سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِیثُمَا کَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع.
کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط میگذرد. (ثواب الاعمال،343)
نکته ای درباره نماز جماعت:
برای صحیح بودن نماز جماعت باید شرایطی رعایت شود. از جمله اتصال، نبود حائل و ..
یکی از تذکراتی که قبل از شیوع این بیماری معمولا در نمازهای جماعت داده می شود به هم پیوستگی صوف نماز جماعت بود به نحوی که هیچ جای خالی در صفوف نباشد که البته این توصیه از آداب جماعت است لکن در وضعیت فعلی به هدف پیشگیری از شیوع بیماری موقتا به این ادب عمل نمی شود و البته باید دقت داشته باشیم که فاصله از مقدار حداکثری نیز تجاوز نکند تا اتصال شرعی صفوف حفظ شود که به فتوای تعداد زیادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای اگر این فاصله بیش از یک متر نباشد، اشکالی ندارد. (رهبری، استفتاء شخصی، سوالات سامانه جامع، نماز، سوال شماره 1135490 ؛ رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710)
بزرگواران دقت بفرمایند همین مدل که در حرم مطهر رضوی در نمازهای جماعت در مقدار فاصله اجرا می شود می توانید در مساجد و اماکن دیگر نیز اجرا شود که هم رعایت پروتکلها باشد و هم از فیض جماعت بهره مند باشیم.
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران گرامی می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آنها را از چشمها پوشاندهاند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)
وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام ) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمیشناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش میکند.
ثالثا امام عصر (علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما میرسد. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مىفرستد، آسمان را از سقوط حفظ مىکند، اندوهها را زایل و سختیها را برطرف مىسازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در آیه 108 سوره انعام سب و دشنام به دشمنان را جایز ندانسته و فرموده است: و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله؛ و کسانی که غیر خدا را میخوانند، دشنام مدهید.
امام صادق علیه السلام در تبیین علل و چرایی نهی خداوند از دشنام به دشمنان فرموده است: از دشنام به دشمنان خدا بپرهیزید، زیرا آنان به خداوند دشنام خواهند داد. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 238)
در روایتی دیگر آمده است: مراد از «سبالله»، سب ولی خدا است. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 237) پس مومنان برای اینکه معصومین علیهم السلام مورد سب و دشنام قرار نگیرند، باید از دشنام به دشمنان و مقدسات آنان اجتناب کنند.
طبق قرآن مهمترین کسانی که اهل دشنام و فحش هستند عبارتند از: الف) بیخردان و سفیهان: و اذا خاطبهم الجاهلون (فرقان، آیه 63) ب)دشمنان پیامبر (قلم، آیات 4 و 13)؛ ج)بدمستان از ثروت (مؤمنون، آیات 66 و 67)؛ د) مشرکان (انعام، آیه 108)؛ ه) یهودیان (نساء، آیه64) و...
خداوند از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواسته تا از اهل دشنام و فحش، اجتناب کرده و دوری کند( ولا تطع... هماز مشاء بنمیم... عتل بعد ذلک زنیم؛ اطاعت مکن... کسی را که بسیار عیبجویی و به سخنچینی آمد و شد میکند،... علاوه بر اینها کینهتوز و پرخور و خشن و بدنام است! (قلم، آیات 10 و 11 و 13)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که می فرمایند: مَنْ أحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أعَانَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَاتَلَ مَعَنَا أعْدَاءَنَا بِیَدِهِ فَهُوَ مَعَنَا... .
هرکس ما را قلبا دوست داشته باشد و با زبانش ما را یاری نماید و با دشمنان ما مبارزه نماید، او با ما خواهد بود. (الخصال، شیخ صدوق ص 629)
امروز قصد داریم نکاتی در باب تولی و تبری که از فروع دین است بیان کنیم:
1. تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان دین است و این دو از واجبات دین اسلام بشمار می روند و هر مسلمانی باید با اهل ایمان دوستی کند و از اهل باطل بیزاری بجوید که بالاترین مرحله این دو، دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام است و بیزاری جستن از سران شرک و کفر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد.
2. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است تولی و تبری راه های صحیحی دارد مانند مداحی و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و نمیتوان به این بهانه برخی از محرمات را مرتکب شد مثل برگزاری مجلس مختلط یا مشتمل بر رقص و آهنگ های حرام و به زبان آوردن کلمات رکیک و مستهجن. (استفتائات مکارم ج1 س 1625 جامع الاحکام ج 2 س 1581)
3. تبری جستن از دشمنان اهل بیت به این معنی نیست که با تمام مخالفان فکر و عقیده خود بجنگیم یا به آنان فحش و ناسزا بگوئیم و البته وحدت، دست برداشتن از عقاید نیست بلکه وحدت به معنای توجه به مشترکات و پرهیز از تفرقه (که پسندیده دشمنان اسلام است) است. (رساله نوین ج4ص 197)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
تعجیلدر فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه اسلام از حضرتش نسبت به مسئله تقلید روایت شده که فرموده اند: بر مردم لازم است که در بین فقهاء از کسی که پرهیزکار بوده و با هوای نفس مبارزه میکند و مطیع دستورات پروردگار است، تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131)
یکی از مسائلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه بین مراجع کدام عالمتر و شایسته تر برای تقلید است؛ که به صورت خلاصه به دو روش انتخاب مرجع اعلم اشاره می شود:
1. اینکه دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند، اعلم بودن (شایستگی برای تقلید) کسی را تصدیق کنند.
2. (مسیر دوم که شاید بیشترین کاربرد را بین روشها در انتخاب مرجع تقلید داشته باشد حصول اطمینان به اعلمیت مرجعی بین مراجع تقلید است) اینکه عده ای از اهل علم و طلاب علوم دینی، فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و شخص مکلف از گفته آنها اطمینان حاصل کند.
حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه ها برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید شود. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
1- (اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. توضیح المسائل جامع، مساله 12) (رساله مراجع، مساله 3 و 4)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
امام عسکری(علیه السلام) از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستىها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 )
از مهمترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى علیه السلام از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونهاى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند اینها شیعیان على علیه السلام و امامان معصوم هستند.
برخی از انتظارات امام عسکری از شیعیانش عبارتند از:
1- اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است.
قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است.
در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115)
2- حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند.
3- استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ• عَنِ الْمُجْرِمِینَ• مَا سَلَککمُْ فیِ سَقَرَ• قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ»«آنها در باغهای بهشتند و از مجرمان سؤال میکنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم».(آیات 40-43 مدثر)
عواملی در ترک نماز وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1. گناهان: .در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد (علیه السلام) به بررسی عوامل بی رغبتی نسبت به نماز و مناجات پرداخته و به خداوند عرض می کند:"خدایا چه شده است که هرگاه با خود می گویم که آماده نماز شوم و مناجاتی با تو داشته باشم،کسالت را در هنگام نماز بر من مسلط می نمایی؟و لذت مناجات را از من سلب می کنی... شاید به جرم و گناهم مرا مجازات نموده ای؟( بحار، ج 14، ص 310)
2. عدم شناخت و بی مهری به خداوند:خدا به حضرت موسی(علیه السلام) فرمود: اگر ببینی آنان را که درون شب برای من نماز می خوانند گویا من درپیش چشمان آنانم و با من به گفتگو نشسته اند... ای فرزند عمران،خطا می کند و دروغ می گوید آن کس که می پندارد مرا دوست دارد اما همینکه شب فرا می رسد می خوابد.آیا هر محبی سخن گفتن در خلوت با محبوب خود را دوست نمی دارد(بحار،ج87.،ص139)
3. دوستان بد:یکی از عوامل اصلی در ترک نماز دوستان بد هستند،چون دوست بر عقادی دوست اثر فراوانی دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: افراد تابع عقیده دوست خود هستند، پس مواظب باشید که با چه کسی دوست می شوید".( مستدرک؛ ج 2،ص 63)
4. عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن یا ترک نماز: اگر افراد به اهمیت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دین و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستی در انجام نماز چه پیامدهایی دارد، قطعاً سستی نخواهند کرد.
خداوند ما را جزء نماز گزارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ.
سلام کردن یکی از نشانه های تواضع است. (تحف العقول، النص، ص: 487)
امروز قصد داریم چند نکته راجع به احکام شرعی سلام کردن عرض کنیم:
1. شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام فوری است یعنی شنونده سلام باید بلافاصله پاسخ سلام را بدهد ولو در نماز باشد؛ هر چند سلام کننده بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد. و همچنین اگر سخنران یا قاری یا مداح به مخاطبین سلام کند، واجب است حداقل یک نفر جواب سلام را بدهد. (عروه الوثقی مبطلات نماز م 37، توضیح المسائل مراجع 1141و1138)
2. انسان در حالت معمولی باید طوری جواب سلام را بدهد که سلام کننده، جواب سلام را بشنود و نمی تواند جواب سلام را با اشاره سر یا دست بدهد، لذا اگر انسان مثلا در حال مکالمه با تلفن همراه هست، چنانچه در همین حال کسی به انسان سلام کند، شرعا واجب است در بین مکالمه جواب سلام را به گونه ای که سلام کننده بشنود، جواب بدهد. (عروه الوثقی، مبطلات نماز، م 26و توضیح المسائل مراجع م 1139)
3. اگر کسی از روی استهزا و تمسخر و شوخی سلام کند، جواب سلامش واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1144)
خداوند متعال همه ما را عامل به دستورات دینی قرار بدهد هدیه محضر امام عسکری علیه السلام صلواتی بر محمد و ال محمد.
یکی از شرایط صحت نماز طهارت بدن و لباس از نجاست است لکن استثنائاتی دارد و چند مورد هست که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
مورد اول: اگر بدن دارای زخم یا جراحت قابل توجهی باشد که به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت باشد، در این صورت با وجود نجس بودن بدن یا لباس، نماز صحیح است. (صرفا جهت اطلاع: حضرت امام، امام خامنه ای، فاضل، مکارم، بهجت، صافی، نوری: یا برای خصوص او سخت باشد.) (تعویض لباس لازم نیست در نظر عرف سختی فوق العاده ای داشته باشد. توضیح المسائل جامع م956 ؛ توضیح المسائل شبیری زنجانی، مساله 858 ) (عروه، الطهاره، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه ؛ رساله مراجع م848 و 849 و 850 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 29 و)
مورد دوم: اگر بدن یا لباس نمازگزار به مقدار کمتر از یک درهم به خون زخم بدن یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد، در این صورت هم برای نماز مانعی ندارد. (جهت اطلاع: (فتوا یا احتیاط)به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد.) مقدار مساحت یک درهم به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای به اندازه انگشت سبابه است. (رساله مراجع م855 و 858 و رساله جامع م946 و رساله آوزشی ج1 درس 29)
مورد سوم: اگر همراه انسان چیز نجس مانند دستمال یا تلفن همراه، باشد، برای نماز اشکالی ندارد. (صرفا جهت اطلاع: حضرت امام، امام خامنه ای، بهجت، فاضل: اگر ساتر عورت باشد بنابر احتیاط واجب نماز باطل است.) (رساله مراجع ج 1 م 862)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به همه ما توفیق یادگیری و عمل به احکام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛و موعظه کن که به مؤمنین سود میرساند؛(سوره ذاریات، ایه 55)
ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1. قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2. رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را میخواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3. نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4. یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد میکنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذکرونی اذکرکم؛پس از من پیروی کنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152)
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: صَاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَةُ عَنْ عِیَالِه.
هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج4 ص11)
چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزلخارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تأمین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شأنش باشد، تهیه کند. و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به دو مورد اشاره می شود:
الف: یکی از محرمات استفاده از طلا برای مردان است لذا پوشیدن حلقه ازدواج یا آویختن زنجیر طلا برای مردان حرام است حتی اگر همسرش از او درخواست کند.
ب: یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم بکند.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر علیه السلام برای افزایش عمر می فرمایند:اَلْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفیانِ الْفَقْرَ وَ یَزیدانِ فِى الْعُمْرِ وَ یَدْفَعانِ عَنْ صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ:کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند.(ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱)
در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود:
1. صدقه: صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهرهمند خواهد شد که از جمله آنها افزایش عمر است. امام باقر علیه السلام فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را میبرد، بر عمر میافزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور میکند. (ثواب الاعمال، ص 141)
2. اجتناب از غضب الهی: اجتناب از گناه و عوامل ایجاد غضب الهی از دیگر راههای افزایش عمر است؛ زیرا اگر موجبات غضب تحقق یابد، باعث کاهش عمر میشود. در همین رابطه پیامبر(ص) میفرماید: مرگ انسانها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدن اجل است و زنده ماندن انسانها در نتیجه نیکیهایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودن عمر است(مکارم الاخلاق، ص 362)
3. شکر نعمت: امام علی (علیه السلام) فرمودند: شکرگزاری فراوان ، عمر را زیاد می کنند و بر مُهلت زندگی می افزایند(غررالحکم،ح9306)
4. شستن دست پیش و پس از غذا خوردن: امام صادق علیه السلام میفرماید: دستهایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوئید، که فقر را میبرد و بر عمر میافزاید.(محاسن، ج 2، ص 202)
خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در یکی از توصیه هایی که از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام رسیده است در بخشی از آن می خوانیم: ...لَا یَخَافُ عَبْدٌ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا یَرْجُو إِلَّا رَبَّه... .
عبد پروردگار در عالم نباید از چیزی جز گناهانش بترسد و نباید به کسی جز خداوند متعال امید داشته باشد. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج2 ؛ ص44)
یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملأ عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام برای افزایش طول عمر می فرمایند: صَدَقه وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی الْأَجل :نیکی به پدر و مادر و صله رحم موجب ازدیاد عمرند.(بحار، ج71، ص 83)
در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود:
1. نیکی به والدین و صلهرحم: صلهرحم تا جایی نقش دارد که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی میآورند به سبب آنکه صلهرحم را به جا میآوردند، دارای عمر طولانی خواهند شد. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) در این باره میفرماید: مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، به صلهرحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانی میشود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟ (کافی، ج 2، ص 155)
2- خوش اخلاقی: امام صادق علیه السلام میفرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانهها را آباد و عمرها را طولانی میکنند. (کافی، ج 2، ص 100) واین طبیعی است، چون با اخلاق خوش استرس کم شده و بیماریها کم میشود.
3- زیارت امام حسین علیه السلام : در این باره امام صادق علیه السلام فرموده است: زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزیات را زیاد میکند و زندگیات را همراه با سعادت میکند (کامل الزیارات، ص 286)
4- نیکی به خانواده: امام صادق علیه السلام میفرماید: هر کس به شایستگی در حق خانوادهاش نیکی کند، خداوند بر عمرش میافزاید. (کافی، ج 8، ص 219، ح 269)
خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت سکینه سلام الله علیها دختر بزرگوار امام حسین علیه السلام. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال... .
بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363)
خداوند متعال به همه زنان عفت و پاکدامنی عنایت بفرماید به برکت صلات بر محمد وال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند: کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛. چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 )
بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:
1. دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91)
امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363)
2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172)
3- حسادت: امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"( بحار، ج 73، ص 256)
4- چشم و هم چشمی: وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه... .
هر که از کسب معاش شرم نکند (و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی امام خامنه ای، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد؛ چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار میگویند که در این صورت گران فروشی حرام است و در غیر این صورت مقدار سود در کالا چنانچه منع قانونی نداشته باشد با توافق طرفین می باشد. (استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62 )
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدا میداند و میفرماید: أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد)
برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از:
1. یادخدا: طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛ اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد.
2. توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق) چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید.
3. رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد. (غررالحکم، ح 8763)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ...فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا.
پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی ط ج1 ص548)
دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس:
1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد، پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی باید به نماینده مرجع تقلید پرداخت شود یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند؛ و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید تسلیم یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد. توضیح المسائل جامع، مساله 2438) (توضیح المسائل مراجع م 1834)
2. کسی که می خواهد خمس را به سید فقیر یا دفتر مرجع تقلید پرداخت کند باید به قصد قربت پرداخت کند یعنی خمس را به قصد انجام فرمان خداوند و برای نزدیک شدن به او بدهد.(فتوی یا احتیاط) (امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289 ؛ رساله جامع 2440 ؛ همچنین اقتباس از م 1829 رساله مراجع)
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میداند(آیه 59 انعام)
2-برخی آیات پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3-برخی آیات گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها میدهد(آیه 27 جن)،منظور غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست وبالفعل معصومین ندارند،ولی بالقوه دارند که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد