بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید در همه ابعاد باشد:
1.از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4.از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه یونس آیه 9

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمانِهِمْ

کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند به کمک ایمانشان آنها را هدایت مى‏کند. (سوره یونس، آیه 9)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره روزه:
1. شخص روزه دار چنانچه مطمئن است که با کشیدن دندان یا ترمیم دندان و مانند اینها از حلق چیزی پایین می رود، در صورتی که دندان کشیدن و ترمیم آن ضرورتی ندارد جایز نیست به دندان پزشک مراجعه کند؛ ولی اگر نمی داند چیزی به حلق می رسد یا نه می تواند برای کشیدن دندان یا ترمیم آن به پزشک مراجعه کند اما باید مواظب باشد چیزی به از حلق پایین نرود. (1)
2. فرو بردن آب دهان، اگر چه بواسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمى‏کند.
3. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده، اشکال ندارد. ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط آن است که آن را فرو نبرد.(مشهور؛ مخالف: سیستانی و زنجانی: احتیاط مستحب.) (2)
خداوند متعال روزه، روزه داران را قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رهبری، استفتاء خصوصی ؛ مکارم، استفتائات روزه، مبطلات روزه)
(2) (رساله مراجع م 1578 الی 1580)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده)
درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود:
1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد.
2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند.
3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد.
4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟
5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند.
خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۹۲)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره فضیلت نماز شب می فرمایند: إِنَّ اَلْبُیُوتَ اَلَّتِی یُصَلَّى فِیهَا بِاللَّیْلِ وَ یُتْلَى فِیهَا اَلْقُرْآنُ تُضِیءُ لِأَهْلِ اَلسَّمَاءِ کَمَا تُضِیءُ اَلْکَوَاکِبُ اَلدُّرِّیُّ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ... .

خانه هائی که شبها در میان آنها نماز شب گزارده می شود و نیز قرآن تلاوت می شود برای ساکنان آسمان می درخشند چنانچه ستارگان آسمان برای ساکنان زمین می درخشند. (إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۹۲)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نافله شب:
1. نافله شب یا همان نماز شب یکی از مهمترین نمازهای مستحبی است که در روایات اسلامی و قرآن مجید روی آن تاکید شده و تاثیر عمیقی در صفای روح و قلب و تربیت نفوس انسانی و حل مشکلات دارد. و از آنجایی که در ماه مهمانی خدا قرار داریم و شب ها انسان بیشتر بیدار است راحت تر می تواند به فضیلت کامل این نماز دست پیدا کند. (1)
2. نافله شب یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر. (2)
3. وقت نافله شب به فتوای اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است؛ اما هرچه نزدیکتر به اذان صبح خوانده شود فضیلتش بیشتر است. (3)
4. مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (4)
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م764 و 765 ؛ عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اعداد الفرائض و نوافلها، مقدمه)
(2) (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836)
(3) آیت الله سیستانی: اول وقت ادای آن از اول شب آغاز می شود یعنی اگر بعد از نماز عشا، نافله شب را انجام دهد، در وقت واقع شده است و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد.
(4) (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
گاهی سؤال می‌شود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین ( علیه السلام ) قیام کرد؟
اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز می‌کند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر.
ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را می‌طلبید:
تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمی‌شناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴)
تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق می‌کرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهره‌ای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده می‌کرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوری‌که هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند.
خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت می‌پذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله ( علیه السلام ) بودند قیام می‌کردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏9، ص: 404)

در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ فِی‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنَ‏ الْبَلَاءِ

هر کس در ماه رمضان صدقه اى بدهد خداوند متعال هفتاد نوع بلا را از او دور می کند. (وسائل الشیعة، ج‏9، ص: 404)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز بنا داریم چند نکته ای کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2)
2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (3) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (4)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (5)
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: تصرف جایز است.
(2) (اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید)
(3) رهبری، مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (رهبری، سایت ادمین، همسان سازی 38 ؛ مکارم، استفتائات سایت، صدقات)
(4) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(5) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)

ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
در مورد اینکه چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام (علیه السلام)
سستی مردم در حمایت از امام علیه السلام ، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند.(بحار،ج44،ص147).
2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن علیه السلام فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ؛ النص ؛ ص225

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
در روایتی نقل شده که از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره کرم سؤال شد که کرم چیست؟ حضرتش فرمودند: ...الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَة ... .

آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)

امام حسن (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دین مقدس اسلام همانطور که نسبت به مسائل عبادی افراد یک جامعه توجه ویژه دارد، نسبت به اقتصاد افراد جامعه نیز توجه ویژه دارد که یکی از برنامه های دین اسلام در این زمینه پرداخت صدقه و انفاق است؛ لذا امشب بنا داریم چند نکته کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها. (1)
2. پرداخت صدقه مستحبی به سادات به گونه ای که رعایت حرمت سیادت حفظ شود مثلا به صورت هدیه اشکال‌ندارد ؛ اما آنچه لازم است رعایت شود این است کسانی که سید نیستند نمی‌توانند زکات مال و فطریه را به سید بدهند. (2)
4. صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، به فتوای اکثر مراجع تقلید احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد‌. (3)
5. صدقه مستحبی را پنهانی پرداخت کردن ثواب و فضیلت بیشتری دارد ولی اگر آشکارا پرداخت کردن صدقه باعث می‌شود دیگران یاد بگیرند و تشویق و ترغیب شوند این‌کار فضیلت بیشتری دارد. (4)
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (منهاج الصالحین، ج2 م 1609)
(2) (تحریر الوسیله, القول فی الصدقه م3؛ منهاج خوئی، وحید ج3)
(3) مکارم: اشکال ندارد، ولی باید باز گرداند. (تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1و 2؛ منهاج سیستانی ج2 م1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج3 سوال343) جزوه کاوشی در احکام ص94)
(4) (تحریر الوسیله, القول فی الصدقه م6 و م2 ؛ منهاج سیستانی ج2 م1608؛ بهجت ج3 س4541)

شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
حضور امام حسن ( علیه السلام ) و امام حسین ( علیه السلام ) در جنگ ایران (فتوحات خلفا)
1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است
2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣)
3- طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند
4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند
5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش بن مالک‌-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد
6-امیرالمومنین حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440)
7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی ( علیه السلام ) کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد
8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مصباح الشریعة ؛ ص: 135)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: الصَّوْمُ‏ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَة... .

روزه سپری است از آفات دنیا و پرده ای است از عذاب آخرت (آتش جهنم). (مصباح الشریعة ؛ ص: 135)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام روزه خدمت شما روزه داران تقدیم می شود:
1. برای روزه دار حمام رفتن و بو کردن عطریات و گیاهان خوشبو و حجامت و آزمایش خون، کرم زدن یا روغن مالی کردن یا استفاده از شیاف جامد مسکن ، قطره چشم و گوش مانعی ندارد و قطره بینی هم در صورتی که چیزی به حلق نرسد مانعی ندارد؛ البته برخی از این موارد برای روزه دار کراهت دارد. (1)
2. اگر روزدار از روی سهو و فراموشی بخورد یا بیاشامد یا چیزهایی که روز را باطل می کند مرتکب شود، برای صحت روزه اش مانعی ندارد و اگر دیگران هم که ببینند که شخص روزه دار از فراموشی چیزی را می خورد یا می آشامد، نیازی به تذکر دادن نیست و در این مورد وظیفه ای نسبت به تذکر دادن را ندارند. و در این حکم تفاوتی بین اقسام روزه وجود ندارد. (2)
3. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (3)
خداوند متعال به ما توفیق بندگی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م1657)
(2) (رساله مراجع م 1653)
(3) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
-چرا امام علی علیه السلام به خلفا مشورت می داد؟
مشورت امام در مسائل علمی و قضایی و اندکی نظامی بوده است که به خاطر نفع اصل اسلام ،مسلمین و مظلومین بوده است. مثلا: از مجموع 14 موردزمان ابوبکر : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احکام شرعى و قضاوت ؛ 1 مورد نظامى بوده است . از مجموع 85 مورد مشورت خواهی عمر از امام على علیه السلام، 59 مورد امور قضایى ؛ 21 مورد پرسش‏هاى علمى ؛ 3 مورد امور مالى ؛ 2 مورد امور نظامى بوده است .تمام 8 مورد زمان عثمان در حوزه بیان مسائل شرعى و نحوه اجراى حدود وقضاوت بوده است.. بنابراین موارد احکام شرعی وظیفه شرعی امام است که حق را به مردم بگوید و بقیه موارد قضاوت بوده تا حق مظلومی از بین نرود که اکثرموارد آنها به امام رجوع می کردند و3 مورد مشورت نظامی به نفع کل مسلمین بوده تا مسلمین به خطر نیفتند .بنابراین به نفع خلفا و مسائل شخصی خلفا نبوده است. (رک: علی والخلفا نوشته نجم الدین عسکری)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)
برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«علیه السلام» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: الْأَخِلَّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ: در آن روز دوستان، بعضی دشمن بعضی دیگرند، مگر پرهیزگاران.(آیه 67 زخرف)
درقرآن و روایات ، در کنار تأکید بر دوست یابی ویژگی های متعددی نیز برای دوست خوب شمرده اند که به برخی اشاره می شود:
1- داشتن ایمان و پرهیز کاری :دوست خوب باید در همه ی امور، خدا و رضایت خدا را مد نظر داشته باشد. امام علی علیه السلام فرمود:دوست آن کسی است که تو را در راه دینت یاری دهد.( غررالحکم، ص 424)
2-مثل آینه بودن: امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید:أَحَبُّ الناسِ اِلَیَّ مَن أَهدی اِلَیَّ عُیُوبی بهترین دوستان من کسانی هستند که عیوب مرا به من تذکر دهند(بحار،ج75 ،ص249)
دوست واقعی ، صفات پسندیده دوست خود را دیده ونسبت به آنها کاملاً تشویق می کند و او را یاری میکند تا روز به روز در آن خصلت های نیکو بهتر و موفق تر باشد و در مقابل صفات بد او را مثل آینه به او تذکر می دهد تا ائ آنها را برطرف کند و سعی می کند عیوب دوستش از دیگران مخفی بماند.
3- خردمند وعاقل بودن: حضرت علی علیه السلام فرمود:هرکس با خردمندان مصاحبت کند، بزرگ می شود(غررالحکم، ص 429)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج‏4؛ ص68

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ.

. هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. (الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج‏4؛ ص68)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حکم خوردن سحری در ماه رمضان خدمت شما خوبان عرض می شود:
1. خوردن سحری در ماه رمضان مستحب است و چنانچه کسی سحری هم نخورد باید روزه را بگیرد.
2. اگر فردی بدون تحقیق و بررسی از وقت اذان صبح مشغول سحری شود و سپس متوجه شود که اذان را گفته اند و این شخص بعد از وقت شرعی اذان صبح مشغول خوردن بوده است، در این صورت روزه باطل است و باید قضای روزه را بجا بیاورد و تا شب هم مانند روزه از چیزهایی که برای روزه دار ممنوع است، خودداری کند. (1)
3. اگر کسی نسبت به طلوع فجر و اینکه اذان صبح شده یا نه شک داشته باشد و تحقیق و بررسی کند و مطمئن شود که هنوز اذان نشده است اما بعد از خوردن سحری معلوم شود که آن موقع که چیزی خورده وقت داخل شده بوده، در این صورت روزه اش صحیح است و قضا و کفاره هم واجب نمی شود. (2)
در ضمن مقصود از تحقیق و بررسی آنچه به نظر همه فقها صحیح است یعنی اینکه در افق و آسمان نگاه کند و تشخیص دهد هنوز اذان نشده است اما نگاه به ساعت یا بررسی به واسطه رادیو و تلویزیون نیز به نظر برخی از مراجع از جمله مقام معظم رهبری تحقیق و بررسی محسوب می شود البته با توجه به اختلاف نظری که در این مورد اخیر بین فقها وجود دارد لازم است هر کدام عزیزان طبق نظر مرجع تقلیدشان عمل کنند. (3)
خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: در صورت عجز از تحقیق به فتوی یا احتیاط واجب باید قضا کند. بهجت: اگر قادر بر سوال نیست مستحب است قضا کند.
(2) شبیری: چنانچه افق صاف باشد، قضا لازم نیست. (رساله مراجع م 1688)
(3) (توضیح المسائل جامع م2051 ، عروه کتاب الصوم، موارد وجوب القضا)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ; حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».( نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)
در اسلام ؛کودکان ، حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود:
1-انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه (سلام الله علیها)پیروى نماید
2-ادب نیکو: ادب به کتک نیست،بلکه به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و به بچّه ها سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى ندارد. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است.
3- تعلیم قرآن و تحصیل علم: فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت
4- حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند.پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464)
خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند :هیچ کس را به دوستی مشناس, مگر آنکه در سه چیز او را بیازمایی : او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حق به باطل می کشاند؛ در درهم و درینار و در سفر با او.( امالى طوسى، ص 646)
برخی از راه های شناخت دوست واقعی را خدمت شما عرض می کنیم:
1- هنگام گرفتاری و نیاز : بهترین زمان ارزیابی دوست خوب, هنگام مشکلات و گرفتاریهاست. در این چنین مواقعی دوستان حقیقی و وفادار و دلسوز از افراد دوست نما مشخص می شوند. امام علی (علیه السلام) در می فرمایند: در کشاکش روزگار افراد با ارزش و دوستان خوب شناخته می شوند(نهج البلاغه، حکمت 208)
2- هنگام خشم و ناراحتی : امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند : اگر کسی سه مرتبه بر تو خشم گرفت – یعنی تو موجبات عصبانیت و ناراحتی او را فراهم کردی و او خشمگین شد – اما سخن زشتی نگفت, او شایسته ی رفاقت است. (امالى صدوق، ص 532)
3- از دست رفتن قدرت ومال:برخی از افراد به نام دوستی و به طمع پست و مقام و مال شخص, گرد او را می گیرند. امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند :در هنگام از دست رفتن قدرت است که دوست از دشمن, شناخته می شود (میزان الحکمه ،ح 10323 )
4- هنگام سفر:یکی از بهترین راههای شناخت افراد, سفر کردن با آنها است. در سفر بسیاری از رفتارهای ناپیدای انسان, آشکار میشود. فراز و نشیبهای سفر, عکس العملهای درست یا نادرست انسان را در برابر مشکلات, نمایان می کند و از طرفی ارتباط شبانه روزی که در سفر ایجاد می شود, بهترین زمان برای شناخت اخلاق و روحیات دوست است.
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌
در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ صَمْتُهُ تَسْبِیحٌ وَ عَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاب.

خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح پروردگار و عمل خیر او پذیرفته شده و دعایش مستجاب است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در ماه رمضان قرار داریم و مسائل روزه داری بسیار مورد نیاز؛ که امروز بنا داریم چند نکته درباره بقاء بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان خدمت شما تقدیم می شود:
1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب این اتفاق برایش بیفتد روزه اش صحیح است. (1)
2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است. (2)
3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از چند روز بعد متوجه شود باید نماز را قضا کند و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید روزه هایش را نیز باید قضا کند. (3) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است. (بیان کنندگانی که مکان بیان فقط آقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود.) (4)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1619 و م 1632)
(2) مکارم، صافی، وحید: بنابر احتیاط واجب، تیمم کند و روزه را بگیرد و قضای آن را هم بجا آورد. (عروزه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب امساک عنه، م 51 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1621 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، م 111)
(3) رهبری: در ماه رمضان اگر غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزه آن روز صحیح است. ولی اگر این فراموشی چند روزه طول بکشد باید روزه های ایام فراموشی را قضا کند. زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا ندارد. مکارم، سیستانی(با توضیحاتی): احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع تقلید، م 1622 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه م 60)
(4) مکارم: احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع، م 1639)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره اثرات تلاوت قرآن برمومنین می فرماید: انَّمَا المُؤمِنونَ الَّذینَ اذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم واذا تُلِیَت عَلَیهِم ءَایتُهُ زَادَتهُم ایمنًا: مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد(آیه 2 انفال)
برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از:
1-افزایش ایمان: نشان تلاوت صحیح طبق آیه تلاوت شده آن است که در خواننده و شنونده اثر جدیدی پدید آورد و بر ایمانشان افزوده گردد. تلاوت قرآن به اندازه ای محترم و مهم است که گوش کردن به آن مستحب موکد است.
2-درخشان شدن خانه ها: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آن ها را به صورت گورستان درنیاورید. کسی که اهل قرآن نیست و با آن انس ندارد، مرده است و خانه او گور اوست. و فرمود: همان گونه که زمینیان از ستارگان آسمان نور می گیرند و آن اجرام آسمانی برای مردم زمین چشمگیرند، خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود، برای آسمانیان درخشان است و آن ها نیز از این خانه های نورانی کسب نور می کنند.( کافی، ج 2، ص 610)
3-دفع بلا و محفوظ بودن از دشمنان: امام باقر(علیه السلام) فرمودند:بواسطه خواندن قرآن بلا دفع میشود و از شر دشمنان محفوظ می ماند و از آسمان باران می بارد (کافی ،ج2،ص627)
4-دورشدن شیاطین:امام علی(علیه السلام)می فرمایند:خانه ای که درآن قرآن خوانده شود برکت زیادمیشود و ملائکه وارد میشوند وشیاطین دورمیشوند( کافی، ج 2، ص 610)
خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:«تَعَلِّمُوا الْقُرآنَ فَاِنَّهُ رَبیعِ الْقُلُوبِ:قرآن را بیاموزید که آن بهار دل ها است (وسائل ، ج 12، ص 244)
برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از:
1-کفاره گناهان: انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های کوچک و بزرگ می شود که برخی از آنان کفاره دارد، تلاوت قرآن کفاره گناهان است. قرآن بخوان که خواندن قرآن کفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (وسایل الشیعه، ج4، ص 839)
2- افزایش برکت خانه: امام صادق(علیه السلام) از امیر مؤمنان على(علیه السلام) چنین نقل مى کند: «خانه اى که در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، برکتش زیاد شده، ملائکه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى کنند ... .( کافى، ج 2، ص 575 )
3- استجابت دعا: امام باقر(علیه السلام) فرمود: «دعا را هنگام چهار چیز غنیمت بشمارید: قرائت قرآن و ...( کافى، ج 2، ص 448)
4-پاداش انبیاء: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «هرکس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائکه و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»( وسائل الشیعه، ج 6 ، ص 184)
خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code