سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که میفرمایند: مَن قَضَى لأخیهِ المُؤمِنِ حاجَةً کانَ کَمَن عَبَدَ اللّه دَهرَهُ.
کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که تمام عمر خود را مشغول عبادت بوده است. (الأمالى طوسى،481)
چند نکته درباره عاریه :
1. یکی از قراردادهای شرعی عاریه است عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاده کند. (م2344)
2. کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد.(م2358)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن است و باید جبران کند:
1. در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید. 2. اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند. 3. چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349).
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ.
کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خداوند همانند شهیدان در جنگ بدر خواهد بود. ( کامل الزیارات، النص، ص: 305
چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایتی که قرائت شد و روایات دیگر سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از امام صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی فرض و واجب بدانیم.مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم ، کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
2. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونهای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح نشانه قبولی زیارت نمیباشد بلکه چنانچه همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت میتواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی فَلَهُ الْجَنَّةُ.
پاداش زیارت قبر پدرم بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص؛ ص303)
چند نکته درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت قبر مولایمان علی بن موسی الرضا علیهما السلام است که برخی روزها به عنوان ایام مخصوص زیارتی نامیده شده است و طبق برخی نقلها فردا روز زیارتی امام حضرت رضا علیه السلام است.
2. به مناسب روز زیارتی، به برخی از آداب زیارت اشاره می شود:
وضو داشتن و غسل زیارت نمودن، پوشیدن لباس نو و تمیز، دوری از سخنان بیهود و لغو، اذن دخول خواندن، و در هنگام تشرف ذکرگفتن و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارت نامه هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و جامعه کبیره) توجه به معانی آنها، خواندن نماز زیارت، تلاوت کردن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح مطهر حضرت رضا و در نزد قبر امام معصوم توبه و استغفار کردن و برخی از اداب دیگر که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح به آنها اشاره کرده است.
3. زیارت و نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. .(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: ما مِن مؤمنٍ مَشَى إلى الجماعة، إلّا خفّف اللهُ علیه أهوالَ یومِ القیامة.
هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک میگیرد.(وسائلالشیعه ،ج5،ص372))
نکاتی در مورد نماز جماعت:
1. افرادی که به امام جماعت اقتدا می کنند باید در افعال نماز از امام جماعت محترم تبعیت کند یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند.(رساله مراجع مساله 1470)
2. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را میتوان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (العروه الوثقی جلد1 فصل فی الجماعه مساله3، رساله مراجع مساله 1405)
خداوند توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ
امانتدارى روزى مىآورد و خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221 - بحار الأنوار (ط- بیروت) ج78، ص60، ح138)
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟
در جواب عرض میکنیم که به نظر اکثر مراجع با چند شرط شخص میتواند آن را برای خود بردارد:
1. بداند کفش یا لباسکه مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سیستانی،فاضل، خویی، وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581، امام خامنه ای شماره استفتاء: 678664 تاریخ استفتاء: 1395/04/21)
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَیالصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ .
هنگامى که نمازگزار به نماز میایستد، رحمت خداوند از (پهنای ) آسمان بر او نازل مىشود. (اصولکافى ، ج 3، ص 265)
چند نکته درباره واجبات نماز:
1. یکی از واجبات رکنی نماز ایستادن در هنگام تکبیره الاحرام و ایستادن قبل از رکوع است که اصطلاحا قیام متصل به رکوع گفته می شود.
2. انسان تا وقتی که بتواند ایستاده نماز بخواند هر چند با تکیه بر دیوار یا به کمک عصا، باید نماز را ایستاده بخواند و نباید نشسته نماز بخواند. حتی اگر بتواند حداقل تکبیره الاحرام را ایستاده بگوید باید تکبیر را ایستاده بگوید. به عنوان مثال کسانی که تمام نماز را روی صندلی میخوانند در حالی که توانایی ایستادن را دارند و با این حال روی صندلی نماز می خوانند نمازشان باطل است و قضا دارد.
3. اگر نمازگزار چنانچه بایستد مریض می شود یا ترس مریضی دارد یا ایستادن برایش سختی بسیار زیاد دارد باید نشسته بخواند .(مراجع م 958 و 975 عروه الوثقی فصل فی القیام م 17)
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم فردی به امام رضا علیه السّلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و میگویدکه به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشت: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ:
بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد .( وسائل الشیعة ؛ ج21 ؛ ص360 چاپ قم)
چند نکته درباره سقط جنین:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفهای که تازه منعقد (بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ میباشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد ،زیاد بودن فـرزندان ،مهمتر بودن تربیت،مشکلات مالی ، پشت سر هم بودن2 بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود ، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشدآن هم قبل از دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد.
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20مثقال شرعی طلاستکه معادل تقریبا 72 گرم میشود که به وارث جنین پرداخت نماید سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (مشهور سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی:سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن)(اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائلجدیدج1.ص193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک ولادت امام کاظم علیه السلام خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.
در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید،امید که مورد رحمت قرار گیرید. (الحجرات آیه 10)
دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود.
ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها شرعا اشکالی ندارد.
2. اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله ارحام نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است.البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ
خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود،حرام کرده است. «تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69»
خوردن برخی از آشامیدنی ها حرام است:
1. اگر آب و یا هر مایعی که نجس شود خوردن و خوراندن آن به دیگران نیز حرام است.
2. خوردن شراب و هر مایعی که مست کننده است، که از گناهان بسیار بزرگ است و در آیات و روایات بسیار مذمت شده است و در حرام بودن آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ حتی خوردن یک قطره از مسکرات هم حرام است حتی نشستن بر سر سفره و میزی که شراب باشد حرام است و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است.
3. اگر آب انگور یا انگور به جوش بیایید، تا زمانی که دو سوم آب انگور از بین نرفته است و بخار نشده است، خوردنش حرام است.اما اگر سرکه یا آبغوره به جوش بیاید، خوردن آن اشکالی ندارد. ( بهجت ج4 س 5936 و عروه احکام النجاسه م 32)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همهما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی
تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطرهای در برابردریای پهناور است. (وسائل الشیعة، ج16، ص: 134حدیث21170)
یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشد، که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض می شود:
1. یکی از بزرگترین و مهمترین واجبات دینی ما امر به معروف و نهی از منکر است و ترک آن معصیت است، امر به معروف یا نهی از منکر درخواست عمومی جامعه را میطلبد و افراد نمیتوانند در برابر این فریضه الهی ساکت بنشینند. فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند اینکه پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
2. در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است: یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که احتمال تاثیر امر و نهی در شخص وجود داشته باشد پس اگر بداند اثر نمیکند واجب نیست؛ اما نباید به بهانه تاثیر نداشتن این واجب را ترک کند زیرا در صورتی که اگر امر یا نهی را تکرار کند یا افراد متعدد امرو نهی کنند احتمال تاثیر باشد در اینصورت امر یا نهی بر تمامی افراد واجب است تا اینکار تاثیر گروهی خود را بگذارد.دیگر اینکه در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد پس اگر بداند یا خوف این باشد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او داشته باشد واجب نیست.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد. به آن حضرت عرض کرد که دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود:طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ
لقمهات را پاک کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی. (خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور) (وسائل الشیعة ؛ ج7 ؛ ص145)
دو نکته کوتاه درباره کسبهای حرام:
اول: خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است.و درامدی هم که از راه حلال بدست میآید شرعا باید در راه حلال خرج شود و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
دوم: برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درامدش نیز حرام بوده و انسان مالک آن نمی شود و مدیون است و باید آن پول را به صاحبش برگرداند که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
1. درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می اید.
2. درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و از این قبیل موارد، بدست می آید.
3 . پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است امام صادق علیه السلام می فرماید: مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلُّهُ.
هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را با جماعت در مسجد بخواند، گویا تمام شب را شب زنده داری نموده است. وسائل الشیعه، ج8، ص295
دو نکته در باب نماز جماعت:
1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مىتواند تکبیر بگوید (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود).(مراجع م1418)
2.کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود رابه امام جماعت برساند ،اگر میداندکه برای خواندن حمد زمان کافی ندارد ( بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور، رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی،سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند: سخن همیشگی امیرالمومنین این بوده است أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ
برترین عبادت عفاف و پاکدامنی است. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص79
چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فردمسلمان:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش،گسترش حیا و عفت در جامعه و استحکام و گرم شدن کانون خانواده و جلوگیری از فساد است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشد و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. در وجوب رعایت پوشش در مقابل نامحرم فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس جشن میلاد اهل بیت علیهم السلام نمیباشد.
3. لباسی که مقدار واجب بدن را نمی پوشاند یا لباسی که تنگ و چسبان است که بر جستگیهای اندام زن را مشخّص می کند، پوشیدنش در برابر نامحرم جایز نیست.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که میفرمایند: اّلْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه
کسی که خود را برای روزی خانوادهاش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (کافی (ط- الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1)
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1.یکی از راه های کسب سود حلال معامله نسیه است؛ بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آوردمثلا کالایی که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ 600 نومان میفروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و نباید در اداء دین کوتاهی کند و اگر بدهکار در اداء دین تاخیر کرد، تقاضای مبلغ اضافی و دیر کرد حرام است.[ مراجع مسأله 2105- 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛صافی جامع الاحکام ج2 س 1995، جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که میفرمایند: مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْل
هر کس با وضو (طهارت) بخوابد، گویی شب را به عبادت گذرانده است. ( وسائل الشیعة ؛ ج1 ؛ ص379)
یکی از واجبات وضو مسح سر میباشد؛ لذاچند نکته باید رعایت شود :
1. یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح سر است.
2. محل مسح باید خشک باشد. و اگر محل مسح دارای رطوبت کمی است، که هنگام مسح کشیدن، رطوبت دست بر آن تاثیر می گذارد و بر آن رطوبت کم غلبه میکند، مانعی ندارد.البته باید یقین کند که رطوبت دست بر آن رطوبت کم تاثیر و غلبه داشته است. (عروه الوثقی مستحبات وضو م 26)
3. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، چنانچه جلو سر جمع شود مسح بر آنها صحیح نیست.
خداوند توفیق بندگی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام می فرماید : مَنْ حَلَفَ عَلَى یَمِینٍ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ کَاذِبٌ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل
هر کس قسم بخورد و بداند که دروغ می گوید، به جنگ خدا رفته است. الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ ج7 ؛ ص435
دو نکته کوتاه درباره قسم:
1. اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به مشتری بگوید به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه راست بگوید، قسمش کراهت دارد و اگر راست نباشد، قسم دروغ است و گنهکار است ولی کفاره ای ندارد.
2. اگر انسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم میخورم هر روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند.در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است.اما اگر در همین صورت قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد، عمل به چنین قسمی واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671)
خداوند توفیق عمل به تعهدات دینی و اجتماعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ الْبَرَکَةِ.
همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261.)
چند نکته درباره اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، زیاده روی در مصرف بیش از مقدار نیاز را اسراف میگویند و مال را بیهوده مصرف کردن تبذیر گفته می شود.لذا باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن یا کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، از مصادیق اسراف و تبذیر است. ( اجوبه س1469)
2. اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است باید خمس آن مقداری که در راه حرام مصرف شده یا اسراف یا تبذیر شده است، باید پرداخت کند و نسبت به مقدار خمسش مدیون است.(توضیح المسائل مراجع م 1775، توضیح المسائل جامع ایت الله سیستانی،2317،عروه مایجب فیه الخمس م 61)
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: فَلایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه
براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّفکند. ( وسائلالشیعة، ج9، ص:ص540و541، ح12670چاپ قم)
دو نکته در مورد اموال بچه نابالغ:
1. اختیار اموال بچه نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است و میتوانند در اموال بچه به شرطی که به ضررش نباشد، تصرف کنند مثلا اموالش را در محلی مطمئن سرمایهگذاری کنند یا نیازهای بچه را با آن تامین کنند هر چند به نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید باید تصرف ولی به مصلحت بچه باشد. (مشهور عدم المفسده را کافی میدانند ولی،"آیه الله وحید آیت الله مکارم بنا بر احتیاط": لازم است مصلحت و نفع طفل رعایت شود، رساله مراجع مساله 2087، رساله آیه الله وحید 2115)
2. اگر پدر و پدربزرگ پدری فوت کرده باشند در صورتی که آنها شخصی را به عنوان وصی و سرپرست بچههای نابالغ برای بعد از خودشان انتخاب کرده باشند همان شخص سرپرستی بچهها را به عهده میگیرد ولی اگر انتخاب نکرده باشند باید ورثه به حاکم شرع مراجعه کرده تا برای بچه های نابالغ قیم انتخاب نماید،
3. قیم و وصی فقط در صورتی میتوانند در مال طفل تصرف کنند که مصلحت و منفعت طفل رعایت شود. بنابر این اگر مادر یا هر فرد دیگری با اجازه حاکم شرع به عنوان قیم انتخاب شده است فقط در مواردی میتواند اموال کودک را مصرف کند که به مصلحت کودک باشد. (رسالهمراجعمساله 2078)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که میفرمایند: أوَّلُما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.
اوّلین عملى که از انسان (در قیامت) مورد محاسبه و بررسى قرار مىگیرد نماز است، چنانچه نماز صحیح ومقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مىگردد و گرنه باقی اعمال نیز مردود خواهد شد. ( فقه الرضا علیه السلام ؛ ص100، مستدرک الوسائل: ج 3، ص 25، ح 4)
مکانی که انسان می خواهد در آنجا نماز بخواند باید شرائطی داشته باشد که به دو شرط از آنها اشاره می شود:
1. غصبی نباشد . بنابراین خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم افراد مشخص و جدا نشده،بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمىتوانند در آن ملک تصرف کند، و نماز خواندن در این خانه باطل است. و یا اگر فردی فوت کند و از خودش ملکی بجا بگذارد و در میان ورثه صغیر و یا دیوانه باشد بدون اجازه ولیّ صغیر و دیوانه، در آن مکان نماز خواندن صحیح نیست. (رساله مراجع مساله ٨٧٢ و877و 869) (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی)
2. محل سجده و جایی که پیشانی نماز گزار روی آن گذاشته می شود مثل روی مهر باید پاک باشد اما غیر از محل سجده مثل فرش یا سجاده چنانچه نجس باشد، اشکالی ندارد بشرط اینکه نجاست مکان نجس به بدن یا لباس نماز گزار سرایت نکند.(العروه الوثقی فصل فی مکان المصلی، الثامن)
خداوند توفیق نماز با حضور قلب به همه ما عنابت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه السلام روایت شده که می فرمایند:
إِنَّ الزَّلَازِلَ وَ الْکُسُوفَیْنِ... مِنْ عَلَامَاتِ السَّاعَةِ فَإِذَا رَأَیْتُمْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَتَذَکَّرُوا قِیَامَ السَّاعَةِ.
زلزله ها و خورشید و ماه گرفتگی از نشانه های رستاخیزند، هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید به یاد روز رستاخیز بـیفتید. (وسائل الشیعة؛ ج7، ص: 487)
با توجه به ماه گرفتگی امشب چند نکته درباره نماز آیات عرض می شود:
1-یکی از مواردی که به سبب آن نماز آّیات واجب می شود، ماه گرفتگی است.و از وقتى که ماه شروع به گرفتن مىکند وقت خواندن نماز ایات شروع می شود وبنابر نظر اکثر مراجع عظام تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته است وقت نماز ادامه دارد.(مخالف : حضرت امام ، نوری بنابر احتیاط واجب وبهجت فتوی: به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. )
2-اگر کسی از ماه گرفتگی اطلاع پیدا نکند و بعد از باز شدن ماه بفهمد که تمام ماه گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بجا آورد.رساله مراجع م 1499
3- نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن نماز ایات این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل بخواند و همان سوره را به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود (امام خامنه ای سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و رکعت دوم هم به همین صورت خوانده می شود و سپس تشهد و سلام را می گوید..(رساله مراجع م 1507 ،1508عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد