کل بیان های بین الصلاتین از ۴/۰۷/۰۵ تا ۴/۰۷/۱۲

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: سزاوار است که مؤمن، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی‌ها و تلاطم‌های زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی به حادثه را به خودش می‌دهد و سعی می‌کند که حادثه را بشناسد و از آن به‌سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعم است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگی‌های راحت برخی انسان‌ها را دچار غفلت و سقوط می‌کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شکایت و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلان‌کس نیست؟ این‌طور نباشد.

خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی به امیرالمؤمنین می‌فرمایند: سزاوار است که مؤمن، هشت صفت داشته باشد که در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
اول: وِقارٌ عند الهَزائِز. در سختی‌ها و تلاطم‌های زندگی، سنگین باشد یعنی فرصت رسیدگی به حادثه را به خودش می‌دهد و سعی می‌کند که حادثه را بشناسد و از آن به‌سلامت عبور بکند.
دوم: صبرٌ عند البلاء. بلاء که نازل شد، صبور باشد یعنی هدف زندگی خودش را با این حوادث سخت و دشوار گم نکند. که این بلاء هم اعم است از بلایای شخصی مثل بیماری یا بلا و حوادث خانوادگی یا بلاهای اجتماعی
سوم: شُکرٌ عند الرَّخاء، در زمان آسایش و خوشی، شکر کند، غفلت او را فرا نگیرد! که شکر از صبر اهمیتش کمتر نیست اگر بیشتر نباشد؛ چون زندگی‌های راحت برخی انسان‌ها را دچار غفلت و سقوط می‌کند. شکوربودن، یعنی دائم متذکّرِ نعمت خدا بودن.
چهارم: قُنوعٌ بِما رَزَقَه الله عزّوجلّ. قانع باشد به آنچه خدای متعال به او داده است. نه اینکه دنبال زندگی نباشد؛ یعنی زبان به شکایت و نارضایتی باز نکند که چرا فلان چیزم کم است؟ یا مثل فلان‌کس نیست؟ این‌طور نباشد.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم ادامه دارد و به تعبیر روایات صدقه جاریه هست، وقف است، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:

1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. توجه شود یکی از زمینه های وقف کردن که افراد می توانند از ثواب وقف کردن بهره مند بهره مند بشوند وقت مشارکتی است که در همین حرم مطهر با حدود یک میلیون تومان افراد می توانند در وقف بناهای حرم شریک شوند و از ثواب وقف بهره مند شوند؛ که جهت راهنمایی بیشتر می توانید به دفاتر مشاوره وقف و نذر در صحن های حرم مطهر مراجعه فرمایید.

2. به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل همان وقفی بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)

3. اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، برای استفاده در مسجد یا حسینه یا مکان خاصی وقف شده است یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکانی که وقف شده، جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای برای مسجد وقف نکرده است بلکه وقف کرده برای مراسم عزاداری مثلا چه در مسجد و چه غیر مسجد در این صورت استفاده از این وسیله در هر جایی که مراسم عزاداری باشد مانعی ندارد.

خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن گرامیداشت سالگرد شیعه واقعی امیرالمومنین علامه شهید سید حسن نصر الله .یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را به درستی انجام دهیم، باید شیوه مناسب انتخاب شود، لذا در همین مورد به چند نکته کوتاه اشاره می کنم:

1. در انجام این فریضه دینی نباید خجالت کشید. همانطور که اگر کسی در یک کشور کفر ممکن است در یک مکان عمومی فردی اقدام به نماز خواندن کند و خجالت نمی کشد، نسبت به فریضه امر به معروف هم نباید خجالت کشید.

2. یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟

3. در هنگام انجام فریضه امر به معروف با محبت باشیم. به گونه ای که طرف مقابل حس کند، دستش را می گیرید نه مچش را و اینکه با عملش مشکل دارید نه با خودش.

4. محترمانه بگویید مثلا به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ... و در غالب موارد بگوییم و عبور کنیم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، تذکر بدهیم.

خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در آموزه‌های دینی برای ایمان واقعی نشانه‌هایی ذکر شده است. در روایتی از امام صادق علیه السلام برای ایمان و مؤمن واقعی دو علامت و نشانه بیان شده است:
علامت اول: "أَنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّکَ عَلَى الْباطِلِ وَ إِنْ نَفَعَکَ." انسان، حق را حتی اگر به ضرر او باشد، بر باطل ترجیح دهد، هرچند آن باطل به نفع او باشد. البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارند که در تعاملات اجتماعی، کشمکش‌های سیاسی، گزینش افراد و محاورات رایج پیش می‌آید. در همه این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح می‌دهد.
علامت دوم: "أنْ لا یَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ." اینکه بدون علم سخن نگوید. انسان باید در مسائل گوناگون، چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و سایر موارد، از روی جهل یا گمان صحبت نکند و تا اطمینان ندارد، اظهار نظر نکند. مثلاً در مورد یک رخداد اجتماعی چنانچه اطمینان ندارد، نباید به طور قطع اظهار نظر کند یا در مسائل فقهی و شرعی تا اطمینان ندارد، نباید اظهار نظر کند.


تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جهت مطالعه متن اصلی:
ثبوت دعوی القتل
«القسامة»
جلسه 227، 1381/10/30
عن أبی عبدالله(‌علیه‌السلام): قَالَ إِنَّ مِنْ حَقِیقَةِ اَلْإِیمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ اَلْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّکَ عَلَى اَلْبَاطِلِ وَ إِنْ نَفَعَکَ وَ أَنْ لاَ یَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ. (خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 70)

گاهی انسان ادعا می‌کند یا گمان می‌کند که مؤمن است اما وقتی پای امتحان به میان بیاید، معلوم می‌شود که ایمانِ او ایمان واقعی نیست و امر خیالی و موهوم بوده است. ایمان حقیقی آن است که شخص به معنای واقعی، مؤمن باشد. که در این روایت دو علامت برای آن بیان شده است:
یکی اینکه: انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آ« باطل به نفع او باشد.
البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکش‌های سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش می‌آید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح می‌دهد.
علامت دیگر اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل و یا ظنّ، سخن نگوید

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: "اَلصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ اَلْقَرْضُ بِثَمَانِىَ عَشَرَةَ وَ صِلَةُ اَلْإِخْوَانِ بِعِشْرِینَ وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِینَ" صدقه از جانب خداوند به ۱۰ برابر حساب می‌شود. امّا اگر به کسی قرض دهید، خداوند ۱۸ برابر حساب می‌کند و پاداش می‌دهد. اگر به دوستان خود کمک کنید، ۲۰ برابر و اگر پول و کمکی را به خویشاوند دهید، ۲۴ برابر محاسبه می‌شود که از همه بالاتر است.
دو نکته کوتاه پیرامون این روایت:
1. ثواب قرض دادن در این روایت بیشتر از صدقه بیان شده است زیرا وقتی کسی صدقه می‌گیرد، خیالش راحت است که پولی به دست آورده ولی منتظر است تا پول بعدی به دستش برسد. امّا وقتی قرض می‌گیرد، چون باید قرض را ادا کند، تلاش می‌کند. و برتری ثواب قرض به خاطر تشویق به کار و کوشش است.
2. بالاتر بودن ثواب کمک به خویشان و نزدیکان به این دلیل است که اسلام به ارتباط با خویشان اهمیت می‌دهد و می‌خواهد این ارتباط از دل‌ها و عاطفه‌ها واقع شود و ایمان پشتوانه این امر باشد. به همین دلیل در روایت آمده است: نگاه محبت‌آمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحق ثواب می‌شود، برخلاف جوامع غربی که پیوند خانوادگی از هم پاشیده است. (النوادر، صفحه ۹۵)


جهت پیروزی ملت ایران وجبهه مقاومت در برابر کفر و استکبار صلوات

متن اصلی جهت مطالعه:
«امر پنجم: بیان قواعد کلیه در باب معاملات»



جلسه12، 1383/9/24



حدیث اخلاقی



عن امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عن رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): الصدقة بعشرٍ و القرض بثمانی عشر و صلة الاخوان بعشرین و صلة الرّحم باربع و عشرین.



پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: صدقه بدهید که از جانب خدای متعال به 10 برابر محاسبه می‌شود، و بر اساس آن به شما پاداش می‌دهد. امّا اگر به کسی قرض بدهید، خداوند 18 برابر برای شما حساب می‌کند و پاداش می‌دهد. و این به خاطر این است که طرف مقابل وقتی صدقه گرفت، خیالش آسوده است که پولی گیرش آمده و می‌گوید: خداوند برکت بدهد و منتظر است تا پول بعدی بدستش برسد. امّا وقتی قرض بگیرد، چون باید قرض را ادا کند، لذا تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. و این افزونی محاسبه در قرض، به خاطر تشویق به کار و تلاش است. و اگر چنانچه همین پول را به دوستان و برادران بدهید، ثواب آن 20 برابر می‌شود؛ چون هم کمک به کسی است که نیاز به این پول دارد و هم استحکام پیوندهای دوستی است، و می‌بینید که چقدر در اسلام به پیوندهای دوستی توجّه می‌شود. حال، اگر این پول را به رحم و خویشاوند خودتان بدهید، 24 برابر محاسبه می‌شود که از همه بالاتر است. این نوع محاسبه، اهمیّت‌داشتن پیوند بین نزدیکان است و پیوندها از جاهای دوردست شروع می‌شود و مورد توجّه و التفات شارع است و هر چه به داخل سلولهای اجتماعی نزدیک‌تر و محدودتر، نزدیک می‌شود، این پیوندها باید مستحکم‌تر شود. اساس، خانواده است. کسی که نمی‌تواند روابط خانوادگی خود را حفظ کند و روابط خانوادگی او سست باشد، رابطۀ خویشاوندی برای چنین شخصی، بی‌معنی است. امروزه در جوامع غربی و به برکت تمدّن صنعتی غرب و دور از اخلاق، پیوند خانوادگی گسسته است! در آنجا برای اینکه همدیگر را ببینند و دور هم جمع شوند، با هم قرار می‌گذارند و رأس ساعتی در یک‌جا جمع می‌شوند! این‌طور جمع شدنی، مصنوعی و صنعتی است که اسلام با آن مخالف است. اسلام می‌خواهد ارتباطات از درون دلها و عاطفه‌ها بجوشد و ایمان را پشتوانۀ این امر قرار می‌دهد، و به این سبب است که در روایت آمده: نگاه محبّت‌آمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحقّ ثواب می‌شود. النوادر صفحۀ 95

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشته باشیم، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم:
۱. وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد.
۲.اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و تاخیر انداختن در عمل به وصیت حرام است و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجاهدان در راه خدا وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند.
۳.میت می تواند نسبت به یک سوم اموالش وصیت کند و چنانچه بیشتر یک سوم وصیت کند باید ورثه اجازه و رضایت بدهند و گرنه مقدار بیشتر از یک سوم صحیح نیست.
۴.اگر میت بدهکار باشد باید ورثه بدهی های او را بدهند هر چند وصیت نکرده باشد.
5.توصیه می شود فرد وصیت کننده برای خودش وصی و ناظر بر وصیت انتخاب کند و محتوای وصیت را برایشان قرائت کند و چنانچه ابهامی داشته باشد ابهام را برطرف کند.

جهت شادی روح شهدا و امام شهدا و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً. آن که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰ .

برادران و خواهر دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است.
2. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2)
3. واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3)

تعجیل‌در‌فرج امام زمان علیه السلام و‌سلامتی مراجع‌ عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم‌الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام. حضرتش در حدیثی نورانی می‌فرمایند: «اَلْغَضَبُ مِفتاحُ کُلِّ شَرّ»؛ خشم، کلید هر بدی و زشتی است. (تحف‌العقول، ص ۴۸۸)

چند نکته کوتاه درباره‌ی این حدیث شریف:

۱. یکی از حالت‌هایی که در روایات به‌شدت نکوهش شده و به‌نوعی نشانه‌ای از نادانی و رفتارهای ناپسند دوران جاهلیت شمرده شده، حالت خشم و غضب است. بسیاری از جرائم، جنایت‌ها و اختلافات خانوادگی از همین خشم‌های مهارنشده ناشی می‌شود. البته باید توجه داشت که خشم در برابر دشمنان خدا، خشم شایسته‌ای است.

۲. برای مهار خشم راهکارهایی بیان شده که می‌توان آن‌ها را برای مدیریت این حالت به کار بست:

الف) دوری از موقعیت‌های خشم‌آفرین: زمانی که طرف مقابل - مانند همسر یا دوست - خسته یا بی‌حوصله است، زمان مناسبی برای انتقاد نیست. در چنین لحظاتی، همان‌طور که در روایات توصیه شده، بهتر است سکوت کنیم و به گفت‌وگو نپردازیم. یا اگر شخص مقابل آغاز به صحبت کرد، از واکنش نشان دادن بپرهیزیم.

ب) ترک موقعیت: چنانچه حس کردید شرایط برای عصبانیت در حال شکل‌گیری است، از آن مکان فاصله بگیرید. حتی رفتنِ کوتاه‌مدت و قدم زدن در فضایی آرام و تنفس عمیق، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر امکان ترک محیط نبود، می‌توان به توصیه‌های بعدی عمل کرد.

توجه به این نکته ضروری است که درمان ریشه‌ای خشم، نیازمند اصلاح زمینه‌های روحی و اخلاقی آن است؛ چرا که عصبانیت ریشه در ویژگی‌های درونی ما دارد. برای مثال، خودبرتربینی، زورگویی یا کوچک شمردن دیگران، از دلایل مهم بروز خشم هستند. (برگرفته از شرح چهل حدیث امام خمینی، ص ۱۴۱ و ۱۴۲)

نثار روح مقدس امام حسن عسکری علیه السلام صلوات

ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تبریک مجدد ولادت امام حسن عسکری علیه السلام . رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌فرمایند: «مَا اِصْطَحَبَ اِثْنَانِ إِلَّا کَانَ أَعْظَمُهُمَا أَجْراً وَ أَحَبُّهُمَا إِلَى اللهِ تَعَالَى أَرْفَقُهُمَا بِصَاحِبِهِ». هنگامی که دو نفر با یکدیگر همراه می‌شوند، اجر آن کسی پیش خدا بیشتر و نزد خدا محبوب‌تر است که رفاقت و همراهی و سازگاری او بیشتر باشد.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. این حدیث شریف یک قانون عمومی را برای همزیستی بین انسان‌ها بیان می‌کند و آن اینکه هر فردی که در رفتارهای خانوادگی یا محیط کار یا رفتار با بالادست خود یا زیردست یا با مردم کوچه و بازار با نرمی و سازش بیشتری همراه باشد و با ملایمت رفتار کند، چنین کسی نزد خدا محبوب‌تر و اجرش بیشتر است.
2. اقتضای رفتار ملایم و نرم این نیست که انسان از حق خودش کوتاه بیاید یا اینکه بر گناه دیگران چشم بپوشد، بلکه همه این کارهای واجب انجام شود اما با مدارا و نرمی و بدون خشونت و بدون اقدام بر رفتارهای نامناسب. برخی افراد در محیط کار با همکاران یا در امور خانوادگی بنای کارشان بر ناسازگاری است و در امور ایرادگیر و عیب‌جو و بداخلاق و همراه با انواع ناسازگاری‌ها هستند که این روش مبغوض و ناپسند است و مطلوب نزد خدای متعال رفتار نرم و مدارا با دیگران است.

نثار روح مقدس حضرت عسکری علیه السلام صلوات

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ مِن الکبائرِ ، و ممّا قد وَعَدَ اللّه ُ علَیهِ النارَ. ربا ، حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است. (الفقه المنسوب للإمام الرِّضا : 256)

یکی از گناهان کبیره ربا دادن و ربا گرفتن است، در این باره به دو نکته اشاره کنم:
1. هر سودی شرعا ربا شمرده نمی شود و بستگی به نوع قرارداد دارد مثلا اگر انسان در قالب مشارکت یا مضاربه شرعی، سودی بدست آورد حلال است اما اگر انسان مالی را قرض بدهد و در ضمن قرض شرط سود کند حرام و ربا محسوب می شود. لذا شرط سود در ضمن قرض یکی از مصادیق ربا هست. برای اینکه معاملات و درآمدها آلوده به ربا نشود حتما باید احکام ربا و کسب فراگرفته شود.

2. قرض دادن مستاجر به شرط استفاده رایگان که همان رهن کامل است یا قرض دادن به شرط انسداد حساب یا قرض دادن به شرط اینکه طرف مقابل هم در آینده به شما قرض بدهد، ربا محسوب می شود.

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها .یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم سه نوع وظیفه را رعایت کند:
الف:حجاب در لباس یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه 31به آن اشاره می کند.
ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند.
د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند.
نکته مهم: از آثار مهم حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود.

خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از سفارشات مهم دینی عبادت گروهی و جمعی است که نمونه آن نماز جماعت و نماز جمعه است و این گونه عبادت در قرآن سفارش شده مثل اینکه خداوند متعال می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز بخوانید به همراه دیگر نمازگزاران. لذا تلاش کنیم که در نماز جماعت به همراه خانواده حاضر شویم تا به این سفارش قرآن عمل کرده باشیم.
در این فرصت به دو مساله شرعی پیرامون نماز جماعت اشاره کنم:
1. یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد.(رساله نماز و روزه م 733)
2. مسافری که نمازش شکسته است ،به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و اتصال در جماعت قطع نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد به سلام پایانی نماز اکتفا کنند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.

تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

شام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code