بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با گرامیداشت ایام الله دهه فجر
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه علیهم السلام برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین علیهم السلام زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگی‌هایی نیاز دارد. امام خمینی رحمه الله علیه، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچم‌داری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیه السّلام) فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌کند(عقد‌الدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان حضرت امام خمینی (1357ه ش) ؛ انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی، حمایت از جبهه مقاومت و قدس شریف
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه توبه آیه 120

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن رض تبریک و بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ ...(در ادامه می فرماید) إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ.

هر قدمی که سبب خشم کفار گردد، ....به عنوان عمل صالح نوشته می شود. (سوره توبه، آیه 120)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی 22 بهمن:
1. تضعیف نظام اسلامی و هرکاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی شود، جایز نیست و گناه است.
2. اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند. (مکارم: همراهی و شرکت کردن در راهپیمایی 22 بهمن بر همه مسلمانان واجب است.)
3. یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور با شکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است؛ لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، باحضور با شکوه و قوت بخش، در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند. (سایت لیدر احکام دهه فجر س6 ، اجوبه س1397 ، سایت مکارم استفتائات احکام مناسبتها)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای، صلوات بر‌محمد وآل محمد.

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان حضرت امام خمینی (1357ه ش) ؛ انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی، حمایت از جبهه مقاومت و قدس شریف
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان، ((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 )
در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است.
خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است.
الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8)
ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64)
خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مى‏گویند؟!»(توبه/30)
ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مى‏بینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مى‏برد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مى‏شوند؟!»(منافقون/4)
بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد.
خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

انقلاب اسلامی، وحدت ملی، عزت اسلامی، حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه آل عمران آیه 103

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُواْ.

و همگی به ریسمان الهی تمسّک جویید و پراکنده نشوید.( سوره آل عمران آیه 103)

خداوند متعال
توضیح حدیثتوضیحات

مطالبی کوتاه درباره نفی سلطه بیگانگان:
یکی از وظایف تک تک مسلمانان نفی سلطه استکبار است چراکه بنابه فرمایش ولی فقیه در زمان کنونی، نظام سلطه با اصل و منطق و هویّت اسلام مخالف است -که فعلاً در رأس سلطه آمریکا قرار دارد –، بنابر این دشمنی آمریکا با کشورها نیست بلکه با منطق اسلام دشمن است؛ لذاست که تکلیف همه مسلمانان است در مقابل این سلطه طلبی بایستند.
حضرت آقا در ادامه سلاحهای دشمن را نیز در این جنگ برشمردند در آنجا که فرمودند:
"به نظر ما سلاحهای اصلی آمریکا ، 1- نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- 2- ایجاد تفرقه است، 3- ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، 4- ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها است، 5- دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید؛ این سلاحها از سلاحهای نظامی خطرناک‌ترند."
حضرت امام خامنه ای در ادامه علاج این دشمنی را فقط ایستادگی و مقاومت دانستند. و فرمودند: "خداوند متعال به پیغمبرش در مقابل این مشکلات فرمود: فَاستَقِم کـَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ استقامت، ایستادن. البتّه ایستادگی سختی‌هایی هم دارد، نه اینکه کار آسانی است؛ لکن تسلیم شدن، سختی‌های بیشتری دارد؛ فرقش هم این است که شما در راه استقامت و مقاومت هر سختی‌ای که متحمّل بشوید، خدای متعال به شما اجر خواهد داد."
با اتحاد بین مسلمانان جهان، استکبار جهانی ریشه کن شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

انقلاب اسلامی، وحدت ملی، عزت اسلامی، حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ،ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-. جهاد با نفس : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند.(نهج الفصاحه، ص 778)
2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، النص، ص: 283)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند: ... طَاعَةُ وُلَاةِ الْأَمْرِ تَمَامُ الْعِز... .

پیروی از صاحبان امر (ائمه اطهار علیهم السلام) تمام عزت است. (تحف العقول، النص، ص: 283)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حفظ استقلال و عزتت:
1. یکی از وظایف شرعی همه مسلمانان آن است که در برابر بیگانگان از هر عملی که سبب سلطه بیگانگان و کفار بر مسلمانان شود، باید پرهیز شود و به همین مطلب هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی برگرفته از آیات قرآن به عنوان یک اصل تصریح شده است.
2. بر اساس نفی سلطه بیگانان و کفار بر مسلمانان، بسیاری از احکام اصلی با رعایت همین اصل بوده مثل اینکه اگر بچه ای مسلمان است و پدرش کافر باشد، ولایتی بر این فرزند ندارد یا اینکه خانم مسلمان نمی تواند با یک مرد کافر ازدواج کند یا اینکه قاضی باید مسلمان باشد و مانند اینها که در احکام اسلامی فراوان است.
3. در زمان کنونی یکی از وظایف لازم با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که باید همگان تلاش کنیم اقتصاد کشورمان که یکی از نقاط ضعف زمان حاضر است با کار و تلاش و دوری از تنبلی و کار شبانه روزی و خرید از محصولات تولید داخل، زمینه تسلط بیگانان را دور کرده و مسولین باید مراقب باشند از قراردادهایی که موجب سلطه بیگانگان بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور را دارد، خودداری کرده و چنانچه اینگونه قرارداد بسته شود، بر همگان لازم است نسبت به نهی از منکر آن مسؤول خلاف کار، اقدام کنند.
از خداوند متعال عزت و سربلندی روزافزون را برای اسلام و مسلمین خواستاریم به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم:
اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود.
ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم میکنند. (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87)
ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است. (بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199)
رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است. (بحار،ج52، ص253)
خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد.
خداوند در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز جماعت:
1. نمازگزار در افعال نماز باید از امام جماعت تبعیت کند. (رساله مراجع م 1470)
2. نمازگزار در حال قرائت حمد و سوره امام جماعت می تواند، ذکر خداوند را مثل الحمد یا سبحان الله یا ما شاء الله، لاحول و لاقوه الا بالله را بگوید. (رساله مراجع م 1466 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه، م 1)
3. اگر نمازگزار موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد چنانچه نیت فرادا کند و حمد و سوره را شروع کند و نمازش را به صورت فرادا تمام کند به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش به صورت فرادا صحیح است. البته به نظر حضرت امام و امام خامنه ای (و آیات عظام فاضل، بهجت) همچنین می تواند در حال ایستاده صبر کند تا امام برای رکعت بعد برخیزد و بعد از بلند شدن امام جماعت برای رکعت بعدی، نمازگزار همان را رکعت اول نماز خودش حساب کند بشرط اینکه برخاستن امام طولانی نشود.(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله فاضل) (رساله مراجع م 1429)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است.
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها، روز تکریم مادران و همسران شهدا، روز نیروی هوایی ؛ انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد، شهادت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی. در روایت است که روزی حضرت کاظم علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ.

ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614)
4. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود. (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29؛ رساله آیه الله مظاهری ص493، استفتا خصوصی امام خامنه ای،شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء: 1396/10/17)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها، روز تکریم مادران و همسران شهدا، روز نیروی هوایی ؛ انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد، شهادت
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1. تقوی: یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن ، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی ، حزبی ، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند ، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای ، بطوری که قرآن در سوره حجرات آیه 13 می فرماید : « ... إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ... » ...همانا که کریم‌ترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقوی‌ترین شماست... .
و وقتی تقوا داشت خدا در مشکلات برایش راه خروج را نشان میدهد تا او ینز بتواند راه حل مشکلات رابرای کشور پیدا کند.
خداوند متعال در سوره طلاق آیه 2و3 نیز در خصوص تقوی می فرمایند: « و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی ( از مشکلات ) قرار می‌دهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.
شاید بارها مشاهده کرده باشید که فردی رفتار ظاهری و دلفریبی داشته ولی رفتار باطنی هویدا شده از آن فرد خلاف رفتار ظاهریش و ناپسندانه و منافقانه بوده است. در تاریخ مصادیق فراوانی می‌توان یافت که اینگونه بوده‌اند و عاقبت به خیر نشده‌اند. یک نماینده سالم و مطیع اسلام باید رفتار ظاهریش علاوه بر اینکه مطابق بر اسلام است و در جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات مردم و طبقات محروم و مستضعف قدم برمی‌دارد؛ در باطن نیز همین‌گونه باشد. نه اینکه در باطن طرفداری از یک اندیشه غیراسلامی، حزب و جناح ضد انقلابی و ... بکند ولی در ظاهر لباس اسلام و مریدی بر تن کرده و موجب فریب عامه گردد.
2. پایبندی به قول و قرار : قرآن در سوره صف آیه 2 می فرمایند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ » ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می گویید که در مقام عمل خلاف آن می کنید.
اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد، امّا به گفته های خود عمل نکند، آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد؟ خیر. بلکه این از نشانه‌های فرد منافق است. آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال ج1 ص۳۴)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ.

دو نعمت است که نادیده گرفته می‏شود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود:
1. هرگونه همکاری با اشخاصی که قصد اختلال در امنیت جامعه دارند، جایز نمی باشد مثلا دادن اطلاعات امنیتی به این افراد.
2. هر گونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی.
3. اگر شرایط وجود داشته باشد و شخص بتواند مانع انجام کار منکر و حرامی در جامعه شود و با این حال سکوت کند، این کار نیز حرام است مثلا کسی که با شبهه پراکنی قصد تضعیف نظام را دارد و انسان مانع آن نشود.
4. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید.
(رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)
خداوند متعال به توفیقات همه کسانی که در راه امنیت این مرز و بوم در حال خدمت هستند بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ؛ انقلاب اسلامی، اقتدار ملی، آمادگی دفاعی، امنیت پایدار
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
امام صادق علیه السلام می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب‌نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن‌کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمی‌توان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، به‌منزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچک‌شمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی به‌شمار می‌آید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل می‌شود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال، ج1 ص: 96)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
... إِیَّاکُمْ وَ التَّهَاوُنَ بِأَمْرِ اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَهَاوَنَ بِأَمْرِ اللَّهِ أَهَانَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.

مبادا فرمان خداوند عزّ و جلّ را خوار شمارید،که هر کس فرمان خدا را خوار شمارد،خداوند در روز رستاخیز او را خوار گرداند. (الخصال، ج1 ص: 96)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباه فرهنگ:
1. فرهنگ به تعبیر امام خامنه ای مجموعه‌ای از عقاید و اخلاقیات "فردی‌، اجتماعی و ملی‌" است و معظم له فرموده اند: اگر ایمان و عقاید اسلامی با خُلقیات ملی نظیر عزم و اراده‌، غرور ملی‌، احساس توانایی‌، انضباط، نشاط، همکاری و مشارکت و نظایر آنها همراه شود، راه رسیدن به آرمانها و اهداف انقلاب و ملت را هموار می‌سازد و فرهنگ از این زاویه نیز اهمیتی مضاعف می‌یابد. (۱۹ /آذر/ ۱۳۷۹دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی)‌
2. یکی از عناصری که می تواند در تحقق فرهنگ اسلامی نقش داشته باشند والدین هستند که فرزندان را با عقاید و اخلاقیات اسلامی آشنا کنند؛ بلکه یکی از وظایف واجب والدین تربیت دینی فرزندان است که مراقبت بر مراعات حریم محرم و نامحرم و پوشش شرعی و لباس در شأن یک مسلمان و استفاده مناسب از فضای مجازی و رفتار دینی والدین در فضای منزل و داشتن روحیه گذشت و ایثار و مدارا کردن با دیگران و خوش خلقی در برخورد با دیگران و مانند این اخلاقیات و رفتارهای دینی در ایجاد یک فرهنگ دینی در میان فرزندان نقش مهمی دارد.
خداوند متعال ما را در ایجاد فرهنگ اسلامی و انقلابی مورد رضای خودش توفیق مضاعف فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به‌هیچ وجه از نظر لغت و دلالت وضعی به‌معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود.
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین علیه السلام در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند:
...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

انقلاب اسلامی، گفتمان انقلابی، مجاهدت فرهنگی، تمدن نوین اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
حضرت علی علیه السّلام می‌فرماید: « ما لا یُدرک کلّه لا یُترک کلّه ؛ کاری را که نمی‌توان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: زمانی که درباره چیزی به شما دستوری دادم، شما هر مقدار از آن را که می‌توانید، انجام دهید»(عوالی اللالی، ج 4، ص 58، ح 206 وح 207)
(اصل تنزل تدریجی -قاعدة الاهمّ فالاهم): مثال1: اگر شخصی به‌سبب بیماری قادر به خواندن نماز ایستاده نیست، آیا باید نماز را رها کند؟ تمام فقها معتقدند که فرد باید هر مقدار از نماز را که می‌تواند، ایستاده بخواند و هرگاه نتوانست، نشسته بخواند و اگر نشسته نیز نمی‌تواند، آن را خوابیده اقامه کند.
مثال دوم: اگرجان 10 نفر در خطر بود:و نجات جان تمام ده نفر (مصلحت تام و کامل) ممکن نیست، باید برای نجات جان تمام هفت نفر باقی‌مانده (نزدیک‌ترین مرتبه به مصلحت تام و کامل) اقدام کرد و فرد مجاز نیست حتی یک نفر را کنار بگذارد، چه رسد به اینکه بخواهد مثلاً پنج یا شش نفر دیگر را نیز به حال خود رها کند و برای نجات جان آنها دست به هیچ اقدامی نزند.
برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی بشر و جلوگیری از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه ضروری و لازم است و بهترین حکومت، حکومت امام معصوم است که بی خطاست، ولی وقتی از امام محروم باشد باید نزدیکترین فرد به امام را گذاشت که 3صفت داشته باشد:(علم به احکام اسلام؛ عدالت؛ مدیریت و درک مسائل سیاسی) و چنین فردی همان فقیه جامع الشرایط است.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نساء141)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا.

خداوند هرگز براى چیرگی کافران بر مؤمنان راهى قرار نداده ( و آن را نپذیرفته) است. (سوره نساء141)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نفی سبیل:
1. یکی از احکام دین مبین اسلام این است که نباید کافر بر مسلمان یا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشد و بر هر فرد مسلمان جلوگیری از این کار واجب است و این مطلب در همه جنبه های فردی و اجتماعی زندگی مثل امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امور اقتصادی و تجاری جریان دارد.
2. همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرادادهای بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ و اقتصاد کشور اسلامی می باشد جایز نیست. ( اجوبه س1355 و1377 رساله مراجع(13 مرجع) ج 2 ص 874).
3. یکی از عوامل جلوگیری از سلطه بیگانگان ساخت و خرید کالاهای مرغوب ایرانی است که باعث تقویت اقتصاد کشور و ایجاد شغل برای جوانان کشور عزیزمان می شود و این امری خدا پسندانه می باشد و در مقابل خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نمی باشد و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد. (تحریر ج1 امربه معروف، دفاع م4و5و6)
پروردگار متعال، اسلام و مسلمین را هرچه زودتر به برکت ظهور امام زمان علیه السلام، در سراسر دنیا سرافراز و سربلند گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
باگرامیداشت دهه فجر
ولایت فقیه از عقل استفاده میشود که توضیح داده میشود:
1. اسلام دینی جامع و در بردارنده‏ همه ابعاد حیات انسانی - اعم از امور فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی - است.
2. اجرای قوانین سیاسی، اجتماعی و قضایی اسلام بدون تشکیل حکومت دینی، ممکن نیست.
3. حکومت اسلامی، ماهیتاً حکومتی است که در آن قانون و هنجارهای دینی ملاک عمل باشد.
4. با توجّه به سرشت قانونی حکومت دینی، حاکم در آن لزوماً باید از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانایی (کفایت) برخوردار باشد. این مسأله علاوه بر آن که از ماهیت حکومت دینی به دست می‏آید، در نصوص فراوانی مورد تأکید واقع شده است.
5. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف): محال است که شارع نسبت به مسأله ضروری و مهمی چون حکومت و رهبری شایسته جامعه اسلامی، بی‏تفاوت باشد و امت را در این باره بلا تکلیف رها بسازد.
6.نتیجه: خداوند «فقیه عادل» دارای توانایی و کفایت رهبری را برای امت اسلامی برگزیده و مسؤولیت داده است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه(للصبحی صالح) ص: 546)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک و بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی.
در روایتی امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:
الْمَنِیَّةُ وَلاَ الدَّنِیَّةُ، وَالتَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوَسُّلُ.

مرگ بهتر از تن به ذلّت دادن است؛ و به اندک ساختن بهتر است از دست نیاز به سوى مردم داشتن. (نهج البلاغه(للصبحی صالح) ص: 546)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برنامه های اقتصادی که برگرفته از روح متون دینی است، اقتصاد مقاومتی است که بهترین راه حل اقتصادی کشور است و نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تعیین کننده می باشد.
چند نکته درباره اقتصاد مقاومتی:
1. بر عموم مردم واجب است که از اسراف در منابع کشور مثل آب، برق و گاز خودداری کنند و نیز در حفظ اموال بیت المال و منابع طبیعی کشور مثل جنگل ها و مراتع کشور اهتمام بورزند.
2. کسانی که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می باشند نسبت به پرداخت مالیات خود اهتمام داشته باشند و هر نوع فرار مالیاتی به تصریح برخی مراجع حرام است و موجب ضمان به بیت المال مسلمین می باشد.
3. خرید کالاهای کشورهایی که دشمن اسلام می باشند اگر باعث تقویت اقتصاد آنان براى استعمار و استثمار سرزمین هاى اسلامى شود جایز نیست و توجیهاتی از قبیل کیفیت یا مرغوبیت یا زیبا بودن مجوزی برای این عمل نمی باشد.
4. شایسته است کسانی که دارای ثروت های راکد هستند آن را در جهت تولید سرمایه گذاری کنند و سوق دادن این سرمایه ها به بخش هایی نظیر خرید و فروش دلار اگر ضرر به اقتصاد نظام اسلامی بزند جایز نیست. (اجوبه اموال دولتی ص466 و مالیات و عوارض ص674 و س1469 ، سایت لیدر استفتائات جدید اسفند 1395 ، سایت مکارم استفتائات متفرقه خرید و فروش و مالیات، فاضل جامع المسائل ج2 س191)
خداوند متعال مشکلات اقتصادی کشور را با رحمت خاصه اش بر طرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اشتغال
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code