بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(بحار ج 85 ص ، 164 ،أعلام‌الدین،ص 268- المواعظ العددیّه،ص 291)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که می فرمایند: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یَحْشُرَکَ اللَّهُ مَعِی فَأطِلِ السُّجُودَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار.

اگر می خواهید در قیامت با من محشور شوید سجده های تان را در برابر خداوند متعال طولانی کنید.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سجده ابراز تذلل و کوچکی در مقابل آفریدگار عالم هستی و از بهترین حالات برای نزدیکی بنده به خداست، در روایات مختلف برای نزدیکی به خدا، بخشش گناهان، بهشتی شدن،‌استجابت دعا و بسیاری از کمالات دیگر، به سجده در پیشگاه خداوند متعال سفارش شده. از آنجا که یکی از سجده های واجب، سجده سهو است لذا دو نکته در مورد احکام سجده سهو خدمت تان عرض می کنم:
1. اگر نماز گزار تشهد یا یک سجده را در نماز فراموش کرد چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا بعد از آن متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو را هم بجا آورد. (مشهور‌مخالف:سیستانی،‌مکارم،‌شبیری‌زنجانی؛ تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد رساله مراجع 1245)
2.کیفیت سجده سهو این است که بعد‌از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (اختلافی: مکارم بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید).(م1250)حضرت امام و رهبری و سیستانی ذکر را مستحب می دانند)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی-مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امام جواد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ثَلاثٌ‌مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض وَاجْتِنابُ الْمَحارِم واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین‌.

سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد مکلف باید بجای غسل و وضو ؛ تیمم انجام دهد:
1-نبودن آب یا دسترسی نداشتن به آب.
2-هر گاه آب وجود داشته باشد ولی می ترسد اگر وضو یا غسل بگیرد بیمار شود یا بیماری او طولانی شود یا شدت پیدا کند یا معالجه آن سخت شود در تمام این موارد باید تیمم کند.
3-هرگاه وقت به قدری کم است که اگر وضو یا غسل کند تمام یا مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود باید تیمم کند.
4- اگر عمدا نماز را تاخیر بیندازد مثلا خجالت می کشد، تا وقت برای غسل یا وضو نماند هر چند به خاطر این که نماز را بحدی تاخیر انداخته که نمی تواند آن را با غسل یا وضو به جا آورد گناه کرده است اما نماز او با تیمم صحیح است.
خداوند متعال عاقبت امر ما را ختم بخیر گرداند به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص375)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند :‌إِنِّی لَأَعْجَبُ مِمَّنْ یَأْخُذُ فِی‏ حَاجَةٍ وَ هُوَ عَلَى‏ وُضُوءٍ کَیْفَ لَا تُقْضَى حَاجَتُهُ.‌

من‏تعجب می کنم از کسی که دنبال حاجت و کاری است در حالی که با وضو است، حاجتش برآورده نشود.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

وضو طهارت باطنی ایجاد می کند و با طهارت بودن از اولین مراحل کسب کمالات معنوی و انسانی است؛ وضو نوعی عبادت است و وضو گرفتن برای بسیاری از امور مثل زیارت، غذا خوردن، خوابیدن و غیره و دائم الوضو بودن توصیه شده؛ کارها اگر با وضو انجام شود آثار و برکات بیشتری دارد مثل روایتی که از امام صادق علیه السلام قرائت شد که طبق این کلام حضرت، وضو موثر در استجابت دعاست.
اما چند نکته درباره احکام وضو:
یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا چند نکته باید در مورد مسح سر رعایت شود:
1-‌یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2- محل مسح باید خشک باشد.
3- به هر اندازه که مسح سر انجام شود کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.
4- مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمت های دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح بر آنها صحیح نیست.
5.(به نظر اکثر مراجع عظام) در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد.
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی صدوق، ص212)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از صادق علیه السلام که می فرمایند: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.

