بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‏14، ص: 273

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی نوارنی می فرمایند:مَا مِنْ أَیَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْرِ
یَعْنِی عَشْرَ ذِی الْحِجَّةِ.

انجام عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد خداوند متعال محبوتر از ده اول ذی الحجه نیست. وسائل الشیعة، ج‏14، ص: 273

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از برترین و با فضلت ترین و با برکت ترین ماههای سال ماه ذی الحجه می باشد خصوصا ده اول ذی الحجه که طبق برخی روایات دهه اول همان ایام معلوماتی است که خداوند در قران ذکر کرده است. برای ده اول ذی الحجه اعمالی سفارش شده است:
1. روزه گرفتن نه روز اول این ماه خصوصا روزه روز اول این دهه و کسی که این دهه را روزه بگیرد ثوابش طبق نقل برخی روایات ثواب تمام عمر را دارد.البته کسانی که روزه قضا دارند نمی توانند روزه مستحبی نیت کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته هست نمی توانند در سفر روزه بگیرند.
2. در تمام ده شب اول دهه ذی الحجه دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا وارد شده است و کسی که این دو رکعت را بخواند بر اساس برخی از روایات با ثواب حاجیان شریک خواهد شد و کیفیت این دو رکعت این گونه است که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و سپس ایه و واعدنا تلاوت کند.
3. خواندن دعاهایی برای هر روز از این دهه سفارش شده است و همچنین برای روز اول این دهه نماز هایی وارد شده است که برای اطلاع از این دعاها و نماز ها به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
خداوند توفیق عبادت و بندگی خودش را به همه ما عنایت فرماید به برکتی صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نحل، آیه 43.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن عزیز می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

اگر نمی دانید از اهل علم و آگاه بپرسید. نحل ایه 43

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تقلید:
1. هیچ مسلمانی نمی تواند در اصول دین مثل توحید یا معاد یا نبوت و مانند اینها تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل به فراخور حال خویش اعتقاد پیدا کند ولی در احکام و دستورات شرعی اگر خودش مجتهد نیست و نمی تواند احکام را از منابع دینی بدست بیاورد، باید از یک مرجع اعلمی تقلید کند همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصص و اطلاعی ندارند به اهل اطلاع مراجعه می کنند و از آنها پیروی می نمایند و همچنین می تواند میان نظرات مراجع احتیاط کند.
2. اگر کسی مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و سپس مرجع تقلید انتخاب کند در صورتی که اعمال گذشته اش مطابق با نظر همین مرجع تقلید باشد، اعمال گذشته اش صحیح است و در غیر این صورت نظر مرجع خود را درباره هر موردی سوال کند و مطابق با نظر مرجع تقلیدش عمل کند.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 14)
3. اگر کسی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند نمی تواند مرجع فوت شده ای را انتخاب کند و همچنین اگر مرجع تقلید انسان فوت کند، دیگر نمی توان از او تقلید کرد مگر اینکه مرجع زنده اعلمی را طبق روش صحیح شرعی انتخاب کند در صورتی که مرجع زنده باقی ماندن بر تقلید میت را اجازه دهد، می توان از مرجع میت تقلید کرد.(توضیح المسائل ج اول مراجع م 9)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه کهف، آیه 46.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام قال الله تعالی: وَ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَواباً و خَیرٌ أمَلاً ‏

نیکیهاى ماندگار و پایدار، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.کهف ، آیه 46 .

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است.
وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن خوب است مورد توجه بیشتر قرار بگیرد وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آبا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟
پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع:ایات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال، ص 621، ح 10.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام على علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا.

هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد. خصال، ص 621، ح 10.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تکبیره الاحرام:
1. یکی از واجبات رکنی نماز تکبیره الاحرام است و باید هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن آرامش داشته باشد اما حرکت دست‌ها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها را بالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951، (نکته جهت اطلاع: آنچه در تکبیر بطور کلی مستحب است رفع الیدین است)
( رکن بودن بنابر قول اکثر ولی اقای زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است) رساله مراجع مساله948،
2. اگر انسان بخواهد الله اکبر را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله وصل کند باید راء الله اکبر را به نظر تعدادی از مراجع از جمله حضرت امام با ضمه بخواند .یعنی بگوید الله اکبرُ بسم الله الرحمن الرحیم.( مخالف:ایات عظام سیستانی و مکارم و زنجانی ، فاضل، تبریزی: به سکون هم بخواند صحیح است هر چند بهتر است ضمه بدهد.)توضیح المسائل مراجع م 950
3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی: گلپایگانی، صافی بنابر احتیاط واجب:امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، احتیاط مستحب: خوئی، تبریزی،)اجوبه‌س434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29،
خداوند توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه ‏السلام روایت شده که حضرت فرمودند: إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ یَزِیدَ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ فَسُرَّ أَبَوَیْکَ.‌

‌اگر دوست داری که خدا عمرت را زیاد کند، پدر و مادر خود را شاد کن. (وسائل الشیعة ؛ ج‏18 ؛ ص372)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره وظایف والدین وفرزندان:
1. واجب است فرزندان در برابر والدین از بی احترامی در گفتار و رفتار پرهیز کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه پدر و مادر فقیر باشند و فرزند توانایی داشته باشد باید ‏نیاز پدر ومادر را در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2. اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است. (از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی )‌و عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
3. بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا چنانچه پدر و مادر در تربیت دینی مانند نماز و حجاب، ارتباط با نامحرم، و سایر واجبات از کودکی کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند علاوه بر اینکه فرزند خودش مسئول هست پدر و مادر هم شرعا مسول خواهند بود.لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندانشان باشند. (استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041, ص:‌131 ؛ استفتاءات (امام‌خمینى)،‌ج‌3،‌حقوق والدین,‌س78و85و82,‌ص: 596‌؛ رساله مراجع م 1295)
خداوند والدین ما را مشمول رحمتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کلینی،‌کافی،‌ج‌4،‌ص‌10، ح 3)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرماید: اَلصَّدَقَةُ بِعَشرَهٍ وَ القَرضُ بِثَمانِیهَ عَشرَ

صدقه دادن، ده حسنه؛ قرض دادن، هجده حسنه؛ رابطه با برادران دینی، بیست حسنه؛ و صله رحم ، بیست و چهار حسنه دارد. (کلینی،‌کافی،‌ج‌4،‌ص‌10، ح 3)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرض:
1. قرض الحسنه دادن مستحب است اما قرض گرفتن، در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود.
2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (مراجع 2275)
3.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان ادا دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (م 2276).
4. هر چیزی که انسان قرض می دهد همان را طلبکار است مثلا اگر انسان به کسی یک سکه طلا قرض می دهد ، همان یک سکه طلا را طلبکار است هر چند قیمت سکه زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد اما اگر پول قرض بدهد همان پول را طلبکار است و نمی تواند پولی را که قرض داده است بر اساس ارزش طلا پس بگیرد.
خداوندمتعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ‌از امام صادق علیه ‏السلام ‏روایت‏ شده ‏آن حضرت در حالى که خانه پر از جمعیت بود فرمودند: اِعْلَمُوا أَنَّهُ‏ لَیْسَ‏ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحْسِنْ‏ مُجَاوَرَةَ مَنْ‏ جَاوَرَهُ‏.

بدانید از ما نیست کسى که با همسایه اش خوشرفتارى نکند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص129 )

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان:
1. یکی از مسائل مهم اجتماعی، معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود:
مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات ایت الله سیستانی ص 399)
مورد دوم: برگزاری مجالس، اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود.
2. استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد.
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند :‏ مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.

هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام‌)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره قراداد وکالت:
1. یکی از راههای ساده برای کسب سود حلال قرارداد وکالت است.
2. قرارداد وکالت ممکن است به شیوه های مختلف بسته شود اما یکی از شیوه ها این است کسی که سرمایه دارد و می‌خواهد درآمد حلال داشته باشد می‌تواند به کسی یکسال؛‌کمتر یا ‌بیشتر وکالت و اجازه دهد که از طرف او معاملات شرعی سود آور انجام دهد مثلا خرید و فروش کند یا تولیدی راه بیندازد و وکیل می تواند مبلغی را به عنوان علی الحساب ماهیانه به صاحب سرمایه بدهد و پس از پایان قرارداد سود واقعی هر کدام محاسبه شود یا با یکدیگر مصالحه و توافق کنند. مثلا ده ملیون ‏در ‏اختیار کسی برای کار شرعی قرار داده می شود و قرار می شود که وکیل ماهیانه 200 هزار تومان به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه بدهد و در پایان قرارداد صاحب سرمایه با وکیل نسبت به سود واقعی سرمایه توافق و رضایت دهند. (اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269 )
خداوند متعال توفیق کسب حلال را به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال صدوق ص‌125).

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیا‌مبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌

یا علی! عابد ترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. (خصال صدوق ص‌125).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره غسل:
1. اگر به عهده انسان غسل واجب باشد چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید دوباره غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل را صحیح انجام داده است یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.
2. اگر وقت برای غسل کردن به مقداری کم باشد که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز ‏بعد از وقت خوانده می شود، در این صورت باید تیمم کند. (رساله مراجع مساله 379و385و386)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

روز دحوالارض - روز خبرنگار
جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل ج10ص 449 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً.

هر کس روز 25‌ذیقعده ( روز دحو الارض) را روزه بگیرد مثل کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است.( وسائل ج10ص 449،)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از روزهای با عظمت روز دحو الارض است، دحو الارض روزى است که نخستین خشکى ها از زیر آب سر بر آورد، و سپس گسترش یافت. براى این روز اعمالى نقل شده است:
1. روزه گرفتن روز دحوالارض، بسیار فضیلت دارد به گونه ای که یکی از چهار روزی (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر،"عید غدیر") است که در سال ممتاز شمرده شده که ثواب روزه اش، طبق نقلی ثواب هفتاد سال است.البته توجه بشود کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین روزه مسافری که نمازش شکسته است، صحیح نیست.
2. غسل کردن، کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و فقط از جهت نیت متفاوت هستند.
3. در آغاز روز (هنگامى که آفتاب کمى بلند شود) دو رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت، بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره ضحی را بخواند و پس از سلام نماز، دعایی که در مفاتیح آمده، قرائت کند.
تعجیل در فرج امام زمان عیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت ‌است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى.

‌امّت من ‏همیشه در‌خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل‌الشیعة‌/‌ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف :
1. امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب سه گانه است یعنی اظهار انزجار درونی و تذکر زبانی و اقدام عملی.
2. آنچه عموم مردم می توانند بیشتر نسبت به آن‌مرتبه وظیفه خود را انجام دهند، تذکر زبانی است که تذکر زبانی و امر و نهی نسبت به این مرتبه را با شیوه های مختلف می توان انجام داد: 1. در صورت احتمال اثر گذاری ابتدائا باید با اظهار محبت و استفاده از الفاظی لین و نرم و دلسوزانه او را مخاطب قرار دهد و جذب نماید قرآن حتی برای هدایت و دعوت ستمگری مثل فرعون طغیانگر به حضرت موسی علیه السلام و هارون می فرماید: شما به نزد او بروید و با او سخن لین و نرم بگویید شاید در او اثر کند و پند بپذیرد وقتی با فرعون‌که ادعای خدایی می کرد سفارش شده با نرمی و مهربانی سخن بگویید نسبت به دیگران قطعاً این شیوه و مدل کاربرد بیشتری دارد.
2. یکی از اصول و شیوه های تربیتی اسلام که برای امر به معروف ‏و نهی از منکر بسیار مفید و آموزنده است حرکت تدریجی و آرام و آرام است نباید از همان آغاز مخاطب را مورد رگبار حملات قرار داد و خطاهایش را پشت سرهم برشمرد چرا که اکثر افراد تحمل آنرا نداشته و اگر همه عیوب آنها گفته شود عکس العمل نشان می دهند بلکه باید ابتدا یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین معروف ها را از او مطالبه کرد یا او را تنها از یک منکر نهی نمود و بعد در گام های بعدی انجام معروف ها و ترک منکر های دیگر را به تدریج از او مطالبه نمود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(الأمالى طوسى،481)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که می‌فرمایند: مَن قَضَى لأخیهِ المُؤمِنِ حاجَةً کانَ کَمَن عَبَدَ اللّه دَهرَهُ.

کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که تمام عمر خود را مشغول عبادت بوده است. (الأمالى طوسى،481)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عاریه :
1. یکی از قراردادهای شرعی عاریه است عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد‌ه کند. (م2344)
2. کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد.(م2358)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند:‌
1. در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید. 2. اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند. 3. چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349).
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
کامل الزیارات، النص، ص: 305

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.

کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. ( کامل الزیارات، النص، ص: 305

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایتی که قرائت شد و روایات دیگر سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از امام صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی فرض و واجب بدانیم.مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم ، کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
2. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح نشانه قبولی زیارت نمی‌باشد بلکه چنانچه همراه‌ با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت امام رضا علیه السلام ، روز زیارتی آن حضرت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی فَلَهُ الْجَنَّةُ.

پاداش زیارت قبر پدرم بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت قبر مولایمان علی بن موسی الرضا علیهما السلام است که برخی روزها به عنوان ایام مخصوص زیارتی نامیده شده است و طبق برخی نقلها فردا روز زیارتی امام حضرت رضا علیه السلام است.
2. به مناسب روز زیارتی، به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
وضو داشتن و ‏غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهود و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکر‌گفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از اداب دیگر که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح به آنها اشاره کرده است.
3. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. .(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل‌الشیعه‌،‌ج‌5،‌ص‌372))

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت ‌‌است ‌که فرمودند: ما مِن مؤمنٍ مَشَى إلى الجماعة، إلّا خفّف اللهُ علیه أهوالَ یومِ القیامة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت ‌قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس ‏روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد.‌(وسائل‌الشیعه ،‌ج‌5،‌ص‌372))

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کند یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت ‏به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.‌(رساله مراجع مساله 1470)
2. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص221 - بحار الأنوار (ط- بیروت) ج78، ص60، ح138)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ

‌امانتدارى روزى مى‌آورد و ‌خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221 - بحار الأنوار (ط- بیروت) ج78، ص60، ح138)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟
در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد:
1. بداند کفش یا لباس‌که مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سیستانی،فاضل، خویی، وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581، امام خامنه ای شماره استفتاء: 678664 تاریخ استفتاء: 1395/04/21)
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(اصول‌کافى ، ج 3، ص 265)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَی‌الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ .

هنگامى که نمازگزار به نماز می‌ایستد، رحمت خداوند از (پهنای ) آسمان بر او نازل مى‌شود. (اصول‌کافى ، ج 3، ص 265)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره واجبات نماز:
1. یکی از واجبات رکنی نماز ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و ایستادن قبل از رکوع است که اصطلاحا قیام متصل به رکوع گفته می شود.
2. انسان تا وقتی که بتواند ایستاده نماز بخواند هر چند با تکیه بر دیوار یا به کمک عصا، باید نماز را ایستاده بخواند و نباید نشسته نماز بخواند. حتی اگر بتواند حداقل تکبیره الاحرام را ایستاده بگوید باید تکبیر را ایستاده بگوید. به عنوان مثال کسانی که تمام نماز را روی صندلی می‌خوانند در حالی که توانایی ایستادن را دارند و با این حال روی صندلی نماز می خوانند نمازشان باطل است و قضا دارد.
3. اگر نمازگزار چنانچه بایستد مریض می شود یا ترس مریضی دارد یا ایستادن برایش سختی بسیار زیاد دارد باید نشسته بخواند .(مراجع م 958 و 975 عروه الوثقی فصل فی القیام م 17)
خداوند متعال ما را از نماز‌گزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360 چاپ قم

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم فردی به امام رضا علیه السّلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید‌که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشت: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ:

بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد .( وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360 چاپ قم)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره سقط جنین:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد ،‌زیاد بودن فـرزندان ،‌مهم‌تر بودن تربیت‌،‌مشکلات مالی ، پشت سر هم بودن2 بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود ، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد.
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20‌مثقال شرعی طلاست‌که معادل ‌تقریبا 72 گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (مشهور سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی:سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن)(اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛‌تحریر‌الوسیله‌، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی‏، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائل‌جدید‌ج1.ص‌193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات، آیه 10

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک ولادت امام کاظم علیه السلام خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید،‌امید که مورد رحمت قرار گیرید. (الحجرات آیه 10)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود.
ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها شرعا اشکالی ندارد.
2. اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله ارحام نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است.البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت ‎امام ‎کاظم ‎علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
«تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69»

سلام علیکم .‌بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند‌: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ

خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود،‌حرام کرده است. «تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69»

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

خوردن برخی از آشامیدنی ها حرام است:
1. اگر آب و یا هر مایعی که نجس شود خوردن و خوراندن آن به دیگران نیز حرام است.
2. خوردن شراب و هر مایعی که مست کننده است، که از گناهان بسیار بزرگ است و در آیات و روایات بسیار مذمت شده است و در حرام بودن آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ حتی خوردن یک قطره از مسکرات هم حرام است حتی نشستن بر سر سفره و میزی که شراب باشد حرام است و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است.
3. اگر آب انگور یا انگور به جوش بیایید، تا زمانی که دو سوم آب انگور از بین نرفته است و بخار نشده است، خوردنش حرام است.اما اگر سرکه یا آبغوره به جوش بیاید، خوردن آن اشکالی ندارد. ( بهجت ج4 س 5936 و عروه احکام النجاسه م 32)
خداوند متعال توفیق کسب ‏روزی ‏حلال به ‏همه‌ما ‏عنایت فرماید ‏به برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code