سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند: لا یَحِلُّ لأِحدٍ أن یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیرِهِ بغَیرِ إذنِهِ.
بر هیچ کس روا نیست که بدون اجازه دیگرى در مال او تصرف کند. وسائل الشیعة : 17/309/4.
چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران :
1.برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد.
2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود (رساله مراجع احکام غصب م 2548).
3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ
براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته در باره احکام نماز جمعه:
1-یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواندو شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنا بر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی) واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن میشود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3-کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 وصفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیلدر فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که در فوائد پرداخت خمس چنین میفرمایند: ..فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَتَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم.
پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیرهای برای روز قیامت تان است. (کافی ، ج2، ص: 738)
دو نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1-یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درآمدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سالخمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد بازهم خمس واجب میشود لذا اینکه می گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی باشد، در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کسب وکار، درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده، پرداخت نکند. رساله مراجع مساله 1765و1790 و1791 و 1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- منهاج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد چه کارهایی از مصادیق آمادگی برای مرگ است؟ فرمودند: أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَکَارِم.
انجام واجبات، ترک محرمات، تخلق به اخلاق حسنه.(امالی شیخ صدوق ،ص 173)
چند نکته درباره غسل:
1- غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد: ترتیبی و ارتماسی . (م360)
2- در غسل ترتیبی به نیت غسل اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشوید (فتوی یا احتیاط مشهور مراجع و بنظر برخی از مراجع بعد از سروگردن بدن را بشوید، نیز کافی است: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی و مکارم )(م362)
3- به نظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد ،غسل باطل نمىشود لذا غسل صحیح است. (لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری را انجام دهد بلکه غسل را تمام نماید) البته برای نماز باید وضو هم بگیرد. (مراجع عظام: خوئی، فتوی، تبریزی: احتیاط واجب ؛ بهجت احتیاط به نیت اتمام و اعاده ،وحید اتمام و اعاده )
4.در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مىشود مانند موهای دست را، بشوید و بنظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمىباشد بلکه اگر آب را طوری بپوست بدن برساند که موهای بلند؛ تر نشود غسل صحیح است. (شستن موهای بلند لازم است :امام خمینی، نوری، فاضل، مقام معظم رهبری:احتیاطواجب)(رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که میفرمایند: لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض.
اعمال مستحبی انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی گرداند اگر به واجبات زیان رساند. (نهج البلاغه حکمت 39).
چند نکته درباره نماز های مستحبی:
نکته اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگرصحیح انجام شود پذیرفته مىشود.
با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهجالبلاغه هست که فرمود: « إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» بدرستیکه که قلوب انسانها ، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد وگاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاقها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسانگیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم مىتوان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى درباره نوافل، چنین دستورى نیست.
3.در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمىکند و نمازگزار مىتواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4.انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
نکته دوم: نماز های مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نماز های مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و انها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند.(ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مىشود.)
نکته سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذانصبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مىتواند آن را در اولشب بجا آورد. (آیه ا... سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .
امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مىباشند که سایر واجبات با آنها بر پا مىمانند .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)
دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر :
1. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد گنهکار اصرار بر تکرار گناهش نداشته باشد لذا اگر انسان شاهد گناه دیگری بود مثلا شاهد بود که نماز فردی قضا شد یا مالی را از دیگری غصب نمود اگر انسان یقین داشته باشد که طرف مقابل اصرار بر تکرار این گناه ندارد یا در صورتی که شک داشته باشد که آیا این فرد قصد دارد این گناه را تکرار کند یا خیر؛ در هر دو صورت انسان نسبت به نهی از منکر وظیفه ندارد.
2. اما در صورتی که شخص گنهکار از گناهش توبه نکرده باشد یا انسان شک داشته باشد که از گناهش توبه کرده است یا نه، واجب است او را به توبه دعوت نماید و البته بر خود شخص گنهکار واجب است از گناه خودش توبه نماید و حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ، خمس، زکات و حق الناس که بر گردن دارد، را پرداخت کند. (تحریر الوسیله ج2 امر به معروف شرط سوم م 5)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السّلام که فرمودند: اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَة؛
نگاهِ بعد از نگاه (به نامحرم(، بذر شهوت را در دل می کارد و همین برای به فتنه (و گناه) کشاندن صاحب آن نگاه کافی است. (وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۹ )
چند نکته درباره احکام نگاه:
1.نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز ، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد، حرام است. البته به نظر برخی مراجع (مثل ایت الله سیستانی-بهجت-وحید) حکم نگاه به زنان بدحجاب یا بی حجاب بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند با شرایطی متفاوت است.(استفتائات سیستانی س22)
2.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمیپوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.
3.نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد. (امام ،تبریزی، فاضل ، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)( مکارم استفتائات ج 2 م 1048، رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إِنَّ الْغَضَبَ مِنْ الشَّیْطَانِ و َإِنَّ الشَّیْطَانَ خُلِقَ مِنْ النَّارِ وَ إِنَّمَا تُطْفَأُ النَّارُ بِالْمَاءِ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ.
غضب و خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد و غضبناک شد، وضو بگیرد.(نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660)
وضو طهارت باطنی است که با انجام آن انسان می تواند کلمات مقدس را لمس و مس کند؛ در روایات معصومین علیهم السلام برای وضو آثار زیادی بیان شده مثلا با وضو خوابیدن موجب این است که خواب عبادت محسوب شود یا اینکه با طهارت غذا خوردن فقر را دور می کند؛ لذا بسیاری از امور مستحب است که با طهارت انجام شود.
اماچند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1.یکی از شرایط وضو این است که اعضا وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد، لذا اگر عضوی از اعضا وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آنرا تطهیر کرده و بعد به نیت وضو شسته و مسح شود. (مخالف، بهجت: مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و یا غیر آن بطور اتفاقی پاک شده باشد. سیستانی: اگر عضو متنجس با یک بار شستن پاک می گردد و آب کر یا جاری باشد در این صورت با فرو بردن عضو در آب به نیت وضو یا با شستن عضو زیر شیر متصل به کر یا جاری هم عضو تطهیر می شود و شستن وضویی محقق می شود).(رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277).
2.در اعضاء وضو و غسل مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هرچند برطرفکردن آن هزینه داشته باشد.
3.اگر در اعضا وضو چیزیچسبیده باشد مانند چسب یا رنگ یا ناخن و مژه مصنوعی چنانچه بر طرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد اگر علاوه برغسل و وضویجبیره ای،تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است و وضوی جبیره است این است که به صورت معمولی فرد وضو بگیرد و هنگامی که به مانع می رسد دست خیس روی مانع بکشد. (جهت اطلاع آیه ا... سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزىکه چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. آیات عظام خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفهاش تیمّم است، (آیه ا...تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).آیات عظام امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد.آیات عظام گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال همه محبین اهل بیت علیهم السلام را از پاکان قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که میفرمایند: لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِکَةِ وَ هُدىً و ایمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَکَةٌ فِى الرِّزقِ؛
کسی که نماز می خواند ملائکه او را دوست دارند و نماز خواندن سبب هدایت، ایمان، نور معرفت و همچنین سبب برکت در روزى است. (خصال ج 2ص 522)
دو نکته کوتاه درباه قرائت نماز:
1. انسان واجب است که کلمات حمد و سوره و ذکرهای نماز را به صورت صحیح بخواند و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد تا غلط نخواند و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است و اگر انسان بخواهد سوره ای را در نماز بخواند که حفظ نیست، می تواند از روی قرآن سوره را بخواند. (عروه مساله القرائه33)
2- مردان باید در نماز صبح و مغرب و عشاء ، یا قضای نماز صبح و مغرب و عشاء، حمد و سوره را حتی حرف آخر آنها را بلند بخوانند ولی در نمازهای ظهر و عصر باید آهسته بخوانند البته کسی که نماز جماعت میخواند در رکعتهایی که وظیفه اش خواندن حمد و سوره میباشد، واجب است حمد و سوره را آهسته بخواند و در این مساله فرقی بین نمازها وجود ندارد مثلا کسی که در رکعت سوم امام جماعت به نیت قضای نماز صبح اقتدا کند باید حمد و سوره را آهسته بخواند. (رساله مراجع مساله 993)
خداوند متعال همه ما را از نماز گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که میفرمایند: مَن قَضَى لأخیهِ المُؤمِنِ حاجَةً کانَ کَمَن عَبَدَ اللّه دَهرَهُ.
کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که تمام عمر خود را مشغول عبادت بوده است. (الأمالى طوسى،481)
چند نکته درباره عاریه:
1-یکی از قرار داد های شرعی عاریه است و عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاده کند. ( رساله مراجع م2344)
2-کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد. (م2358)
3-مالی را که انسان عاریه گرفته اگراز بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن است و باید جبران کند:
1.در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
2.اگر شرط بشود در صورت خسارت جبران کند.
