عدالت خدا و بیماری کرونا

حدیث با موضوع

توضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
عدل به معنای این است که هرچیز را درجای خود قرار دهد(فرهنگ معین، واژه عدل.)
برخی از عواملی که در زندگی انسان بوجود می آید و ما آن را بلا میدانیم مانند زلزله ، فقر ، قحطی و … اسباب و عواملی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود ؛
1-جهان هستی دار آزمایش و امتحان است و خداوند به وسیله برخی از این امور انسان ها را آزمایش میکند.
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین (155 بقره) قطعا شما را به مقدارى از ترس ، گرسنگى ، کاهش اموال و نفوس و کمبود محصولات امتحان خواهیم کرد ، صابران را مژده بده (که پیروزى در پى آنهاست).
2-بسیاری از مشکلات و بیماریها نتیجه عملکرد خود انسان است(ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ (نساء / 79 )،مثلا: به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک و گوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود
3-بخاطر ظلم انسان ها نسبت به یکدیگر باشد:مثلا :ممکن است این ویروس کرونا ساخته آزمایشگاهها باشد؛چنانکه تعدادی از مسئولین کشورها گفته اند
4-این امور ابزاری برای تنبه و بیداری انسان ها و نجات آنها از فرو رفتن در امور مادی و فراموش کردن انسانیت و بندگی است.
5-یکى دیگر از فلسفه بروز بلاها، درک وجود نعمتهاست،مثلا قدر راه رفتن در محیط آزاد، رفتن به منزل ارحام؛ تفریح، بغل کردن اعضای خانواده و.. را بخاطر این ویروس بدانیم
6- برخی بلاها نتیجه برخی از گناهان بشر باشد: امام رضا فرمود:“هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد” –(بحار الانوار،ج70 ص354)
نکته نهایی اینکه : معمولا ما ان چیزی که به ضررماست را شر میدانیم،ولی ملاک شر بودن برای کل جهان هستی است نه فقط ما؛ مانند اینکه یک مادّه شیمیایى ممکن است براى ما سمّى مهلک محسوب شود ، در صورتى که ممکن است براى دیگرى دارویى حیاتبخش باشد و بالعکس … آنچه خداوند آفریده است شر مطلق نیست بلکه به خاطر اینکه موجب خلأ و کمبودی از انسان می شوند آنها را شر می شمارد. از طرفی انسان می تواند این کمبودها و بیماریها را براحتی جبران کند. ثانیاً : وجود این موجودات در جهان ماده یک امر اجتناب ناپذیری است زیرا تکامل جهان ماده مرهون این موجودات ناسازگار است. زیرا ناسازگاری این موجودات باعث حرکت و فعالیت می شود.
چه بسا چیزی برای ما ناخوشایند باشد ولی به سود ما باشد و بالعکس.
خداوند در قرآن می فرماید: شاید چیزى را ناپسند دارید حال آنکه براى شما خوب است و شاید چیزى را دوست بدارید حال آنکه براى شما بد است خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید (بقرة / 216)
خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

اعتقادی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code