بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عحل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در اهمیت حق الناس می فرمایند: کُلُ‏ ذَنْبٍ‏ یُکَفِّرُهُ‏ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّیْنَ، لَا کَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ.

شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان است مگر بدهی مالی به مردم، که فقط باید به صاحب حق اداء شود.( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. (رهبری: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)
4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.(مخالف= مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.) ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم)
5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج27 ص: 131)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... .

از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تقلید:
نکته اول: یکی از آسان ترین راههای به دست آوردن احکام دین، تقلید از یک مرجع دینی است.
نکته دوم: برای شناخت مرجع اعلم راه هایی وجود دارد:
1. یقین خود انسان مثلا از اهل علم باشد.
2. دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
3. عده ای از اهل علم فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و از گفته آنها اطمینان حاصل شود.
نکته سوم: به نظر اکثر مراجع اگر از این راه ها برای انسان گمان یا احتمال حاصل شود باز هم باید از همان کسی تقلید شود که گمان یا احتمال اعلمیت پیدا کرده است. (مخالف:آیت الله سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. آیت الله خویی: اگر معلوم نباشد احتیاط کند و در صورت عدم امکان احتیاط از کسی تقلید کند که گمان به اعلمیت دارد. آیت الله وحید: اگر اعلمیت معلوم نباشد احتیاط کند و اگر احتیاط ممکن نیست احتیاطا به اورع مراجعه کرده و گرنه مخیر است.) (رساله مراجع مساله 3 و 4)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج3، ص: 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: ...اَلصُّلحُ جائِزٌ بَینَ المُسلِمینَ، إِلاّ صُلحا أَحَلَّ حَراما و َحَرَّمَ حَلالاً.

صلح میان مسلمانان جایز است، مگر صلحى که حرامى را حلال یا حلالى را حرام کند. (من لا یحضره الفقیه ج3، ص: 32)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره قرارداد صلح:
1. یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهای شرعی قرارداد صلح است یعنی اگر انسان نسبت به حق یا منفعت یا دینی یا مالی با دیگری اختلاف و یا امکان اختلاف باشد، به سازش و توافقی‌که صورت می گیرد صلح گفته می شود مثلا انسان به کسی بدهکار است و مقدار بدهکاری نزد طرفین معلوم نیست در اینجا طلبکار و بدهکار بر پرداخت مقداری مال توافق و مصالحه می‌کنند در اینجا توافقی که صورت گرفته صلح گفته می شود و در صلح لفظ خاصی معتبر نیست بلکه هر لفظی یا کاری که بفهماند با هم صلح و سازش کرده اند صحیح است.
2. در بسیاری از موارد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد می تواند از قرارداد صلح استفاده کند؛ مثلا بگوید منزل و اثاث منزل را به همسرم صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند خانم مالک اثاث زندگی و منزل مسکونی محسوب می شود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال : 156/196)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است، لذا حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّهَ.

هر کس که از پدر و مادر خود سپاسگزارى نکند، از خداوند هم سپاس گزارى نکرده است. (الخصال : 156/196)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدر است و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. (پدر اتفاقی است ولی مادر: گلپایگانی، اراکی، مکارم، نوری: فتوی. مقام معظم رهبری، فاضل، صافی: احتیاط واجب.)
2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بداند که پدرش نماز قضا داشته و شک کند که نماز قضایش را بجا آورده یا نه، بنا براحتیاط واجب باید قضا نماید. (این مساله در رساله آقای بهجت و فاضل و مکارم نیست گرچه در بقیه کتب فقهی پیدا نشد.) (رساله مراجع، مساله1392)
4. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع مساله1395) خداوند والدین همه مؤمنین را مورد رحمت خاصه حضرت رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین( علیه السلام ) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین ( علیه السلام ) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2. ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین ( علیه السلام ) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق( علیه السلام ) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین ( علیه السلام ) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-. فا یافتن: فردی از امام صادق( علیه السلام ) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین( علیه السلام ) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: ... وَ اعْلَمْ‏ أَنَّهُ‏ لَا وَرَعَ‏ أَنْفَعُ‏ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... .

بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ماهواره:
1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقص‌آور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینه‌ای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام است.
2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامه‌هاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است.
3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد. (اجوبه س 1213 ؛ مکارم استفتائات ج3 س 1711 ؛ استفتائات بهجت ج3 س4987 ؛ جامع المسائل فارسی ج1 س1001)
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
1. خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3. زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4. تربیت شاگردان: امام علیه السلام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، النص، ص:271)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام حضرتش در روایتی می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت سجاد علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت علیهم السلام بر سید الشهدا علیه السلام شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود
1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند.
بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102)
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود.
خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام از حضرت باقر علیه السلام در روایتی درباره پدر گرامیشان می فرمایند‌:‏ مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی‌کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می‌داد. (وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز:
1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
(رساله مراجع م 1051 و 1052)
خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

شب شهادت حضرت سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1. اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین علیه السلام در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2. نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه علیهم السلام در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین علیه السلام ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت علیهم السلام در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3. تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی امیه تا بنی العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین علیه السلام تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب شهادت حضرت سجاد علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(غم نامه کربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. از اعتراض‌های شدید حضرت زینب سلام الله علیها به یزید، این‌بود: أمِن العَدلِ یا ابنَ الطُلقاءِ! تَخْدیرُکَ حرائِرَکَ وَ اِمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناتَ رَسُولِ‏اللَّهِ سَبایَا.

‌ای یزید! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی. (غم نامه کربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).

حضرت زینب (س)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدقه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود به همین مناسبت چند نکته ای درباره نگاه و پوشش عرض می شود:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. ( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله ،‌النکاح 182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
امام صادق علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین - علیه السلام - چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1. شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است.
2. استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی الله‌علیه و آله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3. امامت در نسل امام حسین علیه السلام : با اینکه امام حسن علیه السلام بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است.
4. رسوخ حرارت محبت امام حسین علیه السلام در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین علیه السلام ، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین علیهم السلام را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین علیه السلام در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5. نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 91)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. در روز نهم محرّم، وقتی‌که سپاه عمر‌سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنِّی قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ کِتَابِهِ وَ الدُّعَاءَ وَ الِاسْتِغْفَارَ.

خدا می‏ داند‌که من (حسین) نماز گزاردن و تلاوت قرآن؛ زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره اهمیت نماز:
1. در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند.
بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.(توضیح المسائل مراجع م 971)
3. برای اینکه فرزندانمان به نماز عادت کنند مستحب است هنگامی که خوب و بد را متوجه می شوند، والدین آنها را به نماز خواندن تشویق نمایند. (توضیح المسائل مراجع م 1389)
4. یادگیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (رساله مراجع م 11)
خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

شام غریبان
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

شام غریبان
جزئیات
حدیث گفتار روز
(احقاق الحق، ج 19، ص 429 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روز اندوه اهل البیت، روز عاشورای حسینی را به محضر امام زمان علیه السلام و همه عزاداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم، موسى بن عُمیر نقل مى‌کند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ.

هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند . (احقاق الحق، ج 19، ص 429 )

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس:
1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایط‌و با تاسی به حضرت سید الشهداء علیه السلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید.
2. اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین اگر کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده است باید خسارت را در صورت توان فورا جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسی دارد باید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد.
خداوند متعال بحق امام حسین علیه السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عاشورای حسینی (شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب آن حضرت)
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code