سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ
براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: 1. هنگام افطار 2. هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت). ( کافی (ط- الاسلامیه)ج4 ، ص 65 ، ح 15 ؛ من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 76 ، ح 1760)
چند نکته کوتاه درباره روزه:
1. اگر روزه دار عمدا بعد از داخل شدن وقت اذان صبح چیزی بخورد یا بیاشامد یا کاری دیگری که روزه را باطل می کند انجام دهد روزه اش باطل است و علاوه بر قضای روزه آنروز، کفاره عمد هم واجب است و دربقیه روز هم از چیزهایی که روزه را باطل می کند باید اجتناب کند.
2. اگر روزه دار بدون تحقیق و بررسی در مورد وقت اذان صبح اقدام به خوردن و آشامیدن کند و شک کند که بعد از اذان چیزی خورده یا قبل از اذان روزه صحیح است ولی اگر متوجه شود که بعد از اذان چیزی خورده است روزه اش باطل و باید فقط قضای روزه را بجا آورد و در بقیه روز هم از چیزهایی که روزه را باطل می کند باید اجتناب نماید.
3. روزه دار اگر سهوا یا از روی فراموشی در بین روز چیزی بخورد یا بیاشامد یا کار دیگری که روز را باطل می کند انجام دهد روزه صحیح است .در این حکم فرقی بین روزه واجب و مستحب نمی باشد.
خداوند به ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مىبخشد، که او آمرزگار مهربان است (سوره زمر آیه 53)
از جمله راه های کسب سعادت و کمال، توبه است؛ توبه دست کشیدن از گناه و معصیت و برگشت به سوى خداوند متعال است ،که با تمام وجود به خداوند متعال توجه کنیم و از غیر خدا دست بکشیم.
اما چند نکته درباره آداب و احکام توبه:
1. توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا نا امید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهانش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضایش کوتاهی نکند .(عروه اول احکام اموات؛ مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید .سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳
چند نکته درباره روزه افراد دارای مشاغل سخت ( مثل نانوایی و کشاورزی ):
1. داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل اسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورنند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند.
2. اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنندو روزه شان باطل می شود ولی باید در بقیه روز از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کنند.و بعدا قضای روزه را هم بگیرد (مشهور: فتوی یا احتیاط واجب، امام خامنه ای: امساک در بقیۀ روز لازم نیست (رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581) خداوند سختی کار و زندگی بر همه ما آسان بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد و به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چهکنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به او فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ
لقمهات را پاککن [تا مبادا به حرامیآلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور). (وسائل الشیعة ؛ ج7 ؛ ص145)
چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1. خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست میآید را نیز شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند متعال است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2. از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما معامله باطل نیست و درآمدش حلال است ( جهت اطلاع:مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب وکارها علاوه بر حرام بودن خود کار، معامله باطل و درامدش نیز حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دوطرف انتقال مییابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره میشود:
1. درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروششراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2. درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3. پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله و علیه و آله در روایتی میفرمایند: طُوبَى لِمَن ظَمِئَ أَوْ جَاعَ لِلَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ یَشْبَعُونَ یَوْمَ الْقِیَامَة
خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند اینان در روز قیامت سیر می شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص410)
چند نکته در مورد نیت روزه:
1. روزه آنست که انسان برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چیزهایی که روزه را باطل میکند خودداری کند و این نیت باید در تمام زمان وجوب روزه ادامه داشته باشد.(مراجع: قبل ازمسألۀ 1550)
2. اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان در بین روز قصد کند که دیگر روزه نباشد، اگر چه بعد از آن دوباره نیت روزه کند، روزه اش باطل است البته نباید تا افطار چیزی بخورد و بیاشامد و باید امساک کند ( فتوی یا احتیاط) و قضای آن روزه را بجا آورد ( فتوی یا احتیاط). و اگر امساک نکند علاوه بر اینکه معصیت کرده به فتوای برخی از مراجع تقلید در این صورت کفاره هم واجب است (احتیاط: سیستانی، بهجت) (سیستانی: اگر دوباره نیت روزه کند، به احتیاط واجب آن را تمام و قضای آن را هم بجا آورد). جزوۀ روزه، بهار 97 ص 44.
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت شده که میفرمایند: ثَلَاثٌ مُنْجِیَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ کَفُّ لِسَانِهِ عَنِ النَّاسِ وَ اغْتِیَابِهِمْ وَ إِشْغَالُهُ نَفْسَهُ بِمَا یَنْفَعُهُ لِآخِرَتِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عَلَى خَطِیئَتِه.
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود؛ نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان، مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد.و بسیار گریستن بر اشتباهاتش.( تحف العقول، النص، ص: 282)
و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (حفظه الله) آن است که انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری به قصد تنقیص و عیب جویی بیان کند. ( اکثر مراجع: هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ،باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( مثل مرحوم آیت الله بهجت و امام خامنه ای) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزشکند کافیاست. ( استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31 و خویی و تبریزیرساله 2824، استفتائات امام ج3 س59-58؛ حضرات امام، استفتائات س9و 16و 53؛ مکارم، استفتائات ج1س552؛ فاضل جامع الاحکام ج1 س982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه، توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله و علیه و آله در روایتی میفرمایند: لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام
?براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.( من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 75 ، ح 1774 ؛ کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص 62، ح2 )
چند نکته در مورد تظاهر به روزه خواری:
1. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست بلکه در بعضی حالات آن ،روزه گرفتن حرام است از جمله:
الف: مسافری که نمازش شکسته است.
ب: سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمیتواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد.
ج: زن حامله یا شیر دهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (مراجع ج 2م1725و1727 و 8 و9)
2. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند.(استفتائات خصوصی و تبریزی استفتائات ج 1 س 659 و رهیافت شش ص 55 و جزوه روزه (بهار 97) ص 48)
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه روزه داری میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَش
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند (وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص9)
دو نکته درباره روزه :
اول: برای روزه دار چند چیز مکروه است ولی روزه صحیح است از جمله:
1. دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد .
2. انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود.
3. خیس کردن لباسی که در بدن است .
4. بو کردن گیاههای معطر اما عطر زدن برای روزه دار اشکال ندارد بلکه مستحب است.
دوم: کسى که مىخواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را مسواک و خلال کند ، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود باید خلال کند یا مسواک بزند. (رساله مراجع 1657)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: اِذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ جِلدَک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.). ( کافی (ط- الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 ؛ من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 108 ، ح 1855)
چند نکته درباره احکام روزه :
1. به نظر اکثر مراجع قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند.(مکارم:بنا بر احتیاط واجب در صورتی که عین قطره به حلق برسد مبطل روزه است .( جزوه روزه ص 54 .رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود اشکالی ندارد البته به نظر تعدادی از مراجع عظام کلیه تزریقات حتی تقویتی برای روزه دار اشکالی ندارد.
(جهت اطلاع بیان کننده محترم:تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند (سیستانی، صافی، گلپایگانی،نوری، اراکی ) و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود . (فاضل و بهجت از تقویتی باید خوداری شود. مکارم:در رگ جایز نمی باشد)
3. آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود (بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند چشم و گوش ما را از گناه حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای هر کدام از نمازهای یومیه که به جماعت خوانده شود، ثواب و درجه خاصی شمرده شده است از جمله در مورد ثواب جماعت نماز صبح می فرمایند: مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ جَلَسَ یَذْکُرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ کَانَ لَهُ فِی الْفِرْدَوْسِ سَبْعُونَ دَرَجَةً بُعْدُ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَحُضْرِ الْفَرَسِ الْجَوَادِ الْمُضَمَّرِ سَبْعِینَ سَنَةً
کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند و بعد از آن تا طلوع آفتاب بنشیند و مشغول ذکر باشد، برای او در فردوس هفتاد درجه داده میشود که میان هر دو درجه به اندازه هفتاد سال دویدن اسب تندرو و تمرین داده شده؛ فاصله میباشد.( وسائل الشیعة، ج8، ص: 288)
یکی از ابعاد زندگی بعد اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت برخوردار است؛ خداوند متعال و معصومین علیهم السلام با توجه به آثار و برکات وحدت و تجمع و یکپارچگی جامعه اسلامی، در بسیاری از برنامه هایش بر گروهی و جمعی انجام دادن اعمال تکیه و تاکید کرده است مثل نماز جماعت که بسیاری بیشتر از نماز فرادا اجر و ثواب دارد.
از نظر شرع مقدس اسلام در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد. (مشهور، رساله مراجع م1432)
2. جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد،ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد (رساله مراجع م1415)
3. فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد یعنی از جای سجده ماموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مامومینی که واسطه اتصال هستند،بیش از یک گام فاصله نباشد (مشهور و مطابق احتیاط، رساله مراجع م 1435).
