سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به همسران پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً
با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته ی ( یک زن مومنه) سخن بگویید.(احزاب، آیه 32.)
یکی از مسائل مهم دینی واجتماعی مساله گفتگو با نامحرم است فرقی ندارد که درفضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مومنی در هنگام گفتگو با نامحرم برای کسب رضای خدا وند متعال و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید شرایطی را رعایت کند:
1.در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست.
2.به قصد لذت شهوانی نباشد بنابراین چنانچه هنگام گفتگو با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشدکه چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه های مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهدکرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (سیستانی رساله جامع مساله1476و 1477 و1478) . خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلامالله علیها روایت شده که فرمودند: اَزهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام ،اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب؛
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند؛ کوشا ترین مردم کسی است کهگناهان را انجام ندهد.(امالی صدوق ص21 تحف العقول ص 489)
دو نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1- حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند وعموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2-پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف.اندام بدن را به مقداری که شرعا ًپوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوستبدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که بر جستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج.زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.(رساله جامع م 1460)
خداوند متعال به مردان ما غیرت وبه زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَاالنَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برایآن استکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)
چندنکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش دربرابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2.بر زن واجب است موی سر وبدن و پا و زیر چانه خود را ازمرد نامحرم بپوشاند، آنچهکه از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت ودستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند. (مخالف آیت الله مکارم پوشش روی پا را فی نفسه لازم نمی دانند- )
3.نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی میفرمایند: النَّظِیفُ مِنَ الثِّیَابِ یُذْهِبُ الْهَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ هُوَ طَهُورٌ لِلصَّلَاةِ.
لباس پاکیزه غم واندوه را مى برد و موجب پاکیزگى نماز است. (الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ج6 ؛ ص444)
چند نکته درباره لباس و مکان نمازگذار:
1-ازشرائط لباس و بدن نماز گزار این است که پاک باشد اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد وچنانچه نجس باشد اما باعث نجس شدن لباس یا بدن نماز گزار نشود اشکالی ندارد بنابراین اگرجائی که میخواهد نماز بخواند نجس هست مثلا روی فرشی که نجس است و میخواهد نماز بخواند چنانچه فرش خشک است ونجاست فرش به بدن یا لباس سرایت نمیکند نماز خواندن روی آن فرش صحیح است هر چند احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.
2- جایى که پیشانى را بر آن مىگذارد اگر نجس باشد درصورتى که خشک هم باشد، نماز باطل است، هرچند نجاست آن سرایت به بدن نماز گزار نکند البته اگر طرف دیگر مهر پاک باشد و برآن قسمت سجده کند نماز صحیح است.
خداوند متعال همه ما را از نمازگذارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن کریم ازقول حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام خطاب به قومش می فرمایند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا .
از پروردگار خویش آمرزش بطلبیدکه او بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت آسمان پی درپی برشما فرو فرستد.(نوح 10-11)
چند نکته درباره نمازطلب باران:
1.یکی از نمازهای مستحب نماز طلب باران است که در زمانی خوانده می شود که نهر ها خشک شوند و باران و بارِش کم شود.
2. همان طور که در روایات از اهل بیت علیهم السلام آمده است: شیوع گناهان وکفران نعمتها و یا ندادنِ حقوق واجب مثل خمس و کم فروشی در وزن و ظلم و حیله کاری و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادنِ زکات و حکم نمودن بغیر آنچه خدا نازل فرموده و غیر اینها از چیز های است که موجب خشم خداوند رحمان میشود و باعث نیامدن باران می شوند.
3.کیفیت این نمازمانند نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که به جماعت خوانده می شود و به صورت فرادی خواندن نیز به امید ثواب اشکال ندارد.
4.درهر رکعت حمد و سوره را می خواند و در رکعت اول بعد سوره پنج تکبیر میگوید و بعد از هر تکبیر یک دعای دست بجا میآورد و در دعای دست خواندن هر دعای کافی است و بهتر است دعا شامل طلب باران و بارش باشد مثل دعا 19صحیفه سجادیه و طلب عفو و توجه حضرت رحمان باشد و قبل از دعا صلوات بفرستد.
مستحبات این نماز :1. بلند خواندن حمد و سوره. 2. مستحب است که نماز را بعد از گرفتن سه روز روزه ، بخوانند(یعنى امام امر کند مردم را که سه روز روزه بگیرند و آنگاه به صحرا روند براى نماز، به این نحو که روز اول روزه ، شنبه و آخرش دوشنبه باشد و یا روز اول چهارشنبه و آخرش جمعه باشد ) .3 . مستحب است که نماز باران ، پس از توبه مردم از گناهان به سوى خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانى باشد.4. اگر اجابت دعای آنها به تاخیر افتاد نماز را تکرار کنند تا رحمت خدا انشالله به آنها برسد واگراجابت نفرمایدحتمابرای مصالحی هست که خداوندبه آنهاعالم است ونبایدازرحمت خداوندمایوس شد. 5.بهتر است که نماز باران در وقت نماز عید (یعنى از طلوع خورشید تا ظهر) خوانده شود.
خداوند متعال برکات آسمانیش را بر ما نازل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً
هر که به پدر و مادر خود - اگر چه به وی ستم کرده باشند - با نگاه غضب آلود بنگرد خداوند نمازش را نمی پذیرد.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص349
وظایف فرزندان در برابر والدین
1- رعایت ادب درصحبت با آنان و برخورد نیک با آنان و بی ادبی نکردن نسبت به ایشان است و می فرمایند هر چند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند فرزند حق بی ادبی ندارد همانطور که در روایات ائمه اطهار علیهم السلام سفارش شده.
2- احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شان وعرف تامین نماید،کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید.
3- وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرووامثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی) عمل کردن به گفته ایشان واجب است(استفتاءات (بهجت)،ج4، س5041, ص: 131؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج3، حقوق والیدین, س78و85و82, ص: 596؛ رساله مراجع م 1295).
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مىکند و سختىها را از بین مىبرد. (شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4، ص204، ح5836)
امام صادق علیهالسلام فرمود: « ما چیزی را جز صلهی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل صلهی رحم میشود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم میکند و سه سال زندگی می کند. رسول خدا صلاللهعلیهوآله فرمود: « صلهی رحم، به عمر اضافه میکند، و فقر را از بین میبرد » پیامبراکرم صلاللهعلیهو آله فرمود: «کسیکه زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند .امام باقر علیهالسلام فرمود: « صلهی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علیعلیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند وگاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم :
1- قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر وبرادرو خواهر ودیگر خویشان حراماست هر چند این فامیل زودتر قطع رابطهکرده باشد و یکیاز شیوههای صله رحم حاضر شدن درمنزل ارحام است ولی صلهرحم منحصربه ملاقاتحضوریدر منزل فرد نیست و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هرچند از طریقارسال کمک مالی برایش در مواردیکه احتیاج بهکمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهیرا انجام دهد.
2- اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأییدکار حرام او یا تشویق اوبر ارتکاب گناهمی شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان امیرالمومنینعلیهالسلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی.
خدای تبارک و تعالی میفرماید: هرکه یکی از دوستان مرا خوار شمارد، آماده جنگ با من شده است و من در یاری دادن دوستدارانم شتابنده ترینم. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص351
چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1- توهین و تحقیر مؤمنین و اهانت به دیگران که فرد را خوار، کوچک یا ذلیل می کنند حرام و گناه کبیره است.
2- در گناه بودن این عمل فرق ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی و فرق ندارد به زبان بگوید یا پیامک و سایر فضاهای مجازی باشد، و فرق ندارد کسی که به او توهین میشود زنده باشد یا از دنیا رفته، توهین به افراد معمولی باشد یا به بزرگان، فرق نمیکند از نزدیکان و اعضای خانواده باشد یا غیر آنها .
3- اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه ما توهین کند نمیشود گناه او را با گناه جواب داد. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 (
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است، لذا حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّه
هر کس که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند، از خداوند هم سپاس گزارى نکرده است. (الخصال : 156/196)
چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1- یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدراست و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. (پدر اتفاقی است ولی مادر: مقام معظم رهبری ، گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، ، نوری(: فتوی)، فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2- اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3- اگر پسر بزرگتر بداند که پدرش نماز قضا داشته و شک کند که نماز قضایش را بجا آورده یا نه، بنا بر احتیاط واجب باید قضا نماید. (رساله مراجع مساله 1392( این مساله در رساله اقای بهجت و فاضل و مکارم نیست گرچه در بقیه کتب فقهی پیدا نشد)
4-اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نمازصبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع مساله1395)
خداوند متعال والدین همه مومنین را مورد رحمت خاصه امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛
مومنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه نداده اند و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند، آنها راستگویانند. سوره حجرات، آیه 15
چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1.یکی از واجبات دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال وجان خود در حد توانایی از دین خدا ونظام اسلامی دفاع نماید.
2- دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ و نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است واین مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است.
3-همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری بر خوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است و این واجب انقدر مغفول واقع شده است که رهبری عزیزمان امام خامنه ای،از آن به واجب فراموش شده، تعبیر فرموده اند.
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب به همه ما عنایت بفرمایت به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ
تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343)
نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام:
1.مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2.یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3.اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنابر بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند توفیق بندگی وعبادت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلیاللهعلیه وآله روایت شده که فرمودند: مَنْ بَاتَ کَالًّا مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَه.
کسی که با خستگی به سبب تلاش روزانه برای کسب حلال، شب را به صبح برساند، آمرزیده می شود. (وسائل الشیعة، ج17، ص: 24)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1- یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالاییکه قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمتزیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را بهمبلغ 600 نومان میفروشمکه پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حرام است. [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ .
و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى آورد برنمى دارند و در مقابل دشمنى به پیروزی ای دست نمى یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه شان] نوشته مى شود(توبه 120)
چند نکته درباره حضور در راهپیمایی ها: .
1.یکی از واجبات دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال وجان خود در حد توانایی از دین خدا ونظام اسلامی دفاع نمایدو همچنین یکی از سفارشات دین مقدس اسلام تعظیم شعائر و نمادهای اطاعت الهی است واز اهمیت زیادی بر خوردار می باشد.
2.یکی ازمصادیق تعظیم شعائر و دفاع از اسلام و مسلمین حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و بدیهی است شرکت در راهپیمائی فردا در زمان کنونی می تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف دشمنان اسلام و ناامیدن کردن آنها و تقویت اسلام و مسلمین و مومنین داشته باشد دارد ،لذا تمام مسلمین برای تقویت نظام جمهوری اسلامی و نا امید ساختن اسرائیل و استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء وتشویق افراد به اخلال در نظم جامعه و ضرر زدن به اموال عمومی و اشخاص دلسردی به نظام را بوجود بیاورند ،با حضور با شکوه و قوت بخش در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی وتشویق نمایند. (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم)
3.بی شک کسی که شعار مرگ بر آمریکا و کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها اظهار کند ثواب تبری و بیزاری از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام مخصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد وآل محمد .
سلام علیکمبسم الله الرحمن الرحیم از پیا مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شدهکهفرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ،فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ؛
بشنوید و اطاعت کنیدازکسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى مفید:ج 1، ص 14)
چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و ازمهمترین اهدافاسلام میباشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه از جمله راهپیمابی های که قطعا در حفظ و تقویت نظام تاثیر دارد (اشاره به راهپیمایی فردا ) و انجام وظیفه به نحو صحیح در هر شغلی و منصبی است. ( استفتاآت مکارم ج3س1581) 2.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره میشود:
1.کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن ، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
2.اخلال در امور اقتصادی با کارهایی همچون اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم.
3.همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
4.ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
5.انتقاد به عملکرد مسئولان در صورت رعایت مسایل شرعی و قانونی اشکالی ندارد اما در صورتی که سبب سوء استفاده دشمنان و یا اخلال در نظم عمومی و یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب اموال عمومی شود شرعا جایز نیست که در مورد ضرر زدن به اموال علاوه بر توبه باید خسارات وارده را جبران نماید.تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امامرضا علیهالسلام روایت شده که میفرمایند: لَتَأمُرُنَّ بالْمَعْرُوفِ و َلَتَنْهُنَ ّعَنِ الْمُنْکَر ِاَو ْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستیکه به معروف امر و از منکر نهی کنید ( اگر اینکار نکردید ) افراد بدکردار بر شمامسلطخواهند شد، بگونهایکه دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. (کافیج5ص 55)
امر به معروف و نهی منکر با وجود چهار شرط بر انسان واجب می شود باتوجه به اهمیت این موضوع چند نکته بیان می شود؛
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب ومستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب وانجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3- فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می¬کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابیورشوه گرفتن (رسالهجامع ص617 و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم روایت شده از رسول اکرم صلی الله علیه و آله که آنحضرت از یاران خود سوال کردند: لَوْ کَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِکُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَ کَانَ یَبْقَى فِی جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَیْءٌ قُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ کَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِی کُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً کَفَّرَتْ مَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.
اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد، و در هر روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟ در پاسخ عرض کردند: خیر، سپس حضرتش فرمودند: نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى خواند، گناهانى که در میان دو نماز انجام شده است از میان مى رود. (وسائل الشیعة ؛ ج4 ؛ ص12)
یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت زمین است؛ قرآن کریم میفرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» (سوره زلزال آیه 4) زمین در قیامت خبرهایش را بازگو میکند.درحدیثی میخوانیم که رسول خداصلیالله علیه و آله در هر منطقهای دو رکعت نماز به جا میآورد و میفرمود این مکان بر نماز ما شهادت میدهد: مَا مِنْ رَجُلٍ یَجْعَلُ جَبْهَتَهُ فِی بُقْعَةٍ مِنْ بِقَاعِ الْأَرْضِ إِلَّا شَهِدَتْ لَهُ بِهَا یَوْمَ الْقِیَامَة. هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.(وسائل الشیعه، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)
از نظر شرع مقدس اسلام به نظر اکثر مراجع عظام تقلید یکی از شرائط مکان نماز گزار این است که غصبی نباشد (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی) (رساله مراجع مساله 886)
به همین مناسبت دو نکته را خدمتتان عرض می کنیم:
1. اگر در ملکی یا روی فرشیکه غصبی است، نماز خوانده شود، نماز باطل است، پس بنابراین اگر دو یا چند نفر که در ملکى با یکدیگر شریک هستند مثلا خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمىتواند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن نیز باطل است. (رساله مراجع مساله ٨٧٢)
2.اگر درجایىکه نمىداند غصبىاست، نماز بخواند وبعد ازنماز بفهمد، یا در جایىکه غصبى بودن آن را فراموش کرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نمازاوصحیحاست (جهت اطلاع: مگر آنکه خودش غصب کرده باشد، که در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است. رساله مراجع مساله 869(
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: أَوَّلُا لْوَ قْتِرِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.من لا یحضره الفقیه ؛ ج1 ؛ ص217
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است، مگر آنکه تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، اما چند مورد استثناء شده است:
1-نماز ظهر و عصر و صبح برای کسی که می خواهد نافله نماز را بخواند به شرط اینکه باعث اتمام وقت فضیلت نماز اول وقت نشود.
2- کسی که دستشویی (ادرار یا مدفوع) دارد برای قضای حاجت، نماز را به تاخیر بیندازد.
3- منتظر نماز جماعت شدن یا کمال دیگری مثلا در مسجد نماز خواندن البته منجر به زیاد تاخیر افتادن نشود. (مشهور؛ مخالف: خوئی، زنجانی: نماز فرادا در وقت فضیلت افضل است؛ سیستانی: بهتر بودن جماعت در غیر وقت فضیلت معلوم نیست؛ العروه الوثقی، اوقات نماز، م 13؛ رساله مراجع مساله ٧٥١)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.
هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانوادهاش را تأمین و به همسایهاش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهرهاش همانند ماه شب بدر میدرخشد.( وسائل الشیعة، ج17، ص: 21چاپ قم)
یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره وخریدوفروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ ومدت مشخص بسته شودودرضمن قرارداداجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانهبه مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزارتومان اجاره میدهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوانشرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن میدهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید، صحیح نیست (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87- اجوبه س 1662- وجامعالمسائل ج1 س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی- رساله مکارم مساله 1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد