بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
در روایات پیامدهاى اجتماعی سختى براى ترک نهی از منکر ذکر شده است که به مواردى از آن‏ها اشاره مى‏شود.
1. تسلط اشرار و بدان :یکی از مهمترین آثار شوم ترک امر به معروف و نهی از منکر تسلط افراد بد بر جان و مال مردم خواهد شد به طوری که حضرت علی علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه فرمود:«لاتترکوا الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فیولّى علیکم شرارکم » امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدان شما بر شما مسلّط مى‏گردند بدین صورت انسانهای پاک و مومن در جامعه منزوی خواهند شد و نااهلان و نامحرمان بر مومنان مسلط می شوند.
2. نابودى برکت‏ها و از دست دادن یارى الهى: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هنگامى که این فریضه الهى را انجام ندهد برکت‏ها از آن‏ها باز ستانده و براى آن یارى کننده‏اى در زمین و آسمان نخواهد بود(تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۸۱)
3. جای معروف و منکر عوض میشود: یکی از خطرناکترین آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر این است که باعث می شود فکر، اخلاق و مَنِش مردم به جایی برسد که خوب را بد و بد را خوب ببینند؛ مثلاً دیندار بودن و باحجابی می شود عقب افتادن، بی حجابی می شود فهمیدن و روشنفکری!
پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم: چه خواهید کرد موقعى که زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از امر بمعروف و نهى از منکر خوددارى کنند؟! و چه خواهید کرد موقعى که مردم را بگناه امر کنید و از نیکیها نهى نمائید؟! عرض کردند یا رسول اللَّه آیا چنین وضعى پیش آمد میکند؟! فرمود بلى و بدتر از آن.چه خواهید کرد وقتى در نظر شما نیکیها گناه و منکر شناخته شود و منکرات و گناهان را نیک و پسندیده بدانید؟ (بحار، ج 97 ،ص 74 )
خدا توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، ص 245)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند: ...اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ.

به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى شوند. (تحف العقول، ص 245)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1. یکی از واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید.
3. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مومنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تأثیرگذار خواهد بود.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
ترک و انجام نشدن امربه معروف ،عللی دارد که به برخی اشاره میکنیم:
1. توجیهات بی اساس: از دیگر عوامل ترک این فریضه از سوی متدینین می توان به توجیهات بی اساس برخی از افراد اشاره نمود از جمله اینکه: «گناه دیگران، کارى به ما ندارد.»؛ «عیسى به دین خود، موسى به دین خود»؛ «اگر لازم باشد، فلان شخصیت، یا مقام و یا دیگران هستند.»؛ «بر فرض ما امروز جلو فساد را گرفتیم. باز فردا فساد خواهد کرد.»؛ «کار از این کارها گذشته است.»
2. عملکرد غلط آمران و ناهیان: بدسلیقگی در اجرای امر به معروف در دهه های اخیر، سوء استفاده از این اصل مقدس و کج فهمی ها و برداشت های غلط، موجب شده بعضی از آمران و ناهیان، در جهت انجام این فریضه مرتکب درگیری و تجسس، بدزبانی و دیگر گناهان شوند، که خود این اعمال غیرقانونی و غیرشرعی باعث بدبینی مردم و همچنین زمینه ساز تعطیلی این فریضه بزرگ الهی از سوی دیگر افراد جامعه گردیده است.
3.عدم حمایت حکومتی و مردمی از آمران و ناهیان: در برخی مواقع، امر به معروف و نهی از منکر نیاز به حمایت و پشتیبانی حکومت و مردم از آمران و ناهیان را دارد و به طور طبیعی در صورت عدم حمایت ،در مواقع مورد لزوم از این افراد به مرور نسبت به این فریضه سست شده و آن را کنار می گذارند.
4. عدم احساس مسئولیت همگانی نسبت به این فریضه: بعضی فکر می کنند اجرای امر بمعروف بر عهدة نهادهای حکومتی و یا بر عهدة قشر خاصی است. در حالی که گفته اند : (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته) یعنی تمام مردم در مقام آنچه که هستند باید پاسخ گو باشند و مردم در مقابل یکدیگر مسئول هستند. لذا باید تمام افراد نهی از منکر کنند و اگر گناهکار ببیند مورد اعتراض همة مردم واقع شده از عمل خود دست بر می دارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 284)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می‌فرمایند‌: کَانَ‏ أَبِی‏ إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ‏ لَا یُرَى ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکَآبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتَّى یَمْضِیَ مِنْهُ عَشَرَةُ ....‏.

‌چون ماه محرم داخل می‌شد، پدرم را کسی خندان نمی‌دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز دهم،چون روز عاشورا می‌شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تخریب فضای دینی و وظیفه مسلمین:
1. یکی از اسباب آرامش و آسایش حفظ ارزشهای دینی می باشد که باعث امنیت روانی جامعه می‌شود و جامعه‌ای که فضای دینی را تخریب کند هرج و مرج و بی مسولیتی در میان افراد رواج پیدا می‌کند‌.
2. مورد دیگر نشر دادن و ترویج مفاسد از گناهانی است که سبب تخریب فضای دینی است مثلا نشر دادن عکسها و فیلمهای مبتذل در فضای مجازی و شبکه های مجازی، هزینه کردن بیت المال برای ساخت فیلمهای انحرافی و خلاف حیاء و عفت، ترویج ماهواره، رشوه، مواد مخدر، بد حجابی.
3. بنابر این بر مؤمنین لازم است همانطور که خود عامل به دستورات دینی هستند، در برابر هجمه‌ها‌ی فرهنگی و گناهان امر به معروف و نهی از منکر که از مهمترین واجبات دینی است را با حفظ شرائط و مراتبش انجام دهند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف را به همه ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت ‏صلوات بر ‏محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف و نهی از منکر» پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند از آن جمله :
1. اجرای احکام اسلام :«امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان «اصل نظارت عمومی» یا «ضمانت اجرایی» قوانین اسلام مطرح می باشد، بدین معنی که خداوند حکیم برای پیاده شدن قوانین حیات بخش اسلام، علاوه بر همه ی پیش بینی هایی که نمود، نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده ی فرد فرد جامعه ی اسلامی، از هر قشری نهاده است. بر این اساس، هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
« فریضه عظیمه بها تقام الفرائض:امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگی است که به سبب آن واجبات (اسلامی) بر پا می شود.
2. عدالت اجتماعی: نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد ساخت به گونه ای که نه ثروتمند از پرخوری و ثروت کلان سر به طغیان بردارد و نه مستمند گرفتار زندگی سخت و مرگ تدریجی گردد. امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : (امر به معروف و نهی از منکر) با برگرداندن مظالم (به صاحبان اصلی آن) و مخالفت با ستمگر همراه است. همچنین تقسیم (عادلانه ی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود.
3. قدرتمندی مؤمنان :امام علی علیه السلام: هرکس امر به معروف کند مؤمنان را قدرتمندتر می کند. (نهج البلاغه،حکمت31)
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 56)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: خداوند متعال به حضرت شعیب وحی کرد که من صد هزار نفر از امت تو را عذاب می کنم از خوبان و گناهکاران. حضرت شعیب سوال کرد: اخیار و نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود: دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی.

چرا که ایشان با اهل معصیت و گنهکاران مسامحه می کردند و به خاطر من غضب نمی کردند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 56)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1. یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام و شرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود.
2. کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون:
الف: از برکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. (تحف الحقول ص51)
ب: انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند.
ج: دعا در چنین فضا و شرایطی مستجاب نمی شود.
د: فساد و فحشاء در جامعه گسترش پیدا می کند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از:
1. اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحکم ، ج 1، ص 99)
2. شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
3. کم نشدن عمر و روزی: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مرگ را نزدیک نمی کند و از روزی نمی کاهد(نهج البلاغه, حکمت 366)
4. نصرت الهی: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این دو آفریده الهی هستند که هرکس آنها را یاری کند، خدا یاریش کند و هرکس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار، ج 44، ص 329)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله أُرِیدُ أَن آمُرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر.

همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته ‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏ باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 329)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف نکاتی چند درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام، امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است و برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم مثلا گاهی اوقات بازگو کردن خوبی های افراد در هنگام نهی از منکر یا تشویق عاملان به معروف، مخفیانه بودن امر و نهی، خودداری از نهی از منکر به هنگام خشم و از قبیل این راهکارها باید مورد توجه قرار بگیرد.
2. هر چند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما نباید در مراحل مختلف آن، حقوق مسلمانان را نادیده گرفت و شخصیت و آبرویشان را مخدوش ساخت و لذا اجازه تجسّس و پرده دری و پی جویی گناهان پنهان که در خلوت انجام می شود، به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به کسی داده نشده است.
3. یکی از منکراتی که کارمندان و هر نیروی کاری باید از آن دوری کند کم کاری است مثل دیرتر از وقت بر سر کار حاضر شدن یا اینکه پیش از تمام شدن وقت اداری دست از کار کشیدن و یا انجام فعالیتهای شخصی در ساعات کای و انجام ندادن وظایف محوله، که در صورت مشاهده باید با شرایط، نهی از منکر انجام بگیرد.
خداوند توفیق فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف علت اصلی قیام امام حسین علیه السلام بوده است و این واجب الهی برای اثرگذاری بیشتر شیوه های خاصی دارد که برخی عبارتند از:
1. نرم خویی و مهربانی: خدا به حضرت موسی علیه السلام می فرماید که با فرعون به نرمی و ملایمت صحبت کنند(. فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیناً لَعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشی: به نرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکر شود، یا (از خدا) بترسد!»)
2. شیوه عملی: اولین و مؤثرترین شیوه در امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ عملی است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام در ترویج و گسترش مکتب، توجه به این شیوه بوده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اغلب کارها از قبیل کندن خندق، ساختن مسجد و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و .... قبل از اینکه دیگران را تشویق به این کار کند خود پیشقدم می شد، همچنانکه امامان معصوم علیهم السلام به این طریق عمل می کردند.
3. احترام به شخصیت افراد: سومین اصلی که در تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در خور توجه است، احترام به شخصیت افراد می باشد. مرتکبان منکر تا وقتی که به طور آشکار خود را نیالوده اند محترمند و نباید به هتک حرمت آنها پرداخت.
4. ارشاد تدریجی: معمولا ما انتظار داریم کسانی که در منکرات غوطه ور شده اند یک دفعه آنها را از گرداب در آوریم و یک مسلمان ایده آل بسازیم؛ در حالی‌که تربیت امری تدریجی است و فضایل و رذایل هیچ‌کدام یک مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمی آیند.
خداوند توفیق امربه معروف و نهی از منکر صحیح را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار، ج 75، ص112)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ.

اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وقف:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد است، جایز نیست آن را برای پخت و پز به بیرون از مسجد منتقل کنند. (امام خامنه ای: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. آیت الله مکارم: آیا مى‌توان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ جواب: جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد.) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 666672 ، 26/3/1399 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات سایت)
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
گاهی با امر به معروف و نهی از منکر با عبارات مختلفی مانند: به من چه، به تو چه، موسی به دین خود عیسی به دین خود و... مبارزه می‌شود درحالی‌که امام رضا علیه السلام در این باره هشدار داده و می‌فرماید: حتـماً امر به معروف و نهی از منکر کنید، وگرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم می‌شوند، آن‌گاه خوبانتـان هم دعـا می‌کنند، امّا دعـایشان مستجـاب نمی‌شـود. (وسائل الشیعه، ج 11، ص 394)
امام رضا (علیه‌السلام) نسبت به این دو واجب الهی بسیار حساس بودند و سعی می‌کردند آن را به خوبی اجرا نمایند و برایشان دوست و دشمن، پادشاه و فقیر نیز تفاوتی نداشت به طوری که نقل می‌کنند: «روزی حضرت، مأمون را دید که وضو می‌گیرد ولی غلامش آب بر دست وی می‌ریزد. حضرت نهی از منکر کرده و فرمود: کسی را در عبادت پروردگارت شریک قرار مده؛ مأمون آب را از دست غلام گرفت و خود مشغول وضو گرفتن شد.» (الارشاد، ص 315)
درصحنه دیگری از زندگی امام مشاهده‌شده است که وقتی خدمتکار حضرت میوه نیم خورده‌ای را دور می انداخت، حضرت سکوت نکرده و می‌فرماید: «سبحان‌الله! اگر شما بدان نیاز ندارید، مردمی هستند که به خوردن آن نیازمندند.» (بحارالانوار، ج 49، ص 102)
از نظر آموزه‌های رضوی هر گـناه نـو، بـلای جدید و مشکل تازه ای را به دنبال می‌آورد؛در این زمینه امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: هـرگاه که بندگان، گناهان تازه پـدید آورنـد که قبلاً مرتکب نمی‌شدند، خداوند بلای تازه‌ای برایشان پیش می‌آورد که قبلاً نمی‌شناختند. (وسائل الشیعه، ج 11، ص 240)
و برای از بین رفتن این بلاها و مشکلات باید امر به معرو ف کرد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.

امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به هفته امر به معروف چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف) شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در مخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده و ضرر جانی‌، عرضی و مالی قابل توجه.
2. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.(مخالف= سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را یرای کارهای ناشایسته اظهار کند.)
‌3. منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگرکسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(رساله مراجع ج2 ملحقات ص956 ؛ تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً. (مستدرک الوسائل/10/318)
همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى ‏پذیرد.
این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61 هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت علیهم السلام از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مى‌کنند.
خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏...

هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ماه محرم:
1. برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در کتاب مفاتیح الجنان نیز ذکر شده است.
2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود. (عروه الوثقی، اقسام الصوم. (مشهور) ؛ رساله مراجع مساله 1563)
3. از بهترین اعمال این ماه بوی‍ژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای حضرت سید الشهدا علیه السلام می‌باشد که مشتمل است بر بیان احکام و مواعظ و ذکر مصائب و مناقب اهل البیت علیهم السلام و پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام و البته باید توجه داشت از هرکاری که سبب وهن مذهب است اجتناب شود. (نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام‏را عنایت ‏فرماید به ‏برکت ‏صلوات‏ بر ‏محمد ‏و آل‏ محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام سوگواری
در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه( آیه 17 سوره مبارکه توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه( آیه 18 سوره مبارکه توبه)
بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است.
1. اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا( آیه 96سوره مبارکه آل عمران)
2. اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم( آیه 108 سوره مبارکه توبه)
3. خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(آیه 125 سوره مبارکه بقره)
4. برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(آیه 31 سوره مبارکه اعراف)
5. جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(آیه 21 سوره مبارکه کهف)
خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا.

براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه ورود به ماه محرم و عزای اهل بیت علیهم السلام هستیم که چند نکته کوتاه و مساله شرعی را در این زمینه یاد آوردی می کنم:
1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است و از بارزترین تعظیم شعائر حسینی، عزاداری است.
2. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام بیان شود.
3. عزاداری باید به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن و سست شدن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
6. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.(نشریه پیام دین، جزوه عزاداری)
7. نکته پایانی اینکه برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا علیه السلام با رعایت پروتکلهای بهداشتی که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می شود، اشکالی ندارد.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی سید الشهدا علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)
در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. مقام شب زنده دار: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2. نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست. (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3. آسان رسی حساب قیامت: امام علی علیه السّلام فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر. ( امالی صدوق، ص 174).
4. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]. ( کنز الفوائد،ج ‏1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب.) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
در روایات اثرات دنیوی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید.(کافی، ج 2، ص 103)
2. ایجاد محبت و الفت: خوش رویى به عنوان بهترین عامل جذب دل ها به افراد توصیه شده است.
امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق علیه السلام فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام درباره کسی که برای حفظ آبروی خودش و رفاه خانواده و کمک کردن به همسایه اش کار می کند و دنبال امور دنیوی می رود، می فرمایند: لَقَی اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.

روز قیامت خداوند را ملاقات می کند، در حالی که چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشد. ( تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1. قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قرارداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره اش بر طبق موازین شرعی باطل است، فقط با اجازه مالک خانه صحیح است.
2. قرارداد اجاره صحیح یک طرفه قابل فسخ نیست بنابراین چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرارداد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3. بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. .(رساله مراجع م 2190 و 2191 و2193 و 2195 و 2196 و 2211)
خداوند متعال موجبات خانه دار شدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code