3.چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349).
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ،
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه ) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است) . ( جامع الأخبار، ص و محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج9،ص121،ح10418. )
چند نکته در مورد غیبت:
1.یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( نظر حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی : بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2.در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3-.همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ، باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4.هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری ) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند، کافی است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58 حضرات امام، استفتائاتس9و 16و53- مکارم، استفتائات ج1س552- فاضل جامع الاحکام ج1س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: و َاللّهِ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ؛
به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى کند براى تو بهتر است.(کافی(ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157)
چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1-قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قراداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره داده شده باید با اجازه مالک خانه باشد.
2-قرارداد اجاره یک طرفه قابل فسخ نیست بنابراین چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرار داد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3-بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. .(رساله مراجع م 2190 و 2191و2193و 2195 و 2196 و 2211)
خداوند متعال موجبات خانه دارشدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند: مَنْتَعلَّم ِلِلّهِ و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً؛
کسیکه برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمانها از او به بزرگی یاد میشود. (امالی طوسی: ص168 ، ح280)
دو نکته کوتاه درباره تعلیم و یاد دادن مسائل شرعی :
1.اگر فردی در موردی بیاطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی راترک و یا حرامی را مرتکب گردد ،در صورتی که فرد جاهل، درصدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر نیز وجود داشته باشد، ارشاد وی و یاد دادن مسأله شرعی به او واجب است؛ که به اصطلاح ارشاد جاهل گفته میشود و این کار را امر به معروف و نهی از منکر نمیگویند. بنابراین کسی که نمیداند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غناحرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمیکند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است.
2.اگر کسی حکم شرعی را میداند و از روی اشتباه و فراموشی موضوعی را به نادرستی مرتکب شده است در این صورت تذکر دادن واجب نیست مثلا کسی که می داند خوردن و آشامیدن روزه را باطل میکند و از روی فراموشی اقدام بهخوردن میکند. در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده است تذکر دادن واجب نیست. البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثلا فردی از روی اشتباه بخواهد مرتکب قتل شخصی شود که در این صورت ارشاد و راهنمایی واجب است.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلامعلیکم. بسم الله الرحمن الرحیم شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد و به آن حضرت عرضکرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ؛
لقمهات را پاککن [تا مبادا به حرامیآلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور) (وسائل الشیعة ؛ ج7 ؛ ص145)
چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است ودرامدی هم که بدستمیآید را نیز شرعا بایددر راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2-از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب وکارها علاوه برحرام بودن خود کار، معامله باطل و درامدش نیز حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال مییابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره میشود:
1-درآمدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2-درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3.پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن کریم از قول حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا .
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی درپی برشما فرو فرستد.(نوح 10-11)
چند نکته درباره نمازطلب باران:
1.یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. همان طور که در روایات از اهل بیت علیهم السلام آمده است: شیوع گناهان وکفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز های است که موجب خشم خداوند رحمان میشود و باعث نیامدن باران می شوند.
3.کیفیت این نماز مانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادی خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4.در هر رکعت حمد و سوره را میخواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر یک دعای دست بجا میآورد و در دعای دست خواندن هر دعای کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد مثل دعا 19صحیفه سجادیه و طلب عفو و توجه حضرت رحمان باشد و قبل از دعا صلوات بفرستد.
از جمله مستحبات این نماز:
1.بلند خواندن حمد و سوره. 2. بهتر است که نماز باران در وقت نماز عید (یعنى از طلوع خورشید تا ظهر ) خوانده شود. 3. مستحب است که نماز باران ، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد. 4. اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا انشالله به آنها برسد و اگر اجابت نفرماید حتما برای مصالحی هست که خداوند به آنها عالم است و نباید از رحمت خداوند مایوس شد.
خداوند متعال باران رحمت و برکات آسمانیش را بر ما نازل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ؛ خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مومنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مومنین می فرماید: وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛
مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)
چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1.یکی از واجبات دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا ونظام اسلامی دفاع نماید.
2.دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ و نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است.
3-همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمیتواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است.
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ؛از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ؛
بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، موجب نظام اسلام است. (امالى مفید:ج 1، ص 14)
چند نکته درباره حفظ نظام اسلامی:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و ازمهمترین اهداف اسلام است و از مصادیق حفظ نظام، این است که انسان در هر شغل و منصبی که قرار دارد وظیفه اش را به نحو صحیح و کامل انجام دهد و در عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله راهپیمابی هایی که در حفظ و تقویت نظام تاثیر دارد شرکت نماید. ( استفتاآت مکارم ج3س1581)
2.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود جایز نیست.
که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایف شان که علاوه بر ایجاد ناراحتی و بدبینی در مردم و تضعیف نظام اسلامی، موجب مدیون شدن به بیت المال و مردم نیز می شود.
2.اخلال در امور اقتصادی با کارهایی مثل اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
3.همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
4.ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
5.انتقاد به عملکرد مسئولین در صورتی که سبب سوء استفاده دشمنان، یا اخلال در نظم عمومی، یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب -اموال عمومی شود، شرعا جایز نیست و در مورد ضرر زدن به اموال، علاوه بر توبه باید خسارات وارده را جبران نماید. البته انتقاد به عملکرد نادرست مسئولین در صورت رعایت مسایل شرعی و قانونی اشکالی ندارد بلکه در برخی از موارد واجب است.
تعجیل در فرج امام زمانعلیهالسلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خداوند متعال در قران مجید میفرماید:ِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ .
و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى آورد بر نمى دارند و در مقابل دشمنى به پیروزیای دست نمى یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه شان] نوشته مى شود.(سوره مبارکه توبه 120)
چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی:
1-تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست وگناه است.
2-اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند.
3- یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، با حضور با شکوه و قوت بخش ،در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند.
4- بدیهی است شرکت در راهپیمائی 22 بهمن در زمان کنونی علاوه بر اینکه نوعی تکلیف محسوب میشود، می تواند نقشه های سوء دشمنان در برابر امت اسلامی را خنثی کند. (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم)
جهت سر افرازی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک دهه مبارک فجر، در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: شِیعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا و...
شیعیان ماتسلیم أمر ما هستند، به گفتة ما عمل میکنند و دشمنان ما را دشمن میدارند و در غیر این صورت پیرو ما نخواهند بود.( وسائل ، ج27، ص: 117)
چند نکته کوتاه در مورد تولی و تبری:
1.تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین خدا است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید اهل ایمان را دوست بدارد و از اهل باطل و دشمنان دین بیزاری بجوید.
2-دشمنان دین شامل دشمنان صدر اسلام و دشمنان کنونی است و اکنون سران استکبار مانند دولت های آمریکا و انگلیس از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند.
3-شعار مرگ بر امریکا یا مرگ بر انگلیس، یکی از روشهای اظهار تنفر و تبری از دشمنان اسلام است و مقصود اظهار تنفر و تبری از دولتها و نظامهای خون خوار و جنایت کار این کشورها می باشد نه مردم این کشورها؛ که حمایت مالی و غیر مالی از رژیم اشغالگر صهیونیسم وگروه های تروریستی و همچنین توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران و ایجاد جنگ و خون ریزی درکشورهای اسلامی از جمله جنایت های این نظام ها می باشد.
4-بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند ثواب تبری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
خداوند متعال توفیق تولی نسبت به دوستان خدا و تبری از دشمنان دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک دهه مبارک فجر ،خداوند متعال در قرآن کریم از قول حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا .
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی در پی بر شما فرو فرستد. (نوح 10-11)
چند نکته درباره نماز طلب باران:
1.یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. همان طور که در روایات از اهل بیت علیهم السلام آمده است: شیوع گناهان وکفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز های است که موجب خشم خداوند رحمان میشود و باعث نیامدن باران می شوند.
3.کیفیت این نماز مانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادی خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4.در هر رکعت حمد و سوره را میخواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر یک دعای دست بجا میآورد و در دعای دست خواندن هر دعای کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد مثل دعا 19 صحیفه سجادیه و طلب عفو و توجه حضرت رحمان باشد و قبل از دعا صلوات بفرستد.
از جمله مستحبات این نماز:
1. بلند خواندن حمد و سوره. 2. بهتر است که نماز باران در وقت نماز عید (یعنى از طلوع خورشید تا ظهر) خوانده شود. 3. مستحب است که نماز باران ، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد. 4. اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا ان شالله به آنها برسد و اگر اجابت نفرماید حتما برای مصالحی هست که خداوند به آنها عالم است و نباید از رحمت خداوند مایوس شد.
خداوند متعال باران رحمت و برکات آسمانیش را بر ما نازل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.