4. بین امام و ماموم و همچنین بینصفها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها لَها ما کَسَبَت وَ عَلَیها مَا اکتَسَبَت
خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمیکند. (انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده؛ و هر کار (بدی) را مرتکب شود، به زیان خود اوست. سوره مبارکه البقرة آیه ۲۸۶.
چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر این دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد نباید روزه بگیرد
2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، طبق نظر برخی مراجع مانند امام خامنه ای می توانند افطار کنند و طبق نظر برخی باید آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و در هر صورت روزه اش باطل می شود (مشهور فتوی یا احتیاط واجب امساک کند مخالف حضرت امام، رهبری، مکارم :امساک در بقیه روز واجب نیست ) و بعدا هم باید قضای روزه را بگیرد.(مشهور مخالف:خویی تبریزی مکارم اگر تا ماه رمضان اینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چراکه خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، 185)
چند نکته درباره روزه مریض:
1. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
2. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728)
خداوند به ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
بگو! سیر و سفر در زمین داشته باشید تا بنگرید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه شد. سوره انعام11.
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2. نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد حداقل تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دو یست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود.(رساله مراجع1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، 185)
چند نکته درباره روزه مریض:
1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728) خداوند متعال به همه ما توفیق روزه ماه رمضان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّو اعَلَى فَقْرِ الْآخِرَة.
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند (وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701)
چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند:
1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر این دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد نباید روزه بگیرد.
2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و روزه اش باطل می شود ولی باید در بقیه روز به نظر اکثر مراجع از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کنند ( مشهور فتوی یا احتیاط واجب مخالف رهبری: امساک در بقیه روز واجب نیست ) و بعدا هم قضای روزه را بگیرد.(مشهور مخالف:خویی تبریزی مکارم اگر تا ماه رمضان اینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است)
3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است.(رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند بلکه همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تامغرب از کارهاییکه روزه را باطل میکند خودداری کند ،کافی است. مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود. هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
3. انسان میتواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید (مراجع م 1551)
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَ لَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
خداوند نمیخواهد مشکلی برای شما ایجاد کند بلکه میخواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید شاید شکر او را بجا آورید. (مائده 6)
نکاتی درباره کفاره و فدیه:
1. برخی از افراد مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد یا خانم باردار و شیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته یا به نظر عده ای مراجع برای مادر ضرر داشته، فدیه واجب شده و بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان میتوانند پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند و فدیه آن است که برای هر روز یک مد طعام که 750 گرم نان یا گندم یا برنج یا غذای دیگری به فقیر پرداخت کند. (مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده وباردار در صورت ضرر برخودش فدیه دارد)
2. برخی از افراد مانند مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته و روزه نگرفته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را نگیرند باید کفاره بدهند و اگر روزه قضا را تا قبل از رسیدن ماه رمضان جدید بگیرند کفاره ای ندارد.
3. پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند کافی نیست.
خداوند متعال توفیق انجام واجبات به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که آن حضرت فرموده اند: طُوبَى لِمَنْ ظَمَأ أوْ جَاعَ لِلّهِ ، أولَئِکَ ٱلَّذِینَ یَشْبَعُونَ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.
خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنگی و تشنگی را تحمل کردهاند اینان در روز قیامت سیر مىشوند.(وسائلالشیعه،ج7ص 299)
چند نکته درباره نیت روزه:
1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا اورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند همین اندازه که در نظرش این باشد برای اطاعت از فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب از کارهاییکه روزه را باطل می کند خودداری کند ،کافی است.مثلا همین که به منظور روزه گرفتن سحری میخورد نیت روزه محسوب می شود.هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست.
2. اگر انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است.
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند: إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُک
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 )
چند نکته درباره یوم الشک:
1. روزی را که انسان شک دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان ، واجب نیست روزه بگیرد .
2. کسی که یوم الشک می خواهد روزه بگیرد چنانچه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه اگر می خواهد روزه بگیرد باید روزه قضا نیت کند (م1568و156)
3. اگر بخواهد روزه (یوم الشک) بگیرد نمیتواند نیت روزه ماه رمضان کند ولی اگر نیت روزه قضا یا روزه مستحب بنماید چنانچه در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه ماه رمضان بنماید و اگر دربین روز مشخص نشد بلکه بعدا معلوم شد ماه رمضان بوده ، روزه ماه رمضان حساب می شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ
بگو بروید در روى زمین گردش کنید سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گناهکاران چگونه بوده است (نمل: 71).
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شکسته بخواند.
3. کسی که در ماه رمضان، قبل از ظهر، به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد. (رساله مراجع 1722)
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضاعلیهالسلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.