بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، ص 548)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: إنَّ ٱلْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا فَلَا تَزْوَوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره خمس:
1. در اعتقاد شخص مسلمان رازق و روزی دهنده خدای متعال است و روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر فرد نقش خدا را پررنگتر ببیند و اینکه بدون خواست و اراده الهی انسان به هیچ چیز نمی رسد در این حالت دادن مال خدا در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام دادن خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
2. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درامدش که دربین سال خمسی صرف نیازهای زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال‌خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمیکند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده و یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
3. در برخی موارد با اینکه انسان بدهی دارد باز هم خمس واجب میشود لذا اینکه می‌گوید من بدهی دارم پس خمس به من واجب نمی‌باشد در بعضی از موارد صحیح نیست مثلا ‌فردی که بابت توسعه در کار و کسب درامد بیشتر از نیاز زندگی، بدهکار باشد این بدهی سبب نمی‌شود که خمس درامدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند.
4. کنار گذاشتن پول خمس در گوشه منزل یا جای دیگر کافی نیست و باید آن را به دفتر مرجع تقلیدش تحویل دهد ،البته خمس احکام دقیقی دارد که بهترین راه برای بررسی و پرداخت آن دفتر مرجع تقلید است. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه‌س924؛ ‏تبریزی‌س882؛ جامع‌المسائل‌فاضل‌ج1‌س902؛ جامع‌الاحکام‌صافی‌ج1 س773- 774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس، نوری م1748؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620؛ مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
خداوند متعال دلبستگی به دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ص443

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند : إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ الْقِیلَ وَ الْقَالَ وَ إِضَاعَةَ الْمَالِ وَ کَثْرَةَ السُّؤَالِ

خداوند بحث و جدال و ضایع کردن اموال و درخواست زیاد از دیگران را، دشمن می دارد. تحف العقول ص443

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد خریدار می‌تواند کالایی را خریداری کرده پس بدهد و فروشنده باید قبول کند که برخی از آن موارد اشاره می شود:
1. اگر خریدار کالایی را بدون اطلاع از قیمت، به قیمت قابل توجهی گرانتر خریده باشد در این صورت می تواند کالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد. مثلا کسی لباسی را بدون اطلاع از قیمت آن، به 100 هزار تومان خریده و بعد از خرید متوجه می شود که قیمت واقعی آن در بازار مثلا 70 هزار تومان است در این صورت می تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد
2. اگر خریدار کالای معینی را با شرط وصف خاصی بخرد و بعد از خرید آن متوجه شود که آن وصف را ندارد در این صورت خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند و پولش را پس بگیرد مانند اینکه ماشینی بخرد که تصادفی نباشد ولی بعد از خرید متوجه شود که ماشین تصادف داشته است می تواند معامله را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد. م2124 ،
خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول ص442

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که میفرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ.

تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. تحف العقول ص442

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشاردادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست .(صرفا جهت‌اطلاع: رساله‌مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود):فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )
3. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. ( مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است) (رساله مراجع مساله 160 و 27)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( جامع الأخبار،‌ص147‌، بحار الأنوار‌(ط‌- بیروت)،‌ج‏72،‌ص: 259)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: روز قیامت در لحظه ی حسابرسی عده‌ای زبان به گله باز می‌کنند و می‌گویند این پرونده اعمال ما نیست زیرا ما در دنیا کارهای نیک بسیاری انجام دادیم، در جواب خطاب می‌شود: ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ

(خیر چنین نیست، اشتباهی صورت نگرفته بلکه)‌اعمال خیر تو‌به خاطر غیبت‌هایت از بین رفته ( و در نامه عمل غیبت شونده نوشته شده است). ( جامع الأخبار،‌ص147‌، بحار الأنوار‌(ط‌- بیروت)،‌ج‏72،‌ص: 259)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

و اما چند نکته در مورد غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. ( نظر حضرت امام ره و مقام معظم رهبری مد ضله العالی : بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. درحرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند . (مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، ‏چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر ، باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود ‏تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و برخی از مراجع عظام ( آیات عظام مقام‌معظم رهبری مرحوم‌آیت الله بهجت و آیه الله مکارم) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن مفسده دارد همین که برای او از‌خدا طلب آمرزش کند کافی‌است. (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌و‌خویی و تبریزی‌رساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرات امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ مکارم،‌استفتائات‌ج1س552؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال به همه ما ،توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج4 ص11)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که فرمودند : صاحِبُ النِّعْمَهِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَهُ عَلى عَیالِهِ.

هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی ج4 ص11)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل‌خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین اماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به دو مورد اشاره می شود:
1. یکی‌ از محرمات‌ استفاده از طلا برای مردان است لذا پوشیدن حلقه ازدواج یا آویختن زنجیر طلا برای مردان حرام است حتی اگر همسرش از او درخواست کند.
2. یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم بکند.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
فقه الرضا ص 268

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: اعْلَمْ أَنَّهُ مَنِ‏ اسْتَدَانَ‏ دَیْناً وَ نَوَى قَضَاءَهُ فَهُوَ فِی أَمَانِ اللَّهِ حَتَّى یَقْضِیَهُ فَإِنْ لَمْ یَنْوِ قَضَاءَهُ فَهُوَ سَارِق‏

کسى که قرض بگیرد در صورتى که تصمیم داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء کند ولى اگر تصمیم نداشته باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود. ( فقه الرضا ص 268)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد اداء دین و بدهی:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.
2. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد یا اگر مالی هم دارد منحصر منزل مسکونی و اثاثیه منزل و لوازم ضروری زندگی است، که با ملاحظه موقعیت اجتماعیش به اینها احتیاج دارد و بدون اینها در زحمت می افتد، در این صورت حرام است که طلبکار طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید به بدهکار مهلت دهد. و نمى‌تواند او را مجبور کند که ‏چیزهاى که از ضروریات زندگی است را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود در صورت توان ‌تلاش کند و از طریق کسب‌و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.
3. کسى که دسترسى به طلبکار خود ندارد، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند به نظر اکثر فقها باید (فتوی یا احتیاط) با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد،‌و شرط نیست در فقیر که سید نباشد(فاضل، اراکی، گلپایگانی،صافی: احتیاط واجب این است که اگر طلبکار سید نیست به سید ندهد. .( مساله ٢٢٧٦ رساله مراجع مساله٢٢٧٧)رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد و به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه‌کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ

؛لقمه‌ات را پاک‏‌کن [تا مبادا به حرامی‌آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور) (وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست می‌آید را نیز شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند متعال است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از آن سوالات این است که اموالش را از چه راهی به دست آورده.
2. از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما معامله باطل نیست و درآمدش حلال است ( جهت اطلاع:مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب و‌کار‌ها علاوه بر‌حرام بودن خود کار، معامله باطل و درامدش نیز‌ حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال می‌یابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره می‌شود:
1. درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2. درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3. پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول 446)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم‌ در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند: إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ نَرَى وَعْدَنَا عَلَیْنَا دَیْناً کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ "ص".

ما خاندانی هستیم که وعده و پیمان خود را، دینی بر گردن خود میدانیم، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله چنین کرد.(تحف العقول 446)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شروط ضمن عقد:
1. اگر در ضمن قرارداد شرعی مانند خرید و فروش یا صلح یا ازدواج شرطی شود همانطور که عمل به اصل قرارداد لازم است واجب است به شرایط ضمن قرارداد هم عمل نموده و پایبند باشد.مثلا اگر مرد در ضمن عقد ازدواج با خانم شرط کند، که انجام کارهای منزل را در طول زندگی انجام دهد، در این صورت بعد از ازدواج بر خانم واجب است که کارهای منزل را انجام دهد.
2. شرایطی که در ضمن قرار داد شرط می‌شود در صورتی عمل به آن واجب است که شرط حلالی باشد و چنانچه شرط حرامی باشد نباید به آن عمل نمود بلکه چنین شرطی نباید در ضمن قرار‌داد شرعی لحاظ شود. مثلا اگر کسی در مغازه ای یا کارگاهی کار می کند و صاحب کار علاوه بر کارهای حلال ، درخواست کم فروشی یا غش می کند نباید نیروی کار غش یا کم فروشی را انجام دهد.( توضیح المسائل مراجع م2124، منهاج الصالحین، ج2، م172‌؛تحریر،‌ج4،‌‌شرایط ضمن ‏عقد نکاح)
خداوند زندگی ما را در راه بندگی خودش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج3 ص265)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ‏ تَقِیٍّ.

نماز وسیله تقرب و نزدیکی هر انسان باتقوا به خداوند است. (الکافی ج3 ص265)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباه قرائت نماز:
1. نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد و تلفّظ اشتباه آنها موجب تغییر معنا می‌شود، دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید؛ این حروف نُه حرف می‌‌باشند که عبارتند از (ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ح، ذ، ث).و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد ‌تا غلط نخواند. و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است .(عروه مساله القرائه33)
2. کسى که به هیچوجه نمى‌تواند قرائت نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مى‌تواند آن را بخواند.توضیح المسائل مراجع مساله 997.
خداوند متعال همه مارا از نماز گزاران واقعی قرار دهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى(ط- الاسلامیه) ج 3، ص 343)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرموده اند: تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ

تسبیحات فاطمه زهرا علیها سلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (کافى(ط- الاسلامیه) ج 3، ص 343)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی در مورد تعقیبات نمار خصوصا تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام:
1. مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیب یعنی خواندن دعا و ذکر و قرآن شود و به سند صحیح از امام رضا علیه السلام روایت شده است، که آن حضرت هنگامى که در خراسان بودند، پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در مصلاّى خویش مى نشستند و تعقیبات را به جاى مى آوردند و تعقیبات لازم نیست به عربی باشد و اختصاص به نمازهای واجب ندارد و بعد از نمازهای مستحبّی نیز مستحب است.
2. یکی از تعقیبات با فضلیت تسبیحات حضرت زهرامی باشدو تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در غیر حال تعقیبات مثلا هنگام خوابیدن نیز مستحب است.
3. اگر فرد در تعداد ذکرهای تسبیحات شک کند بنا را بر مقدار کمتر می گذارد مثلا شک کند سی وسی مرتبه گفته یا سی و دو مرتبه چنانچه وارد ذکر بعدی نشده بنا را بر تعداد کمتر بگذارد و چنانچه وارد ذکر بعدی شده دیگر توجهی نکند و اگر فرد سهواً تعداد اذکار را زیادتر از عدد تعییین شده در تسبیحات گفته باشد تسبیحاتش صحیح است و از مقدار زیادی صرف نظر کند. (عروة الوثقی تعقیب م 19و 20)
خداوند متعال توفیق بندگی و عبادت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷، 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

آن کسى که دنبال فضل خداوند و مال حلال است که زن و بچه‏ اش را اداره کند، پیش خدا از رزمنده در جبهه جنگ، ثوابش بیشتر است.( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷، 84 چاپ قم مؤسسه آل البیت علیهم السلام )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام بیمه:
1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. بیمه های عمری که در شرکت های بیمه رایج است که شرکت متعهد می شود که چنانچه فردی حق بیمه را تا مدتی مثلا ده سال پرداخت کند سپس شرکت چند برابر مبلغ پرداختی ، اصل و سود را پرداخت می کند چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود، اشکالی ندارد. (استفتائات ایت الله سیستانی س 341 و 346 اجوبه الاستفائات 1953و همچنین سایت مقام معظم رهبری)
خداوند توفیق انجام وظایف شرعی را ‏به ‏همه‏ ما‏ عنایت‏ فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر ‏محمد‏ و‏آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌(الکافی (ط- الإسلامیة)‌/ ج‏3‌/‌414‌/‌ص 413)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام رضا علیه السلام که به نقل از پیامبر‌اکرم صلی الله علیه و آله ‏فرمودند: إِنَ‏‌یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ‏ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ‏ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ‌

‌جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب‌می‌کند. (الکافی (ط- الإسلامیة)‌/ ج‏3‌/‌414‌/‌ص 413)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمال مستحب و سفارش ‌شده در روز جمعه غُسل جمعه است ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت آن می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ چرا که غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین‌کارهای مستحب است.»
اما چند نکته درباره احکام غسل:
1. زمان غسل جمعه ‌از اذان ‌صبح تا ‌اذان ‌ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام ‏‌ندهد بهتر‏ است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی ‌که در روز جمعه موفق نشده مستحب است در روز شنبه قضای آنرا انجام دهد. (رساله مراجع مساله 644و 647)
2. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل جمعه کیفیت و روش همه آنها به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.( رساله مراجع م360)
3. در غسل ترتیبی به نیت غسل مثلا غسل جنابت اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را شستشو می دهد.(فتوی یا احتیاط واجب= مشهور و بنظر بعضی بعد از سر و گردن ، بدن را بشوید: خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی. مکارم: ترتیب را مستحب می دانند)( رساله مراجع م362)
4. بنظر اکثر مراجع: اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل میکند انجام دهد مثلا ادرار کند، غسل باطل نمى‏شود ولی برای نماز باید وضو بگیرد.( اکثر مراجع :آیات عظام خوئی، بهجت:فتوی، تبریزی: احتیاط واجب، غسل باطل می شود)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

روز بزرگداشت احمد ابن موسی الکاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون الاخبار ، ج2،‌ص180؛ بحار الانوار، ج68، ص174)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ ‌یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر‌

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون‌الاخبار ، ج2،‌ص180؛ بحارالانوار، ج68، ص174)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1. ایجاد اختلاف که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: مانند ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن و شوهر شود.
ب: مانند ایجاد اختلاف بین فرزندان مثلا اگر فرق گذاشتن در بخشیدن اموال سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود حرام است.
2. به همان اندازه که ایجاد اختلاف در بین افراد مذمت شده ،‌بیشتر از آن توصیه به ایجاد صلح و صمیمیت بین افراد بوی‍ژه خانواده‌ها و زن و شوهر شده ‏است، تا جایی که حتی اکر اصلاح و آشتی دادن بین افراد منحصر به دروغ باشد ،‌دروغ گفتن برای ایجاد صلح و آشتی جایز است. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977.)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از أمیر المومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم.

شما را ( ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می کنم. (نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977.)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره قوانین:
‌1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال و اموال را بیان می کند رعایت چنین قوانینی شرعا واجب است. ( بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان‌س235؛.برگرفته‌از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت،‌س1983و‌س1987،1989؛‌مسائل جدید جلد 3‌ص63. تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد‌جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2. اگر قانونی از دو قسمی که ذکر شد، نباشد باز هم به نظر اکثر مراجع عظام تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست.‌البته در برخی از موارد علاوه بر این که مخالفت قانون است فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم‌کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر‌قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3 ص63؛ تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039) (اجوبه الاستفتائات س1249)‌مکارم استفتاآت ج3س1797و1798و1801و1161و1583 بهجت استفتاآت ج4س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917
خداوند متعال توفیق رعایت همه قوانین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:سِتَّةٌ تَلْحَقُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ بَعْدَ مَوْتِهِ‏ ، وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ قَلِیبٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه‏

شش چیز است که شخص مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود و نفع می برد: فرزند شایسته ای که برای او استغفار کند؛ قرآنی( در بعضی از تعابیر {کتابی} ) که از او مانده باشد، خوانده شود؛ چاه آبی که حفر کرده باشد؛ درختی که کاشته باشد؛ آبی که جاری کرده باشد و سنت و روش نیکی که پس از او مردم به آن عمل می کنند. ( وسائل الشیعة، ج‏19، ص: 173)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته کوتاه درباره وقف:
1. خداوند متعال به انسان ها فرصت داده تا بتوانند با اموال و برخی عملکردها به عمرشان برکت دهند و اجر و ثواب اعمالشان را چندین برابر کنند؛ با فوت، دست انسان از مال و اموال دنیا کوتاه می شود اما می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است، که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد.
2. وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه، حرمهای معصومین علیهم السلام یا فقرا....اختصاص دهد .
3. اگر کسی چیزی را وقف کند از ملک او خارج می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف را تغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
4. بیرون بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی برای مدت کوتاه نیز حرام‌است (تحریر الوسیله امام ، ج‌،2 م3‌و 4‌،ص‌60؛ استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998 ص 489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص 180هدایه العباد آیت الله گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677 )
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج5)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که میفرمایند: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ‌الْمُنْکَرِ اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْ عُوا خِیَارُ‌کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ‌ لَهُمْ.‌

‌بایستی که امر به معروف و نهی از منکر کنید. [ اگر اینکار نکردید] افراد بد‌کردار ‌بر‌ شما‌‌ مسلط خواهند‌ شد، بگونه‌ای که دیگر خوب‌هایتان دعا می‌کنند اما مستجاب نمی‌‏شود.(الکافی ج5)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره امر به معروف:
1. یکی از مهمترین واجبات دین امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. ( مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
2. اگر انسان گناهی مانند پخش آهنگهای رقص آور و حرام، یاضایع کردن حقوق دیگران یا بدحجابی استاد و معلم یا گناهی در صدا و سیما مشاهده کند یا‌کم کاری مسئولی در وظیفه خودش مشاهده شود لازم نیست مطمئن باشد بلکه حتی اگر احتمال تاثیر هم می دهد، واجب است تذکر بدهد.گرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد.،
3. امر به معروف یا نهی از منکر در خواست عمومی جامعه را می‌طلبد و افراد نمی‌توانند در برابر‌ این فریضه الهی ساکت بنشینند. فرقی نمی‌کند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات ختم فرماید.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الوسائل ج11‌: ص520)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام سجاد علیه السلام روایت‌ است که ‌‌می‌فرمایند: الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار ِ

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی ) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (الوسائل ج11‌: ص520)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دونکته کوتاه درباره سرگرمی و بازیها:
1. در شرع مقدس اسلامی بسیاری از سرگرمی ها و بازیها حلال است مانند شنا کردن یا کوهنوردی یا تفریح کردن در طبیعت اما برخی از سرگرمی ها به جهت مفاسدی که دارد حرام است از جمله بازی کردن با وسایلی که در عرف به وسیله قمار شناخته می شود که به تصریح برخی مراجع پاسور و تخته نرد از وسایل قمار محسوب می شود.
2. بازی با‌غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعا ممنوع و گناه است مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا کاری برای برنده انجام دهد.که همه این موارد شرعا گناه است . ( اجوبه س‌1117،‌1122‌‌، 1123، منهاج سیستانی ج2؛ مکاسب محرمه مسأله 22، امام ج2 س 15-17-18؛ فاضل ج1س953، بهجت ج4 س6436 بهجت ج4 س‌6452؛ مکارم ج 2‌س‌727 ،‌735‌ج3‌س471 جامع المسائل فاضل ج1 س 1564؛ رساله جامع سیستانی ص 635 م 2259)
خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

آغاز هفته نیروی انتظامی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ .

هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و سبب کامل شدن وفای به عهد و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان می باشد. (وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده و فضیلت زیادی دارد زیارت معصومین علیهم السلام است، زیارت نوعی تعظیم شعائر الهی است که خداوند تعظیم شعائر را نشان تقوای قلب ها می داند (وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ ؛ سوره حج آیه32) زیارت ابراز مودت و محبت و عمل به وظیفه ای است که خداوند برعهده مومنین گذارده (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى ؛ سوره شوری آیه 23)
هر چند حاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، ‌زیارت محسوب می‌شود اگر چه زیارت نامه‌ای هم خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت‌؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه‌کبیره خوانده شود.
2. آداب زیارت متعدد است، مثل وضو و غسل،پوشیدن لباس خوب و تمیز و معطر کردن خود، توجه داشتن به خداوند متعال و گفتن ذکر و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارتهایی که از ائمه :نقل شده (مثل امین ا... و جامعه کبیره ) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت به گونه ای که ایجاد مزاحمت برای اطرافیان نکند همچنین فرستادن صلوات نباید ایجاد مزاحمت کند یا به گونه ای باشد که خلاف ادب در حضور امام علیه السلام باشد.
3.‌ در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگران از ‌ما نرنجند و دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد جایز نیست.
‌4. بانوان با حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این ‌‌مکانهای مقدس و بلکه ‌در هر ‌زمان ‌و ‌مکان ‌دیگر باشند. چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
‌( فقه الرضا علیه السلام ؛ ص100)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند: أوَّلُ‌ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ‌رُدَّ ماسِواها.‌ا

‌اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى‌گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى‌گردد و گرنه باقی اعمال نیز مردود خواهد شد. ( فقه الرضا علیه السلام ؛ ص100)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه در باره اعراض از وطن:
به نظر اکثر فقها اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای زندگی و سکونت انتخاب نموده است و مطمئن است‏ که دیگر ‏برای سکونت و زندگی به تهران بر نمی گردد، در صورتی که برای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر انسان احتمال قابل توجه بدهد که هر چند در آینده برای سکونت و زندگی بر میگردد به وطن بودن باقی است. (مشهور؛ مخالف: آیه الله خوئی ره و ایت الله صافی، و ایت الله مکارم منهاج الصالحین مساله926)
خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را‌بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد‌و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
فقه الرضا علیه السلام، ص356

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. در روایت است از امام رضا علیه السلام که فرمودند: اِعلَم انَّهُ لا‌وَرعَ اَنفَعُ مِن تَجَنُّبِ مَحارِمِ اللهِ وَ الکَفِّ عَن اَذَی المُؤمِنِ

بدان که هیچ وَرَع و پرهیزگاری، سودمندتر از پرهیز از حرامهای خدا و اجتناب از اذیت و آزار مؤمن نیست. فقه الرضا علیه السلام، ص356

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تخریب فضای دینی و وظیفه مسلمین:
1. یکی از اسباب آرامش و آسایش حفظ ارزشهای دینی می باشد که باعث امنیت روانی جامعه می‌شود و جامعه‌ای که فضای دینی را تخریب کند هرج و مرج و بی مسولیتی در میان افراد رواج پیدا می‌کند‌.
2. نشر دادن و ترویج مفاسد از گناهانی است که سبب تخریب فضای دینی است مثلا نشر دادن عکسها و فیلمهای مبتذل شبکه های مجازی هزینه کردن بیت المال برای ساخت فیلمهای انحرافی و خلاف حیاء و عفت، ترویج ماهواره ، رشوه ، مواد مخدر، بد حجابی.
3. وظیفه مومنین این است که همانطور که خود عامل به دستوراتی دینی هستند، در برابر هجمه‌ها‌ی فرهنگی و گناهان کمترین وظیفه که امر به معروف و نهی از منکر است با حفظ شرائط و مراتبش انجام دهند و در انجام این فریضه الهی کوتاهی نشود.
خداوند متعال توفیق عمل به‌وظائف دینی را به همه ما ‏عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت ‏صلوات بر‏ محمد و آل محمد

سالروز تاسیس شورای نگهبان
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code