سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
لا یقبل اللَّه تعالی عملا فیه مثقال ذرة من ریاء :
خداوند عملی را که در آن ذرهای ریا باشد نمیپذیرد(معراج السعاده، ص ۴۷۳)
در آیات و روایات اثرات منفی فراوانی برای ریا ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-شرک به خدا: امام صادق(ع) فرمود:هرگونه ریایی شرک است، هر کس برای مردم کار کند پاداشش به عهدۀ مردم است و هر کس برای خدا کار کند ثوابش بر خداست(کافی، ج ۲ ،ص ۲۹۳)
2-بطلان عمل: امام صادق علیه السلام فرمود: تمام کارهای نیک مورد قبول خدا است جز عملی که از روی ریا باشد. (بحار، ج75، ص281)
3-بدترین عذاب جهنم: پیامبر (ص) فرمود : دوزخ و دوزخیان از دست ریاکاران فریاد بر مى آورند .عرض شد : اى رسول خدا! دوزخ دیگر چرا فریاد برمى آورد؟!فرمود : از گرماى آتشى که [ ریاکاران ] با آن عذاب مى شوند .(مستدرک الوسائل ،ج1، ص107-109)
4-ریا، موجب همدمی با شیطان: خداوند می فرماید: کسانی هستند که احوال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق میکنند و ایمان به خدا و قیامت ندارند (چرا که شیطان، رفیق و همنشین آنهاست) و کسی که شیطان قرین او باشد، بد همنشین و قرینی است (آیه 38 نساء)
خداوند اخلاص در عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام می فرماید :
مَنْ حَلَفَ عَلَى یَمِینٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ کَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل
هرکس قسم بخورد وبداند که دروغ می گوید، به جنگ خدا رفته است. الکافی (ط-الإسلامیة) ج 7؛ ص 435
دونکته کوتاه درباره قسم:
1- اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه قسم دروغ باشد، از گناهان بزرگ بشمار می رود و اگر هم راست باشد، چنین قسمی مکروه است.
2- اگرانسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم میخورم هر روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند.در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است.اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد، عمل به چنین قسمی واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671)
خداوند متعال توفیق انجام وظیفه به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
«لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ»( آیه 264 بقره)
صدقات خود را با منّت گذاشتن و اذیت باطل نکنید. مثل آن کس که مال خویش براى تظاهر به مردم خرج می کند که عمل چنین شخصی باطل است.
ریا به معنای تظاهر و ظاهرسازی است.( فرهنگ فارسی معین، ج۲، ص۱۷۰۰) ودر اصطلاح به معنای این است که انسان کار خوبی انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن آن به مردم باشد نه برای خدا.
از نظر پیامبر اکرم(ص) چهار نشانە اصلی ریا کار به شرح زیر است:
1- در حضور دیگران خود را بر اطاعت خدا حریص نشان می دهد. 2- در تنهایی، سستی و تنبلی می ورزد.
3-در هرکاری شیفته ستایش است
4- در ظاهر سازی می کوشد( تحف العقول،ص22)
خداوند اخلاص در عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند:
ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ.
عنبسة بن مصعب گوید شنیدم امام هفتم مىفرمود در سه چیز خدا بهیچ کس رخصت نداده، احسان به پدر و مادر خوب باشند یا بد وفاى بعهد براى خوب و بد،رد امانت بخوب و بد (خصال ص 128)
چند نکته درباره امانت:
۱.اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.
۲. کسى که امانت را قبول مىکند، اگر براىآن،جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد.(رساله مراجع م 2334(
۳.اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است.(رساله مراجع م 2339)
خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در مورد وعده های شیطان می فرماید: «یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ وَ مَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُوراً»
ایشان راوعده می دهد و به آرزوهای طولانی و پوچ می خواند که وعده های شیطان همگی پوچ و فریبنده است(آیه 120 نساء)
شیطان برای گمراهی مردم از راههای مختلف استفاده میکند که به برخی اشاره می کنیم:
1-وسوسه: (یوسوس فی صدور الناس): مثلا در فرزندان آدم القا میکند که به جمعآوری پول و ثروت بپردازد، چرا که این مال و ثروت است که موجب رفاه و آسایش انسان میشود و میبینیم که اکثـر انسانها فریب چنین دسیسههایی میخورند و تمام نیروی آنها صرف جمعآوری مال و مقام دنیوی میشود.
2-زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند: (فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ) از روشهای کارساز برای شیطان زینت دادن گناهان است. امروزه بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست دادهاند و ارزشها جابهجا شده است و برهنگی ارزش به شمار میرود و حجاب به عنوان کهنهپرستی و غیرمترقّی معرّفی میشوند.
3-وعده دروغ: (الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْر) مثلا انسان را با وسوسة خود تحریک میکند تا برای اموال دنیا، حریص و بخیل گردد و از انفاق در راه خدا بترسد که مبادا فقیر شود.مثل اینکه دنبال احتکار باشد که مبادا آینده گرانتر شود.
خداوند مارا از وساوس شیطان حفظ بفرمایدبه برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت استکهمیفرمایند:
مَن تَطَهرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ وَ فِراشُهُ کَمَسجدِهِ.
هر کس با طهارت بخوابد، گویا آن شب را تا صبح به عبادت پرداخته است.وسائل ج 1ص 264 کافی جلد 3 ص 468،
چندنکته در مورد احکام وضو :
1. اگر کسی شک کند که وضو گرفته یا نه، باید برای نماز وضو انجام دهد.
2. به نظر اکثر مراجع اگر بعد از نماز شک کند که برای نماز وضو گرفته یا نه،نمازی که خوانده صحیح است و برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد (مخالف: خویی، زنجانی ....اگر احتمال بدهد در حال شروع به نماز متلفت حالش بوده، نماز صحیح است)توضیح المسائل مراجع م 303.
3.اگر بعد از تمامشدن و فراغت از وضو شک کند که وضو راصحیح انجام داده یا نه،وضو صحیح است.عروه الوثقی شرایط وضو م 45
خداوند همه ما را از پاکان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا:به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(ع) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه السلام در فوائد پرداخت خمس اینطور میفرمایند:
فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَ اتَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم.
پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیرهای برای روز قیامتتان است. (عوالیاللئالی،ج3،127).
دو نکته کوتاه درباره خمس:
1- فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که در بین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی میماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچهباقی مانده پول پسانداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
3- یکی از اموالی که به آن خمس تعلق نمی گیرد ارثیه است، اما اگر ورثه بدانند که میت و کسی که مالی را به ارث گذاشته خمس مالش را پرداخت نکرده است، به نظر اکثر مراجع ورثه ابتدا باید خمس مال جدا کنند سپس بقیه اموال را طبق قواعد شرعی تقسیم و مصرف شود .(مخالف:ایت الله سیستانی:اگر اهل خمس نیست و وصیت به خمس هم نکرده بر عهده ورثه چیزی نیست.) (توضیح المسائل مراجع 1755)
خداوند توفیق اداء وظیفه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین
خداوند در قرآن می فرماید: مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ (بقره،217):
«هر کسى راه ارتداد را پس از ایمان در پیش گیرد و در همان حال بمیرد، اعمال او در دنیا و آخرت باطل میشود و آنان براى همیشه در آتش خواهند بود».
کلمه حبط به معناى باطل شدن عمل، و از تأثیر افتادن آن است.
در قرآن و روایات عواملی به عنوان حبط کننده و از بین برنده اعمال نیک گفته شده است که عرض می کنیم:
1- ریا : پیامبر(ص) فرمود: شخص ریاکار در قیامت به او خطاب مىشود اى گنه کار، اى نیرنگ باز، اى ریاکار، عمل تو گم شد و مزد تو باطل گشت، بنابراین مزد خود رااز کسى طلب کن که براى اوکار مىکردى(بحار،ج 72،ص 303)
2 - کبر و غرور:امام علی(ع) فرمود: عبرت بگیرید به آنچه را که خداوند درباره شیطان انجام داد، زمانى که عمل طولانى و تلاشهاى مستمر او را نابود ساخت و به تحقیق او شش هزار سال خداوند را عبادت کرد... نابودى عمل او به خاطر یک لحظه کبر و غرور بود. (بحار ،ج 63 ،ص 214)
3- نپذیرفتن ولایت امام علی علیه السلام:پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود: هرکس خدا را بدون ولایت و محبت تو ملاقات کند، عمل او نابود مىشود . (بحار،ج24،ص65)
4- بى صبرى هنگام مصیبت: امام جواد(ع) فرمود: »کسى که ناراحتى و بى تابىاش بر صبر و تحملش غلبه کند، عملش را نابود کرده است»(بحار ، ج 50، ص 103)
5- ترک نماز بدون عذر: پیامبر(ص) فرمود: «کسى که بدون عذر نمازش را ترک کند، عمل خود را از بین برده است(بحار ، ج 79، ص103)
خداوند اعمال ما را به فضل و کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در اوصاف مومن فرمودند: الْمُؤْمِنُ حَسَنُ الْمَعُونَةِ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ جَیِّدُ التَّدْبِیرِ لِمَعِیشَتِهِ لَا یُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن.
مومن اهل یاری دیگران به نیکوئی می باشد و کم خرج است و زندگى خود را خوب اداره کند و از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج2، ص: 241)
چند نکته کوتاه درباره احکام شراکت:
1-شراکت در یک مال از راههای مختلف ممکن است حاصل شود مثلا اگر زمینی به چندنفر ارث رسیده باعث شراکت می شود یا اینکه دو نفر با همدیگر زمینی را خریداری می کنند ، سبب شراکت می شود.
2-اگر چند نفر در مالی شریک باشند، هر گونه تصرفی در مال مشترک، باید با اجازه و رضایت تمامی شرکاباشد بنابراگر انسان بطور مشترک منزل را خریداری کرده یا به ارث رسیده، تصرف واستفاده ازمنزل بدون اجازه سایر شرکا حرام است و انسان مدیون می شود.
3-گاهی اوقات دونفریا چند نفر میان یکدیگر اینگونه قرار می گذارند که ماشین از من، کاراز تویا مغازه از من و کار از شما و در سود با یکدیگر شریک باشیم.مثلا نصف در امد متعلق به صاحب ماشین یامغازه باشدونصف دیگر متعلق به عامل باشد.این گونه شراکت باطل است وصاحب مغازه وصاحب ماشین ازجهت شرعی فقط مالک اجرت المثل است. البته اگر افراد از قرارداد صلح استفاده کنند صحیح می باشد.
.(توضیح المسائل مراجع، م2142و م2151، م2150و م2157)
جهت تعجیل در فرج امام زمانوسلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات ختم فرمایید.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین
امام حسین(ع) در روز عاشورا وقتی دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند علت را این سخت دلی و عدم قبولی حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکمهای کوفیان از آن پر شده بود و فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ؛
شکمهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است(بحار، ج45، ص1)
برخی از آثار لقمه حرام عبارتند از:
1-مشمول شفاعت نشدن: امام علی(ع):کسی که ذرهای مال حرام بخورد در قیامت ...مشمول شفاعت آن حضرت نمیگردد(دعائم الاسلام، ج۲، ص۳۵۱)
2- پذیرفته نشدن نماز و دعا :پیامبر(ص): ملکى بر بیت المقدس هر شب فریاد مى کند : هرکس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذیرفته نیست !! (عدة الداعی ، ص139)
3- بی برکت شدن اموال و زندگی: امام کاظم (ع): مال حرام افزون نمی گردد و اگر هم افزون گردد، برکت نمی یابد(کافی،ج5، ص125)
4- اثر در نسل آدمی: امام صادق (ع) : مال حرام در فرزندان آشکار می شود و روی آنها اثر می گذارد.( وسائل الشیعه،ج17، ص82)
5-خروج از دوستی امیرالمؤمنین:امام علی(ع): کسی که به حرام، مال مؤمنی را بخورد، هرگز دوستدار من نیست( مشکاةالانوار ، ص154)
خداوند توفیق کسب روزی حلال را به همه نصیب بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
سلامعلیکمبسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند:
أیُّمَا مُسْلِمٍ أقَالَ مُسْلِماً بَیْعَ نَدَامَةٍ أقَالَهُٱللهُ عَزَّوَجَّل عَثْرَتَهُ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ.
هر مسلمانی که پشیمانی مسلمانی رادر خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش میپذیرد. وسائل، ج 12، 287
سوالی که پرسیده می شود این است که شرط پشیمانی که در ضمن قرارداد خرید و فروش شرط می شود که به آن جرم زبان هم گفته می شود، شرعی است یا خیر؟
در پاسخ عرض می شود:اگر در ضمن قرارداد خرید و فروش به این کیفیت شرط شود که هر کس تا یک ماه پشیمان بشود، فلان مبلغ مثلا یک ملیون را بدهد، می تواند خرید و فروش را بهم بزند به نظر تمامی مراجع صحیح است بشرط اینکه مبلغ شرط پشیمانی و مدت و مهلت حق فسخ را، در شرط پشیمانی کاملا معلوم کنند.
..(جامع المسائل ج 1 س 1057،مکارماستفتائاتج1س598،تبریزیاستفتائات ج1س1160 ،صافی جامع الاحکام ج1س1121 ،حضرت امام استفتائات ج2ص93س60 ،بهجت استفتائات ج3س4232 رساله مراجع م 2124)
خداوند توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
بشر المنافقین بان لهم عذابا الیما . الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المومنین ایبتغون عندهم العزه لله جمیعا (آیه 139 نساء):
مژده بده منافقین را به این که عذاب دردناک برایشان است . آنانکه مومنان را ترک گفته و کافران را دوست گرفتند ، آیا عزت را در پیش ایشان جستجو می کنند پس همانا تمام عزت برای خداست.
«ذلت» به معنای نبود حالت عزت و شرافت در انسان است به گونهای که فرد ذلیل، به راحتی شکست را میپذیرد و مغلوب میشود
در روایات عواملی ذکر شده است که موجب ذلت میشود که به برخی اشاره می کنیم:
1- طلب عزت از غیر خدا: چنانکه از آیه شریفه معلوم شد تمام عزت برای خداست پس هر کس غیر از خداوند متعال طلب عزت نماید و به خاطر کسب شرف، بجای رفتن به سمت خدا ، بسوی غیرخدا و کدخدا دست دراز کند ، ذلیل خواهد شد . امیرالمؤ منین علیه السلام می فرماید : هر کس به غیر خدا عزت یابد ، ذلیل شود(غررالحکم، ص 478)
2- اختلاف: اختلاف هر ملتی موجب ذلت ، هلاکت و اسارت آنان در بند دشمنان خواهد بود .
قرآن کریم می فرماید: راه نزاع و اختلاف نپیمایید که سست شوید و شوکت و قدرت شما از بین برود (آیه 46 انفال)
3-اخلاق ناپسند: امام علی علیه السلام می فرماید: بر حذر باشید از اخلاق پست چرا که انسان بزرگوار را پست می کند و مجد و کرامت را نابود می سازد(تحف العقول، ص215)
4 - تقاضا از مردم: پیامبر به ابوذر فرمود: از سؤال کردن وتقاضا بپرهیز ، زیرا ذلت حاضر است . (بحار ،ج 77 ،ص 60)
خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : وقت نمازکه می شودملکی ندا می دهد که:
أَیُّهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَى نِیرَانِکُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَى ظُهُورِکُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِکُم.
اى مردم برخیزید و به آتشهائى که(بسبب ارتکاب گناهان) بر پشتهاى خود افروختهاید بنگرید، پس شعله آن آتشها را با نمازهایتان فرو نشانید.(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص: 208)
دو نکته کوتاه درباره حکم گریه در نماز:
1-یکی از مبطلات نماز بنظر اکثر مراجع عظام (مخالف: زنجانی مطلقا مبطل نیست) آن است که انسان برای کار دنیا مثلا به خاطر خسارت و ضرر مالی، عمدا با صدا گریه کند و به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام، رهبری ) برای کار دنیا بیصدا هم بنابر احتیاط واجب گریه نکند.
2-گریه کردن اگر از ترس خدا یا برای آخرت باشد آهسته یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است و همچنین اگر برای خواستن حاجت دنیوی، از روی تذلّل و فروتنی در پیشگاه خداوند متعال گریه کند و حاجتش را از او بخواهد، اشکال ندارد و نمازش صحیح است. رساله مراجع مبطلات مورد هشتم، عروه الوثقی مبطلات نماز السابع، رساله مراجع مسأله 1151.
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باتسلیت ایامسوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین(ع) رسالت سنگین زینب کبری(س) آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین(ع) چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1-پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت(لهوف، ص 228)
2- حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانتهایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3- مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام میبایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4-عزادرای برای امام حسین(ع): حضرت زینب علاوه بر این که در خطبههای خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.
آن کسى که دنبال فضل خداوند و مال حلال است که زن و بچه اش را اداره کند، پیش خدا از رزمنده در جبهه جنگ، ثوابش بیشتر است.( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷)
چند نکته کوتاه درباره نفقه:
1. در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النفقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.
2. افراد واجب النفقه عبارت است:1. همسر دائمی انسان 2. پدر و مادر 3. فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)
3. پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرجش بر انسان واجب است، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است.(نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید:وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا؛ [طه/124] و هر که از یاد من روىگَردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت».
در روایات عوامل زیادی برای کاهش روزی انسانها ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. بیکاری و تنبلی :همچنان که کار و تلاش عامل افزایش رزق و روزی است؛ تنبلی، کسالت و تن پروری عامل کاهش دهنده روزی انسان است.
امام صادق (علیه السلام)می فرماید: کسی که نسبت به انجام شایسته امور معاش خود تنبلی ورزد، امیدی به خیر دنیای او نیست. (وسایل الشیعه، ج17، ص 59)
2. بی برنامگی: امام علی (علیه السلام) می فرماید:برنامه ریزی صحیح اقتصادی، مال اندک را افزایش می دهد و برنامه ریزی غلط، مال فراوان را نابود می کند. (ترجمه الحیاه ، ج4، ص 488)
3. گناهان:امام علی علیه السلام می فرماید:از گناهان دوری کنید. که هیچ بلائی شدیدتر از آن نیست و انسان از رزق خود حروم نمی شود(مکارم الاخلاق، ص147)
4. توکل بر غیر خدا :رزق همه مخلوقین به دست خالق رازق است و کسانی که رزق خود را نزد مخلوقات بجویند،موجب کاهش روزی خواهد شد.
امام علی(ع) می فرماید:کسی که بر روی خود در خواهش از مردم را بگشاید، خداوند بر روی او، دری از فقر خواهد گشود. (بحار، ج103، ص 20)
خداوند رزق حلال و پاک به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ.
آنان که دوست دارند در میان اهل ایمان کارمنکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب سختی خواهند بود. النور 19
یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند.اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرامیامصرفموادمخدریا شرکت در مجالس گناه تشویق کند
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود
3. نشر دادن گناهدر جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلافعفت وحیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید:(لئن شکرتم لازیدنکم:اگر شکرگذاری کنید نعمت خود را برشما خواهم افزود(آیه 7 سوره ابراهیم)
در روایات عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسانها ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. صله رحم: امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «صله رحم، روزى را زیاد مى کند و مرگ را به تأخیر مى اندازد»(کافی، ج2،ص151)
2. استغفار از گناهان: امام علی (علیهالسلام) فرمود: استغفار روزی را زیاد می کند.(خصال،ج2،ص505)
3. صدقه دادن: امام علی (علیهالسلام) فرمود: روزى را با صدقه دادن فرود آورید(نهج البلاغه،حکمت 137)
4. خوش اخلاقی:امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «حسن خلق روزى را زیاد میکند(بحار،ج68؛ص396)
5. زیارت امام حسین (علیهالسلام): امام صادق (علیهالسلام) به عبدالملک خَثْعَمی فرمود: زیارت امام حسین(علیهالسلام) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانى و روزى ات را زیاد مى کند»(کاملالزیارات،ص152)
خداوند رزق حلال و پاک به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند: أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّه
در حوادثی که پیش میآید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل میکنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم. (وسائل الشیعة ؛ ج27 ؛ چاپ قم،ص140)
چند نکته در مورد تقلید:
1. عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه خودش مجتهد نباشد باید به گفته مجتهد اعلم عملکند.(رساله مراجع ج1 م1 )
2. رجوع به متخصص دینی یک امر عقلائی است و باید از مرجعی تبعیت و پیروی کرد که اعلم مراجع باشد یعنی در استنباط احکام شرعی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد.(رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17 )
3. بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و درمسئله ی بقای بر میت،طبق نظر مرجع زندهی اعلم عمل نمایند.(رساله مراجع ج1 م9؛ عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
4.کسانی که به فتوای مرجع زنده بر تقلید از مرجع فوت شده باقی ماندهاند لازم است در پرداخت وجوهات و مسائلجدید به مرجع تقلید زنده مراجعه کنند. ( توضیح المسائل مراجعج2 ص2268 و تحریر کتاب الوکاله م23)
تعجیل در فرج امام زمان علیهالسلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد