سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: الْمَنِیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ! وَ التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوَسُّلُ
مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن و به اندک ساختن بهتر از دست نیاز به سوى مردم داشتن است و حضرت ادامه می فرماید روزگار دو روز است، روزى به سود تو، و روزى به زیان تو است، پس آنگاه که به سود تو است به خوشگذرانى و سرکشى روى نیاور، و آنگاه که به زیان تو است شکیبا باش. نهج البلاغه کلمه قصار 396
چند نکته کوتاه درباره احکام اقتصادی:
1. هر کاری که باعث وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد جایز نیست لذا اگر خرید کالایی که سبب ضرر به اقتصاد دولت اسلامی بشود، خرید چنین کالایی جایز نیست.
2. قاچاق کالا و خرید و فروش کالای قاچاق اگر خلاف قانون باشد به نظر فقها (فتوی یا احتیاط) جایز نمی باشد.
3. یکی از کارهای خداپسندانه، انجام هر کاری است که سبب تقویت اقتصادی کشور شود. بنابراین خرید کالای تولید داخل و بهبود کیفیت تولیدات داخلی به قصد تقویت اقتصاد کشور دارای اجر و ثواب است که کمک به سر بلندی کشور و هم آینده ای بهتر برای فرزندانمان می باشد. اجوبه الاستفتائات مساله1376، استفتاءات جدید (مکارم)، ج3، ص: 620 سوال 1779،
خداوند مشکلات اقتصادی مردم را با رحمت خودش بر طرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِه.
عادل ترین مردم کسى است که براى مردم همان را بپسندد که براى خود مىپسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمىپسندد. الأمالی( للصدوق)، ص: 20.
دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی رعایت قوانین:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا سد معبر یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان می کند رعایت چنین قوانینی شرعا واجب است. (بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینانس235؛.برگرفتهاز قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛مسائل جدید جلد 3ص63. تبریزی: مخالفت بامقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2. اگر قانونی از دو قسمی که ذکر شد، نباشد باز هم به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته اند، براى هیچکس جایز نیست. البتهدر برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیرقانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3 ص63؛ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499و س1039) (اجوبه الاستفتائات س1249)مکارم استفتاآت ج3س1797و 1798 و 1801و1161و1583 بهجت استفتاآت ج4س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917
خداوند متعال توفیق رعایت همه قوانین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امام کاظم علیه السلام، حضرتش در روایتی می فرماید: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ.
ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود . وسائل الشیعة، ج12، ص: 146.
یکی از عواملی که حرمتها را میان خانواده و اجتماع از بین می برد عصبانیت است و سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اگر کسی که در حال خشم و عصبانیت خسارتی به اموال دیگران وارد کند یا نذر یا عهد یا قسمی بخورد چه وظیفه ای دارد؟
1. اگر کسی در حال عصبانیت به مال دیگران خسارت وارد کند یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود مثلا بدنشسرخ شود باید خسارت و دیه را جبران کند و بدهکار است ، و در صورت توانایی باید فورا بدهی خودش را پرداخت کند؛ هر چند عصبانیتش به حدی بوده که متوجه نشده است. 2. اگر کسی در حال عصبانیت قسم یا عهدی یا نذری کند چنانچه عصبانیت او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است؛ چنین عهد یا قسمی هر چند شرایط دیگر قسم را دارا باشد اعتباری ندارد.
خداوند به حق باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام توفیق کنترل خشم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول گرامی صلی اله علیه و اله در روایتی می فرمایند: مَا مِنْ شَیْءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیْتٍ یُخْرَبُ فِی الْإِسْلَامِ بِالْفُرْقَةِ یَعْنِی الطَّلَاقَ
هیچ عمل منفورتر، نزد خدای متعال از این نیست که اساس خانهاى در اسلام با جدایى (یعنى طلاق)، ویران گردد. الکافی (ط- الإسلامیة)،ج5،ص:328
چند نکته درباره احکام طلاق:
1. خانمی که ازدواج دائم کرده است تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده است شوهر دار محسوب می شود هر چند ماهها و سالها از هم جدا زندگی کنند یا در حال پیگیری طلاق باشند.و اینکه تصور می شود خانمی چنانچه چند ماه از شوهرش دور باشد به یکدیگر حرام می شوند تصور کاملا نادرستی است و نکته ای که باید توجه شود، این است که خانمی که شوهردار است،پیشنهاد دادن ازدواج به او حرام است هر چند به صورت کنایه گفته شود.
2. ازدواج کردن با خانمی که در حال گذراندن عده می باشد، نیز حرام است. بنابر این خانمی که از شوهرش طلاق گرفته است تا زمانی که عده اش تمام نشود، حرام است با مرد دیگری هر چند بطور موقت ازدواج کند.و در برخی موارد ازدواج کردن سبب حرام شدن ابدی زن و مرد به یکدیگر می شوند.البته برخی از بانوان مثل خانمی که یائسه است، بعد از طلاق نیازی به عده ندارد.
خداوند صفا و الفت و صمیمت را در میان خانواده ها قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ اَوْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُکُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ لَهُمْ.
بایستی که امر به معروف و نهی از منکر کنید. [اگر اینکار نکردید]افراد بدکردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهای که دیگر خوبهایتان دعا میکنند اما مستجاب نمیشود. (الکافی ج5)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بدحجابی و پایمال کردن بیت المال ومنکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است و آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است: یکی ازشرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که احتمال تاثیر امر و نهی در شخص وجود داشته باشد پس اگر بداند اثر نمیکند واجب نیست؛ اما نباید به بهانه تاثیر نداشتن این واجب را ترک کند زیرا در صورتی که اگر امر یا نهی را تکرار کند یا افراد متعدد امر و نهی کنند احتمال تاثیر باشد در اینصورت امر یا نهی بر تمامی افراد واجب است تا اینکار تاثیر گروهی خود را بگذارد.
خداوند متعال ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک عید غدیر از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یا علیُّ أنتَ أخی وَ أنا أخوکَ، أنا المُصطَفی للنُّبُوَّة وَ أنتَ المُجتَبی لِلإمامَةِ..
ای علی! تو برادر من، و من برادر توام، من برای نبوت انتخاب شده ام، و تو برای امامت... ( امالی شیخ صدوق ص۲۹۵ و وسائل الشیعة، ج27، ص: 188حدیث33563)
یکی از اعمالی که در روز عید غدیر توصیه شده عقد اخوت است و نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز بین اصحاب خود عقد اخوت و برادری برقرار کردند. به همین مناسبت چند نکته درباره عقد اخوت عرض میکنم:
۱. با خواندن عقد اخوت دو نفر برادر معنوی یکدیگر خواهند شد و مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. که در واقع این دو شخص متعهد میشوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند همدیگر را شفاعت کنند.
۲. این عقد باعث محرمیت و ارث بین دو طرف نمی شود. بنابراین این افراد از هم ارث نمیبرند و هیچ گونه رابطه محرمیت میان آنها نمیشود. و تنها عقدی که موجب محرم شدن است عقد ازدواج است و عقدی دیگر که باعث محرمیت شود به نام خواهر برادری یا غیر آن نداریم .
۳. لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند و میتوانید برای چگونگی آن به مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر ،مراجعه فرمایید. (اجوبه س 1463و 1464؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید،ج3،س 611؛توضیح المسائل مراجع ،ج2،سؤال2443. مفاتیحالجنان ومفاتیح نوین، آدابعید غدیر)
خداوند متعال اتحاد و یکدلی را بین همه مسلمانان بیشتر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
پیامبر در روز غدیر فرمود: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ.»
کسی که من مولی و رهبر او هستم، این علی (ع) مولی و رهبر اوست .
سلام علیکم
با تبریک وگرامیداشت دهه ولایت
پیامبر در روز غدیر فرمود: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. کسی که من مولی و رهبر او هستم، این علی (ع) مولی و رهبر اوست »
روز غدیر پیامبر اکرم ولایت امیرالمومنین را ابلاغ فرمودند.قراین و شواهدی در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد که بیان کننده این حقیقت است.
اولا: قبل از من کنت مولاه پیامبر از مردم اقرار گرفتند: الست بکم اولی من انفسکم و همه اقرار کردند که« قالوا بلی » یعنی اقرار به رهبری و سرپرستی پیامبر کردند؛ بعد این جمله فرمودند: همانطور که من مولا و رهبر شماهست ؛علی مولای شماست.
ثانیا: معطل کردن 120 هزار نفر در هوای گرم و بیعت گرفتن در 3 روز و تبریک گفتن (بخ بخ لک یاعلی) و سرودن شعر توسط شاعران بیانگر آن است که کلمه مولا به معنای ولایت است.
ثالثا: در ادامه همین خطبه جمله« ولیکم من بعدی » آمده که نشان دهنده مساله ای برای بعد از رحلت پیامبر است که این با حکومت می سازد و با دوستی نمیسازد.
رابعا: بعد از این ماجرا فردی بنام حارث مطلب را نپذیرفت و درخواست عذاب کرد که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و به هلاکت رسید وآیه سال سائل نازل شد
خداوند متعال؛ محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک عید سعید غدیر خم خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت روز عید غدیر میفرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً.
امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3)
روز عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ است وطبق روایات اهل البیت علیهم السلام عیدالله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. روزه گرفتن البته کسی روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد.
2. غسل کردن (رساله مراجع مساله 644 و 646)
3. زیارت حضرت علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور
4. خواندن دعای"ندبه"
5. چون دو مومن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام. و همچنین ، پوشیدن لباسهای نیکو. شاد کردن دل مومنین، گذشت از خطاهای مومنین، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و.. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
خداوند متعال عیدی ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.در روایت است از امام صادق علیه السلام که میفرمایند: کُلُّ شَیْءٍ نَظِیفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِر
.همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاکهستند. (وسائل الشیعه ج3ص467)
چند نکته درباره نجاست و پاکی:
نکته اول: هر چیزی پاک است مگر انسان یقین کند نجس شده و لذا تا وقتی شک در نجاست چیزی وجود دارد پاک است و اگر هم بتواند نجس یا پاک بودنش را بفهمد لازم نیست جستجو کند. (رساله مراجع م123)
نکته دوم: اگر انسان نجس بودن چیزی را فهمید لازم نیست به دیگران اعلام کند مثلا لازم نیست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام کند مگر در چند مورد، مثلا:
1. در صورتی که مسجد یا حرم ائمه اطهار علیهم السلام نجس شود بر شخص لازم است فورا مسجد و حرم را تطهیر کرده و یا به دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد تا تطهیر نمایند. (مشهور: فتوی یا احتیاط، رساله مراجع م901؛عروهالوثقی احکام النجاسه م19 )
2. در صورتی که میزبان و کسی که خوردنی را به دیگران میدهد مانند آشپز که غذا را پخش میکند متوجه شود غذا نجس است باید به میهمان اطلاع دهد ولی اگر برخی از میهمانان متوجه شوند لازم نیست به دیگران اطلاع دهد ولی خودش نمیتواند از آن غذا بخورد. (رساله مراجع م145؛عروه الوثقی ،احکام النجاسه، م34،مکارم، اراکی :بنابر احتیاط به بچه هم ندهند.)
3. اگر چیزی مثل ظرف را به دیگری میدهد که استفاده نماید، در صورتی که بداند می خواهد آنر ابرای خوردن و آشامیدن استفاده کند باید نجس بودن آن را اطلاع دهد. (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 32)
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً
امروز کافران از دین شما مایوس شدند بنا بر این از آن ها نترسید و تنها از (مخالفت) من بترسید . امروز دین و آئین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک و گرامیداشت دهه ولایت
خداوند در آیه 3 مائده می فریامد الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً «امروز کافران از دین شما مایوس شدند بنا بر این از آن ها نترسید و تنها از (مخالفت) من بترسید . امروز دین و آئین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم ».
حال این سوال پیش می اید که این چه موضوعی است که با وجود آن کفار از نابودی دین ناامید شدند؟ آن چیست که دین با آن کامل می شود؟ این چه نعمتی است که باعث کامل شدن باقی نعمت های خدا می شود؟ و در نهایت موجب می شود دین اسلام مورد قبول و پسند خداوند قرار گیرد؟
مسلما این نعمت نمی تواند برخی از احکام دین باشد و با این توضیحات چنین نتیجه مى گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه دار خواهد شد که با «ولایت امامان» همراه باشد; زیرا این همان اسلامى است که خدا «پسندیده» و وعده استقرار و استحکامش را داده است.
از همین روست که طبق نظر علمای شیعه و برخی از بزرگان اهل سنت این آیه بعد از اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیهالسّلام) در غدیرخم، نازل شده است.
خداوند مسلمانی ما را همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِیَارَتِی اسْتُجِیبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ
کسیکه برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده میشود. (الخصال؛ ج1؛ص144و عیون اخبار الرضا ج1ص 285 )
چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند.لذا اگر فردی که می داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند می تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت چهار بعد الظهر وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت 4 بعد الظهر روز یازدهم در مشهد بماندمی تواند قصد ده روز کند. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است هر چند دویست و چهل ساعت نشود مثل اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
3. کسی که قصد ده روز داشته، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی، به هر جهتی از قصد ده روز منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی هم که در آن مکان قرار دارد نمازش کامل است (رساله مراجع 1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرترضا را بیخطر فرماید به برکت صلوات برمحمد و آلمحمد
یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی
یا علی، منزلت و جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست. ( صحیح بخاری: ج 3، ص 1359، ح 3503)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک و گرامیداشت دهه ولایت
پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند: یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی» یا علی، منزلت و جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست.( صحیح بخاری: ج 3، ص 1359، ح 3503)
در مورد این حدیث چند نکته قابل ذکر است:
1. این حدیث در مهمترین منابع معتبر شیعه و اهل سنت نقل شده است.
2. همه پیامبران دارای وصی و جانشین بوده اند مثلا حضرت هارون که جانشین حضرت موسی بود و این مطلب در آیه 159 اعراف آمده است.
3. امیرالمومنین(ع) تمام جایگاه های پیامبر مثل حکومت، ولایت بر مردم و تبلیغ و تفسیر دین را بر عهده دارد و فقط پیامبر نیست.
4. از دیگر شباهتهای قضیه جانشینی هارون و امام علی(ع)؛ مخالفت قوم موسی(ع) با حضرت هارون(ع) و پیروی از سامری است که همین اتفاق در باره امیرمومنان علی(ع) نیز افتاده است.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند خداوند متعال میفرمایند: وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ من عذابی.
ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام پناهگاه مستحکم من است هر کس در این پناهگاه واردشود از عذاب من محفوظ خواهدبود. (عیون اخبارالرضا، ج 2، باب 38)
در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نو و نیکو هست ، به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان خدمتتون عرض میکنم:
۱. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد ،استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب و آزادی سبب معاشرتهای بی بند و بار میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشد و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
۲. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
۳. رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد.و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی
ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان .
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک و گرامیداشت دهه ولایت
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیر المومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَتَدفَعُ النِّقَمَ
صله رحم نعمتها را فراوان مى کند و سختىها را از بین مىبرد. ( شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4،ص204، ح5836)
در آستانه عید غدیرخم هستیم یکی از اعمال زیبای روز عید غدیر تبریک گفتن به یکدیگر و دید بازدید از یکدیگر است و این رفت و امد و تبریک گفتن به یکدیگر اختصاص به سادات ندارد ،به همین مناسبت دو نکته کوتاه درباره صله رحم خدمتتون عرض می کنم:
۱. قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه کرده باشد و یکی از شیوههای صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست. و فرد میتواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2. اگر نوع خاصی از صلهرحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه میشود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند الفت و صمیمت را در میان دوستان امیر المومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد ،به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت امام هادی علیه سلام از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر
غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد. (وسائل الشیعه،ج۱۲ ،ص۲۳)
چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، امادین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل کند و به سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی موسیقی ها حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع موسیقی و آواز در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت میباشد حرام است.هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد.اما اگر شک دارد ،گوش کردن آن مانعی ندارد.
