سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرموند: اِنَّ لِلْجَنَّةِ بَابًا یُدْعَى الرَّیَّانُ لا یَدْخُلُ مِنْهُ إِلا الصَّائِمُونَ
برای بهشت دری است بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد می شوند. (وسائل الشیعه، ج 10ص 404 )
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد . 2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156).
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ
کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى گذارد، مگر اینکه آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى کنند. ( وسائل الشیعه، ج5 ، ص200.)
چند نکته درباره احکام مسجد:
1. ساختن مسجد و تعمیر مسجدى که نزدیک به خرابى مىباشد مستحب است.
2. اگر مسجد طورى خراب شود که تعمیر آن ممکن نباشد، مىتوانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند بلکه مىتوانند مسجدى را که خراب نشده، براى احتیاج مردم خراب کنند و بزرگتر بسازند.(مراجع م 911)
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ،فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2. برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام یا تعزیه در مسجد اگر مانع نماز خواندن نشود؛ اشکال ندارد. (رساله جامع 1088)
3. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد .
انشا الله خداوند متعال به همه ما توفیق احترام به مقدسات را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: روز قیامت در لحظهی حسابرسی عدهای زبان به گله باز میکنند و میگویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب میشود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ
(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه) اعمال خیر تو به خاطر غیبتهایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). (جامع الأخبار، ص و محدث نورى ،مستدرک الوسائل ،ج 9 ،ص 121، ح 10418)
چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام:غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری) می فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.( استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائات س9و 16و53؛ مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام کهمی فرمایند: اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ دَیْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى یَقْضیَهُ، فَإنْ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ
کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آنرا به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.( فقه الرضا ص 268)
در روایات معصومین علیهم السلام قرض گرفتن مکروه شمرده شده و مذمت شده مگر در موارد خاص و اضطرار و در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: إِیَّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَار؛ بپرهیزید از قرض گرفتن، زیرا قرض گرفتن، غصه شب و ذلّت روز است. مومن می بایست عزت خود را حفظ کند و قناعت کردن و درخواست نکردن از دیگران باعث عزت می شود و خود این حالت باعث جلب رضای خدا و وسعت رزق است.
چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار وقت طلبش رسیده و طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر به خانهاى است که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهاى دیگرى که از لوازم ضروری زندگی است و به آنها احتیاج دارد، حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد و نمىتواند او را مجبور کند که چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3. کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیداکندبه نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،و شرط نیست در فقیر که سید نباشد. (فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله٢٢٧٦رساله مراجع مساله٢٢٧٧؛ رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند : صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ
روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى هاى جان را از بین مى برد. (تحف العقول ص 102 ؛ خصال ص 612؛ خصال ج2 ص 612)
چند نکته درباره روزه قضا:
1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر مسافرت روزه نگرفته است چنانچه تا ماه رمضان جدید روزه های قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضا در سالهای بعد باید کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازا ء هر روز 750 گرم نان یا گندم یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد .
2. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد.
3. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد.
خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیر المومنین علیه السلام برای زمان گرفتاری و سختی که نبایدذلت را پذیرفت بلکه باید با صبر و تدبیر این مرحله را پشت سر گذاشت می فرمایند: اَلْمَنیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ، التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوسُّلُ....
مرگ آرى، زبونى هرگز، فقر آرى، وابستگى هرگز! ( نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص546)
چند نکته در مورد اقتصاد مقاومتی:
یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است.و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی خرید کالای داخلی و نقش و وظیفه تولید کننده نیز، تولید کالای مرغوب و باکیفیت است ( بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تاریخ 20/12/92) اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی راههای مختلفی دارد:
1. خودداری از هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به کشور اسلامی گردد مثل قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق.
2. خرید کالاهای مرغوب ایرانی علاوه بر اینکه باعث تقویت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان میشود، موجب جلوگیری از بیکاری کارگران و مفاسد ناشی از بیکاری و ساخته شدن آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد و مهمتر از همه یک امر خدا پسندانه است و در صورت قصد قربت، بر آن ثواب زیادی مترتب می شود لذا همت کنیم و کالاهایی که مشابه داخلی دارد را متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، خارجیِ آن را مصرف نکنیم. و بدانیم که خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام میباشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد .اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج3، ص: 620 سوال 1779.
