بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. مخالف جدی فساد و اشرافی گری
«باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالی و اقتصادی به‌شدّت و به‌جد، از بُن‌دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند.»( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم,18/10/82)
« من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظری ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل‏پرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق خواهد داد. ...» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان 22/2/1388 ‏ )
2. انقلابی ، مؤمن و شجاع
«ببینید و بفهمید چه کسی را به مجلس می‌فرستید. آن کسی که به عنوان وکیل این ملتِ انقلابی و مؤمن و شجاع به مجلس می‌رود، باید انقلابی و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاعترین و مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین؛ لااقل در سطح این توده‌ی عظیم مردم که این گونه از خود درخشش نشان می‌دهند، باشد... دنبال آدمهای مؤمن و شجاع و انقلابی و کسانی که بتوانند قدرت این ملت را که در سایه‌ی ارزشهای انقلابی است حفظ کنند، باشید. کسانی که وقتی قوانینی می‌گذارند و موضعی می‌گیرند و نطقی می‌کنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمی، شایسته‌ی آن است که به عنوان وکیل این ملت، به مجلس شورای اسلامی برود؛ آن کسی که بفهمد امام چه می‌گفت، چه می‌خواست و چرا می‌خروشید.»(خطبه‌های نماز عید فطر, 1/12/74)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: یُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ‏ بِأَرْبَعٍ: تَضْیِیعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّکُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِیمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِیرُ الْأَفَاضِل‏.

چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: اول: ضایع کردن اصول و مسائل مهم. دوم: سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت. سوم: به کار گماردن آدم های پست. چهارم: کنار گذاردن انسان های فاضل. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انتخابات و انتخاب فرد اصلح:
1. یکی از وظایف شرعی شرکت در انتخابات است و به نظر برخی از مراجع (آیت الله مکارم، آیت الله فاضل) از جمله امام خامنه ای یک واجب عینی است و همه افرادی که واجد شرایط هستند باید در انتخابات شرکت کنند.
2. شرکت در انتخابات هر چند خیلی مهم است لکن مهمتر از آن انتخاب افراد شایسته برای مجلس شورای اسلامی است، افرادی که بتوانند در شأن ملت ایران قانون گذاری کنند و از حق مردم دفاع کنند لذا نیاز است در این فرصت به برخی از شاخصه های کاندیدای اصلح که در سخنان مقام معظم رهبری ایراد شده، از باب یادآوری ذکر کنم.
ایشان می فرمایند: باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد، فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات سال 1396، سوال 9 ؛ سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم 16 /11/ 1398 ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج‌1، ص: 431 س: 1625)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی خاصه شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح، استقلال خواهی و بیگانه ستیزی است.
از مهم ترین دغدغه های نماینده مجلس، باید حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد. او باید در گفته ها، نوشته ها و اظهار نظرهایش، استقلال کشور و تأمین مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هیچگاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند؛ چرا که از منظر قرآن این یکی از صفات اهل نفاق و عوامل داخلی دشمنان اسلام می باشد.
خداوند متعال در سوره نساء با صراحت تمام دوستی و تمایل به بیگانگان را از خصلت های منافقان دانسته و به اهل ایمان سفارش می کند که مبادا در تصمیم گیری های خود دشمنان اسلام و بیگانگان را بر مؤمنان ترجیح دهند و این ندای آسمانی را به مسلمانان ابلاغ می کند که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ»؛ (144 نساء) ای اهل ایمان! کافران را به جای مؤمنان، دوست [و تکیه گاه] خود قرار ندهید.
شهید مدرس نمونه بارز یک نماینده بیگانه ستیز و استقلال طلب بود. او می گوید: « من در حقیقت با سیاست انگلستان - که رضاخان را عامل اجرای مقاصد استعماری خود در ایران قرار داده - مخالفم. من با سیاست هائی که آزادی و استقلال ملت ایران و جهان اسلام را تهدید می کند، مبارزه می کنم. راه و هدف خود را می شناسم. در این مبارزه هم پشت سر خود را نگاه نمی کنم.
این روش پسندیده برگرفته از آیات شریفه الهی است که می فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً»؛ (141 نساء) خداوند هرگز راهی برای [برتری و تسلط] کافران بر اهل ایمان قرار نداده است.
طبق این آیه هرگونه تسلط بیگانگان اعم از نظامی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی بر امور کشورهای اسلامی ممنوع است و یکی از مهم ترین وظائف وکلای مجلس، تلاش برای تحقق همین فرمان قرآن است.
اصل 153 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز - که برگرفته از قوانین اسلامی و الهی است - اعلام می دارد که: هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه هود آیه 112

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید به پیامبرش برای مقابله با مشکلات و رسیدن به ارزشها می فرماید: فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَ لا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ.

پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند. (سوره هود، آیه 112)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تضعیف نظام جمهوری اسلامی:
1. به تصریح برخی مراجع عظام حفظ نظام اسلامی، از اوجب واجبات است و معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم. به تعبیر حضرت امام از این به بعد هیچ عذرى، نه من دارم و نه شما و نه هیچ روحانى و نه هیچ نویسنده و نه هیچ گوینده. باید ما براى ادامه این فریضه الهى، براى ادامه این انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى کوشش کنیم و کوششمان را افزون کنیم.
2. حضرت آیت الله مکارم در استفتائی شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را یکی از مصادیق قطعی حفظ نظام دانسته و فرموده اند: از ثمرات شرکت در انتخابات تقویت نظام اسلامی است که سبب خوار شدن دشمنان و عزت مسلمین و دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام در سر تا سر عالم می‌شود و انتخاب فردی اصلح و معتقد به مبانی دینی و اسلامی است تا بتواند از این نعمت الهی یعنی نعمت حکومت اسلامی، که در اختیار شیعیان امیر المومنین علیه السلام است پاسداری کند و مبانی دینی را در مرحله عمل، اجرایی کند و به استعدادها و نیروهای مؤمن و انقلابی باور داشته باشد و از آنها کمک بگیرد. (مکارم، استفتائات جدید، ج3 ص: 564 س: 1581 و استفتائات سایت، انتخابات)
خداوند متعال آنچه خیر و صلاح است بر همه ما مقدر بفرمایند و دلهای مومنین را به انتخاب فرد اصلح راهنمایی بفرماید به برکت صلواتی بر محمد وال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. متعهد و معتقد به اسلام و نظام و عدم تمایل به شرق و غرب
« اشخاص متدین ، اشخاص مطلع ، اشخاص متعهد ، اشخاص عقیده مند به نهضت ، اشخاصی که نه مایل به طرف شرق هستند و نه مایل به طرف غرب بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند ، آنها را انتخاب کنید . سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید» ( صحیفه امام ، ج8، ص 385)
«کسانی را انتخاب کنند که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتب های انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند .» (صحیفه امام ، ج12، 277-278)
2. دلسوز نسبت به مردم و طبقه مستضعف
«نمایندگانى متعهد، متفکر و دلسوز به ملت و خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمین در مجلس شوراى اسلامى بفرستید»( صحیفه امام ، ج12، ص 156)
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه مدافع اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند ، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند»(صحیفه امام ، ج21، ص 10-11)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات (خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره غیبت و انتخابات:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند. ضمنا امام خامنه ای می فرمایند: اگر بیان عیب مخفی به قصد تنقیص باشد یا تنقیص عرفی محسوب شود غیبت است که غالبا مواردی که فرد عیب دیگران را بیان می کند تنقیص عرفی محسوب می شود. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود. و باید موردکراهت نوع باشد.) (استفتائات حضرت امام ج2 ص:619 س13 ؛ رهبری، استفتاء کتبی، شماره استفتاء 965134 تاریخ استفتاء: 1398/01/17 ؛ رساله آموزشی ج2 ص65 ؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م 2264 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص467)
2. اگر شخصی در مورد امری مشورت بخواهد، نصیحت و راهنمایی او جایز است هر چند مشورت دادن موجب غیبت گردد ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفا شود. لذا در ایام انتخابات چنانچه فردی برای انتخاب فرد اصلح به شخصی برای مشورت مراجعه کند و مشورت دهنده چنانچه بخواهد برای مشورت دادن صحیح، از روی ناچاری عیوب پنهانی برخی از نامزدهای انتخابات را بگوید در صورتی که به مقدار ضرورت اکتفا کند، اشکالی ندارد. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 ؛ توضیح المسانل مراجع ج 2 ص‌833 م 31 ؛ خویی و تبریزی رساله 2824 ؛ حضرت امام، استفتائات ج3 س59-58 ؛ مکارم، استفتائات ج1 س 552 ؛ فاضل ‌جامع الاحکام ج1 س982 ؛ منهاج سیستانی ج1 ص 17 ؛ رساله آموزشی ج 2 ص78)
خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. علم و آگاهی و تعهد و امانتداری
« قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم »( سوره یوسف, آیه 55)
در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است .روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند .
2. قدرت و توانمندی
« ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »( سوره بقره، آیه 247)
در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است . این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند ، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، نامه ی 53)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمود: وَ إِیَّاکَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِیهِ أُسْوَةٌ.

بپرهیز از ویژه سازی (انحصار طلبی) در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند. (نهج البلاغه، نامه ی 53)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بیت المال:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد یا برای استفاده صاحبش اجازه بدهد و همچنین استفاده ‏و‏ تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر باشد. بنابراین در عرصه انتخابات برای تبلیغات نامزد و کاندیدای خاصی حرام است از بیت المال و اموال عمومی بر خلاف مقررات استفاده شود. کسی که مرتکب این گناه شود ضامن و مدیون است.
2. واسطه شدن برای دیگران در جهت استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز‌ شراکت در جرم ‌و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس ‌اداره‌ای اموال ‏عمومی را مثل اینکه ماشین یا مکان یا وسایل اداره یا ‏نیروهای ‏اداری را در اختیار دوستان یا بستگانش قرار دهد که برای کاندیدا یا نامزد خاصی تبلیغ کنند. .)آیت ‏الله سیستانی، استفتائات، اقتباس از ‏س 342 و 341 ؛ استفتائات، مکارم‏، ج3 ‏س‏1520 ؛ اجوبه رهبری س 1965و1966و1961 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831-583)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح،شجاعت است :
امام علی علیه السلام فرمودند: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ صَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ»؛ (نهج البلاغه، خطبه متقین.) خدا در وجود آنان بزرگ و غیرخدا در منظر آنان کوچک است.
نماینده در موضع گیریها و اظهار نظرهای خود، از هیچ منصب و مقامی هراس نداشته باشد ونترسیدن از همه چیز مثل گروه ثروتمندان، دشمنان مثل آمریکا؛ پول ومقام و... باشد
امام خمینی در این زمینه فرمودند: سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید،کسانی که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند،نه از افرادی باشند که اگر روس و امریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسد،باید بایستند و مقابله کنند»(صحیفه نور، جلد18، ص198)
امام خامنه ای حفظه الله: «امام رحمه الله بارها اسم مدرس را می آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ خصوصیت عمده مدرس این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب گری در او اثر نمی کرد.»( بیانات در دیدار کارگزاران حج 26/11/1378)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ی شبکه های مجازی:
1. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال و هم امکان استفاده حرام دارد اگر کسی فقط برای استفاده حلال مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم‌السلام یا دفاع از مومنین و مظلومین جامعه اسلامی و یا حتی در این زمان ما تبلیغ از کاندیدای اصلح و مانند اینها، کار بسیار پسندیده و خوبی می باشد ‏که از اجر الهی بهرمند می‌شود.‌
2. اما استفاده از این امکانات در کار حرام جایز نیست؛ به عنوان مثال:
الف: استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود؛ و جوانان عزیز توجه داشته باشند کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد و پگیری اینگونه اشکالات و شبهات دشمنان دین نتیجه ای جز سستی و ضعف دینی و انحراف ندارد.
ب: متاسفانه در فضای مجازی دروغ و تهمت و اهانت و غیبت های فراوانی مشاهده می شود و از مطلبی که به صحتش اطمینان نداریم، به عنوان یک مطلب درست نشر داده می شود که این کار گناه و معصیت است. مثلا در همین ایام انتخابات نباید نسبت به یک نامزد انتخابات مطلبی که صحتش ثابت نیست را نشر دهیم یا در مقام نقد نامزدی، از عبارات توهین آمیز استفاده شود، که باید مراقب باشیم در تبلیغ یا دفاع از نامزد خاصی، دچار گناه نشویم.
خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. توجه به مردم و برخورد محبت آمیز با آنان
حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند « مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی »( نهج البلاغه , نامه , 53)
2. امانتداری
از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیت های اجتماعی و سِمت های مختلف حکومتی که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می باشد، در ردیف امانت های سنگین به شمار می آید. آن حضرت در نامه خود به یکی از کارگزارانش می نویسد: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» (نامه 5 نهج البلاغه) همانا این مسئولیت و پُست تو، برایت طعمه نیست [که از آن به نفع خود و اطرافیانت بهره گیری]؛ بلکه امانتی بر عهده توست.
آنان نباید آن جمله از سوگندنامه خود را از یاد برند که می گوید: «من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم که... ودیعه ای را که ملت به من سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم.» (اصل67 قانون اساسی)
خداوند متعال یکی از شاخص ترین صفات مؤمنان حقیقی را امانتداری و عمل به پیمان ها می داند و می فرماید: «وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»؛ [مؤمنان راستین] کسانی هستند که به امانت ها و پیمان هایشان وفادارند.
نمایندگی مردم، پیمان مقدسی است که یک وکیل مجلس با موکلین خود می بندد و وکیل مؤمن و متعهد هیچگاه پیمان شکنی نمی کند.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 12 ص: 228)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند‏: مَنْ‏ بَهَتَ‏ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ.‌.. .

هر کس به مومنی تهمتی بزند، یعنی عمل ناروایی را که انجام نداده به او نسبت دهد خداوند او را بر تلّی از آتش عذاب خواهد کرد. (وسائل الشیعه، ج 12 ص: 228)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تهمت:
1. یکی از گناهانی که امنیت اجتماعی را از بین برده و احساس بدبینی را در جامعه افزایش می دهد گناه بزرگ تهمت زدن است که در آیات و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است.
2. معنای تهمت این است که عیبى را به کسى نسبت دهیم در حالی که آن عیب را نداشته باشد. مثل اینکه انسان به کسی سوء ظنی داشته باشد و آنرا برای دیگران اظهار کند در حالی که واقعیت ندارد یا هنوز ثابت نیست. البته اگر عیبی هم ثابت باشد از جهت گناه غیبت، حق بیان عیب را ندارد مگر اینکه از موارد مجاز غیبت باشد(مثلا در مقام مشورت دادن باشد) . (توضیح المسائل جامع ،سیستانی م 2224)
3. در حرام بودن تهمت فرقی بین افراد و شخصیتها وجود ندارد بنابر این انسان نمی تواند به بهانه انتخابات یا تبلیغ و ترویج از کاندیدای مورد علاقه ی خودش نسبت به نامزد دیگری یا طرف داران آن نامزد مرتکب گناه بزرگ تهمت بشود و انسان چنانچه مرتکب این گناه بزرگ شود باید توبه کند و به تصریح برخی مراجع از جمله امام خامنه ای علاوه بر توبه باید حلالیت هم بگیرد. (مخالف: حضرت امام، آیت الله سیستانی: رضایت لازم نیست.) (مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
خداوند متعال توفیق شناخت و انتخاب کاندیدای اصلح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح ساده زیستی است :
1. ساده زیستی
یکی از معیارهای انتخاب اصلح، ساده زیستی و دوری از تجملات و تشریفات است.
همانطوری که حضرت علی علیه السلام فرموده است: «اولئک اخف علیک مؤونه» (نامه 53 نهج البلاغه)
امام خمینی رحمه الله علیه در مورد کاخ نشینی فرموده است: «آن روزى که رئیس جمهور ما خداى نخواسته، از آن خوى کوخ‏نشینى بیرون برود و به کاخ‏نشینى توجه بکند، آن روز است که انحطاط براى خود و براى کسانى که با او تماس دارند پیدا مى‏شود. آن روزى که مجلسیان خوى کاخ‏نشینى پیدا کنند خداى نخواسته، و از این خوى ارزنده کوخ‏نشینى بیرون بروند، آن روز است که ما براى این کشور باید فاتحه بخوانیم‏» (صحیفه امام؛ ج17، ص376)
حضرت علی علیه‌السلام به مردم بصره فرمود: «ای مردم بصره، بر من خرده مگیرید (سپس به پیراهن خود اشاره کرده و فرمود): این از دستبافت‌های همسر من است(بحار، ج40، ص325)
مقام معطم رهبری فرمودند»:بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل پرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و اسراف سوق خواهد داد…. یکی از اساسی ترین کارها برای اینکه جلوی اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اشرافیگری نباشند. چطور میتوانیم اگر خودمان اهل اسراف باشیم، به مردم بگوئیم اسراف نکنید؛ «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ»(بقره/۴۴)؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ»(صف/۲و۳). اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادی انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمی است.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار الانوار (ط-بیروت) ج 72 ص: 226)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله که فرمودند‌: مَن اُذِلَّ عِندَهُ مُؤِمنٌ وَ هُوَ یَقدِرُ علی أن یَنصُرَهُ فَلَم یَنصُرْهُ اَذَلَّهُ اللهُ یَومَ القِیامةِ عَلی رُؤُسِ الخلائِق.

کسی‌که در نزد او مؤمنی خوار و محقّر گردد و او بتواند وی را یاری دهد و یاری نکند‏ خداوند او را در روز قیامت در برابر همة خلایق خوار و ذلیل خواهد نمود. ( بحار الانوار (ط-بیروت) ج 72 ص: 226)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حرمت مومن:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ توهین و خوار کردن و کوچک کردن و تحقیر مومنین است.
2. در عرصه انتخابات نقد کردن یا بیان عیوب علنی فرد برای بصیرت افزایی اشکالی ندارد بلکه در جای خودش لازم هم هست اما توهین به کاندیدا یا نامزدی‏که‏ مورد‏ علاقه ‏شما نیست، حرام است.
3. اگر فردی به کاندیدا یا نامزد مورد علاقه شما توهین یا بی‌احترامی کند انسان نمی تواند مقابله به مثل کند و او هم توهین و بی احترامی کند؛ بلکه در صورت وجود شرایط، نهی از منکر صورت بگیرد. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات اردیبهشت 1396، سوال 18) ؛ منهاج الصالحین ج‌1 م‌29 ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات، استفتائات اهانت ؛ رساله آیت ‏الله ‏مظاهری ص 493)
خداوند متعال توفیق انتخاب کاندیدای اصلح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. ولایت پذیر بودن
همانطور که حضرت علی علیه السلام فرموده است: «و والی الامر علیک فوقک (نهج البلاغه، ترجمه دکتر شهیدی ، نامه 53 ) یکی از مسلمات و مبانی جمهوری اسلامی مسئله ولایت فقیه می‌باشد که باید از اول تا آخرین روز زمان ریاست جمهوری‌اش از ولی فقیه اطاعت کند.
پس مردم باید توجه داشته باشند که یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب اصلح، ولایت پذیری کاندیداست و آن را می‌توان از طریق پرسش از متخصصین اهل فن و همچنین مراجعه به سابقه کاندیدا تا حدی تشخیص داد.
امام خمینی(ره) هم به این مسأله خیلی تاکید داشتند و فرموده‌اند انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و هدف اصلی ایشان از نهضت و انقلاب احیاء و اجرای احکام اسلامی است و این زمانی عملی می‌شود که رئیس جمهوری از ولی فقیه تبعیت کند و در همه کارها تحت نظر حاکم اسلامی باشد تا کارهای بر خلاف اسلام انجام نگیرد چون از نظر ما ولی فقیه ادامه امامت و رسالت می‌باشد و به همین خاطر تبعیت از آن لازم و ضروری است.
2. تبعیت از قانون
حضرت علی علیه السلام هم فرموده است: «و اتباع ما امر به فی کتابه(نامه 53 نهج البلاغه)
حاکم اسلامی در زمان غیبت کبرا ولی فقیه است، برای اطاعت از ولی فقیه که ادامه امامت و رسالت است باید به سراغ قرآن و دستورات آن رفت. قرآن راه اطاعت خدا را مشخص کرده است و هم چنین راه را برای اطاعت از پیام و کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هموار ساخته است.
امام خمینی رحمه الله علیه حکومت اسلامی را حکومت قانون می‌دانند و به تبعیت از قانون تاکید داشتند و فرمودند «در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانون هم قانون خداست. قانونی است که از روی عدالت الهی پیدا شده است. قانونی است که قرآن است، قرآن کریم است و سنّت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل کنیم. فرقی ما بین اشخاص نیست در قانون اسلام. فرقی ما بین گروه‌ها نیست» (صحیفه امام، ج9 ص 425)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می‌فرمایند: ... مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِیحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ‏ جُهْدِهِمْ‏ وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ فِیهِم‏... .

از حقوقی که خداوند متعال بر بندگان واجب کرده، خیرخواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره انتخابات:
1. یکی از وظایف مهمِّ شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در انتخابات و رأی دادن به فرد اصلح می باشد. رأی سفید هم چنانچه سبب شود که فرد اصلح انتخاب نشود و موجب تضعیف نظام اسلامی گردد یا به هر جهتی رأی سفید سبب تضعیف نظام اسلامی گردد، کفایت از وظیفه نمی کند.(آیت الله مکارم: آیا عدم شرکت در انتخابات از نظر دینی اشکال دارد؟ اگر این گونه است انداختن رأی سفید چه حکمی دارد؟ جواب: شرکت نکردن در انتخابات جایز نیست و اگر به شخص خاصی اعتماد نکردید می توانید رأی سفید بدهید؛ ولی تا جائی که ممکن است رای سفید ندهید.) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژ ایام انتخابات؛ مکارم، سایت، استفتائات، انتخابات)
2. مردم بایستی افراد شایسته را شناسایی کنند مثل اینکه با مطالعه سوابق کاندیدا به شایسته بودن آنها اطمینان حاصل شود و یا اینکه به افراد مومن و مطمئن و متعهد و انقلابی که قدرت تشخیص دارند، مراجعه شود و از راهنمایی آنها چنانچه اطمینان حاصل شود، کافی می باشد. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات، اردیبهشت96 ، سوال 10 ؛ سایت مکارم، استفتائات، انتخابات)
3. آنچه امروزه مطرح است اینکه برخی از گروهها برای معرفی نامزدها لیست و فهرست نامزدهای انتخاباتی ارائه می دهند چنانچه معرفی کنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند، کفایت می کند البته اگر برای خود انسان، حجت شرعی بر خلاف معرفی این افراد باشد، باید طبق همان حجت شرعی عمل شود. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات، اردیبهشت96 ، سوال 12)
خدایا خدمتگزاران به نظام و مکتب تشیع را نصرت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم اجمیعن)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. رسیدگی به حال محرومین و مستضعفین:
خداوند متعال در سوره انسان آیه 8 یکی از ویژگی‌های امیرالمؤمنین علیه السلام ، جانشین، وصی و برادر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را بیان می‌کند و می فرماید : « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» از روی محبت به مسکین ، یتیم و اسیر طعام می‌دهند
خداوند متعال در این آیه شریفه ویژگی کمک به محرومین را جزو شعائر دین مبین اسلام معرفی می‌کند. خطاب این آیه شریفه همه مسلمانان بویژه مسئولین و حاکمان می‌باشند. مسئولین جامعه اسلامی برای پیاده کردن دستورات اسلام باید به چنین شیوه تربیتی پایبند باشند. افراد اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی علیه السلام باید نگاه ویژه به محرومین و برطرف کردن نیازمندیهای آن‌ها داشته باشند، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است. حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در طول عمر شریفشان همواره به توجه به پابرهنگان و ضعفا و مستضعفین جامعه تأکید داشتند و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای‌(حفظه‌الله) نیز بارها در بیاناتشان مسئولین را از بی‌توجهی به این مقوله و زراندوزی و ثروت‌اندوزی برحذر داشته اند.
آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ این همه هزینه هایی که توسط برخی کاندیداها انجام می شود چه کسی، از کجا و با چه هدفی آن‌ها را تامین می‌کند ؟ آیا این هزینه ها، آن کاندید را وام‌دار مراکز قدرت نخواهد کرد؟

2. شجاعت:
این صفت یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام دارای این صفت هستند. شجاعت یعنی ایستادگی در برابر کلیه موانع راه اعم از ایستادگی در برابر دشمنان، زراندوزان و مفسدان اقتصادی، مدیران فاسد، ایستادگی در برابر موانع پیش‌روی کاری، راه‌اندازی و توسعه پروژه‌های با ریسک‌های بالا و مورد نیاز کشور و .... همه این ویژگی‌ها در صفت شجاعت یافت می‌شود. صفتی که دارنده آن می‌تواند رسالت بزرگ الهی را که همان نشر و تبلیغ اسلام حقیقی در دل انسان‌هاست با عمل و تلاش مجاهدانه و مجدانه‌اش به انجام رساند.
از این رو خداوند متعال در سوره احزاب آیه 39 می فرماید : « یَخْشَوْنَهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»
از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند »
با عنایت به اینکه رسالت نظام مقدس ج.ا.ا صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست. نماینده مردم در این نظام نیز یعنی مبلّغ دین خدا که در این راه نباید ذره‌ای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد. چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار الانوار (ط-بیروت)، ج 69 ص: 263)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إِیَّاکُمْ وَ الْکَذِبَ فَإِنَّ الْکَذِبَ یَهْدِی‏ إِلَى‏ الْفُجُورِ وَ الْفُجُورَ یَهْدِی إِلَى النَّار.

از دروغ بپرهیزید، زیرا دروغ انسان را به بدیها مى‌کشاند، و بدیها انسان را جهنمی می‌کند. ( بحار الانوار (ط-بیروت)، ج 69 ص: 263)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره دروغ:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ دروغ است دروغ یعنی خبر دادن از چیزی که واقعیت ندارد. در این حکم فرقی ندارد دروغ را بگوید یا بنویسد یا اشاره کند.
2. در آستانه انتخابات هستیم، یکی از مصادیق دروغ، وعده دروغ دادن است یعنی انسان به چیزی وعده بدهد که می داند نمی تواند به وعده داده شده عمل کند مثال بزنیم: مثلا تعمیر کاری، تعمیر وسیله ای را برای زمان خاصی وعده می دهد در حالی که می داند در آن زمان نمی‌تواند کار را آماده کند، ولی (برای اینکه مشتری از دست ندهد) به دروغ وعده می دهد چنین وعده ای حرام است یا مثلا در همین عرصه انتخابات؛ اگر کاندیدایی یا کسانی که برایشان تبلیغات می کنند؛ مردم را به چیزی که می دانند، توانایی عمل به آن را ندارند وعده بدهند، به نظر همه فقها این مصداق دروغ و حرام است و البته بدانیم که همین وعده های عملی و غیر عملی می تواند یکی از ملاکهای انتخاب اصلح باشد به اینکه ببینیم چه کسی به دروغ دنبال جمع کردن مشتری برای خودش است و چه کسی راستگو و درستکار است. (رساله آموزشی، ج2 ، درس: 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 38 ؛ مکارم: وعده دروغ اگر مشتمل بر خبری باشد مثلا بگوید فردا خدمت شما می آیم، دروغ است. استفتاء کتبی به شماره 133681 )
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرمایید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. ولایت‌پذیری:
خداوند متعال درسوره نساء آیه 59 می فرماید: : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی‌الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا » ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول صلی الله علیه و آله و سلم اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشید به حکم خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باز گردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید ...
در روزگار کنونی که صف ظالمین و مستکبران عالم با طرفداران مظلومین و مستضعفین کاملاً مشخص شده و هر کسی اگر بدون غرض‌ورزی و منصفانه مسائل و موضوعات روز را رصد کند پی به این جبهه‌بندی می‌شود. لذا اگر نمایندگام ملت قرار است در جبهه حق و برای تعالی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم تلاش کنند، نباید با تکیه بر اصول اسلامی که مهم‌ترین پایه آن ولایتمداری وتبعیت از ولایت فقیه است، عمل نمایند؟ اگر قرار باشد هر نماینده‌ای بعد از انتخاب خود با تصمیم شخصی و نظر خودخواهانه اعمال سیاست نماید، آیا چنین وضعیتی رفتار منافقانه و بازی در زمین دشمن نخواهد بود؟
2. دشمن ستیزی:
خداوند متعال در سوره فتح آیه 29 می فرماید:"مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ...." محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر خداست؛ و کسانى که همراه اویند، در برابر صاحبان جبهه کفر، سختگیر و میان خود مهربانند..."
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دشمن ستیز بود، جانشین آن بزرگوار علی علیه السلام شهرت عام در دشمن‌ستیزی داشت، جانشینان و امامان بعدی نیز بر اثر ایستادگی در این مسیر به شهادت رسیدند. علما و صلحای تابع این ائمه بزرگوار نیز در طول تاریخ رشادت‌ها و پایمردی‌ها کردند تا این خط استوار باقی بماند. خمینی روح خدا نیز با تأسی به پیامبر و امامانش در برابر مستکبری شرق و غرب عالم ایستاد و توانست حکومت علوی را در این سرزمین برقرار کند و در زمان حال امام خامنه ای (سید علی) پرچم‌دار مبارزه با استکبار جهانی در میان ملت‌ها شناخته می‌شود. نماینده چنین نظامی واین ملت سلحشور و عزتمند باید فردی باید از جنس همین ملت، ایستاده و دندان فشرده در برابر دشمن برای گرفتن حق خود و بریدن طمع جهانخواران از این سرزمین.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود.) (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا محرک شهوت یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است. (صرفا جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است.) (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تولد حضرت امام خمینی(1320ه ش)
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code