سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی علیه السلام و ارتحال رهبر کبیر انقلاب، از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند : و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم
در حوادثی که پیش میآید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل میکنند، بدرستیکه آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. وسائل الشیعه ج18 ص101
چند نکته درباره ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى،توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد دارای ولایت و صاحب اختیار می باشد: 1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از منابع فقهی مثل: آیات و احادیث 3. اجرا دستورات الهی و اداره امور جامعه
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتوا ىمرجع تقلیدش پیروى نماید. ( اجوبه الاستفتائات س56 و62 و63 و65و 59، فاضل ج1 ص225 س913و 910 و 911 و912؛ مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52، عروة الوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2 س48 منهاج مساله26 تقلید)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی علیه السلام و رحلت حضرت امام ره؛ امام رضا علیه السلام به «ریان بن شبیب» فرمود: إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا
اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل الشیعة ج : 13 ص: 503)
چند نکته درباره تعظیم شعائر:
1. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر الهی است که خداوند متعال آن را نشان تقوای دلها ذکر نموده « وَ مَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب (سوره حج آیه 32)» تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامتها و نشانه هایی که انسان از آن علامتها به یاد خدا میافتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود.
2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشدو اعتقادات ایشان تقویت گردد ومحبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4. عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران میشود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مىبخشد، که او آمرزگار مهربان است (سوره زمر آیه 53)
یکی از اعمال شب قدر توبه کردن است لذا چند نکته درباره احکام توبه:
1. توبه کردن از گناهان، واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست. توبه زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ هر چند بعضی از مکانها مثل حرمهای معصومین علیهم السلام و بعضی از زمانها مثل شب قدر زمینه برگشت به سمت خداوند متعال بیشتر است.لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت الهی ناامید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه این است که قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه گرفته شود.
3. نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند.(عروه اول احکام اموات؛ مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ
مقدّرات در شب نوزدهم تعیین ، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا میشود. (الکافی ، ج ۴ ، ص ۱۵۹ )
در آستانه شب های قدر هستیم، در روایات است که در تمام سال شبی به خوبى و فضیلت شب قدر نمى رسد، ملائکه در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت حضرت صاحب عج الله فرجه مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر ایشان عرضه میکنند، لذا مستحب است انسان این شب را به دعا و نیایش بگذراند تا در لحظات تقدیر اموراتش بیدار بوده و از خداوند متعال خیر را در خواست کند. اما اعمال مشترکه شبهای قدر :
1) غسل کردن: که این غسل در شب نوزدهم بهتر است مقارن غروب آفتاب به جا آورده شود، و در شب بیست و یکم و بیست و سوم بهتر است غسل را بین نماز مغرب و عشا به جا آورد.
2) خواندن دو رکعت نماز: در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از نماز هفتاد مرتبه ( اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ ) بگوید .
3) قرآن به سر: اینکه با حالت خضوع و خشوع برای آمرزش گناه و برآورده شدن حاجات دعا کند و قرآن و معصومین علیهم السلام را واسطه قرار دهد.
4) زیارت امام حسین علیه السلام .
5) إحیاء: احیاء داشتن شب هاى قدر یعنى این شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قرآن و جلسات سخنرانى دینى و پرسش و پاسخ هاى مذهبى و یا مطالعه کتاب هاى تفسیر و عقاید و مواعظ سپرى کند.
6) خواندن صد رکعت نماز .
7) دعاء جوشن کبیر.البته هر شب از این شبها اعمال مخصوصی هم دارد که مومنین میتوانند به مفاتیح مراجع نمایند.
خداوند متعال بهترین مقدرات را برای همه ما و جامعه اسلامیمان، مقدر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام کاظم علیه السلام در روایتی میفرمایند: دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ.
دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. (وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص148)
چند نکته درباره گرد و غبار در حال روزه:
1. فرو رفتن گرد و غبار غلیظ به حلق در صورتیکه غبار غلیظ نباشد، روزه اش صحیح است. (خویی. وحید. صافی:احتیاط واجب روزه را باطل میکند)
2. فرو رفتن گرد و غبار غلیظ به حلق ، بی اختیار یا از روی فراموشی، روزه را باطل نمیکند.(مراجع م 1607)
3. به نظر اکثر مراجع عظام اگر شخص روزه دار عمدا در حال روزه ،غبار غلیظ به حلق برساند روزه اش باطل میشود و فرقی ندارد غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است مثل خاک .(فتوا یا احتیاط) (متفاوت:مکارم :اگر درحلق به گل تبدیل شود و فرو دهد مبطل است. شبیری:اگر به قدری غلیظ باشد که عرفا به فرو بردن آن خوردن صدق کند احتیاط واجب) (مراجع و 1603و 1607)
4. فرد روزه دار بنا بر احتیاط واجب باید از دود سیگار و تنباکو پرهیز کند.(بهجت:اگر غلیظ باشد مبطل روزه است) (مراجع 1605)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ
وقتی نماز واجب میخوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که میخواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)
در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود (ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید حال نماز است؛ اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
اما چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا نمازش قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن نماز قضا نیز کوتاهی نکند.(هر چند خواندن نماز قضا واجب فوری نیست)
2. کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است،چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
5. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمیشود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ
براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند، یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11).
