بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از:
1. کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمت‌های الهی است، قرآن کریم در این باره می‌فرماید: خداوند قریه‌ای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان می‌رسید، آنان نسبت به نعمت‌های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42)
کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است.
2. اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمت‌ها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمی‌کند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54)
3. احتکار: پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هرکس کالای مسلمانان را احتکار کند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشکستگی مبتلا می‌کند.» (طب النبی صلّی الله علیه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
4. دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ می‌گویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم می‌کند.
5. تحقیر نعمت‌ها :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکننده‌ی آن نگریست، چه بسا نعمت‌های کوچکی که سبب و راهی به نعمت‌های بزرگ می‌شود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت می‌آورد.
امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
1.دوری از گناهان:بنابراین طبق حدیث نقل شده، شرط قبولی زیارت این است که گناهان قبل از سفر زیارتی را دوباره انجام ندهد
2.احساس آرامش قلبی و نشاط داشتن:یکی از نشانه ها این است که فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید: أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد) و زیارت نوعی ذکر خداست
3. داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راه‌ها آن است که انسان اعمال و عبادات و زیارتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم می‌آید که از خدای حکیم چنین کاری محال است
بنابرین فرد باید شرایط قبولی زیارت را داشته باشد ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد». (کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها)(التوحید صدوق،ص25) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده (انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط-الاسلامیه) ج4، ص: 11)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند:
أَرْضَاکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُکُمْ عَلَى عِیَالِه‏.

پسندیده‌ترین شما نزد خداوند متعال کسى است که به شایسته‌ترین نحو، به خانواده‌اش رسیدگى کند. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج4، ص: 11)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه همسر:
1. بر شوهر واجب است نفقه همسر دائمی خود را بپردازد و فرقی نمی کند زن فقیر باشد یا ثروتمند و اگر نپردازد به همسر خود مدیون می باشد. ( رساله مراجع ج2 م2412)
2. مرد باید خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای ضروری خانم را مناسب با شأن زن تهیه کند.(سیستانی: شأن زن بالنسبه به شوهر سنجیده می شود. مکارم: وسایل مورد نیاز زندگی مطابق با قدرت مرد تهیه شود.) (تحریرالوسیله ج3 فصل فی النفقات م8 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج3 م420 ؛ مکارم، استفتائات جدید ج1 م846 ؛ وحید منهاج ج3 قبل از مساله 1398 )
3. اگر شوهر مبلغی را روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر قرار می دهد و به خانم نمی بخشد خانم نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر آن را به دیگری هدیه یا صدقه بدهد. (تحریر الوسیله، کتاب نکاح، فصل فی النفقات مساله ۱۰،۱۱،۱۲)
4. برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند جایز نیست و اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع باید به حاکم شرع مراجعه کند. (رساله مراجع م 2416)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.
یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.
صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.
2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (ع) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عج) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد که زائر پس از اتمام ایام زیارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام کند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِیارَةِ قُبُورِکُمْ)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند:
مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً.

هر کس روز 25 ذی قعده (روز دحو الارض) ‏را‏ روزه بگیرد مثل کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است. ( وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دحو الارض یعنی روزی که اولین خشکی های زمین، از زیر آب بیرون آمد و گسترش یافت و مطابق بعضی از روایات نخستین جا سرزمین مکه و خانه کعبه بود، لذا مکه ام القری (مادر همه آبادی ها) نام گرفت.
برای شب و روز دحو الارض اعمالی ذکر شده مثل:
1. احیاء و شب زنده داری به عبادت و ذکر خداوند.
2. روزه گرفتن روز دحوالارض، بسیار فضیلت دارد به گونه ای که یکی از چهار روزی (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر، عید غدیر) است که در سال ممتاز شمرده شده و برای روزه آن در برخی روایات ثواب 70 سال روزه و یا کفاره 70 سال گناه ذکر شده. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید روزه قضا نیت کند و کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (رساله مراجع م 1714)
3. غسل کردن، کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.
خداوند متعال همه ما را مشمول عنایات خاصه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب دحوالارض
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2-ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج 2 ص: 112 ح1570)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام حدیث زیبایى را از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم روایت مى کنند که آن حضرت فرمودند:
ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّةٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ.

هیچ چیزى به شخص مرده هدیه نمى گردد و هیچ سوغاتى براى او برده نمى شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد. (مستدرک الوسائل ج 2 ص: 112 ح1570)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس، حمد، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است.
3. همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم ؛ که رد مظالم در جایی است که می دانیم میت به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد، مدرسه علمیه، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
4. برای خواندن قرآن و دعا برای مغفرت میت توصیه شده است تا می توانند در کنار قبر او حاضر شوند ولی در شرایط فعلی (شیوع بیماری) افراد در منازل خویش از این مهم غفلت نکنند
خداوند اموات جمع را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص296)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند:
...الزَّکَاةُ تَزِیدُ فِی‏ الرِّزْق‏ ... .

پرداخت زکات رزق و روزی انسان را زیاد می کند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص296)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زکات:
1. یکی از عبادتهای مالی پرداخت زکات مال است. که در زمان فعلی، مورد ابتلای بیشتر آن گندم و جو و کشمش و خرما هست که اگر به وزن خاصی برسد، با بودن شرایطی زکات واجب می شود. (رساله مراجع ج2 م1853)
2. مقدار زکات گندم و جو و کشمش و خرما به طریقه آبیاری آنها بستگی دارد. اگر برای آبیاری از آب باران یا قنات یا رودخانه بدون استفاده از پمپ و وسایل دیگر، استفاده شود؛ زکات آن یک دهم (۱۰درصد) است. و اگر با آب چاه و آب رودخانه به وسیله پمپ و وسایل دیگر آب یاری شود، زکات آن یک بیستم (۵ درصد) است.(مکارم: آب سد حکم آب رودخانه را دارد.) (عروه، فصل فی زکاه الغلّات الاربع م11 ؛ رساله مراجع ج2 م1875 ؛ رساله جامع م2500 ؛ هدایه العباد ج1 ص258 م1517)
3. انسان می‌تواند زکات را در هشت مورد مصرف کند از جمله فقیر؛ یعنی کسی که مخارج سال خود و افرادی که خرجشان به عهده اوست را مطابق با شأنش ندارد و کار یا سرمایه‌ای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند. یا بدهکاری که نمی‌تواند قرض خود را بدهد یا در اموری که منفعت عمومی دارد مثل مسجد هزینه کند. (رساله مراجع م1946و1947و 1925)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
-1 ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت موجب مى‌شود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مى‌خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
2- استمداد از ائمه برای حل مشکلات معنوی و مادی:بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه: در حل این مشکلات کمک می‌کند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است.
3-تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت: و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنان¬که پیامبر (ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت،قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282)
4-بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‌سازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، می‌فرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا(ع) می‌فرماید:هرکس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584).
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرمایند:
سَتُدفَنُ بضعةٌ منّی بأرضِ خراسان لا یزورُها مؤمنُ الا أوجبَ اللهُ له الجنةَ.

به زودی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می‏کند. (من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره زیارت:
1. برای زیارت آدابی نقل شده است، یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است و تلاش بر اینکه اعمال و کردار افراد بعد از زیارت مانند قبل از زیارت نباشد، بلکه بهتر و نزدیکتر به سیره امام علیه السلام باشد.
2. توبه یعنی انسان از گناه گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه در آینده داشته باشد ولی اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی رود بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده است یا بدهکاری به مردم دارد باید بدهیش را در صورت توانایی فورا برگرداند.
3. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:
1-شناخت امام(ع): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اعتقادبه زنده بودن امام: در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّی أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ کَما أَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَخُلَفآءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْیآءٌ، عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامی، وَیَسْمَعُونَ کَلامی، وَیَرُدُّونَ ‏سَلامی) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُون)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
تاریخ:25/4/99--نماز ظهر-موضوع: آثار زیارت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
-1 ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت موجب مى‌شود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مى‌خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
2- استمداد از ائمه برای حل مشکلات معنوی و مادی:بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه: در حل این مشکلات کمک می‌کند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است.
3-تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت: و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنان¬که پیامبر (ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت،قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282)
4-بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‌سازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، می‌فرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا(ع) می‌فرماید:هرکس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584).
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام. از حضرت جواد علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی فَلَهُ الْجَنَّةُ.

پاداش زیارت قبر پدرم بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت قبر مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام است که برخی روزها به عنوان ایام مخصوص زیارتی نامیده شده است و طبق برخی نقلها فردا روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام است.
2. به مناسب روز زیارتی، به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
وضو داشتن و ‏غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهوده و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکر گفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از آداب دیگر که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح به آنها اشاره کرده است.
3. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی، کتاب الاجاره، مسائل متفرقه، م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
4. در شرایط فعلی (شیوع بیماری) که توصیه به در خانه ماندن می شود زیارت از راه دور توصیه می شود که در منابع دینی استحبابش در احادیث وارد و تاکید شده است که زائر می تواند از همان منزل و همان شهری که هست با خواندن زیاتنامه و نماز آن از فیض زیارت بهره ببرد و با حضرت ارتباط بگیرد.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون، ج2، ص217)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام رضا(علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود:
« فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛

من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم (عیون، ج2، ص217)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چرا به امام رضا(علیه السلام) غریب می‌گویند؟
اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا(علیه السلام) چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام:بدون شک امام رضا علیه‌السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند:
...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... .

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند و این نکته قابل توجه عزیزانی که فکر می کنند کامل خواندن نماز در سفر بهتر است در حالی که اگر کامل نماز خواندن در سفر بهتر بود خداوند آن را برای معصیت کار خودش قرار نمی داد.
2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است مثل اینکه گاهی اوقات خود سفر، سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت امام رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، هدف گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کنند. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295)
3. نسبت به حکم کامل خواندن و شکسته خواندن در بازگشت از سفر معصیت هر کدام عزیزان به نظر مرجع تقلیدشان مراجعه کنند و در این فرصت کوتاه مجالی برای توضیح این مطلب نمی باشد. (حضرت امام: در برگشت از سفر اگر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد، باید نماز را شکسته بخواند. سیستانی: باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد. فرقی ندارد که برگشتن به تنهایی هشت فرسخ باشد یا نباشد. مکارم: اگر توبه کرده یا در بازگشت آلوده به معصیت نیست، باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که برگشت هشت فرسخ باشد.) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین مرقد منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا(ع) فرمودند:
ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:

«پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هرمؤمنی به زیارت او برود،خداوندبهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل زیارت امام رضا(ع) مخصوص شیعیان نیست،بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود:
- عایشه از پیامبر(ص) نقل می‌کند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج به‌جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمی‌کردی تا هفتاد حج برمی‌شمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341)
-علمای اهل سنت از از پیامبر(ص) نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265)
-ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ج1 ص: 128)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
....ثَلَاثٌ‏ لَمْ‏ یَجْعَلِ‏ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ.

سه صفت اخلاقی است که خداوند به احدى اجازه مخالفت با آنها را نداده است (خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا بدکار) نیکى به پدر و مادر، وفاى به عهد و أداى امانت. (خصال ج1 ص: 128)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره امانت:
1. اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.
2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد. (رساله مراجع م 2334)
3. اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339)
خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(ص)در مورد ثواب زیارت امام رضا(ع)فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَیَّ النَّار:

به زودی پاره‏ی تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‏کند، مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پیکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-رهایی از جهنم: رسول خدا(ص)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.»
2-استجابت دعا: امام رضا(ع) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562)
3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(ص) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234)
4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء.

فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد.
2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود.
سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟
در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست.) (اقتباس از عروه ج1 فصل فی افعال الوضوء م23 و 24 و 25 و 28 ، رساله مراجع م 249 و253 و 256 ، رساله آموزشی ج1 درس 13 ، تحریر، واجبات وضو م 16 ، منهاج الصالحین م90 ، سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها)
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضاعلیه السلام در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:

من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضایل فراوانی برای زیارت امام رضاعلیه السلام نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین علیه السلام: علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضاعلیه السلام می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code