بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
( الکافی، ج 6، ص 50.)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: إذَا وَعَدتُم الصِّبیَانَ فَفُوا لَهُم فَإنَّهُم یَرَونَ أنَّکُم تَرزُقُونَهُم.

‌چون به کودکان وعده‌ای می‌دهید وفا کنید چرا که به گمان آن‌ها شما روزی ده آن‌ها هستید. ( الکافی، ج 6، ص 50.)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فرزندان ادامه حیات پدر و مادر محسوب می شوند؛ در روایات معصومین علیهم السلام فرزندان را یکی از باقیات الصالحات و چیزهایی که باعث می شود بعد از فوت همچنان پرونده انسان باز بماند و امور خوب و نیک برایشان ثبت شود،معرفی و بیان فرموده اند.
اما چند نکته در مورد کودکان:
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را میفهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (‌عروه الوثقی شرائط صحت صوم مساله2)
2. بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود حفظ نماید مانند دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا ‏‌مدارسی که در آنها معلمان ‌فاسدی میباشند و همچنین والدین موظّف‌اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این‌‌ امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند و این امر موجب شود که دختر پس از ‌رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول‌خواهند بود. (سیستانی رساله‌جامع م 1466.‌)
3. کتک زدن کودک جایز نیست حتی به جهت تربیت فرزند؛ چرا که زدن، غالبا نتیجه معکوس دارد و‌فقط در صورتی که کار حرامی مرتکب شده یا سبب آزار یا ضرر رساندن به دیگران شده است وتنها راه تآدیب منحصر به زدن باشد؛ ولیَ کودک (پدر یا جد پدری) یا کسی که از طرف او مجاز است می تواند به حدی که بدنش سرخ نشود به صورت آهسته به قصد تربیت نه خنک شدن دل بزند.(بیش از سه ضربه نزند) و چنانچه سرخ شود باید دیه بدهد.(سیستانی؛ رساله جامع م 2690‌بهجت؛رساله‌م‌1609‌مرحوم امام:‌آیا تنبیه بدنى در مورد کودکان در خانه یا مراکز آموزشى مجاز است یا خیر؟ ج- تأدیب به نحو متعارف به طورى که بدن را سرخ یا کبود یا مجروح نکند مانع ندارد. مجمع المسائل (للگلبایگانی)؛ ج‌3، ص: 266: تنبیه بدنى هم‌سر و کودکان به منظور تأدیب جایز است یا نه؟ در غیر تعزیر و حدّ که اجراء آن وظیفۀ حاکم شرع است زدن زن یا طفل جایز نیست مگر موارد مخصوصه که شرعا اجازه داده شده مثل موردى که امر بمعروف یا نهى از منکر موقوف به آن باشد یا بعض مراتب نشوز زن که بر شوهر جایز است تأدیب یا در تمرین طفل به نماز در ده سالگى و امثال آنها و در موردى که شرعا اجازه داده شده نباید طورى بزند که موجب دیه شود مثلا رنگ پوست بدن سرخ شود.)
4. بر فرزندان واجب است که احترام پدر ومادر را رعایت کنند و با آنها در گفتار و رفتار کمال ادب را داشته باشند هر چند پدر و مادر نسبت به حقوق فرزندان کوتاهی کرده باشند.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندانی صالح به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الأمالی( للصدوق) ؛ النص ؛ ص397)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که فرمودند: یَدْخُلُ‏ الْمُؤْمِنُونَ‏ إِلَى‏ الْجَنَّةِ عَلَى‏ قَدْرِ سَبْقِهِمْ إِلَى الْجُمُعَةِ.

مؤمنان در روز قیامت به همان میزان که (در دنیا) به سوی نماز جمعه بر یکدیگر سبقت می‌گرفتند به همان ترتیب (فردا) وارد بهشت خواهند شد.( الأمالی( للصدوق) ؛ النص ؛ ص397)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1. در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن ‌نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است، هر چند که ‌شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند. (رساله مراجع ص842 مساله1، (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:صافی،گلپایگانی،)
2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده (بنا بر احتیاط:سیستانی،مکارم،خوئی،‌رساله‌مراجع ص 862،) واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن به خطبه ها می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (رساله‌مراجع‌ص852مساله38 و‌صفحه858)
3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص 847 )
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ.

همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر مینامند.
2.بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل‌ا سراف در تجملات و تزئینیات‌، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می‌باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر‌رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس‌و…
3. باز گذاشتن شیر آب در هنگام وضو گرفتن از مصادیق اسراف است و برای اینکه گرفتار اسراف نشویم ،‌بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود. (صافی جامع الاحکام‌ج‌1/205‌س‌736؛مکارم استفتائات‌ج1/101س‌316؛ بهجت سوال3810؛ استفتائات تبریزی ج2‌سوال1024) (توضیح‌المسائل محشى.‌امام خمینى، ج‌2،‌ص:‌607.‌) (آیت‌‌الله‌‌سیستانی،‌مسائل منتخبه‌ص16ش30 )(رساله وحید م2077)
خداوند متعال توفیق شکر نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: تَصَدَّقْ بِالشَّیْ‏ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ یُرَادُبِهِ‏ اللَّهُ‏ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیم

صدقه بده هر چند کم باشد، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود بزرگ است.(وسائل الشیعة ؛ ج‏1 ؛ ص115)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نذر:
1. نذر نوعی توسل بوسیله انجام امور خیر به درگاه الهی به حساب می‌آید و نوعی در خواست از خداوند متعال و می‌تواند باعث تغییر قضای الهی شود مثل صدقه و صله رحم که در دفع و رفع بلا موثرند، در نذر انسان متعهد می شود که برای کسب خشنودی و رضای الهی کار خوبی را انجام دهد.
2. نذر زمانی بر انسان واجب میباشد که شرائطش را داشته باشد .
3. یکی از شرائط وجوب نذر خواندن صیغه نذر است لذا اگر کسی صیغه نذر را بر زبان جاری نکرده و فقط از دل گذارنده است یا اصلا صیغه نذر را نمی دانسته عمل به ان نذر برای انسان واجب نمی باشد.
4. یکی دیگر از شرائط وجوب نذر این است که انسان عملی را که نذر می کند قدرت بر انجام آن را داشته باشد و اگر در زمان نذر کردن قدرت بر عمل را داشته اما در زمان عمل به نذر توانائی عمل به ان را ندارد چیزی بر او واجب نمی باشد و کفاره‌ای هم ندارد مثلا اگر نذر کرده که در روز میلاد حضرت جواد علیه السلام مجلس جشنی بگیرد و اطعامی هم بدهد ولی در زمان عمل به نذر مالی ندارد تا بتواند مجلس جشن را اقامه کند برگزار کردن مجلس بر او واجب نمی باشد و اگر عمل نکرد کفاره نذر هم بر او واجب نمی باشد.اما اگر در زمان نذر کردن قدرت عمل به نذر را نداشته باشد ولی در زمان نذر بتواند به نذرش عمل کند واجب است به نذرش عمل کند. (توضیح المسائل مراجع مساله 2647و2641)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مزمل آیه 20

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قران مجید می فرماید: وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُو ا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ.

و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت و از خدا طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده مهربان است .(مزمل آیه 20)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و فرصت مناسبی ‏است که مومنین می توانند برای ذخیره آخرتشان استفاده کنند.
2. وقف‌آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه،‏ حرمهای معصومین علیهم السلام، مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام یا فقرا....با رعایت شرایطی اختصاص دهند.
3. وقف کردن به صورت شراکتی هم صحیح است یعنی چند نفر به صورت مشترک مثلا مکان یا وسیله ای (مثل بخاری برای مسجد یا مدرسه) را خریداری کنند و انرا در جهت خاصی وقف کنند.
3. اگر ‌کسی ‌چیزی ‌را ‌وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود. (تحریر الوسیله امام ،‌ج ،2 م 3 و 4 ،ص‌60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص‌؛180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مفید، محمد بن محمد، الأمالی (للمفید)، 1جلد، کنگره شیخ مفید - قم، چاپ: اول، 1413ق.)

سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند :
‏ اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ‏ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام

از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (مفید، محمد بن محمد، الأمالی (للمفید)، 1جلد، کنگره شیخ مفید - قم، چاپ: اول، 1413ق.)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باره فرمایشات مقام معظم رهبری :
1. اطاعت از اوامر و ارشادات ولی فقیه باعث تقویت نظام اسلامی و مخالفت با ایشان باعث تضعیف نظام اسلامی می باشد که تضعیف نظام اسلامی به نظر فقهای اسلامی حرام می باشد (اجوبه الاستفتئات س 1396، استفتاءات جدید (مکارم)، ج‌3، ص: 587 س 1660، )
2. بر اساس بیانات مقام معظم رهبری که امسال را، سال حمایت از تولید و کالای ایرانی بیان فرموده اند اولاً خرید کالای ایرانی کمک به همنوع می باشد و کمک به همنوع امری است که اسلام عزیزبه آن سفارش نموده است ضمن اینکه دارای برکاتی مانند رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال برای مردم ، و کمک به معشیت مردم می باشد و هر کدام نوعی صدقه و کار خیر هم محسوب می شود چرا که صدقه فقط به دادن پول و مال به فقیر نمی باشد
ثانیاً تولید و عرضه کالای با کیفیت ایرانی باعث تقویت نظام اسلامی شده و تقویت نظام اسلامی نمودن در هر لباس و مکانی که باشیم امری مطلوب و مورد پسند خداوند تبارک تعالی می باشد و تولید کالای بی کیفیت اگر باعث تضعیف نظام شود حرام می باشد.
3. مسئولین هم باید نظارت نمایند که در امر تولید موانع و سنگ اندازیها برطرف شود و افرادی که با تولید کالای بی کیفیت به مردم خسارت و صدمه می زنند برخوردی مناسب شود و قاچاق کالا که باعث خسارت به نظام اسلامی و تضعیف نظام می شود که امری حرام است جلو گیری نمایند. (استفتاءات (امام خمینى) ، ج‌2، ص: 46، استفتاءات (بهجت)، ج‌3، ص: 219، استفتاءات جدید (مکارم)، ج‌3، ص: 194 س 540، اجوبه الاستفتائات س 1982، فاضل جامع المسائل ج1 س 1079، )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج 4، ص 16)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرمایند: مَن مَشى اِلى ذى قَرابَةٍ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ لِیَصِلَ رَحِمَهُ اَعطاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَجرَ مِأَةِ شَهیدٍ

هر کس با جان و مال خود در راه صله رحم کوشش کند، خداوند عزّوجلّ پاداش یکصد شهید به او مى دهد.(من لایحضره الفقیه ج 4، ص 16)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم:
1. قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، حرام است و یکی از شیوه‌های صله ‌رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست. و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با ‌احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند‌آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر را به حق امام هادی علیه السلام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه، ج14،‌ص‌56)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام از آنحضرت روایت شده که می‌فرمایند: مَن کانَت لَهُ اِلَی اللهِ حاجَةٌ فَلیَزُر قَبرَ جَدِّیَ الرِّضا علیه السلام بِطوُسٍ

کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا علیه‌السلام را در طوس زیارت کند. (وسائل‌الشیعه،‌ج14،‌ص‌56)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از‌ مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است، زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2.‌ حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4. بانوان با‌ حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر ‌زمان ‌و‌ مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگربه قصد تبرک باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق زیارت و بهره مندی از شفاعت اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‎‎شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، ص1064)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام از حضرتش روایت شده که می فرمایند: الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ .

دنیا بازاری است که جمعی درآن سود برند و گروهی زیان بینند.(تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، ص1064)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

حضور مومنین در ابتدای سال نو در کنار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کار بسیار پسندیده ای است اما آنچه مهمتر و سبب عاقبت بخیری برای انسان است؛ علاوه بر توسل و تبرک جستن ، عمل به وظایف دینی است، وظایفی همچون:
1. اهتمام به نماز اول وقت و به جماعت.
2. پرهیز از اسراف.
3. رعایت حق الناس و پرهیز از تضییع حقوق دیگران چه در امور غیر مالی مثل غیبت و تهمت و.... چه در حقوق مالی مردم مثل کم کاری ؛ استفاده بدون مجوز از بیت المال و اموال دیگران مانند استفاده این ایام از باغات و....بدون رضایت آنها و چنانچه اگر حق مالی، شخصی به عهده انسان باشد مثلا به شخصی بدهکاری دارد که زمانش رسیده است و توان پرداخت دارد یا مالی که از قمار بدست امده است یا به نظر اکثر مراجع از طریق ربا بدست امده است یا بابت برگزاری مجلس گناه از کسی اجرتی گرفته است، چنانچه به طبکار دسترسی دارد باید بدهی مالی خودش را به او برساند یا از او رضایت کامل را بگیردو اگر طلبکار از دنیا رفته است باید به ورثه او برساند و صدقه دادن و کارهای خیر از جانب طلبکار کافی نیست.
4. رعایت ضوابط شرعی در هنگام گفتگو با نامحرم و رعایت حجاب و پوشش شرعی و در صورت ارتکاب معصیت گنهکار باید فورا توبه واقعی کند یعنی از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد.
خداوند متعال به حق امام هادی علیه السلام سال جدید را سال فرج امام زمان علیه السلام و سال باخیر و برکت برای همه قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‎‎شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(علل الشرائع، ج 1، ص 289 خطبه فدکیه)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که آنحضرت در مورد فلسفه بجا آوردن نذر میفرمایند: الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ

خداوند متعال وفای به نذر را موجب آمرزش قرار داد. (علل الشرائع، ج 1، ص 289 خطبه فدکیه)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام نذر:
1. نذر شرعی آن است که برای خدای متعال کاری را که انجامش شرعا و یا عرفا بهتر است با خواندن صیغه نذر شرعی بر خود لازم نماید، مثلا به این صورت بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم، فلان مبلغ را به حرم ‏امام رضا علیه السلام پرداخت نمایم، البته برای گرفتن حاجت نیازی به خواندن صیغه نذر نیست.
2. کسی که نذر را فقط از ‌دل گذرانده و به زبان نگفته یا (به نظر مشهور مراجع )‌ صیغه نذر شرعی را نخوانده چیزی بر وی واجب نیست‌.‌(مخالف ایت الله مکارم:اگر فقط بگوید نذر کردم و مد نظرش انجام کار برای خدا باشد بنابر احتیاط واجب باید به نذر عمل کند(پیک احکام 16)).
3. اگر زمان عمل به نذر معین و مشخص باشد و در همان زمان توانایی عمل به نذر را نداشته باشد دیگر وظیفه ای ندارد، ولی اگر با داشتن توانایی، عمدا به نذرش عمل نکند کفاره دارد. (صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی، فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست 3روز، روزه است؛ خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3 م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3 م1564)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

روز ملی شدن صنعت نفت 1327
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه زمر آیه 53

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .

بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است‏ (سوره زمر آیه 53)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است و اینکه با تمام وجود به خدا توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
چند نکته درباره احکام توبه:
1. توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا نا امید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند. (عروه اول احکام اموات مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .

روز ملی شدن صنعت نفت 1327
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حج آیه 41

سلام علیکم ‏بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید در مورد مومنین می‌فرماید: الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر….

همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .(سوره حج، آیه 41)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته درباره امر به معروف خدمتتان عرض می شود:
1.واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف)شناخت صحیح معروف و منکر ب)احتمال تاثیر در‌مخاطب ج)تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د)نداشتن مفسده وضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه .
2.یکی از شرایط تصمیم مخاطب بر تکرار عمل است لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخص خلافکار نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. لذا اگر فردی در گذشته گناه بزرگ شرابخوری مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(کافی:‌ج‌6،‌ص 434.)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت حضرت امام باقر علیه السلام از فرزند بزرگوارش امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:‌ضَرْبُ الْعیدانِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِی الْقَلْبِ کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْخُضْرَةَ

نواختن موسیقی (مثل تار و …) نفاق را در دل می‌رویاند همان طوری که آب سبزه را می‌رویاند.‌(کافی:‌ج‌6،‌ص 434.)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا‌، لهوی و مناسب با ‌مجالس گناه باشد‌ مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده ‌شهوت ‌باشد، حرام است. هر چند برای خود شنونده رقص اور یا محرک شهوت نباشد (صرفا جهت اطلاع بیان کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است‌= خوئی،‌وحید ،سیستانی‌،‌مکارم ، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین ‏کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا وسیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع اجوبه س1128-1129-1141)
3 .حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن می‌شود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن ازمجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719، اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیزادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت رابه همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد

ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام 57قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
« وسائل الشیعه، ج 4، ص 27، ح 4424 »

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با تبریک میلاد امام باقر علیه السلام و حلول ماه رجب از آنحضرت روایت شده که‌می‏فرمایند‏: الصَّلاهُ عَمُودُ الدّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمُودِ الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الاَّْوْتادُ وَ الاَْطْناب، وَ إذا مالَ الْعَمُودُ وَانْکَسَرَ لَمْ یَثْبُتْ وَ تَدٌ وَ لا طَنَبٌ.

نماز ستون دین است و مثالش همانند تیرک و ستون خیمه می باشد که چنانچه محکم و استوار باشد میخ ها و طناب های اطراف آن پا بر جا خواهد بود ولی اگر ستون سُست یا کج باشد میخ ها و طنابهای اطراف آن نمی تواند پا برجا باشد. « وسائل الشیعه، ج 4، ص 27، ح 4424»

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز های مستحبی:
اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگر صحیح انجام شود پذیرفته مى‏شود. با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه هست که فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» این دل، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد و گاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاق‏ها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسان‏گیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم مى‏توان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
3. در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمى‏کند و نمازگزار مى‏تواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود.
دوم: نمازهای مستحبی زیاد است و انها را نافله گویند و بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و انها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند .(‌ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مى‏شود.)
سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان‌صبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى‏تواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
چهارم: نافله ‏ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که ‏نماز ‏شکسته ‏است، ‏نباید بخواند‌.‌ولى ‏نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى‏تواند بجا آورد. (اکثر مراجع رساله مراجع ازم 764تا774)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام 57قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 473 چاپ قم

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام باقر علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند:مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ یَوْماً وَاحِداً مِنْ أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِهِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّهَ وَ جَعَلَهُ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ

هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، از اوّل یا وسط یا آخر ماه باشد، خداوند متعال بهشت را بر او واجب کند روز و قیامت با ما هم درجه‏ اش‌سازد. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 473 چاپ قم)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اعمال ماه رجب:
1. روزه گرفتن در اول ماه رجب بلکه در تمامی ایام ماه مستحب است اما توجه شود کسی‌که دارای روزه قضا هست نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه بگیرد و به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است که تا رمضان سال‌جدید قضای روزه خود را بگیرد ( امام گلپایگانی رهبر معظم انقلاب، وحید‌: احتیاط واجب فاضل مکارم‌: فتوی. مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب عروه، روزه، فصل فی احکام القضاء، م18؛ منهاج، م1047؛ رهبری، سایت، روزه، س273؛)
2. غسل کردن در اول ماه رجب سفارش شده ،که روش انجام غسلهای مستحبی با غسلهای واجب تفاوتی ندارد.
3. استغفار کردن در این ماه سفارش شده است.
4. دعا و نماز های مختلفی در این ماه وارد شده است که برای اطلاع از جزئیات آنها به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

‌ ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام 57قمری
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص135)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که می‌فرمایند‌: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ أَوْ لَیَعُـمَّنـَّـکُمْ عـَذابُ اللّه.

امر به معروف کنید و از کارهای زشـت نهى کنید و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت. (وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص135)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا‌خواری، بدحجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر مثل استفاده از موسیقی حرام در عزاداری را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به ‌تعبیر ‌مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(جامع الأخبار ،‌ص و محدث‌نورى، مستدرک الوسائل، ج9،ص121،ح10418. )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم در روایت است از پیامبر اکرم صلی ‏الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: روز قیامت در لحظه‌ی حسابرسی عده‌ای زبان به گله باز می‌کنند و می‌گویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در‌جواب خطاب‌می‏شود:‌ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ.

(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبت‌هایت از بین رفته است.‌(و در نامه عمل ‏غیبت شونده نوشته شده است). (جامع الأخبار ،‌ص و محدث‌نورى، مستدرک الوسائل، ج9،ص121،ح10418. )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت‌امام‌:غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده،بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا‏ آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند (مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است،‏چنانچه انسان غیبت را شنید‌در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از‌خدا طلب‌آمرزش‌کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58، حضرات امام، استفتائات‌س9و 16و 53- مکارم، استفتائات‌ج1س552؛ فاضل‌ جامع الاحکام ج1 س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب ، آیه 59

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ‌المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

‌ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد لباس و پوشش اسلامی‌:
1. اسلام سفارش به منظم و پاکیزه بودن لباس کرده است و از صفات مومنین می باشد و با لباس نو و زیبا مخالف نمی باشد.
2. کمک کردن به افرادی که توانائی تهیه لباس برای خود یا فرزندان در ایام عید را ندارند یک نوع کار خیر و صدقه برای انسان محسوب می شود که مستحب میباشد.
3. اما خرید و فروش و استفاده از بعضی از لباسها جایز نمی باشد که به برخی از موارد آن اشاره می شود:
الف: لباسهائی که با عفّت و پوشش اسلامى منافات داشته باشد.
ب: لباسهائی که باعث ترویج فرهنگ غربى‌که دشمن فرهنگ اسلامى است باشد.
ج: خرید لباسهائی که باعث وارد شدن ضرر به اقتصاد کشور اسلامی گردد.
د: خرید کالاهائی که باعث تقویت اقتصاد دشمنان اسلامی برای استعمار و استثمار سرزمینهای اسلامی شود.اجوبه الاستفتائات مساله 1373 و 1376.
خداوند متعال به همه ماتوفیق عمل به وظایفمان راعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی / ج‏3 / ص : 321.

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که می فرمایند: أَقْرَبُ‏ مَایَکُونُ ‏الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ‌هُوَ سَاجِدٌ.

نزدیک ترین حالت بنده نسبت به خدا زمانی است که در سجده خدا را می خواند. الکافی / ج‏3 / ص : 321.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام سجده :
1. سجده باید بر زمین و چیزهاى غیر خوراکى که از زمین مى‏روید باشد مانند خاک و سنگ و چوب و برگ درخت و... . البته برای سجده بهتر از هر چیز تربت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام می باشد.
2. سجده بر کاغذ در صورتی صحیح است که از چوب یا چیزی که سجده بر آن صحیح است ساخته شده باشد. (صافی،گلپایگانی، بهجت،: احتیاط واجب بر کاغذی که از پنبه ساخته شده سجده ننماید.)(م 1083و 1076و1082،)
3. باید بین پیشانى و آنچه بر آن سجده مى‏کند چیزى نباشد، پس اگر مهر به‏قدرى چرک باشد که پیشانى به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولى اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد.(م ١٠٦٠)
4. به نظر اکثر مراجع عظام: اگر انسان بعد از سجده بفهمد پیشانى را روى چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است اشکال ندارد و نمازش صحیح است ( مخالف خوئی و زنجانی و وحید).م ١٠٨٩
خداوند متعال عبادات ما را مورد قبول درگاهش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

درگذشت یادگار امام ره حاج احمد آقا
جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند:اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً

نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص ،توحید و یگانگی ، اسلام و عبادت براى ‏خداوند آشکار، و همگانی‌گردد.(‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است ؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
اما دو نکته کوتاه در‌باره احکام نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در‌حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد ( بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.‌(مشهور رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر‌مشهور: خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند ، م 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

درگذشت یادگار امام ره حاج احمد آقا
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code