چند نکته درباره احکام نماز جمعه:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. ( نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود: صافی، گلپایگانی)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنا بر احتیاط: سیستانی، مکارم،خوئی) واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید از هر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن میشود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.
3. کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 وصفحه 858 و 847 ،842،862)
تعجیل در فرج امام زمانعلیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک ولادت با سعادت حضرت امام مجتبی علیه السلام خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر.
هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. سورة بقره 185
چند نکته درباره احکام روزه شخص مریض:
1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد .
2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد بطوری که بترسد که روزه برایش ضرر دارد مثلا از گفته پزشک متخصص یا تجربه ای که داشته چنین ترسی برایش ایجاد شود نباید روزه بگیرد .
3. خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد روزه گرفتن واجب نیست. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک میلاد امام مجتبی علیه السلام در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند: الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ
صدقه بلای قطعی را دفع میکند، پس بیمارانتان را با صدقه درمان کنید. (وسائل الشیعة ؛ ج2 ؛ ص433)
چند نکته درباره احکام صدقه:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. ( عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر) در روایات معصومین علیهم السلام به امور مختلفی مثل اصلاح ذات البین؛ آب دادن به تشنه؛گفتار نیک و پاکیزه و به طور کلی هر کار خیری صدقه گفته شده: امام صادق علیه السلام از پدران گرامیشان و از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل فرموده است که فرمودند: کُلّ مَعروُفٍ صَدَقهُ وَ الدّالُ عَلَی الخَیِر کَفاعِلِه وَ الله یُحِبُّ الَلّهفان ( هر کار نیک صدقه است و کسی که به کار خیری راهنمایی کند مانند کسی است که آن را انجام می دهد و خدا رسیدگی و کمک به رفع گرفتاری از بیچارگان را دوست دارد) (بحارالانوار،جلد۹۶ ،صفحه۱۸۲) و همچنین صدقه اعم از واجبات مالی مثل زکات و کمک های مستحبی به دیگران است.
2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه میتوان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد، اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س 1822و منهاج ج 2 م 1607)
3. صدقهای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و میتواند عوض کرده و به هرمصرفی که میخواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد. ( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید) ( تحریر، القول فی الصدقه م1و2؛ منهاج سیستانی ج 2 م1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی .آیه... وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیارشما باشد مانع ندارد. آیه ا...مکارم: اشکال ندارد.کاوشی در احکام ص94)
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند:مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ
هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. ( الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج4؛ ص68)
چند نکته درباره احکام روزه:
1. مکلف باید از اذان صبح نیت روزه داشته باشد و کاری که روزه را باطل میکند انجام ندهد(مراجع 1550)
2. اگر شخص در ماه رمضان شک کند که صبح شده یا نه و با این حال مفطری را انجام دهد و بعدا معلوم شود صبح بوده است در صورتی که بدون تحقیق مفطر را انجام داده است باید تا افطار امساک کرده و قضای آن را بعد از ماه رمضان بجا آورد و کفاره واجب نمیشود.(مراجع 1688)
3. اگر با تحقیق یقین کرد صبح نشده است و با این یقین سحری خورد و بعد معلوم شد که وقت داخل شده روزه اش صحیح است و قضا و کفاره واجب نمیشود. (مراجع و 1688)
4. اگر فردی بگوید صبح نشده است و مکلف به گفته او مفطری انجام دهد و بعد معلوم شود صبح بوده است مشهور مراجع میفرمایند بعد از ماه رمضان باید قضای آن را بجا آورد اما کفاره ندارد.(مراجع م 1688)
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام اعمال صالحه، با نیت خالص را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ مَوْتِهِ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه.
شش چیز است که شخص مؤمن ( بعد از مرگ خود ) از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی ( دربعضی ازتعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند.( وسائل الشیعة، ج19، ص: 173)
اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوندمتعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد،یکی از این فرصت ها وقف کردن است،که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج میشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادرمثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام است. ( تحریر الوسیله امام ،ج،2 م3 و 4، ص60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677)
خداوند متعالبه همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَ لَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
خداوند هرگز نمى خواهد براى شما مشقت درست کند و لکن مىخواهد شما را پاک نماید و نعمت خود را بر شما تمام سازد، شاید که سپاسگزار باشید. (مائده 6)
چند نکته درباره بقا بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان:
1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب جنب شود روزه اش صحیح است.(رساله مراجع م 163)
2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است.
3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز بعد متوجه شود باید نماز و روزه هایش را قضا کند.(مخالف: زنجانی :اگر در ماه رمضان یادش بیایید قضا ندارد.) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است(بیان کنندگانی که مکان بیان فقط اقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود) (رساله مراجع 1622و 1641)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ.
بگو! سیر و سفر در زمین داشته باشید تا بنگرید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه شد. سوره انعام11.
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد.
2. نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد حداقل تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دو یست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود. ( رساله مراجع 1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ
بگو بروید در روى زمین گردش کنید سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گناهکاران چگونه بوده است (نمل: 71).
چند نکته درباره نماز و روزه مسافر:
1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند.
2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید درحال سفر شکسته بخواند
3. کسی که قبل از ظهر به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد.(رساله مراجع 1722)
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید .سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۳
چند نکته درباره روزه افراد دارای مشاغل سخت، ( مثل نانوایی و کشاورزی ):
1. داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل اسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورنند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند.
2. اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و روزه شان باطل می شود ولی باید در بقیه روز از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری کنند.و بعدا قضای روزه را هم بگیرد. (مشهور: فتوی یا احتیاط واجب، امام خامنه ای: امساک در بقیۀ روز لازم نیست (رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581)
خداوند سختی کار و زندگی بر همه ما آسان بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الْإِیمَانِ
هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد روح ایمان از او جدا مىشود. ( الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص278)
چند نکته در مورد افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان:
1. اگر روزه دار در روزۀ ماه رمضان، عمدا چیزی بخورد و یا بیاشامد، روزۀ او باطل می شود. چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب و یا غیر معمول باشد مثل خاک و یا شیرۀ درخت، و چه کم باشد و یا زیاد.(مراجع م 1573)
2. اگر روزه دار در ماه رمضان بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد در حالی که عذری ندارد معصیت کرده و علاوه بر وجوب قضای روزه ، کفاره هم بر او واجب میشود.
3. کفاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان مخیر بین این موارد است الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام (750 گرم) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ...بپردازد. ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد (فتوی یا احتیاط واجب.مکارم) (مراجع م 1660و 1661)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ
آنگاه که روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز کند.). ( کافی(ط- الاسلامیه) ج 4 ، ص 87 ، ح 1 ؛ من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 108 ، ح 1855 )
چند نکته درباره احکام روزه :
1. به نظر اکثر مراجع قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم:بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است جزوه روزه ص 54 .رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود اشکالی ندارد البته به نظر تعدادی از مراجع عظام کلیه تزریقات حتی تقویتی برای روزه دار اشکالی ندارد.(جهت اطلاع بیان کننده محترم:تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی ازمراجع روزه را باطل نمی کند (آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی،نوری، اراکی ) و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود . (فاضل و بهجت از تقویتی باید خوداری شود. مکارم:در رگ جایز نمی باشد. مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.(اجوبة الاستفتائات، سؤال ۷۶۷)
3. آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود ( بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت شهادت حضرت خدیجه سلام الله علیها رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند: إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً یُدْعَى الرَّیَّانَ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ إِلَّا الصَّائِمُونَ
براى بهشت درى است بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران واردمىشوند. ( وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص404)
چند نکته در مورد روزه زن حامله و شیرده:
1. خانمی که حامله است و یا بچه شیر میدهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست.
2. اگر روزه برای بچه ضرر دارد علاوه بر اینکه باید قضای آن روزه رابجا آورد، برای هر روز یک مد طعام نیز به فقیر پراخت کند(فاضل : فدیه واجب نیست)
3. اگر روزه برای خود مادر ضرر داشته باشد و بتواند در بین سال قضای آن را بگیرد باید آن روزه را قضا کند و به نظر برخی از مراجع ( به فتوی یا احتیاط: امام) در این مورد هم یک مد طعام به فقیر پرداخت کند. ( شبیری: یک مد با حتیاط واجب 900 گرم است) (احتیاط مستحب : امام خامنه ای.مکارم.زنجانی.وحید.صافی.خویی) (فتوی:سیستانی. فاضل.بهجت.نوری)(جهت اطلاع بیان کننده:اگر ضرر برای مادر تا رمضان بعد ادامه پیدا کند قضا واجب نیست: امام خامنه ای و مکارم) (جزوه روزه بهار 97ص 28)
4. وجوب پرداخت کفاره برعهده خود زن است و برشوهر و یا دیگران پرداخت آن واجب نیست هر چند اگر به وکالت از طرف زن بپردازند اشکال ندارد.(رهیافت روزه چاپ 94ص 221 و 222)
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با عرض تسلیت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسریهای بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است. (آیه 59 سوره احزاب)
دو نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که بر جستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابراین زنی که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده باید آن را از نامحرم بپوشاند.( رساله جامع م 1460)
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: إِنَیَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ
جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجابمیکند. (الکافی (ط- الإسلامیة)/ ج3 ص 413 و 414 )
روز جمعه طبق روایات معصومین علیهم السلام سید و سرور ایام و دارای اعمال و آدابی است از جمله یکی از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اهمیت آن میفرماید:«هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگترین و برترینکارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1. زمان غسل جمعه از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است بدون نیت اداء و قضاءتا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
2. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. در غسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط و به نظر برخی از مراجع عظام بعد از سر و گردن بدن را بشوید کافی است و ترتیب واجب نیست: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، مکارم: ترتیب را مستحب می دانند) ( رساله مراجع م362)
4. به نظر اکثر مراجع:اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمىشود ولی برای نماز باید وضو بگیرد. (به نظر برخی از مراجع غسل باطل می شود: خوئی، بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.