سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.
مضمون آیه شریفه این است که :مردان و زنان بی همسر را همسر دهید ، که اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است. (سوره نور-32)
یکی از مسائل مهم در دین مقدس اسلام بحث رعایت حدود الهی در رابطه با افراد نامحرم است لذا حضرت علی علیه السلام درباره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: ای بندگان خدا! بدانید که... گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دلها را منحرف می سازد و پیوسته به زنان چشم دوختن؛ نورانیت معنوی را از دل انسان می برد و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است. (بحارالانوار ج 74 ص 291 )
اما چند نکته درباره احکام محرمیت :
1.محرمیت میان زن و مرد از سه طریق حاصل میشود:
راه اول: از طریق ولادت که بواسطه آن افرادی همچون عمو، عمه، خاله و دایی خود انسان و یا عمه و عمو و خاله و دایی پدر و مادر انسان محرم هستند.
راه دوم: شیر خوردن چنانچه با شرایطش انجام شود همانند محرمیتی است که از راه ولادت حاصل می شود.
راه سوم: از طریق ازدواج که بواسطه آن افرادی مثل پدر و مادرِ همسر، پدربزرگ و مادربزرگِ همسر به انسان محرم میشوند.
2. غیر از این سه راه، راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد و سایر افراد جامعه نامحرم محسوب میشوند حتی اگر از اقوام نزدیک یا همکار باشند لذا به واسطه ازدواج برادر شوهر یا دائی و عموی شوهر به خانم محرم نمی شوند و همچنین خواهر زن یا عمه و خاله زن به مرد محرم نمی شوند، لذا دست دادن به آنها ولو بدون قصد لذت حرام و گناه می باشد.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند : مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.
هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب و کارخود را پاک و طاهر گرداند.( وسائل الشیعة، ج7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام)
دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشند هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گرانفروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد چنانچه گرانفروشی بهحد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار میگویند که در این صورت گرانفروشی حرام است و چنانچه به این حد هم نرسدکراهت دارد و برکت را از مال می گیرد.( استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال و با برکت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: إِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ
هر گاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج1 ؛ ص354 نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) ؛ص569)
دو نکته در باره وضو و غسل:
1. در اعضاء وضو و غسل مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
2. اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ یا ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای وضو و غسل علاوه بر غسل و وضوی جبیره ای ، یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد، تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. ( جهت اطلاع سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفهاش تیمّم است، (تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که میفرمایند : الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ
تمام کمالات معنوی و مادّی انسان در فقاهت و شناخت دقیق و صحیح مسائل دین و معارف الهی است; و صبر و شکیبائی در مقابل ناملایمات، و نیز زندگی را با تدبّر و مدیریّت برنامه ریزی کردن می باشد . (کافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص32)
چند نکته در مورد تقلید:
1. عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد و احتیاط نکند باید به گفته مجتهد اعلم عمل کند. (رساله مراجع ج1 م1)
2. رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و همچون دیگر امور زندگی اگر فرد تخصص ندارد در آن به مختصص مراجعه مینماید؛گاهی فردمی گوید من متخصص و مجتهد نیستم، احتیاط هم نمی کنم و تقلید نمیکنم! در پاسخ عرض میشود فرد مسلمانی که وظایف شرعی اش را انجام می دهد خواسته یا ناخواسته اگر مجتهد و محتاط نباشد،در دیگران تقلید نموده، مثلا نمازش را مانند پدر یا معلم خود می خواند، که در عمل تقلید کرده اما این تقلید او نادرست است چون از کسی تقلید کرده که متخصص نیست.
3. یکی از شرایط مرجع تقلید این است که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17 )
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و در مسئله ی بقای بر میت، طبق نظر مرجع زندهی اعلم عمل نمایند. (رسالهمراجعج1م9 ؛ عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4. کسانی که به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی ماندهاند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائل جدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند. (توضیح المسائل مراجع ج2 ص2268 و تحریر کتاب الوکاله م23 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند:أیُّمَا مُسْلِمٍ أقَالَ مُسْلِماً بَیْعَ نَدَامَةٍ أقَالَهُ ٱللهُ عَزَّوَجَلَّ عَثْرَتَهُ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.
هر مسلمانی که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند متعال روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش میپذیرد.( وسائل، ج 12، 287.)
چند نکته درباره شرط پشیمانی درخرید و فروش:
1. پذیرش درخواست فسخ قرار داد توسط طرف دیگر ،مستحب است.
2. شرط پشیمانی که در عرف مردم به آن جرم زبان هم می گویند به این صورت است که اگر در ضمن قرار داد معامله ای مثلاً در ضمن قرارداد خرید و فروش خانه هر یک از دو طرف شرط نمایند که هر کس تا تاریخ مثلاً یک ماه از گذشت بستن قرارداد پشیمان شد اگر فلان مبلغ را مثلاً یک میلیون بدهد میتواند قرارداد را فسخ کند.چنین شرطی صحیح و باید به ان عمل شود و گرفتن ان مبلغ برای دیگری حلال است. (همه مراجع)
3. شرط پشیمانی باید در ضمن معامله شرط شود.
4. مبلغ شرط پشیمانی و مدت و مهلت حق فسخ را ، در شرط پشیمانی کاملا معلوم کنند..(جامع المسائل ج 1 س 1057، مکارم استفتائات ج1 س598، تبریزی استفتائات ج1 س1160 ،صافی جامع الاحکام ج1س1121 ،حضرت امام استفتائات ج2 ص93 س60 ،بهجت استفتائات ج3س4232 رساله مراجع م 2124)
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد سید الساجدین علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند: مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَات
هرکه مشتاق بهشت است از شهوات دورى گزیند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص132)
چند نکته درباره ی شبکه های مجازی:
1. شبکههای اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال و هم امکان استفاده حرام دارد اگرکسی فقط برای استفاده حلال مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام یا دفاع از مومنین و مظلومین جامعه اسلامی یا برای امر به معروف و نهی از منکر یا صله رحم و ارتباط با خانواده استفاده میکند کار بسیار پسندیده و خوبی میباشد که از اجر الهی بهرمندمیشود.
2. اما استفاده از این امکانات در کار حرام جایز نیست؛ بهعنوان مثال:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود حرام است زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت، دروغ و تهمت در فضای مجازی نیز بسیار وجود دارد مانند اینکه افرادی در فضای مجازی به وسیله عکس و نوشته و فیلم مومنی توهین کنند یا مطالبی را به دروغ به ایشان نسبت دهند و مومنین عزیز باید مواظب باشند که از نشر این نوع خبرها پرهیز نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت امام سجاد علیه السلام از آنحضرت روایت شده که میفرمایند: ثَلَاثٌ مُنْجِیَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ کَفُّ لِسَانِهِ عَنِ النَّاسِ وَ اغْتِیَابِهِمْ وَ إِشْغَالُهُ نَفْسَهُ بِمَا یَنْفَعُهُ لِآخِرَتِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عَلَى خَطِیئَتِه.
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود:نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان،مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد.و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.( تحف العقول، النص، ص: 282)
و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیانعیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( نظر حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی : بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یاسخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگویدیا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ،باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) میفرمایند : انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافیاست. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرات امام، استفتائات س9و 16و53 - مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه،توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک میلاد سید الساجدین علیه السلام از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ...فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.
پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمیکرد مگر اینکه سجده شکر انجام میداد و هر وقت از نماز فارغ میشد باز هم سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد.( وسائل الشیعة، ج7، ص: 21)
چند نکته درباره واجبات سجده:
1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوب درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است.
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
4. اگر نمازگزار بعد از سجده شک کند که یک سجده بجا اورده یا دو تا، در صورتی که هنوز وارد عمل بعدی نشده است باید یک سجده دیگر بجا بیاورد و درصورتی که وارد عمل بعدی شده مثلا وارد تشهد شده است به شک خود اعتنا نمی کند. ( رساله مراجع احکام سجده توضیح المسائل مراجع م 1051و 1052)
خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خداوند متعال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام از حضرت امام سجاد علیه السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه السلام روایت شده که میفرمایند: إنَّ لِعَمِیَّ العَباسْ دَرَجَهً یَغبِطُهُ بِهَا جَمیعُ الشُّهَداء یُومَ القِیامَه ....
برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو میکنند که در مقام و درجه او باشند. (امالی شیخ صدوق صفحه ۴۶۳ )
نکاتی در مورد تولی و تبری:
1. تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید با اهل ایمان دوستی کند و از اهل باطل بیزاری بجوید که بالاترین مرحله این دو، دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام است از جمله اظهار ارادت به حضرت ابالفضل العباس علیه السلام وبیزاری جستن از سران شرک و کفر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام همانند عمل حضرت عباس علیه السلام که در جریان واقعه کربلا بارها به این واجب عمل نمودند از جمله در روز تاسوعا و در جواب نامه شمر لعنت الله علیه از سران کفر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام تبری و بیزاری جستند و این تبری باید از سران کفر و شرک در هر زمانی باشد که در حال حاضر سران شرک و کفر اسرائیل و آمریکا و انگلیس می باشند
2. نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است تولی و تبری راههای صحیحی دارد. مانند مداحی و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و نمیتوان به بهانه عمل به این دو واجب برخی از محرمات را مرتکب شد مثل برگزاری مجلس مختلط یا مشتمل بر رقص و آهنگ های حرام و یا گفتن کلمات زشت و رکیک. (استفتائات مکارم ج1 س 1625 جامع الاحکام ج 2 س 1581) (امام خمینی استفتائات ج3 ص349 س12)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام در روایت است از امام صادق علیه السلام، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َلَایَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی.
(به مؤمنان بگو ) لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راههای دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لایحضره الفقیه، ج1، ص:253)
فرهنگ اسلامی در واقع توسعه دانش و بینش و فراگیری تقوا در جامعه است؛ فرق اساسی جامعه دینی با جامعه غیر دینی رعایت فرهنگ و آداب دینی در جامعه است لذا اگر جامعه در امور مختلف فرهنگ دینی را رعایت نکند به مرور بینش افراد و در نتیجه عملکرد و هویت ایشان هم تغییر می کند؛ یکی از مسائلی که مضمون آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است.
اما دو نکته درباره نشر فرهنگ غربی:
1. یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگغربی است یعنی فرهنگی که معارض و دشمن فرهنگ اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آندر ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد.
2. خرید و فروش هر چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود.( استفتاءات تبریزی ج1س2229 و 2228؛ استفتائات مکارم ج3 س1840؛ اجوبه س1361)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد حضرت عباس علیه السلام از امام صادق علیه السلام روایت شده میفرمایند: کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهیدَا.
عموى ما، عبّاس، داراى بینشى ژرف و ایمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسین علیه السلام جهاد کرد و در آزمون سخت زندگی سربلند بیرون آمد و به شهادت رسید. (رجال الطوسیّ : 76 ، رجال العلَّامة : 118 ، تنقیح المقال 2 : 128.)
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا، لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است، هر چند برای خود شنونده رقص اور یا محرک شهوت نباشد (صرفا جهت اطلاع بیانکننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است= خوئی، وحید ،سیستانی،مکارم ، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا وسیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع اجوبه س1128- 1129 -1141)
3 . حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن میشود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719- اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیز ادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تبریک میلاد امام حسین علیه السلام و روز پاسدار از امام باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ.
اگر مردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستی که از شوق جان میدادند و نفسهایشان از روی حسرت بندمیآمد (وسائلالشیعه/ج14/ص453)
چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:
1. از مستحباتی که سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهم السلام است به ویژه در مورد زیارت امام حسین علیه السلام که از راه دور و نزدیک سفارش شده است، خصوصا در مناسبت ها و ایام ویژه.
زیارت ابراز محبت و مودتی است که نشان ایمان انسان است. انجام زیارت عمل به عهدی است که هر مومنی بر عهده دارد در روایتی امام رضا علیه السلام می فرمایند: إنّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولیائهِ و شِیعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم. همانا برای هر امامی عهد و پیمانی بر عهده شیعیان و پیروان اوست و زیارت قبر امام عمل به آن عهد و پیمان است.
2. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هرچند زیارت نامهای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت؛ زیارت نامههای معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.
3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتار کنیم که دیگران از ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
4. بانوان با حجاب کامل تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران خود در این مکانهای مقدس و بلکه در هر زمان ومکان دیگر باشند،چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.
خداوند متعال همه ما را از زیارت و شفاعت حضرت سیدالشهداء علیه السلام بهره مند فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام صفوان جمال حدیثی طولانی را در مورد ثواب زیارت امام حسین علیه السلام از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند از جمله اینکه آنحضرت فرمودند:یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ فَیُدْفَعُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ
خداوند متعال به زائر در برابر هر درهمی که در راه زیارت خرج می کند به اندازه ی کوه اُحد ، حسنه به او می دهد و به او چند برابر آنچه خرج نموده عوض می دهد و آن بلایی که فرود آمده ، از او برمی گرداند و آن بلا دفع می شود و مالش حفظ می گردد.( کامل الزیارات، النص، ص: 129)
برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام:
1. زیارت امام حسین علیه السلام در مناسبتها از راه دور و نزدیک سفارش شده است.
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام.
3. برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداءعلیه السلام میباشد اگر چه سجده بر سنگ و خاک و چوب نیز صحیح است.
4. استشفاء به تربت سید الشهداء علیه السلام برای مریض.
5. همراه داشتن و ذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.
6.همچنین قرار دادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت ( عروه مستحبات دفن م12
7. دعا کنار ضریح حضرتش علیه السلام مستجاب است (مفاتیح نوین ص350)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام حسین علیه السلام ،در وصیت به برادرش (محمد بن حنفیه ) چنین مرقوم داشتند: إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر
همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و میخواهم امر به معروف و نهى از منکر نمایم. (مقتل الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص156، بحار الأنوار (ط- بیروت)، ج44، ص: 329)
چند نکته درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر میداند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را میطلبد .
2. در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3. اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس شادی یا عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب میشود و یا باعث اذیت دیگران میشود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. اگر چه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند (تا تمام بدنشان را بپوشاند) این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. (آیه 59 سوره احزاب)
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد ؛که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش و لباس سبب ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا نباید روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
3. رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است، فرقی بین فامیل و همکار و دکتر (در غیر موارداضطرار ) و بیگانه ندارد و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ
هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانوادهاش را تأمین و به همسایهاش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهرهاش همانند ماه شب بدر میدرخشد. ( وسائل الشیعة، ج17، ص: 21چاپ قم)
یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره و خرید و فروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزارتومان اجاره میدهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن میدهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید،صحیح نیست. (اکثر مراجع )(مسائل جدید ج1 ص 87، اجوبه س 1662، و جامع المسائل ج1س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی، رساله مکارم مساله 1975،3 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که آن حضرت فرمودند: مَن تَطَهَّرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَ فِراشُهُ کَمَسجدِهِ
هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل نمازش (عبادتگاهش) خواهد بود. (وسائل الشیعة، آل البیت ج1 ص 378)
چند نکته درباره احکام وضو:
1. یکی از شرایط وضو این است که اعضاء وضو هنگام شستن و مسح کردن پاک باشد .لذا اگر عضوی از اعضاء وضو مانند دست یا صورت نجس است باید ابتدا آن را تطهیر کرده وبعد به نیت وضو شسته یا مسح شود. (آیت الله سیستانی و بهجت نظری دارند که در ذیل امده است)
2. اگر پیش از تمام شدن وضو، جایی را که شسته یا مسح کرده نجس شود وضو باطل نمی شود.
3. اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است هر چند برای نماز باید تطهیر شود.
4. اگر یکی از اعضای وضو نجس بوده مثلا بینی فرد خونی بوده است و بعد از وضو گرفتن متوجه نجاست می شود چنانچه می داند که قبل از شروع وضو آنجا را تطهیر نکرده است وضویش باطل است ( سیستانی، بهجت: مگر اینکه بوسیله وضو گرفتن و شستنصورت و یا دستها اعضای وضو خود بخود پاک شود. و در صورتی که شک دارد که تطهیر کرده چنانچه شک دارد که هنگام وضو توجه به نجاست داشته یا نه وضو صحیح است).(رساله مراجع شرط ششم م 2776؛277).
خداوند متعال همه محبین اهل بیت علیهم السلام را از پاکان قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که می فرمایند: الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ
صدقه بلای قطعی را دفع میکند، پس بیمارانتان را باصدقه درمان کنید.(وسائل الشیعة ؛ ج2 ؛ ص433)
با توجه به اینکه امروز روز اول ماه شعبان المعظم است و اول ماه دارای آدابی است و یکی از آداب اول ماه صدقه دادن است.
چند نکته در مورد صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر) در روایات معصومین علیهم السلام به امور مختلفی مثل اصلاح ذات البین؛آب دادن به تشنه؛ گفتار نیک و پاکیزه و به طور کلی هر کار خیری صدقه گفته شده: امام صادق علیه السلام از پدران گرامیشان و از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمودند: «کُلّ مَعروُفٍ صَدَقهُ وَ الدّالُ عَلَی الخَیِر کَفاعِلِه وَ الله یُحِبُّ الَلّهفان» ( بحار الانوار،جلد۹۶ ،صفحه۱۸۲) (هر کار نیک صدقه است و کسی که به کار خیری راهنمایی کند مانند کسی است که آن را انجام می دهد و خدا رسیدگی و کمک به رفع گرفتاری از بیچارگان را دوست دارد)
صدقه آثاری دارد: از جمله خداوند متعال در قرآن کریم به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بهِا وَ صَلّ ِ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَوتَکَ سَکَنٌ لهَّمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» (آیه 103 سوره توبه) (از اموال آنها صدقه بگیر تا به آن وسیله تزکیه و پاکشان کنی و برایشان دعا کن زیرا دعای تو موجب آرامش آنهاست و خداوند شنوای داناست)
2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه میتوان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س 1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3.صدقهای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و میتواند عوض کرده و به هر مصرفی میخواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد ( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید ) (تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1 و 2؛ منهاج سیستانی ج 2 م1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاءخصوصی وحید احتیاط این است که برندارد.رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد. مکارم: اشکال ندارد.جزوه کاوشی در احکام ص94).
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداوند است پس هر کس یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود .( أمالی الصدوق ص19)
ماه شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و فضائل فراوانی دارد و این ماه اعمالی دارد از جمله :
1.اعمال مشترک ماه شعبان مثل استغفار ، صدقه دادن مخصوصا به نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نماز، صلوات فرستادن و البته اگر نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را در هر حالی حتی در نماز بشنود مستحب است صلوات بفرستد ، خواندن دعا ،مخصوصا مناجات شعبانیه که همه معصومین علیهم السلام آن را میخواندهاند ، روزه البته اگر کسی روزه قضا دارد یا مسافر است نمی تواتند روزه مستحبی بگیرد.
2. اعمال مختص ماه شعبان نیز متعدد است مثلا شب اول ماه شعبان دوازده رکعت نماز (6 نماز دو رکعتی ) وارد شده است (هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید یازده مرتبه) و کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند بخلاف روزه قضا (عروةالوثقی احکام صوم القضاء مساله10،رساله مراجع مساله1124 و 1563 و 1373؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که میفرمایند: مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمایَحْذَرُ
هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه میترسد به سراغش میآید.(تحفالعقول ص 177)
چند نکته درباره استفاده از وسایل مشترک:
1. اگر وسیلهای دارای استفاده حلال و حرام باشد مانند موبایل و کامپیوتر در صورتی استفاده از این وسایل جایز است که در مسیر حلال استفاده شود.لذا موبایل و وسایلی که قابلیت نصب نرم افزارهای مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد.چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش یا ایمان فرزند یا خانواده می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم افزار این امکانات را در گوشی همراه یا کامپیوتر خود بارگزاری نماید.
2. باید توجه داشت استفاده از موبایل و کامپیوتر در جهت نگهداری و نشر و دیدن فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل کردن کلمات تحریک آمیز یا ارتباطهای نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفههایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر باید از آن پرهیز کرد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد