بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(امالی صدوق، ص212)

سلام علیکم بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند‌: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.

‌وقتی نماز واجب می‌خوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود ( ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید حال نماز است؛ اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید ( ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
اما چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا نمازش قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن نماز قضا کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد .
2. کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
5. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند‌:‏ مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.‌

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام بیمه:
1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. بیمه های عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد می شود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. ( استفتائات ایت الله سیستانی س 341 و 346 اجوبه الاستفائات 1953و همچنین سایت مقام معظم رهبری)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة‌، آل البیت ج1 ص‌378

سلام علیکم بسم الله ‏الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که حضرت فرمودند: مَن تَطَهَّرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَ فِراشُهُ کَمَسجدِهِ.

هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل نمازش (عبادتگاهش) خواهد بود. (وسائل الشیعة‌، آل البیت ج1 ص‌378)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود :
1. یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2. محل مسح باید خشک باشد.
3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.
4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح بر آنها صحیح نیست. (مراجع م 257)
خداوند متعال به همه ما توفیق بندگی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه اعراف ، آیه 31.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ

‌از نعمت‏هاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.(اعراف 31)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است حتی در عبادت لازم است که انسان میانه روی را رعایت کند و افراط و تفریط ننماید. اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را در گناه مصرف نماید و باید از اسراف و تبذیر دوری کند.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند.
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تجملات و تزئینیات ، مراسم عروسی، تاج گلهای گران قیمت در مراسم عزا که بعضی مواقع بخاطر چشم و هم چشمی می باشد، دور انداختن میوه یا غذا اگر مقداری از میوه یا غذا باقى مانده باشد، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود و اسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس و…
3. برای اینکه در وضو گرفتن نیز دچار اسراف نشویم، بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود می‌توانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود. (صافی جامع الاحکام ج 1/20 5 س 736؛ مکارم استفتائات ج1/101 س‌316؛ بهجت سوال 3810؛ استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج‌2،‌ص:‌607. (آیت الله ‌سیستانی، مسائل منتخبه ص16 ش 30 (رساله وحید م2077)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
عوالی اللئالی، ج‌3،127

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام رضا علیه ‏السلام‏ در‏ فوائد پرداخت خمس اینطور می‌فرمایند: ..فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم‌ وَ مَا تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم

پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. ( عوالی اللئالی، ج‌3،127).

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس:
1. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند دلیلی برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. ( رساله مراجع مساله 1765و 1790و 1791و 1792،(اجوبه س924؛ تبریزی س882؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس، نوری م1748؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛هدایه العباد صافی م1620؛ مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645 )
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مزمل آیه 20

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قران مجید می فرماید: وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا

و هر کار خوبى براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بیشتر باز خواهید یافت .(مزمل آیه 20)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. وقف از مصادیق صدقه جاریه است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و فرصت مناسبی ‏است که مومنین می توانند برای ذخیره آخرتشان استفاده کنند.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه،‏حرمهای معصومین علیهم السلام، مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام یا فقرا....با رعایت شرایطی اختصاص دهند.
3. وقف کردن به صورت شراکتی هم صحیح است یعنی چند نفر به صورت مشترک مثلا مکان یا وسیله ای (مثل بخاری برای مسجد یا مدرسه) را خریداری کنند و انرا در جهت خاصی وقف کنند.
3. اگر ‌کسی ‌چیزی را ‌وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود. (تحریر الوسیله امام ،‌ج ،2 م 3 و 4 ،ص‌60 ؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و 1998 ص489؛ هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص‌180؛هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغة ؛ ص556

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی میفرمایند :الْإِیمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَیْثُ‏ یَضُرُّکَ‏ عَلَى‏ الْکَذِبِ حَیْثُ یَنْفَعُک‏

( نشانه ) ایمان، این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى.( نهج البلاغة ؛ ص556)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دروغ از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. دروغ انسان را از رحمت الهی محروم می کند و اعتبار و شخصیت انسان را از بین می برد و باعث سلب اعتماد مردم می شود و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد.
علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین علیهم السلام به آن اشاره شده است.
اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1. دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی وعده‌ای که انسان همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا (بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید.
3. در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.‌( امام خمینی استفتاآت ج1 ص485 س11 و ج2 ص612 س1 و 2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3 م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتاآت ج2 س 1026 و 1028و 1035، مکارم استفتاآت ج3 س490و 1661، اجوبه الاستفتاآت س1976 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی در مورد فلسفه وجوب امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین‏

خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568 )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین دو نکته در این مورد ‌عرض میشود:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله
الف)شناخت صحیح معروف و منکر ب)احتمال تاثیر در‌مخاطب ج) نداشتن مفسده و ضرر جانی ،‌عرضی و مالی قابل توجه د). تصمیم مخاطب بر تکرار عمل.
‌لذا اگر فردی قصد انجام منکر یا ترک واجب را داشته باشد یا آنکه مشغول به انجام منکر و ترک واجب باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است ولی چنانچه شخصی که مرتکب خلاف شده نخواهد کارهای خلاف خود را تکرار کند و نمی‌خواهد دوباره مرتکب آن شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. پس اگر فردی در گذشته گناهی را مرتکب شده و الان قصد انجام این گناه زشت را ندارد و این کار را در آینده نیز نمی خواهد انجام دهد، نهی از منکر چنین شخصی واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه، ج‌1، ص: 303 حدیث 916.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله که می فرمایند‌: صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ کَأَنَّکَ لَا تُصَلِّی بَعْدَهَا أَبَداً

آنچنان نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی نخواهی خواند.من لا یحضره الفقیه، ج‌1، ص: 303 حدیث 916.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز:
1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است.
2. یکی از مواردی که نماز را باطل می کند خندیدنی است که عمدا و با صدا باشد. مثلا کسی هنگام نماز بخاطر یاد آوری حرف خنده داری یا دیدن حالت خنده آوری بخندد اگر خنده اش با صدا باشد نمازش باطل است.
3. تبسم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد.
4. اگر براى جلوگیرى از صداى خنده حالتش تغییر کند مثلا رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد چنانچه از صورت نمازگزار خارج شود بگونه ای که عرفا بگویند در حال نماز نیست؛ باید نمازش را دوباره بخواند. ولی اگر حالت نماز بهم نخورد نماز باطل نمی شود.(رساله مراجع م هفتم از مبطلات نماز و اجوبه س 505)
خداوند متعال به همه ما حضور قلب در نماز را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه‌السلام که می فرمایند: اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْاِخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ للَّهِ اِلَّا ظاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً

نماز به صورت جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص ،توحید و یگانگی ، اسلام و عبادت براى‏ خداوند متعال آشکار، و همگانی گردد.( وسائل الشیعه، ج‏5، ص‏372 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در دین مبین اسلام و قرآن کریم به وحدت و اجتماع مسلمانان که یکی از مصادیق آن نماز جماعت است، اهمیت داده شده و همچنین اجر و ثواب اعمالی عبادی مثل نماز ها اگر به جماعت اقامه شود بسیار بیشتر از غیر آن است ؛ چرا که انسان در میان جمع افراد مومن رشد می کند و می تواند کمالات بیشتری کسب کند و خداوند این حضور در جمع مومنان را دوست دارد.
اما دو نکته کوتاه در‌باره احکام نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست و نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع ( یا سجده ) خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد ( بنا بر احتیاط واجب ) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر‌مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441)‌
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
مجموعه ورام ج1 ، ص90

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام على علیه ‏السلام که می فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ

اخلاق و رفتار خوب در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده. ( مجموعه ورام ج1 ، ص90 )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نفقه:
1. افراد خانواده نسبت به یکدیگر وظایف و حقوقی دارند؛ یکی از وظایف پرداختن نفقه است، به طور کلی سه گروه واجب النفقه انسان هستند: الف: همسر دائم (که بر مرد دادن نفقه همسرش واجب است یعنی خرج خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی زن دائم بر شوهرش واجب است)
ب: پدر و مادر.
ج: فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان؛ جامع المسائل ج2 س1319)
2. پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند بر خلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرج او را داد، و ا‌گر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است.( نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948؛ بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777؛ مکارم ج1 ص 95؛جامع المسائل ج2 س 1319)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص: 471

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام زمان ارواحنا فداه که می فرمایند:وَ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ‏ الْفَرَجِ‏ فَإِنَ‏ ذَلِکَ‏ فَرَجُکُم‏.

در تعجیل فرج زیاد دعا کنید که تعجیل فرج، گشایش کار خود شما است. ( الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص: 471)

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا فقط خداوند متعال را اثرگذار بداند و غیر خدا را وسیله بداند، در دعا اصرار و پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعاست دوری کند مثل گناهان و رعایت نکردن حق الناس.
اما چند نکته در مورد احکام حق الناس:
1. اگر ‏حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی‌رود‌.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی ‏بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار ‏سبب‏ آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا‌کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع‌ عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه احزاب ، آیه 59

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو جلبابها (روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند ( تا تمام بدنشان را بپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (سوره احزاب آیه 59)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چندنکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا ‌شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته‌ باشد‌ مثلا‌ خودش ‌یا دیگران به گناه نیفتند. (مخالف آیت الله مکارم پوشش روی پا را فی نفسه لازم نمی دانند )
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان ،‌چه با قصد لذت باشد چه بدون آن ،‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا‌جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی‌، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص51

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی میفرمایند: مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أَنْفَ الْمُنَافِقِ وَ أَمِنَ کَیْدَه

هر کس نهى از منکر نماید بینى منافق را به خاک مالیده و از مکر او در امان مى‏ ماند. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص51

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

1. یکی از بزرگترین و مهمترین ‌واجبات دینی ما امر به معروف و نهی از منکر است و ترک کردن آن بدون عذر شرعی معصیت است.
2. امر به معروف یا نهی از‌منکر درخواست عمومی جامعه را می‌طلبد و افراد نمی‌توانند ‌در برابر ‌این ‌فریضه الهی ساکت بنشینند.فرقی نمی‌کند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند اینکه پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3. برای امر به معروف و نهی ازمنکر مراتبی است:
الف. اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است .
ب. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.
ج. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. ( با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنابراین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف ونهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بزرگداشت شیخ صدوق
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه، ج14،‌ص‌56

سلام علیکم.‌بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امام هادی علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: مَن کانَت لَهُ اِلَی اللهِ حاجَةٌ فَلیَزُر قَبرَ جَدِّیَ الرِّضا علیه السلام بِطوُسٍ.

کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در طوس زیارت کند. ( وسائل الشیعه، ج14،‌ص‌56)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره آداب و احکام زیارت :
1. از ‌مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین ‌علیهم السلام است، زیارت ابراز محبت و مودت است.انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2. ‌حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3.درهنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت‌همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4. بانوان با‌‌حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر ‌زمان ‌و‌ مکان ‌دیگر باشند،چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
خداوند‌متعال به همه ما توفیق زیارت و بهره مندی از شفاعت اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز بزرگداشت شیخ صدوق
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ج 18 ص 101 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام شادی اهل بیت علیهم السلام از امام زمان ‌علیه السلام روایت شده که فرمودند : و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم.

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. (وسائل الشیعه ج 18 ص 101 )

حضرت حجت (عج)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از وظایف منتظران امام زمان علیه السلام در عصر غیبت به فرموده خود ایشان مراجعه به نائبان عام و راویان احادیث اهل البیت علیهم السلام که همان مراجع عظام تقلید هستند، می باشد ؛ لذا چند نکته در مورد تقلید خدمتتان عرض می شود:
1. عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد باید به گفته مجتهد اعلم عمل‌کند. (رساله مراجع ج1 م1)
2. رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط ‌احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد.( رساله مراجع ج1 م2؛ عروه الوثقی ج1 م17)
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و اگر مرجع زنده اجازه داد بر تقلید از مرجع فوت شده باقی بماند. ( رساله مراجع ج1 م9؛ عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد و التقلید م 15)
4. کسانی که‌ به‌ فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی مانده‌اند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند. (توضیح المسائل مراجع ج‌2 ص‌2268 و تحریر کتاب الوکاله م‌23)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کمال الدین ج۲ ص۶۴۴ خصال، صدوق، ج۲ ص۶۲۰

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت امام زمان علیه السلام و گرامیداشت روز معلم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده ‏است که می‌فرمایند: أَفْضَلُ‏ أَعْمَالِ‏ أُمَّتِی‏ انْتِظَارُ الْفَرَجِ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏

برترین اعمال امت من انتظار فرج از خداوند متعال است .(کمال الدین ج۲ ص۶۴۴ خصال، صدوق، ج۲ ص۶۲۰ )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت، انتظار فرج است که این انتظار دارای مصادیق مختلفی است که برخی از آن مصادیق عبارت است از:
1. انجام واجبات و ترک محرّمات و آمادگى براى یارى آن حضرت، و تقویت ایمان خود که این از مهمترین وظایف منتظران است. (مکارم سایت)
2. تلاش براى اصلاح جامعه و برطرف کردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منکر که این فریضه با وجود محقق شدن شرایط بر همه مکلفین واجب است.
3. اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و کارا و آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان علیه السلام از طریق تربیت فرزندانی صالح که در دین مبین اسلام تربیت دینی فرزند یکی از وظایف والدین شمرده شده است که باید فرزندان خود را از کودکی ،‌تربیت دینی کرده و به وظایف ‌شرعی آشنا کنند. ( امام خمینی (ره) استفتاآت ج1ص 133 س25) (بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم: مسائل جدید، ج1 ص179- 180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
4. توسل به امام زمان علیه السلام و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایی که در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله خواندن دعای فرج، دعای ندبه و زیارت آل یس است.
5. انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان علیه السلام.
خداوند متعال عیدی ما را فرج حضرتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام شهادت شهید مطهری روز معلم
جزئیات
حدیث گفتار روز
الغیبة للنعمانی، صفحه 200‌

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک میلاد حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و بزرگداشت روز معلم در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ

کسى ‏که ‏مایل است جزء یاران حضرت مهدى علیه السلام قرار‏ گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد. ( الغیبة للنعمانی، صفحه 200‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

شیعیان و دوستان امام زمان علیه السلام در زمان غیبت حضرتش مناسب است وظایفی را رعایت کنند:
1. توسل به آن حضرت در مشکلات و گرفتاری ها.
2. دعا کردن برای فرج حضرت و صدقه ‏دادن ‏برای ‏سلامتی ‏و فرج وجود شریفش.
3. هدیه کردن ثواب اعمال خیر ‏برای حضرت صاحب الزمان علیه السلام مثلا ثواب حج عمره یا نماز یا زیارت قبور معصومین علیهم السلام را به آن وجود مقدس هدیه کنند.
4. شرکت کردن در مجالسی که سبب تقویت اعتقادات و دفع شبهات دینی می‌شود‌.‌(با استفاده از تقویم شیعه) 5. آنچه لازم است در زمان غیبت امام زمان ارواحنا فداه رعایت شود این است که فرد غیر مجتهد باید برای عمل به احکام شرعی مطابق نظر مرجع ‌اعلم ‌عمل کند. ( رساله مراجع)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام شهادت شهید مطهری روز معلم
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج 8‌ص‌60 .

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.‌ با عرض تبریک ولادت با سعات امام زمان عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف ‏از امام ‏رضا علیه السلام در مورد شب نیمه ‏شعبان سؤال شد‌، آن حضرت فرمودند‌:هِیَ لَیْلَةٌ یُعْتِقُ اللهُ فِیهِ الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ یَغْفِرُ فِیهَا الذُّنُوبَ الْکِبَارَ

‌‌شبی است که ‌خداوند افراد را از آتش جهنم آزاد می‌کند و گناهان کبیره را می‌آمرزد. وسائل الشیعه ج 8‌ص‌60 .

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

شب نیمه شعبان شب بسیار مبارکی است؛ و همچنین در روایت است از امام باقر علیه السلام که فرمودند‌: شب نیمه شعبان شب مبارکی است و طبق برخی روایات بعد از شب قدر برترین شبهاست ؛ و چندین عمل دارد:
1. غسل و کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می‌تواند چند غسل واجب ‏و مستحب را با هم نیت نماید.
2. اِحیاء و شب زنده داری به نماز و دعاء و استغفار .
3. زیارت امام حسین علیه السلام که افضل و بهترین اعمال این شب است‏ و‏ حداقل زیارت ،سلام کردن به آن حضرت هر چند از راه دور است.
4. خواندن نماز ‏جعفر ‏طیار و دعای کمیل و دعاها و نمازهای مستحب دیگری که تفصیل آن در مفاتیح ذکر شده است ( مفاتیح اعمال نیمه شعبان، عروه، مفاتیح نوین)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شب میلاد حضرت مهدی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه زمر آیه 53

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .

بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته ‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است‏ (سوره زمر آیه 53)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از وظایفی که برای منتظران واقعی شمرده شده است توبه از گناهان است، لذا چند نکته درباره توبه خدمتتان عرض میشود‌:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی‌ل ازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه، جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ، خمس ، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند مرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات، مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
خداوند متعال به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز جهانی کار وکارگر
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code