سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الغِیبَةُ جُهدُ العاجِزِ
غیبت کردن، کار شخص ناتوان است. نهج البلاغة : الحکمة 461.
چند نکته درباره احکام غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. (اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن بیان عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت ومقام معظم رهبری) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدنمفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31وخویی و تبریزیرساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائاتس9و 16و53؛ مکارم،استفتائاتج1س552؛ فاضلجامعالاحکامج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.