بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه/ج 5/ص 372)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه نماز جماعت سؤال می‌کند، حضرت در پاسخ می‌فرمایند: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً.

امام رضا علیه السلام در پاسخ چند مطلب فرمودند که اولین نکته حضرت این است که: جماعت برای این قرار داده شده است که اخلاص و توحید و اسلام و بندگی خدا ظاهر و آشکار گردد و در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشدو همچنین از این طریق حجت بر اهل شرق و غرب تمام شود، لذا از مهمترین آثار نماز جماعت ابراز توحید و خدا پرستی و بندگی خداست که با عمل دیگران را به دین دعوت و در عمل اتمام حجت می نماییم.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند وحاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2.نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
3.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مى‏ توانند تکبیر بگویند (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).
4.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
5.کسی مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و‌سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را‌به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر‌احتیاط‌واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور :‌خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی:‌خودش را به رکوع برساند وم 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الوسائل‌ج11‌: ص 520)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌از امام سجاد علیه السلام روایت است که ‏می‌فرمایند: الذنوبُ‌التی تَهتِکُ العِصَمَ شربُ الخمرِ و اللَّعبُ بالقِمار ِ

از‌ گناهانی ‌که سبب پرده‌دری (و بی‌حیایی) می‌شود‌، شراب خواری و قمار بازی است .

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از جنایات بنی امیه این بود که در نزد سر مقدس ابا عبدالله علیه السلام مشغول شرابخواری و قمار بودند و به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره قمارو شرط بندی خدمت عزیزان عرض می شود:
1-هرگونه بازی با وسایل قمار حتی بدون شرط‌بندی اگر چه برای تفریح و سرگرمی باشد،حرام است.
2.بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که بازی همراه برد و باخت و شرط بندی باشد، شرط بندی و درآمد حاصل از آن حرام است. مثلاً چند نفر در خوردن یا انجام دادن کاری یا در فوتبال با هم مسابقه می‌دهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد یا بازنده کاری را انجام بدهد، مثل اینکه شرط کند که بازنده ، برنده را رایگان به سفر ببرد و یا امثال اینها صحیح نیست.
3-‌‌‌در دو ‌مورد‌ شرط‌‌بندی‌ اشکال ندارد:‌1. مسابقه سوارکاری.‌2.مسابقه ‌‌تیراندازی ‌با اسلحه جنگی،‌در صورتی که شرط‌ بندی ‏بین افراد مسابقه دهنده باشد نه تماشاچی‌ها‌، درآمد حاصل از شرط‌بندی تماشاچی‌ها حرام است. (‌اجوبه‌س‌1117،‌1122‌‌1123،‌منهاج سیستانی ج2؛ مکاسب محرمه مسأله‌22،‌امام‌ج2‌س 15-17-18-فاضل ج1س953، بهجت ج4س6436 بهجت ج4‌س‌6452- مکارم‌ج2‌س‌727،‌735‌ج3‌س471 جامع المسائل فاضل ج1 س 1564- رساله جامع سیستانی ص 635 م 2259)
خداوند متعال توفیق ترک گناه به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص44)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام در روایت است که مردی خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد از خداوند بخواه که مرا وارد بهشت کند. فَقَالَ لَهُ أَعِنِّی بِکَثْرَةِ السُّجُود.

(اگر بهشت می خواهی) با زیاد سجده کردن برای خداوند متعال مرا یاری کن.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام سجده:
اول: سجده اقسامی دارد: واجب، مستحب، حرام. الف: سجده های واجب: 1. سجده های نماز 2. سجده های واجب قرآن 3. سجده سهو 4. قضاءسجده فراموش شده ب: سجده های مستحب: از جمله 1. سجده زیارت عاشورا 2. سجده شکر 3.سجده های مستحبی قرآن (11مورد) و غیر این موارد. ج: سجده حرام: سجده برای غیر خداوند متعال حتی سجده برای امام معصوم البته سجده شکر را در هر جا و به هر سمتی می توان انجام داد ولی بهتر است (مکارم احتیاط واجب:اگر مردم فکر کنند سجده برای امام میکند ترک کند) که در هنگام تشرف سجده شکر را رو به قبله انجام دهند تا مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد (تذکر داده شود که رو به ضریح مطهر امام رضا علیه السلام سجده نکنند اما بوسیدن عتبه اشکال ندارد بلکه از آداب زیارت شمرده شده است.) (العروةالوثقی اقسام سائر سجود مساله 24).
دوم: انجام سجده های واجب قرآن و سجده سهو و سجده فراموش شده واجب فوری است. (رساله مراجع مساله1246،1093) سوم: در سجده های واجب قرآن دو نکته لازم است: 1- سجده کند بر چیزهای که سجده بر آن صحیح است مثل خاک وسنگ و چوب 2- به طوری عمل کند که بگویند سجده کرد .(غالب مراجع،خوئی،زنجانی،وحید:احتیاط واجب،(تبریزی:فتوی) اعضای سجده بر روی زمین باشد (رساله مراجع مساله 1098و1236)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌وسائل‌الشیعه ج7‌ص21-علل‌الشرائع/ج‏1/ ص233)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند :‌إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام‌مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا‌سَجَدَ ... وَ لا‌فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ.

پدرم علی بن الحسین علیه السلام (به هر مناسبتی سجده می کردند از جمله) هیچ گاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

سجده ابراز تذلل و کوچکی در مقابل آفریدگار عالم هستی و از بهترین حالات برای نزدیکی بنده به خداست، در روایات مختلف برای نزدیکی به خدا، بخشش گناهان، بهشتی شدن، استجابت دعا و بسیاری از کمالات دیگر به سجده در پیشگاه خداوند سفارش شده.
از آنجا که یکی از سجده های واجب سجده سهو است لذا دو نکته در مورد احکام سجده سهو عرض می کنم:
1. اگر نماز گزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کرد چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (مشهور‌مخالف: سیستانی،‌مکارم، شبیری‌زنجانی؛ تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد رساله مراجع 1245)
2.کیفیت سجده سهو این است که بعد‌از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه وبرکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند (اختلافی: مکارم بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفاکند و سلام آخر نماز را بگوید).(م1250)حضرت امام و‌رهبری و سیستانی ذکر را مستحب میدانند)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات برمحمدو آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج 14،ص502)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه‌السلام‌، از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند:مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1-عزاداری معصومین علیهم السلام باید به‌کیفیت مناسب شان آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شان عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا اگر برگزاری مجلس به صورتی است که باعث وهن مذهب شیعه می‌شود باید پرهیز شود.
2- اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود.
3.خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی‌که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست البته در حرام بودن برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. 4.اگر فردی‏ با رعایت شرایط نذر، نذر ‏کرده که ‏در این ‌ایام مثلا روز شهادت امام سجاد‌علیه السلام مجلس عزا برپا کند ولی اکنون توان جسمی یا مالی برای انجام چنین نذری را ندارد، انجام نذر بر این فرد واجب نیست.
خداوند متعال همه ما را از عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم .‌از امام صادق علیه السلام چنین ‌روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ؛

طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته‌کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق، چنانچه شخص توان پرداخت دارد ولی در پرداخت حقوق کوتاهی می کند ظالم و معصیت کار است.
2.کار گر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد‌ازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، کارهای شخصی ،‌کم‌کاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. وگرنه نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید.
2. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدای نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 64)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از حضرت علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ اربع مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَهِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَهِ.

در چهار زمان دعا را غنیمت شمارید: هنگام قرائت قرآن، هنگام اذان، هنگام نزول باران، هنگام رو به رو شدن دو لشگر مؤمنین و کفار براى جنگ.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فضل بن شاذان درباره حکمت اذان از امام رضا علیه السلام روایت‏ می‏‌کند که در قسمتی از فرمایشات حضرت آمده است: اینکه مردم به اذان دستور داده شده‏‌اند، علل و حکمت‏‌های زیادی دارد، از آن‏ جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که‏ وقت نماز را نمی‏‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‏‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند. مؤذن با اذان خود مردم را به سمت عبادت آفریدگار فرا می‏‌خواند و آنان را به پرستش ‏خداوند تشویق می‏‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان‏ می‏‌نماید و برای فراموش کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‏‌دارد. مؤذن که به ‏این نام، نامیده شده است بدین جهت است که او با اذان خود، نماز را اعلام می‏‌کند.
اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:
1-مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (‌عروه،‌فصل‌فی‌الاذان‌و‌الاقامه،‌رساله مراجع م916)
2.‌شکستن نماز در‌حال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند رساله مراجع مساله 1164)
3.در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مى‏خواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است ،بشرط اینکه بین دو نماز فاصله‌نشده‌باشد. (امام خمینی،بهجت،‌فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری، :نافله فاصله میشود.سیستانی، مکارم،:نافله فاصله نمیشود.تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )
4-یکی از مواردی که اذان و اقامه ساقط میشود و نباید گفته شود (فتوا واحتیاط) اینست که ماموم در نماز جماعتی شرکت کند که برای نمازجماعت اذان و اقامه گفته شده است هر چند که این ماموم آنها را نشنیده باشد و یا در وقت گفتن اذان و اقامه در آنجا حضور نداشته باشد. (عروه اذان و اقامه م 3)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیر نمونه، الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 15)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُم؛‌

خداوند متعال رشوه دهنده و رشوه گیرنده و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از محرمات و گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن می باشد که دارای اقسامی است:
1.رشوه خواری در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند
2.رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ حق کسی را ضایع کند.
3.رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد پول دریافت نماید، پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
4.تغییر عنوان رشوه سبب حلال شدن آن نمی‌شود مثلا به عنوان هدیه یا بخشش شیرینی، انعام یا هر عنوان دیگری که باشد حرام است و کسی که رشوه گرفته واجب است که آن را به صاحبش برگرداند. (مقام‌معظم‌رهبری،س‌1246‌‌سیستانی‌،رساله‌جامع‌ج‌1‌م‌2761)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی‌حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 455 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمودند: اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدَ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ.

بهترین چیزى‌که ‌بنده بعد از شناخت خداوند متعال به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است.

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز:
1-یاد گرفتن احکام مورد ابتلاء واجب است از جمله احکام مبتلا به، احکام مربوط به شکیات نماز است که مسائل متعددی دارد.
2-به بعضی از شکها نباید اعتنا کرد: مثل شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته است که نمی داند آن را انجام داده یا نه و وارد کار بعدی شده اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد.مثلا در رکوع شک کند که حمد یا سوره نماز را بجا آورده یا نه ، به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد و یا مثل اینکه در حال برخاستن شک می کند که تشهد را خوانده یا نه، یا اینکه بعد از ایستادن شک کند سجده را انجام داده یا نه،که باید بنا را بر این بگذارد که نماز را درست‌انجام داده.(شک در انجام سجده در حال برخواستن اختلافی است؛ رساله مراجع مساله 1168و1172)
ان شاءالله نمازهایمان مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‌شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد. به آن حضرت عرض‌کرد‌که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه‌کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود:طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ؛‌

لقمه‌ات را پاک‏ کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه با کسب روزی حلال:
1-خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسب های حلال در دین مقدس اسلام فراوان است و درامدی هم که بدست می‌آید شرعا باید در راه حلال خرج کرد و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
طبق معارف دین روزی هر کسی بر عهده خداوند است که البته با کار و تلاش به دست می آید و انسان وظیفه دارد روزیی را که خداوند برایش مقدر کرده از راه حلال کسب نماید و یکی از سوالات مهمی که در قیامت می پرسند از درآمد و ثروت انسان است که طبق روایتی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در قیامت نمی گذارند شخص قدم از قدم بردارد مگر اینکه به چند سوال پاسخ دهد که یکی از اموال است که از چه راهی به دست آورده.
2- از نظر شرع مقدس اسلام برخی از کسب و کارها حرام است اما درامدش حلال است (جهت‌اطلاع:مانند معامله غش دار) اما برخی از کسب و‌کار‌ها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز ‌حرام بوده و معنای حرام بودن درامد این است که انسان مالک وجهی که بین دو طرف انتقال می‌یابد، نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسب ها اشاره می‌شود:
1-درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید.
2-درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3.پولی که از بیت‌المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏21، ص: 476)

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم‏. از پیامبر اکرم صلى الله ‏علیه ‏و ‏‌آله روایت شده که فرمودند: أکرِموا أولادَکُم و َأَحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛

فرزندان خود را گرامى بدارید و خوب تربیت شان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند ‏نکته کوتاه درباره وظایف والدین و فرزندان:
1.واجب است فرزندان در برابر والدین ادب را در گفتار و رفتار رعایت کنند هر چند پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشد و چنانچه فقیر باشند نیاز مادی پدر و مادر در حد متعارف و شانشان تامین کنند.
2.اگر پدر و مادر دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستورشان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود.‌(از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی،‌سیستانی) عمل کردن به گفته ایشان واجب است.
3.بر والدین هم واجب است که فرزندانشان را تربیت دینی کنند لذا اگر پدر و مادر نسبت به دوری از نامحرم و حجاب دخترشان یا در آموزش احترام به حقوق واجب دیگران کوتاهی کنند و فرزند در زمان بلوغ رعایت نکند شرعا مسؤل خواهند بود ،‌لذا والدین باید مراقب حجاب و اعمال دینی فرزندان شان باشند.‌(استفتاءات (بهجت)، ج‌4، س5041, ص:‌131‌؛‌استفتاءات (امام‌خمینى) ،‌ج‌3،‌حقوق والیدین, س78و85و82,‌ص: 596‌؛ رساله مراجع م 1295)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(شرح‌آقا‌جمال‌الدین‌خوانساری‌بر‌غررالحکم‌و‌دررالکلم ج4،‌ص204، ح5836)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن‌الرحیم. در روایتی از أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند:‌
صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَ تَدفَعُ النِّقَمَ‌؛

صله‌رحم نعمت‌ها را فراوان مى‌کند و سختى‌ها را از بین مى‌برد.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امام صادق علیه السلام فرمود:‌"‌ما چیزی را جز صله‌ی رحم، سراغ نداریم که عمر را زیاد کند؛ تا آنجا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده‌است، ولی او اهل صله ‏ی‌رحم می‌شود. آنگاه خداوند، سی سال بر عمرش می افزاید و سی و سه سال دیگر زنده می ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، اما به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه ی خویشاوندی، خداوند سی سال از عمرش کم می‌کند و سه سال زندگی می کند".رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: «‌صله‌ی رحم، به‌عمر اضافه می‌کند، و فقر را از بین می‌برد». پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود: «‌کسی که زیادی و توسعه ی رزق و روزی و افزونی عمر خوشحالش می کند، صله ی رحم کند.امام باقر علیه السلام فرمود: «‌صله‌ی رحم نفس را پاکیزه، و روزی را زیاد می کند.» حضرت علی‌ علیه السلام فرمود: « گاه خانواده ای از نیکان، به علت قطع ارتباط با یکدیگر، از رحمت حق محروم می مانند و گاه خانواده ای از افراد فاسق به سبب ارتباط با یکدیگر، مشمول روزی ها و نعمت های حق تعالی می گردند.»
اما دو نکته کوتاه درباره‏ احکام صله رحم :
1-قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، مانند پدر و مادر و برادر و خواهر و دیگر خویشان حرام است هر چند این فامیل زودتر قطع رابطه‌کرده باشد و یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری‌ در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی ‌برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2-اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام ‌او یا تشویق او بر ارتکاب گناه‌می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه ‌دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال الفت و صمیمت را در میان دوستان‏ امیرالمومنین ‌علیه السلام‏ بیش از ‌پیش قرار دهد ،‌به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، جلد ۲، ص ۲۰۸ )

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إنَّ أَعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللّه‏ یومَ القیامَةِ أَمشاهُم فى أَرضِهِ بِالنَّصیحَةِ لِخَلقِهِ.‌

بلند‌مرتبه‌‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در انجام کارهای خیر برای مردم قدم بردارد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1.یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از‌شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ‏ضرر ‏جانی‏ یا ‏آبرویی ‏و ‏یا ‏مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امر‌کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود.
2.اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد‌که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در‌خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(احزاب، آیه 32)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال ‌در ‌قرآن کریم خطاب به زنان مومنه می فرماید:‌فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً.‌

با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته(یک‌زن‌مومنه) سخن بگویید.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد گفتگوی با نامحرم:
1.در هنگام گفتگو با نامحرم ، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست و فرقی نمی‌کند به صورت حضوری باشد‌ یا چت‌کردن یا پیامک‌زدن باشد.
2.به قصد لذت شهوانی ‏نباشد بنابر‌این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذت های ‌شهوانی کشیده شده است ‏شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3-اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند ،‌آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت ‏کند و همچنین نباید ارتباط برقرار کند.(سیستانی رساله جامع مساله 1476و1477و1478)
خداوند متعال توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( نهج البلاغه حکمت 39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می ‏فرمایند‏: ‏لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ‏ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض‏.

اعمال مستحبی انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی‌گرداند اگر به واجبات زیان رساند.

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نمازهای مستحبی:
اول: در حدیث است که نمازهاى نافله، به منزله هدیّه است و در هر صورت اگر صحیح انجام شود پذیرفته می ‏شود.
با همه تأکید و تشویقى که درباره انجام نمازهاى مستحبى است، شایسته است که اداى آنها از روى علاقه و عشق باشد و انسان، بر خودش آنها را تحمیل نکند. سعى کند که ابتداء آمادگى روحى و علاقه و کشش قلبى بیابد، آنگاه به انجام آنها بپردازد.
بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام در نهج‌البلاغه هست که فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» این دل، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد و گاهی پاییزی، گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت، از نوافل نگذرید، سعی کنید، نافله ها را ترک نکنید و اگر دل، آن آمادگی را ندارد، شما بر دل تحمیل نکنید و فقط واجب ها را انجام دهید،به همین دلیل، در نمازهاى مستحب، برخى ارفاق ‏ها و تسهیلاتى وجود دارد که در نمازهاى واجب نیست. این آسان ‏گیرى، براى جذب بیشتر افراد است. از جمله اینکه:
1.نماز مستحب را، هم می توان ایستاده خواند، هم نشسته.
2. براى نمازهاى واجب، بهتر است انسان به مسجد برود ولى درباره نوافل، چنین دستورى نیست.
3.در نماز مستحب، شکّ میان رکعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمى ‏کند و نمازگزار مى ‏تواند تصمیم بر هر کدام بگذارد.
4.انجام کم و زیادهاى اشتباهى در نماز مستحب، سجده سهو ندارد.
دوم: نماز های مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نماز های مستحبی به خواندن نافله های شبانه روز بیشتر سفارش شده است و آنها در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند‌.( ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مى ‏شود.)
سوم: به نظر اکثر مراجع وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان‌صبح خوانده شود. مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى ‏تواند آن را در اول شب بجا آورد (سیستانی : وقت نافله شب از اول شب است تا اذان صبح)
چهارم:‌نافله‏ ظهر و عصر را در سفر یعنی در جایی که ‏نماز ‏شکست ه‏است،‏ نباید بخواند .‌ولى ‏نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى‏ تواند بجا آورد). اکثر مراجع رساله مراجع ازم 764تا774)
خداوند متعال همه ما را از نمازگذاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می‌فرمایند: اّلْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که خود را برای روزی خانواده‌اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد.

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نقد و نسیه:
1‌.یکی از راه های کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد.
2.در معامله ‌نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ 600 تومان می‌فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و نباید در اداء دین کوتاهی کند و اگر بدهکار در اداء دین تاخیر کرد، تقاضای مبلغ اضافی و دیر کرد حرام است. [ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌النور 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید : إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا‌وَ‌الْآخِرَةِ‏.‌

آنان که دوست‌ دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب سختی خواهند بود.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را ساده می نماید. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن‌گناه و معصیت است که به شکل های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1-تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگ های حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2- ارتکاب گناه در ملا عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود
3-نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عف وحیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال ص 181 ، ح246)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه و ‏آله که می‌فرمایند: أَفْشِ ‏السَّلَامَ‏ یَکْثُرْ خَیْرُ بَیتِکَ؛

سلام را آشکارکن و رواج ده، تا خیر و برکت خانه ات، زیاد شود.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سلام شعار اسلامی است؛ سلام به معنای تحیت، سلامت، صلح و آشتی، تعظیم و تکریم، درود گفتن است.
سلام، اطمینان دادن به فرد مقابل است که: هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه‌ورز و دشمن.
سلام نیز نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند.
سلام از مقدس ترین کلمات و یکی از نام های خداوند متعال است؛ معنی «سلام علیکم» در اصل «سلام الله علیکم» است، یعنی درود پروردگار بر تو باد، یاد خداوند تو را به سلامت دارد و در امن و امان باشی؛ به همین جهت سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک دشمنی و جنگ محسوب می شود. این معنای شعار اسلامی سلام است.
لذا از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که:‌«السَّلامَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَضَعَهُ فِی الأَرْضِ فَأَفْشُوهُ بَیْنَکُمْ » سلام نامی از نام های خداوند متعال است، که آن را در زمین به امانت نهاده است، پس سلام را در میان خودتان آشکار کنید و رواج دهید. (نهج الفصاحة ، ص: 531)
اما چند نکته‌درباره احکام سلام کردن:
1.‌شروع کردن به سلام مستحب است اما جواب سلام واجب فوری است یعنی بلافاصله باید پاسخ داده شود تفاوتی ندارد که سلام کننده زن باشد، یا مرد و یا بچه ممیز باشد و اگر به جمعی سلام شود همین که یک نفر جواب دهد بر بقیه افراد جواب سلام واجب نیست.
2.‌سلام کردن به کسی که در حال نماز است کراهت دارد ولی در هر حال اگر کسی سلام کرد، جواب سلام فورا بر نماز گزار واجب است ، البته نمازگزار باید در پاسخ سلام ،‌کلمه سلام را بر علیکم مقدم کند.
3.اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و نمازگذار نباید جواب سلام دهد و در صورتی فرد نمازگزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد.‌(رساله‌مراجع‌مساله1146)
4. سلام کردن مرد به زن نامحرم کراهت دارد. مخصوصا به بانوان جوان کراهت بیشتری دارد.‌(رساله مراجع مساله 1137 ،1138 و 1141). (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان463-عروه النکاح وآدابه م41)
خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 288)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند :فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة.

هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت ‌قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در‌باره نماز جماعت:
1-تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران‌ گرامی تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.
2.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
3.هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی‌توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی‌توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1468، 1469 ،1489،1470 1470،1405(
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21چاپ قم)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ‏ طَلَبَ‏ الدُّنْیَا اسْتِعْفَافاًعَنِ‏ النَّاسِ‏ وَ سَعْیاً عَلَى أَهْلِهِ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْر.

هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد.

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا‌عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟
‌روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود‌و در ضمن قرار داد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید:‌ خانه را به شما یک ساله، ماهی 50 هزار‌تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان ‌یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان ‌شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می‌گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن‌کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من قرض‌می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید‌،‌صحیح نیست‌.(اکثر‌مراجع‌) (مسائل‌جدید‌ج1‌‌ص‌87-‌اجوبه‌س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله 1975،3 ) خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code