جماعت

حدیث با موضوع جماعت

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه نماز جماعت سؤال می‌کند، حضرت در پاسخ می‌فرمایند: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوراً.

امام رضا علیه السلام در پاسخ چند مطلب فرمودند که اولین نکته حضرت این است که: جماعت برای این قرار داده شده است که اخلاص و توحید و اسلام و بندگی خدا ظاهر و آشکار گردد و در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشدو همچنین از این طریق حجت بر اهل شرق و غرب تمام شود، لذا از مهمترین آثار نماز جماعت ابراز توحید و خدا پرستی و بندگی خداست که با عمل دیگران را به دین دعوت و در عمل اتمام حجت می نماییم.

(وسائل الشیعه/ج 5/ص 372)
امام رضا (ع)
توضیحات

اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام نماز جماعت:
1.مستحب است مومنین نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند وحاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2.نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است.
3.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مى‏ توانند تکبیر بگویند (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).
4.گفتن اذکار بطوری که امام بشنود مکروه است.
5.کسی مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و‌سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده) خود را‌به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر‌احتیاط‌واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور :‌خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی:‌خودش را به رکوع برساند وم 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

بدون دسته بندی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code