گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِوَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ
از دریافت و پرداخت رشوه بپرهیزید که این نافرمانی خداوند است و کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمیرسد. (بحار، ج104،ص274و جامع احادیث الشیعه للبروجردی ج30 ص 142 و رساله آموزشی رهبری ج 2 ص 50)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره رشوه:
1. یکی از گناهان بزرگ رشوه است و تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمیشود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند. (مقام معظم رهبری ،س1246سیستانی ،رساله جامع ج 1م 2761)
2.رشوه دارای شکلهای مختلفی است:
1. رشوه خواری در قضاوت. یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
2. رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که و ظیفهاش میباشد پول دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمیباشد.
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّما حَرَّمَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ
خداى عز و جل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود. (من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 566 ، ح 4936 )
توضیحات
چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهانی که در قرآن به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا است و از گناهان بزرگ به شمار می رود.
2. یکی از قراردادهایی که در آن ربا وجود دارد این است که انسان به کسی قرض بدهد و در ضمن قرض با قرض گیرنده هر چند به صورت ضمنی شرطی کند که منفعت مالی و سودی به قرض دهنده برسد، که چنین قرضی حرام است بنابر این اگر انسان قرض بدهد به شرط اینکه قرض گیرنده ماهیانه مبلغی سود بدهد یا اینکه قرض گیرنده در آینده به او قرض بدهد یا اینکه برایش کاری را انجام دهد یا اینکه قرض گیرنده بدون اجاره سکونت منزل را در اختیار قرض دهنده بگذارد که در اصطلاح رهن کامل گفته می شود ربا و حرام است. استفتائات بهجت ج3 سوال 4381؛ مراجع م2283؛ اجوبه الاستفتاآت سوال 1630 )
3. اگر در قرض حتی به صورت ضمنی شرط سود نشود ولی قرض گیرنده بعدا با رضایت خودش مبلغی بیشتری بدهد اشکالی ندارد.
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک عید سعید قربان، خداوند متعال در قران مجید می فرماید: إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ.
به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.﴿فصلت آیه۳۰﴾
توضیحات
برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی ای دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟
در جواب عرض می شود اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد.
ثانیا: اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند امام خامنه ای (سیستانی- شبیری) اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هر چند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و به نظر برخی مراجع (جهت اطلاع :مانند حضرت امام ،اقای مکارم) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست. نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور در مجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719،استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
خداوند توفیق شناخت گناه و ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک عید سعید قربان. امیر المومنین در روایتی می فرمایند: لوعَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیَّةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا.....
اگر مردم اجر و ثواب قربانى کردن را مى دانستند، قطعاً قرض مىکردند و اقدام به آن مىنمودند، زیرا هنگامى که اوّلین قطره خون قربانى به زمین مىریزد صاحب آن آمرزیده مىشود.( وسائل الشیعة؛ ج14، ص: 210)
توضیحات
چند نکته درباره قربانی :
1. یکی از اعمالی که در روز عید قربان سفارش شده است قربانی کردن است و این عمل اختصاص به حاجیانی که حج بجا آورده اند، ندارد بلکه برای هر کسی که توانایی مالی دارد مستحب است بلکه اگر به جهت گران بودن قیمت قربانی چند نفر با همدیگر قربانی کنند کافی است.
2. حیوانی که برای قربانی مستحبی صحیح است گاو یا گوسفند یا شتر است و حیوانات دیگر صحیح نیست.
3. کسی که قربانی میکند میتواند یک سوم آنرا برای خود و خانواده اش بردارد و یک سوم آنرا به همسایگان هدیه بدهد و یک سوم دیگر را به مسلمان صدقه بدهد.
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت شهادت مسلم عقیل علیهما السلام از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند : تَخَیَّر لِنَفسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِدْ ، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَة) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ
ٍ هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا کردن] بکوش که آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است. تهذیب الاحکام ج 5ص182.
توضیحات
یکی از روزهایی که بسیار به دعا سفارش شده است روز عرفه است و دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا کردن پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین بعضی از کارها مانع استجابت دعاست مثل رعایت نکردن حق الناس بنابر این:
۱. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد .و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند.و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیداکردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیهما السلام خداوند متعال در قران مجید می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ .
بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مىآمرزد،زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است (آیه53 سوره مبارکه زمر)
توضیحات
یکی از شبهای با فضیلت، شب عرفه است که شب توبه و مناجات با خداوند متعال است به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره توبه عرض می کنم:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیرانداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند هر چند قبلا توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا نا امید نباشد زیرا ناامیدی خودش گناه است.
2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد.
3 .نسبت به برخی گناهان علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه ، جبران گذشته واجب است مثل اینکه اگر گناه فردی ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس ،زکات و حق الناس که بر گردن دارد را پرداخت کند. (عروه اول احکام اموات ؛ مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701).
خداوند متعال به همه ما توفیق توبه و انابه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیا مبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ.
یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. خصال صدوق ص 125
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان هستند و فقط در نیت تفاوت دارند. توضیح المسائل مراجع م 701
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند اما بسیاری از مردم در چنین شرایطی هم وضو یا غسل می گیرند که صحیح نیست و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است.توضیح المسائل مراجع م 678و 679
3. در تیمم علاوه بر کشیدن کف دست بر پیشانی و پشت دستها، کشیدن کف دست بر دو طرف پیشانی که به آن جبینین گفته می شود، واجب است.توضیح المسائل مراجع م 700
4. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم ،لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. توضیح المسائل مراجع م 723
خداوند متعال ما را آشنا به دستورات دین بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که میفرمایند: ازهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام.
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. امالی(صدوق) ص 21 ؛ تحف العقول ص 489 .
توضیحات
چند نکته درباره بیت المال:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد یا اجازه بدهد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حراماست.هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه،حرام است.مسائل جدید، ج4، ص165و19 ( تصرفات جزئی. (استفتائات بهجت ج 4 ص360 )
2. کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3-. کسی که خواسته یا نا خواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده باید دینش را ادا کند و در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی پرداخت کند. (توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 393 م 2279؛ جامع الاحکام صافی ج2 س1877 - 1878؛ استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه رهبری س 1955 و س 1954؛ استفتائات بهجت ج 4 ص36 0س 5831 - 5833)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر علیه السلام ایشان در روایتی می فرمایند: بِئْسَ الْقَوْمُ قَوْمٌ یَعِیبُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
چه ملت بدی هستند مردمی که امر به معروف و نهی از منکر را، حقیر میشمارند. وسائل الشیعة؛ ج16، ص: 117
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است و برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم مثلا گاهی اوقات بازگو کردن خوبی های افراد در هنگام نهی از منکر یا تشویق عاملان به معروف، مخفیانه بودن امر و نهی، ، خودداری از نهی از منکر به هنگام خشم و از قبیل این راهکارها باید مورد توجه قرار بگیرد.
2. هر چند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما نباید در مراحل مختلف آن، حقوق مسلمانان را نادیده گرفت و شخصیت و آبرویشان را مخدوش ساخت و لذا اجازه تجسّس و پرده دری و پی جویی گناهان پنهان که در خلوت انجام می شود، به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به کسی داده نشده است.
3. یکی از منکرات که در ادارات باید از آن دوری شود، کم کاری است مثل دیرتر از وقت بر سر کار حاضر شدن یا اینکه پیش از تمام شدن وقت اداری دست از کار کشیدن و یا انجام فعالیتهای شخصی در ساعات کاری و انجام ندادن وظایف محوله، که در صورت مشاهده باید با شرایط،نهی از منکر انجام بگیرد.
خداوند توفیق فریضه مهم امر به معروف ونهی از منکر به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر علیه السلام از رسول گرامی صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند : فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ.
برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان. (الکافی (ط- الإسلامیة)، ج1، ص: 34)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات را برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت ندانستن و جهل به مساله؛ وضو یا غسل را باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نماز هایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (رساله مراجع م 2052)
خداوند متعال توفیق علم آموزی و عمل به آن را به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت است که میفرمایند: مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَمتَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر .
هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید. (کافی (ط- الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7)
توضیحات
یکی از واجبات رکنی نماز، رکوع هست که برای انجام رکوع صحیح باید نکاتی رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برای انجام رکوع، خم شدن باید به قصد رکوع و خضوع در برابر پروردگار متعال باشد؛ پس اگر به قصد کاری دیگر مثلاً برای برداشتن چیزی مثل قرآن یا مفاتیح از روی زمین خم شود، نمیتواند آن را رکوع به حساب آورد؛ بلکه باید بایستد و دوباره برای رکوع خم شود و با این عمل، رکن زیاد نشده و نماز باطل نمیشود. .(توضیح المسائل مراجع م 1025)
2. یکی از واجبات رکوع ایستادن بعد از رکوع است یعنی اینکه بعد از تمام شدن ذکر رکوع، واجب است، نماز گزار راست بایستد و بعد از آنکه بدن آرام گرفت، به سجده برود و اگر عمداً پیش از ایستادن به سجده رود، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده برود، نمازش باطل است.(توضیح المسائل مراجع م 1040)
3. اگر نماز گزار رکوع را فراموش کند و پیش از آنکه به سجده برسد یادش بیاید، باید بایستد و از حالت ایستاده به رکوع برود و چنانچه بدون ایستادن در همان حالت خمیدگی به رکوع برود، کافی نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1041)
خداوند توفیق بندگی خالصانه اش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت جواد الائمه علیه السلام روایت است که می فرمایند: ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم، و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین.
سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، دوری از گناهان، حفظ کردن خود از غفلت و بی خبری در امور دینی. موسوعه الامام الجواد ج2 سید حسین قزوینی، مستدرک سفینه البحار ج8 شیخ علی نمازی ص 378؛ تنبیه الخواطر ج 1 ص 41.
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره محرمیت :
1. یکی از راههایی که سبب محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با این مرد، با تمامی فرزندان و نوه ها و نبیره ها و هر چند سلسله ادامه پیدا کند محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2. اگر اقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3. با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که میفرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ .
امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مىباشند که سایر واجبات با آنها برپا مىمانند. (وسایل الشیعه ج 16 ، ص119 ، ح 21132)
توضیحات
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است و امر به معروف و نهی از منکر در گناه بد حجابی خلاصه نمی شود بلکه هر گناهی را همچون احتکار یا استهزاء و اهانت به مومنی را و یا کسی نظام اسلامی را تضعیف می کند، و مانند این گناهان را مشاهده کند باید با شرایطش نهی از منکر کند.
2. هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دوقسم واجب و مستحب تقسیم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3.فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک می کند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است.مثل ظلم و بد حجابی و رشوه گرفتن (رساله جامع ص 617و تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .امام صادق علیه السّلام در روایتی می فرمایند: هر چشمی روز قیامت گریان است مگر سه چشم: یکی از آنها: عینٌ غُضَّت عن محارم الله ...
چشمی است که از (دیدن) آنچه خدا حرام کرده است بر هم نهاده شده . «اصول کافی، ج ۲، ص ۴۸۲»
توضیحات
چند نکته درباره احکام نگاه:
1. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز ، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. البته به نظر برخی مراجع (مثل ایت الله سیستانی بهجت ) حکم زنان بدحجاب یا بی حجاب بی باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی کنند با شرایطی متفاوت است. (استفتائات سیستانی س22)
2.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمیپوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و بدون ترس افتادن در گناه باشد ، اشکال ندارد.
3. نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هرچند به قصد لذت نباشد.(امام ، تبریزی، فاضل، وحید، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)(مکارم استفتائات ج2 م1048،رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد .
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسوال گرامی در روایتی می فرمایند: یَا أَنَسُ أَکْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ یَزِیدُ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى طَهَارَةٍ مِتَّ شَهِیداً.
رسول گرامی به یکی از اصحابشان به نام انس می فرمایند: وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند و اگر می تواند روز و شب با طهارش باشی، همین کار را انجام بده و اگر با طهارت از دنیا بروی، شهید از دنیا رفته ای. وسائل الشیعة، ج1، ص: 383
توضیحات
چند کوتاه درباره احکام وضو:
1. کسی که در کارهای وضو و شرایط آن مثل پاک بودن آب، نبودن مانعی در اعضای غسل، رسیدن آب به بدن خیلی شک می کند و به اصطلاح کثیر الشک هست، به شکهای خودش اعتنا نکند و مطابق معمول مردم انجام دهد.
2. کسی که وضو گرفته است و شک دارد که وضویش باطل شده است یا نه ، بنا می گذارد که وضویش باطل نشده است و صحیح است.مثلا کسی صبح به قصد با طهارت بودن وضو گرفته است و ظهرمی خواهد نماز بخواند و شک دارد که وضویش باطل شده یا نه، به شک خودش اعتنا نمی کند و می تواند با همان وضو نماز بخواند.
3. اگر انسان بعد از نماز شک کند که وضو گرفته است یا نه، به نظر اکثر مراجع نمازی که خوانده صحیح است ولی باید برای نمازهای بعد وضو بگیرد.(مخالف: آیات عظام خوئی، تبریزی، فاضل، زنجانی، صافی، در صورتی که احتمال بدهد که در حال شروع به نماز ملتفت حالش بوده است؛) توضیح المسائل مراجع م304و م 299 و 300 و 303
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه اش را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از امام حسین علیه السلام روایت شده است که می فرمایند: مَن عَبَدَاللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِ.
هر که خدا را آن گونه که سزاوار اوست بندگی کند، خداوند بیش از خواستههایش به او عطا کند. بحار الأنوار،ج 68،ص
توضیحات
یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره و خرید و فروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد.
یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره میدهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن میدهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید ، صحیح نیست (اکثر مراجع ) (مسائل جدید ج1 ص 87؛ اجوبه س 1662؛ وجامع المسائلج1س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی؛ رساله مکارم مساله 1975،3 )
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن میتوانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر عظیم الشان اسلام درباره نیکی به والدین در روایتی می فرمایند: کُنْ بَارّاً وَ اقْتَصِرْ عَلَى الْجَنَّة
نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد. اصول کافی، ج 2، ص 348.
توضیحات
چند نکته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. یکی از نمازهای واجب، نماز قضای پدر است و به نظر تعدادی از مراجع نماز قضای مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و میت بری الذمه می شود. ( پدر اتفاقی است ولی مادر: گلپایگانی، اراکی ؛مکارم، نوری(: فتوی)، مقام معظم رهبری فاضل؛ صافی (: احتیاط واجب)
2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند بخواند (رساله مراجع مساله1395)
خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنّی لَأَبغُضُ الرّجُلَ أنْ یَکونَ کَسلاناً عَن أَمِر دُنیاهُ وَ مَنَ کَسِل عن أمِر دُنیاهُ فهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِه أَکسَلُ!
من از مردی که در امور دنیوی خود تنبل و تنپرور باشد بیزارم. کسی که در امور دنیوی خود سُست و لاابالی باشد در امور آخرتش لاابالیتر خواهد بود! (فروع کافی، ج ٥، ص ٨٥)
توضیحات
چند نکته درباره مضاربه:
1. دین مقدس اسلام همانگونه که به عبادات و مسائل آن عنایت و توجه دارد به اقتصاد و معاش عباد نیز عنایت و توجه دارد، یکی از قراردادهای شرعی مضاربه است و هدف از مضاربه رونق بخشیدن به اقتصاد و به جریان انداختن ثروتها، رونق کسب و کار و جلوگیری از رکود در بازار مسلمین است.
2. مضاربه عبارت است از قراردادی که شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن تجارت و خرید و فروش کند و سود حاصله بین هر دو به نسبتی که یکدیگر توافق می کنند تقسیم گردد، مثلا قرار بگذارند نصف سود مال سرمایه گذار و نصف دیگر مال کسی که کار می کند.
3. اگر در مضاربه سودی حاصل نشود، دریافت سود مضاربه وجه شرعی ندارد.
4. کسی که سرمایه را می گیرد در حکم امین و امانت دار مالک است، لذا اگر در حفظ امانت تلاش خود را نماید چنانچه به مال خسارت وارد شود بر عهده صاحبِ مال است، مگر اینکه در موقع بستن قرارداد شرط بگذارند که اگر اصل سرمایه از بین رفت یا خسارت دید، عامل و همان کسی که با پول کار میکند از اموال خودش جبران نماید. ( تحریر کتاب مضاربه؛ رساله مراجع ج2ص300؛ اجوبه س1933، منهاج الصالحین ج2 م 631)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الغِیبَةُ جُهدُ العاجِزِ
غیبت کردن، کار شخص ناتوان است. نهج البلاغة : الحکمة 461.
توضیحات
چند نکته درباره احکام غیبت:
1. یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد. (اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود)
2. در حرام بودن بیان عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمیکند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3. همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت را شنید در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4. هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند. برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت ومقام معظم رهبری) میفرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد بشرطی که مفسده ای برآن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدنمفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است.(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2ص833 م31وخویی و تبریزیرساله 2824، استفتائات امام ج3 س59- 58 حضرات امام، استفتائاتس9و 16و53؛ مکارم،استفتائاتج1س552؛ فاضلجامعالاحکامج1س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
گفتار روز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.
مضمون آیه شریفه این است که می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند آگاه و دارای رحمت بی منتهاست. سوره نور 32 .
توضیحات
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و گوینده کلمه لا اله الا الله و تربیت فرزند صالح است.و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیاید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. البته چنانچه جنینی حتی از راه حرام بسته شود باز هم سقطش حرام است و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند.
3. به نظر اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت از بارداری میشود در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است. اجوبه الاستفتاآت،سوال1266؛مسائل جدید ج1ص193و194و195ج4ص237و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4، مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379، مسائلجدیدج1.ص193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284
خداوند متعال توفیق توفیق عمل به وظائف به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.