انشاءالله با همت مردم این سرزمین و یاری پروردگار متعال، تمام مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیها السلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ
تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط- الاسلامیه) ج 3، ص 343)
نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام:
1. مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2. یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرا می باشد و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3. اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنا را بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند متعال توفیق بندگی وعبادت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، آتاهُ اللهُ فَوْقَ أمانیهِ وَ کِفایَتِهِ
هر کسخداوند متعال را با صداقت و خلوص، عبادت و پرستش نماید; خداى متعال او را به بهترین آرزوهایش مىرساند و امور زندگیش را تأمین مىنماید.( تنبیه الخواطر: ص 427س 14 بحارالأنوار: ج 68ص183ح44)
چند نکته در مورد شکستن نماز:
شکستن نماز واجب از روى اختیار حرام است ( فتوا یا احتیاط )، اما شکستن نماز در برخی موارد جایز یا واجب است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برای پیشگیری از ضرر مالی یا بدنی ؛ بنابر این در حال نماز چنانچه بچه ای در معرض خطر باشد و جهت نجات او لازم به شکستن نماز باشد باید برای حفظ جان او نماز را بشکند.
2. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار ،طلب سر رسیده خود را از او مطالبه کند چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد باید درهمان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز دادن طلب او ممکن نیست و طلبکار، حاضر نیست صبر کند باید نماز را بشکند و طلب او را بدهد، بعد نماز را بخواند. ( مخالف: آیه الله مکارم: اینمقدار تأخیر منافات با فوریت اداى دین ندارد مگر ضرورت خاصى داشته باشد،مثل اینکه همراهان و همسفران طلبکار مىروند و او به زحمت مىافتد.)
3. اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند. رساله مراجع مساله1134- ١١٥٩- ١١٦٠- ١١٦١- ١١٦٤؛ عروة الوثقی مبطلات نماز مساله 12 رساله مراجع نهم از مبطلات عروة الوثقی مبطلات نماز مساله 16، عروة الوثقی مبطلات نمازمساله 15،عروةالوثقی مبطلات نمازمساله 13و15)
خداوند متعال توفیق حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اباصلت مىگوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم که مىفرمود: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ
خدا رحمت آورد بر بندهاى که امر ما را احیاء کند. گفتم: چگونه امر شما احیاء مىشود؟ فرمود: علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. (وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ ص141)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست. (رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل، عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده یا ارکان نماز را کم یا زیاد کرده باشد،نمازی که با چنین وضو یا غسلی بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چندبه کمک تکیه بر دیوار یا صندلی،ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است. ( رساله مراجع 1264)
3. در معاملات و قراردادها، چه قرار داد با اشخاص و چه با بانک مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید.(رساله مراجع م 2052)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که میفرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه.
خداوند تبارک و تعالی می فرماید روزه براى من است و من پاداش آن را مى دهم. (من لا یحضره الفقیه ج 2، ص 75 ، ح 1773)
چند نکته کوتاه درباره روزه قضا:
1. به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل کند مرتکب نشده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.( آیه الله شبیری زنجانی : بعد از ظهر هم میشه نیت روزه قضاکرد)
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضا خودش را بگیرد و چنانچه کسی روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضا همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. ( امام رهبری گلپایگانی وحید :احتیاطواجب. فاضل مکارم: فتوی .مخالف خویی سیستانی:احتیاط مستحب) (جزوه روزه ص158 و رساله اموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6)
3. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر در روزی که روزه مستحبی سفارش شده ، انسان نیت روزه قضا کند انشا الله از ثواب روزه مستحبی هم بهره مند می شود.
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِم
از گناه در خـلوتها بپرهیزید؛ زیرا حکم کننده در قیامت ( که خداوند است ) در هر حال شاهد و ناظر ماست. ( نهج البلاغه، حکمت324 وسائل الشیعة، ج15، ص: 239)
چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از کارهای مستحب برای زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن و شوهر نباید در گناه از یکدیگر اطاعت کنند،که به یک مورد اشاره می شود:
یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم داشته باشد.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که میفرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ.
هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیمگیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند میتواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست.
2. استخاره برای برخی از کارها صحیح نیست:
1. برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر بر می گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
2. برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
3. برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین
4. پیدا کردن گم شده. ( العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر، مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند : لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَ حُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَ الصَّبرُ عَلَى الرَّزایا
هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت ها و بلاها. تحف العقول ص324
دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1. یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان است و دوری کردن از کارهایی که باعث تضعیف ایمان است ، بنابراین کارهایی مثل مطالعه کتابهای گمراه کننده که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود حرام است همچنین سی دی ها و سایتهای منحرف کننده و استفاده از تصاویر مبتذل و فساد انگیز به هر نحو که باشد و ماهواره که بىشکّ وجود آن در خانوادهها سبب در دسترس قرار گرفتن صحنههاى فساد است، و اثر منفى غیر قابل انکارى مخصوصاً بر جوانان خانواده دارد؛ بنابراین کسانى که براى تسهیل در امر آن مىکوشند مرتکب گناه بزرگى مىشوند. (مکارم استفتاءات جدید ؛ ج3، ص: 600).
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ضَرْبُ الْعیدانِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِی الْقَلْبِ کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْخُضْرَةَ
نواختن موسیقی ( مثل تار و …) نفاق را در دل میرویاند همانطوری که آب سبزه را میرویاند. (کافی: ج6 ص 434.)
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا، لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است. هر چند برای خود شنونده رقص اور یا محرک شهوت نباشد ( صرفا جهت اطلاع بیانکننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است= خوئی، وحید، سیستانی ،مکارم، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا و سیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. ( اکثر مراجع اجوبه س1128- 1129- 1141)
3. حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن میشود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. ( استفتائات مکارم ج2 س719؛ اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیز ادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مىبخشد، که او آمرزگار مهربان است. (سوره زمر آیه 53)
از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است ،که با تمام وجود به خداوند متعال توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
اما چند نکته درباره آداب و احکام توبه:
1. توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهانش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضایش کوتاهی نکند. ( عروه اول احکام اموات، مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی علیه السلام در روایتی میفرمایند: تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَاتِ فَإِنَ لَکُمْ فِیهَا غِنًى عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاس .
دسـت به انـواع بـازرگانى (و تجارتها ) بزنیــد که تجارتها عامل بى نیازى شما از اموال مردم است. (وسائل الشیعة، ج17، ص: 11)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی که قیمت نقد آن 500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ 600 تومان میفروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3.مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حراماست. [مراجع مسأله 2105 - 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995؛ جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می فرمایند: اِذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ جِلدَک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند (یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی(ط- الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 )
چند نکته درباره احکام روزه:
1. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد مگر در مورد نذر که با رعایت شرایط خاصی استثناء شده است.
2. وقت نیت روزه قضا به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید، تا قبل از اذان ظهر است و در روزه مستحبی تا قبل از اذان مغرب، بشرط اینکه تا آن موقع مبطلات روزه را انجام نداده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.
3. اگر انسان عمدا و از روی اختیار کاری که روزه را باطل میکند مثل خوردن و آشامیدن، انجام دهد روزه را باطل میکند و اگر بسبب فراموشی و غفلت باشد روزه باطل نمیشود و از این جهت فرقی بین روزه اداء، قضا، واجب و مستحب نیست . (رساله مراجع مساله 1575,1553و1565 عروه الوثقی کتاب الصوم فصل فی النیه م 11)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظائف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ مَوْتِهِ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه.
شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی ( دربعضی از تعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج19، ص: 173)
اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی از این فرصت ها وقف کردن است، که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حراماست ( تحریر الوسیله امام ،ج،2 م 3و 4، ص60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و 1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است، لذا حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّه َ
هر کس که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند، از خداوند هم سپاس گزارى نکرده است. ( الخصال : 156/196)
چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدر است و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است.(پدر اتفاقی است ولی مادر: مقام معظم رهبری ، گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، ، نوری (فتوی)، فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست.(رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع مساله 1395)
خداوند متعال والدین همه مومنین را غریق انهار رحمتش فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لیس مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ماکَرَهُ
هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. ( وسائل الشیعه،ج۱۷، ص 284 قم موسسه آل بیت)
نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی .
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات .
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا.که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد.( مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد