارت این است که انسان نزد قبر امام معصوم علیه السلام حاضر شود و به ساحت امام علیه السلام سلامی عرضکند. هر چند زیارت نامهای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت ؛ زیارت نامههای معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
2 - بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن ، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی به قصد تبرک و اگر کسی عمدا یا سهوا تا کنون خارج کرده باید فورا به حرم برگرداند و اگر خودش نمی تواند به وسیله دیگر برگرداند.
3 - یکی از آداب زیارت رفتن کنار ضریح مطهر و بوسیدن و گذاشتن گونه ها برآن است اما دقت شود درهنگام ازدحام جمعیت باید به گونه ای رفتارکنیم که دیگران ازما نرنجند بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است .
خداوند متعال به همه ما توفیق زیارت با معرفت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند) این برای آن است که ( به عفت ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند . ( آیه 59 سوره احزاب )
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
1 . حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد ؛ که هدف از حجاب و پوشش ، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف ، کوتاهی نکنند.
2 . لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش ولباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلانباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3 . رعایت پوشش شرعی دربرابر هر نامحرمی واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر ( در غیر موارد اضطرار ) و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی ومجالس عروسییا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلواتبرمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ، أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ ...
ای سلمان ! محبت به ( دخترم ) فاطمه در صد جایگاه ( خطیر ) نفع میرساند ، که آسانترین آن جایگاههای نفع رساندن ، لحظه جان کندن است. ( إرشاد القلوب/ ج2 / 294)
چند نکته درباره ایام فاطمیه:
1.یکی از مسلمات و سفارشات دین بر اساس آیات و روایات تعظیم و بزرگ شمردن شعائر و نمادهای دین است.
2 . از بارز ترین مصادیق تعظیم شعائر برگزاری مجالس عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام پیامبر صلی الله علیه و آله و همچنین در این ایام عزاداری برای بانوی دوعالم حضرت زهرایاطهرسلام الله علیها است.
3.به طور کلی برگزاری عقد و عروسی در ایام سوگواری اهل بیت برکتی ندارد و هرکاری از قبیل گرفتن مجلس جشن تولد یا مجلس عروسی چنانچه در نزد مومنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است هرچند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به ایام فاطمیه ندارد و در تمامی ایام حرام است.لکن زشتی و قبح چنین کارهایی دراین ایام بیشتراست.
(تبریزی استفتائات ج 2 س 1918 مسائل جدید جلد 2 ص 49 و 50 )
خدواند متعال به حرمت بانوی دو عالم تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند : اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ.
همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)
چند نکته درباره اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود ، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر مینامند.
2 . بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر : مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ،مراسم عروسی ، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی میباشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد ، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب ، برق و گاز، لباس و …
3 - باز گذاشتن شیر آب در هنگام وضو گرفتن از مصادیق اسراف است و برای اینکه گرفتار اسراف نشویم ، بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت ، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت ، دست کشیده شود . (صافی جامع الاحکامج1/205س736- مکارم استفتائات ج 1/101 س 316 - بهجت سوال 3810 - استفتائات تبریزی ج 2 سوال 1024) توضیح المسائل ( محشى . امام خمینى ) ؛ ج 2 ، ص :607. (آیت الله سیستانی ، مسائل منتخبه ص 16 ش ) 30 ( رساله وحید م2077)
خداوند متعال توفیق شکر نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که می فرمایند:
الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ.
صدقه بلای قطعی را دفع میکند ، پس بیمارانتان را با صدقه درمان کنید . ( وسائل الشیعة ؛ ج 2 ؛ ص 433 )
چند نکته در مورد صدقه:
1 . یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر) در روایات معصومین علیهم السلام به امور مختلفی مثل اصلاح ذات البین ؛آب دادن به تشنه ؛ گفتار نیک و پاکیزه و به طور کلی هر کار خیری صدقه گفته شده : امام صادق علیه السلام از پدران گرامیشان و از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرموده است که فرمودند:
کُلّ مَعروُفٍ صَدَقهُ وَالدّالُ عَلَی الخَیِر کَفاعِلِه وَالله یُحِبُّ الَلّهفان (هر کار نیک صدقه است و کسی که به کار خیری راهنمایی کند مانند کسی است که آن را انجام می دهد و خدا رسیدگی و کمک به رفع گرفتاری از بیچارگان را دوست دارد) (بحارالانوار،جلد۹۶ ،صفحه۱۸۲)
و همچنین صدقه اعم از واجبات مالی مثل زکات و کمک های مستحبی به دیگران است.
2 . در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه میتوان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد ، اما سعی شود صدقات به فقراییکه متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س 1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3.صدقهای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و میتواند عوض کرده و به هرمصرفی که میخواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امامخمینیره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را بههمان مؤسسه و خیریه تحویل دهد ( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید ) ( تحریر، القول فی الصدقه م 1 و 2 - منهاج سیستانی ج 2 م 1605 ؛ آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاآت ج 3 سوال 343 ، استفتاء خصوصی .آیت الله وحید احتیاط این است که بر ندارد . رهبری : اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد . آیت الله مکارم : اشکال ندارد.کاوشی در احکام ص 94 )
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ازپیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند:
فَرَحِمَ اللَّهُ مُؤْمِناً اکْتَسَبَ طَیِّباً وَ أَنْفَقَ مِنْ قَصْدٍ أَوْ قَدَّمَ فَضْلًا.
خدا بیامرزد بنده ای را که مال حلال وپاکیزه ¬کسب کند و با رعایت اعتدال خرج کند و یا به دیگران ¬ بذل ¬ نماید . ¬(وسائل ¬ الشیعة ؛ ج11 ؛ ص149 )
چندنکته در مورد نقد و نسیه :
1.یکی از راههای ¬ کسب سود حلال معامله نسیه است ؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالاییکه قیمت نقد آن 500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد , فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت ، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ 600 نومان میفروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام است . [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج 2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام علی علیه السلام که فرمودند : أطِیلُوا السُّجودَ ، فما مِن عَمَلٍ أشَدَّ علی إبلیسَ مِن أن یَرَی ابنَ آدَمَ ساجِدا....
سجده را طول دهید ؛ زیرا هیچ چیز برای ابلیس سخت تر و نا خوشایند تر از این نیست که فرزند آدم را در حال سجده ببیند ؛ چرا که به او فرمان سجده کردن داده شد ، اما سرپیچی کرد. (.الخصال : 616/10.)
سجده اقسامی دارد که به آنها اشاره می شود:
الف: سجده های مستحب: مانند سجده زیارت عاشورا و سجده شکر
ب: سجده های واجب: مانند سجده های واجب قران البته در سجده های واجب قرآن رعایت دو نکته لازم است:
1- باید مانند سجده نماز بر چیزی سجده کند که سجده بر آن صحیح است مثل خاک وسنگ و چوب و...
2- به نظر اکثر مراجع عظام : طوری عمل کند که بگویند سجده کرد ولی رو به قبله بودن ، پوشش ، و ضو و ذکر ، لازم نیست ( اکثر مراجع ، خوئی ، زنجانی ، وحید : احتیاط واجب ، ( تبریزی : فتوی ) اعضای سجده بر روی زمین باشد ) رساله مراجع مساله 1098و1236،)
ج: سجده حرام: مانند سجده برای غیر خدا حتی سجده برای امام معصوم علیه السلام؛ البته لازم به ذکر است که سجده شکر را در هر جا و به هر سمتی میتوان انجام داد ولی بهتر است ( مکارم احتیاط واجب : اگر مردم فکر کنند سجده برای امام میکند ترک کند ) که در هنگام تشرف به حرم مطهر ائمه معصومین علیهم السلام مانند حرم امام رضا علیه السلام سجده شکر را رو به قبله انجام دهند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد .
نکته: انجام سجده های واجب قرآن و سجده سهو و سجده فراموش شده واجب فوری است. ((العروةالوثقی اقسام سائر سجود مساله 24رساله مراجع مساله1246،1093)
خداوند متعال توفیق سجده و عبادت خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . از امام کاظم علیه السلام روایت شده است که میفرمایند :
إِذَا قَامَ الْمُصَلِّی إِلَى الصَّلَاةِ نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ حَفَّتْ بِهِ الْمَلَائِکَةُ وَ نَادَاهُ مَلَکٌ لَوْ یَعْلَمُ هَذَا الْمُصَلِّی مَا فِی الصَّلَاةِ مَا انْفَتَلَ
هنگامی که انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازپهنای آسمان بر او نازل می شود و ملائکه اطرافش را احاطه می کنند و فرشته ای می گوید: اگر این نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نمازمنصرف نمی شد.¬(وسائل الشیعة، ج4، ص: 32)
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-نماز از مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود ، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شودو همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند .
روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کامل به جا نیاورد، حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است».پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خداوند متعال بوده و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.
2-همچنین باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است ، مانند حسد ، کبر ، غیبت ، خوردن حرام ، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند بجا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بجا آورد ، مثلاً انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.(رساله مراجع مقدمه احکام نماز)
3-یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (مراجع م 11)
4-اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. (رساله مراجع مساله 747)
خداوند متعال به همه ما توفیق عبادت خالصانه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند: لا یَحِلُّ لأِحدٍ أن یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیرِهِ بغَیرِ إذنِهِ.
بر هیچ کس روا نیست که بدون اجازه دیگرى در مال او تصرف کند. وسائل الشیعة : 17/309/4.
چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران :
1.برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد.
2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود (رساله مراجع احکام غصب م 2548).
3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ
براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1-یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواندو شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنا بر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی) واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن میشود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3-کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 وصفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیلدر فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که در فوائد پرداخت خمس چنین میفرمایند: ..فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَتَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم.
پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیرهای برای روز قیامت تان است. (کافی ، ج2، ص: 738)
دو نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1-یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درآمدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سالخمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد بازهم خمس واجب میشود لذا اینکه می گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی باشد، در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کسب وکار، درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده، پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790 و1791 و 1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- منهاج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد چه کارهایی از مصادیق آمادگی برای مرگ است؟ فرمودند: أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَکَارِم.
انجام واجبات، ترک محرمات، تخلق به اخلاق حسنه.(امالی شیخ صدوق ،ص 173)
چند نکته درباره غسل:
1- غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی . (م360)
2- در غسل ترتیبی به نیت غسل اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشوید (فتوی یا احتیاط مشهور مراجع و بنظر برخی از مراجع بعد از سروگردن بدن را بشوید، نیز کافی است: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی و مکارم )(م362)
3- به نظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد ،غسل باطل نمىشود لذا غسل صحیح است. (لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری را انجام دهد بلکه غسل را تمام نماید) البته برای نماز باید وضو هم بگیرد. (مراجع عظام: خوئی، فتوی، تبریزی: احتیاط واجب ؛ بهجت احتیاط به نیت اتمام و اعاده ،وحید اتمام و اعاده )
4.در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مىشود مانند موهای دست را، بشوید و بنظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمىباشد بلکه اگر آب را طوری بپوست بدن برساند که موهای بلند؛ تر نشود غسل صحیح است. (شستن موهای بلند لازم است :امام خمینی، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری:احتیاطواجب)(رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که میفرمایند: لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض.
اعمال مستحبی انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی گرداند اگر به واجبات زیان رساند. (نهج البلاغه حکمت 39).
چند نکته درباره نماز های مستحبی:
نکته اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگرصحیح انجام شود پذیرفته مىشود.
با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهجالبلاغه هست که فرمود: « إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» بدرستیکه که قلوب انسانها ، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد وگاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاقها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسانگیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم مىتوان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى درباره نوافل، چنین دستورى نیست.
3.در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمىکند و نمازگزار مىتواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4.انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
نکته دوم: نماز های مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نماز های مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و انها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند.(ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مىشود.)
نکته سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذانصبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مىتواند آن را در اولشب بجا آورد. (آیه ا... سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .
امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مىباشند که سایر واجبات با آنها بر پا مىمانند .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)
دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد گنهکار اصرار بر تکرار گناهش نداشته باشد لذا اگر انسان شاهد گناه دیگری بود مثلا شاهد بود که نماز فردی قضا شد یا مالی را از دیگری غصب نمود اگر انسان یقین داشته باشد که طرف مقابل اصرار بر تکرار این گناه ندارد یا در صورتی که شک داشته باشد که آیا این فرد قصد دارد این گناه را تکرار کند یا خیر؛ در هر دو صورت انسان نسبت به نهی از منکر وظیفه ندارد.
2. اما در صورتی که شخص گنهکار از گناهش توبه نکرده باشد یا انسان شک داشته باشد که از گناهش توبه کرده است یا نه، واجب است او را به توبه دعوت نماید و البته بر خود شخص گنهکار واجب است از گناه خودش توبه نماید و حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ، خمس، زکات و حق الناس که بر گردن دارد، را پرداخت کند. (تحریر الوسیله ج2 امر به معروف شرط سوم م 5)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السّلام که فرمودند: اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَة؛
نگاهِ بعد از نگاه (به نامحرم(، بذر شهوت را در دل می کارد و همین برای به فتنه (و گناه) کشاندن صاحب آن نگاه کافی است. (وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۹ )
چند نکته درباره احکام نگاه:
1.نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز ، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد، حرام است. البته به نظر برخی مراجع (مثل ایت الله سیستانی-بهجت-وحید) حکم نگاه به زنان بدحجاب یا بی حجاب بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند با شرایطی متفاوت است.(استفتائات سیستانی س22)
2.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمیپوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.
3.نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد. (امام ،تبریزی، فاضل ، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)( مکارم استفتائات ج 2 م 1048، رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .