بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تحف العقول، ص 358)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند:
الـرَّغبَهُ فِـى الـدُّنیـا تـُورِثُ الغَمَّ وَ الحَزَنَ، وَ الزُّهـدِ فـِى الدُّنیا راحَهُ القَلبِ وَ البَـدَنِ.

رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه؛ و زهد و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و بدن است. (تحف العقول، ص 358)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از افراد سوال می کنند کسی که یکی دو سال در جایی به غیر از وطن و محل زندگی کنونی می خواهد زندگی کند و یا برای تحصیل می خواهد در آنجا بماند و یا به خاطر کار لازم است در جایی غیر از وطن زندگی کند، حکم نماز و روزه اش چیست؟ و آیا این محل وطن انسان است؟
در جواب این سوال عرض می شود به فتوای برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر شخصی به خاطر تحصیل یا به خاطر شغلی که دارد یکی دو سال یا بیشتر تصمیم دارد، زندگی کند و در آنجا بماند، هر چند وطن او نیست ولی تا زمانی که در آنجا زندگی می کند، آن مکان حکم وطن را دارد و نماز کامل و روزه صحیح است. و نیازی نیست که انسان قصد دهه کند و عزیزانی که مقلد حضرت آقا نیستند و مساله مذکور مورد نیازشان هست برای بررسی جزئیات مساله به کارشناس مسائل شرعی مراجعه کنند.(مخالف: حضرت امام، آیات عظام صافی، بهجت: مقر احکام وطن را ندارد. سیستانی: مقر وطن موقت است و احکام وطن را دارد.) (استفتائات حضرت امام، ج1 ص: 260 س: 415 ؛ امام خامنه ای، احکام سفر س: 47 و 57 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س:213 و 225 ، ج3 س:254 ؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع م 1602 ؛ وحید، منهاج الصالحین ج2 م 929 ؛ صافی، جامع الاحکام ج1 س: 419 ؛ بهجت، استفتائات ج2 س: 3008 و 3009)
خداوند متعال توفیق علم و عمل به مسائل دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج2 ،ص255)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:

در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1.بخشش گناهان:امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4.ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره مائده 91 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال‌در قرآن مجید می فرماید:
إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ.

جز این نیست که شیطان مى‏خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنى و کینه افکند و از یاد خدا و ‏از نماز بازتان دارد. پس آیا دست بردار هستید؟ (سوره مائده 91 )

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره الکل:
1. الکل سفید و طبی که به صورت شیمیایی و صنعتی تهیه می شود و مصرف پزشکی و ضد عفونی دارد و در مراکز درمانی استفاده می‌شود و یا در عطر و ادکلن به کار می‌رود پاک است؛ مگر اینکه مکلف بداند از مایع مست کننده گرفته شده است که در این صورت به نظر برخی از مراجع مانند امام خامنه ای حفظه الله بنابر احتیاط واجب نجس است.(یعنی به صورت تخمیر تهیه شده باشد.) (اکثر مراجع به فتوی یا احتیاط. مخالف: بهجت: الکل مطلقا مورد احتیاط در نجاست است، مگر به گونه ای به دست بیاید که از ابتدا مسموم کننده باشد نه مست کننده. مکارم: الکلهایى که به صورت فعلى قابل شرب نیست و باید آن را رقیق کرد نجس نمی باشد ولى اگر به صورت کنونیشان قابل شرب باشد نجس است (بنابر احتیاط واجب) و اگر مشکوک باشد آن نیز پاک است. فاضل، وحید، سیستانی: الکل مطلقا پاک است.) (استفتائات سایت آیت الله مکارم، الکل طبی و صنعتی، آیت الله بهجت، استفتائات ج1 ص:105 س: 348)
2. مقدار بسیار کمی الکل که در مواد خوراکی مانند آدامس ، شکلات، شربت یا دارو و مانند اینها وجود دارد چنانچه به مقداری باشد که مست کننده باشد خوردن چنین خوارکی حرام است اما اگر الکل مورد نظر مست کننده نباشد یا شک داشته باشد، خوردن خوراکی حلال است.
3. عطر و ادکلن که مشتمل ‏بر ‏الکل می‌باشد پاک است و عطر و ادکلنی که غیر مسلمان ساخته است ولی معلوم نیست‏ که‏ با بدن وی تماس داشته یا نه؛ پاک است. (رساله مراجع م94 و 111 و 112 و 113)
‌خداوند متعال توفیق علم و عمل به ما عنایت فرماید صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند‌:
‏ مَنِ‏ اشْتَاقَ‏ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَات.

هر که مشتاق بهشت است از شهوات دورى گزیند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص132)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است؛ و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا‌جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی‌، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها- تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه- روز راهیان نور
جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار،ج 45 ،ص 199)‏

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;

تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی (بحار،ج 45 ،ص 199)‏

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از فضایل حضرت زینب عبارتند از:
1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد و همانطور که از قول امام سجاد علیه السلام نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها
فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند.(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134)
4-.ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج‏ 3، ص: 568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها، حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی می فرمایند:
فَرَضَ اللّهُ...تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَعْیِیراً لِلْبَخْسَة... .

خداوند متعال کامل کردن پیمانه ها و ترازوها را برای زشت نشان دادن کم فروشی قرار داد. (من لا یحضره الفقیه، ج‏ 3، ص: 568)

حضرت زینب (س)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد؛ چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند که در این صورت گران فروشی حرام است و در غیر این صورت مقدار سود در کالا چنانچه منع قانونی نداشته باشد با توافق طرفین می باشد. (استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62 )
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

شب وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 125 بقره)

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
خداوند در اهمیت اعتکاف می فرماید: عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ:

ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید! (آیه 125 بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره اهمیت اعتکاف در اسلام ذکر میشود:
1. در فضیلت اعتکاف همین بس که (طبق آیه بالا) معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است.
2. اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد، بلکه باید در مسجد و خانه خدا باشد. آن هم نه هر مسجدی، بلکه مسجد اعظم ومسجد جامع.
3. همانطور که نماز بدون طهارت ممکن نیست، اعتکاف بدون روزه ممکن نیست (لا اعتکاف الا بصوم)
4. اعتکاف آنقدر ارزش دارد که خدا به دو پیابر بزرگ(حضرت ابراهیم و اسماعیل) دستور می دهد که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و نمازگزاران پاک کنید
5. اعتکاف نوعی مهمانی خداست و معتکف باید حداقل سه روز در خانه خدا حضور دائم داشته و مهمان خدا شود همانند مهمانی حج و برخی چیزها را نباید انجام دهد مثل :مباشرت نکردن باهمسر، استعمال نکرن بوی خوش و..
{طبق فرموده رهبری، میتوان فعلا که اعتکاف تعطیل است،نماز جعفر طیار بخوانند}
خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:
الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ.

بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند مساله شرعی درباره بیماری واگیردار(کرونا):
1. در زمان فعلی حضور در تجمعات یا مساجد یا اعتکاف یا دیگر برنامه های عمومی چنانچه از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی نفسه اشکال ندارد.
2. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری تکلیفی ندارد، اما اگر حاضرین می ترسند ضرری بر آنان وارد شود و اجتماع آنان هم در جاهای عمومی مثل مسجد ها و میدان ها و ... قرار دارد می توانند با اجازه گرفتن از حاکم شرع مانع حضور او در اجتماع شوند.
3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری شرعی)
خداوند متعال بلاها را از بلاد اسلامی خاصه کشور ایران دفع بفرماید و همه مریض های اسلام را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
در قران فلسفه خلقت عبادت معرفی شده است (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ-آیه 57 ذاریات) واین کار دراعتکاف بصورت کامل انجام میشود که چند نوع عبادت(نماز؛روزه؛ قرآن خواندن، تفکر و...) انجام میشود
برخی از آثار اعتکاف عبارتند از:
1. نجات از جهنم: پیامبر(ص) می فرماید: هر کسی روزی را برای خدا اعتکاف کند، خداوند بین او و آتش [جهنم] سه خندق فاصله قرار میدهد [و او را از آتش دوزخ نجات میدهد(کنزالعمال، ج8، حدیث 24012)
2. پاداشی به اندازه همان نیکیها: معتکف از انجام گناهان باز می ایستد وبدین وسیله اجری مانند کسی که همه نیکی ها را انجام می دهد ، خواهد داشت.( روح الجنان، ج2، ص 87)
3. بخشش گناهان: در روایت میخوانیم که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده میشود(الجامع الصغیر، ج2، ص575)
4. برابر دوحج و عمره: هرکس در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره می باشد ( وسائل الشیعه، ج10،ص534)
5. تقویت اراده: وقتی توانست 3 روز فقط با خدا خلوت کند و از مادیات و مسائل دنیوی دوری کند و روز بگیرد در مسیر زندگی میتواند با این روش اراده اش را تقویت کند و به خدانزدیک شود
{طبق فرموده رهبری، میتوان فعلا که اعتکاف تعطیل است،نماز جعفر طیار بخوانند}
خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 33 احزاب)

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است:
«إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً:

خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هر گونه پلیدی پاک کرده است.
اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟
در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت می‌کند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد می‌شمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دین‌اند. (معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶)
1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانه‌های همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن می‌گوید صیغة جمع به کار می‌برد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است،
2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت"عنکم از شما"بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: "عنکن"،
3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا بر علیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند.
4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اهل بیت،همان پنج تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهل بیت من هستند. (صحیح مسلم، باب فضائل اهل‌بیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.)
خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ایام ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام حضرت صادق علیه ‏السلام در روایتی می فرمایند:
إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ یَزِیدَ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ فَسُرَّ أَبَوَیْکَ... .

اگر دوست داری که خدا عمرت را زیاد کند، پدر و مادر خود را شاد کن. (وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند:
1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: "فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما" به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است.
2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15 می فرماید: "و صاحبهما فی الدنیا معروفا" با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم
3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: بالوالدین احسانا؛ به والدین احسان کنید که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شانشان تامین کنند.
خداوند انشالله به حق امیرالمومنین خطاهایی که از ما در این سال سر زده است ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)

پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
برخی ازفضایل ویژه امام علی(علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل ‏الشیعه، ج5 ص: 200)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسَاجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ‌.

کسى که به مسجد برود پاهایش را روى هیچ خشک و ترى نمى ‏گذارد، مگر این‏که آن زمین تا زمین هفتم براى او خداوند را تسبیح مى‏ کنند. (وسائل ‏الشیعه، ج5 ص: 200)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از فضائل حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این است که محل تولد حضرتش مسجد است و محل شهادت ایشان هم مسجد است لذا چند نکته درباره احکام مسجد بیان می شود:
1. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح ، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2. نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد (مشهور؛ رساله مراجع مساله 900 و 901‌؛ آیات عظام امام، سیستانی: اگر نتواند و بی احترامی باشد)
3. نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، و در هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.
4. فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه آن مسجد نیازی به آنها ندارد، باید در مسجد دیگر مصرف شود، ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم نخورد، مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند. ( مشهور؛ رساله مراجع مساله 909‌و 910)
خداوند متعال توفیق حضور بیشتر در مساجد را به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏38، ص: 249)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
... لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ‏ وَ الْأَرْضَ‏ وُضِعَتْ‏ فِی‏ کِفَّةٍ وَ وُضِعَ إِیمَانُ عَلِیٍ‏ لَرَجَحَ إِیمَانُ عَلِی‏.

اگر آسمان‌ها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و ایمان علی علیه السلام را در کفة دیگر، ایمان علی علیه السلام بر آسمان‌ها و زمین برتری خواهد یافت. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏38، ص: 249)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره جایگاه پدر:
1. به نظر همه مراجع حق حضانت و نگه داری فرزند بعد از هفت سالگی با پدر است و نسبت به دیگران حتی مادر اولویت دارد و قبل از سن هفت سالگی که حضانت و نگه داری فرزند حق مادر است یا حق پدر است یا حق هر دو بین فقها تفاوت فتوا وجود دارد.(حضرت امام، مقام معظم رهبری، مکارم: حضانت فرزند پسر تا دو سالگی و فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر است. سیستانی: حضانت کودک تا دو سال به طور یکسان حق پدر و مادر است حتی در مورد دختر؛ و بعد از دو سالگی حق پدر.) (تحریر الوسیله، باب النکاح، احکام الاولاد، القول فی احکام الولاده و ما یلحق بها، م 16 ؛ اجوبه الاستفتائات س: 1505 ؛ منهاج الصالحین، ج3 م 401 ؛ مکارم، احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی، م 780)
2. فرزندی که نابالغ است و دارای اموالی است مثلا هدیه یا جایزه یا ارثیه به فرزند رسیده، ولایت و حق تصرف در اموال فرزند نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است و شخص دیگری حتی مادر چنین ولایتی ندارد. (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2087 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الحجر، القول فی الصغر، م5 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 37 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 85)
3. برای تنبیه بدنی فرزند در جهت تربیت فرزند با رعایت شرایطش فقط پدر و پدر بزرگ پدری می توانند این کار را انجام دهند و شخص دیگری حق تنبیه ندارد مگر اینکه از پدر و پدر بزرگ پدری اجازه بگیرد. (رهبری، استفتاء شخصی، شماره استفتاء 505946 ، تاریخ استفتاء: 1393/10/24 ؛ رساله جامع م2220 ؛ مکارم، استفتاء خصوصی به شماره 9611240004)
4. دوشیزه و دختر چنانچه بخواهد ازدواج کند برای صحیح بودن عقدش به نظر اکثر فقهای شیعه نیاز به اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری دارد و اجازه برادر یا مادر کافی نیست. (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2376)
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان‌علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام- آغاز ایام البیض
جزئیات
حدیث گفتار روز
آیه 61 سوره آل عمران

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛ آیه 61 سوره آل عمران

به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد.
روزى مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین (على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام (علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) حسن و حسین ( علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه (علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على (علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدا بود و از آنجا که احدى از خلق خدا بالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا ( صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج ‏10، ص 350،)
-علت جمع بودن (انفسنا): ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( إرشاد القلوب إلى الصواب(للدیلمی) ج2 ص: 218)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند‌:
الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی.

نشستن در مسجد، نزد من دوست داشتنى ‏تر از نشستن در بهشت است، زیرا نشستن در بهشت برای رضای من است اما نشستن در مسجد برای رضایت خداست. ( إرشاد القلوب إلى الصواب(للدیلمی) ج2 ص: 218)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام اعتکاف:
1. در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و اعتکاف در غیر مسجد مثل منزل صحیح نخواهد بود. (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف)
2. اعتکاف اختصاص به ایام ماه رجب ندارد بلکه در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز روزه بگیرد، اعتکاف صحیح است و بهترین ایام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است. (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف)
3. اعتکاف در مساجد چهارگانه(مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و مسجد بصره) به فتوای همه مراجع صحیح است اما اعتکاف در غیر مساجد چهارگانه به نظر امام خامنه ای به امید ثواب و رجاء اشکالی ندارد و به نظر تعدادی از مراجع اعتکاف در مسجد جامع نیز صحیح است.(حضرت امام: اعتکاف در مساجد جامع، به احتیاط واجب به قصد رجاء و مطلوبیت انجام شود.) (عروه الوثقی، کتاب الاعتکاف، الشرط السادس ؛ سایت رهبری، احکام اعتکاف، مکان های جایز برای اعتکاف و عدالت امام جماعت مسجد ؛ تحریر الوسیله، فی شروط الاعتکاف، الشرط الخامس ؛ منهاج الصالحین، الخاتمه فی الاعتکاف، الشرط الرابع)
خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

سلام علیکم. سم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً.

مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج:
1. یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تأخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مؤمنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است. امروزه متأسفانه در اثر رقابت ها و حسادت های بیجا مهریه های سنگین و تعهدهای سنگین برای طرفین خصوصا مرد گذاشته می شود که سبب تأخیر ازدواج جوانان شده ولی تجربه نشان داده است که هیچیک از این امور ضامن خوشبختی طرفین نیست.
2. مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداخت مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت کار است. (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994)
3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ بدهد، از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318)
4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموال میت مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (رساله مراجع م 2719)
خداوند متعال بحق حضرت رضا علیه السلام اسباب ازدواج آسان را برای همه جوانان فراهم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.
در روایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1. دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر (علیه السلام ) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود. (بحار،ج96،ص132)
2. بخشش گناهان: امام على علیه السلام : فرمود: با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3. شفای مریض: از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4. دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code