زمانی که می خواهید نماز واجب بخوانید،در وقتش بخوانید مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1-اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و قضا نماید و انجام نماز قضا گرچه فوری نیست اما نباید در انجام آن سهل انگاری شود.
2-نماز قضا را می شود در هر وقت و هر جا انجام داد، روز باشد یا شب، در سفر باشد یا در وطن فرادا یا جماعت به هر صورت صحیح است.
3-لذا کسی که نمازش قضا شده می تواند نماز هایش را در این مدتی که سفر زیارتی است از فرصت استفاده کرده و آنها را قضا نماید اما باید توجه نمود که هر طور قضا شده باید همان طور بجا آورد مثلا اگر نماز ظهر چهار رکعتی قضا شده در سفر نیز باید چهار رکعتی قضا شود نه شکسته. و اگر نماز ظهر را در شب یا صبح قضا می کند حمد و سوره آن را آهسته و اگر نماز صبح یا مغرب و عشاء را در ظهر قضا می کند حمد و سوره را بلند بخواند.
4-رعایت ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست مگر ظهر و عصر یا مغرب و عشایی که از یک روز قضا شده است.(اکثر مراجع فاضل، بهجت: اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است). (عروة الوثقی صلاة القضاء مساله10،رساله مراجع مساله، 1370؛ 1372؛1375)
خداوند متعال توفیق خواندن نماز اول وقت و به جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُعز و جلإِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام ازدواج:
1-ازدواج نمودن و واسطه شدن برای ازدواج دو نفر مستحب است و مجرد ماندن کراهت دارد و کسی که به سبب ندانستن همسر به حرام می افتد، مثلا به نامحرم نگاه می کند، واجب است ازدواج کند. سزاوار است انسان به صفات کسی که می خواهد با او ازدواج کند توجه داشته و فقط به خاطر زیبایی و مال با او ازدواج نکند که این مکروه است.
2- در روایات سفارش شده با زنانی که این صفات را دارند ازدواج کنند: با محبت باشد، عفیف و پاکدامن و صالحه باشد که شوهر را در امور دنیوی و اخروی کمک نماید، در میان خانواده خود عزیز باشد، نسبت به شوهرش متواضع باشد، فقط برای شوهر خود زینت و آرایش کند، ازشوهر خود اطاعت نماید و هچنین برخی از صفاتی که اگر در کسی باشد ازدواج با او مکروه است: حسود و کینه توز باشد، بی تقوا باشد، برای دیگران آرایش کند، از شوهر اطاعت نکند، همچنین ازدواج با مرد بد اخلاق یا فاسق یا شربخواری مکروه است. (عروه الوثقی، کتاب النکاح و آدابه-آموزش فقه)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 59 سوره احزاب)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1.حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد؛ که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و‌گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند ‌و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به ‌نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2.لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش و لباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا نباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3.رعایت پوشش شرعی دربرابر هر نامحرمی‏ واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی‌باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 24)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ بَاتَ کَالًّا مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَه‏.

کسی که با خستگی به سبب تلاش روزانه برای کسب حلال، شب را به صبح برساند، آمرزیده می شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد نقد و نسیه :
1‌.یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی که قیمت نقد آن 500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد.
2.در معامله‌ نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد‌ یا کم ‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا ‌را به مبلغ 600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، (مثلا چند ماه) گرفتن مبلغ اضافی حرام است، البته اگر بدون شرط قبلی بدهکار با رضایت خودش مبلغی را اضافه بپردازد اشکالی ندارد. [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل: ج 3، ص 25، ح 4)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند: أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.

‌اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى‌گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى‌گردد وگرنه باقی اعمال نیز مردود خواهد شد .

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره واجبات رکوع:
1.انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد (مقام معظم رهبری وآیت الله مکارم:بنابر احتیاط واجب کف دست را بر زانوها بگذارد؛).
2. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند.
3. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.
4. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود.
نکته اخر اینکه هر یک از این واجبات رکوع چنانچه عمدا ترک شود نمازش باطل است و نسبت به قیام متصل به رکوع یا خم شدن به اندازه رکوع راحتی اگر سهوا هم ترک شود نماز باطل است. (عروه الوثقی،فصل فی الرکوع؛ رساله مراجع،مسأله 1022؛1040 ؛1030)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری، صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شدو به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ

لقمه‌ات را پاک‏ کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور) .

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1-خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسب های حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست می‌آید را شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست. طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه باید به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2- از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما درامدش حلال است (جهت اطلاع: مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب و کار‌ها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز ‌حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال می‌یابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسب ها اشاره می‌شود:
1-درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2-درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3.پولی که از بیت‌المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نور – 32)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن ‌الرحیم‌. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.‌

مردان و زنان بی‌همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می ‏سازد، خداوند واسع و آگاه است.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1.ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد‌ با ازدواج‌ نکردن به گناه می‌افتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و گوینده کلمه لا‌اله‌الا‌الله و تربیت
‌‌فرزند‌ صالح است و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند‌دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2.‌سقط جنین حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد و حتی اگر جنین از راه غیر شرعی باشد باز هم سقطش‌ حرام است‌‌ چنانچه کسی‌ مرتکب ‌گناه سقط جنین بشود باید توبه کرده و به تناسب سن جنین‌ دیه پرداخت کند‌.
3.به نظر ‌اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت ‌از بارداری می‌شود در صورتی که مستلزم ‌نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است.( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752-1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی‌جامع الاحکام ج1‌س‌1408،‌نوری‌ج2‌،‌س‌876،تبریزی‌س‌2099،‌امام‌ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379-مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193-194-195-‌ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی‌(ط‌- الإسلامیة)‌/ ج‏3‌/‌414‌/‌ص 413)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ‏فرمودند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ‏ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ‏ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ‌.‌

جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می‌کند.‌

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه غُسل جمعه است؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اهمیت آن می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه‌جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1.زمان غسل جمعه ‌از اذان ‌صبح ‌تا ‌اذان ‌ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر ‏است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
2.غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت وچه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را باهم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. در غسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سروگردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سروگردن بدن را بشوید: خوئی، تبریزی،سیستانی،زنجانی مکارم: ترتیب را مستحب میدانند)( رساله مراجع م362)
4. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمى ‏شود ولی برای نماز باید وضو بگیرد. (بنظر اکثر مراجع ، مخالف: خوئی، بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب،)
5. در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى‏ شود مانند موهای دست را، بشوید و به نظر اکثر مراجع شستن موهاى بلند لازم نمى ‏باشد بلکه اگر آب را طوری به پوست بدن برساند که موهای بلند‌تر نشود غسل صحیح است. (مخالف :امام‌خمینی،‌نوری،‌فاضل، مقام معظم رهبری و مکارم:احتیاط واجب) (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری ‌صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره حدید، آیه 25)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قران مجید می فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب ( آسمانی ) و میزان ( شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه ) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در‌باره احکام حق الناس:
1-تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2-برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد.
‌3-اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا‌کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد (بنابر فتوا یا احتیاط) باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر بدهد.
4- در پرداخت دین گفتن جزئیات لازم نیست همین که بدهی را به عنوان ادای دین پرداخت نماید کافی است بنابراین اگر ذکر علت بدهی باعث آبرو‌ریزی ‌شود یا مانع شرعی ‌دیگری باشد لازم نیست آن علت را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر چند با واسطه انرا به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند. چند مثال: پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می شود، ضرر مالی یا بدنی که موجب دیه شده و جبران نکرده، صحنه‌ سازی و استفاده دروغین از انواع بیمه، کم فروشی (جامع المسائل ج2 س1075 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(شرح آقا جمال‌الدین‌خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج4،‌ص204، ح5836)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم. از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ‌؛

صله رحم نعمت ها را فراوان مى‌کند و سختى ها را از بین مى‌برد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از توصیه های دین مقدس اسلام صله رحم است در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «‌ما چیزی را جز صله‌ی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صله ‏ی رحم می‌شود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می‌ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم می‌کند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صل الله علیه و آله نیز در روایتی فرمودند: «‌صله‌ی رحم، به عمر اضافه می‌کند، و فقر را از بین می‌برد» و همچنین پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در روایت دیگری فرمود: کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش میکند، صله ی رحم کند.
اما دو نکته کوتاه درباره‏ احکام صله رحم :
1-قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و‌دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه کرده باشد و یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری‌ در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی ‌برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2-اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام ‌او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه ‌دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان‏ امیرالمومنین ‌علیه‌السلام بیش از ‌پیش قرار دهد ،‌به برکت صلوات ‌بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
«الکافی، ج 5، ص 78»

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ.

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو می توانند قرار داد انجام شده را بر هم بزنند که برخی از آن موارد عبارتند از :
1.اگر پیش از قرارداد در جنس یا عوض آن عیبی باشد و نمی دانسته و پس از قرار داد متوجه شود می تواند قرار داد را فسخ کند و یا تفاوت قیمت معیوب با سالم را بگیرد.
2. در صورتی که خریدار یا فروشنده (فریب خورده) جنس را بدون اطلاع از قیمت معمولی به مقداری که مردم به آن اهمیت می‌دهند ارزان‌تر از قیمت آن فروخته و یا گرانتر خریده می تواند قرار داد را فسخ کند.
3.اگر فروشنده یا خریدار شرط کند که طرف مقابل کاری انجام دهد یا شرط کند که مالی را که می دهد به طور مخصوصی باشد مثلا خانه را رنگ کرده تحویل دهد و آن شخص به شرط عمل نکند می تواند قرار داد را فسخ کند.
4.در صورتی که در زمان قرار داد قرار بگذارند تا مدت معینی مثلا تا یک هفته هر دو یا یکی حق فسخ و بر هم زدن قرار داد را داشته باشد. (رساله مراجع م2124 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج4، ص74)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام باقر علیه السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ النّافِلَةُ لِیتمِّ بِها ما یفسُدُ مِنَ الفَریضَةِ.

نافله قرار داده شده تا اگر در نماز واجب کمبود و نقصانی هست (مانند حواس پرتی یا غفلت)، نافله آن را جبران کند، تا کامل شود.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره ویژگی های نمازهای مستحبی:
1-نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و (اکثر مراجع) نماز عید فطر و قربان. لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (مشهور؛ مخالف:حضرت امام و رهبری نماز عید فطر و قربان بنابر احتیاط رجاءا به جماعت خوانده شود مگر اینکه ولی فقیه یا ماذون از طرف او باشد. و صافی و شبیری: بنابر احتیاط واجب به جماعت خوانده نشود)( رساله مراجع م 1516و 1407)
2. اگر نمازگزار یکی از کارهای نماز مستحبی را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که مشغول رکن بعد از آن شده، برگردد و کار فراموش شده را انجام دهد و دوباره آن رکن را به جا آورد و در این حال زیادی رکن، نماز مستحبّی را باطل نمی‌‌کند. بطور مثال اگر کسی قرار است نماز شب اول دفن میت را بخواند بجای ایت الکرسی در رکعت اول، سهوا سوره توحید را می خواند و در رکوع متوجه اشتباهش میشود در این صورت برگردد ایت الکرسی را بخواند و دوباره رکوع را بجا بیاورد. (اکثر مراجع- مکارم: احتیاط واجب زیاد رکن نماز را باطل میکند.)( رساله مراجع م1194)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی‌ قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 41 سوره انفال)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با عرض تبریک ولادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبی وَالْیَتامی وَالْمَساکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ.

بدانید هرگونه منفعتی به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه از آنان است، اگر به خدا... ایمان آورده ‏اید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1-یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌‌رسید سال خمسی‌ باقی‌ می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2.‌در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب می شود لذا اینکه می گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی‌باشد در همه موارد صحیح نیست مثلا فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله‌مراجع‌مساله‌1765و1790و1791و1792،‌.(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303‌–‌هدایه‌العباد‌صافی‌م1620-‌مناج‌سیستانی‌ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص332)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با عرض تبریک ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ زَارَنِی‏ أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ‏ ذُرِّیَّتِی‏ زُرْتُهُ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ‏ مِنْ‏ أَهْوَالِهَا.

کسى که من یا یکى از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت به زیارت او آمده و وى را از هول و وحشت‏ هاى آن روز مى ‏رهانم.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز یعنی 17 ربیع الاول مطابق نظر مشهور علماى امامیّه، روز ولادت رسول خداصلى الله علیه و آله و همچنین میلاد امام صادق علیه السلام است و روز بسیار مبارکى است و داراى اعمالى مى باشد:
1- غسل; به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.
2- روزه; که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین علیهم السلام آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند متعال براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.
3- دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
4- زیارت رسول خدا صلى الله علیه وآله از دور و نزدیک; در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).
5- زیارت امیر مؤمنان، على علیه السلام نیز در این روز مستحب است.
6- تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم صلى الله علیه وآله سفارش بسیار کرده است.
بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص635)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌‌. با عرض تبریک‌ ولادت‌ با سعادت پیامبر ‌خدا ‌صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام از حضرت علی علیه السّلام روایت است که می‌فرماید‌: اِنَّ اللّهَ‌…‌اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا‌.‌

خداوند براى ما،‌ شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى‌کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شادی و شاد بودن:
1.شادی و شاد بودن از امور پسندیده و از نیازهای طبیعی انسان است و شاد نمودن دیگران از اموری است که در دین مبین اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که، شاد بودن در شادی اهل‌بیت از صفات شیعیان است (یفرحون ‏لفرحنا)، اما‌ انجام گناه و ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم و نامحرم، بدحجابی، موسیقی حرام و رقص نشود.
2-موسیقی و آواز در صورتی لهوی و مناسب با‌مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک‌کننده شهوت باشد حرام‌ است‌ و همچنین برگزاری مجالس رقص هم جایز نیست‌ و در ‌این‌ حکم فرقی بین رقص و موسیقی سنتی و کلاسیک و محلی ندارد و در مورد مجالس جشن اهل‌بیت علیهم‌السلام و دست‌زدن با مجالس ائمۀ اطهار علیهم‌السّلام مناسبت ندارد و مناسب با مجالس معصومین علیهم‌السّلام ذکر صلوات و تکرار مدایح است.
3.شرکت کردن در مجالس گناه در صورتی که حضور فرد سبب تایید گناه یا باعث ارتکاب گناه می‌شود جایز نیست هر چند مجلس فامیل نزدیک انسان باشد اما حضور در زمانی که سبب تایید گناه یا ارتکاب گناه نمی‌شود مثلا زمان شام خوردن اشکالی ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج5‌،‌ص144‌،‌ح‌14 من‌لایحضره الفقیه ج3 ، ص299)

سلام ‌علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک هفته وحدت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده که فرمودند‌: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.

به یکدیگر هدیه بدهید،‌که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه:
1.یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2.اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتری داده‌ شود یا بین دختر و پسر در هدیه دادن فرق گذاشته شود کراهت ‌دارد، ‌اما ‌اگر‌‌یکی از فرزندان دارای خصوصیتی‌ باشد‌ که ‌سزاوار ‌برتری است ‌مثلا ‌فقیر ‌است‌ چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3.مالی که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد.
4در برخی موارد چیزی را که انسان بخشیده و تحویل داده است نمی تواند پس بگیرد مثلا‌ مالی را‌ به اقوام نسبی هدیه داده
(منهاج الصالحین آیه‌الله سیستانی‌جلد2‌کتاب‌الهبه‌مساله‌136؛‌تحریرالوسیله‌کتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال ‌در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً

نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگى خداوند و اسلام و عبادت براى‏ خداوند آشکار، و همگانی گردد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
دو نکته کوتاه در مورد احکام نماز‌جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد‌در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در‌حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به‌ رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.‌(مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور : خوئی،‌بهجت،‌تبریزی،‌سیستانی: خودش‌را‌به‌رکوع برساندوم 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code