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا وسیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست.بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
بسم
به
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک ولادت باسعادت امام هادی ع و گرامیداشت دهه ولایت برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام را خدمت زوار گرانقدر تقدیم میکنیم.
1. ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت، بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد، کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ و ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسشهای شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز.
2. مبارزه با انحرافات مانند غالیان که، نسبت الوهیت و خدایی به ائمه علیه السلام میدادند. وصوفیان که ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام میایستادند.
3. تربیت نیرو و افراد شایسته امام علیه السلام ، نیروهایی را که استعدادهای لازم داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت میفرمودند. مانند : عبدالعظیم حسنی و عثمان بن سعید عمری.
4. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه .
خداوند متعال ما را با معارف ناب اهل بیت آشناتر بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک میلاد امام هادی علیه السلام از حضرتش روایت شده که میفرمایند: ألقُوا النِّعَمَ بِحُسنِ مَجاوَرَتِها وَ التَمِسُوا الزِّیادَةَ فیها بِالشُّکرِ .
نعمتها را به خوبی در اختیار دیگران قرار دهید و با شکرگزاری از آنها، نعمتها را افزایش دهید. (مستدرک الوسائل، ج12، ص 369)
در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر احسان و بخشش به دیگران می باشد و این عمل اختصاص به سادات ندارد و طبق روایات کسی که در این روز بخشش داشته باشد خداوند روزی او را زیاد می گرداند. به همین مناسبت چند نکته درباره هدیه عرض می کنم
۱. یکی از مستحبات هدیه دادن، بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
۲. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیهای با ارزشتری داده شود کراهت دارد. اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
۳. مالی که هدیه داده میشود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد.و اگر هدیه ای به فرزند نابالغ داده شود پدر یا پدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد.( منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد2 کتاب الهبه مساله 136؛تحریر الوسیله کتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ حسد
موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می گردد. ( بحار، ج 69، ص 199)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک و گرامیداشت دهه ولایت
سلام علیکم و تبریک ولادت امام هادی علیه السلام
الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می گردد.( بحار، ج 69، ص 199)
حسد به معناى آرزوىِ نابودی نعمتها و داشتههاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. بر خلاف غبطه که آدمى آرزوى نابودی نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط میخواهد او نیز از آن نعمت بهرهمند شود.
چند راهکار برای رفع حسادت
1. دعا کردن برای طرف مقابل
2. شناسایی عوامل حسد مثل دشمنی و کبر و برطرف کردن آن
3. داشتن و نداشتن نعمت بلکه همه چیز را ازخدا بدانید
4. توجه به این نکته که حسد باعث نابودی حسنات خود فرد می شود که در بیان شریف امام هادی علیه السلام اشاره شده بود.
خداوند ما را از شر رذائل اخلاقی و حسادت ها مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند إِذَا عَمِلَ أَحَدُکُمْ عَمَلًا فَلْیُتْقِن.
هرگاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند.( وسائل الشیعة ؛ ج3 ؛ ص229)
به مناسبت روز کارمند چند نکته کوتاه درباره احکام کارمندان عزیز عرض می شود:
1. بر کارمندان لازم است بر اساس قوانین و مقررات، انجام وظیفه نمایند و کاری که بر خلاف قانون یا سبب تضییع حقوق دیگران است، جایز نیست.
2. اگر کارگر و کارمند، گزارش غیر واقعی از کار خود بدهد حقوق و مزایایی که در مقابل گزارش غیر واقعی خود می گیرد، حرام است.
3. برای کارمندان حرام است در برابر انجام کار مشتریان که برای آن استخدام شده اند و در برابر آن هر ماه حقوق دریافت می کنند، از مشتریان چیزی بگیرند.اجوبه الاستفتائات س 1242
4. برای مدیران و مسئولین و سایر کارمندان حرام است در اموال دولتی تصرّفات شخصی کنند مگر آن که مطابق با قوانین و مقررات باشد.اجوبه الاستفتائات س 1965
خداوند توفیق خدمت بهتر و شایسته تر را به مردم عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد