سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک الوسائل/10/318)
همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى پذیرد.
این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا (ع) هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت(ع) از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مىکنند.
خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.درروایتاستازنبیمکرماسلامصلیاللهعلیهوآله کهفرمودند:یَاأنَسُ!أکْثِرْمِنَٱلطَّهُورِ یَزِدِٱللهُفِیعُمُرِکَ
ایانس!تامیتوانی باطهارت باش چرا که در این صورت خداوند بر عمر تو میافزاید. مکارم الأخلاق طبرسی 40 و امالی شیخ مفید ص 60
چند نکته در باره وضو و غسل:
1.دراعضاءوضووغسلمانعیازرسیدنآبنباشدودرصورت وجود مانع باید برطرف شودهرچندبرطرفکردن آن هزینه داشته باشد.
2. اگر در اعضا وضو چیزیچسبیدهباشدمانندچسبورنگیاناخنومژهمصنوعی چنانچه برطرف کردناینهاهرچند باهزینه کردنامکان داشته باشد و برطرف نکند وضو و غسلش باطل است و نمازش را باید دوباره بخواند اما اگر واقعا به هیچ صورتی امکان نداشتهباشدیاسختی بسیاری زیادی داشته باشد چنانچه وضو و غسل جبیر ه ای گرفته یعنی فرد وضو و غسلش را به صورت معمولی انجام دهد و هنگامی که به مانع رسید روی آن دستتربکشد و علاوه بر وضو و غسل جبیره تیمم هم نماید، مطابق نظر تمامی مراجع فرد به وظیفه اش عمل کرده است .(جهت اطلاع سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد..رساله مراجع مساله 338،)
خداوندمتعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند:
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَدا
براى شهادت حسین علیهالسلام،حرارتو گرمایى در دلهاى مؤ مناناستکههرگز سرد و خاموش نمى شود .کتاب جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556
چندنکته درباره عزاداری:
1.یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است.
2.از بارزترین تعظیم شعائر حسینی ،عزاداری است.
3.در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل اهل بیت علیهم السلام و مناقب ایشان بیان شود.
4.عزاداریباید بهروشهایمتعارفومعمولمیانمردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
5.مستحب در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
6.در ایام وفات وشهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید:«
یا ایها الذینَ آمَنوا اِتَّقوا اللهَ وَابْتَغُوا اِلیهِ الوَسیلِه...» ای کسانی که ایمان آوردهاید تقوا پیشه کنید و وسیلهای برای تقرب به خدا بجویید
توسل و وسیله: چیزی است که انسان از طریق آن به چیز دیگری نزدیک میشود
خداوند توانا ، عالم هستی را بر اساس اسباب ومُسَبَّبات آفریده است وانسان برای رسیدن به مراد خویش باید به اسباب و واسطه های فیض متوسل شود .مثلا انسان برای سیر شدن باید غذا بخورد، برای عالِم شدن باید درس بخواند همچنین برای به کمال رسیدن وهدایت شدن نیاز به وسیله و سبب دارد.
خداوند متعال اراده فرموده، اولیائ خود را مورد توجه ومراجعه مردم قرار دهد تا به سبب این ارتباط ، مراجعه والگو پذیری از آنها به کمالات مادی ومعنوی نائل گردند و به هدایت و سعادت دست یابند، چراکه پیامبران وائمه از جنس ما انسانها هستند وخیلی راحتمیتوانیم با آنها رابطه عاطفی ومحبت ودوستی برقرار کنیم.
همانطور که نماز،روزه و همه اعمال خیر، اسباب و وسایل تقرب به خداوند هستند، اولیاء الهی نیز واسطه فیض الهی ووسیله نزدیکی به خدا هستند؛ اما اثر این نزدیکی با اذن خداست، مانند تاثیرسیراب شدن با آب که توسط خداست و هیچ کدام مستقلا اثر ندارند، اولیای الهی نیز اثر مستقلی غیر از اراده خدا ندارند و فقط وسیله تقرب به خداوند هستند، از این جهت موقع دعا ،خداوند را به آبروی بندگان صالح خدا قسم می دهیم ویا اینکه از اولیاء الهی می خواهیم که برای ما به درگاه الهی دعا نمایند.
در دعای توسل می خوانیم: اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلی اللَّــهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللَّــهِ اِشفَع لَنا عِندَاللَّــه
خداوند مشکلات و گرفتاری همه را به برکت اهل بیت برطرف نماید با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که فرمودند:
اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ
کار خیر و صدقه، فقر را مىبَرند، برعمر مىافزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند.من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 66 ، ح 1729
چندنکتهدرموردصدقه:
1.یکی از مستحباتی که سفارش شده صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران است واز آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر)
2.در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات را به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود.(اجوبه س1822ومنهاج ج 2 م 1607)
3.صدقهای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و میتواند عوض کرده و به هر مصرفی میخواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریهیاکمیته امداد امامخمینیره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد (به نظر اکثر مراجع معظم تقلید) ( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م 1و 2- منهاج سیستانی ج 2م 1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج 3 سوال 343،
خداوند توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمدوآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکمبسماللهالرحمنالرحیمدرآیاتقرآنمجیدبارها ازکمفروشى نکوهش شده، مثل داستان حضرت شعیبعلیهالسلام در آنجا که ایشان قوم را مخاطب ساخته، مى گوید:
أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ وَ زِنُوا بِالْقِسطاسِ الْمُستَقِیمِوَلاتَبْخَسواالنَّاسأَشیَاءَهُمْوَلا تَعْثَوْا فى الاَرْضِ مُفْسِدِینَ
حق پیمانه را ادا کنید، و دیگران را به خسارت میفکنید، با ترازوى صحیح وزن کنید، و حق مردم را کم نگذارید، و در زمین فساد نکنید)شعراء/ 181-183)
چند نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی
1. کم فروشی آن است که فروشند هنگام تحویل کالا ، کالارا کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافتکرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2.اماگرانفروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد چنانچه گرانفروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار می گویند که در این صورت گرانفروشی حرام است و چنانچه به این حدهم نرسد کراهت دارد و برکت را از مال می گیرد.( استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62؛
خداوند متعال توفیق خدمت به مومنین را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلامعلیکم بسم الله الرحمن الرحیمامیرمومنانعلى(علیه السلام) مى فرماید: صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛
(صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد(. بحار، ج71، ص 126)
صِلِه رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزههای اخلاقی اسلام است.
صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود:
1.طول عمر: امام صادق (علیه السلام):چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم(کافی، ج2 ،ص152)
2.فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزىاش را افزایش دهد، باید صله رحم کند(کافی، ج 2 ، ص 156)
3.بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود رسیدگى به خویشان، گناهان را پاک مىکند و بلا را دور مىسازد(کافى ، ج 2 ، ص 152)
4.آرامش: امام صادق می فرماید دونفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420)
5.برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که صله رحم کند، چهل هزار گناه از گناهان او پاک میگردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده میگردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده میشود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵)
لازم به ذکر است که ما خویشاوندی دینی و روحانی با اهل بیت علیهم السلام داریم چرا که پیامبر فرمودند: «من وعلی پدران این امت هستیم»( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91)
لذا لازم است رابطه با این بزرگواران داشته باشیم و ارتباط با پیامبر و اهل بیت ایشان مصادیقی دارد که یکی زیارت آنهاست که شما زائران ارجمند این توفیق را پیدا کرده اید.
خداوند، دلهای ما را به هم نزدیکترکند، به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلامعلیکمبسماللهالرحمنالرحیم.درروایتاستازامامهادیعلیهالسلامکهمیفرماینداِنَّ الحَرامَ لا یَنمى وَ اِن نَمى لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم یُؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛
بهراستى که حرام، افزایش نمى یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7)
چند نکته کوتاه درباره کسب های حلال و حرام:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است ودرامدی هم که راه حلال بدستمیآورد شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
2-برخی از کسب و کارها حرام است ولی درامدش حلال است(جهت اطلاع :مثل غش در معامله)امابرخیاز کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز نامشروعوحراممیباشدیعنیانسانمالکآننمیشود وباید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
1-درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عف و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می اید.
2-درامدی که از راه رشوه و قماروربا ودزدیوادارهمجالسگناهومزدواجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود واز این قبیل موارد، بدست می آید.
3-پولیکهاز بیتالمالبرخلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلامعلیکمبسم الله¬الرحمن¬الرحیم¬ازامامصادقعلیهالسلامروایت شده که فرمودند: إذَاقَامَ الْمُصَلِّى إلَی الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ.
هنگامىکهنمازگزار به نماز می ایستد، رحمت خداوند از(پهنای) آسمان بر او نازل مى شود. (اصول کافى ، ج 3، ص 265)
چند نکته درباره نماز:
1-یاد گرفتن احکام مورد ابتلاء واجب است از جمله احکام مورد ابتلا احکام مربوط به شکیات نماز است که مسائل متعددی دارد.
2-بهبعضیاز شکها نباید اعتنا کرد: مثل شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته است که نمی داند آن را انجام داده یا نه و وارد کار بعدی شده اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد.مثلا در رکوع شککند که حمد یا سوره نماز را بجا آورده یا نه ، به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد و یا مثل اینکه بعد از ایستادنشک کند سجده را انجام دادهیانه،بهشکخوداعتنانکندوبایدبنا را بر این بگذارد که نماز را درست انجامدادهاست. (شک در انجام سجده در حال برخواستن اختلافی است؛ رساله مراجع مساله1168و1172)
ان شاءالله نمازهایمان مورد قبول حضرتحق واقع شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
گرامی میداریم یادونام شهدای 17 شهریور را خداوند در قرآن می فرماید:
قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛
بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در مورد گروهی از افراد که دچار قساوت قلب شده و هنگام ابتلا به مصیبت ها وبلاها به علت فراوانی گناهان به درگاه خداوند زاری و تضرّع نمی کنند، می فرماید:
«فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضرَعُواْ وَ لَکِن قَسَتْ قُلُوبهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُون». انعام/43»
سخت شد و شیطان آنچه را که انجام میدادند برای آنها آراست.» قساوت یعنی سنگ دلی، فردی که به این بیماری دچار شده موعظه و نصیحت نمی پذیرد؛ از پذیرش حرف حق سر باز می زند و اشک او خشک می گردد.
برخی از عوامل قساوت قلب:
1-گناهان: امام علیه السلام میفرماید دل ها سخت نمی شود، مگر به سبب زیادی گناهان(بحار ، ج۶۰ ،ص۷۳)
2- آرزوهای دراز: خداوند به حضرت موسی فرمود: آرزوهایت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت میشود، و سنگدلان از من دورند(کافی، ج 2، ص 329)
3- دوری از یاد خدا: خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی، ...در هر وضعیتی که هستی از یاد من غافل مشو ... که غافل شدن از یاد من، انسانها را سنگدل میکند(کافی، ج 2، ص 497)
4- ثروت اندوزی: در وصیت امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) آمده است: بدانید که ثروت زیاد میتواند دین انسان را نابود کرده و انسانها را سنگدل کند(کافی، ج 2، ص 497)
5- گوش دادن به لهویات مثل موسیقی: امام صادق علیه السلام می فرماید گوش دادن به لهویات موجب قساوت قلب میشود(من لا یحضره الفقیه ،ج4 ،ص 366)
6-پرحرفی و پرخوری: امام صادق(ع) میفرماید زیاده سخن مگویید؛ زیرا آنانی که در غیر ذکر خدا، زیاده سخن میگویند، بدون آنکه بدانند دچار سنگدلی شدهاند(کافی، ج 2، ص 114) و پیامبر فرمود کسی که به زیاد خوردن و زیاد آشامیدن عادت کند، سنگ دل می شود(مستدرک الوسائل, ج 16 , ص 213)
-قرآن خواندن، کم خوری و کم خوابی، استغفار، نشستن با علما وگریه بر امام حسین،قساوت قلب را درمان میکند.
-خداوند قلب ما را منور به نور خودش گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از أمیر المومنین علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودهاند : مَنْ أَوْصَى فَلَمْ یَحِفْ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فِی حَیَاتِهِ
هر کس وصیّت کند و (در وصیّت خود) عدالت را رعایت کند (که به وارث) زیان وارد نشود ، مانند کسى است که آن (مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (من لا یحضره الفقیه / ج4 ص : 182)
چند نکته درباره ارث:
1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده باشد،لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر چند وصیت نکرده باشد. (سیستانی: اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست)
2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاریهای میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی میماند متعلق به همه ورثه میباشد و تا زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند.و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند علاوه بر معصیت بودن ، مدیون و ضامن می باشند.
3. در تقسیم ارثیه، پسر دو برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که پیامبر اکرم فرمودند: إِنَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ.
جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند،درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می کند. (الکافی (ط- الإسلامیة)/ج3/414/ص:413)
چند نکته درباره آداب جمعه:
1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب) ، استعمال بوی خوش، صدقه دادن و آموختن مسائل دین سفارش شده است. ( مفاتیح، اعمال روز جمعه)
2. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت¬ ندادن به آن شرعا مذموم است و نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع بجای نماز ظهر کافی است و کسی هم که میخواهد نماز ظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند و تاخیر انداختن لازم نیست (اکثر مراجع: رساله مراجع مساله، احکام نماز جمعه ص842 ؛ مخالف: خوئی، مکارم، تبریزی:با وجود شرایط شرکت بنا بر احتیاط، واجب است؛ منهاج الصالحین ،آیه الله خوئی ج2 ص203 ؛ گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب اکتفا به نماز جمعه ننماید و نماز ظهر هم بخواند)
3. یکی دیگر از اعمال مستحب و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که زمان آن از اذان صبح تا اذان ظهر استو بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد،انسان میتواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ.
هر که به خانواده اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. کافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص219
چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده:
1. در خانواده فرزندان باید از هر کاری که سبب اذیت پدر یا مادر می شود خودداری کنند لذا اگر رفتار و گفتارشان فرزندان سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر شود حرام است حتی اگر میان پدر و مادر مشاجره ای و نزاعی رخ بدهد، فرزندان حق ندارند به یکی از والدین اهانت یا بی احترامی کنند.
2. در خانواده، اعضای خانواده نمی توانند بدون اجازه و رضایت از اموال یکدیگر بردارند و تصرفی انجام دهند بنابر این اگر خانمی نفقه اش را از شوهر دریافت می کند یعنی شوهر خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم را تامین می کند، نمی تواند بدون اجازه شوهر در اموال شوهر تصرف کند یا از جیب شوهر پولی بردارد و چنانچه مرتکب چنین کاری شود علاوه بر اینکه گنهکار است، وجوهی را که برداشته باشد باید برگرداند و ضامن است حتی اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع نمی تواند بطور مستقیم خودش از اموال شوهر بابت نفقه اش وجهی را بردارد و باید با اجازه حاکم شرع باشد.(مخالف: ایت الله سیستانی:اگر نفقه نمی دهد می تواند بردارد)
3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست.
خداوند به ما توفیق دوری از گناه و نیکی به خانواده را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امیر مومنان علی علیه الصلاه و السلام در روایتی میفرماید : اِیّاکُمْ وَ الدَّیْنَ فَاِنَّهُ إیّاکم والدَّینَ،فإنّه هَمٌّ بِاللیلِ و ذُلٌّ بالنهارِ
از وام گرفتن پرهیز کنید زیرا بدهکار بودن سبب اندوه شب و خواری در روز است . من لایحضره الفقیه ج 3 ص 182
چند نکته درباره احکام وام:
1. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وامهایی که از بانکها گرفته شود، چنانچه دارای سود باشد، در صورتی که وام بر اساس قرار داد شرعی باشد و متقاضی وام هر چند بطور اجمالی، قرار داد را متوجه باشد، دریافت چنین وامی اشکالی ندارد. (مخالف:ایت الله سیستانی: وام گرفتن از بانکهای خصوصی جایز نیست و از بانکهای دولتی با راهکار اصلاحی جایز است) (اجوبه الاستفتائات، س 1913، استفتائات ایت الله سیستانی، احکام بانکها)
2. اگر کسی تسهیلات وام مسکن یا خودرو یا وام کالا و مانند اینها را که می گیرد چنانچه وام دارای سود باشد، وظیفه اش این هست که با مبلغ وام بایدمسکن یا خودرو یا کالا را برای بانک خریداری کند وسپس همان را بطور نسیه با سود مشخص برای خودش بردارد.
3. انسان نمی تواند وامی را که دریافت می کند، در غیر مورد قرارداد هزینه کند چنانچه هزینه کند، گنهکار و ضامن است.
خداوند قرض مقروضین را از خزانه غیبش ادا فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که میفرمایند: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنکَرِ أَوْ لَیَعُـمَّنـَّـکُمْ عـَذابُ اللّه.
امر به معروف کنید و از کارهاى زشـت نهى کنید و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت. (وسائل الشیعة ؛ ج16 ؛ ص135)
چند نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت،و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مورد جریان روز مباهله چنین می فرماید: فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءکُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءکُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ.
به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (آیه 61 سوره آل عمران )
روز مباهله روز با بسیار عظمتی است که برای آن چند عمل نقل شده است .
1. روزه گرفتن، که انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمیتواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد، همچنین وقت نیت روزه قضا تا اذان ظهر است و در روزه مستحبی تا اذان مغرب، بشرط اینکه هیچ یک از مفطرات روزه را انجام نداده باشد. ( رساله مراجع مساله 1563مساله 1553 عروه الوثقی افطار العمد والسهو مساله اول)
2. غسل روز مباهله، البته کسی که چند غسل بر او واجب یا مستحب میباشد میتواند به نیت همه آنها یک غسل انجامدهد ، اگرکسی شک کند که غسل کرده یا نه باید غسل کند واگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه ،لازم نیست دوباره غسل نماید (مشهور م 385و 389)
3.پوشیدن بهترین لباسها، البته برای این روز اعمالی دیگری چون نماز مخصوص روز مباهله و دعای مباهله نیز وارد شده که به مفاتیح مراجعه شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از سید الساجدین امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَارَعَ إِلَى الْحَسَنَاتِ وَ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ.
هر که مشتاق بهشت است به انجام کارهای خوب می شتابد و از شهوتها دوری می کند. (تحف العقول ص : 278)
چند نکته درباره ی شبکه های مجازی:
1. شبکههای اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال و هم امکان استفاده حرام دارد اگر کسی فقط برای استفاده حلال مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهمالسلام یا دفاع از مومنین و مظلومین جامعه اسلامی یا برای امر به معروف و نهی از منکر یا صله رحم و ارتباط با خانواده استفاده میکند کار بسیار پسندیده و خوبی میباشد که از اجر الهی بهرمند میشود.
2. اما استفاده از این امکانات در کار حرام جایز نیست؛ به عنوان مثال:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود حرام است زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت، دروغ و تهمت در فضای مجازی نیز بسیار وجود دارد. مثلا کسی که با کسی در گوشه ای دعوا و مشاجره ای داشته یا برخورد نامناسبی داشته که اینها عیب محسوب می شود و اینرا افراد فیلم برداری می کنند و در فضای مجازی نشر می دهند، این مورد از مصادیق غیبت محسوب می شود.
خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند: الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار
از گناهانی که سبب پرده دری ( و بیحیایی) میشود، شرابخواری و قمار بازی است. (الوسائلج11: ص 520)
چند نکته کوتاه درباره بازی با وسایل قمار و شرط بندی:
1. هر گونه بازی با وسایل قمار حتی بدون شرطبندی اگر چه برای تفریح یا سرگرمی باشد،حرام است.
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که بازی همراه برد و باخت و شرط بندی باشد، شرط بندی و درآمد حاصل از آن حرام است.مثلاً چند نفر در خوردن یا انجام دادن کاری یا در فوتبال با هم مسابقه میدهند به شرط اینکه با زنده پول یا شیرینییا مال دیگری به برنده بدهد یا با زنده کاری را انجام بدهد، مثل اینکه شرط کند که بازنده، برنده را رایگان به سفر ببرد و یا امثال اینها صحیح نیست.
3. در دو مورد شرط بندی اشکال ندارد:1. مسابقه سوارکاری .2. مسابقه تیر اندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچیها، درآمد حاصل از شرطبندی تماشاچی ها حرام است.( اجوبهس1117،11221123،منهاج سیستانی ج2؛ مکاسب محرمه مسأله 22،امام ج2 س 15- 17- 18؛ فاضل ج1س953، بهجت ج4 س6436 بهجت ج4س6452؛ مکارم ج2 س727،735ج3س471 جامع المسائل فاضل ج1 س 1564؛ رساله جامع سیستانی ص 635 م 2259)
خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد