بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نور آیه 19

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در سوره نور آیه 19 می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ‏.

آنان که دوست دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی‌خواهند بود.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از ‏گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
نکته: همانطور که مستحضر هستید امشب اولین شب جمعه ماه رجب است که به نام لیلةالرغائب نامگذاری شده است که اعمال و مستحباتی دارد، که به مفاتیح مراجعه شود؛ و عزیزانی هم که قصد بجای آوردن نماز منقول در این شب را دارند انجام ان بعد از نماز جماعت عشاء نیز بلامانع است و برای کسب فضیلت و به امید ثواب انجام شود.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام جواد علیه السلام در توصیف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: «اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است ( الاحتجاج،ج2،, ص 449)
برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ–همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود
ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براىظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهور است.
ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهور مى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهور کند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهور مى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم .
دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب لیله الرغائب
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، النص، ص: 482)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت هادی علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ... مَنْ أَطاعَ اللّهَ یُطاعُ، وَ مَنْ أَطاعَ الْخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ الَمخْلُوقینَ... .

هر کس خدوند متعال را اطاعت کند، مردم از او اطاعت کنند، و هر کس مطیع آفریدگار باشد، باکى از خشم مخلوقین ندارد. (تحف العقول، النص، ص: 482)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مهمترین مسائل اسلامی توجه به تربیت دینی فرزندان و مراقبت بر مسائل تربیتی اولاد است که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پررنگ تر می باشد. و پدران عزیزان زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند.در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم:
1. تمرین دادن کودکانی که خوب و بد را متوجه می شوند بر تمامی عبادتها، مستحب است. البته باید به گونه ای انجام شود که موجب بیزاری بچه از نماز یا عبادات دیگر نشود.
2. اگر معلم فرزند انسان یا محل آموزشی سبب انحراف اخلاق یا اعتقادات فرزند شود بر پدر و سرپرست فرزند، حرام است که فرزندش را زیر نظر چنین معلمی یا چنین مرکز آموزشی قرار دهد.
3. پدر، فرزند نابالغ خودش را باید از هر آنچه سبب فساد اخلاق و عقایدش می شود، حفظ کند لذا اگر فرزند انسان به شبکه های مجازی دسترسی دارد و با مسائل خلاف و حیا سروکار دارد، یا دوستان منحرفی دارد باید او را بدرستی راهنمایی کند.
در پایان عرض می شود که بیشترین تاثیر تربیتی رفتار پدر و مادر است امیدواریم رفتار اسلامی و دینی داشته باشیم که الگوی مناسبی برای فرزندان باشیم.
خداوند فرزندان صالح و سالم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شهادت امام هادی علیه السلام- روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باعرض تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام
برخی از فضایل امام هادی علیه السلام عبارتند از:
1. ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی علیه السلام ، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502)
2. تلاش و کار: «علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن علیه السلام را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216)
3. انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج8 ص: 99)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت هادی علیه السلام. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی مفصل در بیان فضیلت ماه رجب می فرمایند: ... لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ جُمُعَةٍ فِیهِ، فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ... .

از (دعا کردن در) اولین شب جمعه ی ماه رجب غافل نشوید، چرا که (آنقدر در آن شب دعاها مستجاب می شود که) ملائکه الله آن را شب هدیه های بزرگ و ارزشمند نام گذاری کرده اند. (وسائل الشیعه، ج8 ص: 99)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

از امام باقر علیه السلام اینگونه نقل شده که حضرت فرموده اند: اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می نامند، در مفاتیح می فرمایند برای این شب نمازی با فضیلت بسیار از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله، وارد شده و کیفیت آن به این صورت است:
پنجشنبه اول ماه رجب را روزه می گیرد و شب جمعه بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود (6 نماز دو رکعتی) و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، 70 بار ذکر(اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله)گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذکر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة و الروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة و الروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. (مفاتیح نوین ص608)
نکته 1- کسانی که توفیق شرکت در نماز جماعت مغرب و عشاء را دارند انجام این نماز بعد از نماز عشاء مانعی ندارد
نکته 2: اصل روزه در تمام روزهای سال - غیر از روزهایی که روزه در آن حرام و یا مکروه است – استحباب دارد، اما نسبت به برخی از ایام تاکید ویژه ای در روایات شده است و فقها هم نسبت به آن فتوا داده اند؛ یکی از آن موارد سه روز در هر ماه است و آن: پنج‌شنبه اول و پنج‌شنبه آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه،
در مورد روزه مستحبی لازم است دقت شود اگر فرد روزه قضا دارد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر روزه قضا دارد به نیت روزه قضا بگیرد خداوند انشاء الله ثواب روزه مستحب را عنایت می فرماید.
دعاها و اعمال مستحب دیگری نیز برای ماه رجب نقل شده که در مفاتیح می توان مطالعه نمود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت امام هادی علیه السلام-
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام
برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام را خدمت زوار گرانقدر تقدیم میکنیم.
1. ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت، بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد، کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ و ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش‌های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز.
2. مبارزه با انحرافات مانند غالیان که، نسبت الوهیت و خدایی به ائمه علیه السلام میدادند. وصوفیان که ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام می‌ایستادند.
3. تربیت نیرو و افراد شایسته امام علیه السلام ، نیروهایی را که استعدادهای لازم داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت می‌فرمودند. مانند : عبدالعظیم حسنی و عثمان بن سعید عمری.
4. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه .
خداوند متعال ما را با معارف ناب اهل بیت آشناتر بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت امام هادی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى (ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که یکی از یاران امام هادی علیه السلام خدمت آن حضرت رسید و حضرتش به ایشان فرمودند: إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ... .

حرام رشد و نموی ندارد، اگر هم داشته باشد برکتی در آن نیست. (کافى (ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خرید و فروش و نگهداری برخی کالاها باطل و حرام است:
1. خرید و فروش و نگه داری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل قمار، کتب و مجلات و سی دی های منحرف کننده و ضد اخلاق. وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر (اجوبه الاستفتاآت سوال447؛ آیه الله سیستانی، رساله جامع سوال135؛ استفتئات امام، ج2ص8س13و14؛)
2. خرید و فروش و نگهداری وسایلی که ترس این باشد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره (البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیر حرام باشد باز هم استفاده‌اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی‌دارد.) (اکثر‌مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055 ؛ مسائل جدید ج1 ص71 ؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
3. خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشیهای موبایل فقط در صورتی استفاده از آنها جایز است که در راه حلال استفاده شود. (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15)
خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)
«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و از یک احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.
در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق علیه السلام فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه علیهم السلام عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)
در توقیعی از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175)
خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال، النص، ص:42)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام در روایتی در فضیلت نماز شب می فرمایند: صَلَاةُ اللَّیْلِ‏ تُحَسِّنُ‏ الْوَجْهَ‏ وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِی الدَّیْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ.

نماز شب چهره را زیبا، و اخلاق را نیکو، و بوى بدن را پاک و خوش، و روزى را فراوان، و بدهکارى را أداء، و همّ و غم را بر طرف می سازد، و دیده را جلا می دهد. (ثواب الاعمال، النص، ص:42)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نافله شب:
1. یکی از فرصتهای بسیار خوب برای بندگی، ماه رجب است و از جمله اعمالی که سفارش بسیار زیادی بر آن شده نماز شب است که یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر خوانده می شود؛ البته در قنوت نماز وتر به نظر اکثر فقها استغفار و دعا کردن چهل مومن و مانند آن، استحباب دارد و اگر کسی اینها را ترک کند، باز هم نماز شبش صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836)
2. وقت نافله شب به فتوای اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است؛ (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: اول وقت ادای آن از اول شب آغاز می شود یعنی اگر بعد از نماز عشا، نافله شب را انجام دهد، در وقت واقع شده است و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد.) اما هرچه نزدیکتر به اذان صبح خوانده شود فضیلتش بیشتر است.
3. مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505)
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏کنم»( من‏لایحضره‏الفقیه، ج3، ص 481)
3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، زدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم علیه السلام نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3)
4. باید سبک زندگی را تغییر داد؛ و از اسراف و راحت‌طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی ( ط الاسلامیه) ج6 ص:433)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت باقر العلوم علیه السلام در روایتی فرزند بزرگوار ایشان حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بَیْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِیهِ الْفَجِیعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِیهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا یَدْخُلُهُ الْمَلَکُ.

خانه ای که در آن غنا و موسیقی (حرام) باشد از بلای ناگهانی در امان نیست و در آن خانه دعا مستجاب نمی شود و ملائکه بر آن خانه وارد نمی شوند. ( الکافی ( ط الاسلامیه) ج6 ص:433)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل ‏کند و به سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی صداها حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع صدایی که از دستگاههای موسیقی نواخته می شود یا آواز آوزه خوان در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی یا آوازی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می‌باشد حرام است، هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد. اما اگر شک دارد، گوش کردن آن مانعی ندارد.
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
4. در حرام بودن موسیقی حرام فرقی بین انواع آن از قبیل موسیقی سنتی و غیر سنتی، ایرانی و غیر ایرانی، نمی باشد. (استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ؛ اجوبه س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ؛ رساله جامع م2228 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س996 و998و1018 ؛ استفتائات بهجت ج4 س6310 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س987 ؛ وحید سایت استفتائات س457)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تبریک ایام ولادت امام باقر علیه السلام
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر علیه السلام را از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقرالعلم بقراً: شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر علیه السلام را خدمت شما عرض میکنیم:
1-حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام علیه السلام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 473)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک حلول ماه رجب و میلاد حضرت باقر العلوم علیه السلام از حضرتش روایت شده که فرمودند: مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ یَوْماً وَاحِداً مِنْ أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ آخِرِهِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّهَ وَ جَعَلَهُ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ... .

هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، از اوّل یا وسط یا آخر ماه باشد، خداوند متعال بهشت را بر او واجب کند روز و قیامت با ما هم درجه‏ اش‌سازد. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 473)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اعمال ماه رجب:
1. روزه گرفتن در اول ماه رجب بلکه در تمامی ایام ماه مستحب است اما توجه شود کسی‌که دارای روزه قضا هست نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه بگیرد و به نظر اکثر مراجع کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته دارای روزه قضا می باشد لازم است(فتوا یا احتیاط) که تا رمضان سال‌جدید قضای روزه خود را بگیرد. (حضرت امام، گلپایگانی، رهبر معظم انقلاب، وحید‌: احتیاط واجب. فاضل مکارم‌: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب.) (عروه، روزه، فصل فی احکام القضاء، م18؛ منهاج، م1047؛ رهبری، سایت، روزه، س273)
2. غسل کردن در اول ماه رجب سفارش شده، که روش انجام غسلهای مستحبی با غسلهای واجب تفاوتی ندارد.
3. احیا و شب زنده داری در امشب و استغفار کردن در این ماه سفارش شده است.
4. دعا و نماز های مختلفی در این ماه وارد شده است که برای اطلاع از جزئیات آنها به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
خداوند متعال به برکت مولود امشب به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ولادت امام باقر علیه السلام
مقام معظم رهبری فرمودند:«اگر مسئولان و مردم بتوانند ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. ۹۵/۶/۲۸»
کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد و اتاق جنگ دشمن، وزارت خزانه داری آمریکاست و حجم زیادی از تجارت کشور وابسته به دلار است و از طرفی، دلار واحد پولی کشوری است که دشمنی درجه یک و دیرینه با کشور ما دارد و با اراده ای اندک می تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد.
یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقصادی جامعه ما، دلار آمریکاست که با حذف دلار از چرخه معاملات مثل کشورهای(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می توان تحریمها را بی اثر کرد و امام باقر علیه السلام در زمان خودشان با دستور حذف دینار روم (غرب آن زمان) جامعه را به سوی اقتصادی مستقل وخود کفا حرکت دادند که قضیه از این قرار بود که:
در زمان عبدالملک، سکه های رایج میان مسلمانان، سکه های رومی بود که برروی آن شعار مسیحیت نوشته شده بود وعبدالملک بعد از متوجه شدن دستور حذف آن نوشته ها را داد،ولی پادشاه روم از متوجه شدن حذف نوشته ها گفت:اگر دوباره چنین کنید توهین به پیامبر اسلام را درسکه ها ضرب خواهد کرد که عبدالملک از امام مشورت خواست که امام باقر علیه السلام فرمود: دستور بده درهم و دینارهای فراوانی با شعار اسلامی بسازند و از مردم بخواه تا از این پس با این سکه ها معاملات خود را انجام دهند و مبادلات اقتصادی را با سکه های رومی ممنوع و دارای مجازات اعلام کن.در ظرف چند ماه، رهنمودهای امام باقر علیه السلام بخوبی عملی گردید و سکه های اسلام در روابط اقتصادی به کار گرفته شد.آن گاه عبد الملک به پادشاه روم نوشت، اگر می خواهی تهدیدهایت را عملی کن!
پادشاه روم که از رواج سکه های اسلامی مطلع شده بود، عملی ساختن تهدیدهای خود را بی ثمر یافت و از آن صرف نظر کرد( تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ص 106 )
خداوند رزق حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص82)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ مَا تَحَبَّبَ‏ إِلَیَّ عَبْدِی بِأَحَبَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْه.

خداوند می‌فرماید هیچ بنده‌ای نمی‌تواند محبت مرا به خود جلب کند مگر اینکه واجبات مرا دوست داشته باشد (و به آن عمل کند.) (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص82)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (رساله مراجع م 701)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند؛ مثل اینکه برای نماز صبح دیر از خواب بیدار می شود و اگر وضو یا غسل انجام دهد تمام نماز یا بخشی از آن خارج وقت واقع می شود. اما بسیاری از مردم در چنین شرایطی هم، وضو یا غسل می گیرند که صحیح نیست.(جهت اطلاع: اما اینکه وضو و غسل در این فرض صحیح است تفاوت فتوا وجود دارد. عروه الوثقی، فصل فی التیمم، م29.) و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (رساله مراجع م 678و 679 ؛)
3. در تیمم علاوه بر کشیدن کف دست بر پیشانی و پشت دستها، کشیدن کف دست بر دو طرف پیشانی که به آن جبینین گفته می شود، واجب است. (رساله مراجع م 700)
4. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم ،لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. (رساله مراجع م 723)
خداوند متعال ما را آشنا به دستورات دین بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آن‌ها (مؤمنان) از آیین خود باز و آن‌ها را متزلزل سازد. (آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش می‌شود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1. مثال: گاه بیماری به گونه‌ای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت می‌کند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است.
2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمی‌تابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمی‌نشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه انفال آیه 41

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامَی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ.

(ای مومنان) بدانید هرگونه منفعتی به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى نزدیکان و یتیمان و مسکینان و در راهماندگان (از خاندان او) است، اگر به خدا ایمان آورده ‏اید. (سوره انفال، آیه 41)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1. کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق با شأن مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود.
2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود، سر سال به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. (توضیح المسائل مراجع م 1780)
3. کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درآمدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شأن باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود، به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد. (مشهور. مخالف: زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد.) (توضیح المسائل مراجع م 1781)
خداوند توفیق اداء وظیفه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا علیه السلام موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم(عیون، ج2، ص217)
چرا به امام رضا علیه السلام غریب می‌گویند؟اولا :لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین علیه السلام نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا علیه السلام؛ البته لقب غریب برای امام رضا علیه السلام توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا علیهم السلام نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا علیه السلام چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر و شهادت در غربت: همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا علیه السلام دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش: وکلای امام کاظم علیه السلام امامت امام رضا علیه السلام را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر علیه السلام زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیه السلام به عنوان فرزند حضرت: برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند: تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد علیه السلام را به عنوان جانشین معرفی کرده بود و جواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه السلام:بدون شک امام رضا علیه السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند.
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ.

هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است؛ باید توجه شود همانطوری که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا معامله نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355)
2. سود ربوی در سه مورد ممکن است بدست آید، یکی از آن موارد قرض است یعنی اگر به کسی قرض داده شود و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و منفعت شود حرام است و معنای شرط سود این است که قرض گیرنده ملزم به پرداخت سود باشد که اگر سود را پرداخت نکند مورد اعتراض قرض دهنده قرار می گیرد. (رساله مراجع، مساله 2283 ؛ تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011)
3. اگر انسان قرض بدهد و شرط کند که قرض گیرنده کارمزد واقعی و هزینه های قرض دادن را به قرض دهنده پرداخت کند به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای مانعی ندارد (صرفا جهت اطلاع: هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض شرط سود و هم شرط کارمزد، هر دو حرام است.) (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد)
تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1. دل کندن از غیر خدا: زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2. ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود .
3. زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code