بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال،343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِیثُمَا کَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع.

کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز جماعت:
1. برای صحیح بودن نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود. مثل اینکه جاى ایستادن امام باید از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مکان امام مقدار خیلى کمى بلندتر باشد اشکال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1415 و 1416)‌
2. یکی از شرایط نماز جماعت که به خاطر وجود ویروس کرونا و رعایت فاصله اجتماعی در زمان کنونی مورد ابتلاء می باشد، مقدار فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها است، که نباید زیاد باشد. که به فتوای تعداد زیادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از جای سجده مأموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مأمومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک متر فاصله نباشد، اشکالی ندارد. (امام خامنه ای، استفتاء شخصی، سوالات سامانه جامع، نماز، سوال شماره 1135490 ؛ رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710) (امام خامنه ای: سؤال : در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟ الف: فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب: فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج: فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود. جواب : در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد. مکارم: اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت بگویند، مانعی ندارد. سیستانی: فاصله تا یک قدم بزرگ اشکال ندارد که حدودا یک متر است. زنجانی، بهجت: لازم است بین امام و مأموم بیش از مقدار اندام انسان در حال سجده فاصله نباشد.)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره)
وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء)
2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله ) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد.
3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود.
4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند.
خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از قرادادهای شرعی این است که انسان می تواند در زمان زنده بودنش حق سکونت منزل و استفاده از اثاثیه زندگی را به کسی مثلا همسرش تا پایان عمر همسر واگذار کند به این صورت که مرد به همسر بگوید حق استفاده از منزل و اثاثیه تا پایان عمرت در اختیار تو باشد و زن هم قبول کند و بعد از واقع شدن قراداد عمل به این قراداد لازم است و این قرارداد را یک طرفه مالک نمی تواند بهم بزند در این صورت تا هنگامی که همسر زنده است ورثه نمی توانند همسر را از منزل بیرون کنند و همسر هم حق دخل و تصرف دیگری غیر از سکونت در منزل ندارد و در اینگونه مسائل بهتر است قبل از چنین قراردادهایی از راهنمایی علماء استفاده کنند. (تحریرالوسیله، ج3 مساله 52 الی7؛ منهاج الصالحین، آیه الله سیستانی ج2 مساله 1597 الی 1600؛ منهاج الصالحین، آیه الله خوئی و آیه الله وحید ج3 مساله 1212 الی 1215)
خداوند توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن درباره شفایافتن چشم حضرت یعقوب علیه السلام بوسیله پیراهن یوسف علیه السلام می فرماید: «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً: پس چون مژده رسان آمد، آن پیراهن را بر چهره او انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف)
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین علیه السلام ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق علیه السلام مى ‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین علیه السلام حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2. ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق علیه السلام فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین علیه السلام گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3. شفا یافتن: فردی از امام صادق علیه السلام سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین علیه السلام برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص443)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: عقل شخص مسلمان تمام نیست مگر اینکه ده خصلت وجود داشته باشد از جمله آن خصلتها این است که ...الْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُون‏... .

مردم از او امید خیر داشته باشند و از بدى او در امان باشند. (تحف العقول ص443)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باب حق الناس:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی رود بنابراین اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده استیا بدهکاری به مردم دارد باید بدهیش را در صورت توانایی فورا برگرداند
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات؛ بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مایوس شود باید با ا جازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات ختم فرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین و زیارة الأربعین و التختّم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرّحمن الرّحیم» [تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51)
« نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
علت اهمیت زیارت اربعین:
1. جاودانه کردن پیام نهضت عاشورا: اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایه‌گذاری شد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون ـ از قبیل شهادت حسین بن علی علیه السلام در عاشورا ـ به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.
2. رهایی از جهالت: ریشه همه گناهان و همچنین عامل دشمنی دشمنان دین، حب دنیا و دلبستگی به آن است و هدف همه انبیا، تعلیم و تزکیه است. در زیارت اربعین؛ عامل قیام امام حسین علیه السلام را رهایی مردم از جهالت علمی و عملی دانسته است که زیارت اربعین نشان عملی دل نبستن به دنیا و تبلیغ عملی و علمی پیام عاشوراست.( بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة)( مصباح المتهجد،ص 788)
3. عملیاتی شدن محبت اهل بیت: اربعین نماد محبت به اهل بیت و تعظیم شعائر است و محبت قلبی، فرد را به سمت عمل و پیروی از اهل بیت علیهم السلام سوق میدهد .
خداوند توفیق زیارت اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت اربعین حسینی. از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا.

براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عزاداری:
1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است و از بارزترین تعظیم شعائر حسینی، عزاداری است.(توضیح المسائل جامع ایت الله سیستانی، م 2292،)
2. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام بیان شود.( ایت الله مکارم، سایت معظم له، کیفیت مجالس عزادرای)
3. عزاداری باید به روشهای متعارف و معمول میان مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن و سست شدن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.
5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.(توضیح المسائل جامع ایت الله سیستانی م 2293،)
6. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.(آیت الله مکارم، سایت معظم له، کیفیت مجالس عزادرای، ایت الله سیستانی، استفتائات معظم له، س 178)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی حضرت سید الشهدا علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اربعین حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام زمان ارواحنا فداه در توقیع خود به شیخ مفید، فرمودند:اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خویش موفقشان بدارد، در وفا به عهدی که با ما دارند یکپارچه می شدند (اجتماع قلوب میکردند)، هرگز توفیق ملاقات آنها با ما به تأخیر نمی افتاد و البته سعادت دیدار ما با معرفتی حقیقی به سرعت نصیبشان می شد.( بحار، ج ۵۳، ص ۱۷۶)
بین زیارت اربعین وظهور از جهاتی رابطه عمیقی وجود دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
1. وحدت و همدلی: طبق فرمایش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، آنچه باعث سرعت در ظهور میشود، عاملی که اگر انجام شود، بی وقفه ظهور اتفاق می افتد، اجتماع و همدلی شیعیان در وفای به عهد آن حضرت است؛و یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، مراسم اربعین است. شرط کمک خدا این است اجتماع قلوب برای وفای به عهد صورت گیرد و ما این امر را در اربعین می‌بینیم که همه یک دل‌اند و یک چیز می خواهند. از آنجا که سپاه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف فراملیتی خواهد بود، باید افراد سپاه بطور طبیعی یکدیگر را درک کنند و با هم احساس غریبی نکنند و با هم همدل و یکرنگ باشند و با نقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی هم کنار بیایند و آنها را پوشش دهند.
2. جهانی سازی و معرفی به عالم: طبق برخی روایات امان زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موقع ظهور خودش را با امام حسین علیه السلام معرفی می کند و می فرماید: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ ...ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا (إلزام الناصب ،ج ‏2، ص 233)
باید ابتدا همه امام حسین علیه السلام را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با امام حسین علیه السلام معنا پیدا کند. آیت الله العظمی بهجت ، پیاده روی اربعین را بهترین فرصت برای معرفی امام حسین علیه السلام به جهانیان دانسته، بر این نکته تأکید می کردند که: الان هنوز همه مردم عالم، حسین علیه السلام را نمی شناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا علیه السلام طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود.
3. یارسازی و لشکرسازی: یکی از شرایط اصلی ظهور یارسازی است و امام عصر،امام همه جهان است و قرار است برهمه دنیا حکومت کند.همان پدیده ای که قرار است در ظهور شکل بگیرد و وحدت ادیان را ایجاد کند «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا-آیه 3نصر» و از همه اکناف و اختار جهان به سمت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف حرکت صورت بگیرد، این رویداد در عاشورا شکل گرفته است و امروز نیز در اربعین تکرار می شود. پس این الگو به همان شکل در حال عملی شدن است.
خداوند توفیق زیارت با معرفت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

اربعین حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏... .

هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت از راه دور:
1. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده زیارت قبور مطهر معصومین علیهم السلام است و زیارت قبور معصومین به عنوان یک عمل مستحب است که دارای اجر و پاداش فراوان می باشد و زیارت قبورشان یک وظیفه مستحب است چه امام معصوم حاجت زیارت کننده را بدهد یا ندهد.
2. همان طوری که زیارت قبر امام معصوم علیه السلام از نزدیک استحبابش ثابت شده است، زیارت از را دور قبور معصومین خصوصا سید الشهدا علیه السلام به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای ثابت شده است و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است چنانچه این عمل مستحبی با عمل واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی رسد؛ بنابر این حفظ جان واجب است و چنانچه با زیارت، انسان بخواهد جانش را به خطر بیندازد، در بسیاری از موارد جایز نمی باشد. (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوتی بر محمد و ال محمد.

شب اربعین حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ:
مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند(آیه 27 حج)
تقدم پیاده بر سواره در آیه ذکر شده، نشان از اهمیت بیشتر پیاده روی در امور معنوی دارد.
پیاده روی در سیره معصومین علیهم السلام برای سفر حج نقل شده است وحتی وقتی بقیه مردم از امام حسن و حسین علیهم السلام درخواست می کنند که سوار شوند تا بقیه خجالت نکشند، امام حسن علیه السلام می فرماید:ما پیاده به سوی بیت الحرام می رویم ،ولی از کنار راه حرکت میکنیم تا بقیه راحت باشند.(ارشاد،ج2،ص121)
درروایات ارزش امام حسین علیه السلام بالاتر از کعبه دانسته شده است (کامل الزیارات ،ص524)
در روایات کلمات (مشی-خطوه- قدم-حافی) در زیارت، بکار رفته است که نشان از ارزش پیاده روی دارد. (وسائل،ج10،ص341-344)
امام صادق علیه السلام می فرماید:هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین علیه السلام برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود(کامل الزیارات ،ص255)
پیاده روی از جهات تواضع و خضوع و از جهت شباهت به پیاده روی های خاندان ولایت در اسارت و از جهت تعظیم شعائر و بزرگداشت دین نیز ارزش بیشتری دارد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین علیه السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

شب اربعین حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین علیهم السلام می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم السلام خصوصا قبر سالار شهیدان سید الشهدا علیه السلام است.
2. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
3. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
4. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.)
خداوند توفیق زیارت اربعین سید الشهدا نصیت همه دوستداران حضرتش بفرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده (تشخیص ‏دهنده حق از باطل) قرار مى‏دهد (انفال، آیه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد.
در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد.
2. تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین می‌آموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
بنابراین،همان‌گونه که با کمک نور در تاریکی‌ها راه می‌پیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت می‌رساند.
3. نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4. عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
در روایات آثار دنیوی فراوانی برای احترام به والدین ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. دوری از عصیان گری و شقاوت :طبق تصریح قرآن ،نیکی به والدین صفت جبار و عصیانگری را از انسان دور می کند و همچنین دچار شقاوت نمی گردد.
قرآن کریم می فرماید: « وَ بَرَّا بِوَ الِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُن جَبَّارًا عَصِیًّا ( آیه 14 مریم): « او -حضرت یحیی-را سفارش به نیکی به پدر و مادرش نمودیم و او جبار و عصیانگر نبود»
2. طول عمر : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «در خواب مردی از امتم را دیدیم که فرشته مرگ برای قبض روح او حاضر شده بود، اما او با نیکی به والدین خود آن فرشته را از مأموریتش منع کرد.»( بحار، ج،۷۴ ،باب 2 ،ح82)
3. روزی فراوان: امام صادق علیه السلام می فرماید: «هر کس نیکی به والدین نماید هرگز در زندگی به فقر مبتلا نخواهد شد. ( بحار، ج،۷۴ ،باب 2 ،ح33)
4. موجب نیکی فرزندان می شود :از جمله اثرهای وضعی نیکی به پدر و مادر این است که اگر کسی پدر و مادرش را احترام نمود آن احترام را از ناحیه فرزندانش خواهد دید. زیرا فرزندان انسان، پدر و مادر خود را الگوی عملی خویش قرار می دهند. اگر آن ها ببینند پدر و مادرشان نیکی به والدین را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند و به آن اهتمام می ورزند، او هم نسبت به آنان چنین خواهد کرد. از این جهت امام صادق علیه السلام فرمود: «به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند.» ( بحار، ج،۷۴ ،باب۲ ،ح31)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 250 ؛ خطبه 175)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
... إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ‏ عَلَى‏ طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا.

اى مردم سوگند به خدا من شما را به هیچ طاعتى ترغیب نمى کنم مگر آن که پیش از آن خود، عمل کرده ام ؛ و از معصیتى شما را باز نمى دارم جز آن که پیش از آن، ترک گفته ام. (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 250 ؛ خطبه 175)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره طهارت و نجاست الکل:
1. مصرف الکل جهت ضد عفونی چنانچه مصرف کننده نداند الکل از چه چیزی گرفته شده است، مثلا نمی داند از ترکیب مواد شیمایی گرفته یا غیر آن، پاک است و نیازی نیست که انسان نسبت به اینکه الکل از چه ماده گرفته شده است، بررسی نماید.
2. به نظر امام خامنه ای اگر انسان بداند الکل مست کننده از ماده روان و مایع گرفته شده است، بنابر احتیاط واجب نجس است البته به نظر برخی مراجع الکل مطلقا پاک است. ولی در هر صورت نیاز به تفحص و بررسی نمی باشد. (بهجت: الکل مطلقا مورد احتیاط در نجاست است، مگر به گونه ای به دست بیاید که از ابتدا مسموم کننده باشد نه مست کننده. مکارم: الکلهایى که به صورت فعلى قابل شرب نیست و باید آن را رقیق کرد نجس نمی باشد ولى اگر به صورت کنونیشان قابل شرب باشد نجس است (بنابر احتیاط واجب) و اگر مشکوک باشد آن نیز پاک است. فاضل، وحید، سیستانی: الکل مطلقا پاک است.) (رساله مراجع، م 112 ؛ سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 6 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، الکل طبی و صنعتی، آیت الله بهجت، استفتائات ج1 ص:105 س: 348)
3. الکل چنانچه مسموم کننده باشد و ضرر قابل توجهی داشته باشد یا الکل مست کننده باشد، خوردنش حرام است. (رساله مراجع م 2630 و 2633)
4. اگر به مقدار کمی از الکل که معلوم نیست از چه ماده گرفته شده است، در آب یا شربت مخلوط شده که آن مقدار کم در آب یا شربت مستهلک و از بین برود، خوردن آن آب یا شربت مانعی ندارد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 791294 تاریخ استفتاء: 03/05/ 1396 ؛ سیستانی، استفتائات سایت، الکل ؛ مکارم، استفتائات سایت، نجاسات، شراب، داروهای خوراکی و تزریقی حاوی الکل)
‌خداوند متعال توفیق علم و عمل به ما عنایت فرماید صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب.) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:«لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»: جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید(آیه 83 بقره)
در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و روایات سفارش زیادی شده است که به چند نکته که نشان دهنده اهمیت احسان به پدر و مادر است، اشاره می‌کنیم:
1. نیکی به پدر و مادر در کنار توحید: از آیه خوانده شده مشخص میشود که اهمیت احترام به والدین به قدری زیاد است که در کنار توحید ذکر شده است
2. سفارش به همه مردم نسبت به تمام پدران و مادران: در آیات به انسان‌ها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان کنند و نگفته است که ای مسلمان‌ها به پدر و مادر خود احترام کنید «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً».[(آیه 8 عنکبوت)
هر کس که پدر و مادر است باید مورد احترام فرزندان قرار گیرد چون در آیات سخن از «والدین» است بدون هیچ قیدی به ایمان و اسلام.
3. شکر والدین هم ردیف شکر خدا: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ»(آیه 14 لقمان) (به او توصیه کردم) که برای من و پدر و مادرش شکر به جا آور» همان طور که ملاحظه می‌شود در این آیه خداوند و شکر والدین در یک ردیف قرار گرفته‌اند، لذا امام رضا ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: خدا امر فرموده به شکرگذاری از خودش و برای والدین، پس اگر کسی والدین را شکر نکند خدا را هم نمی‌کند(میزان الحکمه،ج 10، 709)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص133)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ثَلَاثَةٌ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ إِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ.

خداوند متعال سه گروه را بدون حساب وارد بهشت می کند؛ امام عادل و تاجر راستگو و انسان سالخورده ای که عمرش را در اطاعت خدواند عز و جل گذرانده. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص133)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اگر کسی کالایی خریداری کند و بعد بفهمد برای کالا بیش از قیمت واقعی پول پرداخت کرده با چند شرط می تواند معامله را برهم زده و پول خود را پس بگیرد.
1. تفاوت قیمت آن قدر زیاد باشد که عرفا قابل تسامح نباشد و مردم به زیادی آن اهمیت بدهند. مثلا خانه ای را با دو برابر قیمت خریده باشد.
2. خریدار در زمان معامله از قیمت واقعی کالا خبر نداشته باشد یا نسبت به آن غفلت کند؛ فرقی نمی کند که فروشنده نسبت به قیمت واقعی آگاه باشد یا نباشد.
3. تفاوت قیمت باید در زمان عقد معامله باشد؛ پس اگر تفاوت قیمت بعد از زمان معامله اتفاق بیفتد حق برهم زدن معامله را ندارد. مثلا اگر یک کیلو زعفران به قیمت روز بخرد و بعد از زمان معامله قیمت آن کاهش پیدا کند، خریدار حق برهم زدن معامله را ندارد.
4. این حق فسخ با رعایت شرایط برای فروشنده در جایی که مالش را ارزان فروخته نیز ثابت می شود. (رساله مراجع م2124 و 2125 و تحریر ج1 خیار غبن م4)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ; حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».( نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)
در اسلام ؛کودکان ، حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود:
1. انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه سلام الله علیها پیروى نماید.
2. ادب نیکو: ادب به کتک نیست،بلکه به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و به بچّه ها سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى ندارد. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است.
3. تعلیم قرآن و تحصیل علم: فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت.
4. حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464)
خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء.

فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
2. بستن شیر آب در اثناء وضو گرفتن به گونه ای که آب خارج وضو با آب وضو جهت مسح کشیدن مخلوط نشود مانعی ندارد مثلا اگر بعد از ریختن آب بر روی عضو شیر آب بسته شود و سپس دست کشیده شود، مانعی ندارد . (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37)
3. اگر در صورت و دستها و جلوی سر و روی پاها به واسطه سوختگی، آبله بزند، شستن و مسح روی آن کافی است. و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوست یک قسمت هم کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند ولی چنانچه پوستی که کنده شده گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند.( سید محمد کاظم طباطبائی یزدی العروة الوثقی مع التعلیقات فصل فی افعال الوضو، مساله16،توضیح المسائل13مرجع مساله292؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 673769 تاریخ استفتاء: 1395/04/10 )
خداوند متعال انشاء الله همه ما را از پاکان قرار دهد صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن بعد از دستور به پرستش خداوند دستور نیکی به پدر و مادر را داده است و فرموده است: (وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا) : و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند به آنان اُف مگوی و بر آنان پرخاش مکن، و به آنان سخنی نرم و شایسته بگو.(آیه 23 اسراء)
در روایات اثرات منفی فراوانی در مورد بی احترامی به والدین ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. فقر و تنگدستی: امام هادی (علیه السلام) فرمودند: " نافرمانی والدین، تنگدستی در پی دارد و به ذلّت می‌کشاند (بحار،ج74 ،ص84)
2. جلوگیری از استجابت دعا؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «یکی از گناهانی که مانع قبول شدن دعا می گردد عقوق والدین است»؛(کافی، ج 4، ص 257)
3. مورد لعن و محروم شدن از رحمت خداوند: امام صادق علیه السلام فرمود: « ملعون است، ملعون است کسی که والدین خود را آزار دهد».(وسائل، ج 16، ص 281) مقصود از لعن در آخرت؛ عقوبت الاهی و در دنیا؛ انقطاع و دور شدن از قبول رحمت‏ و توفیق خداست‏.
4. پذیرفته نشدن نماز: امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی که نگاه غضب آلود به پدر و مادرش کند، هر چند که آنها به او ظلم کرده باشند، خداوند هیچ کدام از نماز هایش را قبول نمی کند»(کافی، ج 4، ص 65)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code